Fra:
Sendt:
28. april 2020 08:54
Til:
Jesper Petersen
Louise Krabbe
Cc:
Kent Buchberg Slagelse <kent@buchberg-
mc.dk>;
Emne:
Er Danmark det eneste land i verden, hvor motorcykler sættes i en skattemæssig skammekrog?
Kære Motorstyrelse, kære Skatteminister og Skatteudvalget, samt andre modtagere af denne mail.
Motorcykler er ved at blive en større del af borgernes hobby, og mange almindelige borgere har valgt at
købe en motorcykel for at opfylde en drøm.
Flere yngre mennesker opdager motorcyklens sjove side og følger internationale modestrømninger ved at
bygge om på gamle motorcykler.
Vi, som organisation for både erhverv og private, er dybt bekymret for at fortolkninger fra Motorstyrelsens
side kan have
store samfundsmæssige konsekvenser.
Der findes over 160.000 motorcykler i Danmark (2019 tal), hvoraf vi vurderer 40.000 er bygget om på en
måde.
Titusinder af disse motorcykler kan gøres ulovlige
med tilbagevirkende kraft på trods af disse er ofte lovligt
synet og til dels også godkendt af daværende SKAT Motor.
Samtidigt har vi et stort problem med
manglende og forkerte data
ift. registrerede motorcykler før DMR
introduktionen.
Motorcykelejere kan
pålægges op til 4 x afgift
(Gl afgift, ny afgift + dobbelt bøde). Det vil have store
økonomiske konsekvenser!
En motorcykel, der typisk kun kører i sommermånederne, og kun når det ikke regner, har
ca. 40%
brugsværdi ift. en bil,
men der betales fuld afgift.
Det betyder 60 % ekstra afgift ift. brugsværdien, men med betydelig flere restriktioner end en bil.
På biler sker ombygninger ofte på dele, der ikke er synlige. På motorcykler er alt synligt.
En hobby gøres dermed kriminel,
uden at en nuværende ejer af en ombygget motorcykel er bevist om
dette.