Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2198538_0001.png
Årsrapport
Marts 2020
Årsrapport
9
Vurderingsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 2
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 3
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Vurderingsstyrelsen ......................................................................... 4
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 7
Målrapportering ................................................................................................................... 8
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 14
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 15
Balancen............................................................................................................................... 17
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 19
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 19
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 20
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 20
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4. Bilag ....................................................................................................................21
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 21
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 23
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 23
Tilskudsfinansieret aktiviteter og forskning .......................................................... 23
Forelagte investeringer .................................................................................................. 24
It-omkostninger ................................................................................................................. 24
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0003.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 3
1. Påtegning af det
samlede regnskab
1.1 Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Vurderingsstyrelsen,
CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for: § 09.31.03. Vurderingsstyrelsen, her-
under de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen, og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
2.
3.
København, d.
Roskilde d.
Jens Brøchner
Departementschefen
Skatteministeriets departement
Hakon Iversen
Direktør
Vurderingsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 4
2. Beretning
2.1 Præsentation af Vurderingsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen sikrer, at boligejerne får en mere retvisende og gennem-
skuelig ejendomsvurdering med et nyt vurderingssystem
Vurderingsstyrelsen har til opgave at udarbejde mere retvisende og gennemsku-
elige offentlige vurderinger af grunde og ejendomme baseret på et nyt ejendoms-
vurderingssystem med nye og mere detaljerede data. Det sikrer, at borgere og
virksomheder kan have tillid til, at de beskattes på et korrekt grundlag.
Gennem klar og kunderettet kommunikation sikrer Vurderingsstyrelsen åbenhed
om, hvordan der nås frem til en vurdering, og der lægges vægt på, at ejendoms-
vurderingerne er gennemskuelige for borgere og virksomheder. Med udgangs-
punkt i velfungerende systemer og effektiv sagsbehandling sørger Vurderingssty-
relsen for, at den enkelte borger og virksomhed oplever ansvarlighed og grundig-
hed i hver enkelt sag
både når det handler om den ordinære ejendomsvurdering
og om klagesager.
Vurdering af grunde og ejendomme vil altid være forbundet med en væsentlig na-
turlig usikkerhed, og to sager er sjældent ens. Vurderingsstyrelsens arbejde hand-
ler derfor om skønsmæssig og kompleks sagsbehandling. Det kræver højt speci-
aliserede medarbejdere med en stærk faglighed at nå frem til en kvalificeret vur-
dering og sikre ensartethed, når man sammenligner med tilsvarende sager.
Vurderingsstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i
de daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet
sikrer Vurderingsstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Kerneopgaver
Vurderingsstyrelsens kerneopgave består i at vurdere ca. 1,7 mio. ejerboliger og
ca. 0,5 mio. erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme. Vurderingsstyrelsens ker-
neopgaver er med udgangspunkt i styrelsens finanslovsformål sammenfattet i ne-
denstående overordnede inddeling.
Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed og gennemskuelighed.
Vurderingsstyrelsen skal med udgangspunkt i et nyt ejendomsvurderingssy-
stem med mere retvisende data, velfunderede statistiske vurderingsmodeller
og effektive arbejdsgange udarbejde og udsende mere ensartede og gennem-
skuelige vurderinger af ejendoms- og grundværdier med en forbedret træfsik-
kerhed for landets ejerboliger, erhvervsejendomme, land- og skovbrug mv.
Velunderbygget klagesagsbehandling.
Vurderingsstyrelsen skal ved klager
over ejendomsvurderingerne gennemføre en vurdering af, om den konkrete
ejendomsvurdering skal genoptages, eller udarbejde en fyldestgørende rede-
gørelse for sagsforløbet til brug for den videre klagesagsbehandling i Skatte-
ankestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 5
2.2 Ledelsesberetning
Den nye organisering af Skatteforvaltningen trådte i kraft den 1. juli 2018, og der-
for er 2019 det første år, hvor Vurderingsstyrelsen har selvstændige hovedkonti
og første år, hvor der udarbejdes en selvstændig årsrapport.
I efteråret 2018 blev det besluttet, at udsendelsesperioden for de nye vurderinger
af ejerboliger samlet set blev forlænget. Forlængelsen betyder, at dialogen med
boligejerne skulle startes op i 2019 med udsendelsen af vejledende testvurderin-
ger frem mod, at der fra andet halvår 2020 og frem skal udsendes mere retvi-
sende og gennemskuelige, juridisk bindende ejendomsvurderinger.
