Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2160940_0001.png
23. juni 2017
J. nr. 16-1373818
Plannr. 116-260
s
Skatteministeriets Koncernrevision
Rapport 2016
Inddrivelse
Revision af anmeldelse af krav i konkurs-
boer
Modtager
Direktør Lizzi Jakobsen
Kopi
Underdirektør Søren Vigilius Christensen
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0002.png
Forord
Skatteministeriets Koncernrevision (SKR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. sep-
tember 2016, revideret processen for anmeldelse af krav i konkursboer. Den ud-
førte revision er en del af den samlede revision for 2016.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at SKR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de obser-
verede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder SKRs bedømmelse af det
reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det vil
derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der øn-
skes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt SKRs forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT udarbejdet
handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. SKRs anbefalinger
har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende
vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 23. juni 2017
Kurt Wagner
Revisionschef
Lars Frimand
Manager
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0003.png
1. Det reviderede område
Revisionen af anmeldelse af krav i konkursboer omfatter processen for anmeldelse
af krav i konkursboer i direktørområdet Inddrivelse.
Processen for anmeldelse af krav i konkursboer kan illustreres således:
Beskrivelse af processen:
Processen for anmeldelse af krav i konkursboer tager sit udgangspunkt i konkurs-
dekreters offentliggørelse i Statstidende. Oplysninger om alle konkurser kommer
ind via Statstidende. Sagspool modtager automatisk besked og på den baggrund
oprettes sagerne.
Straks efter dekretet udsender kurator, jf. konkurslovens § 124, stk. 1, meddelelse
om konkursen.
Senest 3 uger efter udsender kurator en oversigt over boets aktiver/passiver jf.,
konkurslovens § 125, stk. 1.
Senest 4 måneder efter dekretet er afsagt, udsender kurator en redegørelse/sta-
tusmeddelse, jf. konkurslovens § 125, stk. 2.
Såfremt det skulle ske, at der ved en fejl ikke bliver oprettet en sag på baggrund af
et dekret, vil den efterfølgende post, jf. konkurslovens § 124, stk. 1, § 125, stk. 1
og § 125, stk. 2, som kurator fremsender til SKAT, gøre SKAT opmærksom på
dekretet.
I personlige konkurser sker der altid efteranmeldelse af nye krav, men i selskabs-
sager kan det ud fra en lønsomhedsbetragtning undlades at efteranmelde, hvis det
i redegørelsen fra kurator, jf. konkurslovens § 125, stk. 2, fremgår, at der ikke er
dividende til simple krav.
Der foreligger dermed en varslingsmekanisme i processen, således at der i alle
dekreter vil ske sagsbehandling.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
3 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
SKAT sætter strategien ”konkurs” på omfattede fordringer i EFI, men
såfremt der
ikke er restancer i EFI, så foregår sagsbehandlingen i Captia/WorkZone og sagen
oprettes her. Ledelsen har via ressourcestyringen mulighed for at overvåge de ver-
serende opgaver i EFI og vurdere, hvorvidt de tilførte ressourcer er tilstrækkelige.
Selve sagsbehandlingen:
Sagspool modtager automatisk besked om konkursdekret, og på den baggrund
oprettes sagen.
I EFI oprettes opgaven ”send anmeldelse”. Der er som udgangs-
punkt ikke en sagsbehandler på en konkurssag. Der plukkes en opgave ”send an-
meldelse”
af en sagsbehandler i Erhvervsrestance.
Alle indkomne sager plukkes
og behandles. Dog er automatikken i EFI sat i bero. En konkursbegæring eller en
tidligere anmeldelse i rekonstruktion kan træde i stedet for en anmeldelse i kon-
kurs.
Såfremt der
er restancer i EFI, oprettes ”strategien konkurs” i EFI,
og alle krav
anmeldes.
Hvis der ikke er restancer i EFI, er det ikke muligt at oprette den i EFI, hvorfor der
oprettes en sag i Captia/WorkZone, med henblik på at kunne journalisere sagsop-
lysninger herunder fordringer (krav) fra fordrings- og rettighedshavere til inddri-
velse, cirkulæreskrivelser fra kurator og lignende. Der undersøges altid for even-
tuelle restancer, der skal anmeldes. Dette sker ved opslag i Skattekontoen, SAP
og Kobra for at være sikker på, at der ikke er restancer i disse systemer.
