Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2161026_0001.png
19. december 2016
J. nr. 16-0747658
Plannr. 116-791
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
Økonomi
Kundeservice
Revision af SKATs opgørelse af
momsindbetalingerne for finansåret 2015
Modtager
Direktør Merete Agergaard
Kopi
Direktør Anders Holbøll
Direktør Karin Bergen
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 15. juni
2016, revideret SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015 og
SKATs opgørelse af momsangivelserne fra DR og TV2 for 2015. Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de
observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse
af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen.
Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt
der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
SKRs anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder opgørelsen af momsberegningsgrundlaget for
2015.
København, den 19. december 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Jytte Grønlund Bjørn
Manager
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0003.png
Formål
Danmark og de øvrige medlemsstater betaler tre slags bidrag til EU
(benævnt EU’s
egne indtægter):
1. Bidrag bestående af opkrævede told og sukkerafgifter omfattet af artikel 2,
stk. 1, litra a i Rådets afgørelse 2014/335/EU
2. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for merværdiafgiften
(momsbidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra b i Rådets afgørelse 2014/335/EU
3. Bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for bruttonationalindkomsten (BNI-
bidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra c i Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning af bidrag
til EU’s egne indtægter
sker iht. Rådets forordning 609/2014
og Rådets forordning 1553/1989 samt Rådets afgørelse 2014/335/EU.
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
varetages af SKAT, mens
selve udgiften opføres i Statsregnskabet under Finansministeriet § 7.51.11.
Denne revision omhandler momsindtægtsgrundlaget for Danmarks bidrag
vedrørende merværdiafgiften, jf. punkt 2 ovenfor:
Medlemsstaternes betaling af momsbidrag i løbet af et budgetår er en form for a
conto-bidrag, der bliver reguleret, når der efter budgetårets udløb foreligger en
egentlig opgørelse af medlemsstaternes momsberegningsgrundlag for det
pågældende år. Medlemsstaterne skal inden den 31. juli i det efterfølgende
budgetår indsende momsberegningsgrundlaget for det foregående år, jf. Rådets
forordning 1553/1989 art. 7, stk. 1.
Momsberegningsgrundlaget opgøres med udgangspunkt i årets momsbrutto-
indtægter
1
. Opgørelsen af bruttoindtægterne skal i henhold til Rådets forordning
nr. 1553/89 udarbejdes efter kontantprincippet (faktiske betalinger). Nedenfor
benævnes bruttoindtægterne ”opgørelsen af momsindbetalingerne”.
Skatteministeriets departement har ansvaret for udfærdigelse og fremsendelse af
momsberegningsgrundlaget, som fremkommer efter at momsgrundlaget (beregnet
af bruttoindtægterne, jf. ovenfor) er blevet korrigeret for nulsats for aviser og
justeret for diverse kompensationer, jf. Rådets forordning 1553/1989 hvorved det
endelige momsberegningsgrundlag fremkommer og hvoraf Danmarks
momsbidrag til EU beregnes. Departementet har således ansvaret for ovennævnte
korrektion og justering som følge af kompensationerne. SKAT har ansvaret for at
udfærdige opgørelsen af momsindbetalingerne (bruttoindtægterne), som
fremsendes til departementet i maj/juni måned, så det endelige
momsberegningsgrundlag kan opgøres og fremsendes til EU-Kommissionen
inden den 31. juli. Opgørelsen af momsberegningsgrundlaget for 2015 fremgår af
bilag 3.
1
EU- Kommissionen har udfærdiget et skema, som medlemsstaterne skal anvende ved opgørelsen af det
endelige beregningsgrundlag. Bruttoindtægterne indgår under
”kode
R1” i det pågældende skema.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
3 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0004.png
SKAT oplyser endvidere Skatteministeriets departement om data vedrørende
momsangivelserne for DR og TV2, da departementet skal anvende dataene ved
opgørelse
af
kompensationer
i
forbindelse
med
opgørelsen
af
momsberegningsgrundlaget.