Vurderingsstyrelsen udsendte derfor i oktober-november 2019 vejledende test-
vurderinger til op mod 80.000 boligejere af 50.000 ejerboliger. Ejerne blev invite-
ret til at teste kommunikationen om nye, kommende vurderinger med henblik på
at tilrettelægge kommunikationen, så de nye vurderinger opfattes så gennemsku-
elige og meningsfyldte for boligejerne som muligt.
Testen har altovervejende været en succes, da ca. 24.000 boligejere har benyttet
invitationen til at se deres testvurdering, mens ca. 12.000 boligejere har gennem-
ført hele testforløbet. Den endelige evaluering af storskalatesten foreligger primo
2020.
Vurderingsstyrelsen har derudover i 2019 indgået i et løbende samarbejde med
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen omkring udviklingen af det nye ejendomsvur-
deringssystem, E&G. Derudover har styrelsen haft fokus på at gennemføre imple-
menteringsforberedende arbejder, der skal gøre det muligt for sagsbehandlere
og driftsenheder at modtage og ibrugtage systemet. Endelig har Vurderingssty-
relsen gennemført en række væsentlige juridiske forretningsafklaringer, der har
bidraget væsentligt til fremsættelse af forslag til ændring af ejendomsvurderings-
loven m.fl. i november 2019.
Der er derfor både indlånt centrale kompetencer med stor forretningsmæssig vi-
den til udviklingsorganisationen i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, etableret et
særskilt transitionsprojekt til at sikre test af delleverancer, kompetenceudvikling,
produktionsplanlægning, forberedelse af klargørende opgaver mv. samt anvendt
en væsentlig mængde ressourcer på juridiske afklaringer og lovforberedende ar-
bejder.
Disse udgør alle aktiviteter, der understøtter, at Vurderingsstyrelsen har de for-
nødne forudsætninger for
ved modtagelsen af de centrale delleverancer af det
nye ejendomsvurderingssystem
at kunne udsende mere retvisende og gennem-
skuelige ejendomsvurderinger fra andet halvår 2020 og frem.
Endelig har Vurderingsstyrelsen anvendt en væsentlig mængde ressourcer på af-
viklingen af styrelsens lovbundne opgaver samt øvrige opgaver i det nuværende
ejendomsvurderingssystem. Vurderingsstyrelsen har gennemført sagsbehandlin-
gen af ca. 670.000 varslinger fra kommunerne med henblik på, at årsomvurde-
ringerne af ca.127.000 ejerboliger samt erhvervsejendomme er afsluttet primo
2020. Tilsvarende har Vurderingsstyrelsen haft fokus på at afvikle sager med
manglende betaling af ejendomsværdiskat og / eller grundskyld samt gennem-
føre en række afklaringer vedrørende serviceeftersynet af ejendomsskatteloven.
Der er dog også i 2019 identificeret et stigende antal fejl i det nuværende ejen-
domsvurderingssystem. Som følge heraf vil det i 2020 være nødvendigt at afsøge
handlerummet for en administrerbar løsning på håndteringen af disse fejl, inden
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0006.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 6
der efter planen udsendes nye og mere retvisende ejendomsvurderinger fra an-
det halvår 2020 og frem. En sådan løsning skal ses i lyset af, at der er tale om
meget komplicerede sager, ligesom der er en væsentlig risiko for, at der som følge
af rettelser i det nuværende system opstår nye fejl.
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Vurderings-
styrelsen.
Tabel 1. Styrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
637
482.000
695
499.000
-
-
0,0
100,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-6,6
-9,6
-
-56
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-363,1
359,4
-3,7
-3,8
-3,4
-514,1
485,9
-
-
-28,2
2018
2019
2020
Anmærkning
:
Antal årsværk for 2019 er angivet med data fra SKS. På baggrund af SAP-data kan det
gennemsnitlige antal årsværk i styrelsen i 2019, eksklusive kontorelever, opgøres til 684 årsværk.
Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 2,3] mio.
kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf.
Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Styrelsen er oprettet med ansvar for egen bevilling og eget regnskab pr. 1 januar 2019, hvorfor der ikke er angivet
sammenligningstal for 2018.
