Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 329
Offentligt
2191765_0001.png
15. maj 2020
Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige proce-
dure
1) Direktivforslag om udskydelse af fristerne for udveksling af oplysninger mhp. beskatning
(DAC2) og indberetning og udveksling af oplysninger om grænseoverskridende skatteord-
ninger (DAC6) som følge af Covid-19
KOM(2020) 197
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Udsættelse af ikrafttrædelse af nye EU-momsregler for e-handel
KOM(2020) 198
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Rådskonklusioner om punktafgiftsstrukturen og
–satserne
for forarbejdet tobak
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2
11
15
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Dagsordenspunkt 1:
Direktivforslag om udskydelse af fristerne for
udveksling af oplysninger mhp. beskatning (DAC2) og indberetning og ud-
veksling af oplysninger om grænseoverskridende skatteordninger (DAC6)
som følge af Covid-19
KOM(2020)197
1. Resume
Kommissionen har 8. maj 2020 fremsat forslag til ændring af Rådets direktiv 2011/16/EU for
at imødekomme det presserende behov for udsættelse af visse tidsfrister for indberetning og udveks-
ling af oplysninger inden for beskatningsområdet på grund af COVID-19.
Forslaget indebærer en udskydelse af fristen for udveksling af oplysninger mellem EU-lande efter
DAC2 om finansielle konti. Fristen udskydes med 3 måneder fra udgangen af september 2020
til udgangen af december 2020.
Forslaget indebærer tillige en udskydelse af fristerne for indberetning og udveksling af oplysninger
efter DAC6 om grænseoverskridende skatteordninger. Det indebærer en række begrænsede ud-
skydelser af forskellige frister for indberetninger, og at fristen for den første udveksling af oplysninger
mellem EU-landene udskydes fra udgangen af oktober 2020 til udgangen af januar 2021.
Samtidig foreslås der indsat en bemyndigelse, som giver Kommissionen mulighed for at forlænge
fristerne efter DAC6 yderligere, hvis dette måtte vise sig nødvendigt.
Udskydelserne skal ses i lyset af Covid-19-krisen og har til hensigt at afhjælpe de udfordringer, de
finansielle virksomheder og EU-landene har med at overholde indberetnings- og udvekslingsfri-
sterne efter DAC2 og DAC6.
ECOFIN ventes snart i skriftlig procedure at vedtage rådskonklusioner om den videre udvikling
af det administrative samarbejde på skatteområdet.
Regeringen støtter forslaget og vil arbejde for, at det fastholdes, at udskydelserne er valgfrie for de
enkelte EU-lande, og fastholdes at udskydelsen af fristerne efter DAC2 ligger på linje med aftalen
i OECD, samt at udskydelsen af fristerne efter DAC6 i 2020 ikke bliver længere, end udfor-
dringerne i lyset af Covid-19 tilsiger. Regeringen er betænkelig ved den foreslåede bemyndigelse,
som dels overfører kompetence til at ændre direktivet fra Rådet til Kommissionen, og dels medfører
usikkerhed hos virksomhederne i forhold til, hvornår fristerne vil udløbe. Regeringen støtter også
udkastet til rådskonklusioner om den videre udvikling af det administrative samarbejde på skat-
teområdet.
2. Baggrund
DAC2
Rådet vedtog 9. december 2014 direktiv 2014/107/EU om ændring af direktivet
om administrativt samarbejde (Directive on Administrative Cooperation
DAC)
på skatteområdet.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Ændringsdirektivet indebærer obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
om finansielle konti og er også kendt under navnet DAC2. Efter DAC2 skal EU-
landene indføre regler, der forpligter finansielle institutter i de enkelte EU-lande til
at indberette oplysninger om finansielle konti, der tilhører kontohavere i andre EU-
lande eller kontohavere med kontrollerende personer i andre EU-lande. Disse op-
lysninger skal herefter udveksles mellem EU-landene.
DAC2’s overordnede formål er at ophæve bankhemmeligheden
i EU og sikre, at fx
de danske skattemyndigheder kan beskatte alle danske skatteborgere ens efter dan-
ske skatteregler, uanset om danskerne har deres penge placeret på finansielle konti
i banker i Danmark eller finansielle konti i banker i andre EU-lande. Direktivet skal
netop muliggøre dette ved, at banker i de andre EU-lande skal indberette oplysnin-
ger om konti tilhørende danskere til skattemyndighederne i bankernes respektive
hjemlande, hvorefter disse oplysninger skal sendes til skattemyndighederne i Dan-
mark.