Vedrørende restancer er SKAT det offentliges restanceinddrivelsesmyndighed
(RIM), der har ansvaret for at inddrive den gæld, som borgere og virksomheder har
til det offentlige. RIM modtager fordringer (krav) til inddrivelse fra fordrings- og ret-
tighedshavere og inddriver fordringerne via et fælles inddrivelsessystem (EFI).
Endvidere undersøges det i Erhvervssystemet, om der foreligger en sambeskat-
ningsproblematik. Såfremt der er restancer i disse sager på Skattekontoen, SAP
og Kobra, fortsætter sagsbehandlingen i Captia (Work Zone).
Afslutning/registrering:
Efter afslutning af et konkursbo sker der en kontrol af, at dividenden indbetales til
SKAT. En eventuel restfordring efter en personlig konkurs overgives automatisk til
inddrivelse, når bosagen er afsluttet. Ved selskaber afskrives restbeløbet.
Regnskabsmæssig registrering:
Bosagerne vil typisk blive bogført i EFI/DMI. Når bosagen (konkurssagen) er af-
gjort, giver bobehandler besked til bogholderiet om, hvad der skal afskrives. Her-
efter vil EFI/DMI overføre til de forskellige systemer via filoverførsler (DMO, SAP
mv.).
Der kan være gamle bosager, som er oprettet i SAP 38 (Firmakode 6171, 6176),
hvor bobehandleren giver bogholderiet besked om, at de skal foretage en manuel
postering i SAP 38.
Anmeldelsen akteres på sagen i WorkZone eller fremgår af note i EFI.
Der foretages ikke bogføring af anmeldte krav, idet krav allerede er registreret hos
SKAT. Der registreres en indbetaling i form af dividende, der registreres på de
dividendeberettigede krav. Restkrav afskrives eller geninddrives.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
4 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
Beskrivelse af kurators rolle under konkursbehandlingen:
Konkurslovens § 107 fastslår, at skifteretten i forbindelse med afsigelsen af et kon-
kursdekret skal udpege en eller flere kuratorer.
Kurators overordnede opgave er at afvikle skyldnerens virksomhed med det bedst
mulige resultat for kreditorerne. Kurators opgave er nærmere beskrevet i konkurs-
lovens § 110.
Kurators opgave under den forestående konkursbehandling er først og fremmest
at opgøre konkursboet ved at boets aktiver registreres, værdiansættes og bortsæl-
ges.
Generelt har kurator vide beføjelser til at træffe beslutning om salgsmåden af boets
aktiver, men det vil være ansvarspådragende for kurator at sælge aktiver til en
åbenlys for lav pris.
Skifterettens sanktionsmidler over for kurator er afskedigelse, jf.
konkurslovens §
114, stk. 1, samt tilsidesættelse af de af kurator trufne beslutninger, som måtte
være til skade for boet eller i strid med andres ret, jf. konkurslovens § 127.
Kurators honorar fastsættes efter principperne i konkurslovens § 239, hvor det af
stk. 2 fremgår:
“Fastsættelsen af vederlaget skal ske ud fra en samlet vurdering af
det udførte arbejde. Ved vurderingen skal der navnlig tages hensyn til arbejdets
omfang og boets beskaffenhed, det med arbejdet forbundne ansvar og det under
de givne
omstændigheder opnåede resultat”.
Når konkursboet kan afsluttes, udarbejder kurator et udkast til regnskab.
Regnskabet for konkursboet og redegørelsen for det udførte arbejde udsendes til
alle kreditorer i konkursboet med oplysning om tid og sted for den afsluttende skif-
tesamling, hvor kreditorerne har mulighed for komme med bemærkninger eller ind-
sigelser, inden skifteretten godkender regnskabet endeligt og herunder kurators
honorar.
Skifteretten træffer herefter afgørelse, der kan kæres til landsretten af både kredi-
torer og kurator.
Kurators salær i konkursordenen:
Når boets aktiver er realiseret, dets tilgodehavender inddrevet og mulige tvister
endeligt afgjort, udarbejder kurator et udkast til regnskab.
Hvis det under konkursboets behandling viser sig, at der kun er penge til boom-
kostningerne, det vil sige til kurators salær, annonceringsomkostninger mv., afslut-
tes bobehandlingen med et § 143-regnskab. I disse sager er der ingen dividende
til kreditorerne.
I konkursboer med flere aktiver skal overskuddet efter betaling af boomkostnin-
gerne fordeles mellem kreditorerne. I disse boer udarbejder kurator regnskab og
udlodningsregnskab.
