Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2161072_0001.png
Faktuel afklaring
7. februar 2018
Høringssvar
27. februar 2018
Anmodning om handle-
planer
14. marts 2018
Handleplaner modtaget
23. maj 2018
Endelig rapport
24. maj 2018
Rapport 2017
J. nr.
2017 - 9
Plannr. 117-054
Økonomi, Bygning og Service
Indkøb - ejendomme
Modtager
Merete Agergaard, Direktør
Kopi
Anders Holbøll, Direktør
Departementet
IIA certificeret
Revision
Rapportering
Rådgivning
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. juni
2017, revideret Indkøb under Bygning og Service. Den udførte revision er en del
af den samlede revision for 2017.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handlingsplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handlingsplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefa-
linger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handlingsplaner. Vi
vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handlingsplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 24. maj 2018
Kurt Wagner
Koncernrevisionschef
Martin Bergmann Pedersen
Manager
2 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere hvorvidt SKAT har etableret betryggende
processer på indkøbsområdet, herunder hvorvidt:
-
-
-
SKAT overholder regelsæt om udbud og interne retningslinjer i forbindelse
med indkøb og indgåelse af leverandøraftaler
Der er etableret nødvendig og effektiv funktionsadskillelse
Proceduren for periodisering er betryggende
2. Omfang
Revisionen har omfattet indkøb gennemført
af ”Bygninger og Service” (B&S) i for-
retningsområdet Økonomi.
Vi har lagt særskilt vægt på processen for gennemførsel af et indkøb, der omfatter
følgende 3 faser, disponering, varemodtagelse samt betaling af faktura.
Vi har foretaget en række interviews, samt vurderet og stikprøvevist testet modta-
get materiale beskrevet i oversigten nedenfor. Herunder har vi testet hvorvidt ind-
køb på leverandører kan henføres til et tilbud eller leverandøraftaler.
Vi har sammenholdt gennemførte indkøb i 2016, der overstiger 500.000 kr. pr. le-
verandør, med alle leverandøraftaler, med henblik på at vurderet, hvorvidt B&S
gennemføre indkøb inden for indkøbsaftaler.
Modtaget materiale
Procesbeskrivelse
Beskrivelse
- Dokumentation for funktionsadskillelse mellem
disponering og godkendelse af faktura.
- Proces for fakturagodkendelse.
- Proces for rekvirering af tilbud.
- Skabelon for korrekt periodisering.
-
-
-
-
-
-
-
Regnskabsdata/indkøbstransaktioner for 2016.
Oversigt over indkøbsaftaler.
Oversigt over særlige initiativer i 2016
Udvalgte eksempler på disponering og faktura-
godkendelse.
Budget for 2016 og 2017.
Udbudsplan for 2017.
Dokumentation for kontrol af funktionsadskil-
lelse.
Dokumentation
Nærværende rapport omfatter de indkøbsområder, hvor B&S foretager dispone-
ring forinden indkøb gennemføres. Eksempelvis er udgifter til husleje ikke omfatter
af revisionen.
3 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række rammevilkår og funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærvæ-
rende revision revideret funktionsområderne registrering, bogføring og betaling. De
reviderede områder er fremhævet med gråt i figuren.
Rammevilkår
Ministerieinstruks
Virksomhedsinstruks
Regnskabsinstruks
Bogføringssystemer
Adgangsstyring
It-sikkerhed
Lovgivning
Funktionsområder
Datafangst
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Ledelsesrapportering
Regnskabsaflæggelse
3. Proces for det reviderede område
Enheden Bygninger og Service (B&S), har ansvaret for at understøtte forretningen
med moderne og velvedligeholdte lokaler og tidssvarende indretning af arbejds-
pladser, som overholder arbejdsmiljølovgivningen, samt indgå, vedligeholde og
følge op på serviceaftaler og kontrakter.
B&S’ ansvarsområde omfatter indkøb af
ydelser inden for følgende hovedgrupper:
- Husleje.
- Vagt og rengøring.
- El, gas, vand og varme.
- Sikringsudstyr- adgang/brand og førstehjælp.
- Udstyr i mødelokaler.
- Post.
- Service af tjenestebiler mv.
- Håndværkere til ind- og udvendig vedligeholdelse.
- Kantineordninger.
