Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2160991_0001.png
23. august 2017
J. nr. 16-0789273
Plannr. 116-405
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
SKAT
Serviceaftaler mv.
Modtager
Direktør for SKAT - Merete Agergaard
Kopi
Direktør for Økonomi - Anders Holbøll
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 1. juli
2016, revideret en række af SKATs serviceaftaler mv. Den udførte revision er en
del af den samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de
observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af
det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det
vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der
ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs anbefalinger til handleplaner, der kan formindske
de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefalinger
har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende
vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 23. august 2017
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af serviceaftaler mv.
2 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0003.png
Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, hvorvidt SKAT har etableret betryggende
procedurer vedrørende serviceaftaler mv., herunder at der er etableret
betryggende procedurer for etablering af aftalegrundlag, afregning af forbrug,
opfølgning mv.
Revisionen omfatter en gennemgang af SKATs administration af aftaler med
statslige virksomheder såvel inden for Skatteministeriets koncern som uden for
Skatteministeriets koncern. Gennemgangen omfatter følgende aftaler (efterfølgen-
de benævnt serviceaftaler mv.):
Serviceleveranceaftale af 17. dec. 2013
Aftale mellem Departementet,
Skatteankestyrelsen, Spillemyndigheden og SKAT, Koncernservice, SKAT IT-
Drift.
Samarbejde mellem SKAT og Departementet vedr. ICE
(ejendomsvurderinger), ICI (inddrivelse), ICT (told)
Aftale med Statens Administration (herefter SAM)
Ydelser vedr. løn til
SKAT, SPIL og SANS.
Aftalen findes som bilag i Ministerieinstruksen.
Samarbejde med Bygningsstyrelsen
Aftale med SAM vedr. studielån
Hovedsamarbejdsaftale mellem Miljøstyrelsen og SKAT
Aftale om administration vedr. delvis kompensation for købsmoms for
almennyttige foreninger (FL16)
Aftale om midlertidig ordning til fordeling af midler i stedet for udlodning fra
spillehaller (FL16)
Omfang
Revisionen er gennemført i perioden august til december 2016 og vedrører finans-
året 2016.
Vi har afholdt opstartsmøde den 29. september 2016 med chefkonsulent Svend-
B. Mandel Hansen, chefkonsulent Christian Ibsen, funktionsleder Mette Herner,
funktionsleder Mette Winkler, specialkonsulent Jacob Brok for at tilvejebringe et
overblik over SKATs administration af serviceaftaler mv.
I forbindelse med den revisionsmæssige gennemgang af de i ovennævnte afsnit
nævnte aftaler har vi modtaget følgende dokumentation:
Samarbejdsaftaler
Serviceleveranceaftaler
Finanslovsaftaler
Ydelseskataloger vedr. serviceaftaler mv.
Dokumentation for at aftaleforhold overholdes (afrapportering, kommunika-
tion mv.)
Dokumentation for underliggende forbrugsafregninger fordelt på de enkelte
aftaler
3 af 11
Revision af serviceaftaler mv.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0004.png
Dokumentation for konteringsinstruks fordelt på de enkelte aftaler
Skriftlig svar fra SKAT på spørgerammer fordelt på de enkelte aftaler
Ved revisionen har vi vurderet retningslinjer for udarbejdelse af ovennævnte afta-
ler. Vi har gennemgået indgåede aftaler samt stikprøvevist testet, hvorvidt centrale
dele af aftalerne opfyldes af parterne, herunder om aftalerne er ajourførte og
dækker de leverede ydelser. Forbrugsafregninger er gennemgået og sammenholdt
med aftalevilkår samt underliggende dokumentation for forbrug - bortset fra de
forbrugsafregninger SKR ikke har modtaget ved revisionens ophør, jf. nedenfor.
Endvidere har vi vurderet anvendte konteringsinstrukser.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområdet rammevilkår, opgørelse og bogføring. Det reviderede
funktionsområde er fremhævet med gråt i figuren.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Ved afslutningen af revisionen, ultimo december 2016, har SKR ikke modtaget alt
indkaldt dokumentation fra SKAT. Det skal understreges, at SKR har frabedt sig
yderligere dokumentation ved revisionens afslutning. Revisionsrapporten er
udarbejdet på det foreliggende grundlag.
SKR har ved revisionens afslutning ikke modtaget følgende materiale:
Løsning af opgavenr for Miljøstyrelsen (FL16):
Redegørelse for konteringsinstrukser
Aftale med SAM (løn)
Ydelser til SKAT, SPIL og SANS:
Underliggende beregninger der ligger til grund for forbrugsafregninger
Redegørelse og dokumentation for at underliggende forbrugsafregninger fra
SAM kontrolleres for korrekthed i forhold til gældende betalingsmodel
Revision af serviceaftaler mv.
