Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 312
Offentligt
2184044_0001.png
Notat
30. april 2020
J.nr. 2020 - 4149
Notat til Folketingets Europaudvalg
EU-Kommissionens delegerede forordning
(EU) …/… af 3.4.2020
om ændring og berig-
tigelse af delegeret forordning (EU) 2015/2446 til supplering af forordning (EU) nr.
952/2013 og om ændring af delegeret forordning (EU) 2016/341 til supplering af forord-
ning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen (C(2020) 2008 final).
Notatet oversendes parallelt til SAU.
1. Resumé
Som følge af ændringer i EU-Toldkodeks og fastlæggelse af det seneste EU-arbejdsprogram omfattende
tidsfristerne for den it-udvikling, der skal understøtte implementeringen af EU-Toldkodeks, er der behov
for tilpasning af de nuværende delegerede forordninger (EU) 2015/2446 samt (EU) 2016/341, der
fastlægger overgangsregler, indtil medlemsstaterne har idriftsat nye it-løsninger. Begge nuværende delegerede
forordninger indeholder en lang række bestemmelser, der supplerer EU-Toldkodeks. Ændringerne i nær-
værende delegerede forordning har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning eller økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten eller erhvervslivet.
Kommissionen vedtog den delegerede forordning den 3. april 2020, og den er oversendt til Rådet den 4. april
2020 (rundsendt i Rådet i dansk sprogversion den 7. april 2020). Rådet har en frist til at gøre indsigelse
over for den delegerede forordning den 4. juni 2020. Medlemsstaterne har i henhold til rådsprocedurerne
frist den 7. maj 2020 til at oplyse formandskabet om, hvorvidt de ønsker at gøre indsigelse. Det forventes
ikke, at Rådet eller Europa-Parlamentet vil gøre indsigelse mod den delegerede forordning. Regeringen
finder, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med den delegation, der er tillagt EU-Kommissi-
onen, og mener derfor ikke, at der fra dansk side bør gøres indsigelse.
2. Baggrund
Den nuværende delegerede forordning (EU) 2015/2446 fastsætter almindelige bestemmel-
ser til supplering af EU-toldkodeksen med henblik på at sikre en klar og korrekt anvendelse
af reglerne i EU-toldkodeksen. Den bør ajourføres regelmæssigt for at tage hensyn til ud-
viklingen i lovgivningen og indførelsen af IT-systemer i forbindelse med EU-toldkodeksen
samt for at præcisere anvendelsen af visse toldformaliteter.
Siden vedtagelsen af (EU) 2015/2446 er der sket en række ændringer i selve EU-Toldko-
deksen
herunder ikke mindst ændring af den tidsmæssige ramme for implementering af
en række af de afledte it-systemer, ligesom EU-Kommissionens arbejdsprogram, der fast-
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Notat om delegeret forordning til EU-toldkodeks
2184044_0002.png
lægger datoerne for de enkelte it-systemers idriftsættelse mm., er ændret. Desuden er an-
den lovgivning ændret
fx ift. til moms og e-handel, ligesom der fx er afledte ændringer
som følge af handleplanen for militær mobilitet.
Der er behov for, at disse ændringer, og andre deraf afledte ændringer, bliver afspejlet i
den delegerede forordning, ligesom der også er behov for at ændre delegeret forordning
(EU) 2016/431 således, at visse datasæt i relation til lavværdi-angivelser fortsat kan an-
vendes, indtil de nationale importsystemer er opgraderet.
3. Formål og indhold
Nærværende delegerede forordning har til formål at ajourføre visse regler i den eksisterende
delegerede forordning samt i den eksisterende
”overgangs”
delegerede forordning for
navnlig at afspejle en række ændringer, der er foretaget i såvel EU-toldkodeks, som i fx
EU-Kommissionens arbejdsprogram for udrulningen af it-løsningerne.
Med en ændring af EU-Toldkodeks pr. 1. januar 2020 blev Campione d'Italia og den itali-
enske del af Luganosøen en del af EU's toldområde, hvorfor dispensationen fra forpligtel-
sen til at indgive en angivelse forud for afgang og den summariske indpassageangivelse,
som i øjeblikket finder anvendelse på varer, der transporteres til og fra dette område, skal
ophæves. Desuden medfører nye momsregler for fjernsalg af varer fra tredjelande (e-han-
del), der gælder fra den 1. januar 2021, behov for præcisering af de formaliteter, der skal
finde anvendelse på forsendelser på under 150 EUR (forsendelser af lav værdi) fra denne
dato. Også handlingsplanen for militær mobilitet afleder behov for at strømline og forenkle
toldformaliteterne for varer, der transporteres eller anvendes i forbindelse med militære
aktiviteter. Som konsekvens af vedtagelsen af direktiv (EU) 2019/8834 om modtagefacili-
teter i havne til aflevering af affald fra skibe, indføres visse forenklinger vedrørende told-
formaliteterne for sådant affald i den delegerede forordning. Desuden er der behov for at
præcisere reglerne om frister for indgivelse af den supplerende angivelse alt efter dennes
art (samlet, periodisk eller sammenfattende) samt behov for at indrømme klarererne en
længere frist til at indgive den supplerende angivelse og den relevante dokumentation i
tilfælde, hvor der ikke er nogen toldskyld.