Revisionen omfatter en gennemgang af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne
for 2015 og oplysninger om momsangivelserne fra DR og TV2 (teleydelser) for
2015.
Revisionen skal resultere i, at SKR kan udtrykke en konklusion om, hvorvidt SKATs
opgørelse af momsindbetalingerne for 2015 er rigtig samt, at dataene vedrørende
DR og TV2 er i overensstemmelse med de modtagne angivelser.
Det er kontoret ”Regnskab – Skatter og Afgifter” i SKAT, der har ansvaret for
udarbejdelse af ovennævnte opgørelse af momsindbetalingerne.
EU-Kommissionen, Budget gennemfører kontrol vedrørende de momsbaserede
indtægter i de enkelte medlemslande.
Omfang
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision
revideret funktionsområdet ”Opgørelse”.
(Det reviderede funktionsområde
er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen omfatter SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
og SKATs opgørelse af momsdata fra DR og TV2 (teleydelser) for 2015.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
4 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0005.png
SKATs opgørelse af de samlede momsindbetalinger
Revisionen omfatter SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for 2015, data
vedrørende momsangivelser fra DR og TV2 samt SKATs interne
forretningsgangsbeskrivelse ”Intern beskrivelse årlig opgørelse af momsandelen
til EU”.
Vi har afstemt opgørelsen af momsindbetalingerne med momsindtægterne i SAP-
bogholderiet samt statsregnskabet.
Vi har analyseret udviklingen i momsindtægterne over årene og foretaget
afstemninger i relation til momsopgørelsen. Derudover er opgørelsen kontrolleret i
forhold til indre sammenhæng i opgørelsen, fortegnsanvendelse og sammenhæng
over til tidligere års opgørelser. Det er påset, at ny lovgivning og nye konti
vedrørende One Stop moms (M1SS
Mini one stop shop) er indarbejdet i
opgørelsen.
Vi har ligeledes påset, at relevante SAP-konti i forhold til momsopgørelsen kan
konfereres til konto 38.21.01 i statsregnskabet (SKS).
SKATs opgørelse af momsangivelserne fra DR og TV2
Revisionen er foretaget med udgangspunkt i SKATs oplysninger om data. Det er i
den forbindelse påset, at:
Opgørelsen indeholder månedsangivelsen for december 2014, samt
angivelserne fra og med januar til og med november for 2015 for begge
virksomheder.
Eventuelle yderligere momsangivelser på baggrund af rettede angivelser
er medtaget korrekt i dataene, samt at SKAT særskilt har oplyst om disse.
Skatteministeriets Koncernrevision har gennemgået og drøftet forhold vedrørende
opgørelsen af momsindbetalingerne med Regnskab
Skatter og Afgifter, bl.a. på
et møde afholdt den 17. juni 2016. Regnskab
Skatter og Afgifter har på baggrund
heraf udfærdiget en ny opgørelse for 2015. Den nye udgave blev fremsendt til SKR
og Skatteministeriets departement den 7. juli 2016.
Revisionen har resulteret i følgende korrektioner, som er indarbejdet i den nye
udgave, jf. ovenstående:
Betegnelse
Ændres fra kr.
Ændret til kr.
Nettoændring kr.
Momsudgifter
717.771.559
703.996.368
13.775.191
Momsafskriv-
3.309.767.847
1.119.769.416
2.189.998.431
ninger
Ændring
i
2.597.534.773
817.656.636
1.779.878.137
debitorer, moms
Ændring
i
-3.847.774
-3.846.448
-1.326
debitorer,
diverse afgifter
Ændring i alt
6.621.226.405
2.637.575.972
3.983.650.433
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
5 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0006.png
I forbindelse med revisionen har vi konstateret, at der udestår endelig afklaring af
afstemningsdifferencer vedrørende One Stop Moms (M1SS). På opgørelses-
tidspunktet udestod endelig afklaring af afstemningsdifferencer på 28 mio. kr. pr.
31. december 2015.