4 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0005.png
Serviceydelser til Spillemyndigheden:
Redegørelse for konteringsinstrukser
Administrationsaftale med SAM (studielån):
Redegørelse for konteringsinstrukser
Dokumentation for udtræk fra tidsregistrering på psp-element oprettet til
formålet.
Redegørelse og dokumentation for at underliggende forbrugsafregninger fra
SAM kontrolleres for korrekthed i forhold til gældende betalingsmodel
Samarbejde mellem SKAT og Departementet vedr. ICE (ejendomsvurderinger),
ICI (inddrivelse), ICT (told):
Ajourført ydelseskatalog for departementet
Dokumentation for udtræk fra tidsregistrering på psp-element oprettet til
formålet.
Redegørelse for konteringsinstrukser
Konklusion
Det er vores vurdering, at der i større omfang er behov for ændringer i de revide-
rede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
SKAT har ikke udarbejdet skabeloner til brug ved indgåelse af serviceleve-
ranceaftaler med virksomheder i Skatteministeriet, som sikrer, at der tages
stilling til alle væsentlige forhold.
På baggrund af vores gennemgang, herunder gennemgang af referat fra
kundegruppemøder i SKAT er det vores vurdering, at der er behov for at
ajourføre SKATs serviceaftale med Departementet, Skatteankestyrelsen og
Spillemyndigheden. Den nuværende serviceaftale er efter vores vurdering
uklar og på visse områder mangelfuld. Dette giver anledning til misforståelser
om services og serviceniveau mellem serviceaftaleparterne.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1. Etablering af aftaler
2. Kunde-/leverandørforhold
3. Forbrugsafregninger
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
0
0
1
Prioritet 2
Middel risiko
2
0
0
2
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
0
0
0
I
alt
3
0
0
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
SKAT har oplyst, at der ikke udarbejdes handleplaner vedr. observationerne 1.1
og 1.2. SKAT har således ikke planlagt tiltag med henblik på at reducere de af
SKR vurderede risici. Det er vores vurdering, at implementering af udarbejdede
handleplan til observation 1.3 vil medvirke til en reduktion af den vurderede risiko.
Revision af serviceaftaler mv.
5 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1.1
P2
Observationer
Revisionsemne:
Etablering af aftaler
Udarbejdelse af skabeloner
Ved gennemgang af serviceaftaler mv., kan det
konstateres, at de er opbygget forskelligt og dermed ikke
udspringer af en skabelon.
Følgende serviceaftaler ligger til grund for observationen:
Serviceleveranceaftale af 17. dec. 2013
Aftale
mellem Departementet, Skatteankestyrelsen,
Spillemyndigheden og SKAT, Koncernservice, SKAT
IT-Drift.
Hovedsamarbejdsaftale mellem Miljøstyrelsen og
SKAT af januar 2016
Det er eksempelvis oplyst fra SKAT, at bl.a.
serviceleveranceaftale af 17. december 2013 er
udarbejdet med afsæt i tidligere udarbejdede
serviceleveranceaftaler:
• Serviceleveranceaftale vedr. HR, drift, økonomi af juni
2009
• Serviceleveranceaftale for IT-Service
af december 2009
• Udkast til IT-driftsaftale
for Skatteankestyrelsen, oktober
2013 samt oprindelig version fra maj 2009
Endvidere er den nuværende hovedsamarbejdsaftale
mellem Miljøstyrelsen og SKAT af januar 2016 er udarbej-
det i forlængelse af foregående aftale fra september 2012.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
SKAT har oplyst, at der ikke udarbejdes handleplaner vedr. observation 1.1.
Implementeringsdato:
[indtast dato]
Der er risiko for, at SKAT i
forbindelse med udarbejdelse af
nye/genforhandlede
samarbejds- og service-
leveranceaftaler, ikke får
indarbejdet alle relevante og
nødvendige forhold i forbindelse
med modtagelse eller levering
af ydelser, da der ikke tages
udgangspunkt i eksisterende
vejledninger eller skabeloner.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår
SKR anbefaler, at SKAT udarbejder skabeloner
til udarbejdelse af samarbejds- og
serviceleveranceaftaler. Skabelonerne bør
udarbejdes for at sikre, at aftaleparterne tager
stilling til alle nødvendige forhold, herunder om
forholdet bør indgå i det underskrevne
aftaledokument.
