Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2198537_0001.png
Årsrapport
Marts 2020
Årsrapport 2019
Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
1.1
1. Påtegning af det samlede regnskab .......................................................... 2
Standardpåtegning ............................................................................................................. 2
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2. Beretning............................................................................................................. 3
Præsentation af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.......................................... 3
Ledelsesberetning............................................................................................................... 4
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3. Regnskab ..........................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 17
Balancen ............................................................................................................................... 18
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 22
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 22
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 23
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 23
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4. Bilag ....................................................................................................................24
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 24
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 27
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 27
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 27
Forelagte investeringer .................................................................................................. 27
It-omkostninger ................................................................................................................. 29
Supplerende bilag ............................................................................................................ 29
Grundet afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i tabellerne.
Tabeller der er udfyldt med ”0” betyder, at der fremstår et tal der er mindre end 50.000 kr.
Tabeller udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0003.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 2
1. Påtegning af det
samlede regnskab
1.1 Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen, CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for: § 09.31.06 Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal
tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
2.
3.
København,
København, d. 9. marts 2020
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Andreas Berggreen
Direktør
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 3
2. Beretning
2.1 Præsentation af Udviklings- og Forenklings-
styrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen henhører under Skatteministeriets ressort.
Styrelsen er en del af skatteforvaltningen, som udgør én juridisk myndighed, der
er organiseret i syv styrelser i Skatteforvaltningen. Sammen med de andre styrel-
ser under Skatteministeriet sikrer Udviklings- og Forenklingsstyrelsen fundamen-
tet for finansieringen af den offentlige sektor.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har – i samarbejde med de øvrige styrelser i
Skatteforvaltningen – til opgave at forenkle og udvikle it-løsninger og forretnings-
processer. Samtidig har styrelsen ansvar for at sikre stabil drift og vedligeholdelse
af hele Skatteministeriets eksisterende it-systemer.
Velfungerende systemer og processer, der bygger på pålidelige data, er en afgø-
rende forudsætning for, at styrelserne i Skatteministeriet kan løse deres opgave.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ansvaret for større it- og forretningsudvik-
lingsprojekter, ligesom det er Udviklings- og Forenklingsstyrelsen opgave at sikre
et transparent grundlag for it-prioriteringer på tværs af Skatteministeriet. Vi har en
data- og analysedrevet tilgang til udvikling og forenkling. Samtidig lægger vi stor
vægt på at skabe løsninger, der understøtter behovene hos såvel de andre styrel-
ser under Skatteministeriet som hos borgere og virksomheder.
Styrelsens kerneopgaver og mål er følgende:
Sikker drift og vedligehold af Skatteministeriets it-systemer. Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen skal sikre omkostningseffektiv it-drift og it-infrastruktur med
høj driftssikkerhed, der kan understøtte en sikker og effektiv opgavevareta-
gelse i Skatteministeriet.
Levering af et solidt data- og analysegrundlag for Skatteministeriets virksom-
hed. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal sikre udvikling og anvendelse af
et solidt, troværdigt og veldokumenteredata- og analysegrundlag for Skatte-
ministeriet med henblik på at mindske skattegabet og sikre en effektiv plan-
lægning og anvendelse af Skatteministeriets ressourcer.
Udvikling af it-systemer og processer der understøtter Skatteministeriets virk-
somhed. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal i samarbejde med øvrige
dele af Skatteministeriet sikre forenkling og udvikling af tidssvarende og frem-
tidsparate it-løsninger og processer, som understøtter en effektiv skatteforvalt-
ning og imødekommer borgeres og virksomheders behov.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 4
2.2 Ledelsesberetning
2019 er det første år, hvor Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har haft en selv-
stændig hovedkonto på finansloven. Det er dermed også første gang, styrelsen
udarbejder en selvstændig årsrapport.
Der er i styrelsens mål- og resultatplan for 2019 fastlagt en lang række mål og
resultatkrav. Styrelsen er i 2019 kommet i mål med 9 ud af 17 af disse,
afsnit 2.4.
Styrelsen har således udviklet et koncept for en koncernfælles tilgang til data-
governance, dvs. de processer, standarder og den organisering, der sikrer opti-
mal udnyttelse af koncernens data til forretningsmæssige analytiske formål. Sty-
relsen har desuden udarbejdet en plan for styrkelse af datasikkerhed afledt af
GDPR (persondataforordningen). Der er endvidere udarbejdet en porteføljesty-
ringsmodel for it-udviklingsprojekter
Stabil og sikker drift
Overordnet er det i 2019 lykkes at sikre en tilfredsstillende drift af en kompleks
systemportefølje, der består af såvel nyudviklede som ældre it-systemer. Dele af
it-systemporteføljen (kaldet Legacy-systemer) er i en tilstand, der nødvendiggør
udskiftning via udvikling af nye systemer, som det også fremgår af det tværmini-
sterielle Legacy-udvalgs anbefalinger. Tilstanden medfører risici inden for drifts-
stabilitet, lovmæssig og sikkerhedsmæssig compliance mv.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har i 2019 påbegyndt rekrutteringen af flere
medarbejdere til legacy-systemerne. Desuden er risikominimerende levetidsfor-
længelsesinitiativer og konsolideringstiltag iværksat. Parallelt hermed arbejdes
der med forberedelse af transformationsprojekter, som skal sikre udskiftning af
systemerne. Den planlagte transformation og systemudskiftning vil forventeligt
forløbe over en længere årrække.
Fortsat etablering af styrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens opgaver kræver dygtige, fagligt kompetente
og højt specialiserede medarbejdere. Bl.a. udskiftningen af legacy-systemerne og
de store udviklingsprojekter har i 2019 skabt behov for at udvide organisationen.
Rekrutteringen af nye medarbejdere har derfor krævet et betydeligt fokus og res-
sourceforbrug. Samtidig har fastholdelse af medarbejdere været et væsentligt fo-
kusområde. Styrelsen har i løbet af 2019 gennemført 387 eksterne rekrutteringer.
Personaleomsætningen har ligget på ca. 16 pct.
Implementeringen af opdelingen af SKAT og organiseringen af opgaverne i selv-
stændige styrelser er fortsat foregået i 2019. Der er etableret egne nye interne
forretningsgange og nye fora og procedurer for samarbejdet med de øvrige sty-
relser i Skatteministeriet. Centrale hensyn i organiseringen har været opnåelsen
af tydelige interne snitflader, fagligt fokus og etableringen af ensartede rammer
for samarbejde internt i styrelsen og ud mod de øvrige styrelser i Skatteministeriet.
Det er vurderingen, at den langt større klarhed omkring opgaver, rolle og ansvar,
der er kommet ud af opdelingen af Skatteministeriet i en række fagstyrelser og
tværgående styrelser, skaber høj værdi og bidrager markant til at nedbringe den
risiko, der er forbundet med at drive et skattevæsen.
Styrkelse af informationssikkerhed og persondatabeskyttelsesområdet
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen gennemfører og understøtter implementering
af informationssikkerhed og persondatabeskyttelse i hele Skatteministeriets kon-
cern. I løbet af 2019 har styrelsen tilført ressourcer til begge områder.
Drift og vedligeholdelse af Skatteministeriets it-systemer varetages for en lang
række systemer af eksterne it-leverandører. For at sikre forsvarlig drift af disse
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 5
systemer og for at leve op til ansvaret som dataansvarlig myndighed gennemfø-
res styrings- og tilsynsaktiviteter rettet mod de eksterne it-leverandører, der bl.a.
omfatter sikkerhedsrapportering, revisorerklæringer for såvel sikkerhedsmæs-
sige kontroller og for applikationsmæssige forhold samt gennemførelse af tekni-
ske scanninger af it-løsningerne. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har planlagt
yderligere intensivering af disse aktiviteter.