Skatteministeriets Koncernrevision har den 24. oktober 2016 afholdt møde med 2
procesejere for M1SS samt en medarbejder fra Regnskab
Skatter og Afgifter om
problemstillinger om afstemningsdifferencer vedrørende One Stop Moms.
Procesejerne oplyste bl.a., at systemforbedringer ventes implementeret ultimo
2016 og primo 2017, som vil forbedre afstemningsmulighederne. Dette er nærmere
beskrevet i observationsafsnittet.
Konklusion
SKATs opgørelse af de samlede momsindbetalinger
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i den
reviderede proces for opgørelse af momsindbetalingerne.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
På tidspunktet for udarbejdelse af opgørelsen af momsindbetalingerne ude-
stod uafklarede differencer pr. 31. december 2015 mellem betalingsspecifi-
kationer og faktiske afregninger i relation til One Stop Moms.
Debitorer vedrørende One Stop Moms og ovennævnte afstemningsdifferen-
cer var ikke indarbejdet i opgørelsen.
Der indgik en efterpostering vedrørende ej retskraftige momsfordringer i op-
gørelsen af momsindbetalingerne, som ikke har likviditetsmæssig betydning.
Der var fejl i opgørelsen, som kunne have været opdaget inden fremsendelse
til Departementet, hvis der havde været tilrettelagt og udført bedre kvalitets-
sikringskontroller.
Forretningsgangsbeskrivelsen er ikke opdateret, og den er udarbejdet meget
overordnet og kortfattet.
SKAT har i forbindelse med revisionen foretaget korrektioner i opgørelsen af
momsindbetalingerne, hvorefter det er vores opfattelse, at opgørelsen af
momsindbetalingerne for 2015, er opgjort rigtigt, det vil sige, at den ikke indeholder
væsentlige fejl og mangler. Der udestod på opgørelsestidspunktet endelig afklaring
af afstemningsdifferencer på 28 mio. kr. pr. 31. december 2015 vedrørende One
Stop Moms.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
6 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0007.png
SKATs opgørelse af momsangivelserne fra DR og TV2
Det er vores vurdering, at der
ikke er behov for
ændringer i de reviderede
processer vedrørende oplysninger om data vedrørende momsangivelser for DR og
TV2.
Det er vores vurdering, at SKATs oplysninger om data
momsangivelser for DR og TV2 er korrekte og fyldestgørende.
vedrørende
Den 7. juli 2016 meddelte vi Skatteministeriets departement ovenstående, samt at
SKR ville følge op på afstemningsdifferencerne vedrørende One Stop Moms.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Overvågning af ny lovgivning/nye
konti
Afstemningsprocedurer i relation
til One stop ordningen
Efterposteringer
Forretningsgangsbeskrivelsen
Kvalitetssikring
Prioritet 1
Høj risiko
0
1
0
0
0
Prioritet 2
Prioritet 3/4 I
alt
Middel risiko Lille risiko
1
0
1
1
1
0
0
0
0
0
1
1
1
1
1
I alt
1
4
0
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder.
Det er vores vurdering, at den udarbejdede handleplan vedrørende observation
2.1 ikke i væsentligt omfang vil medvirke til en reduktion af den vurderede risiko i
relation opgørelse af momsindbetalingerne.
Dette begrunder vi i følgende forhold:
SKR kan konstatere, at som forholdene er pt., jf. SKATs handleplan, kan
momsindbetalingerne for finansåret 2016, grundet afstemningsdifferencer, ikke
opgøres korrekt for så vidt angår One Stop Moms-indbetalinger.
Endvidere kan SKR ikke anerkende en tidsramme for opklaring, fejlrettelse, og
restudvikling vedrørende One Stop Moms, der strækker sig til slutningen af 2018.
I forhold til handleplanerne vedrørende de øvrige observationer er det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
7 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler,
at SKAT øger bevågenheden i forhold til ny
lovgivning på momsområdet, således at det
løbende vurderes om momsprocesserne i
tilstrækkelig grad sikrer korrekt bogføring, så
momsindbetalingerne kan opgøres nøjagtigt og
fuldstændigt.