De oplysninger, der indberettes og udveksles, er oplysninger om kontohaveren og
såfremt kontohaveren er en passiv ikke-finansiel virksomhed
om de personer,
der kontrollerer denne, samt oplysninger om kontohaverens indestående ultimo
året og årets afkast.
Direktivet skal sikre de nationale skattemyndigheder bedre muligheder for at kon-
trollere, at kontohaveren beskattes korrekt af finansielle konti i finansielle institutter
i andre EU-lande.
Direktivet trådte i kraft 1. januar 2016.
Der er i direktivet ingen formel
frist for de finansielle institutters årlige indberetning
til skat-
temyndighederne (det er op til de enkelte EU-lande at fastsætte en national frist for
de finansielle institutters årlige indberetning til skattemyndighederne). I forbindelse
med den danske gennemførelse af direktivet er indberetningsfristen for de danske
finansielle institutter fastsat til 1. maj (året efter det kalenderår, hvorom der udveks-
les oplysninger) eller
hvis denne dag er en lørdag, søndag eller helligdag
den
næstfølgende hverdag.
Frist for udveksling af oplysninger mellem EU-landene
er i direktivet fastsat til udgangen af
september året efter det kalenderår, hvorom der udveksles oplysninger.
Direktivet gennemfører OECD’s Common Reporting Standard i EU-retten.
Direk-
tivet bygger således på en global standard. Det bemærkes i denne forbindelse, at
OECD’s Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax
Purposes (som har 161 medlemmer herunder samtlige EU-lande) i lyset af Covid-
19-krisen har godkendt 15. april 2020, at de lande, der har gennemført den globale
standard (96 lande i 2019), kan udskyde udvekslingen af oplysninger vedrørende
2019 fra udgangen af september 2020 til udgangen af december 2020.
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
2191765_0004.png
For en nærmere beskrivelse af DAC2 henvises til samlenotat oversendt 7. oktober
2014 forud for forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg 9. oktober 2014 og ECO-
FIN 14. oktober 2014.
DAC6
Rådet vedtog 25. maj 2018 direktiv 2018/822/EU om yderligere ændring af direk-
tivet om administrativt samarbejde på skatteområdet. Ændringsdirektivet indebærer
automatisk udveksling af oplysninger i forbindelse med indberetningspligtige græn-
seoverskridende skatteordninger og er også kendt under navnet DAC6.
Efter DAC6 skal EU-landene indføre regler, der forpligter skatterådgivere mv. til
at indberette oplysninger til deres nationale skattemyndigheder om nogle grænse-
overskridende skatteordninger med særlige kendetegn, som er defineret i direktivet,
og som potentielt kan anvendes til aggressiv skatteplanlægning. Er der ikke nogen
indberetningspligtig rådgiver mv. involveret i ordningen, påhviler indberetnings-
pligten den relevante skatteyder
1
. Disse indsamlede oplysninger skal herefter ud-
veksles mellem EU-landene. De oplysninger, der indberettes og udveksles, er bl.a.
oplysninger om deltagerne i ordningerne og om ordningernes indhold.
En rådgiver skal indberette inden for 30 dage, efter rådgivningen mv. er ydet, efter
ordningen er stillet til rådighed for en kunde eller er klar til gennemførelse, eller
efter første skridt til gennemførelse af ordningen er taget, alt efter hvilke af disse
tidspunkter, der ligger først. Er det skatteyderen, der skal indberette, er fristen for
indberetning 30 dage, efter at ordningen er stillet til rådighed eller er klar til gen-
nemførelse, eller det første skridt til gennemførelsen er taget, alt efter hvilket tids-
punkt, der kommer først.
Desuden indeholder direktivet en regel om, at hvis der er tale om markedsegnede
ordninger, skal rådgiveren mv. kvartalsvist opdatere indberetningen med oplysnin-
ger som følge af, at nye brugere af ordningen er kommet til, siden den seneste be-
retning blev indgivet. Ved markedsegnede ordninger forstås ordninger, som kan
anvendes af flere brugere uden nødvendigvis at være væsentligt tilpasset den enkelte
bruger. Der er ingen særlig ikrafttrædelsesdato for reglen om opdateringer vedrø-
rende markedsegnede ordninger, men første opdatering skal ske senest et kvartal
efter den første indberetning om den markedsegnede ordning.
Oplysninger skal udveksles mellem EU-landenes skattemyndigheder senest én må-
ned efter udgangen af det kvartal, hvori oplysningerne er indberettet af rådgiverne
eller skatteyderne.
Hvis en indberetningspligtig virksomhed eller person ikke opfylder sin indberetningspligt, forsømmer rettidig indberetning,
angiver urigtige oplysninger mv., kan den indberetningspligtige virksomhed eller person pålægges bøde, som udmåles med
afsæt i dennes økonomiske forhold.
