Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2090900_0001.png
Til
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt pr. mail: [email protected]; [email protected]
16. oktober 2019
Til Folketingets skatteudvalg
En ansvarlig spillebranche – tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale
om ansvarligt spil
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik sidste år
sammen med den tidligere regering en politisk aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering
af spilaftale. Her gav I spillebranchen en klar opfordring til at formulere og tilslutte sig et
Adfærdskodeks for at øge forbrugerbeskyttelse og mindske spilafhængighed.
Denne opfordring har en række aktører i spillebranchen taget positivt imod, og vi har opnået enighed
om et Adfærdskodeks for spillebranchen. Disse aktører er CEGO A/S, Elite Gaming A/S, Danish Online
Gambling Association (DOGA), Dansk Automat Brancheforening (DAB), Dansk Kasinoforening, Danske
Licens Spil A/S, Danske Lotteri Spil A/S, Klasselotteriet A/S, Landbrugslotteriet, Royal Casino og
Varelotteriet. Vi er aktører, som alle ønsker at tage ansvar for udvikling af ansvarligt spil.
Vi håber, at Adfærdskodekset får tilslutning fra mange flere aktører i branchen, og det vil vi gøre vores
indsats for. Vi har dog ikke en forventning om, at alle aktører nødvendigvis vil tilslutte sig
Adfærdskodekset.
Derfor har vi ønsket at udvide vores tiltag med etablering af et Spilreklamenævn, som har til formål at
værne om, og sikre, god adfærd og ansvarlig markedsføring af spil i Danmark. Spilreklamenævnet skal
behandle klagesager over markedsføring af spil og udtale sig om den påklagede markedsføring. Både
for aktører, der har tilsluttet sig Adfærdskodekset, og for aktører, der vælger at stå udenfor.
Vi vil meget gerne præsentere både Adfærdskodekset og Spilreklamenævnet for jer og redegøre for de
bagvedliggende overvejelser. Vi anmoder derfor om at få foretræde for udvalget.
Spil er for langt de fleste danskere en underholdende fritidsaktivitet. Der er dog enkelte spillere, der
udvikler spilproblemer. Der påhviler os som spillebranche et særligt ansvar for at tage alle rimelige
skridt til at minimere en potentiel skadevirkning af spil. Dette ansvar tager vi gerne på os.
Vi vil meget gerne tage imod den invitation til drøftelse, som sidste års politiske aftale lægger op til. Vi
ønsker netop en tæt dialog med både politikere og myndigheder om, hvordan der sikres en effektiv og
ensartet regulering af markedet, så vi både imødegår potentielle risici ved spil og sikrer fair konkurrence
mellem aktørerne.
1-2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Henvendelse af 16/10-19 fra Spillebranchen om tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om ansvarligt spil (anmodning om foretræde for udvalget)
2090900_0002.png
Vi har således bl.a. arbejdet videre med, hvordan der, som ønsket i den politiske aftale, kan ske en
begrænsning af Tv-reklamer. Da Tv-reklamer har en stor betydning for muligheden for, at nye aktører
kan etablere sig på markedet og efterfølgende også har en væsentlig betydning for konkurrencen blandt
alle aktører i markedet, hindrer de konkurrenceretlige regler desværre branchen i, på et aftalemæssigt
grundlag, at foretage
kvantitative
begrænsninger af omfanget af Tv-reklamer.
Vi har derfor igangsat en dialog med konkurrencemyndighederne om, hvilke muligheder branchen på
denne baggrund har for at aftale og gensidigt forpligte sig på en række andre og mere
kvalitative
parametre. Visse af spilleudbyderne aftaler dog med Tv-stationerne allerede nu visse kvalitative
begrænsninger i placeringen af deres Tv-reklamer. Det er afgørende, at alle eventuelle tiltag afstemmes
med konkurrencemyndighederne for at sikre, at branchen ikke kan beskyldes for
konkurrencebegrænsende adfærd. Dialogen med konkurrencemyndighederne har dog vist, at branchen
vil have et meget begrænset manøvrerum, hvis ikke også de kvalitative begrænsninger af
konkurrencemyndighederne vil blive vurderet som værende aftaler i strid med konkurrenceretten.
En række aktører har tilsvarende fulgt op på den politiske opfordring og etableret pop-up vinduer med
oplysninger om penge- og tidsforbrug til spillerne. Det giver de pågældende aktører en klar
konkurrencebegrænsning, og det er derfor af stor betydning, at der inden for kort tid sikres en langt
større udbredelse/implementering af pop-up vinduer både for at sikre udbredelse og effekt i forhold til
spillerne, men også for at sikre en fair konkurrence i markedet.
Vi har et ønske om at få etableret en konstruktiv dialog med jer om mål og midler for at sikre ansvarlig
adfærd og markedsføring i spillebranchen, samtidig med at det liberaliserede og velregulerede marked
i Danmark bevares. Herved sikres det, at danskerne kan spille under ansvarlige rammer i Danmark eller
via danske portaler med et velfungerende tilsyn, der med tjenlige midler beskytter sårbare spillere,
ligesom det bidrager til den danske statskasse, i stedet for at søge til andre landes onlineuniverser eller
sågar det illegale marked.
Vi ser derfor frem til muligheden for at få et foretræde, hvor vi kan præsentere og uddybe vores arbejde
og tiltag yderligere.
Med venlig hilsen
Parterne bag Adfærdskodekset for spillebranchen
CEGO A/S, Elite Gaming A/S, Danish Online Gambling Association (DOGA), Dansk Automat
Brancheforening (DAB), Dansk Kasinoforening, Danske Licens Spil A/S, Danske Lotteri Spil A/S,
Klasselotteriet A/S, Landbrugslotteriet, Royal Casino og Varelotteriet.
2-2