Indkøbsprocessen i B&S kan inddeles i følgende 3 delprocesser:
1. Indgåelse af indkøbsaftaler/rekvirering af tilbud
2. Gennemførelse af indkøb
3. Overvågning af indkøbsområdet.
De 3 delprocesser er beskrevet nedenfor.
1. Indgåelse af indkøbsaftaler/rekvirering af tilbud
SKAT har udarbejdet en beskrivelse af roller og ansvar for hhv. indgåelse af ind-
købsaftaler samt rekvirering af tilbud.
4 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0005.png
B&S arbejder sammen med enheden Indkøb og Udbud om at gennemføre ud-
bud/rekvirering af tilbud. B&S fremsender kravspecifikationer mv. til enheden Ind-
køb og Udbud, der forestår processen med hensyn til at gennemføre udbud/rekvi-
rering af tilbud.
Rekvirering af tilbud vedrørende bygningsvedligeholdelse gennemføres dog af
B&S. Rekvirerede tilbud godkendes af kontorchefen i B&S.
2. Gennemførelse af indkøb
B&S har udleveret en fakturagodkendelsesproces, hvoraf bl.a. fremgår, at indkøb
er inddelt i følgende delprocesser:
- Planlagt bygningsvedligehold
- Akutte reparationer
- Mindre reparationer
ej omfattet af serviceaftale eller vedligeholdelsespla-
nen
- Reparationer af effekter, der er omfattet af en serviceaftale
- Reparation af løsøre.
Fælles for disse processer er, at en bygningsansvarlig eller medarbejder i B&S
disponerer en udgift ved at bestille en ydelse, og samtidig fremsende en dispone-
ringsmail til en disponeringspostkasse. Af en disponeringsmail skal bl.a. fremgå
fakturabeløb, aktivitetsnummer samt eventuel godkendelse af disponeringen. Di-
sponeringer over 10.000 kr. godkendes af kontorchefen.
Fakturaen modtages i WorkFlow af regnskab. Regnskabsservice har til ansvar at
udarbejde betalingsforslag samt gennemføre betalingen.
Regnskabsservice sammenholder fakturaen med disponeringsmail mht. beløb.
Ved modtagelse af faktura kontakter regnskab endvidere disponenten med henblik
på at opnå bekræftelse på, at ydelsen er leveret. Regnskabsservice kontakter en
medarbejder i B&S eller øvrig disponent, såfremt der opstår tvivl i forhold til faktu-
ragodkendelse.
3. Overvågning af indkøbsområdet
B&S gennemfører en månedlig budgetopfølgning. I forbindelse med årsregnskabs-
afslutningen udarbejder B&S i løbet af december måned en liste over disponerin-
ger. Listen sendes til controller ultimo december måned, således at controller og
Regnskabsservice kan sikre korrekt periodisering i forbindelse med årsregnskabs-
afslutningen.
Overvågning af anvendelse af indkøbsaftaler, herunder overvågning af hvorvidt
regelsæt om udbud overholdes varetaget af enheden Indkøb og Udbud. Denne
overvågning omfattede for 2016 otte udvalgte indkøbskategorier, fordelt på B&S’
samt Indkøb og Udbuds indkøbsområder. Overvågningen fremgår af en såkaldt
”compliancerapport”, med overskriften ”Evaluering af SKATs efterlevelse af ud-
budsreglerne i 2016. Rapporten, dateret 24. maj 2017, er fremsendt til SKATs Øko-
nomidirektør. Af ledelsesrapporten er det anført, at alle indkøbskategorier evalue-
res over tid.
5 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0006.png
4. Hovedtal for det reviderede område
Dette afsnit skal indeholde hovedtallene for det reviderede område. Indeværende
års tal samt de forudgående 5 år.
Budgettal for B&S for 2016 og 2017 er gengivet nedenfor i de 5 hovedområder.
I mio.
kr.
2016
2017
Rengøring
mv.
18,8
19,1
Forbrugs-
afgifter
26,9
26,9
Kantiner
16,4
15,8
Øvrige
ydelser
8,8
8,7
I alt uden
husleje
70,8
70,3
Husleje
220,6
222,6
Total inkl.
husleje
362,3
363,4
Indkøb i B&S ses årligt at andrage ca. 70 mio. kr., hvilket omfatter de 4 førstnævnte
hovedområder i tabellen. Husleje ses at andrage ca. 220 mio. kr. om året for årene
2016 og 2017.
I tilgift til det årlige budget kan B&S endvidere få ansvaret for at gennemføre indkøb
i særlige tilfælde, hvor ledelsen har besluttet at prioritere flere midler eksempelvis
inventar og vedligeholdelse mv. I slutningen af 2016 blev der gennemført såkaldte
”særlige
initiativer”, der androg ca. 40 mio. kr. Dette omfattede indkøb af inventar
samt en række vedligeholdelsesopgaver.
6 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0007.png
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i de revi-
derede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Det er vores generelle opfattelse af indkøbsproceduren ved Bygning og Service
fungerer betryggende. Det er dog vores vurdering, at det er muligt at gøre proce-
duren mere effektiv ved at implementere et elektronisk WorkFlow-system.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
1
2
3
4
I alt
Revisionsemne
Overholdelse af regelsæt om udbud
Elektronisk WorkFlow
for B&S’ indkøb
Funktionsadskillelse
Periodisering
0
1
1
1
1
1
1
3
Prio. Prio. Prio. Prio.
I alt
1
2
3
4
1
1
2
1
1
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handlingsplan fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af den udarbejdet handlingsplan vil medvirke til
en reduktion af den vurderet risiko.
7 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår: Registrering
-
1.1
Revisionsemne: Overholdelse af regelsæt om udbud
2016
Vi har konstateret, at B&S ikke selvstændigt -
Prio.
har etableret en overvågning af enhedens
indkøb.
”Indkøb
og Udbud” overvåger årligt,
4
hvorvidt regelsæt om udbud er efterlevet.
Rapportering herom fremsendes til oriente-
ring til B&S.
Ved at sammenholde gennemførte indkøb
med anvendelse af indkøbsaftaler, har vi
konstateret, at der i 2016 er gennemført ind-
køb ved Leverandør I.M. Frellsen K/S for i alt
ca. 1,6 mio. kr. hvor, der jf. B&S, burde have
været indgået en leverandøraftale. Informa-
tion herom fremgår også af førnævnte ledel-
sesrapportering.
B&S har i primo februar 2018 oplyst, at der
er indgået en indkøbsaftale med Frellsen.
Indkøbsaftale har virkning fra og med 1. fe-
bruar 2018.
Herudover er der ikke konstateret indkøb
ved leverandører, hvor årets indkøb andra-
ger over 500.000 kr., der ikke er gennemført
via indkøbsaftaler eller efter rekvirering af til-
bud.
8 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
2.1
Revisionsemne: Disponering af indkøb vedrørende
”Mindre reparationer… ”
Rammevilkår: Registrering
2017
Det er vores vurdering, at B&S har designet Der er forøget risiko for, at der gen- Vi anbefaler, at B&S, over for disponenter, ind-
Prio.
en betryggende kontrol for disponering af nemføres indkøb i B&S, der ikke er skærper regelsættet for disponering.
indkøb. Vi har dog konstateret, at B&S i en disponeret i overensstemmelse med
2
række tilfælde ikke gennemfører disponerin- det interne regelsæt. Risikoen for at
gen i overensstemmelse med den desig- der gennemføres og betales for ind-
nede procedure:
køb uden godkendelse vurderes dog
at være lav.
Disponeringsmail sendes ikke i alle til-
fælde til disponeringspostkassen.
Ved manglende godkendelse af di-
Disponeringer over 10t kr. godkendes sponeringen på disponeringstids-
ikke altid inden disponering og i flere til- punktet, medfører dette, at eventu-
fælde sker godkendelse af disponering elle fejl først identificeres på tids-
først ved fakturagodkendelse. I et til- punktet for fakturaens godkendelse,
fælde har vi konstateret, at fakturaen hvor leveringen typisk har fundet
overstiger det forud godkendte beløb, da sted. Dermed får eventuelle fejlrettel-
en håndværker på mødestedet blev bedt ser alene en fremadrettet effekt, men
om at udføre en ekstraopgave.
ikke en korrigerende effekt for det på-
I flere tilfælde er teksten, der fremgår af gældende indkøb.
disponeringsmailen hhv. fakturaspecifi-
kationen ikke ens. Og/eller timepris, le- Risici vedrørende bestilling af vare-
veret ydelse, reservepris, mv. fremgår og tjenesteydelser vurderes især at
ikke klart af fakturaspecifikationen for være forøget, idet der primært an-
indkøbet.
vendes mail samt telefon i forbin-
delse hermed. Indkøbsprocessen i
B&S vurderer ikke løbende, i hvilket omfang B&S er således ikke understøttet af
proceduren for disponeringer overholdes.
et indkøbssystem.
9 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra [Økonomifunktioner og Service, Bygninger og Service]:
Regelsættet for disponering vil blive beskrevet i en forretningsgangsbeskrivelse. Forretningsgangsbeskrivelsen vil blive udarbej-
det i samarbejde med Service og Regnskab. Forretningsgangsbeskrivelsen er udarbejdet og implementeret inden udgangen af
juni måned 2018. Der vil blive foretaget en opfølgning i 3. kvartal 2018.
10. oktober 2018
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling
Vi anbefaler B&S, i samarbejde med Regn-
skabsservice og de øvrige indkøbsfunktioner i
SKAT, vurderer behovet for at implementere en
systemunderstøttelse af den samlede indkøbs-
proces. Dette skal ses i lyset af de i denne rap-
port omtalte risici.
SKR indgår gerne i en dialog / sparring herom.
2.2
Revisionsemne: Elektronisk WorkFlow for indkøb i B&S
2016
B&S har tilrettelagt processen for indkøb, Der er risiko for, at den tilrettelagte
Prio.
med udgangspunkt i at varetage disponering indkøbsproces ikke er effektiv, da or-
og varegodkendelse, uden systemunder- dreafgivelse og betaling af faktura
3
støttelse. Bogføring og betaling af faktura er ikke indgår i en sammenhængende
ansvarsmæssigt placeret i Regnskabsser- systemunderstøttet proces. Dette
vice.
bevirker, at den samlede indkøbspro-
ces, efter vores vurdering, bliver unø-
Såfremt det nuværende set up fastholdes, dig ressourcekrævende.
hvor B&S alene er ansvarlig for disponering
og varegodkendelse, samt hvor indkøbspro- Vores vurdering understøttes af Mo-
cessen ikke er systemunderstøttet, er det derniseringsstyrelsens vejledning af
vores vurdering, at indkøbsprocessen ved
november 2013, benævnt ”Best
B&S kun kan forbedres marginalt.
practice processer for digital ind-
købs- og fakturahåndtering”.
En højere grad af effektivitet vurderes at
være mulig, såfremt der ved disponering til-
lige udarbejdes et konteringsforslag. Ved
godkendelse af disponering og konterings-
forslag, fremsendes automatisk en ordre til
leverandøren. Ved varemodtagelse kvitteres
herfor i indkøbssystemet. Ved fakturagod-
kendelse i elektronisk WorkFlow matches
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
10 af 12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0011.png
Nr.
Observationer
faktura med ordren, og såfremt der er vare-
modtaget, bogføres og betales fakturaen au-
tomatisk.
Risici
Anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling
-
3.1
Revisionsemne: Funktionsadskillelse
2016
Funktionsadskillelse mellem disponering / -
Prio.
godkendelse og betaling
SKAT har etableret funktionsadskillelse mel-
4
lem på den ene side disponering/ godken-
delse af indkøb og på den anden side beta-
linger. Funktionsadskillelsen er baseret på
en adskillelse af roller i SAP intern der un-
derstøtter den organisatorisk funktionsad-
skillelse.
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Bogføring
-
4.1
Revisionsemne: Periodisering
2016
Periodisering af udgifter mellem regnskabs- -
Prio.
år
SKAT har designet og implementeret en be-
4
tryggende proces for periodisering, der er
baseret på, at B&S i løbet af december ud-
arbejder en foreløbig (skabelonbaseret) liste
over disponeringer, der skal periodiseres,
hvorefter
Regnskabsservice
evaluerer
denne og udarbejder den endelige liste, til
brug for periodisering i periode 13.1.
11 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om indkøb - ejendomme
2161072_0012.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de for-
retningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
12 af 12
Økonomi, Indkøb i Bygning & Service