1.1
Overvågning af ny lovgivning og nye konti
2016
Fra og med 2015 har EU indført ændringer Mangelfuld iagttagelse af ny lovgiv-
Prio.
vedrørende beskatningssted for moms på ning og nye momskonti forøger
teleydelser, således at momsen skal betales risikoen for, at momsindbetalingerne
2
til det EU-land, hvor kunden er. Der er i den ikke kan opgøres korrekt.
forbindelse indført en One Stop Moms-
ordning
2
(M1SS).
Der er oprettet en række nye konti i DMO og
SAP38 i relation til den regnskabsmæssige
registrering af One Stop Moms ind- og
udbetalinger.
De nye indtægts- og udgiftskonti indgik i den
oprindelige opgørelse af momsindbetalinge-
rne. Imidlertid var de tilhørende DMO
debitorkonti ikke indarbejdet i debitorerne
ultimo 2015 ligesom afstemningsdifferen-
cerne ultimo 2015 ikke var indarbejdet. Dette
har SKAT korrigeret i den nye opgørelse.
2
De nye regler vedrører ændring af beskatningssted for teleydelser til kunder i andre EU-lande, hvorefter momsen skal afregnes til angives og betales i det land, hvor ydelsen leveres. Der blev i
tilknytning hertil indført en ”One stop momsordning – M1SS”, således at virksomheder kan vælge at angive og betale momsen i ét
EU-land, og det pågældende land skal derefter fordele
indbetalingerne til de øvrige EU-lande. De nye regler vil medføre, at nogle EU-lande kommer til at miste momsindtægter, mens andre EU-lande vil få flere momsindtægter. Der er i overgangsperiode
indført et overgangsgebyr for at give kompensation til de lande, der mister momsindtægter. Det EU-land, hvortil en virksomhed betaler momsen, kan tilbageholde en del af momsbetalingen, som
overgangsgebyr. Overgangsgebyret kan tilbageholdes de første 4 år, dvs. indtil ultimo 2018. Overgangsgebyret udgør 30% i 2015. Gebyret skal indgå i opgørelsen af momsindbetalingerne i
afregningsstaten.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
8 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter):
Kontaktperson Mette Jensen:
Regnskab er enig i observationen omkring overvågning af ny lovgivning og nye konti. Det er korrekt, at der ved ny lovgivning og
momskonti er risiko for mangelfuld opgørelse af momsindbetalingerne. Regnskab er involveret i oprettelse af konti ved ny lovgivning,
og informeres derfor i dag omkring dette. Regnskab vil tage initiativ til at få processen ændret, så Regnskab bliver involveret tidligere
i processen.
30. november 2017
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
9 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler,
at SKAT opprioriterer afklaring af afstemnings-
differencer og fejlrettelser for perioden 1. juli
31. december 2016, således det sikres, at saldi
på One Stop momskontiene pr. 31. december
2016 kan opgøres korrekt.
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler,
at SKAT iværksætter procedurer som sikrer, at
der foretages løbende afstemning, udligning,
opklaring og fejlrettelse vedrørende afstem-
ningsdifferencer for såvel indbetalinger som
udbetalinger i relation til M1SS-ordningen.
2.1
Afstemningsprocedurer i relation til One Stop Moms (afstemnings-
2016 differencer)
Prio.
Der udestår en række afstemningsdiffe-
rencer i relation til One Stop Moms.
1
Differencerne er hovedsageligt forårsaget af
fejl i overførsel/indberetning af betalings-
specifikationer og uoverensstemmelser i
afregninger fra de øvrige medlemslande. Da
det systemmæssigt ikke er muligt at
opsplitte afregninger i enkeltposter er
differencerne tidskrævende at afklare. Der
har siden opstart af One Stop Moms (M1SS)
udestået endelig afklaring af en række
differencer.
I juni 2016 er de uafklarede differencer pr.
31. december 2015 opgjort til ca. 28 mio. kr.
I den endelige opgørelse af momsindbe-
talingerne indgår de korrektioner, som var
afklaret for 2015 på opgørelsestidspunktet.
