Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2198535_0001.png
Årsrapport
Marts 2020
Årsrapport
9
Skattestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 3
Præsentation af Skattestyrelsen ................................................................................... 3
Ledelsesberetning............................................................................................................... 4
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 6
Målrapportering ................................................................................................................... 7
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 17
Balancen............................................................................................................................... 19
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 21
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 21
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 22
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 22
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Bilag .........................................................................................................................24
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 24
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 27
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 27
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 27
Forelagte investeringer .................................................................................................. 27
It-omkostninger ................................................................................................................. 28
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0003.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 2
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finanslovens §9, som Skattestyrelsen,
CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for: § 09.31.01. Driftsbevilling, § 09.51.12.
Gebyrer og formålsbestemte afgifter, § 09.51.13. Godtgørelser, § 09.51.14. Del-
vis kompensation for købsmoms, § 09.51.15. Tilskud til almennyttige og velgø-
rende foreninger, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå
Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten.
2.
3.
København, d.
København, d.6.marts 2020
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Merete Agergaard
Direktør
Skattestyrelsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 3
2. Beretning
2.1 Præsentation af Skattestyrelsen
’Skattestyrelsen sikrer,
at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og
afgifter til tiden’
Skattestyrelsens opgaver er at sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte
skatter og afgifter til tiden. Den opgave løses ved at gøre det nemt og trygt at be-
tale, ved målrettet at bekæmpe svindel og ved at have effektive kontrolmekanis-
mer integreret i alle dele af opgaveløsningen.
Skattestyrelsen har en vigtig samfundsopgave og er ydmyg over for det store an-
svar, der følger med myndighedsrollen. Borgere og virksomheder skal opleve en
ordentlig, pålidelig og fremtidssikret skatteadministration. Vores arbejde bygger
på effektive processer og sikre systemer. Skattestyrelsen arbejder målrettet på
løsninger, hvor relevante data indberettes automatisk, så det er enkelt for borgere
og virksomheder at få overblik over og håndtere deres skatteforhold.
Skattestyrelsens afgørelser skal være korrekte og fagligt velfunderede. Derfor er
faglighed og et højt kompetenceniveau hos medarbejdere og ledere kernen i
Skattestyrelsens arbejde.
Skattestyrelsen tager ansvar og samarbejder
om den samlede opgave og i de
daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sik-
rer Skattestyrelsen fundamentet for finansiering af den offentlige sektor.
Kerneopgaver
Skattestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstående overordnede
inddeling.
Korrekt afregning af skatter, moms og afgifter på person-, erhvervs-og sel-
skabsområdet.
Skattestyrelsen skal gennem klar vejledning og effektiv kontrol
sikre, at afregning af skatter, moms og afgifter foretages korrekt, så borgere og
virksomheder betaler det, de skal. Det skal ske samtidig med, at der hos bor-
gere og virksomheder er tilfredshed om afregning af skatter, afgifter og moms.
Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteunddra-
gelse.
Skattestyrelsen skal gennem samarbejde med andre myndigheder og
med udgangspunkt i den seneste viden imødegå mønstre inden for organiseret
økonomisk kriminalitet med henblik på at øge regelefterlevelsen og mindske
den nationalt og internationalt baserede skatteunddragelse i Danmark.
Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens indtægter
på § 38 mv.
Skattestyrelsen skal sikre en ensartet anvendelse af de processu-
elle regler med henblik på at understøtte en effektiv og rettidig sagsbehandling
på tværs af den samlede Skatteforvaltning. Endvidere skal Skattestyrelsen bi-
drage til aflæggelse af retvisende regnskab for statens indtægter på § 38 mv. i
henhold til bevillingslovene og de statslige regnskabsregler.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 4
2.2 Ledelsesberetning
Skattestyrelsen blev etableret den 1. juli 2018 som led i opdelingen af SKAT i syv
nye styrelser. I 2019 har der derfor været særlig fokus på at fortsætte opbygning
og udvikling af styrelsens organisation og kultur samtidig med, at der har været
fokus på sikker drift og håndtering af krævende og komplekse enkeltsager.
Som en del af organisationsopbygningen og -udviklingen har Skattestyrelsen i lø-
bet af 2019 foretaget knap 500 eksterne nyansættelser. Hertil kommer godt 200
interne rekrutteringer. Dette har været en stor opgave for både ledere og medar-
bejdere i forhold til onboarding og oplæring, og det er en opgave, som forventes
at fortsætte ind i 2020.
Skattestyrelsen er i 2019 for alvor kommet i gang med arbejdet med at omsætte
og implementere styrelsens strategi og forretningsmodel til praksis, ligesom der
arbejdes på at kortlægge og dokumentere de centrale arbejdsprocesser i en ny
skatteartsbaseret hovedprocesstruktur. Dette er afgørende tiltag for at arbejde i
retning af at sikre en optimal udnyttelse af ressourcerne og en klar ansvarsplace-
ring i hele Skattestyrelsens forretning.
I 2019 påbegyndte styrelsen ligeledes arbejdet med at implementere et nyt kon-
cernfælles risikostyringskoncept, som skaber overblik over væsentlige risici, der
kan have betydning for evnen til at levere kerneydelser i den rette kvalitet og til
rette tid.
Der er i årets løb også udviklet en række andre interne styringsredskaber, der skal
sikre transparens og mulighed for løbende at følge op på status for styrelsens re-
sultater og ressourceforbrug. Blandt disse er helt nye arbejdsprogrammer for alle
enheder, som skal sikre, at økonomi og opgaver følges ad på alle niveauer.
For langt de fleste borgere er ikonet på én af Skattestyrelsens væsentligste ker-
neydelser årsopgørelsen. Årsopgørelsen kommer hvert år i marts og er Danmarks
største digitale begivenhed. Med årsopgørelsen får alle borgere et overblik over
deres skatteregnskab for det foregående år. Som noget nyt benyttede Skattesty-
relsen i forbindelse med den seneste årsopgørelse med succes en række nye di-
gitale kontroller
– eller ’stopklodser’ –
som med en analysebaseret tilgang forhin-
drer borgere i at indtaste oplysninger, når der er mistanke om, at det sker som led
i et forsøg på skattesvig.