Udlodningsregnskabet er opgørelsen over, hvordan boets nettoaktiver fordeles
mellem kreditorerne. Det sker i en bestemt rækkefølge (konkursordenen), idet
visse fordringer har krav på at få betaling forud for andre.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
5 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0006.png
Udgangspunktet ved konkursboets behandling er, at salæret til kurator afregnes
før alle øvrige kreditorers eventuelle afregning.
2. Formål
Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt SKAT har etableret betryggende pro-
cedurer i processen for anmeldelse af krav i konkursboer.
Ved vurderingen af processen skal det kortlægges:
Hvornår der anmeldes
Hvem der anmelder
Er der ens procedurer i alle afdelinger
3. Omfang og afgrænsning
Denne revision omfatter en kortlægning af processen omkring administrationen af
krav i et konkursbo. Vi har taget udgangspunkt i livscyklussen for et krav, fra et
dekret er afsagt og offentliggjort i Statstidende, til konkursen afsluttes og eventuelt
overgives til restanceinddrivelse.
For at afdække processen har SKR stikprøvevis testet, hvorvidt alle konkursdekre-
ter er behandlet, og hvorvidt SKAT har sikret lovmedholdelighed i sagsbehandlin-
gen.
De væsentligste risici og nøglekontroller er identificeret, ligesom effektiviteten af
kontrollerne i processen er vurderet og testet.
Med fokus på lovmedholdelighed har vi testet forretningsgange, interne kontroller
og intern kvalitetssikring.
Ud fra arbejdsgangsbeskrivelsen for anmeldelse af krav i konkursboer har vi fore-
taget følgende:
1.
2.
3.
Vurdering af hvorvidt sagsbehandlingen overholder de formelle og
materielle regler
Vurdering af hvorvidt forretningsgangene er betryggende og indehol-
der effektive interne kontroller
Vurdering af hvorvidt modtagne dividender registreres og krav ned-
skrives
Andre revisionshandlinger
Vi har desuden vurderet relevante afsnit i Den juridiske vejledning 2016-2, rele-
vante kontrolmanualer og vejledninger. Vi har ikke konstateret fejlagtige henvisnin-
ger til lovbestemmelser.
Revisionen har omfattet indkomstårene 2013, 2014 og 2015, og den er gennemført
ved interviews af funktionsledere og medarbejdere i Erhvervsrestance 7, test og
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
6 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0007.png
vurdering af udleveret materiale og opslag i IT-systemer. Der er foretaget en vur-
dering af:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Datafangst
Procesejerskab
Processen for anmeldelse af krav i konkursbo
God forvaltningsskik
Kontrolmiljøet
Registreringer
Ved vurdering af tilfældigt udvalgte konkurssager har SKR testet, om forretnings-
gange, interne kontroller og intern kvalitetssikring sikrer korrekt registrering og
overholdelse af formelle og materielle regler i sagsbehandlingen.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler proces-
sen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende revision
revideret funktionsområderne Datafangst, Registrering og Opgørelse. (De revide-
rede funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
4. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i de revi-
derede processer. Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
SKAT bør sikre sig, at fordringer er retskraftige, herunder fordringer der anmel-
des i et konkursbo.
SKAT bør udøve bedre kontrol med kurators arbejde og implementere dette i
procesbeskrivelsen.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
7 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0008.png
SKAT bør udarbejde flowchart
/
procestegninger samt identifikation af de væ-
sentligste risici og nøglekontroller.
Forbedring af forretningsgange i sagsbehandlingen i form af bedre sagsnota-
ter, så det til en hver tid kan ses, hvad sagen drejer sig om, hvad der er sket i
sagen, og hvornår det er sket.
Forbedring af forretningsgange ved at genindføre et standardiseret tjekskema,
som sikrer, at sagsbehandleren følger fastlagte rutiner, som der skal tages stil-
ling til. Herunder bør det indeholde punkter vedrørende kryptering af e-mails,
brugen af sagsnotat og journalisering i sagsbehandlingssystemet.
Indførelse af interne kontroller i processen.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1: Procesbeskrivelsen
2: Forretningsgange i sagsbe-
handlingen
3: Interne kontroller
4: Registreringer
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
0
0
Prioritet 2
Middel risiko
0
1
0
0
1
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
4
1
1
7
I
alt
1
5
1
1
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Enten:
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktørområ-
der. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner
vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Eller:
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/ direktørområ-
der. Det er vores vurdering, at de udarbejdede handleplaner ikke i væsentligt om-
fang vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici. Dette begrunder vi i føl-
gende forhold:
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
8 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0009.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1.