Tilsynsaktiviteterne er bl.a. baseret på årlige risikovurderinger af it-systemer, plat-
forme og infrastruktur, der i 2019, i henhold til princippet om væsentlighed og ri-
siko, omfatter Skatteministeriets forretningskritiske it-systemer.
Fremdrift i store udviklingsprojekter
Udviklingen og fremdriften af de store udviklingsprojekter, såsom et nyt inddrivel-
sessystem, ejendomsvurderingssystemet samt implementering af EU-Toldkodek-
set (EUTK-programmet), har lige som i 2018 haft høj prioritet i 2019.
Der er i 2019 arbejdet med udviklingen af de sidste funktionaliteter i inddrivelses-
løsningen I december blev der idriftsat funktionalitet til håndtering af forældelse,
og der udestår nu kun funktionalitet til håndtering af udlæg og fogedbogsforret-
ning, som forventeligt idriftsættes første halvår 2020.
Tilslutningen af fordringshavere til det nye inddrivelsessystem er i gang og forsæt-
ter i 2020. Tilslutningsarbejdet for de store fordringshavere er kompliceret og af-
hængig af fordringshavernes og deres systemleverandørers prioritering af tilpas-
ninger mv.
I 2019 har Udviklings- og Forenklingsstyrelsen fortsat udviklingen af den del af
ejendomsvurderingssystemet, der skal understøtte udsendelsen af nye ejen-
domsvurderinger for ejerboliger, og i efteråret 2019 har Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen sammen med Vurderingsstyrelsen udsendt vejledende ejendoms-
vurderinger med tilhørende spørgeskema til op mod 80.000 boligejere med hen-
blik på at få vigtige erfaringer med den generelle brugeroplevelse, De foreløbige
tilbagemeldinger har været positive.
I EUTK-programmet er en række centrale systemprojekter under programmet ble-
vet risikovurderet i Statens IT-råd, og anbefalingerne er under implementering.
Driften på to toldstøtte-systemer er blevet igangsat, og der er sket en succesfuld
overlevering til medarbejdere i Toldstyrelsen og i dansk erhvervsliv, som anven-
der systemerne. Ét af de største it-systemer i programmet - en platform til toldan-
givelser og en løsning til importangivelser – nåede i efteråret 2019 en vigtig mile-
pæl, da selve udbuddet blev igangsat, og tre leverandører blev prækvalificeret til
at give tilbud.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0007.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 6
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen.
Tabel 1. Styrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Kvartalsprognosepræcision (afvigelsespct.)
Compliance for indkøbsaftaler (pct.)
Compliance for betalingsfrister (pct.)
Oppetid på centrale it-systemer (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
1.055,1
0,7
1.346,8
0,7
-
-
-
-
-
-
86,0
99,2
15,0
83,6
80,0
99,6
99,4
99,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.926,3
333,8
-68,2
-1.885,5
-532,3
2.386,5
-
17,5
-2.324,6
-
-
-
-
-
-
-2.582,5
2.636,0
53,4
-123,2
-38,6
-3.067,4
3.042,6
-24,8
-30,4
85,7
2018
2019
2020
Anm.: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt
3,2 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Moderniseringssty-
relsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Benchmarkdatabase
Målet for prognosepræcision er ikke opfyldt i kvartalerne for 2019. Se endvidere
afsnit 2.4.1 oversigt over årets mål og resultatopfyldelse, punkt 4.3.
Compliance for indkøbsaftaler udgjorde i 2019 83,6 pct., hvilket betyder at fore-
taget indkøb for 14,2 mio. kr. udenfor de rammeaftaler, som indgår i compliance-
opgørelsen.
Compliance for betalingsfrister udgjorde i 2019 80,0 pct., mod det fastsatte mål
på 94,0 pct., målet for compliance af betalingsfrister er ikke opnået.
Oppetid på centrale it-systemer udgjorde i 2019 99,6 pct., mod det fastsatte mål
på 99,0 pct., målet for oppetid på centrale it-systemer er opnået.
Antal årsværk forventes at stige til 1.346,8 i 2020 mod 1.055,1 i 2019. Gennem-
snitsprisen pr. årsværk forventes ligeledes at stige til 0,8 mio. kr. i 2020 mod 0,7
mio. kr. i 2019.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i
tabel 1,
der viser, at Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen i 2019 har haft et samlet mindreforbrug på 38,6 mio. kr. i
forhold til årets samlede bevilling.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 7
Mindreforbruget kan blandt andet henføres til flytning af bevilling mellem styrel-
serne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt til Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen med henblik på at sikre en disponeringsmulighed i styrelsen.
Der er således overført 15,2 mio. kr. til Udviklings- og Forenklingsstyrelsens bevil-
ling ud fra en central fordeling.
Mindreforbruget kan samtidig primært henføres til lønudgifter, da opman-
dingstakten i Udviklings og Forenklingsstyrelsen har været mindre end forventet.
For almindelig virksomhed udgør mindreforbruget 24,2 mio. kr. Fordelt med et
mindreforbrug vedrørende lønudgifter på 34,8 mio. kr., samt et merforbrug på øv-
rige driftsudgifter på samlet 185,3 mio. kr., herudover merindtægter for 174,7
mio. kr. Merforbruget vedrører primært øgede omkostninger til drift og videreud-
vikling af Skatteministeriets it-systemer, herunder øget systemvedligehold og un-
derstøttende it-infrastruktur. Merindtægterne vedrører primært forlig med KMD
om EFI-systemet, der resulterede i indtægter på 160 mio. kr.
Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger udviser et merforbrug på 14,7
mio. kr. fordelt med et merforbrug vedrørende lønudgifter på 21,3 mio. kr. og et
mindreforbrug vedrørende øvrige driftsudgifter på 6,6 mio. kr. Merforbruget skyl-
des primært prioritering af midler på tværs af ministerområdet.
Implementeringscenter for Inddrivelse udgør et mindreforbrug på et 4,6 mio. kr.
fordelt med et mindreforbrug vedrørende lønudgifter på 7,4 mio. kr. og et merfor-
brug vedrørende øvrige driftsudgifter på 2,8 mio. kr. Mindreforbruget vedrørende
lønudgifter på 7,4 mio. kr. skyldes primært, at programmet ikke har konverteret
eksterne konsulenter til interne ansatte i samme tempo som forudsat i budget-
tet. Merforbruget vedrørende øvrige driftsdrifter på 2,9 mio. kr. skyldes primært en
højere aktivitet på dataoprydning end oprindelig forudsat.
Implementeringscenteret for Toldsystemet udgør mindreforbruget på 5,2 mio. kr.
fordelt med et mindreforbrug vedrørende lønudgifter på 19,2 mio. kr. og et mer-
forbrug vedrørende øvrige driftsudgifter på 14,0 mio. kr. Mindreforbruget for løn-
udgifter kan henføres til udfordringer med ansættelse af nye medarbejdere til pro-
grammet, som på kort sigt er håndteret ved at anvende eksterne konsulenter.
