11. maj 2020
Til Skatteministeren
c.c. Folketingets Skatteudvalg
Skatterådsafgørelse af 28. april 2020 (SKM2020.181) skaber stor usikkerhed om tidligere minister-
svar til L22 om institutternes hybride kernekapital
Med vedtagelsen af L22 den 19/11 2019 ophævede man institutternes ret til det særlige rentedrag i
Ligningslovens § 6B på såkaldt hybrid kernekapital, da det blev vurderet, at den særlige fradragsret
kunne medføre en positiv forskelsbehandling af den finansielle sektor, der ikke var forenelig med
EU’s statsstøtteregler.
Samtidigt ophævede man særbestemmelsen for hybrid kernekapital i Kursge-
vinstloven.
Ændringerne skete med virkning fra 1/1 2020 og således, at den hybride kernekapital hos det udste-
dende institut skulle anses for indfriet og genoptaget den 31/12 2019.
Herefter skal den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital følge de almindelige skatteregler.
Der blev i forbindelse med lovens behandling i Folketinget stillet en række spørgsmål til ministeren
om den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital efter de almindelige skatteregler.
Et af de væsentlige spørgsmål var, hvorledes det udstedende institut efter 1/1 2020 skulle beskattes
af gevinster og tab på hybrid kernekapital herunder ved en eventuel nedskrivning af denne, og hvor
der konkret blev spurgt om, hvorvidt beskatningen skulle ske efter statsskattelovens § 5.
Her svarede ministeren:
"Udsteders eventuelle gevinster på den hybride kernekapital m.v., vil skulle behandles efter statsskat-
telovens § 4. Fradrag for eventuelle tab beror på en fortolkning af statsskattelovens § 6."
"Ved nedskrivning af hybrid kernekapital skal udsteder således beskattes af en gevinst efter statsskat-
telovens § 4, og ved en eventuel efterfølgende genopskrivning skal spørgsmål om fradragsret for ta-
bet vurderes efter statsskattelovens § 6."
Beskatning efter statsskattelovens § 4 betyder, at en gevinst vil være skattepligtig i modsætning til
beskatning efter statsskattelovens § 5, hvor en gevinst som udgangspunkt vil være skattefri.
Med skatterådsafgørelse af 28/4 2020 (SKM2020.181) har Skatterådet for første gang haft lejlighed
til at tage stilling til den skattemæssige behandling af hybrid kernekapital efter de almindelige skatte-
regler, herunder om den konkrete udstedelse på baggrund af tidligere udtalelser fra Kammeradvoka-
ten og afgørelserne om de 1000 årige lån stadig kunne behandles som gæld efter Kursgevinstloven.