2017
Prio. 3
Observationer
Revisionsemne: Procesbeskrivelsen.
Et kontrolmiljø skal sikre:
En effektiv og velfungerende drift
At relevant lovgivning overholdes
At der sker en pålidelig regnskabsaflæggelse
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst.
Det anbefales, at der for processen
”anmeldelse
af krav i konkursboer”
udarbejdes flowchart (rutediagram-
mer)/procestegninger samt identifi-
kation af de væsentligste risici og
nøglekontroller.
Det vil være hensigtsmæssigt, hvis
SKAT udarbejder et organisationsdi-
agram, som beskriver behandlingen
af krav i konkursboer (”hvem gør
hvad”
- organisatorisk). Dette ville
medvirke til at skabe overblik hos
både interne og eksterne interessen-
ter.
SKAT har i styringshåndbogen beskrevet processty-
ring og risikostyring og fastlagt roller og ansvarsom-
råder.
SKR har konstateret, at der ikke forligger flow-
chart/procestegninger, risikovurderinger og nøgle-
kontroller.
Nr.
2.
2017
Prio. 3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
SKR anbefaler, at SKAT efterlever
god forvaltningskik og har det imple-
menteret i de til enhver tid gældende
forretningsgangsbeskrivelser (”Pro-
cesvejledningen”).
Revisionsemne: Forretningsgange i sagsbehandlingen.
SKR har udtaget stikprøver for at undersøge, hvor-
vidt formelle og materielle regler iagttages, samt om
sagsbehandlingen generelt er i overensstemmelse
med god forvaltningsskik.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
9 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0010.png
Nr.
Observationer
Ved gennemgangen af stikprøverne, har SKR kon-
stateret, at de formelle krav, der stilles til sagsbe-
handlingen, ikke er opfyldt i alle sager.
SKR kan konstatere, at notatpligten delvist er op-
fyldt. Der foreligger kun meget korte summariske
notater, som kun giver begrænset information.
Hvad angår notatpligt er det "god forvaltningsskik"
at holde orden i sagerne, således det altid er muligt
for andre end sagsbehandleren selv at finde rele-
vant materiale i en sag, hvoraf det fremgår, hvad
der er sket, eksempelvis til brug ved aktindsigt eller
udtalelse til en klageinstans.
SKR kan konstatere, at de formelle regler ikke be-
skrives i
”Procesvejledningen”.
Procesvejledningen
beskriver i hvilke tilfælde, der skal udarbejdes et
sagsnotat, eller hvilke oplysninger der skal fremgå
af sagen.
Øvrige bemærkninger:
Gennemgangen gav ikke anledning til øvrige be-
mærkninger angående de formelle regler i sagsbe-
handlingen. SKR har endvidere ikke bemærkninger
til den materielle sagsbehandling ved gennemgan-
gen.
Risici
Anbefalinger
Det er SKR´s vurdering, at en fyl-
destgørende procesbeskrivelse af
arbejdshandlinger og forretnings-
gange er vigtig for en ensartet og
korrekt sagsbehandling af anmel-
delse af krav i konkursboer.
Det er SKR´s vurdering, at det er
hensigtsmæssigt at udarbejde et
sagsnotat, så det til en hver tid kan
ses, hvad sagen drejer sig om, hvad
der er sket i sagen, og hvornår det
er sket. Ligeledes i en sag, hvor der
ikke konstateres restancer.
For at etablere en bedre notatudar-
bejdelse i EFI/Captia (Work Zone),
bør der efter SKRs vurdering, i EFI
(Notatfane) oprettes et nyt notat ved
opstart af en sag. Ved ajourføring af
sagen i form af nye oplysninger/nye
handlinger/nye sagsbehandlere, op-
rettes der nye notater, hvor der an-
vendes en standardiseret indledning
med datering og emneord. Således
kan der etableres et bedre fortlø-
bende notat ved hjælp af EFI,
selvom EFI ikke som system er sær-
lig egnet til at skabe et overbliksno-
tat. Sagsnotatet skal uddybe og be-
skrive handlinger eller begivenheder
i sagen, så det er muligt for en an-
den sagsbehandler at overskue og
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
10 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
forstå sagsbehandlingen på relativ
kort tid.
