Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
Miljøbevægelsen NOAH
Nørrebrogade 39
2200 København N
Tlf. 35361212
•
www.noah.dk
København den 7. april 2020
Klimapartnerskab om persontransport
Til Regeringen og Folketingets partier
Udviklingen på persontransportområdet siden 1990 er CO2-mæssigt gået den forkerte vej. Den
førte transportpolitik har ført os i den helt forkerte retning
–
væk fra opfyldelse af miljø- og
klimamål. Denne rapport er tænkt som den ’manglende klimapartnerskabsrapport nr. 14’ hvor
persontransporten og CO2-reduktioner er i fokus.
Vi har desværre ikke haft mulighed for at beregne hvad hver enkelt tiltag vil betyde for CO2-
reduktioner i tons CO2. Det overlader vi trygt til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Transport- og Boligministeriet.
Baggrund
Danmark vil gerne være i front på miljø- og klimaområdet med målsætningen om at begrænse
drivhusgasudledningen med 70% i 2030 sammenlignet med 1990. Biltrafikken har meget fine forhold
over hele landet, mens de
38,4 % af de danske husstande, som ikke har bil belastes af nedskæringer i
den kollektive trafik, meget høje billetpriser og farlige cykelforhold. Samtidig er det dem, der belaster
miljø, klima og natur mindst. Denne skævhed i transportbetingelserne er ikke rimelig.
På trods af den
hidtidige udvikling ønsker vi med denne rapport at pege på, at området godt kan følge regeringens
målsætning om en reduktion af udledningen af drivhusgasser på 70% i forhold til 1990. Sådan er
hovedtallene nu:
•
•
•
Fra 1993 til 2018 er antallet af personbiler steget med 1.047.673 stk. til i alt 2.651.726 stk.
Energiforbruget til vejtransport (inkl. gods) er fra 1990 til 2018 steget med 27,8 %
Energiforbruget til persontransport er fra 1990 til 2018 steget med 36,8 %
Der er behov for markante tiltag på transportområdet, som gennem årtier har været præget af stigende
miljø- og klimabelastninger. Vi sender derfor disse forslag. Danmark må vise vejen.
Klimapartnerskab om persontransport, side
1
af
23