Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 325
Offentligt
2189932_0001.png
13. maj 2020
Til Folketingets Skatteudvalg
Spørgsmål til Ligningslovens § 8 B og virksomhedernes grønne omstilling i forlængelse af L175
Efter Ligningslovens § 8 B (LL § 8 B) kan virksomheder ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
fradrage udgifter, som afholdes til forsøgs- og forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligti-
ges erhverv. For udgifter omfattet af LL § 8 B gives derudover et ekstrafradrag i 2020 på 3%, der for-
øges frem mod år 2026, hvor fradraget udgør 110%.
Ved "forsøgs- og forskningsvirksomhed" forstås ifølge bemærkningerne til loven den såkaldte an-
vendte forskning; dvs. originale undersøgelser, som retter sig mod at tilegne sig ny videnskabelig eller
teknisk viden og forståelse, der primært sigter mod at nå nogle givne mål og resultater, som kan bru-
ges rent praktisk.
Jeg har ved flere lejligheder anmodet ministeren om at bekræfte, at LL § 8 B ud over at omfatte
egenudvikling af nye produkter bestemt for salg også omfatter egenudvikling af ny produktionstek-
nologi bestemt for produktion af virksomhedens produkter herunder til brug for virksomhedens
grønne omstilling. Ønsket om ministerens bekræftelse er foranlediget af, at Skattestyrelsen tilsynela-
dende forsøger at skabe praksis for en sondring, som efter undertegnedes opfattelse er uden hjem-
mel i lovens ordlyd eller forarbejder, og som samtidigt udgør en begrænsning i forhold til virksomhe-
dernes grønne omstilling.
Ministerens svar har været upræcise, og senest med L175 har ministeren henvist den enkelte virk-
somhed til at afklare en usikkerhed ved at indhente bindende svar hos Skattestyrelsen, selvom
spørgsmålet har en karakter, som en skatteminister og i hvert fald ministerens ministerium bør
kunne svare på. Spørgsmålet handler således ikke om en konkret virksomheds skattemæssige for-
hold men om principiel lovfortolkning, der udgør virksomhedernes skattemæssige rammevilkår, og
som har betydning for virksomhedernes grønne omstilling.
Til Skatteudvalgets baggrund kan det endvidere oplyses, at da man i 2018 forhøjede forskningsfra-
draget i LL § 8 B, blev det
umiddelbare mindreprovenu for staten beregnet på baggrund af, at de
samlede fradragsberettigede årlige udgifter til forskning og udvikling udgjorde ca. 40 mia. kr. baseret
på Danmarks Statistiks opgørelse af erhvervslivets udgifter til forskning og udvikling.
Der er ikke ved provenuberegningen foretaget nogen sondring eller taget forbehold herfor mellem
virksomhedernes forskningsudgifter, der vedrører egenudvikling af virksomhedernes nye produkter
og den forskning og udvikling, der vedrører virksomhedernes egenudvikling af ny produktionstekno-
logi.
Begge forskningsområder er betydelige forskningsområder i en række af de største virksomheder, og
man må derfor med rimelighed antage, at Skatteministeriet ved provenuberegningen har lagt til
grund, at der ikke skal foretages en sondring efter LL § 8 B.
At der rent faktisk ikke skal foretages en sondring, er et vigtigt spørgsmål at få bekræftet herunder at
få bekræftet, at Skattestyrelsen, som udøver reglerne i praksis ikke forsøger at anlægge en indskræn-
kende fortolkning imod hensigten med LL § 8 B.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 325: Henvendelse af 13/5-20 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til Ligningslovens § 8 B og virksomhedernes grønne omstilling i forlængelse af L 175
2189932_0002.png
13. maj 2020
Spørgsmålet har en bred samfundspolitisk interesse og vel ikke mindst for politikerne i forhold til at
vide, hvilke skattemæssige rammevilkår, der gælder for virksomhedernes grønne omstilling.
Uklarheder eller ukendskab til reglernes virke i forhold til hensigten med disse svækker de politiske
handlemuligheder hos politikerne, hos virksomhedernes brancheorganisationer og hos den enkelte
virksomhed.
Samtidig overlader ministeren ved ikke at give et klart svar på et principielt spørgsmål ansvaret til
Skattestyrelsen for at udmønte en praksis, der ikke er transparent for alle aktører, og som i første
omgang kan ende med at være mere indskrænkende end hvad der har været hensigten med reglerne
og i næste omgang klagesager og sager ved domstolene og evt. behov for ændret lovgivning, hvis
reglerne virker imod sigtet med disse. Det skaber en fastlåst og langvarig usikkerhed, og er ikke en
løsning nogen kan være tjent med.
Jeg skal derfor på denne baggrund anmode Folketingets Skatteudvalg om at stille følgende spørgsmål
til ministeren for at sikre klarhed og transparens for alle aktører:
1. Kan ministeren bekræfte, at en virksomheds udgifter til originale undersøgelser, som
retter sig mod at tilegne sig ny videnskabelig eller teknisk viden og forståelse indenfor
ny produktionsteknologi, der primært sigter mod at nå nogle givne mål og resultater,
som virksomheden selv kan bruge rent praktisk i sin produktion er omfattet af LL § 8
B, og at bestemmelsen således ikke er begrænset til kun at finde anvendelse på udvik-
ling af virksomhedens nye produkter bestemt for salg?
2. Kan ministeren oplyse, hvorvidt Skattestyrelsen i dag i forhold til anvendelsen af LL §
8 B praktiserer en sondring mellem på den ene side
forskning og udvikling, der vedrø-
rer egenudvikling af virksomhedens nye produkter bestemt for salg og omfattet af LL
§ 8 B og på den anden side den forskning og udvikling, der vedrører virksomhedens
egenudvikling af ny produktionsteknologi bestemt for produktion af virksomhedens
produkter, og som ikke anses for omfattet af LL § 8 B?
Jeg deltager meget gerne på et møde med Folketingets Skatteudvalg for at uddybe min henvendelse.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
2