Kilde: SKS og Vurderingsstyrelsens grundbudget 2020.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel1, der viser, at Vurderings-
styrelsen i 2019 har haft et samlet overskud på 3,4 mio. kr. i forhold til årets sam-
lede bevilling, heraf vedrører de 3,4 mio. kr. øvrig drift. Overskuddet kan hovedsa-
geligt henføres til flytning af bevilling mellem styrelserne i Skatteministeriets kon-
cern. Der er sket bevillingsflyt til Vurderingsstyrelsen med henblik på at sikre en
disponeringsmulighed i styrelsen. Der er således overført 2,3 mio. kr. til Vurde-
ringsstyrelsens bevilling ud fra en central fordeling.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0007.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 7
2.2.2
Vurderingsstyrelsens drift og administrerede ord-
ninger
Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
Ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
363,1
-
-
Regnskab
359,8
-0,1
-
-
Overført over-
skud ultimo
3,4
-
-
-
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår bevillingen for 2019 fordelt på hovedopgaver på baggrund af
fordelingen på finansloven for 2019 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Ejendomsvurderinger
med forbedret træfsikker-
hed og gennemskuelig-
hed
2. Velunderbygget klage-
sagsbehandling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
32,1
Øvrige
indtægter
-
Omkost-
ninger
35,1
Andel af årets
overskud
-3,0
205,5
-
315,0
-109,5
125,5
363,1
-
-
9,6
359,7
115,9
3,4
Ud fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav er der for 2019 foretaget en
regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under hovedop-
gave 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til generel ledelse, stabsfunktioner, herunder direktionssekretaria-
ter, tværgående økonomi-, HR-, jura- og kommunikationsfunktioner, huslejeudgif-
ter mv. Vurderingsstyrelsen har en centraliseret budgetstyring, hvor al øvrig drift
organisatorisk er placeret i Udvikling og Stab.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene
er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed og gennemskuelighed
omfat-
ter bl.a. ejendomsvurderinger i form af årsomvurderinger, ordinære ejendomsvur-
deringer, herunder behandling af deklarationer, samt behandling af genoptagel-
sessager og udtalelsessager. Aktiviteten indeholder derudover øvrig tid til opga-
vespecifik uddannelse, interne faglige netværk, sparring og kvalitetssikring af
sagsbehandlingen. Aktiviteten vedrører opgaver, som ikke direkte relaterer sig til
en konkret ejendomsvurdering, såsom posthåndtering, generel vejledning på fo-
respørgsler, samt besvarelse af aktindsigtsanmodninger.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0008.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 8
Aktiviteten indeholder ligeledes: generel uddannelse, centraliseret drift i form af
kvalitetskontroller og drift af ejendomsvurderingssystemets modeller, produkti-
onsstyring af opgaver mellem driftscentrene, udarbejdelse af instrukser, retnings-
linjer samt jura og kvalitetssikring. Aktiviteten omfatter også udvikling og imple-
menteringsarbejde i relation til udvikling af det nye ejendomsvurderingssystem,
E&G.
Velunderbygget klagesagsbehandling
omfatter bl.a. behandling af klager vedrø-
rende ejendomsvurdering for ejerboliger, erhverv, land- og skovbrug, hvor anke-
nævn/Landsskatteret/Højesteret træffer afgørelse. Aktiviteten vedrører derud-
over opgaver i forbindelse med klagesagsbehandling, som ikke direkte knytter sig
til en konkret klagesag, så som ledelse, tværgående kvalitetssikring og styring.
Afvigelsen mellem bevilling og omkostninger på formål 1 og 2 skyldes ændringer
i implementeringsplanen og produktionsplanen, som har medført mindre klage-
sagsbehandling end forventet ved finansloven for 2019. Fordelingen imellem fi-
nanslovsformålene på bevillingen for 2019 blev baseret på daværende imple-
menteringsplaner og produktionsplaner, som grundet udskydelserne løbende er
blevet justeret og budgetteringsforudsætningerne er derfor ændret markant. Der
blev i 2019 ikke udsendt det forventede antal ejendomsvurderinger, som først an-
taget, hvorfor der heller ikke er modtaget det antal klager og dertilhørende klage-
sagsbehandling, som forudsat. Der er til gengæld fokuseret på opretholdelse af
eksisterende drift såsom årsomvurdering. Vurderingsstyrelsen er nyetableret og,
står overfor modtagelse af et nyt system og udsendelse af ejendomsvurderinger
til alle landets ejendomsejere, hvorfor der ikke er historisk produktionsdata. Dette
giver alt andet lige en større usikker på alle finanslovsformål.
2.4 Målrapportering
Målene i Vurderingsstyrelsens mål- og resultatplan for 2019 er aftalt med Skatte-
ministeriets departement.
2.4.1
Oversigt over årets mål- og resultatopfyldelse
Af tabel 4 fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Vurderingsstyrelsen.
