Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2161093_0001.png
Faktuel afklaring
6. juli 2018
Høringssvar
21. januar 2019
Anmodning om handle-
planer
22. januar 2019
Handleplaner modtaget
Klik her for at angive
en dato.
Endelig rapport
Klik her for at angive
en dato.
J. nr.
2017 - 5
Plannr. 117-131
Rapport 2017
Skattestyrelsen
Erhverv
Procesoverblik
Punktafgifter
Modtager
Direktør for Skattestyrelsen Merete Agergaard
Kopi
Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, revideret processen for indtægter af
punkt-, energi- og miljøafgifter (herefter benævnt punktafgifter med mindre en spe-
cifik afgift omtales).
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. Skattestyrelsen har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder
SKR’s
bedømmelse af
det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det
vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der
ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt
SKR’s
forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Skattestyrelsen ud-
arbejdet handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
SKR’s
anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingspla-
ner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Skattestyrelsens handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 og 3 indeholder en procestegning over det reviderede område.
Rapportens bilag 4 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 22. januar 2019
[indsæt billede
af underskrift]
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
[indsæt billede
af underskrift]
Jørn Baasch-Pedersen
Manager
Procesoverblik - punktafgifter
2 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0003.png
1. Formål
Denne revision indgår som en del af SKR’s revision af
Skattestyrelsens indtægts-
område vedrørende punktafgifter. Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt
Skattestyrelsen har etableret betryggende procedurer på indtægtsområdet. Revi-
sionen har desuden til formål at vurdere, om administrationen af indtægterne ud-
føres systematisk og ensartet, herunder hvorvidt Skattestyrelsen sikrer, at registre-
ring, databehandling, vejledning, regelopfyldelse og regnskabsmæssig behandling
varetages rettidigt og efter gældende lov på området.
I forbindelse med revisionen vurderes det, hvorvidt Skattestyrelsen har designet
og implementeret betryggende forretningsgange (manuelle og automatiske forret-
ningsgange og interne kontroller) for processen for punktafgifter. Endvidere vurde-
res, hvorvidt de implementerede forretningsgange fungerer effektivt. Forretnings-
gangene fungerer effektivt, når de sikrer en fuldstændig, nøjagtig og rettidig regi-
strering af indtægterne.
Revisionen rapporteres efter følgende opdeling:
Delrapport om procesoverblik
Delrapport om datafangst
Delrapport om efterfølgende kontrol
Delrapport om ledelsesrapportering
Delrapport om finansiel registreringsstruktur
Nærværende rapport om procesoverblik er delt op i to afsnit:
1. Procesoverblik
Dette afsnit omhandler Skattestyrelsens samlede overblik over den reviderede pro-
ces, herunder end-to-end koordinatorer og procesejeres roller i indtægtsproces-
sen, samt hvorledes risici behandles i den overordnede processtyring.
2. Risikostyring
Dette afsnit omhandler Skattestyrelsens koncept for risikostyring samt anvendelse
af konceptet i forretningen.
Procesoverblik - punktafgifter
3 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0004.png
2. Omfang
Nærværende rapport omfatter:
1. Procesoverblik
2. Proces- og risikostyring i praksis
For så vidt angår de forhold, der er fælles for de reviderede indtægtsarter, henvises
til revisionsrapport 117-171.
Hovedprocesserne er revideret end-to-end og omfatter samtlige punkt- energi- og
miljøafgifter
1
inden for følgende lovgivning:
elafgiftsloven (ELAL)
mineralolieafgiftsloven (MINAL)
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (CO2AL)
øl- og vinafgiftsloven (ØLVINAL)
lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (CHOAL)
SKR har, for at kortlægge ledelsens design af processer, kontroller samt overvåg-
ning heraf, interviewet underdirektører, kontorchefer, procesejere og end-to-end
koordinatorer i Skattestyrelsen.
Derudover har vi i forbindelse med revisionen interviewet/afholdt møder med med-
arbejdere i:
Kundeservice
Forretningsprocesser
Datafangst
Kundecentret
Erhverv
IT og Data
Forretnings-IT og
Leverandører
Indsats
Virksomheds- og
afgiftskontrol
Økonomi
Indtægtsopfølg-
ning og EU
Regnskab § 38
Inddrivelse
Erhvervsrestan-
cer
Vi har gennemgået processerne for punktafgifter fra end-to-end og foretaget test
af kontroller og systemer.