1
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Direktivet skal anvendes fra og med 1. juli 2020. Efter direktivet vil de første lø-
bende indberetninger fra skatterådgivere/skatteydere således skulle ske juli 2020.
De første udvekslinger af oplysninger mellem myndighederne skulle ske fra oktober
2020.
Direktivet trådte i kraft 25. juli 2018, dvs. knap to år tidligere end direktivets anven-
delse. For at medtage de oplysninger, som ligger efter ikrafttrædelsen og før anven-
delsen, indeholder direktivet en overgangsregel, hvorefter skatterådgivere mv. hen-
holdsvis relevante skatteydere inden udgangen af august 2020 skal indberette oplys-
ninger om ordninger, hvor det første skridt til gennemførelsen er foretaget fra og
med direktivets ikrafttrædelsestidspunkt, 25. juli 2018, til og med 30. juni 2020. Op-
lysningerne om disse ordninger skal udveksles mellem EU-landenes skattemyndig-
heder senest ved udgangen af oktober 2020.
For en nærmere beskrivelse af DAC6 henvises til Finansministeriets samlenotat
oversendt 2. marts 2018 forud for forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg 12.
marts 2018 og ECOFIN 13. marts 2018.
I lyset af Covid-19-krisen og grundet såvel indberetningspligtiges som skattemyn-
digheders udfordringer med at overholde fristerne har en række EU-lande rettet
henvendelse til kommissionen for at få udskudt 1) fristen i 2020 for udveksling af
oplysninger efter DAC2, der udløber ved udgangen af september 2020 og 2) fri-
sterne i 2020 for indberetning og udveksling efter DAC6.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og 115 og kan vedtages af
Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg.
Kommissionens evaluering af det administrative samarbejde på skatteområdet
Kommissionen præsenterede 12. september 2019 en evaluering af rammerne for
det administrative samarbejde. På baggrund af de tidligere års sager om skatteund-
gåelse og -unddragelse vurderer Kommissionen, at der bør sættes fokus på, hvordan
oplysninger kan deles effektivt, samtidig med at disse har en kvalitet, der gør det
muligt for særligt modtagerlandet at anvende oplysninger til identifikationsformål.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag, som følger op på opfordringer fra en række
EU-lande om udskydelse af fristerne for indberetning og udveksling af oplysninger
efter DAC2 og DAC6.
Forslaget har til formål at udskyde fristen i 2020 for udvekslingen af oplysninger
efter DAC2 om finansielle konti mellem EU-landene. Den foreslåede udskydelse er
i overensstemmelse med den udskydelse, Global Forum on Transparency and Ex-
change of Information for Tax Purposes har tilladt i relation til den globale stan-
dard, som DAC2 gennemfører i EU.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Endvidere har forslaget til formål at udskyde fristerne i 2020 for indberetning og
udveksling af oplysninger om grænseoverskridende skatteordninger efter DAC6.
Formålet med disse udskydelser er at afhjælpe de udfordringer, virksomhederne og
de nationale skattemyndigheder har med at overholde indberetnings- og udveks-
lingsfristerne efter DAC2 og DAC6 som følge af Covid-19.
Konkret foreslås følgende,
jf. tabel 1:
1) Fristen for udveksling af oplysninger om finansielle konti mellem EU-lan-
dene efter DAC2 vedrørende kalenderåret 2019 udskydes med 3 måneder
fra udgangen af september 2020 til udgangen af december 2020.
2) Indberetningsfristen for oplysninger om ordninger, hvor første skridt til
gennemførelsen af ordningen er foretaget i perioden fra den 25. juni 2018
til den 30. juni 2020, udskydes med 3 måneder. Fristen udskydes således
fra udgangen af august 2020 til udgangen af november 2020.
3) For ordninger, der bliver indberetningspligtige i perioden fra 1. juli 2020
til 30. september 2020, skal indberetningsfristen på 30 dage regnes fra den
1. oktober 2020, hvilket indebærer at indberetningspligten forfalder ved
udgangen af oktober 2020.
4) For markedsegnede ordninger vil den kvartalsvise opdatering af indberet-
ningerne første gang skulle ske med frist ved udgangen af januar 2021 i
stedet for ved udgangen af oktober 2020 (dvs. et kvartal efter den første
indberetning om ordningen).
5) Fristen for den første udveksling af oplysninger om grænseoverskridende
skatteordninger mellem EU-landene efter DAC6 udskydes med 3 måne-
der fra udgangen af oktober 2020 til udgangen af januar 2021.
