Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 335
Offentligt
2197768_0001.png
ANBEFALINGER TIL
NYTÆNKNING I TRANSPORTEN
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0002.png
ANBEFALINGER TIL
NYTÆNKNING I TRANSPORTEN
Vores transport kan få stor betydning for at
løse tre påtrængende kriser, vi som samfund
står overfor – klimakrisen, sundhedskrisen og
en mobilitetskrise i form af trængsel i byerne
og mangel på mobilitet på landet. Den måde, vi
indretter vores transport på, kan gøre en positiv
forskel.
ADFÆRD OG BEDRE BRUG AF TRANSPORT
Der er lang vej til en bæredygtig omstilling af
transporten. Det er på tide, at vi erkender, at
den omstilling kræver andet og mere end infra-
struktur og ny teknologi. Vi bliver nødt til at æn-
dre fokus, så vi også bliver bedre til at udnytte
de eksisterende transportmidler, veje og skinner
og til at fremme den transport, der er grøn og
sund.
...OG FLERE PARTNERSKABER
En bæredygtig omstilling af transporten kan
ikke kun varetages i én sektor. Transportbehov
og -adfærd er afhængig af mange strukturer i
samfundet, og derfor skal der samarbejdes på
tværs: på tværs af sektorer og fagligheder, på
tværs af geografier og på tværs af det offent-
lige, erhvervslivet og borgerne. Vi skal alle være
en del af løsningen, for vi skaber alle trafik og
transport.
Vi skal have et nyt tankesæt blandt offentlige
myndigheder, transportorganisationer, private
virksomheder og borgere for at ændre trans-
portadfærd og bedre udnytte eksisterende
transportmidler, veje og skinner. Den gode ny-
hed er, at hvis vi sammen fokuserer på at gøre
vores transport mere grøn, effektiv og aktiv, så
kan vi påvirke tre af vor tids største udfordrin-
ger: klima, sundhed og mobilitet.
DÉT SKAL VI GØRE SAMMEN
1
2
3
4
5
6
Gør det nemt at være mobilist
Undgå transportspild
Prioritér aktiv transport lokalt, regionalt
og nationalt
Etablér og understøt partnerskaber
mellem arbejdspladser og myndigheder
om grøn og sund mobilitet
Prioritér sammenhænge i transporten
og infrastruktur, der understøtter grøn
pendling
Test og tag styring på nye innovative løs-
ninger til gavn for et bæredygtigt samfund
De seks anbefalinger til nytænkning i trans-
porten er blevet til på baggrund af erfaringer
og resultater fra mobilitetsprojekter i Region
Hovedstaden, Moving People og Formel M,
samt inspiration fra regionale mobilitetsplaner
og strategier.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0003.png
ANBEFALINGER TIL NYTÆNKNING I TRANSPORTEN
Vi skal tænke nyt i transporten – og have fokus på, at offentlige myndigheder, transport-
organisationer, private virksomheder og borgerne skal samarbejde om at ændre trans-
portadfærd og bedre udnytte eksisterende transportmidler, veje og skinner.
Det skal vi gøre:
1
GØR DET NEMT AT VÆRE MOBILIST
Det skal være nemt at være mobilist og frit kunne vælge om dagens transport er
at tage cyklen, toget eller om vi har brug for bilen - uden økonomiske, strukturelle
eller praktiske barrierer.
At gøre det nemt at være mobilist bør være
et pejlemærke for politikere, byplanlæggere,
transportudbydere, Facility Managers på virk-
somheder og for os alle sammen i vores hver-
dag. Arbejdspladser kan stille firmabiler eller
delebiler til rådighed, så medarbejderne ikke er
nødt til at bruge egen bil i arbejdstiden til
møder og derfor kan tage cyklen eller toget til
og fra arbejde. I det hele taget gælder det om
at gøre det
nemt for folk at finde ud af at tage
en lånecykel eller bruge kollektiv trafik
- også
hvis de ikke er vant til det.
Byplanlæggere kan sikre, at det er
nemt at
skifte
mellem cykel eller bil og kollektiv trafik
ved en station. I skat og lovgivning kan der
gøres op med, at erhvervskortordningen med
bruttolønsbetaling skal være årlig, når mange
gerne vil vælge at cykle i sommersæsonen.