Ved revisionen har vi rekvireret, gennemgået og vurderet forretningsgangsbeskri-
velser, systembilleder og udtræk samt dokumentation for udførte kontroller og ak-
tiviteter i de enkelte funktionsområder.
Vi har vurderet Skattestyrelsens samlede procesoverblik over punktafgiftsområdet.
Vi har forholdt os til det igangværende risikostyringsprojekt i det daværende Kun-
deservice, ligesom vi har vurderet end-to-end koordinator og procesejers roller i
risikostyrings- og indtægtsprocessen.
1
Revisionen har ikke omfattet processerne omkring afgifter på spil, jf. FL § 28.27
Procesoverblik - punktafgifter
4 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0005.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende delrapport
anvendt nedenstående model, som opdeler processen i en række funktionsområ-
der. Vi har i forbindelse med nærværende revision revideret alle funktionsområ-
derne.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
Procesoverblik - punktafgifter
5 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0006.png
3. Proces for det reviderede område
Det daværende Kundeservice, nu Skattestyrelsen, har ansvaret for arbejdet med
processtyring og risikostyring af skatter og afgifter inden for eget område. I den
forbindelse visualiseres processerne i end-to-end diagrammer, som på sigt skal
indeholde identificerede risici pr. proces. Både processtyringen og risikostyringen
følger en årsplan. For risikostyringen er årsplanen beskrevet som et årshjul (se
nedenfor).
Processtyringen for punktafgifter er beskrevet på følgende måde: For at kunne an-
give og betale punktafgifter skal virksomhedernes afgiftsmæssige forhold være re-
gistreret via specifikke pligtkoder pr. registreringsforhold, som enten oplagshaver,
varemodtager, midlertidig varemodtager, vareafsender eller for fjernsalg. Korrekt
registrering for punktafgifter er virksomhedens ansvar, og anmodning om registre-
ring sker via virk.dk.
Punktafgifter skal som hovedregel angives senest 15 dage efter udløbet af de en-
kelte afgiftsperioder, og angivelse foregår via NTSE (TastSelv Erhverv), hvor det
er virksomhederne, der har ansvaret for at opgøre grundlaget og angive dette i de
rette felter. Afgiftstilsvaret beregnes i systemet og godkendes af virksomhederne,
inden dataene midlertidigt registreres i et datalager i DR-systemet. Virksomhe-
derne kan dagen efter indberetningen se de registrerede data på deres Skatte-
konto.
Procesoverblik - punktafgifter
6 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0007.png
4. Hovedtal for det reviderede område
Dette afsnit indeholder en femårsoversigt fra finansloven over det reviderede om-
råde.
Revisionen har været rettet imod processerne for sikringen af Skattestyrelsens ind-
tægter på punktafgifter. Hovedprocesserne er revideret end-to-end og omfatter
samtlige punkt- energi- og miljøafgifter
2
. Samlet set er provenuet for de reviderede
punkt-, energi- og miljøafgifter i finansloven for 2017 estimeret til at være 56.965
mio. kr.
Mio. kr. jf. FL §
38.22.01.20
38.22.03.10
38.24.01.10
38.28.01.20
38.28.01.30
38.28.05.10
38.28.05.20
Afgift af elektricitet
Afgift af visse olieprodukter
Kuldioxidafgifter
Vin
Øl
Chokolade
Konsumis
2013
10.938
9.266
5.785
1.675
981
2.247
293
30.591
61.776
2014
11.669
9.330
3.621
1.684
934
2.270
301
27.202
57.011
2015
11.684
9.366
3.660
1.753
918
2.405
297
27.079
57.162
2016
10.614
9.678
3.558
1.791
952
2.498
325
25.778
55.194
2017FL
12.300
9.500
3.700
1.825
975
2.525
330
26.140
56.965
Øvrige punktafgifter
Total
Kilde: Oplyst af SKAT - nuværende Skattestyrelsen
Inden for punkafgiftsområdet har SKR identificeret følgende væsentlige hovedtal:
Antal angivelser pr. pligtkode
Elafgift
Mineralolieafgift
CO2-afgift
Vinafgift
Ølafgift
Chokolade- og sukkervareafgift
Chokolade- og sukkervarer, dækningsafgift
Råstofafgift/Nødder
Øvrige pligtkoder
Ordinære angivelser
4
Ansættelser efter kontrol
5
2013
3
1.083
1.470
3.814
10.282
2.568
4.501
1.228
1.252
62.099
88.297
2014
4.326
2.601
4.517
21.289
5.437
9.221
2.956
2.118
103.039
159.392
2015
5.898
2.341
4.219
22.672
6.001
9.850
3.087
2.246
110.172
164.240
2016
6.414
2.363
4.111
24.257