6) Endelig bemyndiges Kommissionen til at foretage yderligere forlængelse
af fristerne efter DAC6 (men ikke DAC2). Rådet kan til enhver tid tilba-
gekalde bemyndigelsen. Hvis Kommissionen udnytter bemyndigelsen,
skal den notificere Rådet, som inden for en frist på 5 arbejdsdage kan
protestere mod den retsakt, hvor Kommissionens udnytter bemyndigel-
sen. Virkningen heraf vil være, at Kommissionen straks skal ophæve den
pågældende retsakt.
Fristudskydelsen skal ses i lyset af Covid-19-krisen og gælder alene i 2020.
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
2191765_0007.png
Tabel 1
Oversigt over frister og Kommssionen forslag til ændrede frister
Frister efter DAC2
Frist for udveksling af oplysninger
om finansielle konti for 2019 mellem Udgangen af september 2020
EU-landenes myndigheder
Kommissionens forslag til frister
Udgangen af december 2020
Frister efter DAC6
Indberetningsfristen for oplysninger
fra den 25. juni 2018 til den 30. juni Udgangen af august 2020
2020.
Kommissionens forslag til frister
Udgangen af november 2020
Fristen for indberetning vedrørende
30 dage
juli-september 2020
30 dages fristen løber først fra 1.
oktober 2020, dvs. indberetnings-
pligten forfalder ved udgangen af
oktober 2020
Frist for første opdatering af indbe-
Udgangen af oktober 2020 (dvs.
retninger vedrørende markedseg-
et kvartal efter den første indberet- Udgangen af januar 2021
nede ordninger indberettet juli-okto-
ningen om ordningen)
ber 2020
Fristen for den første udveksling af
oplysninger mellem EU-landene ef- Udgangen af oktober 2020
ter DAC6
Udgangen af januar 2021
Direktivet om administrativt samarbejde på skatteområdet er et minimumsdirektiv.
En udskydelse af fristerne mv. er udtryk for en lempelse af direktivet, men da di-
rektivet er et minimumsdirektiv, vil det ikke være et krav til EU-landene at gennem-
føre ændringerne i deres nationale lovgivning.
Rådskonklusioner om det administrative samarbejde på skatteområdet
Rådet ventes desuden snart i en skriftlig procedure at vedtage rådskonklusioner om
direktivet om administrativt samarbejde på skatteområdet på baggrund af en evalu-
ering af direktivet fra Kommissionen. Rådskonklusionerne ventes at udtrykke støtte
til Kommissionens evaluering af direktivet, som viser, at direktivet har leveret til-
fredsstillende og væsentlige resultater, og til de direktivændringer, som siden direk-
tivets vedtagelse har styrket det administrative skattesamarbejde i EU yderligere.
Rådskonklusionerne ventes derudover at indeholde en opfordring fra Rådet til at
analysere mulighederne for yderligere forbedring af det administrative samarbejde.
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Denne opfordring til Kommissionen ventes at vedrøre en undersøgelse af en mulig
udvidelse af anvendelsesområdet og digital platformsudvikling, en styrkelse af di-
rektivet i forhold til nye teknologier, fx kryptovaluta, forbedret datakvalitet i forhold
til de udvekslede oplysninger, fælles standarder for persondatabehandling, herunder
i tilfælde af datalæk, udnyttelse af erfaring og eksisterende fora, fx i OECD-regi,
samt at der gøres overvejelser om nye initiativer, der sigter mod håndtering af græn-
seoverskridende skattekriminalitet,
herunder en fælles europæisk ”alarmcentral”.
Endelig opfordrer rådskonklusionerne til, at Kommissionen snarest fremsætter et
lovforslag på baggrund af ovenstående analyser, således at de vigtigste prioriteter
inkluderes i direktivets anvendelsesområde.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF art. 113 og 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen udtaler, at forslaget overholder subsidiaritetsprincippet i artikel 5 i
TEUF fuldt ud. Det vedrører administrativt samarbejde inden for beskatning. Rets-
sikkerhed og klarhed i forbindelse med anvendelsen af udsættelse af visse frister i
henhold til direktivet kan kun sikres, hvis der er en koordineret tilgang til det iden-
tificerede problem i medlemsstaterne.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. De frister, der foreslås ændret, fremgår af direktivet om administrativt sam-
arbejde på skatteområdet med senere ændringer, og fristerne kan dermed alene ud-
skydes ved at ændre direktivet. Gennem fælles regler for oplysningspligt vil man
endvidere kunne forhindre en skævvridning af konkurrencen som følge af forskel-
lige krav.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Reglerne i DAC2 om udveksling af oplysninger om finansielle konti mellem EU-
landene er i dansk ret gennemført ved skattekontrollovens § 66, hvorefter Skatte-
forvaltningen afgiver og modtager oplysninger i overensstemmelse med bl.a. direk-
tivet om administrativt samarbejde på skatteområdet med senere ændringer. En
henvisning til den seneste ændring af direktivet vil skulle tilføjes til opremsningen
af ændringerne af direktivet.