Tabel 4. Årets mål- og resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Vurderingsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en
effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever sty-
relsen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Der er gennemført en nul- Opfyldt.
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultatet er 3.1 på
en skala fra 1-5.
Nulpunktsmålingen for
Mål ophævet.
kundetilfredsheden er ud-
skudt til 2020.
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
1.3 Interessent- Der er foretaget en nul-
håndtering (kon- punktsmåling primo 4.
cernfælles)
kvartal 2019.
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Opfyldt.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0009.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 9
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2. Vurderingsstyrelsen skal træffe afgørelser af høj kvalitet og derved sikre
et korrekt beskatningsgrundlag
2.1 Interne kon-
troller
Vurderingsstyrelsens pro-
duktions- og kvalitetssty-
ringskoncept implemente-
res fuldt ud i den nuvæ-
rende produktion fra ja-
nuar 2019.
Vurderingsstyrelsens pro- Opfyldt.
duktions- og kvalitetssty-
ringskoncept er godkendt
og grundlæggende imple-
menteret i Vurderingssty-
relsen fra januar 2019. Af-
rapportering forelægges
løbende for direktionen.
Det samlede koncept for
produktions- og kvalitets-
styringskoncept er over-
sendt til Skatteministeriet
d. 14. februar 2019.
Pejlemærke 3. Vurderingsstyrelsen skal etableres som en velfungerende organisation,
der leverer effektiv sagsbehandling, så alle ejendomsejere modtager deres nye vurde-
ringer frem mod 2021
3.1 Udsendelse
af ikke-juridisk
bindende vurde-
ringer
Invitationer til undersøgel- Opfyldt.
sen blev efter aftale med
departementet udsendt d.
30. oktober 2019. Under-
søgelsen blev afsluttet 18.
november 2019, hvoref-
I oktober 2019 gennem- ter data og øvrige input
føres en evaluering af ud- analyseres.
sendelsen.
Resultaterne, som forven-
tes at foreligge primo
2020, vil indgå i det vi-
dere arbejde med at ud-
vikle kommunikationen
frem mod de juridisk bin-
dende vurderinger.
Der udsendes ikke-juridisk
bindende deklarations-
og vurderingsmeddelelser
til op til 80.000 ejerbolig-
ejere fra juli 2019.
3.2 Serviceefter-
synet af ejen-
domsskatteloven
er afsluttet
Vurderingsstyrelsen har
genbehandlet det fulde
antal ejendomme, som er
identificeret ifm. service-
eftersynet af ejendoms-
skatteloven, ved udgan-
gen af december 2019.
I forbindelse med den ind- Ikke opfyldt.
ledende sagsbehandling
med henblik på klargøring
til afvikling af serviceefter-
synet af ejendomsskatte-
loven er der konstateret
en række yderligere sy-
stemfejl i det nuværende
ejendomsvurderingssy-
stem. På grund af den
tætte afhængighed mel-
lem fejlene og risikoen for,
at der opstår nye fejl, er
sagsbehandlingen af ser-
viceeftersynet sat i bero
frem til, at disse er under-
søgt nærmere.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0010.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 10
Mål
3.3 Afvikling af
årsomvurderin-
ger
Succeskriterium
90 pct. af årsomvurderin-
ger af ejerboliger og er-
hvervsejendomme i 2019
er afgjort ved udgangen
af december 2019. Målet
er nået med 50 pct., så-
fremt 80 pct. af årsomvur-
deringer af ejerboliger og
erhvervsejendomme i
2019 er afviklet ved ud-
gangen af december
2019.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Ca. 95 pct. af alle varslin- Opfyldt.
ger om ændringer af ejen-
domme er behandlet ved
udgangen af 2019.
Det forventes, at de sidste
afgørelser af årsomvurde-
ringerne er afviklet primo
2020.
Pejlemærke 4. Vurderingsstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, an-
svarlighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og
hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer
4.1 Engagerede 1) Resultatet i medarbej-
medarbejdere
dertilfredshedsundersø-
(koncernfælles) gelsen, der indikerer, om
medarbejderne er enga-
gerede og har høj ar-
bejdsglæde skal i gen-
nemsnit være minimum
3,5 på en skala fra 1-5.
2) I 2. halvår iværksættes
handleplaner som opfølg-
ning.
1) Resultatet i lederevalu-
eringen, der indikerer, om
lederne efterlever de fire
4.2 Styrket le-
ledelsesdiscipliner, skal i
delse (opfølg-
gennemsnit være mini-
ning på det kon- mum 3,5 på en skala fra
cernfælles ledel- 1-5.
sesgrundlag)
2) I 2. halvår iværksættes
(koncernfælles) handleplaner som opfølg-
ning.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse er
4,3 på en skala fra 1-5.