Vi anbefaler, at skabelonerne bør indeholde
beskrivelse af følgende aftaleforhold:
1. Ydelsernes omfang
2. Kvaliteten af ydelsesleverancer
3. Fejltolerance på leverede ydelser -
konsekvens
4. Rammer for relation mellem leverandør og
kunde
5. Roller og ansvar
6. Prisfastsættelse ift. ydelsesbehov
7. Driftsstatusrapporter til kunde
8. Ændringshåndtering af SLA og
servicekatalog.
6 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0007.png
Nr.
1.2
P1
Observationer
Revisionsemne:
Etablering af aftaler
Behov for genforhandling af serviceleveranceaftale af 17.
december 2013 (SLA)
På baggrund af referater fra kundegruppemøder i SKAT (der er
ikke afholdt kundegruppemøder i 2016) kan det konstateres, at
SKATs serviceaftaleparter (Departementet, SKAT IT-Services,
Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden) har udtrykt et behov
for at genforhandle SLA’en.
Etableringen af implementeringscentrene (ICI, ICE og ICT) i 2015
har medført en kraftig forøgelse i antallet af leverancebestillinger
og i SKATs assistance med at understøtte udviklingen af nye it-
teknologier. Disse ydelser og deres finansiering er ikke afspejlet i
aftalen.
SKAT har ikke kunnet dokumentere, hvilke serviceydelser
Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden modtager vedr. HR,
drift og økonomi. Skatteankestyrelsen har endvidere i forlængelse
af udarbejdelsen af et nyt servicekatalog anmodet om
udarbejdelse af en ny SLA for it-services.
Derudover er der gennemført en række organisatoriske ændringer
i SKAT i løbet af 2016. Koncernservice blev nedlagt 01.01.16 og
de faglige områder blev fordelt i HR og Økonomi. IT blev nedlagt
01.04.16 og fordelt i henholdsvis Økonomi og Kundeservice. De
organisatoriske ændringer er ikke blevet afspejlet i SLA’en. IT og
Data er senest blevet etableret som et selvstændigt
forretningsområde pr. 5/12 2016.
Formuleringerne i SLA’en
er
upræcise ligesom beskrivelsen af
omfanget og arten af de serviceydelser, som skal leveres, er
mangelfuld. Dette medfører uklarhed og giver anledning til misfor-
ståelser om omfanget og arten af services og serviceniveauet over
for serviceaftaleparterne.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår
Som følge af, at SLA’en ikke er
ajourført er der risiko for, at
SKAT ikke leverer de aftalte
ydelser til de aftalte servicemål.
Der er endvidere risiko for, at
SKAT afregner for færre/flere
ydelser end SKAT har leveret.
SKR anbefaler, at SKAT snarest i sam-
arbejde med eksisterende og bestående
serviceaftaleparter genforhandler Ser-
viceleveranceaftale af 13. december
2013, herunder underliggende ydelses-
kataloger fordelt på it-services, HR, drift
og økonomi.
Af de genforhandlede ydelseskataloger
skal det klart fremgå, hvilke ydelser der
leveres til hver enkelt aftalepart fordelt
på ydelserne HR, drift, økonomi og it-
service. Ydelseskatalogerne bør gen-
nemgås løbende med aftaleparterne, jf.
SLA’en,
for at sikre evt. genforhandling,
præcisering og ajourføring.
Serviceleveranceaftaler og ydelseskata-
loger bør endvidere udarbejdes i
forbindelse med oprettelsen af nye
styrelser i 2017. Dette vil sikre et
betryggende serviceleveranceniveau for
nyetablerede styrelser (Toldstyrelse,
Inddrivelsesstyrelse, Vurderingsstyrelse
mfl.), særligt i opstartsfasen.
SKR anbefaler, at grundlaget for bereg-
ning af ressourcetræk ved levering af af-
talte ydelser til aftaleparterne bør tages
op til ny vurdering.
7 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0008.png
Nr.
Observationer
Ved forbrugsafregning over for SKATs kunder anvendes
årsværkstal til fordeling af en række specifikke udgifter inden for
HR, drift, og økonomi (koncernopgaver).
For ”Koncernopgaver”
anvendes en årsværkssats på 8% af gennemsnitslønnen for et
støtteårsværk (gennemsnitlig løn for de medarbejdere der leverer
ydelser til SKATs kunder) på 475.000 kr. Denne sats ganges med
antal årsværk hos kunden. I forhold til it anvendes en fast sats på
12.000 kr. pr. kundeårsværk. Vedr. administration af lejemål
anvendes forholdsmæssig årsværk (mellem SKAT og kunde)
gange med SKATs udgifter på området. Fordelingen blev beregnet
i 2013 på baggrund af Spillemyndighedens ressourcetræk på det
daværende SAC (5%) og Koncern-IT (3%).