Det er SKR´s vurdering, at SKAT
bør bruge Captia (Work Zone) til at
udarbejde et fortløbende notat med
oprettelse af datering og emneord,
som vedrører sagen fra vugge til
grav. I modsætning til EFI giver det
mulighed for at udarbejde et sagsno-
tat, selvom der ikke foreligger noget
krav. Det er dog vigtigt, at der i EFI
oprettes henvisning til sagsnotat i
Captia (Work Zone).
Det anbefales, at der i procesbeskri-
velsen indarbejdes beskrivelser af:
Journaliseringspligt
Notatpligt, herunder anvendelse
af sagsnotat
Kryptering af mails med person-
følsomme oplysninger
I hvilke sager der skal foretages
faglig kvalitetssikring, og hvornår
dette skal ske
Almindelige regler om god for-
valtningsskik.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
11 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0012.png
Nr.
2.1
2017
Prio. 3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det er SKR´s vurdering, at det vil
være hensigtsmæssigt at genindføre
et standardiseret tjekskema, som
sikrer, at sagsbehandleren følger
fastlagte rutiner, som der skal tages
stilling til. Hermed opnås der en
bedre og mere ensartet sagsbe-
handling, specielt set i lyset af, at
der er tilført mange nye medarbej-
dere til området i de senere år.
SKR anbefaler, at der udarbejdes et
tjekskema, der skal anvendes ved
alle anmeldelser, og at brugen heraf
indarbejdes i procesbeskrivelsen.
SKR anbefaler, at tjekskemaet
blandt andet indeholder punkter ved-
rørende kryptering af e-mails, sags-
notat og journalisering i sagsbe-
handlingssystemet.
Revisionsemne: Forretningsgange i sagsbehandlingen.
SKR har fået oplyst, at der som udgangspunkt ikke
anvendes tjekskemaer i sagsbehandlingen.
SKAT har tidligere anvendt tjekskemaer, men efter
indførelsen af EFI blev de afskaffet, da det var anta-
gelsen, at de ikke var nødvendige mere.
SKR har konstateret, at der i en række sager ikke er
udarbejdet tjekskema.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
12 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0013.png
Nr.
2.2.
2017
Prio. 4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst.
Revisionsemne: Forretningsgange i sagsbehandlingen.
Udsøgning af dekreter og registrering af sagspool
SKR har gennemgået stikprøver for at afdække pro-
cessen for anmeldelse af krav i konkursboer, fra of-
fentliggørelse af dekret i Statstidende til udsøgning
og registrering af SKATs sagspool.
SKR kan konstatere, at samtlige dekreter i Statsti-
dende er udsøgt og registreret af sagspool, der op-
retter sagerne.
Overordnet vurdering af forretningsgange/processer
Det er generelt SKRs vurdering, at SKAT overordnet
har designet og implementeret betryggende proce-
durer, som fungerer effektivt og sikrer rettidige regi-
streringer af transaktioner og økonomiske begiven-
heder, dog med forbehold for de bemærkninger, som
SKR har anført i sine observationer under øvrige
punkter.
Det er SKRs vurdering, at SKAT har etableret en be-
tryggende håndtering af processen, således at der
foretages anmeldelse af alle krav i rette tid, herunder
hvem der foretager anmeldelse.
Det er SKRs vurdering, at SKAT har etableret en be-
tryggende håndtering af processen for pluk-opgaver,
herunder den systemmæssige håndtering af denne
proces.
Det er SKRs vurdering, at SKAT har fokus på at im-
plementere og ajourføre sine proces- og arbejds-
gangsbeskrivelser, således at der skabes ensartet
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
13 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0014.png
Nr.
Observationer
sagsbehandling på tværs af afdelingerne, som sam-
tidig håndterer de mange snitflader til andre afdelin-
ger og de mange systemtekniske tilgange og ændrin-
ger.
Risici
Anbefalinger
Nr.
2.3
2017
Prio. 2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse.
Revisionsemne: Forretningsgange i sagsbehandlingen.
SKAT vurderer ikke fordringerne for retskraft, før de Der er risiko for, at fordringer, der
anmeldes i et konkursbo, men henviser til Kammer- anmeldes i et konkursbo, ikke er
advokatens notat af 12. maj 2016.
retskraftige.