6.490
9.984
3.085
2.332
107.557
166.593
2017/10
6.312
2.192
3.677
23.112
6.388
8.857
2.984
2.354
99.335
155.211
2.883
4.422
4.784
4.423
1.878
Angivende CVR numre i perioden
12.886
14.259
13.727
13.825
13.057
Kilde: Oplyst af SKAT - nuværende Skattestyrelsen
Revisionen har ikke omfattet processerne omkring afgifter på spil, jf. FL § 28.27
Opstarts år for SAP PS
4
Ordregrund ORM, ORA og ORF for perioder inden for kalenderåret
5
Ordregrund EFK og EFS for perioder inden for kalenderåret
3
2
Procesoverblik - punktafgifter
7 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0008.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i de revi-
derede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Det daværende Kundeservice har i end-to-end processen for punktafgifter ikke
indtegnet de dele af processen, der er placeret i eksempelvis Indsats, Inddri-
velse og Regnskab. Det betyder, at ikke alle væsentlige risici er identificeret og
beskrevet i processen, og dermed er kontroller til imødegåelse af disse ikke
identificeret og designet.
Skattestyrelsen har ikke etableret en integreret risikoidentifikation, der omfatter
end-to-end processen (procesoverblikket). Der eksisterer således ikke et sam-
let overordnet tværgående risikobillede vedrørende punktafgifter.
I nedenstående tabel følger nummereringen af de enkelte emner den struktur, der
er omtalt i revisionsrapport 117-171
”Procesoverblik
for Skatte- og afgiftsarterne:
Udbytteskat, Selskabsskat, Energi- og punktafgifter samt Motorafgifter”.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
4
I alt
Revisionsemne
Procesoverblik
Proces- og risikostyring i praksis
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
0
0
0
1
3
4
0
1
1
0
0
0
1
4
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handlingsplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktør-
områder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede hand-
lingsplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Eller:
Vi har modtaget handlingsplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktør-
områder. Det er vores vurdering, at de udarbejdede handlingsplaner ikke i væsent-
ligt omfang vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici. Dette begrunder vi i
følgende forhold:
Procesoverblik - punktafgifter
8 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0009.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Eftersom der ikke findes et fuldstæn-
digt end-to-end overblik, er der risiko
for, at Skattestyrelsen ikke har et sty-
ringsmæssigt overblik over den sam-
lede punktafgiftsproces og dermed
ikke et overblik over indtægtssikrin-
gen for punktafgifter.
Dette medfører, at der er en afledt ri-
siko for, at væsentlige risici/utilsig-
tede forhold ikke identificeres.
SKR anbefaler, at Skattestyrelsen, for at skabe
et mere fuldstændigt overblik over punktafgifts-
processen, indtegner alle delelementer i pro-
cessen således, at alle aktører er repræsente-
ret, uanset hvilken styrelse de kommer fra, og
at deres ansvar i processen tydeligt fremgår.
1.1 Revisionsemne: Procesoverblik
2017
Fuldstændigt procesoverblik
Prio.
Det daværende Kundeservice har udarbej-
det en procestegning end-to-end (bilag 2 og
2
3) for indtægtsprocessen for punktafgifter.
Procestegningen indeholder hovedproces-
sen fra en angivelse indtastes i NTSE, og til
den ender som en fordring i SAP, og har så-
ledes ikke medtaget de dele af processen,
der blandt andet er placeret i Indsats og Ind-
drivelse. Endvidere er den regnskabsmæs-
sige behandling af angivelserne ikke indteg-
net.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er udarbej-
det procestegninger for bl.a. den forudgå-
ende registreringsproces og den efterføl-
gende betalingsproces.
Skattestyrelsen har oplyst, at daværende
Indsats var ansvarlig for at udarbejde pro-
cestegninger indenfor eget område.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Procesoverblik - punktafgifter
9 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
SKR anbefaler, at Skattestyrelsen sikrer, at alle
mødefora etableres, og at alle risici i punktaf-
giftsprocessen behandles i disse fora.