Skatteministeriets Koncernrevision har fulgt
op på ovenstående afstemningsdifferencer.
Regnskab
Skatter og afgifter orienterer
løbende om ovennævnte problemer i
regnskabsgodkendelsen for Finanslovens §
38.
Det fremgår af regnskabsgodkendelsen for
august 2016, at der fortsat er uafklarede
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
En mangelfuld implementering af
den regnskabsmæssige proces for
M1SS-ordningen, herunder mangler
i de løbende udligning- og afstem-
ningsprocedurer, øger risikoen for, at
momsindbetalingerne
ikke
kan
opgøres korrekt.
10 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0011.png
Nr.
Observationer
differencer mellem betalingsspecifikationer
og afregninger i relation til M1SS. SKAT er i
gang med at afklare differencerne bag-
udrettet.
Regnskab
Skatter og Afgifter har oplyst, at
der ultimo september er afklaret uover-
ensstemmelser mellem likvider modtaget på
Skattekontoen og modtagne betalings-
specifikationer (angivelser) fra opstart pr.
1.april 2015 og indtil 31. juli 2016.
I regnskabsgodkendelsen for juni måned
fremgår endvidere, at der ikke løbende
udlignes og afstemmes vedrørende udbe-
talinger fra Danmark til de øvrige med-
lemslande.
Procesejerne fra Kundeservice for M1SS
har oplyst, at der er systemforbedringer på
vej i betalingsmodulet i M1SS med release i
henholdsvis november 2016 og primo 2017,
som bl.a. muliggør søgning på afviste
indbetalinger. Systemændringerne vil sam-
let set gøre det muligt at tilrettelægge bedre
afstemningsprocedurer.
I november måned 2016 igangsætter SKAT
kortlægning og analyse af risici og kon-
troller for momsområdet ”end to end” ud fra
en regnskabsmæssig vurdering, herunder
vedrørende M1SS ordningen. Det sker på
baggrund af
projektet ”Regnskabsmæssig
risikoanalyse”.
Risici
Anbefalinger
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
11 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Forretningsprocesser, Erhverv
afgifter og registrering:
Kontakt person: Karin Hagemann Pedersen:
Opklaring og fejlrettelser. Forventet implementeringsdato 31. december 2018
Alle udestående opgaver på One stop moms, der er overdraget til forretningen i forbindelse med nedlukning af udviklingsprojekt
M1SS, er organiseret i en task force, der både omfatter forretnings- og IT-ressourcer. Task forcen følger en samlet tidsplan, der pt.
strækker sig til slutningen af 2018. Opklaring, fejlrettelse og restudvikling med betydning for korrekt opgørelse af statsregnskabet
indgår i den samlede plan.
Osm indeholder fortsat mange fejl, og mængden af indmeldte fejl er ikke faldende. Fejlene rammer den løbende drift og task forcens
opgaveløsning. Der er flere tilbageløb, inden fejl bliver løst.
Opgaven med oprydning, fejlrettelse og restudvikling har vist sig at være betydelig større end først antaget, og det er SKATs
vurdering på nuværende tidspunkt, at det desværre ikke vil være muligt at gennemføre den nødvendige oprydning og fejlrettelse,
der er en forudsætning for en korrekt opgørelse pr. 31. december 2016, og inden opgørelsen sendes til EU-Kommissionen.
Oprydning, fejlrettelse og restudvikling med betydning for korrekt opgørelse af statsregnskabet kræver dels specifikation og
gennemførsel af systemændringer, dels etablering og justering af processer og dels specifikation af, hvordan der skal ryddes op.
Der er systemforbedringer på vej i betalingsmodulet, som har betydning for tilrettelæggelsen af afstemningsprocedurerne. Det vil
dog være svært helt at undgå afstemningsdifferencer, der kan henføres til fejl eller mangler fra MSID, fx fejlbehæftede
angivelser/betalinger, manglende eller forkert betalingsreference m.v. Det forudsætter, at disse hurtigt kan identificeres, hvilket
forudsætter systemændringer og yderligere optimering af afstemningsprocesserne.