Legacy udgør et mindreforbrug på 18,5 mio. kr., hvilket er fordelt med et mindre-
forbrug vedrørende løn på 20,6 mio. kr. og et merforbrug vedrørende øvrige
driftsudgifter på 2,1 mio. kr. Der var i første halvår af 2019 et generelt mindrefor-
brug, som følge af en lavere opmandingstakst end forventet, hvilket resulterede i
en omdisponering fra løn til øvrige driftsudgifter samt afgivelse af 5,6 mio. kr. i
forbindelse med kvartalsrapporteringen for 2. kvartal. Omdisponeringsmidlerne
blev udmøntet til levetidsforlængelser, projekteksekvering af 2 legacyprojekter,
ekstern juridisk bistand til Legacy Kontraktforhandlinger samt et eksternt review
af målarkitekturen. Finansieringsbehovet til de nye aktiviteter var dog mindre end
estimeret i forbindelse med kvartalsrapporteringen, hvorfor der er opbygget et
mindreforbrug på tværs af sporene i Legacy.
For indtægtsdækket virksomhed udgør overskuddet 0,9 mio. kr. Overskuddet for-
ventes medtaget i den fremtidige prissætning af ordningen eSkat Hent Selv.
2.2.2
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens drift og admi-
nistrerede ordninger
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet
fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0009.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 8
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens driftskonti er følgende:
§ 09.31.06 Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (drift)
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
2.583,1
-19,6
-
-
Regnskab
2.720,5
-195,6
-
-
Overført over-
skud ultimo
-
38,6
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har fire hovedformål, som er angivet i finans-
loven jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i forhold
til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Sikker drift og vedlige-
hold af skattevæsenets it-
systemer
2. Levering af et solidt
data- og analysegrund-
lag for skattevæsenets
virksomhed
3. Udvikling af it-systemer
og processer, der under-
støtter skattevæsenets
virksomhed
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Bevilling
(FL+TB)
-262,2
-1.421,5
Øvrige
indtægter
-15,0
-0,1
Omkost-
ninger
157,0
1.485,8
Andel af årets
overskud
-120,2
64,2
-286,1
-3,9
374,5
84,5
-593,7
-2.563,5
-
-19,0
526,6
2.543,9
-67,1
-38,6
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav er der for
2019 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostnin-
ger under hovedopgave
0. Generelle fælles omkostninger,
hvor der blandt andet
er registreret løn- og driftsomkostninger vedrørende Udviklings- og Forenklings-
styrelsens direktion, underdirektører og stabsfunktioner.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene
er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Fordelingen af årets overskud på styrelsens fire hovedformål skal ses i lyset af, at
grundbudgettet for 2019 er anvendt som teknisk fordelingsnøgle for den samlede
finanslovsbevilling for 2019 (FL+TB).
På den baggrund har flere af afvigelserne teknisk karakter. Dog kan mindrefor-
bruget på formål
0. Generelle fællesomkostninger
på 120,2 mio. kr. primært hen-
føres til, at der i grundbudgettet for 2019 blev indbudgetteret en række budget-
elementer, herunder bl.a. centrale lønelementer, på
formål 0,
som i løbet af året
er udmøntet under de øvrige hovedformål.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0010.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 9
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle mål og resultatkrav, der er af-
talt med Skatteministeriets departement.
I anden del analyseres udvalgte mål mere dybdegående, herunder en analyse af
årsagen til, at mål er opfyldt, eller ikke er opfyldt.
2.4.1
Oversigt over årets mål- og resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Udviklings- og Forenklings-
styrelsen.
Tabel 4. Årets mål- og resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal sikre stabil og sikker drift samt
løbende videreudvikling af skatteforvaltningens it-løsninger
1.1 Skattefor-
valtningens it-
løsninger er
driftssikre og på-
lidelige
At minimum 99 pct. af de
forretningskritiske syste-
mer skal være tilgænge-
lige, som aftalt, samt mini-
mum 75 pct. af de ind-
meldte incidents løses in-
den for de fastsatte fri-
ster.
At UFST har udbygget be-
mandingen af driftsorga-
nisationen for Legacy i
henhold til kapacitetsop-
bygningsplanen.
99,6 pct. af de forret-
ningskritiske it-systemer
har været tilgængeligt
som aftalt.
78 pct. af de indmeldte in-
cidents er løst inden for
de fastsatte frister.
Der er underskrevet an-
Opfyldt
sættelseskontrakter med
40 profiler til løsning af
opgaver i driftsorganisati-
onen for Legacy, sva-
rende til det fastsatte
krav. Heraf var 35 tiltrådt
inden årets udgang.
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Opfyldt
Opfyldt
1.2 Styrket kon-
trol med skatte-
forvaltningens
legacy-portefølje
1.3 Interessent- Der er foretaget en nul-
håndtering (kon- punktsmåling primo 4.
cernfælles)
kvartal 2019.
Pejlemærke 2. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal skabe fundamentet for en data-
drevet skatteforvaltning, der omsætter viden om borgere og virksomheder til enkle, ef-
fektive og brugervenlige løsninger
2.1 Behandling At der er udviklet et kon-
af Skatteforvalt- cept for en koncernfælles
ningens data
tilgang til datagover-
nance senest den 1. juli
2019.
2.2 Datasikker-
hed
At UFST har opstillet en
plan for styrkelse af data-
sikkerhed afledt af GDPR
senest den 1. april 2019.
Konceptet for en koncern- Opfyldt
fælles tilgang til data-
governance er oversendt
til departementet den 1.
juli 2019.
Der er opstillet en plan for Opfyldt
styrkelse af datasikkerhed
afledt af GDPR før den 1.
april 2019.
Pejlemærke 3. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal bygge på en kultur præget af
faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0011.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og priori-
terer
3.1 Intern kom- At der er foretaget en nul-
munikation (kon- punktsmåling i 2019 med
cernfælles)
henblik på at kunne fast-
sætte resultatkrav for
2020.
Resultatet af den gen-
Opfyldt
nemførte nulpunktsmåling
er 3,1 på en skala fra 1-5.
Der er udarbejdet en
kommunikationsstrategi
og etableret et kommuni-
kationsnetværk. Samtidigt
har der været et øget fo-
kus på nyhedsformidling,
hvor der konkret er pro-
duceret 163 artikler i
2019.
Resultatet fra den gen-
Opfyldt
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse
er 4,1 på en skala fra 1-5.
3.2 Engagerede At resultatet i medarbej-
medarbejdere
der- og tilfredshedsunder-
(koncernfælles) søgelsen, der indikerer,
om medarbejderne er en-
gagerede og har høj ar-
bejdsglæde i gennemsnit
er minimum 3,5 på en
skala fra 1-5.
At der i 2. halvår iværk-
sættes handleplaner som
opfølgning.
Der er som opfølgning på
resultatet iværksat net-
værk for studentermed-
hjælpere og nyuddan-
nede, events for øget syn-
lighed fra ledelsen, events
for mere information til
medarbejdere samt struk-
turerede introdage med
fokus på netværk. Derud-
over er der planlagt vi-
dendelings-arrangemen-
ter med gennemførelse i
1. kvartal 2020.
3.3 Styrket le-
delse (opfølg-
ning på det kon-
cernfælles ledel-
sesgrundlag)
(koncernfælles)
At resultatet i lederevalu- Resultatet fra den gen-
Opfyldt
eringen, der indikerer om nemførte lederevaluering
lederne efterlever de fire er 4,2 på en skala fra 1-5.
ledelsesdiscipliner i gen-
nemsnit, er minimum 3,5
på en skala fra 1-5.
At der i 2. halvår iværk-
Der er som opfølgning på
sættes handleplaner som resultatet iværksat inspi-
opfølgning.
rationsoplæg om tiltræk-
ning, rekruttering og fast-
holdelse. Der er derud-
over iværksat initiativer,
som skal føre til et forma-
liseret styrelsesspecifikt
leder-udviklingsprogram.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0012.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 11
Mål
3.4 Organisatio-
nen efterlever de
koncernfælles
værdier (kon-
cernfælles)
Succeskriterium
At styrelsen kvartalsvis til-
vejebringer dokumenta-
tion for, hvordan de kon-
cernfælles værdier efter-
leves.