Det anbefales, at der i procesbeskri-
velsen indarbejdes beskrivelser om,
at SKAT skal sikre sig/påtage sig
ansvaret for, at fordringer er rets-
Det er Kammeradvokatens opfattelse, og dermed
Der er en risiko for, at en eventuel
kraftige, herunder fordringer der an-
SKATs opfattelse, at det er kurators pligt at afgøre, ikke-retskraftig fordring (restfordring meldes i et konkursbo.
hvorvidt de anmeldte fordringer er retskraftige, såle- efter personlig konkurs), fejlagtigt vil
des at dividende kun afskrives på retskraftige for-
blive inddrevet efter boets afslutning,
såfremt Inddrivelse antager, at for-
dringer.
dringer, der har været under kon-
Det fremgår ligeledes af dette notat, at SKAT, efter
kursbehandling, er ”hvide
fordrin-
ger”, og at Inddrivelse dermed ikke
Kammeradvokatens opfattelse, er berettiget til at
anvende dividende fra personlige konkurser til dæk- er opmærksom på, at en fordring
ning af anmeldte fordringer uden at foretage en kon- eventuelt kan være forældet.
kret og individuel prøvelse af, om fordringerne er
Der er risiko for, at SKAT uretmæs-
retskraftige.
sigt modtager dividende, såfremt et
Det fremgår endvidere, at det således ikke i sig selv anmeldt krav ikke er retskraftigt.
er ensbetydende med, at fordringerne for en per-
sonlig skyldner efterfølgende kan anses for at være Såfremt SKAT fremsender ikke rets-
kraftige krav til inddrivelse efter bo-
retskraftige.
ets afslutning, resulterer det i dårlig
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
14 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Som SKR opfatter Kammeradvokatens udsagn, så omtale (dårlig image) af SKAT i of-
er fordringen retskraftig på det tidspunkt, hvor even- fentligheden.
tuel dividende modtages (ved boopgørelsen).
I den efterfølgende periode fra og med den afslut-
tende boopgørelse, hvor der for en personlig skyld-
ner er en eventuel restfordring, skal SKAT, ifølge
Kammeradvokaten, igen vurdere restfordringen for
retskraft.
Det er uvist, hvorvidt SKAT foretager en vurdering
af retskraften vedrørende restfordringer, der skal
inddrives efter personlig konkurs, idet disse krav
måske opfattes som værende ”hvide”
fordringer (for-
dringer der utvivlsomt er retskraftige) jf. notatet.
SKAT oplyser, at der er etableret ledelsesmæssig
kvalitetssikring (lederinvolvering) ved udsendelse af
varsel om konkurs og indgivelse af konkursbegæ-
ring til Skifteretten. Der bliver i øjeblikket ugentligt
udsøgt og foretaget kontrol i 10 procent af afsluttede
sager (faglig kvalitetssikring), hvor vurdering af rets-
kraft indgår.
Vedrørende ”anmeldelse konkurs” er
der ikke noget krav om vurdering af retskraft jævn-
før Kammeradvokatens notat af 12. maj 2016.
Åbenlyst forældede krav anmeldes ikke.
SKR har vurderet, om SKAT i forhold til retskraftig-
hed kan forlade sig på kurators prøvelse af fordrin-
ger, eller om SKAT bør foretage en individuel og
konkret vurdering af den enkelte fordrings retskraf-
tighed.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
15 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0016.png
Nr.
Observationer
Af Kammeradvokatens notat af 12. maj 2016 frem-
går, bl.a., at sådan vurdering ikke er fornøden, da
det må lægges til grund, at kurator har vurderet, at
fordringen er retskraftig.
SKR er ikke enig i Kammeradvokatens vurdering og
konklusion i forhold til dette spørgsmål.
Det er SKRs opfattelse, at da SKAT er i besiddelse
af data, der kan belyse, om en fordring er retskraf-
tig, må det efter SKRs opfattelse påhvile SKAT at
kontrollere, om en fordring er retskraftig, således at
det i videst muligt omfang sikres, at der ikke udbeta-
les dividende for fordringer, som ikke består, idet
man ikke uden videre kan gå ud fra, at kurator er i
besiddelse af de samme oplysninger og data vedrø-
rende fordringens beskaffenhed.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Erhvervsrestancer:
Fremadrettet vil SKAT i forbindelse med anmeldelse i konkurs sikre, at der alene anmeldes krav, hvor det er utvivlsomt, at kravet
ikke er forældet. Er der tvivl om, hvorvidt en fordring er forældet, da medtages fordringen ikke i anmeldelsen. Fordringen sendes
til retskraftvurdering, der skrives en indsatsnote, med overskrift ”fordring sendt til retskraftvurdering evt. efteranmeldelse”. Der
oprettes plukopgave til opfølgning heraf, herunder eventuel efteranmeldelse af det retskraftvurderede krav.