Til at drive opgaven med opklaring og fejlrettelse i task forcen tilføres her og nu en dedikeret ressource på forretningssiden (0,4
årsværk) i Kundeservice.
Kommentar SKR:
SKR kan konstatere, at som forholdene er pt., kan momsindbetalingerne for finansåret 2016, grundet afstemningsdifferencer, ikke
opgøres korrekt for så vidt angår One Stop Moms-indbetalinger.
SKR kan ikke anerkende en tidsramme for opklaring, fejlrettelse, og restudvikling vedrørende One Stop Moms, der strækker sig til
slutningen af 2018.
31. december 2018
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
12 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Mangelfuld bevågenhed i forhold til
efterposteringer foretaget på moms-
kontiene, medfører en forøget risiko
for fejl i opgørelsen af moms-
indbetalingerne.
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler,
at SKAT indarbejder et særskilt afsnit i
forretningsgangsbeskrivelsen om afskrivnin-
ger/efterposteringer, samt at der udarbejdes en
fast skabelon, så der reguleres for de
afskrivninger, som ikke har likviditetsmæssig
betydning.
3.1
Efterposteringer
2016
SKR konstaterede i forbindelse med
af
afskrivningerne
i
Prio.
gennemgang
opgørelsen, at en efterpostering af ej
2
retskraftige momsfordringer indgik. Da det
drejer sig om anslåede beløb, som ikke er
henført til konkrete debitorkonti og som ikke
har likviditetsmæssig betydning, skal efter-
posteringen (afskrivningen) ikke indgå.
Regnskab - Skatter og Afgifter har efterføl-
gende korrigeret opgørelsen, således at den
pågældende afskrivning ikke længere
indgår.
Det fremgår ikke af forretningsgangs-
beskrivelsen, at der generelt skal være en
forøget bevågenhed i forhold til foretagne
efterposteringer på momskontiene ved
udfærdigelsen af opgørelsen.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter):
Kontaktperson Mette Jensen:
Regnskab har noteret sig, at SKR anbefaler, at SKAT indarbejder et særskilt afsnit i forretningsgangsbeskrivelsen om
afskrivninger/efterposteringer, samt at der udarbejdes en fast skabelon, så der reguleres for de afskrivninger, som ikke har
likviditetsmæssig betydning.
Regnskab er enig i observationen om, at efterposteringen af ej retskraftige momsfordringer, der ikke har likviditetsmæssig betydning
indgik i opgørelsen. Regnskab vil derfor få efterposteringen af ej retskraftige momsfordringer indarbejdet i
forretningsgangsbeskrivelsen, tage Initiativ til, at der udarbejdes en fast skabelon til afskrivninger, der ikke har likviditetsmæssig
betydning i opgørelsen, samt indarbejde ændringen i kvalitetssikringen til en tredjemand.
30. november 2017
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
13 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
En mangelfuld og meget overordnet
forretningsgangsbeskrivelse på en
opgave, som udelukkende gennem-
føres en gang årligt, øger risikoen for
at opgørelsen af momsindbe-
talingerne bliver fejlagtig.
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler,
at SKAT opdaterer forretningsbeskrivelsen, og
at den udbygges således de enkelte
delelementer i opgørelsen beskrives specifikt.
4.1
Forretningsgangsbeskrivelsen
2016
Skatteministeriets Koncernrevision har i
Prio.
forbindelse med revisionen konstateret, at
forretningsgangsbeskrivelsen
”Intern beskri-
2
velse årlig opgørelse af momsandelen til
EU”
ikke er opdateret i forhold til den nye
One Stop Momsordning.
Det er tillige konstateret, at de enkelte
områder i forretningsgangsbeskrivelsen er
beskrevet meget overordnet og kortfattet.
Opgørelsen udarbejdes en gang årligt og
kan derfor ikke betragtes som en
”rutineopgave”.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter):
Kontaktperson Mette Jensen:
Regnskab er enig i observationen, om at forretningsgangsbeskrivelsen mangler opdatering vedr. M1SS moms.