Beskatning af firmabilen kunne også ændres,
så andre transportformer bliver mere attrakti-
ve at bruge ind i mellem. Flere af den type til-
tag kræver et godt samarbejde – eksempelvis
mellem erhvervsområder, transportudbydere
og kommuner eller mellem lovgivere og interes-
seorganisationer.
HVAD GØR MOBILISTER?
En mobilist er fleksibel i sine transportvalg:
Kører til arbejde med kolleger den ene dag,
cykler den næste og tager bussen den tredje.
For mobilisten er rejsetiden kvalitetstid og
ikke spildtid. Hvert minut har flere formål:
Mens mobilisten transporterer sig fra A til B
ordnes netbanken eller et par arbejdsmails.
Eller også bruges rejsen til motion eller
afslapning.
Arbejde kan løses fra hjemmet eller i S-to-
get, og møderne kan holdes hvor som helst
via bærbar eller smartphone.
Mobilisten lader sig ikke begrænse af af-
gangstider eller myldretider. Ved hjælp af
informationstjenester holder mobilisten sig
opdateret om transportmuligheder og vælg-
er rejsen undervejs.
Mobilisten skåner klimaet og styrker sit
helbred gennem mere bevægelse og mindre
CO2-udslip i hverdagen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0004.png
2
UNDGÅ TRANSPORTSPILD
Transport er nødvendigt, fordi det skaber muligheder og udvikling, men det
bruger samtidig ressourcer, er pladskrævende og koster energi. At undgå
transportspild er en oplagt tankegang for, at transporten kan bidrage til
bæredygtige byer og være sundere og grønnere.
Transportspild ligger i tråd med madspild og
kan være et godt pejlemærke i hverdagen. At
undgå transportspild handler om at
undgå
unødvendig transport,
at
skifte til grønnere el-
ler sundere transportformer
og om, at vi bliver
bedre til at
udnytte pladsen og energien i trans-
porten.
Det er en helhedsorienteret tankegang,
hvor vi ser på hele transportkredsløbet.
Når vi planlægger vores byer er der principper,
som eksempelvis stationsnærhed, der modvir-
ker transportspild. Det handler om, at arbejds-
pladser og ny byudvikling så vidt muligt skal
ligge tæt ved eksisterende kollektiv transport
og infrastruktur. I national og lokal transport-
regulering er det oplagt at se på,
om afgifter
og incitamenter kan reducere transportspild.
For eksempel om bilbeskatning, parkeringsaf-
taler og transportgodtgørelser kan give incita-
menter til at lade bilen stå. Det bør også være
muligt for arbejdsgivere at udlåne cykler og
elcykler til ansattes pendling uden beskatning.
På arbejdspladser kan en bred vifte af tilbud
bidrage til transport med omtanke. Arbejds-
pladser kan for eksempel have en grøn trans-
portpolitik, stille tjenestebiler og tjenestecykler
til rådighed, give mulighed for videomøder og
hjælpe til en grøn og sund pendling. Virksomhe-
der skal i højere grad
opfordres og hjælpes til at
fremme grøn og sund transport for ansatte.
Det
kan eksempelvis være i samarbejde med kom-
muner eller transportudbydere.
Det kan være svært at få folk til at ændre
adfærd selvom de strukturelle rammer forbed-
res. Det
mest virksomme for at flytte folks
vaner er at få dem til at teste nye transport-
midler
og få egne konkrete erfaringer. Der bør
udvikles større programmer med test af elcyk-
ler, test af kollektiv trafik og test af samkørsel
i større samarbejder mellem regioner, kommu-
ner, virksomheder og interesseorganisationer.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0005.png
3
PRIORITÉR AKTIV TRANSPORT LOKALT,
REGIONALT OG NATIONALT
Vores samfund har bevæget sig mod en mere og mere stillesiddende
livsstil – på arbejde og i transporten i bil. Aktiv transport som cykel,
elcykel, gang eller endda løb er en overset hverdagsmotion, som alle
bør have ansvar for at fremme.
Vi er bekvemme. Derfor skal vi have
incitamen-
ter, der får os til at vælge aktiv transport.
Det
kan være noget så simpelt som at stille bade-
faciliteter, cykelparkering og cykelservice til
rådighed for medarbejdere på arbejdspladser.