Ovenstående implementeres i
procesvejledningen konkurs
via procesgruppen vedrørende konkurs i samarbejde med Strategi
og Proces.
Implementeringsansvarlig:
Underdirektør Søren Vigilius Christensen
Implementeringsdato:
1. september 2017
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
16 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0017.png
Nr.
2.4
2017
Prio. 3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse.
Det anbefales, at SKAT er mere pro-
aktiv over for skifteretterne og kura-
tor ved i højere grad at kontrollere
kurators arbejde systematisk og im-
plementere disse handlinger i pro-
cesbeskrivelsen. Det drejer sig dels
om det honorar, som figurerer i bo-
opgørelsen med fortrinsstilling, jf.
konkurslovens § 93 og dels test af
de opgjorte aktiver/passiver i boop-
gørelsen.
Det anbefales, at der i procesbeskri-
velsen indarbejdes beskrivelser om,
at SKAT sikrer sig/påtager sig an-
svaret for, at der sker henvendelse
eller forespørgsel til skifteretten ved-
rørende dennes egenkontrol af kura-
tors salær og dennes arbejde for at
sikre sig, at kontrollen er væsentlig.
SKAT bør udnytte denne mulighed,
som er alle kreditorers ret.
Revisionsemne: Forretningsgange i sagsbehandlingen.
Ifølge Årsrapporten 2015, offentliggjort marts 2016,
omtales det under punkt 2.1
”Præsentation
af
SKAT”
angående inddrivelse,
at målet er at sikre, at
borgere og virksomheder betaler de krav, som ikke
er afregnet retmæssigt.
Når SKAT som kreditor har et krav, som ikke er ble-
vet fyldestgjort, har SKAT ifølge sin egen interne
målsætning det mål at sikre, at kravet afregnes.
Denne målsætning gælder tilsvarende i den proces,
der følger med en konkurs, og de krav som SKAT
eventuelt måtte have over for en skyldner, herunder
at sikre, at kravet afregnes ved hjælp af boets kura-
tor.
SKR har forespurgt SKAT, om SKAT har under-
søgt/påklaget, hvorvidt kurator har foretaget de op-
gaver/pligter, som man kan forvente, og om denne
undersøgelse fra SKATs side kan dokumenteres.
Vedrørende klagesager er skifteretten tilsynsmyn-
dighed, og alle, som har en retlig interesse i sagen,
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
17 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0018.png
Nr.
Observationer
og som vil klage over kurators virke, skal indgive
klagen til skifteretten.
Ifølge SKATs egen procesvejledning skal sagsbe-
handleren ved manglende angivelse/betaling på bo-
ets SE-nummer rette henvendelse til kurator og
eventuel skifteretten med henblik på at få forholdet
bragt i orden. Efter procesvejledningen skal der ske
en vurdering af eksempelvis kurators honorar med
henblik på at påklage dette i skifteretten.
I den forbindelse oplyser SKAT, at SKAT gør kura-
tor, henholdsvis skifteretten, opmærksom, hvis
SKAT konstaterer fejl eller mangler i det af kurator
udførte arbejde, herunder aktiv/passiv opgørelsen i
boopgørelsen.
Angående skifteretten og kurators arbejde, har
SKAT, på forespørgsel fra SKR, oplyst, at SKAT
kun i få sager, eksempelvis ved afregning af stort
salær, har stillet spørgsmål til kurators arbejde.
SKR kan konstatere, at der kun i ganske få tilfælde
sættes spørgsmålstegn ved salærets størrelse til
kurator, selvom denne boomkostning har fortrinsret i
konkursordenen i forhold til SKATs krav.
SKR kan konstatere, at SKAT hverken i procesbe-
skrivelsen eller ved deres redegørelse til SKR oply-
ser, om der i de få indsigelser, der er foretaget ved-
rørende kurators arbejde eller salær, kan dokumen-
teres, hvilke ændringer dette har medført i forhold til
opfyldelse af SKATs krav.
Risici
Anbefalinger
SKAT bør supplerende dokumentere
denne kontrol.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
18 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0019.png
Nr.