4.1 Revisionsemne: Proces- og risikostyring i praksis
2017
Risikoafdækning og styring
Prio.
Risikostyringskonceptet i det daværende Såfremt ikke alle mødefora er etable-
Kundeservice indeholder en beskrivelse af ret, er der risiko for, at ikke alle risici
2
roller og arbejdsgange. Dette koncept er behandles og prioriteres samlet, så
også
gældende
for
punktafgifter. der ikke kan skabes et samlet risiko-
billede for punktafgifterne.
I rollebeskrivelsen er end-to-end koordinato-
rerne omdrejningspunktet i forhold til koordi-
neringen af risikoafdækningen i den sam-
lede proces. End-to-end koordinatorerne va-
retager opgaven med at involvere proces-
sens interessenter, også interessenter for
enheder udenfor det daværende Kundeser-
vice, samt implementere mødestrukturen for
risikostyringen.
SKR har fået oplyst, at der har været taget
kontakt til alle interessenter. Dog er ikke alle
mødefora fuldt implementeret.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Procesoverblik - punktafgifter
10 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
SKR anbefaler, at Skattestyrelsen, i forbindelse
med gennemgang og opdatering af procesteg-
ningen, inkluderer de væsentligste risici og kon-
troller til at imødegå disse.
4.2 Revisionsemne: Proces- og risikostyring i praksis
2017
Overblik over risici
Prio.
De af, det daværende Kundeservice identifi- Der er risiko for, at Skattestyrelsen
cerede risici og kontroller til imødegåelse ikke har et overblik samt status på de
2
heraf, fremgår ikke af procestegningen.
væsentligste risici i punktafgifts pro-
cessen, og at der ikke er etableret
SKR har fået oplyst, at det daværende Kun- kontroller til imødegåelse heraf.
deservice primo 2018 skal gennemgå og op-
datere procestegningen vedrørende punkt- Endvidere er der forøget risiko for, at
afgifter.
procestegningerne ikke kan anven-
des til at skabe overblik over de sam-
lede risici.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Procesoverblik - punktafgifter
11 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
SKR anbefaler, at Skattestyrelsen etablerer et
risikooverblik for den overordnede punktafgifts-
proces, således, at ledelsen i Skatteforvaltnin-
gen kan agere på disse.
4.3 Revisionsemne: Proces- og risikostyring i praksis
2017
Risikokobling
Prio.
SKAT har udarbejdet et overordnet proces- Der er risiko for, at der på overordnet
overblik (bilag 2) vedrørende punktafgifter niveau i Skatteministeriets styrelser
2
indenfor eget direktørområde.
ikke er overblik over og/eller kend-
skab til risici i indtægtsprocessen
Procesoverblikket indeholder ikke en identi- vedrørende punktafgifter. Der er der-
fikation af risici og dermed ikke et samlet med en forøget risiko for, at ledelsen
overordnet risikobillede vedrørende punktaf- i Skatteforvaltningen ikke agerer på
gifter.
disse risici.
Handlingsplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
Implementeringsdato: [Indtast dato]
Procesoverblik - punktafgifter
12 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Skattestyrelsen kan med fordel gennemløbe et
fuldt årshjul i 2018 vedrørende punktafgifterne
og på den baggrund udarbejde et risikobillede.
Erfaringerne fra et fuldt gennemløb af årshjulet
kan med fordel formidles som sparring, på risi-
kostyring, til alle andre styrelser.
4.4 Revisionsemne: Proces- og risikostyring i praksis
2017
Samlet risikobillede for punktafgifterne
Prio.
I forbindelse med risikostyringen i det davæ-
rende Kundeservice er der afdækket en
3
række risici for eksempelvis punktafgifterne,
men da det daværende Kundeservice endnu
ikke har gennemført alle faser i Skattestyrel-
sens årshjul for risikostyring, er der ikke ud-
arbejdet et fuldt risikobillede for punktafgif-
terne.
Procesoverblik - punktafgifter
13 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0014.png
Bilag 2
Procesoverblik - punktafgifter
14 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0015.png
Bilag 3: Proces for punktafgifter, tilblivelse; SKAT 304.2.3 v. 1.6
Procesoverblik - punktafgifter
15 af 16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om procesoverblik punktafgifter
2161093_0016.png
Bilag 4: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Procesoverblik - punktafgifter
16 af 16