Udbytteområdet har også i 2019 fyldt meget i Skattestyrelsen. I maj 2019 indgik
styrelsen forlig med 61 pensionsplaner og en række dertil knyttede selskaber og
personer om tilbagebetaling af 1,6 mia. kr. af de 12,7 mia. kr., der blev udbetalt af
det daværende SKAT som led i formodet svig. Forliget sikrer, at de uberettigede
udbetalinger kommer retur til Danmark uden den risiko, der ville være for at tabe
ved at føre langvarige retssager i USA, eller at modparten i sidste ende ikke vil
være i stand til at betale
Udbytteområdet er i øvrigt et af de områder, hvor der er sket en betydelig opman-
ding i løbet af 2019 som led i etableringen af et robust system med en omfattende
kontrol af nye anmodninger om refusion af udbytteskat.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0006.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 5
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skattestyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
3.602,2
0,6
4.203
0,6
-
-
0,0
99,7
0,0
99,4
-
-
-
-
-
-
48,5
112,8
-
-366,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-2.269,7
2.414,3
144,5
144,6
147,2
-3.040,7
2.992,2
-48,5
-48,5
-48,5
2018
2019
2020
Anmærkning: 2020 kolonnen er baseret på Skattestyrelsens grundbudget 2020. Styrelsen er oprettet med ansvar
for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet sammenligningstal for 2018.
Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 27,4 mio.
kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Moderniseringsstyrelsens
Vej-
ledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
. Modsatrettet er skyldige forpligtelser ved-
rørende rejseafregninger på i alt 1.910 kr. reklassificeret fra omsætningsaktiver til kortfristet gæld.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Skat-
testyrelsen i 2019 har haft et samlet underskud på 147,2 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling, heraf et mindreforbrug på løn på 107,9 mio. kr. samt et merfor-
brug på øvrig drift på 256,4 mio. kr., yderligere er der en merindtægt på 1,3 mio.
kr. Underskuddet skyldes primært merudgifter til civilretlige tiltag i udbytteskatte-
sagen på 156,7 mio. kr. Disse merudgifter afholdes inden for Skatteministeriets
ramme, herunder blandt andet ved forbrug af opsparing, jf. aktstykke 113. På den
øvrige del af Skattestyrelsens driftsbevilling er der et samlet mindreforbrug på 9,5
mio. kr.
Endvidere kan en del af underskuddet henføres til flytning af bevilling mellem sty-
relserne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt fra Skattestyrelsen
med henblik på at sikre disponeringsmuligheder for styrelserne i Skatteforvaltnin-
gen. Der er således overført 7,7 mio. kr. fra Skattestyrelsens bevilling til en central
fordeling.
Dertil kommer, at der som led i den tværgående prioritering på ministerområdet
er overført 55,0 mio. kr. til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Overførslen skal
ses i sammenhæng med, at SKAT’s akkumulerede overførte overskud i første om-
gang blev overført til Skattestyrelsen som led i etableringen af åbningsbalancer
for de nye styrelser i Skatteforvaltningen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0007.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 6
Skattestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
2.269,6
-6,3
302,8
-2,1
Regnskab
2.418,1
-7,6
296,3
-1,7
Overført over-
skud ultimo
0,0
64,2
0,0
8,7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår bevillingen for 2019 fordelt på hovedopgaver på baggrund af
fordelingen på finansloven for 2019 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Korrekt afregning af
skatter og afgifter på per-
son-, erhvervs-og sel-
skabsområdet
2. Forebygge og imø-
degå økonomisk krimina-
litet og international skat-
teunddragelse.
3. Juridisk lovfortolkning
samt korrekt regnskabs-
aflæggelse for statens
indtægter mv.
I alt
Kilde: SAP og Finansloven 2019.
Bevilling
(FL+TB)
-314,5
Øvrige
indtægter
-
Omkost-
ninger
168,5
Andel af årets
overskud
-146,0
-1.532,6
-5,4
1.583,1
45,1
-247,2
-
485,0
237,8
-169,0
-
179,3
10,3
-2.263,3
-5,4
2.415,9
147,2
Skattestyrelsens bevilling er fordelt på hovedopgaver med udgangspunkt i for-
målsfordelingen på finansloven for 2019 (tabel 6.
Specifikation af udgifter pr. op-
gave).
Efterfølgende er de enkelte tillægsbevillinger fordelt på hovedopgaver ud
fra konkrete vurderinger.
Indtægter og omkostninger er fordelt på hovedopgaver på baggrund af Skatte-
styrelsens organisation.
Overordnet har Skattestyrelsen et merforbrug på 147,2 mio. kr. i 2019. Der har i
2019 været merudgifter på 156,7 mio. kr. til civilretlige tiltag ved udbyttesagen.
Disse afholdes jf. aktstykke 113 inden for Skatteministeriets ramme, herunder
blandt andet ved forbrug af opsparing. På den øvrige del af Skattestyrelsens
driftsbevilling har der været et mindreforbrug på 9,5 mio. kr.
På formål 0.
Generelle fællesomkostninger
er der et mindreforbrug på 146,0 mio.
kr. Mindreforbruget kan henføres til, at en række udgifter til ledelse, ledelsesse-
kretariater og fællesmøder er konteret under de faglige formål 1-3 og ikke under
formål 0. Hertil kommer, at den interne prioritering af styrelsens ressourcer har
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0008.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 7
medført, at en andel af bevillingen, som på finansloven var afsat under formål 0,
efterfølgende er omprioriteret til faglige formål.
På formål 1.
Korrekt afregning af skatter og afgifter
på person-, erhvervs-og sel-
skabsområdet er der et merforbrug på 45,1 mio. kr. Det skyldes primært, at der er
sket konteringer af ledelse mv. under formål 1. I resultatet indgår der også et min-
dreforbrug, som skyldes, at en andel af merbevillingen til udbytteområdet på fi-
nansloven, som blev afsat på formål 1, reelt vedrører formål 2.
Forebygge og imø-
degå økonomisk kriminalitet og international skatteunddragelse.
Når der tages
højde for disse forhold, ændres resultatet til et merforbrug på 5,4 mio.kr., som pri-
mært skyldes interne prioriteringer af styrelsens ressourcer.
På formål 2.
Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skat-
teunddragelse
er der et merforbrug på 237,8 mio. kr. Merforbruget skyldes pri-
mært indbudgetteringen af merbevillingen til udbytteområdet, samt at der også
under formål 2 er sket bogføringer af ledelse mv. Hvis der korrigeres for udgifter
til ledelse, vil resultatet være et merforbrug på 174,5 mio. kr. Dette merforbrug
skyldes som nævnt i høj grad merudgifter på civilretlige tiltag i udbyttesagen på
156,7 mio. kr. Det resterende merforbrug på 17,8 mio. kr. kan primært henføres til
interne prioriteringer af styrelsens ressourcer.