At resultatet i medarbej-
dertilfredshedsundersøg-
lesen, der relaterer sig til
organisationens efterle-
velse af de fire værdier i
gennemsnit er minimum
3,5 på en skala fra 1-5.
Opnåede resultater
Der er kvartalsvis tilveje-
bragt dokumentation for,
at de koncernfælles vær-
dier er blevet efterlevet.
Målopfyldelse
Opfyldt
Resultatet fra den gen-
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse
er 3,9 på en skala fra 1-5.
3.5 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere
og ledere (kon-
cernfælles)
At alle nye ledere og med-
arbejdere har gennemført
obligatorisk onboarding
senest 6 mdr. efter start.
Ikke alle medarbejdere og Ikke opfyldt
ledere ansat fra 1. januar
2019 har gennemført
samtlige obligatoriske on-
boarding moduler senest
6. mdr. efter start
Der er gennem perioden
iværksat initiativer, der
skal øge ledernes fokus
på obligatorisk onboar-
ding. Derudover er der
iværksat et initiativ, der
skal øge samarbejdet
med Administrations- og
Servicestyrelsen i forhold
til opfølgnings-processer
og afrapporteringer til an-
svarlige ledere.
Pejlemærke 4. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal sikre den organisatoriske og
processuelle understøttelse ag koncernens it-governance samt sikre et transparent
grundlag for it-prioriteringer på tværs af koncernen.
4.1 Styrket por-
teføljestyring
At der er udarbejdet og
beskrevet en portefølje-
styringsmodel for it-udvik-
lingsprojekter på tværs af
skatteforvaltningen se-
nest den 1. maj og model-
len er implementeret se-
nest den 1. august 2019.
Porteføljestyringsmodel- Ikke opfyldt
len er udarbejdet og næ-
sten fuldt implementeret.
Dette er dog ikke sket in-
denfor de fastsatte frister,
og målet er derfor ikke
nået.
4.2 Øget trans- At forslag til tilpasning af
parens i ressour- registreringsramme i
ceanvendelsen UFST er oversendt til de-
partementet senest den 1.
juli 2019.
Forslag til tilpasning af re- Ikke opfyldt
gistreringsrammen er
fortsat under udarbej-
delse som følge af æn-
dringer i økonomistyrings-
modellen for 2020. Målet
er derfor ikke nået.
4.3 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
At afvigelsen mellem fak- Styrelsen har ikke over-
Ikke opfyldt
tisk forbrug og prognose holdt afvigelseskravet på
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0013.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
for budget for den sam-
maksimalt 5 pct. ii kvartal-
lede driftsbevilling ikke
lerne i 2019
overstiger 5 pct. i samt-
lige fire kvartaler i finans-
året. Målet er opfyldt med
50 pct., såfremt afvigel-
sen mellem faktisk for-
brug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke oversti-
ger 5 pct. i tre ud af fire
kvartaler i finansåret.
Pejlemærke 5. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen skal i samarbejde med Skattemini-
steriets øvrige styrelser forenkle og udvikle forretningsprocesser og tilhørende it-løs-
ninger.
5.1 Planmæssig
gennemførelse
af udviklingspro-
jekter i Imple-
menteringscen-
ter for Ejendoms-
vurderinger.
(ICE)
5.2 Planmæssig
gennemførelse
af udviklingspro-
jekter i Imple-
menteringscen-
ter for Inddri-
velse. (ICI)
5.3 Planmæssig
gennemførelse
af udviklingspro-
jekter i Imple-
menteringscen-
ter for Toldsyste-
mer (EUTK)
5.4 Planmæssig
gennemførelse
af øvrige udvik-
lingsprojekter
At udviklingsprojekterne i
ICE overholder fastsatte
frister, budgetrammer og
scope løbende tilpasset
ændrede rammebetingel-
ser og kompleksitet.
Udviklingsprojekterne i
Ikke opfyldt
ICE har ikke fuldt ud over-
holdt fastsatte frister,
budgetrammer og scope.
At udviklingsprojekterne i
ICI overholder fastsatte
frister, budgetrammer og
scope løbende tilpasset
ændrede rammebetingel-
ser og kompleksitet.
Udviklingsprojekterne i ICI Ikke opfyldt
har ikke fuldt ud overholdt
fastsatte frister, budget-
rammer og scope.
At udviklingsprojekterne i
EUTK overholder fastsatte
frister, budgetrammer og
scope løbende tilpasset
ændrede rammebetingel-
ser og kompleksitet.
Udviklingsprojekterne i
Ikke opfyldt
EUTK har ikke fuldt ud
overholdt fastsatte frister,
budgetrammer og scope.
At minimum 70 pct. af de
øvrige it-udviklingsprojek-
ter i UFST overholder fast-
satte frister, budgetram-
mer og scope.
47 pct. af de øvrige it-pro- Ikke opfyldt
jekter overholder fast-
satte frister, budgetram-
mer og scope.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsens Mål- og resultatplan 2019
I 2019 er der 17 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 9 mål op-
fyldt.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 13
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1 Incidents løst inden for frist
I 2019 er 78 pct. af de indmeldte incidents løst inden for den fastsatte frist. Resul-
tatet ligger således over det fastsatte resultatkrav, som anviser, at 75 pct. af de
indmeldte incidents skal være løst inden for den fastsatte frist.
Der er afsluttet i alt 37.093 incidents i 2019, hvilket er en væsentlig stigning i for-
hold til 2018, hvor der er afsluttet 25.430 incidents. Stigningen kan forklares ud
fra en større tilgang af indmeldte incidents samt et større fokus på at få afsluttet
incidents overført fra tidligere perioder.
Henover året er der i gennemsnit afsluttet 3.091 incidents pr. måned med det hø-
jest antal i november og det laveste antal i januar. De løbende resultater har ge-
nerelt ligger over resultatkravet med undtagelse af februar, hvor der har været
fokus på afslutning af overførte incidents, og november, hvor der har været en
ekstraordinær tilgang af incidents. I begge perioder har det ikke været muligt at
overholde resultatkravet.
Mål 2.1 Behandling af Skatteforvaltningens data
Der er udviklet et udkast til overordnet koncept for datagovernance, der er frem-
sendt til Departementet den 1. juli 2019.
Konceptet indeholder oplysninger om de aktiviteter, der kan gennemføres for at
øge Skatteministeriets modenhed i forhold til systematisk styring af data, også be-
nævnt datagovernance. Materialet indeholder ligeledes oplysninger om imple-
menteringen af en samarbejdsmodel og fordelingen af ansvar og en plan for ud-
bredelse af koncernfælles processer, standarder samt placering af ansvar for
data.
Data er en tværgående ressource i Skatteministeriet. Hvis data skal nyttiggøres
yderligere, er det en forudsætning, at medarbejdere og ledere arbejder ensartet
med fx datakvalitet, dokumentation af data, m.v. Konceptet sikrer en ensartet til-
gang på tværs af organisationen til systematisk styring og kvalitetssikring af data.
Gennemførslen af de foreslåede aktiviteter vil sikre, at data i højere grad genbru-
ges, og at fejl forebygges ved, at de rettes så tæt på datakilden som muligt.
Konceptet sigter mod at understøtte en prioriteret, operationel, skaleret og foku-
seret tilgang til implementering af datagovernance gennem anvendelse konkrete
værktøjer og skabeloner i forbindelse med it-udvikling, der matcher organisatio-
nens behov; værktøjer der afspejler Best Practice, samt støtter og professionali-
serer den enkelte medarbejders indsats.