Noget af det vigtige for cykelpendlere er cykel-
stier til og fra arbejde, og her kan et samar-
bejde mellem flere virksomheder i et erhvervs-
område og kommunen skabe
fokus på bedre
cykelstier, så det bliver mere sikkert og trygt
at
være cyklist.
Regionalt kan samarbejdet være om cykelstier
over kommunegrænser – hvor kommunerne
samarbejder om gode forhold for cyklister på
de lidt længere stræk – som eksempelvis super-
cykelstier i Region Hovedstaden.
Tilgængelig-
hed til fods bliver ofte overset,
men har en stor
betydning for oplevelsen af ens kollektive rejse.
Derfor bør fodgængere til og fra kollektiv trafik
gives langt mere opmærksomhed.
Lovgivningsmæssigt får bilister skattefri kør-
selsgodtgørelse ved kørte kilometer i egen bil
i arbejdstiden, men der er ingen incitamenter
til at tage cyklen til møde, når det kan lade sig
gøre. Også i pendling bør man
se på, hvordan
en bæredygtig og sund transport på cykel kan
belønnes.
Arbejdspladser, der ønsker at udlåne
cykler til pendling, begrænses af skattemæssi-
ge barrierer, da udlånet anses som et perso-
nalegode og dermed skal beskattes.
Elcyklen skal særligt nævnes som et sundt og
grønt alternativ
til bilen på de mellemlange
ture. Med de mange samfundsmæssige for-
dele elcyklen har, bør staten, ligesom i mange
andre lande, give tilskud til køb af elcykel eller
mulighed for at låne en elcykel for at tilskynde
borgerne til at cykle. Det giver gevinster for
sundhed, klima, økonomi og trængsel - en win
win på alles bundlinjer.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0006.png
4
ETABLÉR OG UNDERSTØT PARTNERSKABER MELLEM
ARBEJDSPLADSER OG MYNDIGHEDER
OM GRØN OG SUND MOBILITET
Ansvaret for pendlingen til virksomheder og arbejdspladser falder mellem mange
stole. Der er et stort potentiale i at samarbejde om de mange små løsninger –
”små tandhjul” – der skal få transporten til at hænge sammen for pendlerne.
Mange virksomheder oplever ikke sig selv som
en del af løsningen og ved ikke, hvem de skal
samarbejde med.
Samarbejde om mobilitet i
et lokalområde afhænger af behovet
og er
især oplagt, når der er en brændende platform,
for eksempel ved større anlægs- og bygge-
projekter, byudvikling eller banerenoveringer.
Partnerskaber kan også bruges til at løfte en
fælles dagsorden om klimavenlig og sund trans-
port,
hvor parterne inspirerer hinanden.
For at få det til at ske er der brug for en sam-
arbejdsplatform, der kan understøtte at kom-
mune og region, almindelige virksomheder og
andre organisationer arbejder sammen om
transporten. Erfaringer fra Moving People vi-
ser, at
kommuner og region spiller en vigtig rolle,
når der arbejdes i partnerskaber
eller netværk
om transport. En fælles platform kan sikre
faglig støtte og fælles værktøjer til regionernes,
kommunernes og virksomhedernes mobilitets-
partnerskaber.
5
PRIORITÉR SAMMENHÆNGE I TRANSPORTEN OG
INFRASTRUKTUR, DER UNDERSTØTTER GRØN PENDLING
Når det kommer til pendling på tværs af geografier og transportformer,
efterspørger virksomheder og pendlere et samlet ansvar for, at det store
system fungerer på tværs – ”de store tandhjul”.
Der er brug for gode supercykelstier, hvor
standarden holdes også hen over kommune-
grænserne. Der er brug for, at pendlerne kan
hurtig-lade elbilen. Der er brug for, at kollektiv
trafik bringer pendlere effektivt på tværs af
kommuner med korte ventetider, og at der er
et ansvar for gode knudepunkter på rejsen,
hvor vi kan skifte mellem transportformer. Der
er brug for større regionale samarbejder om
parkér & rejs-pladser og businessmodeller for
parkering.