På formål 3.
Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens
indtægter mv.
er der et merforbrug på 10,3 mio. kr. Dette skyldes også her, at en
andel af udgifterne til ledelse mv. er bogført under formål 3, som ikke oprindeligt
var forudsat., Hvis der korrigeres for dette, ændres resultatet til et mindreforbrug
på 3,0 mio. kr. Dette mindreforbrug kan henføres til interne prioriteringer af styrel-
sens ressourcer samt det generelle mindreforbrug i Skattestyrelsen, når der ses
bort fra udgifter til civilretlige tiltag i udbyttesagen.
2.4 Målrapportering
Målene i Skattestyrelsens mål- og resultatplan for 2019 er aftalt med Skattemini-
steriets departement.
2.4.1
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af tabel 4 fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skattestyrelsen.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Skattestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effek-
tiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen
som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
Der er foretaget en nul-
(koncernfælles).
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen er af- Opfyldt.
sluttet i 4. kvartal 2019.
Resultatet er 2,8 på en
skala fra 1-5.
Telefonbetjening: 4,2 po- Ikke opfyldt.
int.
Mailbesvarelser: 3,8 point.
Sagsbehandling: 3,4 po-
int.
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles).
Resultatet af den løbende
måling af tilfredsheden
med Skattestyrelsens vej-
ledningsindsats skal i
gennemsnit minimum
være 4,2 point for telefon-
betjening og 4 point for
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0009.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 8
Mål
Succeskriterium
mailbesvarelser. For
sagsbehandlingsområdet
skal tilfredsheden i gen-
nemsnit minimum være
3,5 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
1.3 Interessent-
Der er foretaget en nul-
håndtering (kon-
punktsmåling primo 4.
cernfælles).
kvartal 2019.
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Opfyldt.
Pejlemærke 2. Skattestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder har høj regelef-
terlevelse, og at svindel målrettet bekæmpes.
2.1 Oplevet re-
gelefterlevelse
og opdagelsesri-
siko.
Oplevet regelefterlevelse Borgere: 3,8 point.
og opdagelsesrisiko
Virksomheder: 3,8 point.
blandt borgere og virk-
somheder skal være mini-
mum 3,8 point ud af 5 po-
int.
Opfyldt.
2.2 Compliance-
1) Minimum 97 pct. af de
undersøgelser.
planlagte kontrolsager
vedrørende undersøgel-
sen af virksomhedernes
regelefterlevelse for ind-
komståret 2017 er gen-
nemført inden 30. sep-
tember 2019.
2) Undersøgelsen af bor-
gernes regelefterlevelse
for indkomståret 2016 er
afsluttet og ledelsesgod-
kendt i Skattestyrelsen in-
den udgangen af 2. kvar-
tal 2019.
2.3 Udvikling af
mål for regelef-
terlevelse.
Der er videreudviklet mål
for borgere og virksomhe-
ders regelefterlevelse ved
udgangen af 2019.
1) 96,3 pct. af kontrolsa-
Ikke opfyldt.
gerne vedrørende under-
søgelse af virksomheder-
nes regelefterlevelse var
afsluttet ved årets udgang.
2) Undersøgelsen af bor-
gernes regelefterlevelse
for indkomståret 2016
var afsluttet og ledelses-
godkendt pr. 26. juni
2019.
Der er udviklet nye mål for Opfyldt.
regelefterlevelse til MRP
2020 og igangsat udvik-
lingsarbejde i Skattesty-
relsen.
Pejlemærke 3. Skattestyrelsen skal prioritere kerneopgaver ud fra risiko og væsentlig-
hed og arbejde for enkle og effektive løsninger i alle faser af skatteafregningen.
3.1 Prognose-
Målet er opfyldt, når afvi- Målet er ikke opfyldt i fire Ikke opfyldt.
præcision (kon-
gelsen mellem faktisk for- ud af fire kvartaler i 2019.
cernfælles).
brug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke oversti-
ger 5 pct. i samtlige fire
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0010.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 9
Mål
Succeskriterium
kvartaler i finansåret. Må-
let er opfyldt med 50 pct.,
såfremt afvigelsen mel-
lem faktisk forbrug og
prognose for budget for
den samlede driftsbevil-
ling ikke overstiger 5 pct. i
tre ud af fire kvartaler i fi-
nansåret.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
3.2 Tværgående
Målet er opfyldt, når der
Der er udarbejdet et kon- Opfyldt.
prioriteringsmo-
er udarbejdet en model
cept for en tværgående
del.
for, hvordan der sikres en prioritering og opfølgning.
gennemsigtig prioritering
og opfølgning på tværs af
Skattestyrelsens aktivite-
ter. Det skal ske ud fra ri-
siko og væsentlighed.
Pejlemærke 4. Skattestyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor
nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
4.1 Fristoverhol-
Minimum 70 pct. af alle
delse.
sager vedrørende bor-
gere og virksomheder
skal være afsluttet inden
for den fastsatte frist.
4.2 Korrekthed.
70,6 pct.
Opfyldt.
Minimum 95 pct. af sager 94,6 pct.
udtaget til stikprøvekon-
trol i 2019 skal være kor-
rekt behandlet.
Ikke opfyldt.
Pejlemærke 5. Skattestyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor
nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
5.1 Engagerede
1) Målet er opfyldt, når re-
medarbejdere
sultatet i medarbejdertil-
(koncernfælles).
fredshedsundersøgelsen,
der indikerer om medar-
bejderne er engagerede
og har høj arbejdsglæde, i
gennemsnit er minimum
3,5 på en skala fra 1-5.
2) På baggrund af resul-
taterne i medarbejdertil-
fredshedsundersøgelsen
skal der i 2. halvår af
2019 iværksættes hand-
leplaner som opfølgning.
5.2 Styrket le-
1) Målet er nået, når re-
delse (opfølg-
sultatet i lederevaluerin-
ning på det kon-
gen, der indikerer om le-
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse
er 4,3 på en skala fra 1-5.
2)Der er i Hovedsamar-
bejdsudvalget i Skattesty-
relsen aftalt decentral op-
følgning på APV/MTU/LE,
herunder udarbejdelse af
handleplaner.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte lederevaluering
er 4,4 på en skala fra 1-5.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0011.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
cernfælles ledel-
derne efterlever de fire le-
sesgrundlag)
delsesdiscipliner, i gen-
(koncernfælles).
nemsnit er minimum 3,5
på en skala fra 1-5.