Skatteforvaltningen antages at være i stand til at sende oplysningerne til de andre
EU-landes skattemyndigheder inden for den hidtil gældende frist. Udskydelsen af
fristen vil imidlertid få betydning for Skatteforvaltningens modtagelse af oplysnin-
ger fra de andre EU-lande. Det skyldes, at indberetningsfristen for de danske finan-
sielle institutter i de danske regler, som gennemfører DAC2, er 1. maj året efter det
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
år, der indberettes om. Denne frist er således udløbet, for så vidt angår indberet-
ningen vedrørende 2019, og oplysningerne er indberettet.
Fristerne for indberetning efter DAC6 og ikrafttrædelsen af 30-dages fristen for
indberetning fremgår af bekendtgørelse nr. 1634 af 27. december 2019 om indbe-
retning af grænseoverskridende ordninger. En udskydelse af fristerne og ikrafttræ-
delsen vil således kunne gennemføres i dansk ret ved en ændring af bekendtgørel-
sen. Det vil således ikke være nødvendigt at foretage en lovændring.
Reglerne i DAC6 om udveksling af oplysninger om grænseoverskridende skatte-
ordninger mellem EU-landene er i dansk ret gennemført ved skattekontrollovens §
66, hvorefter Skatteforvaltningen afgiver og modtager oplysninger i overensstem-
melse med bl.a. direktivet om administrativt samarbejde på skatteområdet med se-
nere ændringer. En henvisning til den seneste ændring af direktivet vil skulle tilføjes
til opremsningen af ændringerne af direktivet.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer alene en udskydelse i 2020 af indberetningerne fra virksomhe-
derne til skattemyndighederne og udvekslingen af oplysninger mellem EU-landenes
skattemyndigheder. Forslaget indebærer således, at de samme oplysninger indberet-
tes og udveksles om end udskudt og har dermed ikke statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget sendes ikke i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at kunne støtte Kommissionens forslag eller et kompromis på
linje hermed.
En række lande har tilkendegivet, at de ikke umiddelbart har behov for at gøre brug
af udskydelserne, men at de ikke vil stille sig i vejen for en dem.
Alle lande forventes at være enige om udskydelsen i relation til udvekslingen af op-
lysninger efter DAC2, der er i overensstemmelse med aftalen i OECD (Global Fo-
rum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes).
De fleste lande støtter udskydelse af fristerne i DAC6. Kommissionen har tidligere
tilkendegivet at ville forlænge fristerne efter DAC6 med 2 måneder. Enkelte lande
har gjort gældende, at dette forslag ikke var tilstrækkelig. En del af disse lande vil
formentlig også mene, at 3 måneder heller ikke er tilstrækkeligt, og ventes at arbejde
for en længere udskydelse.
Det må også forventes, at der vil være lande, der vil være imod brugen af delegation
til Kommissionen.
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Der ventes desuden bred opbakning blandt EU-landene til rådskonklusioner om
den videre udvikling af det administrative samarbejde på skatteområdet, herunder
særligt ift. opfordringen til at undersøge mulighederne for at udvide direktivets an-
vendelsesområde til også at omfatte automatisk udveksling af oplysninger for digi-
tale platforme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan acceptere Kommissionens forslag om en udskydelse af fristerne for
indberetning efter DAC2 og DAC6 eller et kompromis på grundlag af dette forslag.
I relation til udskydelsen af udvekslingsfristen efter DAC2 vil regeringen arbejde
for at fastholde, at udskydelsen ikke er obligatorisk, så Skatteforvaltningen fortsat
får mulighed for at udveksle efter den eksisterende frist. Dette vil efter forslaget
være muligt, da der er tale om et minimumsdirektiv. Det støttes, at udskydelsen af
udvekslingsfristen efter DAC2 svarer til OECD-aftalen herom.
I relation til udskydelsen af DAC6 er det regeringens holdning, at udskydelsen i
2020 ikke bør være længere, end udfordringerne i lyset af Covid-19 tilsiger.
Regeringen er betænkelig ved forslaget om, at kompetencen til at forlænge fristerne
efter DAC6 yderligere delegeres til Kommissionen. Dels overføres der herved en
kompetence fra Rådet til Kommissionen, dels kan det give usikkerhed hos virksom-
hederne i forhold til, hvornår fristerne vil udløbe.