Mål 4.3 Prognosepræcision
Afvigelsen mellem det faktiske forbrug og prognose for budget for den samlede
driftsbevilling har været større end 5 pct. i alle fire kvartaler i 2019. Resultatkra-
vet for prognosepræcision er således ikke opfyldt.
Der er flere forhold, der gør sig gældende i forhold til forklaringen på afvigelser i
de enkelte kvartaler. Herunder kan blandt andet nævnes, en teknisk fejl i forbin-
delse med bogføring af Udviklings- og Forenklingsstyrelsens åbningsbalance.
Fejlen er rettet i regnskabsåret. Derudover realiserede Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen ekstraordinære indtægter på 160,0 mio. kr. fra forligsaftalen med
KMD vedrørende EFI, som ikke var budgetteret. Herudover pågik der ved Udgifts-
opfølgning 3 en afklaring af bevillingsniveauet for Implementeringscenter for
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0015.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 14
Inddrivelse (ICI) på 86,0 mio. kr., som ikke blev indarbejdet i prognosen ved Ud-
giftsopfølgning 3. Merbevillingen blev efterfølgende godkendt og omkostningen
blev afholdt, hvilket har givet en markant afvigelse for den resterende del af året.
Der er iværksat en række tiltag med henblik på at forbedre prognosepræcisio-
nen. Tiltagene indgår som en del af arbejdet med at tilpasse den interne økono-
mistyringsmodel, jf. mål 4.2. Der er et særligt fokus på at styrke økonomistyrin-
gen af program- og projektøkonomien, da forklaringerne til afvigelserne i vidt
omfang skal findes i projekt- og programøkonomien. Der er risiko for, at afvigel-
serne fortsat vil ligge over de udmeldte grænseværdier som følge af, at udgifts-
niveauet vedrørende kendte aktstykker mv. ikke indgår i prognoseudarbejdelser
ved udgiftsopfølgninger i Skatteministeriet.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Udviklings- og Forenklingsstyrelsens forventninger til det kom-
mende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Grundbudget 2020.
2019
-2.759,1
2.720,5
-38,6
2020
-3.054,2
3.139,9
85,7
Der er i 2019 konstateret et mindreforbrug på 38,6 mio. kr.
Der er budgetteret med et merforbrug i 2020, der er 85,7 mio. kr. større end be-
villingen i 2020. Merforbruget afspejler bl.a. en række planlagte overførsler inden
for ministerområdet. Overførslerne optages på tillægsbevillingsloven for 2020.
I 2020 vil der i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen fortsat være fokus på, at ker-
neopgaverne løses på højeste faglige niveau af kompetente medarbejdere. Der
vil være fokus på at sikre stabil drift og vedligehold af Skatteministeriets it-syste-
mer og på at levere et solidt data- og analysegrundlag for Skatteministeriets virk-
somhed.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vil desuden have fokus på at sikre den for-
nødne fremdrift i udviklingsaktiviteter i implementeringscentrene for henholdsvis
Ejendomme, Inddrivelse og Told. Som følge af
Aftale om håndtering af skattevæ-
senets legacy-it-systemer
vil et fokusområde i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
derudover være at påbegynde en gennemgribende modernisering og udskiftning
af Skatteministeriets legacy-it-systemer over en årrække i samarbejde med de øv-
rige styrelser i Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 15
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens
regnskabsvæsen af 19. februar 2018 og retningslinjerne i Finansministeriets
Øko-
nomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovsystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af departe-
mentet godkendte beløb og forudsætninger. Beløb angives som udgangspunkt i
mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne
anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsystem (SKS).
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen anvender bestemmelserne i den Økonomiske
Administrative Vejledning om bunkning af inventar og it-udstyr, i forbindelse med
anskaffelse og anlægsføring af kontoradministrativt it-udstyr.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har i regnskabsåret ændret sin regnskabs-
praksis vedrørende indregning af udgifter til Kammeradvokaten, der tidligere har
haft dispensation til anlægsføring (Dispensationen har været givet af Modernise-
ringsstyrelsen, og angik alene enkelte faser i udviklingen). Fra og med 2019 ind-
går disse omkostningerne, som driftsomkostninger. Den ændrede regnskabs-
praksis påvirker resultatet for 2019 negativt med 35,9 mio. kr.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har fastsat en væsentlighedsgrænse på
100.000 kr. for periodiseringer og hensættelser.
I forhold til sammenligningstal for regnskabsåret 2018 og tidligere år, henvises til
årsrapporter for det tidligere SKAT.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Der er i forbindelse med beregning af nedenstående regnskabsposter anvendt
skønsmæssige vurderinger eller metode;
Feriepenge:
Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens
Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser.
Opgø-
relsen er baseret på et gennemsnit af feriedage for alle medarbejdere i 2019,
en gennemsnitsudgift pr. skyldig feriedag i regnskabsåret, beskæftigelsesgra-
den pr. 31. december 2019 samt en opgørelse over den særlige feriegodtgø-
relse pr. medarbejder.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 16
Over- og merarbejde:
Opgørelsen er baseret på et estimat over antallet af ti-
mer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2019, herun-
der eksempelvis afspadseringstimer, flekstimer mv. samt en gennemsnitstime-
pris.
Åremål.
Opgørelsen er foretaget på baggrund af ansættelseskontrakter, hvor
der er aftalt fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb
eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten
én månedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i
stilling.
Indirekte produktionsomkostninger:
Metoden for beregning af interne produk-
tionsomkostninger, der anvendes ved indregning af interne lønomkostninger
ved udvikling af it-systemer, følger Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om
den regnskabsmæssige håndtering af It-udviklingsprojekter og anlægsløn.
Be-
regningen indeholder lønudgifter, der vedrører generel ledelse og administra-
tion samt hjælpefunktioner.
Engangsvederlag.
Der er foretaget skønsmæssig hensættelse til engangsve-
derlag for medarbejdere og ledere for honorering af særlig indsats i 2019, men
først udmøntes i 2020.
Levetider:
I de tilfælde hvor den Økonomiske Administrative Vejledning define-
rer, at levetiden for visse typer anlæg kan ske inden for et interval, fastsættes
levetiden for disse anlægsaktiver, ud fra en skønsmæssig vurdering af anlægs-
aktivets økonomiske levetid.
Periodiseringer og hensættelser:
Der foretages regnskabsmæssige skøn i for-
bindelse med periodiseringer og hensættelser for indtægter og udgifter, som
er leveret i 2019, men faktura endnu ikke er afsendt/modtaget, inden regn-
skabsåret lukkes for bogføring.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0018.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Udviklings- og Forenklingsstyrelsens resultatopgørelse for de
omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-2.563,5
-19,0
-7,1
-12,0
-
-
-2.582.5
-
-
-
562,5
91,1
-13,1
4,5
645,0
411,7
16,0
1.563,2
2.636,0
53,4
-176,6
0,0
-123,2
-
84,5
-38,6
-
-
-38,6
2020
-3.048,6
-18,8
-2,7
-16,1
-
-
-3.067,4
-
-
-
-
-
-
-
-
987,1
446,7
71,4
1.537,4
3.042,6
-24,8
-5,6
0,0
30,4
-
116,1
85,7
-
-
85,7
3
Anm.: Under personaleomkostninger indgår omkostninger til rådighedsløn for 0,1 mio. kr. i 2019. Omkostningen er
modregnet ved tilbageførsel af hensættelse på tilsvarende beløb under andre ordinære driftsomkostninger, da per-
sonaleomkostningen ikke er indeholdt under lønsumsloftet. Herudover er personaleomkostninger opgjort inklusive
modregning af aktiverede lønudgifter (eksklusive overhead). Beløbet udgør i 2019 55,3 mio. kr.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Ordinære driftsindtægter
De ordinære driftsindtægter udgør 2.582,5 mio. kr. i 2019 og udgøres primært af
bevillingen.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger udgør 2.636,0 mio. kr. i 2019 og udgøres primært
af andre ordinære driftsomkostninger (1.563,2 mio. kr.), personale omkostninger
(645,0 mio. kr.) og af- og nedskrivninger (411,7 mio. kr.). Det bemærkes at internt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0019.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 18
køb af varer og tjenester stiger fra 16,0 mio. kr. til 71,4. mio. kr. 2020, som følge
af at Udviklings- og Forenklingsstyrelsen fremadrettet skal afregne HR og regn-
skabsserviceydelser til Administrations- og Servicestyrelsen, som tidligere var be-
villingsfinansieret.