2) På baggrund af resul-
taterne i lederevaluerin-
gen skal der i 2. halvår af
2019 iværksættes hand-
leplaner som opfølgning.
2) Der er i Hovedsamar-
bejdsudvalget i Skattesty-
relsen aftalt decentral op-
følgning på APV/MTU/LE,
herunder udarbejdelse af
handleplaner.
1) Styrelsen har i løbet af Opfyldt.
2019 arbejdet med de
koncernfælles værdier på
underdirektørmøder, le-
dersamlinger og på en
fælles TR-dag. Der er lø-
bende fulgt op herpå i for-
bindelse med kvartalsmø-
der med departementet.
2) Resultatet fra den gen-
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse
er 4,3 på en skala fra 1-5.
5.3 Organisatio-
nen efterlever
de koncernfæl-
les værdier
(koncernfælles).
1) Målet er nået, når sty-
relsen kvartalsvis tilveje-
bringer dokumentation
for, hvordan de koncern-
fælles værdier efterleves.
2) Resultatet i medarbej-
dertilfredshedsundersø-
gelsen, der relaterer sig til
organisationens efterle-
velse af de koncernfælles
værdier, i gennemsnit er
minimum 3,5 på en skala
fra 1-5.
5.4 Vellykket on-
Målet er nået, når alle nye
boarding (kon-
ledere og medarbejdere
cernfælles).
ansat i Skattestyrelsen
har gennemført obligato-
risk onboarding, senest 6
mdr. efter start.
Ikke alle medarbejdere og Ikke opfyldt.
ledere ansat i styrelsen
fra 1. januar 2019 har
deltaget i samtlige obliga-
toriske onboardingmodu-
ler senest 6. mdr. efter
start.
Nulpunktsmålingen er
gennemført i 2. kvartal
2019.
Resultatet er 3,5 på en
skala fra 1-5.
Opfyldt.
5.5 Intern kom-
munikation.
Der foretages en nul-
punktsmåling i 2019 med
henblik på at kunne fast-
sætte resultatkrav for
2020.
Pejlemærke 6. Skattestyrelsen skal afklare forretningsmæssige behov og udfordringer i
forbindelse med udvikling og udskiftning af forvaltningens it-systemer og processer, så
der kan skabes bæredygtige og fremtidsparate løsninger.
6.1 Styrket por-
teføljestyring.
Målet er nået, når der er
udarbejdet og beskrevet
en porteføljestyringsmo-
del for it-udviklingsprojek-
ter på tværs af Skattefor-
valtningen senest den 1.
Styringsmodellen blev
Ikke opfyldt.
oversendt til departemen-
tet den 1. maj og efterføl-
gende godkendt. Imple-
menteringen foregik hen-
over efteråret 2019.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0012.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
maj, og modellen er im-
plementeret senest den 1.
august 2019.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
I 2019 er der 16 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 10 mål nået.
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.2 Kundetilfredshed. Målet er ikke opfyldt.
Kundetilfredshed måler i hvor høj grad borgere og virksomheder er tilfredse med
deres kontakt med Skattestyrelsen, fordelt på de tre primære kontakttyper; tele-
fon, e-mail og sagsbehandling. Resultatet beregnes som gennemsnittet af alle
spørgsmålene i undersøgelsen, hvor der anvendes en pointskala fra 1 til 5.
Telefoni: I 2019 har 186.208 borgere eller virksomheder besvaret tilfredsheds-
målingen for telefoniske henvendelser. Det har resulteret i en gennemsnitlig til-
fredshed på 4,2 point. Succeskriteriet er dermed opfyldt.
E-mail: I 2019 har 5.242 borgere eller virksomheder besvaret tilfredshedsmå-
lingen for e-mail henvendelser. Det har resulteret i en gennemsnitlig tilfredshed
på 3,8 point. Succeskriteriet er dermed ikke opfyldt.
Sagsbehandling: I 2019 har 3.778 borgere eller virksomheder besvaret til-
fredshedsmålingen for sagsbehandling. Det har resulteret i en gennemsnitlig
tilfredshed på 3,4 point. Succeskriteriet er dermed ikke opfyldt.
Den manglende resultatopnåelse for e-mail-henvendelser og sagsbehandling
kan primært tilskrives en lav tilfredshed med den oplevede ventetid. For sagsbe-
handlingen har der i 2019 været yderligere fokus på at få behandlet bunker af
sager, hvor fristen allerede er overskredet, hvilket kan have påvirket den oplevede
ventetid. For e-mail-henvendelser kan den oplevede lange ventetid primært til-
skrives, at der i 2019 er sket en stigning i antallet af henvendelser på 9,5 pct. i
forhold til 2018. Det kan have medvirket til, at den gennemsnitlige tilfredshed med
ventetiden er faldet fra 3,2 point i 2018 til 2,9 point i 2019.
Mål 2.1 Oplevet regelefterlevelse og opdagelsesrisiko. Målet er opfyldt.
Oplevet regelefterlevelse og opdagelsesrisiko er et samlet udtryk for borgere og
virksomheders egen holdning til regelefterlevelse, oplevelse af andres regelefter-
levelse samt risikoen for at blive opdaget i snyd. I målet indgår også oplevelsen af
konsekvenserne ved at blive opdaget i snyd. Endvidere skelnes der specifikt mel-
lem forskellige former for snyd og sort arbejde, både i forhold til accept og oplevet
opdagelsesrisiko.
Resultatet bygger på tal fra den årlige undersøgelse ”Danskernes forhold til skat-
tebetaling” DFTS , der er en videreførelse af hovedparten af den tidligere årlige
holdningsundersøgelse i SKAT/Skatteforvaltningen med særligt fokus på hoved-
områderne
Skattemoral
og
Risiko og konsekvens.
Undersøgelsen består af to
dele: En borger- og en virksomhedsundersøgelse. For begge dele udregnes et in-
deks baseret på et fast sæt af otte spørgsmål fra hver undersøgelse ud fra føl-
gende fremgangsmåde:
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 12
Indekstal
for hvert spørgsmål udregnes som et gennemsnit af alle svar på
spørgsmålet, idet svarene omregnes til point på en skala fra 1 til 5, hvor 5 an-
giver den mest positive holdning eller det svar, der indikerer den højeste grad
af regelefterlevelse.
Samlet resultat
udregnes som et simpelt gennemsnit af indekstallene for hvert
enkelt spørgsmål. Alle spørgsmål vægtes lige i det samlede indeksresultat.
Det samlede resultat er i 2019 på 3,8 for både borgere og virksomheder. Målet er
dermed opfyldt. 2.522 borgere og 2.702 virksomheder har besvaret DFTS 2019.
