Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 306
Offentligt
2182414_0001.png
Fra:
SKAD [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. april 2020 08:54
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>; Bjørn Brandenborg <[email protected]>; Rasmus Jarlov
<[email protected]>; Louise Schack Elholm <[email protected]>; Lars Boje Mathiesen
<[email protected]>; Dennis Flydtkjær <[email protected]>;
[email protected];
Jesper Petersen
<[email protected]>; Birgitte Vind <[email protected]>; Jens Joel <[email protected]>; Jeppe Bruus
<[email protected]>; Kasper Sand Kjær <[email protected]>; Malte Larsen <[email protected]>;
Thomas Jensen (S) <[email protected]>; Troels Ravn <[email protected]>; Kathrine Olldag
<[email protected]>; Katrine Robsøe <[email protected]>; Carl Valentin <[email protected]>;
Theresa Berg Andersen <[email protected]>; Rune Lund <[email protected]>; Victoria Velasquez
<[email protected]>; Rasmus Nordqvist <[email protected]>; Anne Honoré Østergaard
<[email protected]>; Kristian Pihl Lorentzen <[email protected]>; Lars Christian Lilleholt
<[email protected]>; Torsten Schack Pedersen <[email protected]>; Marie Bjerre
<[email protected]>; Morten Dahlin <[email protected]>; Hans Kristian Skibby <[email protected]>;
Rene Christensen <[email protected]>; Mona Juul <[email protected]>; Ole Birk Olesen
<[email protected]>; Liselott Blixt <[email protected]>;
[email protected];
Louise Krabbe
Andersen ([email protected]) <[email protected]>
Cc:
[email protected];
lr ([email protected]) <[email protected]>; Jens Otto Størup
<[email protected]>;
[email protected];
Kent Buchberg Slagelse <kent@buchberg-
mc.dk>;
Henrik Reinhard Hansen <[email protected]>
Emne:
Er Danmark det eneste land i verden, hvor motorcykler sættes i en skattemæssig skammekrog?
Kære Motorstyrelse, kære Skatteminister og Skatteudvalget, samt andre modtagere af denne mail.
Motorcykler er ved at blive en større del af borgernes hobby, og mange almindelige borgere har valgt at
købe en motorcykel for at opfylde en drøm.
Flere yngre mennesker opdager motorcyklens sjove side og følger internationale modestrømninger ved at
bygge om på gamle motorcykler.
Vi, som organisation for både erhverv og private, er dybt bekymret for at fortolkninger fra Motorstyrelsens
side kan have
store samfundsmæssige konsekvenser.
Der findes over 160.000 motorcykler i Danmark (2019 tal), hvoraf vi vurderer 40.000 er bygget om på en
måde.
Titusinder af disse motorcykler kan gøres ulovlige
med tilbagevirkende kraft på trods af disse er ofte lovligt
synet og til dels også godkendt af daværende SKAT Motor.
Samtidigt har vi et stort problem med
manglende og forkerte data
ift. registrerede motorcykler før DMR
introduktionen.
Motorcykelejere kan
pålægges op til 4 x afgift
(Gl afgift, ny afgift + dobbelt bøde). Det vil have store
økonomiske konsekvenser!
En motorcykel, der typisk kun kører i sommermånederne, og kun når det ikke regner, har
ca. 40%
brugsværdi ift. en bil,
men der betales fuld afgift.
Det betyder 60 % ekstra afgift ift. brugsværdien, men med betydelig flere restriktioner end en bil.
På biler sker ombygninger ofte på dele, der ikke er synlige. På motorcykler er alt synligt.
En hobby gøres dermed kriminel,
uden at en nuværende ejer af en ombygget motorcykel er bevist om
dette.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 306: Henvendelse af 28/4-20 fra SKAD Køretøjsopbygger- og Autoskadebranchen i Danmark om Motorstyrelsens fortolkninger af registreringsafgiftsloven vedrørende motorcykler
2182414_0002.png
Vi tillader os at vedhæfte et brev, stilet til Motorstyrelsen, samt vores kommentarer til de af
Motorstyrelsen fremsendte oplæg til nyhedsbrev med bilag.
Samtidigt vedhæfter vi to notater fra en fhv. Skatteminister og den juridiske vejledning gældende på
området.
Vores mål er
ikke at pege finger,
men at
sikre at både erhverv og en hobby
fortsat kan drives
på fornuftige
vilkår.
Det er de færreste der ønsker at leve som lovbryder, men ønsker at skabe deres egen stil og drøm, uden at
man kan risikere at gå fra hus og hjem.
Vi beder derfor Skatteministeren og Skatteudvalget om at se på sagen.
Danmark bør ikke gøres til det eneste land i verden, hvor en hobby og heraf følgende erhvervsdrift ikke kan
udføres.
Registreringsafgiftsloven er en fortolkningslov, og der blev sat en dør på klem af fhv. Skatteminister. Regler
fra Færdselsstyrelsen sikrer trafiksikkerheden på en god måde, men den hårde fortolkning af REGAL vil
tilføre stor skade.
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen
Ing. Thomas Krebs
Direktør / Secretary General / Geschäftsführer
Bestyrelsesmedlem AIRC International
Arbejdsgiver- og Brancheorganisation / Employer- and Branch organisation / Arbeitsgeber- und Branchenverband
SKAD
Køretøjsopbygger- og Autoskadebranchen i Danmark
Roholmsvej 8, 1. sal
DK-2620 Albertslund
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 306: Henvendelse af 28/4-20 fra SKAD Køretøjsopbygger- og Autoskadebranchen i Danmark om Motorstyrelsens fortolkninger af registreringsafgiftsloven vedrørende motorcykler
2182414_0003.png
Denmark
www.skad.dk
[email protected]
Tlf. +45 7011 1300
Mobil +45 2061 7523
Vores vision er, at støtte, rådgive og repræsentere vores medlemsvirksomheder på alle områder.
Persondatapolitik -
læs her.
ERKLÆRING OM FORTROLIGHED
Denne e-mail besked samt alle eventuelt vedhæftede dokumenter er kun til brug for den person eller juridiske entitet den er adresseret til og kan
indeholde fortrolig information. Enhver uautoriseret brug eller distribution af denne e-mail besked er strengt forbudt. Hvis du fejlagtigt har
modtaget denne e-mail besked bedes du gøre mig opmærksom på det øjeblikkeligt. På forhånd tak.
PRIVACY Information
This e-mail and all enclosed documents are only for the person which the mail is addressed to. This mail can include confidential information. Any
unauthorised usage or distribution of this mail is stricktly forbidden. If you have received this mail by mistake, please do delete it immediately.