Andre driftsposter
Andre driftsposter udgør 176,6 mio. kr. i 2019 og vedrører primært bodindtægter,
som følge af forlig mellem Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og en it-leverandør.
Finansielle poster
De finansielle poster udgør 84,5 mio. kr., som primært vedrører renter for Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsens FF4-konto, se nærmere herom i beskrivelsen i
af-
snit 3.3.
3.2.1
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen for
2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
38,6
Årets resultat disponeres som til overført overskud under egenkapitalen.
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har i 2019 tilbageført følgende hensættelser
registreret primo 2019.
Der i regnskabsåret tilbageført hensættelser for i alt 23,7 mio. kr. Tilbageførs-
len sker som følge af indgået forlig med leverandør, jf. afsnittet
andre driftspo-
ster
i
afsnit 3.2.
Der er i regnskabsåret tilbageført periodiseringer for i alt 0,6 mio. kr., hvor der
i 2019 ikke er kommet en omkostning og periodiseringerne derfor ikke skulle
være foretaget.
I forbindelse med årsafslutningen 2018, blev der fejlagtigt periodiseret skyl-
dige beløb inkl. moms, som er overført til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i
forbindelse med åbningsbalancen. Den fejlagtige periodisering påvirker Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsens resultat positivt med 4,0 mio. kr. i 2019.
3.3 Balancen
I det følgende afsnit kommenteres balancen for Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen. Balancens
tabel 8
viser formuen pr. 31. december 2019 med kapitalanven-
delsen (aktiver) på den ene side og kapitalfremskaffelsen (passiver) på den an-
den side. Den samlede balance udgør 2.510,9 mio. kr. pr. 31. december 2019.
Ansvaret for indgåede huslejekontrakter, istandsættelse af lejede lokaler og ind-
køb af kontorinventar mv. henhører hos Administrations- og Servicestyrelsen,
hvor der er foretaget indregning og måling.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0020.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 19
Tabel 8. Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægs-
aktiver
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Erhvervede koncessi-
oner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter
under opførelse
Immaterielle anlægs-
aktiver i alt
2
Materielle anlægsak-
tiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbej-
der for egen regning
Materielle anlægsak-
tiver i alt
Finansielle anlægs-
aktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle an-
lægsaktiver
Finansielle anlægs-
aktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
104,8
-
104,8
Langfristede
gældsposter
FF4 Langfristet
gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet
gæld
-
-
-
-
29,6
-
29,6
1.955,9
Langfristet gæld i
alt
-
-1.885,5
2018
2019
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenka-
pital (Startkapital)
-
-
-
-
1.211,8
19,1
590,6
1.821,5
Opskrivninger
Reserveret egenka-
pital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtel-
4
ser
2018
2019
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-29,6
-
-
-
-
-38,6
-68,2
-24,8
-
-
-
-
-1.883,8
-1,7
-
-
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0021.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 20
Tabel 8. Balancen (forsat)
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
-
-
Kortfristede gælds-
poster
Leverandører af va-
rer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet
gæld
Skyldige feriepenge
-
-407,2
Tilgodehavender
Periodeafgræns-
ningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
-
-
-
283,4
50,4
-
-
-
-19,8
-104,6
-
-
FF7 Finansierings-
konto
Andre likvider
Likvide beholdninger
i alt
Omsætningsaktiver i
alt
Aktiver i alt
5
-
-
-
-
-
2.592,2
-2.371,0
221,2
555,0
2.510,9
Igangværende ar-
bejder for fremmed
regning
Periodeafgræns-
ningsposter
Kortfristet gæld i
alt
Gæld i alt
Passiver i alt
-
-0,7
-
-
-
-
-
-532,3
-2.417,8
-2.510,9
Eventualaktiver og -forpligtelser
Anm.: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 3,2 mio. kr.
reklassificeret fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsak-
tiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Aktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver udgør 1.821,5 mio. kr. og består af
Færdiggjorte ud-
viklingsprojekter, Erhvervede koncessioner, patenter mv.
og
Udviklingsprojekter
under opførsel.
De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel
13.
Materielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver udgør 104,8 mio. kr. og består af
Inventar og it-udstyr.
De materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet i
tabel 14.
Finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver består alene af
Statsforskrivning
på 29,6 mio. kr.
Stats-
forskrivningen
modsvares af passivposten
Reguleret egenkapital (startkapital),
som indgår i egenkapitalen.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiverne udgør 555,0 mio. kr. og består af
tilgodehavender
på 286,6
mio. kr.,
periodeafgrænsningsposter
på 47,2 mio. kr. og
likvide beholdninger
netto 221,2 mio. kr.
Tilgodehavender
består af
tilgodehavende fra salg af vare og tjenesteydelser
24,9 mio. kr.,
tilgodehavende moms
på 104,5 mio. kr.,
igangværende arbejder for
fremmed regning
0,1 mio. kr. og
andre tilgodehavender
på 157,1 mio. kr.
Andre
tilgodehavender
består primært at tilgodehavende bod, udgifter til viderefakture-
ring og tilgodehavender refusioner.
Likvide beholdninger
De
likvide beholdninger
består alene saldo på
Finansieringskontoen (FF7).
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 21
Den
uforrentede konto (FF5)
reguleres minimum én gang årligt, inden udgangen
af 1. kvartal. Kontoen reguleres første gange i 2020. Reguleringen foretages på
baggrund af forskellen imellem regnskabsposterne omsætningsaktiver, overført
overskud, hensatte forpligtelser og kortfristede gældsforpligtelser.
Finansieringskontoen (FF7)
fungerer som styrelsens kassekredit til afholdelse af
almindelige udgifter til løn og øvrige omkostninger samt indtægter, herunder salg
af ydelser mv. Kontoen forrentes ved overtræk med 5 pct. P.a.
Passiver
Egenkapital
Egenkapitalen udgør 68,2 mio. kr. og består af
reguleret egenkapital (start kapi-
tal)
på 29,6 mio. kr. og
overført overskud
på 38,6 mio. kr. Bevægelsen i
egenkapi-
tal
er nærmere forklaret i afsnit
3.4 Egenkapitalforklaring.
Hensatte forpligtelser
Den samlede
hensatte forpligtelse
udgør 24,8 mio. kr. og består af personale-
mæssige forpligtelser. For nærmere beskrivelse af de
hensatte forpligtelser,
se
note 4.
Langfristede gældsposter
De
langfristede gældsposter
udgør 1.885,5 mio. kr. og består af
finansieringskon-
toen for anlæg (FF4)
på 1.883,8 mio. kr. og
donationer
på 1,7 mio. kr.