Mål 2.2 Complianceundersøgelser. Målet er ikke opfyldt.
Skattestyrelsen undersøger regelmæssigt virksomheder og borgeres generelle
regelefterlevelse af moms- og skattereglerne, complianceundersøgelser.
Undersøgelsen af virksomheders compliance for indkomståret 2017 blev gen-
nemført i 2019, hvor der i perioden fra 1. oktober 2018 til 30. september 2019
skulle gennemføres 2.250 kontrolsager.
Sagsbehandlingstiden for gennemførelse af kontrolsager blev længere end for-
ventet, hvilket blandt andet kan tilskrives sagernes kompleksitet, og at virksomhe-
derne generelt har været længere tid end forventet om at indlevere den nødven-
dige dokumentation.
Ud fra en ressourcemæssig betragtning og hensynet til øvrige højt prioriterede
kontrolprojekter blev stikprøvens sammensætning justeret og fristen for gennem-
førelse af kontrolsagerne rykket til den 31. december 2019. Pr. 31. december
2019 var der gennemført behandling af 96,3 pct. af den samlede stikprøve. Målet
var 97 pct., og delmålet er således ikke opfyldt.
Det bemærkes, at Skattestyrelsen i uge 3 i 2020 havde gennemført 97 pct. af de
planlagte kontrolsager. Derudover var der pr. 31. december 2019 udsendt udkast
til afgørelse i 26 selskabssager og 28 erhvervssager. Hvis disse medtages, var
færdiggørelsesgraden pr. 31. december 2019 98,5 pct. for fagområdet
Selskab
og 99,2 pct. for fagområdet
Erhverv.
Undersøgelsen af borgeres regelefterlevelse for indkomståret 2016 blev afsluttet
og ledelsesgodkendt d. 26. juni 2019. Delmålet er således opfyldt.
Mål 3.1 Prognosepræcision. Målet er ikke opfyldt.
Den manglende resultatopnåelse kan primært tilskrives afvigelse i udgifter til
Kammeradvokaten vedrørende civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Mål 4.1 Fristoverholdelse. Målet er opfyldt.
Fristoverholdelse måler procentdelen af afsluttede sager rettet mod borgere og
virksomheder, hvor Skattestyrelsen overholder den fastlagte sagsbehandlings-
frist. Det beregnes ved at dele antallet af afsluttede sager, der er behandlet inden
for frist i perioden, med det totale antal af afsluttede sager i perioden. Sagerne
omfatter alene sager, der vedrører borgere eller virksomheder. Der er i 2019 be-
handlet 112.623 sager, hvoraf 79.519 sager er afsluttet inden for fristen, sva-
rende til en resultatopnåelse på 70,6 pct.
Mål 4.2 Korrekthed. Målet er ikke opfyldt.
Korrekthed måler procentdelen af korrekt behandlede sager udtaget til stikprøve-
kontrol. Stikprøverne udtages i forbindelse med den interne kvalitetssikring og
omfatter alene eksterne sager, der vedrører borgere eller virksomheder. Korrekt-
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0014.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 13
heden beregnes ved at dele antallet af korrekte stikprøver i perioden med det to-
tale antal stikprøver i perioden. Der er i 2019 foretaget 11.933 stikprøver, hvoraf
11.288 var korrekt behandlet svarende til en korrekthed på 94,6 pct.
De fleste af fejlene vedrører mindre væsentlige fejl, som ikke har medført fejlag-
tige skatteberegninger eller forkerte afgørelser, fx brug af forkert brevskabelon.
Mål 5.4 Vellykket onboarding. Målet er ikke opfyldt.
Onboarding har været en stor opgave for Skattestyrelsen i løbet af 2019, men der
har været udfordringer med at tilrettelægge en hensigtsmæssig styring i forhold
til den relativt snævre måldefinition, der relaterer til de obligatoriske elementer i
onboardingen i Skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen har nu iværksat initiati-
ver, som skal medvirke til at sikre et bedre grundlag for den løbende opfølgning i
forhold til status for gennemførelse af de obligatoriske elementer i onboarding-
forløbene.
Mål 6.1 Styrket porteføljestyring. Målet er ikke opfyldt.
Styringsmodellen blev oversendt til departementet den 1. maj 2019, men først for-
melt godkendt på koncernledelsesmødet den 26. september 2019. Den forud-
satte implementering inden den 1. august 2019 blev derfor forsinket. Efter god-
kendelsen blev der henover efteråret igangsat aktiviteter til implementering i Skat-
testyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Implementeringsaktiviteterne
fortsatte indtil udgangen af 2019.
Under med implementeringen af styringsmodellen er der afholdt en række præ-
sentationer i Skattestyrelsen i samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen, herunder lokale præsentationer i de relevante fagområder på forskellige lo-
kationer rundt om i landet. Der er desuden offentliggjort forskelligt informations-
og vejledningsmateriale på intranettet til understøttelse af implementeringen.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår Skattestyrelsens forventninger til det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
2019
-2.270,9
2.418,1
147,2
2020
-3.040,7
2.992,2
-48,5
Anmærkning: Tal for 2020 er baseret på det indlæste grundbudget i SKS og bevillingen på finansloven for 2020.
Der er budgetteret med et mindreforbrug i 2020, der er 48,5 mio. kr. mindre end
bevillingen i 2020. Mindreforbruget afspejler bl.a. en række planlagte overførsler
inden for ministerområdet for 34,0 mio. kr. Overførslerne optages på tillægsbevil-
lingsloven for 2020. Hertil er der indarbejdet et mindreforbruget på 14,5 mio. kr.,
der sikrer tilvejebringelse af råderum til forbrug af opsparing på 11,6 mio. kr. ved-
rørende Den Statslige Kompetencefond og 2,9 mio. kr. vedrørende forsøgsord-
ning for socialt udsatte grupper.
Fra og med 2019 har Skattestyrelsen sin egen bevilling, sit eget regnskab og sin
egen årsrapport. Der vil også i de kommende år være fokus på at sikre en klar
arbejdsdeling og gode samarbejdsflader på tværs af styrelserne i Skatteforvalt-
ningen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 14
Skattestyrelsen er i løbet af 2018 og 2019 kommet langt med opbygning og kon-
solidering af sin organisation, blandt andet i form af etablering af klare ansvars-
områder og interne styringsmekanismer. Der vil i 2020 fortsat være behov for at
arbejde med udvikling af organisationen, ligesom der vil være behov for at fort-
sætte arbejdet med at rydde op, blandt andet på områderne for opkrævning og
betaling.