2) Engagerede medarbej-
dere understøttes af for-
skellige tiltag, bl.a. gen-
nemføres der kvartalsvise
trivselstjek i alle enhe-
der/kontorer.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte lederevaluering
er 4,2 på en skala fra 1-5.
2) Vurderingsstyrelsen
har lavet en lokal over-
sættelse (LiV) af det kon-
cernfælles ledelsesgrund-
lag, som er drøftet i leder-
gruppen, i SU og i de en-
kelte enheder/kontorer.
4.3 Organisatio-
nen efterlever de
koncernfælles
værdier (kon-
cernfælles)
1) Direktionen anvender
aktivt de koncernfælles
værdier.
1) Vurderingsstyrelsen
Opfyldt.
har iværksat flere initiati-
ver, herunder tages der
bl.a. udgangspunkt i vær-
2) Resultatet i medarbej- dierne ved
dertilfredshedsundersø- fælles ledermøder og
–se-
gelsen, der relaterer sig til minarer.
organisationens efterle-
velse af de koncernfælles 2) Resultatet fra den gen-
værdier, skal i gennemsnit nemførte medarbejdertil-
være minimum 3,5 på en fredshedsundersøgelse er
skala fra 1-5.
4,1 på en skala fra 1-5.
Ikke opfyldt.
4.4 Vellykket on- Alle nye ledere og medar- Vurderingsstyrelsen har
boarding af nye bejdere ansat i Vurde-
udarbejdet eget onboar-
medarbejdere
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0011.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 11
Mål
og ledere (kon-
cernfælles)
Succeskriterium
ringsstyrelsen har gen-
nemført obligatorisk on-
boarding senest 6 måne-
der efter start
Opnåede resultater
dingkoncept, så nye med-
arbejdere og ledere hur-
tigst muligt kommer godt
på plads, trives og kan
løse deres opgaver.
Opgørelsen viser, at ikke
alle medarbejdere og le-
dere ansat fra 1. januar
2019 har gennemført
samtlige obligatoriske on-
boardingmoduler senest
6 mdr. efter start.
Der er iværksat tiltag for
fremadrettet at sikre retti-
dig onboarding.
Målopfyldelse
4.5 Intern kom-
munikation
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen er
gennemført i 2. kvartal
2019.
Resultatet er 3,5 på en
skala fra 1-5.
Opfyldt.
4.6 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke oversti-
ger 5 pct. i finansåret.
I 1. kvartal var der en
Ikke opfyldt.
prognoseafvigelse på 13
pct., som var reduceret til
11, 5 og 3 pct. I henholds-
vis 2., 3. og 4. kvartal
2019.
Afvigelserne i prognose-
præcisionen kan bl.a. hen-
føres til ændringer i afvik-
lingen af storskalatesten,
forsinkede rekrutteringer
samt ændringer i uddan-
nelsesaktiviteter.
Pejlemærke 5. Vurderingsstyrelsen skal sikre implementering af det nye ejendomsvur-
deringssystem og nye forretningsprocesser med en velforberedt modtagerorganisation
5.1 Produktions- Der er udarbejdet en pro-
plan for 2020
duktionsplan for produkti-
onen i 2020 i oktober
2019.
På baggrund af data fra
release 2 er der udarbej-
det en produktionsplan
for 2020 i oktober 2019.
Produktionsplanen er ud-
arbejdet på baggrund af
en række forudsætninger
ud fra nuværende data-
grundlag.
Opfyldt.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0012.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Produktionsplanen er d.
25. oktober 2019 over-
sendt til Skatteministeriets
departement.
Målopfyldelse
Vurderingsstyrelsen bemærker, at målbeskrivelse af flere af målene under pejlemærke 4 ikke flugter med det be-
skrevne i forbindelse med indgåelse af mål- og resultatplan 2019.
I 2019 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af ti mål nået.
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 3.2 Serviceeftersynet af ejendomsskatteloven er afsluttet
Vurderingsstyrelsen har i 2019 påbegyndt den indledende sagsbehandling af
ejendomme omfattet af to fejl i statens systemer i forbindelse med serviceeftersy-
net,
jf. akt 142 af 2. maj 2019.