Kommissionens afgørelse om at indføre det nye importkontrol system (ICS2) i tre faser og
ikke på én gang, og EU-Toldkodeks’ ændring af deadline for implementering af it-syste-
merne, der betyder, at ICS2 ikke længere skal være indført inden udgangen af 2020, med-
fører blandt andet, at den nuværende generelle henvisning til indførelsen af ICS2 bør er-
stattes af mere specifikke henvisninger til de tre forskellige faser. Desuden ændres den de-
legerede forordning for at tage højde for såkaldte
”multiple
filing”, hvilket indebærer, at
flere aktører kan bidrage med data i den summariske indpassageangivelse. Den delegerede
forordning ændrer desuden på den eksisterende forordnings tidsfrist for at indgive sum-
mariske indpassageangivelser i forbindelse med luftfart således, at disse fremover skal an-
gives forud for afgang, således at risikoanalyse i forhold til sikkerhed og sikring kan udføres,
før flyet letter fra afgangslandet.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Notat om delegeret forordning til EU-toldkodeks
2184044_0003.png
Med den delegerede forordning ændres forskellige forhold omkring de særlige procedurer
i tilfælde, hvor der gælder antidumping- og udligningstold, beskyttelsesforanstaltninger og
tillægstold for produkter, der er henført under proceduren for aktiv forædling således, at
der ikke fremover kan ske omgåelse af disse foranstaltninger.
Desuden indeholder den delegerede forordning en række ændringer i definitioner som følge
af de øvrige ændringer samt ændringer i EU-Toldkodeks mm. Sluttelig indeholder den de-
legerede forordning nødvendige ændringer af visse af forordningens bilag, svarende til de
ændrede bestemmelser i forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget henhører under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1, litra e), i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Nærhedsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
6. Gældende dansk ret
De pågældende bestemmelser er ikke reguleret i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning medfører ikke i sig selv ændring af toldloven.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke i sig selv at have yderligere statsfinansielle kon-
sekvenser, samfundsøkonomiske konsekvenser eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede forordning vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskæftigelsen,
arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed, forbrugerbeskyttelse eller udviklingslandene.
8. Høring
Den delegerede forordning har under tilblivelsen været drøftet med de europæiske er-
hvervsorganisationer i den såkaldte Trade Contact Group (under EU-Kommissionen).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fristen for Rådet til at gøre indsigelse over for den delegerede forordning udløber den 4.
juni 2020. Det kroatiske formandskab har
som Rådets procedure foreskriver - givet
medlemsstaterne til den 7. maj til at meddele, om et medlemsland ønsker at gøre brug af
muligheden for at gøre indsigelse. Det forventes, at ingen af de andre medlemsstater vil
gøre indsigelse mod den delegerede retsakt. Det forventes derfor heller ikke, at der vil
blive bedt om forlængelse af indsigelsesfristen.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 312: Notat om delegeret forordning til EU-toldkodeks
2184044_0004.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, på linje med, hvad forventes at være holdningen hos de øvrige med-
lemsstater, at ændringerne af den delegerede forordning er nødvendige for, at EU-Told-
kodeks vil kunne anvendes korrekt. Regeringen finder samtidig, at den delegerede forord-
ning holder sig inden for de beføjelser, som er tillagt EU-Kommissionen i medfør af EU-
Toldkodeks.
Regeringen vil på den baggrund ikke gøre indsigelse mod den delegerede forordning, eller
bede om, at den fastsatte frist for indsigelse forlænges. Regeringen vil derfor den 7. maj
2020 oplyse det kroatiske formandskab om, at Danmark ikke gør indsigelse mod den de-
legerede forordning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Denne delegerede forordning har ikke tidligere været forelagt. Den nuværende delegerede
retsakt er forelagt Folketingets Europaudvalg ved notat af 2. februar 2016 (EUU 2016 alm
del bilag 315).
Den delegerede forordning indeholder teknisk nødvendige tilpasninger til anden vedtaget
regulering, og der er således ikke en særskilt grund til at forelægge den. Den delegerede
forordning forelægges dog til orientering, da den er koblet med implementeringen af EU
Toldkodeks og en kommende ændring af den nuværende gennemførelsesforordning. Den
kommende ændring af gennemførelsesforordningen forventes at have konsekvenser, og
der vil derfor blive oversendt notat herom.
Side 4 af 4