Regeringen støtter også udkastet til rådskonklusioner om den videre udvikling af
det administrative samarbejde på skatteområdet. Det er en høj prioritet for regerin-
gen at styrke indsatsen mod skatteundgåelse og -unddragelse, og samarbejdet mel-
lem skattemyndigheder om udveksling af oplysninger har vist sig som et effektivt
middel til bekæmpelse heraf. Regeringen støtter, at der gennemføres analyser af
reglerne for det administrative samarbejde og mulige forbedringer, og vil have en
ambitiøs tilgang til eventuelle opfølgende lovforslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
DAC2 blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg 9. oktober 2014 forud for
ECOFIN 14. oktober 2014. DAC6 er forelagt Folketingets Europaudvalg 12. marts
2018 forud for ECOFIN 13. marts 2018.
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
2191765_0011.png
Dagsordenspunkt 2:
Udsættelse af ikrafttrædelse af nye EU-moms-
regler for e-handel
KOM(2020)197
1. Resume
Rådet vedtog 5. december 2017 nye momsregler for e-handel, som efter planen skal træde i kraft
1. januar 2021.
Grundet Covid-19-krisen har Kommissionen 8. maj 2020 fremsat forslag om en udskydelse af
reglernes ikrafttrædelse til 1. juli 2021. Det vil medføre en halvering af det skønnede merprovenu
i 2021 fra ca. 300 mio. kr. til ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Hvis der er opnås enighed mellem EU-landene om en udskydelse af fristen, forventes et kompro-
misforslag på linje med Kommissionens forslag vedtaget af ECOFIN snart i en skriftlig procedure.
Regeringen finder det væsentligt, at de nye momsregler for e-handel implementeres hurtigst muligt,
men kan dog i lyset af Covid-19-krisen støtte en begrænset udskydelse.
2. Baggrund
Rådet vedtog 5. december 2017 den såkaldte e-handelspakke, som indebærer nye
momsregler for e-handel ((EU) 2017/2455).
E-handelspakken bidrager til fair og lige konkurrencevilkår for danske virksomhe-
der og indebærer, at
EU-landenes nationale fjernsalgsgrænser for
salg af varer
2
(den enkelte virk-
somhed betaler moms i hjemlandet efter national sats, hvis varesalget til for-
brugere i andre EU-lande ikke overstiger forbrugslandets nationale fjernsalgs-
grænse, frem for at betale moms i forbrugslandet), erstattes af én fælles, lavere
EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR for den enkelte virksomheds samlede
salg af varer og ydelser
til forbrugere i andre EU-lande.
Den gældende momsfritagelse for forsendelser fra lande uden for EU med
en værdi op til 80 kr. ophæves. Der skal således betales fuld forbrugslands-
moms på alle forsendelser af varer fra tredjelande til forbrugere i EU.
Det eksisterende momsangivelses- og betalingssystem Mini One Stop Shop
(MOSS) for elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjene-
ster udvides til at omfatte alle former for ydelser, fjernsalg af varer inden for
EU og varer med værdi op til 150 euro indført fra lande uden for EU.
Fjernsalgsgrænsen ligger i EU-landene i dag mellem 35.000 EUR og 100.000 EUR. I Danmark ligger fjernsalgsgrænsen på
280.000 DKK svarende til ca. 37.500 EUR.
2
11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
EU-virksomheder, der sælger til forbrugere i andre EU-lande, og hvor mom-
sen skal betales i forbrugslandet, vil herefter kunne nøjes med én momsregi-
strering i systemet, i stedet for at skulle momsregistres i alle de EU-lande,
hvor de har direkte salg til forbrugere. Tilsvarende kan salg fra tredjelande
ske gennem én registrering i systemet.
For en nærmere beskrivelse af e-handelspakken henvises til Finansministeriets sam-
lenotat oversendt 26. oktober 2017 forud for forelæggelsen i Folketingets Euro-
paudvalg 3. november 2017 og ECOFIN 7. november 2017.
De nye momsregler for e-handel skal planmæssigt træde i kraft 1. januar 2021.
3. Formål og indhold
Kommissionen har 8. maj 2020 fremsat forslag om at udskyde tidspunktet for
ikrafttrædelse af de nye momsregler for e-handel fra 1. januar 2021 til 1. juli 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og skal vedtages med en-
stemmighed i Rådet.