Observationer
SKAT, som kreditor, må antages at have indgående
kendskab til de konkurssager, som kurator behand-
ler, og at være lige så kvalificeret som skifteretten til
at vurdere kurators arbejde. Derfor bør SKAT være
mere proaktiv over for skifteretterne og over for ku-
rator ved i højere grad at teste kurators arbejde sy-
stematisk og implementere disse handlinger i pro-
cesbeskrivelsen. Det drejer sig dels om det honorar,
som figurerer i boopgørelsen med fortrinsstilling, jf.
konkurslovens § 93 og dels ved test af de opgjorte
aktiver/passiver i boopgørelsen.
Risici
Anbefalinger
Nr.
3.
2017
Prio. 3
Observationer
Revisionsemne: Interne kontroller.
SKR kan konstatere, at SKAT har fravalgt funktiona-
liteten ”interne
kontroller” i processen for anmeldel-
ser af krav i konkursboer. Der er ikke etableret no-
gen form for overvågning af kontroller eller rapporte-
ring om udførte kontroller på området, og dermed er
der ikke indført nogen systematiseret risikoproces
på området.
Der er dog indført kontrol med indbetalingen af divi-
dende. Denne kontrol har SKAT ikke dokumenteret.
Dette bekræftes i de observationer vedrørende
sagsbehandlingen, som SKR har gennemgået. Der
ses ikke at være foretaget nogen intern kontrol frem
til afslutningen af boet.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering.
Det anbefales, at ledelsen tager initi-
ativ til at sikre, at der indføres in-
terne kontroller i hele processen for
anmeldelse af krav i konkursboer.
Det anbefales, at udførelsen af de
interne kontroller beskrives i SKATs
interne procesbeskrivelser (arbejds-
gangsbeskrivelser), og at den ud-
førte kontrol dokumenteres.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
19 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0020.png
Nr.
Observationer
Kvaliteten i den gennemførte interne kvalitetssikring
Formålet med intern kvalitetssikring er dels at fore-
bygge og modvirke fejl i administration af SKATs
kerneområder og dels overvågning af processer og
forretningsgange.
På forespørgsel fra SKR har SKAT oplyst, at SKAT
har fravalgt kvalitetssikring
for så vidt angår ”anmel-
delse konkurs”. Vedrørende betalingsplacering og
den regnskabsmæssige registrering heraf, så udfø-
res der kvalitetssikring (interne kontroller) på denne
del.
Risici
Anbefalinger
Nr.
4.
2017
Prio. 4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering.
Revisionsemne: Forretningsgange i sagsbehandlingen.
Regnskabsmæssig registrering:
Gennemgangen af stikprøver har bekræftet, at divi-
denden placeres, og restkravet afskrives/geninddri-
ves. Der registreres en indbetaling i form af divi-
dende, der placeres på de dividendeberettigede
krav.
Anmeldelsen af et krav registreres på det enkelte
CVR/Cpr-nr. i EFI/Captia (Work Zone).
Bosagerne bogføres hovedsageligt i EFI/DMI, og
krav er allerede registreret i EFI/Skattekontoen, og
dermed foretages der ikke fornyet registrering af krav
ved anmeldelse. Stikprøverne har supplerende af-
dækket, at ved virksomheder blev krav nedskrevet
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
20 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0021.png
Nr.
Observationer
ved en eller flere modposteringer, mens der for per-
soner blev kravet opretholdt og med kode til insol-
vens/inddrivelse af kravet.
SKAT oplyser, at såfremt der skulle være en eventuel
tastefejl, vil det medføre et beløb, der står til udbeta-
ling eller placering, hvilket der herefter vil blive taget
særskilt stilling til. SKR anser denne forklaring for at
været tilfredsstillende og har ikke yderligere bemærk-
ninger hertil.
Risici
Anbefalinger
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
21 af 22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Revisionsrapport fra Skatteministeriets Koncernrevision om Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
2160940_0022.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for pro-
cesændringer
Skatteministeriets Koncernrevision har ikke observeret svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret enkelte svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i pri-
oritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for proces-
ændringer i væ-
sentligt omfang
Skatteministeriets Koncernrevision har observeret flere svagheder i de forret-
ningsgange og processer, der understøtter det reviderede område. Observatio-
nerne er hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i
prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr. priori-
tet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan om-
fatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for,
at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte mang-
lende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af anmeldelse af krav i konkursboer
22 af 22