I forbindelse med fejlrettelserne er der opstået og
identificeret yderligere fejl i det nuværende ejendomsvurderingssystem (VUR),
som har en tæt afhængighed til fejlene relateret til serviceeftersynet. Det har på
denne baggrund været nødvendigt at indstille arbejdet med afvikling af serviceef-
tersynet.
Hjemmel til at tilbagebetale de berørte boligejere i akt 142 af 2. maj 2019 er ud-
gået ifm. ÆF20. Givet serviceeftersynets omfang og kompleksitet er det nødven-
digt, at der findes en administrerbar løsning på håndtering af sagskomplekset, så
det ikke påvirker udsendelsesplanen for udsendelsen af nye vurderinger fra andet
halvår 2020 og frem.
Mål 4.6 Prognosepræcision
Vurderingsstyrelsen befinder sig i 2019 og frem fortsat ind i en transitionsperiode,
hvor der fortsat gennemføres en række opbygnings- og implementeringsaktivite-
ter, og hvor der samtidig skal håndteres opgaver knyttet til det nuværende vurde-
ringssystem og det kommende ejendomsvurderingssystem.
Som følge af de mange usikkerheder og afhængigheder i denne transitionsperi-
ode er der en væsentlig risiko for, at forudsætningerne for budgettet ændres lø-
bende. Hertil kommer, at interne forhold tillige kan påvirke prognosepræcisio-
nen. Således har forudsætningerne for Vurderingsstyrelsens budget i 2019 æn-
dret sig som følge af bl.a. ændringer i afviklingen af storskalatesten, forsinkede
rekrutteringer samt ændringer i uddannelsesaktiviteter.
Samlet set har det medført, at det ikke har været muligt at indfri målet i 2019.
Mål 5.1 Produktionsplan for 2020
Vurderingsstyrelsen har oktober 2019 afleveret en foreløbig produktionsplan for
2020 baseret på den foreliggende viden om opgaver og opgavetider i det eksi-
sterende vurderingssystem samt de foreløbige erfaringer med sagsbehandling i
E&G. Planen vil løbende blive konsolideret i takt med, at E&G idriftsættes, og der
etableres et mere fyldestgørende erfaringsgrundlag for sagsbehandling i det nye
ejendomsvurderingssystem.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0013.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 13
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår Vurderingsstyrelsens forventninger til det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
2019
-363,1
359,7
-3,4
2020
-514,1
485,9
-28,2
Fra andet halvår 2020 og frem skal Vurderingsstyrelsen påbegynde udsendelse
af nye ejerboligvurderinger, hvorefter der sendes nye erhvervsvurderinger. Ud-
sendelsen kan strække sig ind i 2022. Det medfører, at Vurderingsstyrelsen også
i 2020 står i en særlig overgangsperiode, hvor der på den ene side skal forbere-
des og klargøres til modtagelse af det nye ejendomsvurderingssystem og på den
anden side skal sikres en fortsat sikker drift i det eksisterende vurderingssystem.
Tidsplanen for modtagelse af det nye ejendomsvurderingssystem er fortsat be-
hæftet med væsentlig usikkerhed. På den baggrund og med hensyn til disse usik-
kerheder har Vurderingsstyrelsen tilrettelagt en produktion og udarbejdet en res-
sourcebalance for 2020, hvor der gennem 2020 og særligt i årets første måneder
arbejdes med strategisk kompetenceudvikling, så sagsbehandlere klædes bedst
muligt på til arbejdet i E&G. Samtidig vil der være fokus på at afvikle sager med
manglende betaling af ejendomsværdiskat og / eller grundskyld samt gennem-
føre en række afklaringer vedrørende serviceeftersynet af ejendomsskatteloven.
Vurderingsstyrelsen vil fortsat i 2020 indgå i et løbende tæt samarbejde med Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen omkring udviklingen af det nye ejendomsvurde-
ringssystem, E&G, blandt andet gennem indlån af centrale kompetencer med stor
forretningsmæssig viden til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Derudover vil
Vurderingsstyrelsen have fokus på at gennemføre implementeringsforberedende
arbejder, der skal gøre det muligt for sagsbehandlere og driftsenheder at mod-
tage og ibrugtage systemet, ligesom der i regi af transitionsprojektet vil være fo-
kus på at sikre test af delleverancer, produktionsplanlægning mv.
Disse udgør alle aktiviteter, der understøtter, at Vurderingsstyrelsen har de for-
nødne forudsætninger for at kunne udsende nye og mere retvisende ejendoms-
vurderinger fra andet halvår 2020 og frem.