Kommissionen vurderer, at en effektiv gennemførelse af de nye momsregler for e-
handel kræver en samtidig gennemførelse i alle EU-lande og foreslår, at ikrafttræ-
delse af momsreglerne for e-handel udskydes med 6 måneder til 1. juli 2021. Ud-
skydelsen skal sikre, at alle EU-lande og erhvervslivet i lyset af Covid-19-krisen får
rimelig tid til at klargøre de it-systemer og procedurer, som er nødvendige for at
understøtte en effektiv håndhævelse af momsreglerne. Kommissionen vurderer
yderligere, at en udskydelse på 6 måneder er passende ift. at begrænse de økonomi-
ske konsekvenser for EU-landene.
Hvis der er opnås enighed mellem EU-landene om en udskydelse af fristen, ventes
et kompromisforslag på linje med Kommissionens forslag vedtaget af ECOFIN
snart i en skriftlig procedure.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel
113.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, da en effektiv gen-
nemførelse af momsreglerne for e-handel alene kan opnås ved en samtidig ikraft-
trædelse af reglerne i alle EU-lande. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Momsreglerne findes i momsloven. Et lovforslag til gennemførelse af de nye
momsregler for e-handel er fremsat 17. marts 2020 (L 137). Datoen for reglernes
ikrafttrædelse er i L 137 fastsat til 1. januar 2021.
12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Såfremt der ikke opnås enighed om en udskydelse, vil ikrafttrædelsestidspunktet
fortsat være 1. januar 2021. Hvis der derimod opnås enighed om Kommissionens
forslag om en udskydelse, ændres ikrafttrædelsestidspunktet i overensstemmelse
hermed.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at de nye momsregler for e-handel vil med-
føre et årligt merprovenu på ca. 300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2020-ni-
veau). Det betyder, at skønnet både tager højde for, hvordan de nye momsregler
påvirker momsprovenuet direkte, men ligeledes effekten på det øvrige afgiftsbelagte
forbrug i Danmark og arbejdsudbudsvirkningen af, at forbrugerne nu møder højere
priser på de importerede produkter. En udskydelse på seks måneder af reglernes
ikrafttrædelse ventes således at nedsætte merprovenuet i 2021 med ca. 150 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En udskydelse tidspunktet for de nye momsreglers ikrafttrædelse vil medføre, at
den forventede forbedring af konkurrenceevnen for dansk erhvervsliv og de deraf
afledte forventede økonomiske gevinster udskydes tilsvarende.
8. Høring
Forslaget sendes i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte blandt EU-landene til et kompromisforslag på linje med
Kommissionens forslag om en udskydelse af de nye momsreglers ikrafttrædelse.
Enkelte EU-lande har ønsket en længere udskydelse end den foreslåede, mens an-
dre lande ønsker at begrænse udskydelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at de nye momsregler for e-handel implementeres
hurtigst muligt mhp. at tilvejebringe øget forbrugslandsbeskatning, herunder via en
ny fælles og lavere fjernslagsgrænse, og at momsprovenuet fra salg fra virksomheder
i lande uden for EU direkte til forbrugere i EU sikres, og konkurrencevilkårene for
danske virksomheder forbedres. Regeringen finder endvidere, at samtidig imple-
mentering på tværs af alle EU-lande er nødvendig for at høste de fulde gevinster af
de nye momsregler.
Regeringen kan derfor i lyset af Covid-19-krisen, og den ekstraordinære situation
forbundet hermed, støtte forslaget om en begrænset udskydelse af ikrafttrædelsen
af de nye momsregler for e-handel.
13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om udskydelse af ikrafttrædelsen af de nye momsregler for e-handel er ikke
tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen om de nye momsregler for e-
handel blev forelagt Folketingets Europaudvalg 3. november 2017 forud for ECO-
FIN 7. november 2017.
14
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Dagsordenspunkt 3:
Rådskonklusioner om punktafgiftsstrukturen og
-satserne for forarbejdet tobak
1. Resume
EU-Kommissionen fremlagde 10. februar 2020 en evaluering af Rådets direktiv 2011/64/EU
af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak.
Det kroatiske formandskab har 7. maj 2020 fremlagt udkast til rådskonklusioner om det videre
arbejde med direktivet på baggrund af evalueringen og i samarbejde med de øvrige EU-lande.
Rådskonklusionerne oplister udfordringer forbundet med det eksisterende direktiv, herunder ift.
direktivets minimumssatser, anvendelsesområde mv, og opfordrer Kommissionen til at fremsætte
forslag mhp. at adressere disse udfordringer.
Rådskonklusioner på linje med det aktuelle udkast ventes vedtaget i skriftlig procedure snart.