Der er iværksat betydelige udviklingsprojekter vedrørende risikoafdækning og
kortlægning af de skatteartsbaserede hovedprocesser, som skal videreudbyg-
ges. Endelig vil der også fortsat være behov for at have fokus på rekrutteringen af
nye medarbejdere, ikke mindst fordi der i de kommende år skal etableres otte nye
skattecentre og skal rekrutteres 1.000 ekstra medarbejdere, som skal bidrage til
en markant styrkelse af skattekontrollen og vejledning af borgere og virksomhe-
der. De to første skattecentre etableres allerede i løbet af 2020 i Fredericia og i
Frederikssund.
I arbejdet med at styrke skattekontrollen vil Skattestyrelsen blive guidet af sin nye
forretningsmodel, der afspejler, at kontrol skal og bør finde sted i alle faser af skat-
teafregningen, herunder i den tidlige registreringsfase, og at det ofte kan være
mere effektivt at foretage kontrol i de tidlige faser end som gængs efterkontrol.
Der skal desuden gøres brug af yderligere digitale muligheder, der kan under-
støtte en effektiv kontrolindsats.
Skattestyrelsen forbereder sig på et nyt år, hvor der således fortsat vil være fokus
på at fastholde og udvikle en sikker og fagligt kompetent drift for derigennem at
underbygge befolkningens og virksomhedernes tillid til skattemyndighederne.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 15
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skattestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet,
er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System (SKS).
For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for det tidligere
SKAT for foregående år. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalfor-
klaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Ved bud-
getter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb
angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme af-
rundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Skattestyrelsen er etableret med egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar
2019. Der fremgår derfor ikke sammenligningstal for 2018, med undtagelse af
Skattestyrelsens øvrige ordninger
.
Der er ikke herudover sket ændring i anvendt regnskabspraksis for 2019.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser. Den an-
vendte metode er den samme som i tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT,
men der er foretaget en justering af forudsætningerne så skyldige feriedage,
gennemsnitsomkostninger pr. feriedage og årsværk er beregnet på baggrund
af opgørelser pr. 31. december 2019 samt en opgørelse over særlige ferie-
godtgørelse pr. medarbejder. Opgørelsen følger samme metode som tidligere
år i Skatteforvaltningen/SKAT.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af
timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2019, herun-
der eksempelvis afspadseringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til nyansatte
akademikere mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år i Skat-
teforvaltningen/SKAT.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 16
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én må-
nedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT.
Fleksforpligtelse:
Opgørelsen er baseret på et estimat over antallet af timer,
som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2019, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flekstimer mv. samt en gennemsnitstimepris.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT.
Kontraktkrav:
Der er hensat til forventede kontraktkrav i det omfang, at en op-
gørelse heraf er pålidelig og sandsynlig, hvilket kan være baseret på eksterne
vurderinger. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år i Skatteforvalt-
ningen/SKAT.
Supplerende pensionsbidrag:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af antallet
af tidligere kommunale tjenestemænd, der er på ny løn og omfattet af kommu-
nefradragsreglerne for tjenestemandspension samt et estimat over moraren-
ter. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år i Skatteforvaltnin-
gen/SKAT.
Ledelsesværktøjer:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af tillæg til engangs-
vederlag og kompetenceudvikling i forbindelse med varig og midlertidig fast-
holdelse af medarbejdere i forbindelse med de nye styrelser i Skatteforvaltnin-
gen. Opgørelsen er foretaget på baggrund af midler til ledelsesværktøjer, der
er disponeret i 2019, men som skal udmøntes i 2020. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT.
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere for 2019 i Skattestyrelsen. Engangsveder-
laget samt honoreringen dækker hele 2019 og afspejler hele den forventede
pulje. Beregninger for hensættelser, tager denne udgangspunkt i udbetalte varige
løndele til medarbejdere i november 2019. Vederlagene er ikke kommet til udbe-
taling, hvorfor der hensættes til udmøntning af det fulde beløb.
3.1.2
Dispensationer under udgiftsbaseret regnskab
Under tilgodehavender indregnes under § 38 en andel af debitorer tilknyttet ord-
ninger under finanslovens § 9. Indregningen sker for fordringer, hvor opkrævning
er sket i Skattestyrelsens lokale økonomisystem SAP38. Skattestyrelsen har di-
spensation hertil fra Moderniseringsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0018.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Skattestyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-2.263,3
-5,4
-1,3
-4,1
-1,0
-
-2.269,7
-
-
0,1
0,1
1.749,8
272,7
-50,0
13,3
1.985,9
-
1,4
426,9
2.414,3
144,5
-1,1
1,2
144,6
-
2,7
147,2
-
-
147,2
2020
-3.030,6
-9,1
-0,9
-8,2
-1,0
-
-3.040,7
-
-
135,1
135,1
2.074,9
323,4
-59,3
15,8
2.354,8
-
259,3
243,0
2.992,2
-48,5
-
-
-48,5
-
-
-48,5
-
-
-48,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: 2020 kolonnen er baseret på Skattestyrelsens grundbudget 2020. Styrelsen er oprettet med ansvar
for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet sammenligningstal for 2018.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 201,5 mio. kr. fra 2018 til 2019. Den samlede
bevilling udgør 2.263,3 mio. kr. i 2019. Bevillingsstigningen skyldes blandt andet
merbevillinger til 1. linjehenvendelser vedrørende de nye ejendomsvurderinger
og håndtering af refusionsanmodninger på udbytteskatteområdet.
Bevillingsstigningen fra 2019 og 2020 på 767,3 mio. kr. kan primært henføres til
merbevillinger på finansloven 2020, og at udgifter til husleje og ydelser fra Admi-
nistrations- og Servicestyrelsen fra og med 2020 er placeret på Skattestyrelsens
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0019.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 18
bevilling. Blandt de største merbevillinger kan nævnes ejendoms- og boligområ-
det, styrket skattekontrol og øget regelefterlevelse.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 2.414,3 mio. kr. i 2019. En væsentlig del af
Skattestyrelsens opgavevaretagelse løftes gennem sagsbehandling på en lang
række komplekse områder. Derfor er det personalelønninger, der står for den
største andel af driftsomkostningerne i Skattestyrelsen.