Der foreligger ikke beregninger, der dokumenterer, at SKAT
medregner alle relevante omkostninger i betalingsmodellen eller at
SKAT højst afregner de omkostninger, som er medgået til levering
af ydelser til serviceparterne.
Det oprindelige grundlag for forbrugsafregninger over for SKATs
aftaleparter vurderes at være forældet. Spillemyndigheden
vurderes endvidere ikke at være repræsentativ for de øvrige
aftaleparter
Risici
Anbefalinger
SKAT bør ved denne proces tage hen-
syn til aftaleparternes individuelle res-
sourcetræk hos SKAT, idet Departemen-
tet, Skatteankestyrelsen og Spillemyn-
digheden ikke har samme behov for ser-
viceydelser inden for HR, drift, økonomi
og it-service.
Der bør foreligge dokumenterede
beregninger, som med udgangspunkt i
medarbejdernes tidsforbrug mv. sikrer,
at de leverede ydelser afregnes på
omkostningsdækkende basis, herunder
at der afregnes for de faktisk leverede
ydelser.
Handleplan fra [Angiv implementeringsansvarligt funktionsområde eller kontor]:
SKAT har oplyst, at der ikke udarbejdes handleplaner vedr. observation 1.2.
Implementeringsdato:
[indtast dato]
8 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0009.png
Nr.
1.3
P2
Observationer
Revisionsemne:
Etablering af aftaler
Afholdelse af kundegruppemøder
Der er ikke afholdt kundegruppemøder (driftsstatus-
møder) vedr. serviceleveranceaftale af 17. december
2013 (SLA) siden 2015.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår
SKR anbefaler, at SKAT får indskærpet
procedurerne omkring kundegruppemøder
med aftaleparterne, jf. SLA.
SKR foreslår, at SKAT implementerer opfølg-
ningspunkter (kvalitetssikring), der skal være
med til at sikre, at serviceleveranceaftaler
fremadrettet overholdes i forhold til etablere-
de fora på direktør, kontorchef- og medarbej-
derniveau. Dette vil imødekomme de umid-
delbare ydelsesbehov, der løbende opstår
hos aftaleparterne. Forankring på direktør-
niveau, via halvårlige møder, vil endvidere
sikre eventuelle behov for genforhandlinger
eller præciseringer i SLA’en.
Der er risiko for, at ændrede krav til
serviceydelser fra kunderne ikke imø-
dekommes hurtigt og effektivt af
SKAT, såfremt aftalte
kundegruppemøder ikke afholdes, jf.
Ifølge aftalen er der etableret forskellige fora til løbende serviceleveranceaftalen. Dette kan
koordinering på direktørniveau (halvårlig mødefrek-
resultere i, at SKAT i længere tid ikke
vens), kontorchefniveau (kvartalsvis mødefrekvens)
opfylder aftaleparternes ydelsesbe-
eller den daglige drift via medarbejdere hos leverandør hov.
og kunde. Mødefrekvenserne overholdes ikke på trods
af et behov hos aftaleparterne, jf. observation 1.2.
Gennemgang af modtagne referater giver SKR et
billede af, at SKAT i flere tilfælde lader nødvendige
genforhandlinger af serviceleveranceaftalen stå i
venteposition, såfremt der stilles for mange og store
krav til ændringer og tilføjelser hertil. De ændrede krav
til serviceleveranceaftalen kan bestå i ændrede
organisatoriske forhold samt nye og ændrede krav til
serviceydelser. Udskydelse af nødvendige
forhandlinger begrundes med travlhed.
Handleplan fra implementeringsansvarlig: Ulrik Westh, Økonomi, Økonomifunktioner og Service, Bygninger og Service
SKAT vil tage kontakt til kunderne (Spillemyndigheden, Skatteankestyrelsen og departementet) med henblik på at afklare nødvendighed og
frekvens af kundegruppemøder mellem SKAT og kunderne, herunder rolle og ansvarsfordeling frem til det nye skattevæsen. Frekvens, rolle og
ansvarsfordeling vil fremgå af en mødeplan.
Implementeringsdato: 1. oktober 2017
9 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
10 af 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om serviceaftaler m.v.
2160991_0011.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest
observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Observationerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest
observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldt ud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af serviceaftaler mv.
11 af 11