Forretningsgangsbeskrivelsen er meget overordnet og kortfattet.
Regnskab vil opdatere og uddybe forretningsgangsbeskrivelsen, således at den også indeholder M1SS moms.
30. november 2017
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
14 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Såfremt der ikke er fastlagt og
beskrevet konkrete kvalitetssikrings-
handlinger/kontroller, som foretages
systematisk inden fremsendelse af
opgørelsen af momsindbetalingerne
til Skatteministeriets departement, er
der risiko for, at der anvendes ikke
tilstrækkeligt kvalitetssikrede data
ved udarbejdelse af Danmarks
momsberegningsgrundlag.
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler,
at SKAT overvejer, hvilke kvalitetssikrings-
kontroller, der skal iværksættes for at sikre, at
opgørelsen af momsindbetalingerne er korrekt.
Når kvalitetssikringskontrollerne er identificeret,
anbefaler Skatteministeriets Koncernrevision,
at der indarbejdes et særskilt afsnit i
forretningsgangsbeskrivelsen om den kvalitets-
sikring, som skal foretages, inden opgørelsen
fremsendes til Skatteministeriets departement
og Skatteministeriets Koncernrevision.
Skatteministeriets Koncernrevision anbefaler
desuden, at den gennemførte kvalitetssikring
gennemføres og dokumenteres i et særskilt
dokument/regneark.
5.1
Kvalitetssikring
2016
Skatteministeriets Koncernrevision har i
Prio.
forbindelse med revisionen konstateret, at
SKAT har etableret en procedure til sikring
2
af, at alle posteringer på momskontiene
indgår
i
opgørelsen
af
momsind-
betalingerne, da der foretages diverse
afstemninger mellem beløbene i opgørelsen
og beløbene i SAP38 og SKS. Der udføres
således kontroller, der er med til at sikre
fuldstændighed
i
opgørelsen
af
momsindbetalingerne.
Imidlertid har Skatteministeriets Koncern-
revision konstateret, at der eksempelvis ikke
er fastlagt/beskrevet kontroller i forhold til:
1. Indre sammenhæng i opgørelsen af
momsindbetalingerne
2. Fortegnsanvendelse
3. Kontrol af anvendte formler/sammen-
tællinger
4. Kontroller i forhold til at efterposteringer
mv. indgår korrekt
5. Sammenholdelse med opgørelsen af
momsindbetalingerne for det forudgå-
ende år.
Skatteministeriets Koncernrevision konsta-
terede i forbindelse med revisionen, at der
var fejl i opgørelsen, som kunne have været
undgået, såfremt der var gennemført en
mere systematisk kvalitetssikring. Det drejer
sig eksempelvis om fejl i overførsel af
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
15 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0016.png
Nr.
Observationer
debitorerne pr. 31. december 2015 og
posteringer på udgiftskonti, som indgik
forkert.
Regnskab
Skatter og afgifter har efterføl-
gende oplyst, at tilrettelæggelse af yder-
ligere kvalitetssikringskontroller er igangsat.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter):
Kontaktperson Mette Jensen:
Regnskab har noteret sig, at SKR anbefaler, at SKAT iværksætter kvalitetssikringskontroller, samt at det indarbejdes i
forretningsgangsbeskrivelsen for at sikre, at momsindbetalingerne er opgjort korrekt. Yderligere anbefaler SKR, at SKAT
dokumenterer den gennemførte kvalitetssikring særskilt.
Regnskab vil udarbejde en kvalitetssikringskontrol af opgørelsen, og få den indarbejdet i forretningsgangsbeskrivelsen, samt
udarbejde et dokument, hvor kontrolløren dokumenterer kvalitetssikringen.
30. november 2017
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
16 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0017.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
17 af 18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om revision af SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
2161026_0018.png
Bilag 3: Momsberegningsgrundlaget for 2015
Oversigt
Egne momsindtægter. Medlemsstat Denmark, regnskabsår 2015
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2015
18 af 18