Det bemærkes afslutningsvist, at Vurderingsstyrelsens produktion og ressource-
balance for 2020 er baseret på den forventede modtagelse af de enkelte system-
komponenter fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Såfremt der sker ændringer
hertil, må det forventes at påvirke udsendelsesplanen for udsendelse af nye vur-
deringer i 2020.
Der er budgetteret med et mindreforbrug i 2020, der er 28,2 mio. kr. mindre end
bevillingen i 2020. Mindreforbruget afspejler en række planlagte overførsler inden
for ministerområdet. Overførslerne optages på tillægsbevillingsloven for 2020.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 14
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Vurderingsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Admini-
strative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet,
er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System (SKS).
For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for det tidligere
SKAT for foregående år. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalfor-
klaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Ved bud-
getter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb
angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme af-
rundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge.
Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser. Der an-
vendes samme metode som i tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT, men der
er foretaget en mindre justering af forudsætningerne så skyldige feriedage,
gennemsnitsomkostning pr. feriedag og årsværk er beregnet på baggrund af
opgørelser pr. 31. december 2019 samt en opgørelse over den særlige ferie-
godtgørelse.
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere for 2019, da disse ikke er kommet til udbe-
taling i regnskabsåret.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0015.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 15
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Vurderingsstyrelsens resultatopgørelse for 2019 for de om-
kostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenester
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: SKS og Vurderingsstyrelsens grundbudget 2020.
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-363,1
-
-
-
-
-
-363,1
-
-
-
291,4
43,9
-12,2
-0,1
323,0
-
1,5
35,0
359,5
-3,7
-0,1
-
-3,8
-
0,4
-3,4
-
-
-3,4
2020
-514,1
-
-
-
-
-
-514,1
-
-
-
314,1
57,2
-13,8
6,9
364,4
-
-
121,5
485,9
-28,2
-
-
-28,2
-
-
-28,2
-
-
-28,2
Ordinære driftsindtægter
Vurderingsstyrelsen blev som styrelse etableret 1. juli 2018 og er fortsat i imple-
menteringsfasen, hvilket har afspejlet sig i ét årige bevillinger både i 2019 og
2020. Stigningen i bevillingen kan primært henføres til forventning om fuldbeman-
ding primo 2020 samt øgede omkostninger til Administrations- og Servicestyrel-
sen samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, jf. neden for.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0016.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 16
Ordinære driftsomkostninger
Vurderingsstyrelsen har oktober 2019 afleveret en foreløbig produktionsplan for
2020 baseret på den foreliggende viden om opgaver og opgavetider i det eksi-
sterende vurderingssystem samt de foreløbige erfaringer med sagsbehandling i
E&G. Tidsplanen for modtagelse af det nye ejendomsvurderingssystem er fortsat
behæftet med væsentlig usikkerhed. Niveauet for Ordinære driftsomkostninger i
2019 baserer sig på rekruttering op til fuldbemanding på cirka 695 årsværk, som
er pågået hele 2019. Primo 2020 forventes Vurderingsstyrelsen at være fuldbe-
mandet.
Andre ordinære driftsomkostninger
Andre ordinære driftsomkostninger i 2019 er ligesom de ordinære driftsomkost-
ninger påvirket af, at modtagelsen af det nye system er behæftet med væsentlig
usikkerhed. Forventningen til 2020 baserer sig på gældende releaseplan. Der er
i 2020 foretaget en teknisk justering i form af bevillingsflyt fra to centrale styrelser,
Administrations- og Servicestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. De
centrale styrelser udfører opgaver for Vurderingsstyrelsen, de afregnes fra 2020
med en intern statsligoverførelse.
3.2.1
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Vurderingsstyrelsen for 2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS og SB.
-
-
3,4
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Vurderingsstyrelsen har i 2019 tilbageført følgende hensættelser registreret
primo 2019:
Engangsvederlag.
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2019
var i alt 5,1 mio. kr. Den samlede hensættelse på 4,2 mio. kr. ultimo 2018 er
indtægtsført i samme periode og modsvarer den del af udbetalingen der ved-
rører 2018.
Særlig honorering ledere.
Udbetaling til særlig honorering af ledere i 2019 var
i alt 2,1 mio. kr. Den samlede hensættelse på 2,6 mio. kr. ultimo 2018 er ind-
tægtsført i flere tempi, hvoraf 2,1 mio. kr. kan henføres til 2018 og derfor udbe-
talt.
Periodiseringsposter.
Der er tilbageført periodiseringsposter for 0,1 mio. kr., som
er modregnet i tilsvarende fakturaer.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0017.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 17
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Vurderingsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis
aktiver og passiver ultimo 2019.