Andre ordinære driftsomkostninger
Andre ordinære driftsomkostninger udgør 426,9 mio. kr. i 2019. Af disse omkost-
ninger vedrører ca. 68 pct. udgifter vedrørende civilretlige tiltag i udbytteskatte-
sagen. De resterende omkostninger relateres til tjenesteydelser heriblandt om-
kostning vedrørende kundetilfredshedsmåling og effektmåling samt proces og
udviklingsinitiativer for Skattestyrelsen. Desuden er der omkostninger til Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
3.2.1
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Skattestyrelsen for 2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS og SB
-
-
-147,2
Årets underskud overføres til og dækkes af egenkapitalen.
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Skattestyrelsen har i 2019 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2019. Af disse er 38,2 mio. kr. kommet til udbetaling jf. nedenstående. Hensæt-
telserne er herefter fuldt tilbageført.
Åremål:
Der er tilbageført 2,2 mio. kr. af den opgjorte hensættelse ultimo 2018
vedrørende forpligtelser til åremålsansatte.
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2019
var i alt 25,4 mio. kr. og udbetaling til engangsvederlag for ledere i 2019 var i
alt 12,8 mio. kr. Disse beløb er kommet til udbetaling i juni 2019.
Feriepengeforpligtelse:
Der er tilbageført 285,4 mio. kr. af den opgjorte hen-
sættelse ultimo 2018 vedrørende forpligtelser til feriepenge.
Fleksforpligtelser:
Der er tilbageført 13,5 mio. kr. af den opgjorte hensættelse
ultimo 2018 vedrørende forpligtelser til fleks.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0020.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 19
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Skattestyrelsens balance fordelt på henholdsvis aktiver
og passiver pr. 31 december 2019.
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2018
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
34,4
-
34,4
34,4
-
47,7
0,9
-
-
278,3
-
278,3
326,9
361,3
Anmærkning: Styrelsen er oprettet med ansvar for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der
ikke er angivet sammenligningstal for 2018. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrø-
rende forudbetalt løn på i alt 27,4 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til års-
rapporter 2019.
Modsatrettet er skyldige forpligtelser vedrørende rejseafregninger på i alt 1.910 kr. reklassificeret fra omsætningsak-
tiver til kortfristet gæld.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 326,9 mio. kr. ultimo 2019. Under omsætningsaktiver
er saldoen for tilgodehavender på 47,7 mio. kr., hvoraf 11,6 mio. kr. omhandler
tilgodehavende vedrørende sygdomsrefusioner, barselsrefusion og reklassifice-
ring af løn m.m. Periodeafgræsningsposter udgør 0,9 mio. kr. og relaterer sig til
systemlicensomkostninger samt omkostninger til medarbejderudvikling.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0021.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 20
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
5
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-34,4
-
-
211,4
-
-64,2
112,8
-52,8
-
-
-
-
-
-87,5
5,0
-284,0
-
-
-366,5
-366,5
-361,3
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver.
Styrelsen er oprettet med ansvar
for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet sammenligningstal for 2018.
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser er opgjort til -52,8 mio. kr. Det samlede beløb omfatter åre-
målsforpligtelser på -1,1 mio. kr., engangsvederlag til medarbejdere og ledere på
henholdsvis -35,9 mio. kr. og -15,2 mio. kr. samt hensættelse vedrørende fratræ-
delsesgodtgørelse på -0,4 mio. kr. Det skal bemærkes, at ovenstående er den
samlede hensættelse ultimo 2019, hvorpå differencen på 0,2 mio. kr. skyldes til-
bageførelse af engangsvederlag samt åremålsforpligtelser 2018.
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser er opgjort til -87,5 mio. kr. De omhandler
periodiserede omkostninger, som vedrører 2019 regnskabet, men er ikke blevet
bogført i 2019. De periodiserede omkostninger er opgjort til -37,0 mio. kr., hvoraf
hovedparten direkte kan relateres til udbyttesagen på -25,6 mio. kr. Periodiserin-
gerne tilbageføres i takt med at de faktiske udgifter driftsføres i 2020. Derudover
udgør 47,3 mio. kr. udgifter til ikke statslige leverandører, hvor udgiften er bogført
i 2019 regnskabet, men hvor betalingen først falder i 2020. Der er derfor tale om
en periodeforskydning.
Anden kortfristet gæld er opgjort til -22,4 mio. kr., hvor hovedparten af den kort-
fristede gæld henføres til skyldigt overarbejde samt ATP-bidrag. Hertil tillægges
27,4 mio. kr. på grund af reklassificering af løn, hvorfor anden kortfristet gæld er
korrigeret til 5 mio. kr. i 2019.
Skyldige feriepenge er opgjort til -284,0 mio. kr. ultimo 2019. Hensættelsen til skyl-
dige feriepenge afspejler værdien af de skyldige feriedage, som medarbejderne i
Skattestyrelsen har opsparet ved udgangen af regnskabsåret. Forpligtelsen er
opgjort pr. 31. december 2019.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0022.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 21
3.4 Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Skattestyrelsens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-211,4
-
147,2
-
-
-64,2
-98,6
112,8
Anmærkninger: Styrelsen er oprettet med ansvar for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor
der ikke er angivet sammenligningstal for 2018.
Kilde: SKS og SB
Egenkapitalen primo på 34,4 mio. kr. vedrører statsforskrivning i forbindelse med
etableringen af Skattestyrelsen.
Primoregulering på 211,4 mio. kr. afspejler Skatteforvaltningens samlede over-
førte overskud, der er fordelt til udgifter til udbyttesvigområdet i Skattestyrelsen i
2019 samt kursværdireguleringer vedrørende fordringer fra før 2019 på § 9. Det
samlede overførte overskud på 211,4 mio. kr. modregnes med årets underskud
på 147,2 mio. kr. Overført overskud udgør således 64,2 mio. kr. ultimo 2019.