Finansie-
ringskontoen for anlæg (FF4)
forrentes med 5 pct. P.a.
Kortfristede gældsposter
De
kortfristede gældsposter
udgør 532,3 mio. kr. og består af gæld til kreditorer
(leverandører
af vare og tjenesteydelser)
på 407,2 mio. kr.,
Skyldige feriepenge
på 104,6 mio. kr.,
igangværende arbejde for fremmed regning
på 0,7 mio. kr. og
anden kortfristet gæld
(herunder skyldigt over-/merarbejde) på 19,8 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0023.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 22
3.4 Egenkapitalforklaring
I det følgende afsnit forklares egenkapitalen for Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen. Forklaringen til
tabel 9
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets æn-
dringer som følge af disponering for overført resultat til egenkapital samt eventu-
elt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB)
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-29,6
-
-29,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-38,6
-
-
-38,6
-68,2
-68,2
Egenkapitalen udgør 68,2 mio. kr. inklusive
reguleret egenkapital (startkapital)
29,6 mio. kr., samt overført overskud for 2019 på 38,6 mio. kr. Der er for regn-
skabsåret ikke disponeret til hverken bortfald eller udbytte til staten, samt foreta-
get korrektioner i øvrigt.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
1.924,6
2.239,1
86,0
Anm: Anmærkning: Summen af immaterielle og materielle anlægsaktiver er sammensat af immaterielle anlægsak-
tiver 1.821,5 mio. kr., materielle anlægsaktiver 104,8 mio. kr. og donationer under langfristet gæld 1,7 mio. kr.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens låneramme ultimo 2019 udgør 2.239,1 mio.
kr. Udviklings- og Forenklingsstyrelsens har i 2019 fået forhøjet lånerammen med
samlet 542,4 mio. kr., heraf 278,9 mio. kr. vedrørende fortrolig akt. U af 14. april
2019, 145,7 mio. kr. vedrørende akt. 162 af 24. sept. 2019, 54,8 mio. kr. vedrø-
rende akt. B af 14. november 2019, 50,0 mio. kr. vedrørende akt. 42 af 12. de-
cember 2019, 13,0 mio. kr. vedrørende fortrolig akt. E af 5. december 2019.
Trækket på lånerammen ultimo 2019 udgør 1.924,6 mio. kr., svarende til en ud-
nyttelsesgrad på 86,0 pct.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0024.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 23
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.31.06
723,9
754,3
697,9
56,4
84,0
140,4
Anm.: Forskellen mellem lønforbrug under lønsumsloft oven 697,9 mio. kr. og personale omkostninger i alt i
tabel 6
645,0 mio. kr. vedrører anlægsløn for i alt 55,3 mio. kr. og lønforbrug anvendt til ordninger, som er klassificeret som
indtægtsdækket virksomhed, jf. afsnittet nedenfor.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Lønsumsloft er opgjort på baggrund af lønsumsloft inklusive TB/aktstykker. Af det
samlede lønforbrug er 2,3 mio. kr. anvendt til ordninger, som er klassificeret som
indtægtsdækket virksomhed. Udviklings- og Forenklingsstyrelsens lønforbrug i
2019 ligger 56,4 mio. kr. under lønsumsloftet. Mindreforbruget overføres til den
akkumulerede lønsumsopsparing, der således ultimo 2019 udgør 140,4 mio. kr.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.31.06 Udvik-
lings- og
Forenk-
lingssty-
relsen
Drift
Udgifter
Indtægter
2.583,1
-19,6
2.720,5
-195,6
-137,4
176,0
-
-
Navn
Bevillings-
(mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo*
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvi-
gelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.31.06 Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Kontoen indeholder et mindreforbrug på 38,6 mio. kr. svarende til 1,5 pct. af be-
villingen. Der henvises til
tabel 1
for uddybende forklaring på årets resultat.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0025.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 24
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsens anvendte økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
2.859,0
474,1
-64,9
3.268,2
-1.957,9
-98,5
-2.056,4
1.211,8
-223,4
-0,4
-223,8
Udviklingsprojekter
under udførelse
471,0
639,4
-45,8
-474,1
590,6
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
148,5
7,6
-
156,1
-136,8
-0,2
-137,0
19,1
-14,8
-
-14,8
I alt
-
3.007,5
481,7
-64,9
3.424,3
-2.094,7
-98,7
-2.193,4
1.230,9
-238,2
-0
,4
-238,6
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Anm.: Under færdiggjorte udviklingsprojekter, er de i forbindelse med åbningsbalancen sket en overførsels-
fejl mellem kostpris og nedskrivning på 3,5 mio. kr., således burde kostpris pr. 31.12.2019 være 3,5 mio. kr.
tilsvarende akkumulerede afskrivninger 3,5 mio. kr. mindre.
I forbindelse med anlægskontrollen har det systemmæssigt ikke været muligt at foretage nedskrivninger
for udviklingsprojekter under udførsel på i alt 4,6 mio. kr. Forholdet er håndteret ved, at der er overført til
færdiggjorte udviklingsprojekter og herefter afskrevet til 0 kr. Således er tilgang, akkumulerede afskrivnin-
ger og årets afskrivninger 4,6 mio. kr. for høje. Tilsvarende er overført til færdiggjorte udviklingsprojekter,
under udviklingsprojekter under udførsel ligeledes 4,6 mio. kr. for høj.
Kilde: SAP. Tabellen er opstillet på baggrund af registeret data i SAP.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0026.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 25
Det skal bemærkes at der er difference mellem årets af- og nedskrivninger i
tabel
13 og 14
på 346,8 mio. kr. og årets afskrivningerne i
tabel 6
på 411,7 mio. kr.
Differencen på 64,9 mio. kr. vedrører tilbageførte afskrivninger af færdiggjorte ud-
viklingsprojekter, som er udtaget af anlægskartoteket, som følge af den foretagne
anlægskontrol for 2019.
I tillæg hertil bemærkes, at der indenfor året er foretaget en ompostering fra an-
læg til drift af omkostninger for i alt 29,5 mio. kr. for udviklingsprojektet Ejendoms-
skat og Ejendomsbidrag (E&E). Der er tale om ESR-relaterede omkostninger til da-
taleverancer. mv., der indledningsvist burde have været driftsført.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsan-
læg og maskiner
Transportmate-
riel
Inventar og
It-udstyr
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
261,4
84,2
-
345,6
-
261,4
84,2
-
345,6
-240,2 -240,2
-0,7
-0,7
-240,9 -240,9
104,7
-62,5
-
-62,5
104,7
-62,5
-
-62,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
4.1.3
Note 3: Nedskrivninger mv.
I forbindelse med årsafslutningen er der foretaget anlægskontrol af anlægsmas-
sen, med henblik på at bekræfte tilstedeværelsen og værdiansættelsen af Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsens anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0027.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 26
Samlet er der i forbindelse med anlægskontrollen foretaget nedskrivninger for i alt
46,1 mio. kr. i 2019, hvoraf 0,4 mio. kr. vedrører færdiggjorte udviklingsprojekter
og 45,7 mio. kr. vedrører udviklingsprojekter under udførsel.
Herudover har anlægskontrollen givet anledning til afskrivninger på i alt 0,7 mio.
kr., som vedrører udviklingsprojekter, hvor der ikke har været aktivitet i 2019 og
derfor er vurderet som færdigudviklet i 2018 og med afskrivninger for 1. januar
2019.