På tværs af alle transportformerne
skal alle disse håndtag understøtte et sammen-
hængende tilbud,
der er attraktivt set i forhold
til bilen. Det kræver overordnet ejerskab for
helheden, samt ledelse og vilje at samle alle de
aktører, der skal samarbejde.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0007.png
6
TEST OG TAG STYRING PÅ NYE INNOVATIVE LØSNINGER
TIL GAVN FOR ET BÆREDYGTIGT SAMFUND
Der er en større forandring i gang på transportområdet, der kræver, at
nye løsninger og services skal afprøves og formes sammen med borgerne,
udbyderne og myndigheder til gavn for en bæredygtig mobilitet.
Nye teknologiske muligheder, som
el-løbehjul og
selvkørende busser, skal udnyttes bedst muligt
til at løse de store udfordringer på transport-
området. Det private marked har ressourcerne
og interessen for at udvikle de nye løsninger og
tilbud. Men offentlige myndigheder skal
indgå i
udviklings- og testpartnerskaber
for eksempel i
Living Labs, challenges eller test af proto-
typer, hvor også offentlige myndigheder drager
læring og opbygger kompetencer. Den allervig-
tigste opgave er at
tage ledelse på, hvordan de
nye muligheder skal bidrage til et bæredygtigt
samfund.
HVILKE ANBEFALINGER KAN DIN ORGANISATION
ARBEJDE FOR - OG HVAD VIL I SAMARBEJDE OM?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197768_0008.png
DERFOR ER TRANSPORTEN EN VIGTIG
BRIK I ET BÆREDYGTIGT SAMFUND
Danmark har underskrevet FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og Paris-aftalen med
bindende mål for CO2 -reduktioner. Begge aftaler markerer en hidtil uset ambitiøs udviklings-
dagsorden frem mod 2030.
Vores transport kan få stor betydning for at løse tre påtrængende kriser, vi som samfund står overfor –
klimakrisen, sundhedskrisen og en mobilitetskrise i form af trængsel i byerne og mangel på mobilitet på
landet. Den måde, vi indretter vores transport på, kan gøre en positiv forskel.
Helt i tråd med FNs verdensmål!
KLIMA
Transporten halter langt bagefter i den grønne omstilling. Faktisk er CO2-udledningen fra transporten igen
stigende. Flere forskere peger på, at de nationale tiltag, der bidrager til at reducere eller omstille energi-
forbruget i transporten, går for langsomt.
Vi har mindre end ti år
til at finde løsningerne, hvis vi skal i mål
med vores internationale grønne forpligtelser og bremse de mest katastrofale opvarmningsscenarier.
SUNDHED
Halvdelen af den danske befolkning er i dag overvægtige.
Overvægt er et stigende globalt problem
og øger
risikoen for kroniske sygdomme, mistet produktivitet og tidlig død. Netop dét kan vi modvirke ved at fremme
aktiv transport som cykling, da vi fra undersøgelser ved, at fysisk aktivitet giver mindre risiko for livsstils-
sygdomme.
MOBILITET
Vi køber i Danmark stadig flere biler og bygger flere veje. Når der er mere plads på vejene, hopper flere i
bilerne - alene. Uden for de større byer er udfordringen mangel på god kollektiv transport, så der er et reelt
alternativ til bilen. Med den udvikling bliver vi
mere afhængige af at køre i bil.
Det skaber store udfordringer
med trængsel, luft- og støjgener i og omkring vores byer og går den forkerte vej i forhold til sundhed og
klima.
OM MOVING PEOPLE OG ANBEFALINGERNE
Partnerskabsorganisationen Gate 21 har været tovholder på at udarbejde de seks anbefalinger til
nytænkning i transporten. Anbefalingerne bygger på et tankesæt om Mobility Management og
praktiske erfaringer fra projektet Moving People. Der er samlet input fra kommunale praktikere og
virksomheder i Moving People.
Moving People vil gøre det nemt for medarbejdere at komme til og fra arbejde på en smart, effektiv
og grønnere måde gennem nemmere adgang til - og skift mellem - bus, tog og cykel, så rejsen hænger
sammen fra dør til dør. Bag Moving People står Region Hovedstaden, 17 kommuner, Movia, Danmarks
Tekniske Universitet og Gate 21. Sammen arbejder vi på at skabe god mobilitet for borgerne for mindst
mulig CO2 gennem kommunal planlægning af mobilitet og samarbejde med 85 større virksomheder
samlet i flere erhvervsnetværk.
ANBEFALING TIL NYTÆNKNING I TRANSPORTEN BIDRAGER TIL VERDENSMÅLENE