Skattestyrelsens egenkapital forekommer som merforbrug på 112,8 mio.kr. Dette
skal ses i lyset af, at likviditetsflyttet mellem Skatteforvaltningens samlede over-
skud på 211,4 mio. kr. først er foretaget i 2020, hvorfor denne ikke fremgår i 2019
regnskabet. Skattestyrelsens reelle egenkapital er -98,6 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
-
0,5
-
Skattestyrelsens låneramme ultimo 2019 udgør 0,5 mio. kr. Der er ikke trukket på
lånerammen ultimo 2019, og udnyttelsesgraden er derfor 0 pct.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0023.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 22
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Skattestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.31.01
2.015,2
2.093,0
1.985,1
107,9
233,8
341,6
Lønsumsloft inklusiv administrationsbidrag er opgjort på baggrund af lønsumsloft
inklusiv TB/aktstykker samt modtaget administrationsbidrag fra reservationsbe-
villingen § 09.51.14.10. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige for-
eninger. Den overførte lønsum udgør 2/3 af det samlede administrationsbidrag.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau, som er opgjort ved bevillingsafregningen for Skattestyrelsen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.31.01
Navn
Bevillings-
(Mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo
-
-
-
-
Skattesty-
Drift
relsen
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
2.269,6
-6,3
-
-2,1
2.418,1
-7,6
-
-1,7
-148,5
1,3
-
-0,4
Administrerede ordninger
Gebyrer
og
for-
09.51.12 målsbe- Anden
stemte af-
gifter
09.51.13
Godtgø-
relse
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
136,9
-
165,9
131,7
-
164,5
5,2
-
1,4
-
-
-8,7
Delvis
kom. For
købs-
09.51.14 moms al- Anden
mennyt-
tige for-
eninger
09.51.15
Spillehals-
Anden
pulje
Indtægter
-
-
-
-
Udgifter
Indtægter
-
-
-
-
-
-
-
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab på driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvi-
gelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 23
Hovedkonto 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
Af kontoen fremgår en mindreindtægt på 1,4 mio. kr. svarende til 0,8 pct. af bevil-
lingen. Mindreindtægten kan primært henføres til lavere indtægter vedrørende ge-
byrer og afgifter på
TIR-ordningen
samt
ekspeditionsgebyr udenfor åbningstid.
Hovedkonto 09.51.13. Godtgørelse
Af kontoen fremgår en mindreudgift på 5,2 mio. kr. svarende til ca. 4 pct. af bevil-
lingen. Mindreudgiften kan tilskrives en række forskellige underliggende bevægel-
ser på kontoen. De væsentlige forhold er, at øvrige sager var budgetteret med et
aktivitetsniveau på 2.600 sager med en gennemsnitspris på 38.850 kr. pr sag. I
2019 blev der afsluttet 2.448 sager med en gennemsnitspris på 31.673 kr. pr.
sag. Der foreligger derfor et mindreforbrug på 23,5 mio. kr. Omvendt var der for
selskaber og fondssager budgetteret med et aktivitetsniveau på 382 sager med
en gennemsnitspris på 92.000 kr. pr. sag. Ved årets afslutning blev 502 sager af-
sluttet med en gennemsnitspris på ca.106.657 kr. pr. sag, hvorfor der foreligger
et merforbrug på 18,4 mio. kr. Nettoeffekten har derfor resulteret i en mindreudgift
for kontoen i 2019.
Hovedkonto 09.51.14. Delvis komp. for købsmoms og almennyttige foreninger
Af kontoen fremgår en mindreudgift på 1,4 mio. kr. svarende til 1 pct. af bevillin-
gen. Mindreudgiften er alene udtryk for en aktivitetsændring vedrørende admini-
strationsbidraget. Der var budgetteret 2,0 mio. kr. til interne statslige overførsler
til at dække administrative omkostninger i forbindelse med administrationen af
ordningen. Skattestyrelsens omkostninger til administrationen af ordningen i
2019 har alene udgjort 0,6 mio. kr.
Hovedkonto 09.51.15. Spillehalspulje
Der budgetteres ikke længere på kontoen. Ved bevillingsafregningen i 2018 blev
der videreført 0,3 mio. kr. til dækning af eventuelle omkostninger ved ned- eller
afskrivninger af kursværdien af udestående fordringer som følge af uberettigede
udbetalinger. Det er konstateret, at opsparingen ikke kom til anvendelse i 2019
og at der ikke forventes et behov herfor fremover. Ved bevillingsafregningen for
2019, er det derfor besluttet at lade opsparingen bortfalde.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0025.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 24
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-6 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Skattestyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pr.
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
værdi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Skattestyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0026.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 25
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsan-
læg og maskiner
Transportmate-
riel
Inventar og
It-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
værdi
pr.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Skattestyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0027.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 26
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser.
Tabel. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til åremål
Engangsvederlag for medarbejder
Engangsvederlag for ledere
Fratrædelsesgodtgørelse
I alt
Kilde: SAP HR og SLS.
-
1,1
35,9
15,2
0,4
52,6
Skattestyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser for samlet 52,8
mio. kr. De hensatte forpligtelser vedrører engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere på 51,1 mio. kr. Der er hensat åremålsfor-
pligtelser på 1,1 mio. kr. samt fratrædelsesgodtgørelse på 0,4 mio. kr. Det skal
bemærkes, at ovenstående er den samlede hensættelse ultimo 2019, hvorpå dif-
ferencen på 0,2 mio. kr. skyldes tilbageførsel af engangsvederlag samt åremåls-
forpligtelse 2018.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående tabel fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Tabel. Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Leverandører og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
I alt
Kilde: SAP HR og Statens Lønsystem.
284,0
87,5
5,0
366,5
Skyldige feriepenge er opgjort pr. 31 december 2019 til 284,1 mio. kr. Leveran-
dører og tjenesteydelser vedrører periodiseringer af omkostninger hvor udgiften
først falder i 2020. Anden kortfristet gæld omhandler primært skyldigt overar-
bejde. Hertil tillægges 27,4 mio. kr. på grund af reklassificering af løn, hvorfor an-
den kortfristet gæld er korrigeret til 5 mio.kr.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 27
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skattestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2019 opgjort til 87,6 mio. kr. Inden for en femårig periode er
forpligtelsen opgjort til 5,5 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. de-
cember 2019.
Verserende sager
Skattestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgrænser
til advokatsalærer og sagsomkostninger. Skattestyrelsen har opgjort eventualfor-
pligtelsen til verserende sager pr. 31. december 2019 til 9,8 mio. kr.
Udlæg
Skattestyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr. 31.
december 2019 opgjort til 43,6 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 5,4 mio.
kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 38,2 mio. kr. er sendt til inddri-
velse.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skattestyrelsen udfører ikke indtægtsdækkende virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Skattestyrelsen udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skattestyrelsen udfører ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning.
4.5 Forelagte investeringer
Skattestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0029.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 28
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Skattestyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP.
(mio. kr.)
0,0
7,5
5,0
10,3
0,0
5,1
27,8
Anmærkning: Der foreligger ikke omkostninger til interne personaleomkostning til it-drift, vedligehold og udvikling, da
omkostningen ligger i Udviklings- og forenklingsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019, fra skatteministeren
2198535_0030.png
Årsrapport 2019 for Skattestyrelsen
Side 29
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen