Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Skatteministeren
Ændring af momsloven og kildeskatteloven (Digitale salgsregistreringssystemer og
udstedelse af skattekort til tredjelandsstatsborgere) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er dels at sikre en højere grad af sporbarhed og gennemsigtighed i
forhold til udeholdt omsætning, dels at sikre at Skatteforvaltningen ikke udsteder skattekort til
tredjelandsstatsborgere uden arbejdstilladelse. Første del af lovforslaget udmønter dele af aftalen
om styrket indsats mod sort arbejde mellem alle Folketingets partier fra september 2017.
Ændring af ligningsloven, kursgevinstloven og pensionsafkastbeskatningsloven (Op-
hævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid ker-
nekapital m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at ophæve regler, som i dag giver finansielle udstedere af hybrid
kernekapital fradragsret for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v. Med forslaget vil adgangen
til fradrag bero på de almindelige skatteretlige kriterier for rentefradrag, hvilket allerede er til-
fældet for ikke-finansielle udstedere. Forslaget vil således sikre, at der ikke kan rejses tvivl om,
hvorvidt reglerne er forenelige med EU-retten.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 233 (folketingsåret 2018-19), som bortfaldt i forlængelse
af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Ændring af skatteforvaltningsloven (En ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet samt ingen omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbage-
kaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at nedbringe sagsbehandlingstiden i det administrative klagesy-
stem. Lovforslaget udmønter dele af aftalen om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet
retssikkerhedspakke IV mellem alle Folketingets partier fra december
2018.
Lovforslaget er en delvis genfremsættelse af L 212 (folketingsåret 2018-19), som bortfaldt i for-
længelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019. I tillæg til genfremsættelsen
foreslås en forlængelse af funktionsperioden for skatteankenævn, vurderingsankenævn og fælles
ankenævn og udskydelse af virkningstidspunktet for de nye klagebehandlingsregler for vurde-
ringssager. Desuden foreslås, at der ikke ydes omkostningsgodtgørelse ved klage over tilbage-
kaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat.
Ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og forskel-
lige andre love (Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser,
beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdan-
nelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række justeringer, der skal sikre mod utilsigtet
udnyttelse af skattereglerne. Lovforslaget skal bl.a. hindre, at forskellige aktieklasser kan bruges
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2019-20
til at hovedaktionærer kan opnå kunstig nedsættelse af aktieavancer eller fradrag for kunstige
tab, ligesom forslaget skal hindre, at kapitalfondspartnere kan undgå, at merafkast beskattes som
personlig indkomst - fx ved investering i infrastrukturfonde eller i visse gældsbreve.
Ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Styrket regelefterle-
velse på motorområdet, skærpet bødepraksis ved overtrædelse af registreringsafgifts-
loven og øvrige punktafgiftslove og øvrige tilpasninger af reglerne på motorområdet)
(Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række ændringer, der skal sikre regelefterlevelsen
på motorområdet, herunder afskaffelse af selvanmelderordningen ved eksport af motorkøretø-
jer. Lovforslaget har endvidere til formål at foretage en række tilpasninger på motorområdet,
bl.a. som følge af domme afsagt af Højesteret og EU-Domstolen. Lovforslaget udmønter dele
af aftalen om styrket regelefterlevelse på motorområdet mellem alle Folketingets partier fra april
2019.
Ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om retsafgifter og forskel-
lige andre love (Forenkling af regler om forældelseshåndtering, modregning ved trans-
porter, flere skyldnere på samme fordring, eftergivelse og afskrivning, retsafgift m.v.)
(Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre yderligere nødvendige forenklinger på inddrivel-
sesområdet med henblik på at understøtte det nye it-system for inddrivelse. Det foreslås at fast-
sætte klarere regler for afskrivning og eftergivelse af gæld til det offentlige, herunder reglerne
for eftergivelse af gæld til socialt udsatte, at forenkle reglerne for retsafgift og reglerne om mod-
regning i udbetalinger fra Skatteforvaltningen, når disse er overdraget til tredjemand (transpor-
ter), at forenkle håndteringen af inddrivelse af gæld med flere hæftere, at justere en regel om
håndteringen af accessorisk forældelse og at fastsætte nye regler for håndtering af forældelses-
afbrydelse over for skyldnere.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om styrkelse af den offentlige inddrivelse mellem alle
Folketingets partier fra juni 2017 og i det væsentlige en genfremsættelse af L 213 (folketingsåret
2018-19), som bortfaldt i forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af
konsum-is, momsloven og tinglysningsafgiftsloven (Godtgørelse af visse punktafgif-
ter til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrørende konsignati-
onslagre, kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af varer
til andre EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af varer, ydelser og aktiver, præ-
cisering af EU-regel om levering mod vederlag og værnsregel mod misbrug af særord-
ningen for rejsebureauer m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er primært at bringe momslovens regler i overensstemmelse med
EU-reglerne og implementere nye EU-momsregler, der skal være vedtaget senest den 1. januar
2020. Forslaget ændrer bl.a. reglerne om udtagning, konsignationslagre, kædehandel og kravene
til oplysning af købers momsnummer samt indfører en værnsregel i særordningen for rejsebu-
reauer for at sikre, at der afregnes korrekt moms. Herudover foreslås godtgørelse af punktafgif-
ter til visse organisationer m.v.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2019-20
Ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, ligningslo-
ven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven (Videregivelse af oplysninger om
diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af regler for flytning af pensi-
onsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af pensionskasser til livsfor-
sikringsselskaber m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at foretage en række tekniske justeringer på pensionsbeskatnings-
området. Lovforslaget indeholder bl.a. adgang til oplysninger om diskvalificerende udbetalinger
for pensionsinstitutter, smidigere regler for flytning af pensionsindbetalinger mellem forskellige
pensionsordninger og justeringer af reglerne for skattefri omstruktureringer af pensionsinstitut-
ter.
Ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrolloven, kildeskatteloven, lignings-
loven og pensionsbeskatningsloven (Gennemførelse af direktiv om obligatorisk auto-
matisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbindelse med indberet-
ningspligtige grænseoverskridende ordninger) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at skatteministeren kan fastsætte regler, der
gennemfører direktiv om indberetning og udveksling af oplysninger om visse grænseoverskri-
dende ordninger, som potentielt kan bruges til aggressiv skatteplanlægning, samt give mulighed
for, at der kan indgås tilsvarende aftaler med lande uden for EU.
Ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, skatte-
kontrolloven og forskellige andre love (Implementering af skatteundgåelsesdirekti-
vets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af definitionen af fast
driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v., tyde-
liggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-forhøjel-
ser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finansielle
konti m.v.) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at implementere skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til
medlemsstaternes CFC-regler. Endvidere foreslås det at justere definitionen af fast driftssted i
overensstemmelse med den ændrede fast driftsstedsdefinition i OECD’s
Modeloverenskomst.
Desuden foreslås det som opfølgning på en dom fra EU-Domstolen at give danske selskaber
mulighed for i visse tilfælde at fradrage endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v.
Dernæst foreslås det at tydeliggøre Skatteforvaltningens adgang til skønsmæssige ansættelser,
når transfer pricing-dokumentation ikke er indsendt rettidigt. Endelig foreslås det at bringe de
danske opbevaringsregler i relation til indberetningspligtige finansielle konti med tilknytning til
udlandet i overensstemmelse med de internationale standarder.
Ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og skatteindberetningsloven
(Bistand fra private aktører til restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse i udlan-
det, kommunalt ejede forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse og ophæ-
velse af rentefradrag for inddrivelsesrenter af fordringer under inddrivelse hos restan-
ceinddrivelsesmyndigheden) (Nov I)
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2019-20
Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt for restanceinddrivelsesmyndigheden at over-
vælte de omkostninger, der opstår, hvis en privat aktør antages til at yde bistand med inddrivel-
sen af gæld i udlandet, på skyldneren. Derudover har lovforslaget til formål at imødekomme et
ønske fra de kommunalt ejede forsyningsvirksomheder om at kunne vælge privat inddrivelse
frem for inddrivelse via restanceinddrivelsesmyndigheden. Endelig indeholder lovforslaget et
forslag om at ophæve fradragsretten for inddrivelsesrenter, der påløber fordringer under inddri-
velse hos restanceinddrivelsesmyndigheden. Forslaget har til formål at muliggøre en korrekt
indberetning af fradragsberettigede renter. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om styrkelse
af den offentlige inddrivelse mellem alle Folketingets partier fra juni 2017.
Ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskatteloven og forskellige andre love
(Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for sandsugere og tonnageskatte-
ordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradraget til søfolk på forsk-
nings- og havundersøgelsesskibe) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at foretage tilpasninger af hhv. DIS-ordningen, refusionsordnin-
gen for sandsugere og tonnageskatteordningen for at sikre overensstemmelse med EU-retten.
Desuden foreslås visse andre justeringer af tonnageskatteordningen for at sikre, at ordningen
anvendes efter hensigten, ligesom der foreslås en ændring af virkningstidspunktet for udvidelsen
af ordningen med en række specialskibsaktiviteter. Endelig foreslås en udvidelse af sømandsfra-
draget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe.