Sideløbende med anlægskontrollen er der ligeledes foretaget en gennemgang af
øvrige udviklingsprojekter under udførsel, men henblik på at identificerer eventu-
elt manglende aktivering af udviklingsprojekter under udførsel, til færdiggjorte ud-
viklingsprojekter. I den forbindelse blev det konstateret, at 46 udviklingsprojekter
under udførsel, skulle idriftsættes som færdiggjort udviklingsprojekter pr. 1. januar
2019. Den samlede idriftsættelse fra udviklingsprojekter under udførsel til færdig-
gjorte udviklingsprojekter blev opgjort til 21,4 mio. kr. Af dette beløb er der i 2019
foretaget afskrivninger for i alt 6,1 mio. kr.
4.1.4
Note 4: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 4
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio.kr)
Uafsluttede lønforhandlinger
Forpligtelse til åremål
I alt
2018
-
-
-
2019
24,5
0,3
24,8
Anm.: Hensættelse vedrørende uafsluttede lønforhandlinger foretages ved regnskabsmæssigt skøn.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtel-
ser for samlet 24,8 mio. kr., hvoraf 0,3 mio. kr. vedrører åremålsforpligtelser og
24,5 mio. kr. vedrører engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig
indsats til ledere.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Eventualaktiver
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har i enkelte tilfælde indgået kontrakter med
sine leverandører om drifts- og leveringssikkerhed. I det omfang disse krav ikke
opfyldes, vil Udviklings- og Forenklingsstyrelsen modtage kompensation. Beløbet
indregnes under tilgodehavender, såfremt det overstiger den fastsatte beløbs-
grænse på 100.000 kr., samt at beløbet kan opgøres pålideligt.
Eventualforpligtelser
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen er part i verserende retssager. I det omfang
det er vurderet, at sandsynligheden falder ud til modpartens fordel, er større end
50 pct., er der hensat til beløb under anden gæld, såfremt det overstiger den fast-
satte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I Det omfang det
er vurderet usandsynligt at Udviklings- og Forenklingsstyrelsen taber de verse-
rende retssager, er der ikke hensat.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0028.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 27
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Udviklings- og Forenklingsstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed (IDV) omfat-
ter betalingsydelser, hvor der for brugerne ikke er en aftagerpligt og hvor ydel-
serne leveres på konkurrencepræget marked.
Den indtægtsdækkede virksomhed har følgende ydelser:
eSkat Hent Selv
Samlet har styrelsens indtægtsdækkede virksomhed i 2019 givet et overskud på
0,9 mio. kr. jf.
tabel 15
Tabel 15. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
eSkat Hent Selv
(09.31.06.90)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Ultimo 2016
-
Ultimo 2017
-
Ultimo 2018
-
Ultimo 2019
0,9
Overskuddet i 2019 forventes udlignet af en tilsvarende nedjustering af prisfast-
sættelsen for eSkat Hent Selv i 2020.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed (tabel
16 og 17
udgår).
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Udviklings- og Forenklingsstyrelsen tilskuds-
finansierede aktiviteter og henholdsvis tilskudsfinansieret forskning.
Det er vurderet, at der ikke har været grundlag for at modtage tilskud vedrørende
ordningerne Ferie i eIndkomst og Udbetalinger fra Arbejdsmarkedets Fond for Ud-
stationerede, jf.
tabel 18.
Tabel 18. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed, kr.
Ordning
Ferie i eIndkomst
Udbetalinger fra Ar-
bejdsmarkedets Fond
for Udstationerede
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Overført
overskud fra
tidligere år
-
-
Årets
Tilskud
-
-
Årets
udgifter
-
-
Årets
resultat
-
-
Overskud til
videre-
førelse
-
-
-
-
-
-
-
4.5 Forelagte investeringer
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ikke haft afsluttede projekter i 2019, som
har været forelagt Finansudvalget (tabel
19
udgår).
Af
tabel 20
fremgår en oversigt over igangværende projekter, som har været fo-
relagt Finansudvalget.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0029.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 28
Tabel 20. Oversigt over igangværende anlægsprojekter, mio. kr.
Senest forelagt
Byggestart
Forventet afslut-
ning
Afholdte udgifter
i alt
Afholdte udgifter,
indeværende år
Godkendt totalud-
gift
Igangværende anlægsprojekter
Aktstk. 29 Aktstykke om boligs-
katteforliget
Fortroligt akt. B
No-
vember
2019
No-
vember
2019
De-
cember
2019
De-
cember
2019
April
2019
Spe-
tember
2019
2019
2024
12,9
12,9
16,4
-
Fortro- Fortroligt Fortroligt
ligt akt- aktstykke
akt-
stykke
stykke
Fortro- Fortroligt Fortroligt
ligt akt- aktstykke
akt-
stykke
stykke
- Fortro- Fortroligt Fortroligt
ligt akt- aktstykke
akt-
stykke
stykke
Fortro- Fortroligt Fortroligt
ligt akt- aktstykke
akt-
stykke
stykke
- Fortro- Fortroligt Fortroligt
ligt akt- aktstykke
akt-
stykke
stykke
-
Fortroligt akt. E
-
Fortroligt akt. G
-
Fortroligt akt. U
-
Fortroligt akt. AA
Anmærkning: Efter aftale med Moderniseringsstyrelsen, oplistes fortrolige aktstykker ikke i tabellen
Kilde: Kontoret for Projekt- og Programøkonomi
Boligforlig 2017 programmet – BF17
Som følge af boligforliget 2017 skal Skatteministeriet med virkning fra 2024 over-
tage opgaven med at beregne og opkræve grundskyld og dækningsafgift fra
kommunerne.
Programmet er en konsekvens af indgåelsen af forliget. Dette udmøntes i lovgiv-
ning, og den primære årsag til at igangsætte programmet er at sikre, at denne
lovgivning kan implementeres.
Udover at flytte beregning og opkrævning af grundskyld og dækningsafgift til
Skatteministeriet introducerer boligforliget 2017 en række nye ordninger, som
skal implementeres, herunder et forsigtighedsprincip, en skatterabat til eksiste-
rende boligejere og erhvervsejendomme, en midlertidig indefrysningsordning for
grundskyld for ejerboliger samt en permanent indefrysningsordning for de sam-
lede ejendomsskatter for ejerboliger fra 2024. Dertil kommer, at staten skal over-
tage administrationen af lån til pensionister til betaling af grundskyld.
Til at varetage opgaven med at beregne og opkræve grundskyld og dækningsaf-
gift har Skatteministeriet pr. 1. oktober 2019 fået overdraget it-systemet E&E
(Ejendomsskat og Ejendomsbidrag) fra KOMBIT. E&E er udviklet af DXC med afsæt
i den nugældende lovgivning og ud fra det hidtil gældende kommunale setup. Der
er derfor behov for at videreudvikle E&E, så systemet kan understøtte elemen-
terne i boligforliget 2017 og lovgivning, der følger af forliget. Endvidere skal sy-
stemet bringes til at fungere i sammenhæng med Skatteministeriets øvrige syste-
mer (fx Forskud og SLUT).
Da de politiske forhandlinger om boligforliget endnu ikke er afsluttet, er der fortsat
en række centrale afklaringer vedrørende lovgivning og arkitektur som udestår.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0030.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 29
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 21
fremgår en opgørelse af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen it-om-
kostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsom-
kostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsyste-
mer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og
nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 21: It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
440,4
511,5
406,4
730,6
277,8
39,8
2.128, 7
Anm.: Interne personaleomkostninger til it, er opgjort som alle personaleomkostninger på finanslovsformål 1 og 3.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP
4.7 Supplerende bilag
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ingen supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198537_0031.png
Årsrapport 2019 for Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Side 30
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ingen supplerende bilag
www.ufst.dk
Udviklings- og Forenklings-
styrelsen er en del af
Skatteforvaltningen