2. Baggrund
Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 (tobaksbeskatningsdirektivet) regule-
rer punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak. Direktivet definerer
og klassificerer en række forskellige forarbejdede tobaksvarer og fastsætter rammer
for EU-landenes tobaksafgiftsstruktur og -minimumssatser. Formålet med direkti-
vet er at sikre et velfungerende indre marked og et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
I henhold til direktivets artikel 19, stk. 1, skal Kommissionen hvert fjerde år fore-
lægge en rapport om status på punktafgiftsstruktur og -satser. Rapporten skal bl.a.
evaluere, om punktafgifternes prissignal over tid er blevet udhulet.
På den baggrund har EU-Kommissionen 10. februar 2020 fremlagt en sådan rap-
port, som overordnet konkluderer, at direktivet ikke længere har den tilsigtede ef-
fekt. Konkret peger rapporten, at der er plads til forbedringer på følgende området:
Reguleringen af minimumssatserne for en række tobaksprodukter (da der i dag
er et stort spænd i afgiftsniveauet på tværs af EU-landene).
Anvendelsesområdet, således at nye tobaksprodukter inddrages i direktivet
(som i dag ikke regulerer produkter som e-cigaretter mv.).
Indsatsen mod illegal handel (da der i dag er udfordringer hermed).
Overvågningen af bevægelsen af råtobak (da visse lande i dag oplever, at pri-
vate indfører råtobak illegalt).
Sammenhængen til anden EU-regulering af tobak (da der i dag mangler sam-
menhæng mellem tobaksbeskatningsdirektivet og anden EU-lovgivning på to-
baksområdet, herunder tobaksvaredirektivet).
3. Formål og indhold
På baggrund af Kommissionens evaluering har det kroatiske formandskab i samar-
bejde med de øvrige EU-lande 7. maj 2020 fremlagt udkast til rådskonklusioner om
det videre arbejde med tobaksdirektivet.
15
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
Udkastet til rådskonklusioner tager evalueringen til efterretning og opfordrer Kom-
missionen til at fremsætte forslag til ændring af direktivet.
Udkastet til rådskonklusioner adresserer forbedrings- og opmærksomhedspunkter
svarende til evalueringen og opfordrer til:
at hæve de eksisterende minimumssatser trinvis for en række tobaksprodukter
mhp. at mindske afgiftsspændet på tværs af EU-landene og mhp. at sikre, at
minimumssatserne i tilstrækkelig grad tilskynder til at mindske forbruget af to-
bak og at mindske grænsehandlen i de tilfælde hvor forbrugere fra højbeskat-
ningslande tager til lavbeskatningslande for at købe billigere tobaksprodukter.
at fremtidssikre direktivet ved en udvidelse af dets anvendelsesområde, idet nye
produkter, herunder bl.a. e-cigaretter, inddrages i direktivet
at indføre en definition af råtobak og et kontrolsystem til overvågning af bevæ-
gelsen heraf.
at øge indsatsen mod illegal handel med og smugling af tobaksvarer, da illegal
handel bidrager til afgiftsunddragelse og underminerer national sundhedspoli-
tik.
at sikre bedre sammenhæng mellem direktivet og anden EU-politik og -regule-
ring, herunder bl.a. ift. kontrol af tobak, sundhed, toldregulering, kampen mod
illegal handel med tobak, afgiftsunddragelse og beskyttelsen af miljøet.
at Kommissionen på baggrund af teknisk relevante analyser mv. fremsætter
forslag til ny lovgivning på området mhp. at løse de udfordringer, som råds-
konklusionerne oplister.
Herudover fremhæver rådskonklusionerne, at forbruget af tobak stadig er en af de
største sundhedsrisici i EU, som kan forebygges og undgås, hvorfor der bør sikres
større sammenhæng med EU's kamp imod kræft.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en EU-harmoniseret afgift, hvorfor en justering af reglerne er
nødvendig på EU-niveau, vurderes nærhedsprincippet opfyldt.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne påvirker ikke i sig selv dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Udkast til rådskonklusioner har ikke været i ekstern høring, da de ikke medfører
ændringer af dansk ret.
16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 329: Samlenotat vedrørende ECOFIN-sager i Rådets skriftlige procedure
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes støtte til udkastet til rådskonklusioner blandt EU-landene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusioner på linje med det aktuelle udkast, da dette
overordnet ligger på linje med aftalte initiativer på tobaksområdet, herunder initia-
tiver i Finansloven for 2020 om forhøjede afgifter på tobak samt indførelse af afgift
på e-cigaretter.
Regeringen vil i tråd med dette arbejde aktivt for at en forestående revision af to-
baksdirektivet indebærer en ambitiøs forhøjelse af minimumssatserne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
17