Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2188321_0001.png
11. maj 2020
Til Skatteministeren
c.c. Folketingets Skatteudvalg
Skatterådsafgørelse af 28. april 2020 (SKM2020.181) skaber stor usikkerhed om tidligere minister-
svar til L22 om institutternes hybride kernekapital
Med vedtagelsen af L22 den 19/11 2019 ophævede man institutternes ret til det særlige rentedrag i
Ligningslovens § 6B på såkaldt hybrid kernekapital, da det blev vurderet, at den særlige fradragsret
kunne medføre en positiv forskelsbehandling af den finansielle sektor, der ikke var forenelig med
EU’s statsstøtteregler.
Samtidigt ophævede man særbestemmelsen for hybrid kernekapital i Kursge-
vinstloven.
Ændringerne skete med virkning fra 1/1 2020 og således, at den hybride kernekapital hos det udste-
dende institut skulle anses for indfriet og genoptaget den 31/12 2019.
Herefter skal den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital følge de almindelige skatteregler.
Der blev i forbindelse med lovens behandling i Folketinget stillet en række spørgsmål til ministeren
om den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital efter de almindelige skatteregler.
Et af de væsentlige spørgsmål var, hvorledes det udstedende institut efter 1/1 2020 skulle beskattes
af gevinster og tab på hybrid kernekapital herunder ved en eventuel nedskrivning af denne, og hvor
der konkret blev spurgt om, hvorvidt beskatningen skulle ske efter statsskattelovens § 5.
Her svarede ministeren:
"Udsteders eventuelle gevinster på den hybride kernekapital m.v., vil skulle behandles efter statsskat-
telovens § 4. Fradrag for eventuelle tab beror på en fortolkning af statsskattelovens § 6."
"Ved nedskrivning af hybrid kernekapital skal udsteder således beskattes af en gevinst efter statsskat-
telovens § 4, og ved en eventuel efterfølgende genopskrivning skal spørgsmål om fradragsret for ta-
bet vurderes efter statsskattelovens § 6."
Beskatning efter statsskattelovens § 4 betyder, at en gevinst vil være skattepligtig i modsætning til
beskatning efter statsskattelovens § 5, hvor en gevinst som udgangspunkt vil være skattefri.
Med skatterådsafgørelse af 28/4 2020 (SKM2020.181) har Skatterådet for første gang haft lejlighed
til at tage stilling til den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital efter de almindelige skatte-
regler, herunder om den konkrete udstedelse på baggrund af tidligere udtalelser fra Kammeradvoka-
ten og afgørelserne om de 1000 årige lån stadig kunne behandles som gæld efter Kursgevinstloven.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 320: Henvendelse af 11/5-20 fra KPMG Acor Tax om Skatterådsafgørelse af 28. april 2020 (SKM2020.181) skaber stor usikkerhed om tidligere ministersvar til L 22 om institutternes hybride kernekapital
2188321_0002.png
11. maj 2020
Skatterådet henviser i sin afgørelse til, at lovgiver har taget stilling hertil i lovbemærkningerne, og at
den hybride kernekapital, når der som i afgørelsen ikke er aftalt et forfaldstidspunkt, ikke kan anses
som gæld efter Kursgevinstloven. Skatterådet når herefter til, at gevinster og tab hos det udstedende
institut skal beskattes efter statsskattelovens § 5.
Det er højst overraskende, at Skatterådet modsat ministerens svar når frem til, at gevinster og tab
hos udsteder skal beskattes efter statsskattelovens § 5, som vedrører formuegenstande, og hvor det
herefter må antages, at en gevinst er skattefri og et tab ikke er fradragsberettiget ved tilbagebetaling
af den hybride kernekapital. Der er ikke forhold i afgørelsen, der ses at begrunde, at der skulle gælde
noget særligt for den konkrete udstedelse i forhold til ministerens svar, hvor en gevinst skal beskat-
tes efter statsskattelovens § 4.
Spørgsmålet har stor principiel betydning, herunder om et institut skal beskattes af en gevinst ved en
eventuel nedskrivning af den hybride kernekapital til dækning af tab.
Endvidere har spørgsmålet stor og aktuel betydning for den beskatning, der skal ske af hybrid kerne-
kapital, som er udstedt før 31/12 2019 (statusskifte), og hvor der kan opgøres en gevinst ved en se-
nere tilbagebetaling i forhold til den værdi, der skal fastsættes den 31/12 2019 efter L22. Er kursen
den 31/12 2019 således højere end udbetalingskursen svarende til pari, vil instituttet som udgangs-
punkt have fradrag for kursforskellen som et kurstab efter Kursgevinstloven frem til 31/12 2019, og
der vil ved en senere tilbagebetaling til pari være en modsvarende gevinst i forhold til kursværdien
den 31/12 2019.
Er en sådan gevinst skattepligtig hos instituttet efter statsskattelovens § 4 eller skattefri efter stats-
skattelovens § 5, eller skal der overhoved opgøres en gevinst til beskatning efter statsskattelovens §
4, når den hybride kernekapital tilbagebetales til kurs pari svarende til udbetalingskursen ved udste-
delsen?
Skatterådsafgørelsen skaber stor usikkerhed om ministerens svar og gældende retstilstand, og jeg
skal derfor anmode ministeren om at kommentere på konsekvenserne af skatterådsafgørelsen i for-
hold til, om afgørelsen ændrer på ministerens svar samt komme med en vejledende udtalelse om
hvilken beskatning, der skal ske af en senere gevinst opgjort hos det udstedende institut i forhold til
en fastsat værdi 31/12 2019 og statusskiftet efter L22.
Ministerens kommentarer og vejledning har væsentlig betydning både i forhold til selve skatteopgø-
relsen og for den regnskabsmæssige indregning herunder af udskudt skat i de kommende halvårs-
regnskaber hos de berørte institutter, der tæller en lang række pengeinstitutter, realkreditinstitutter
og forsikringsselskaber.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
2