Ændring af ejendomsvurderingsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal
ejendomsskat og skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af grund- og ejendomsvær-
dier, afgrænsning af afledt virkning af klage- og domstolssager og andre tilpasninger
på vurderingsområdet m.v.) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række ændringer og præciseringer af lovgivnin-
gen på ejendomsvurderingsområdet med henblik på at forenkle og effektivisere vurderingsar-
bejdet og sikre sammenhæng mellem lovgivning og systemunderstøttelse.
Ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love (Beskatning ved
overdragelse til erhvervsdrivende fonde) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at give adgang til overdragelse af aktier til en erhvervsdrivende
fond uden bo- og gaveafgift eller beskatning af avancen på overdragelsestidspunktet. Forslaget
udmønter aftalen om
at følge anbefalingerne i rapporten ”Beskatning ved overdragelse af
er-
hvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde” mellem
den daværende regering (Venstre, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Radikale Venstre fra juni
2018.
Ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. (Omlægning af beskatningen af overskudsvarme m.v.) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at omlægge reglerne for beskatning af overskudsvarme, så udnyt-
telsen af overskudsvarme øges. Lovforslaget udmønter dele af aftalen om øget udnyttelse af
overskudsvarme mellem alle Folketingets partier fra marts 2019.
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2019-20
Ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love (Ensartet bo- og gaveafgift ved
generationsskifte) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at tilbagerulle lempelsen af bo- og gaveafgiften ved overdragelse
af erhvervsvirksomhed, så bo- og gaveafgiften igen kommer til at være den samme for overdra-
gelse af en erhvervsvirksomhed og andre aktiver. Lovforslaget er en opfølgning på regeringens
forslag til finanslov for 2020.
Ændring af emballageafgiftsloven og tobaksafgiftsloven (Forhøjelse af afgiften på en-
gangsservice, bæreposer og tobak) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at forhøje afgifterne på engangsservice, bæreposer samt tobak.
Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2020.
Ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Tilbagerulning af ophævelsen af
beskatningen af fri telefon og internet) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at tilbagerulle ophævelsen af beskatningen af fri telefon og inter-
net, som blev vedtaget i 2018 med virkning fra og med indkomståret 2020. Lovforslaget er en
opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2020.
Ændring af momsloven (Modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende
handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU) (Jan II)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre EU-regler, der moderniserer momsreglerne for
grænseoverskridende handel med varer og ydelser, herunder at afskaffe den momsfri import af
varer med en værdi under 80 kr. og harmonisere fjernsalgsgrænsen for EU-virksomheders salg
til forbrugere. Disse regelændringer foreslås bl.a. understøttet af en udvidelse af det eksisterende
One Stop Shop system.
Ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om skattefri kompensation for for-
højede energi- og miljøafgifter (Ligedeling og individuel indkomstaftrapning af børne-
og ungeydelsen og ligedeling af den supplerende grønne check m.v.) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at ændre udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelsen, så ydelsen
som udgangspunkt udbetales med halvdelen til hver af forældrene med fælles forældremyndig-
hed over barnet. Det foreslås samtidig, at indkomstaftrapningen individualiseres, så aftrapnin-
gen sker på grundlag af hver af ydelsesmodtagernes individuelle indkomstforhold. Den supple-
rende grønne check ligedeles som udgangspunkt også, da reglerne følger udbetalingsreglerne for
børne- og ungeydelse. Lovforslaget udmønter den sidste del af aftalen om ét samlet familieretligt
system mellem alle Folketingets partier fra marts 2018.
Lovforslaget forventes at være en genfremsættelse af L 224 (folketingsåret 2018-19), som bort-
faldt i forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: Skatteministerens lovprogram for folketingsåret 2019-20
Ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteindberetningsloven (Ny mo-
del for udbytteadministrationen og EU-retlig tilpasning af beskatningen af udenland-
ske foreninger og pensionsinstitutter m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at indføre en ny model for beskatning og indeholdelse ved udbe-
taling af udbytte til udenlandske aktionærer for dermed at gøre reglerne mere robuste mod svin-
del. Lovforslaget indeholder desuden en EU-retlig tilpasning af beskatningen af udenlandske
foreninger og pensionsinstitutter, således at disse ikke beskattes hårdere end danske foreninger
og pensionsinstitutter.
Ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (Lempelse af datakrav for ind-
drivelsesfordringer, forlængelse af udskydelsen af forældelsen af visse fordringer og af
perioden med paralleldrift m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at lette konverteringen og oprydningen i den gamle fordringsmasse
i DMI med det formål, at så mange fordringer som muligt kan komme under inddrivelse i det
nye inddrivelsessystem. Lovforslaget indeholder endvidere en forlængelse af forældelsesudsky-
delsen og paralleldriftsperioden med henblik på at undgå utilsigtet forældelse af fordringer.
6