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2018
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6,2
-
-
6,2
-
4,2
2,4
-
-
59,6
-
-
66,2
72,4
Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt -2,3 mio.
kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf.
Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Kilde: SKS og Vurderingsstyrelsens grundbudget 2020.
Anlægsaktiver
Statsforskrivning er overført til Vurderingsstyrelsens balance i forbindelse med
etablering af syv nye styrelser i Skatteforvaltningen og indgår på den udarbejdede
åbningsbalance for Vurderingsstyrelsen. Statsforskrivningen sikrer, at Vurde-
ringsstyrelsen har en udsvingsmargin, således at egenkapitalen ikke bliver nega-
tiv i forbindelse med opstarten af bevillingsreformen.
Statsforskrivningen er placeret under finansielle anlægsaktiver. Modposten til
statsforskrivningen er posten reguleret egenkapital/startkapital på institutionens
egenkapital.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0018.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 18
Omsætningsaktiver
Vurderingsstyrelsen har tilgodehavender, periodisering og FF7 finansierings-
konto. Vurderingsstyrelsen periodiserer efter gældende regnskabsinstruks. FF7
finansieringskonto benyttes til afregning af almindelige betalinger.
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
5
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-6,2
-
-
-
-
-3,4
-9,6
-6,8
-
-
-
-
-
-5,3
-3,4
-45,0
-
-
-56,0
-56,0
-72,4
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0019.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 19
3.4 Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Vurderingsstyrelsens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
+Overførelse af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: SKS og SB.
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-6,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-3,4
-
-
-
-3,4
-9,6
-9,6
Vurderingsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2019 9,6 mio. kr., hvoraf 3,4 mio.
kr. er overført overskud.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
-
0,5
0,0
Vurderingsstyrelsens låneramme ultimo 2019 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2019 udgør 0,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0020.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 20
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Vurderingsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.31.03.
328,0
322,7
322,8
-0,1
38,0
37,9
Lønsumsloft er opgjort på baggrund af lønsumsloft inklusiv TB/aktstykker.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Vurderingsstyrel-
sen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
Navn
Bevillings-
(Mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo
-3,4
3,4
Vurde-
09.31.03 ringssty-
relsen
Udgifter
Drift
Indtægter
363,1
359,8
-0,1
3,4
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0021.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 21
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1- 6 til resultatopgørelsen balancen. Det bemærkes,
at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Vurderingsstyrelsens lokale
økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har ingen
immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter, li-
censer mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0022.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 22
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har ingen
materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsan-
læg og maskiner
Transportmate-
riel
Inventar og
IT-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP.
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser.
Tabel: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
I alt
Kilde: SAP
45,0
8,4
-
-
0,3
53,7
Vurderingsstyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser for samlet
53,7 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0023.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 23
af 0,3 mio. kr. vedrørende åremålsforpligtelser, 6,5 mio. kr. vedrørende engangs-
vederlag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere samt 2,0 mio.
kr. vedrørende over-/merarbejde. For hensatte forpligtelser registreret under den
øvrige drift er indregnet 0,8 mio. kr. til AUB/AES bidrag for 4. kvartal, bidrag til
kompetencefondsmidler og periodisering af udgifter til rejsekort.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående tabel fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Tabel: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
I alt
Kilde: SAP
45,0
8,4
53,4
Vurderingsstyrelsen har primært forpligtigelser under kortfristet gæld. Se forkla-
ring under afsnit 4.1.4.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Vurderingsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2019 opgjort til 0,2 mio. kr.
Verserende sager
Vurderingsstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsa-
lær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammer-
advokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkost-
ninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimums-
grænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Vurderingsstyrelsen har op-
gjort eventualforpligtelsen til verserende sager pr. 31. december 2019 til 0,0 mio.
kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Vurderingsstyrelsen har ingen indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Vurderingsstyrelsen udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
4.4 Tilskudsfinansieret aktiviteter og forskning
Vurderingsstyrelsen har ingen tilskudsfinansieret aktiviteter og forskning.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0024.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 24
4.5 Forelagte investeringer
Vurderingsstyrelsen har ingen investeringsprojekter i 2019.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Vurderingsstyrelsens it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer samt it-omkostnin-
ger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder ned- og afskrivninger.
Tabel 21: It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP
(mio. kr.)
-
1,5
-
-
0,4
1,9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198538_0025.png
Årsrapport 2019 for Vurderingsstyrelsen
Side 25
www.vurdst.dk
Vurderingsstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen