Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2087227_0001.png
2. oktober 2019
J.nr. 300837/PSL
NOTAT
Peter S. Loft
Advokatfuldmægtig
Mobil nr.
[email protected]
Vestergade 5, 1. sal
DK-8000 Aarhus C
Tlf. 33 23 90 90
CVR-nr. 39 55 25 90
Ændring af reglerne om beskatning af pension optjent ved arbejde udført i udland
Ændrede regler om beskatning af personer, der optjener pension ved arbejde i udlandet.
Ved to ændringer gennemført i 2009 blev dels reglerne for optjening af pension ved arbejde i udlandet,
dels reglerne om beskatning af pension optjent ved arbejde i de øvrige nordiske lande ændret, hvorved
personer omfattet af disse ændringer fik deres økonomiske forhold væsentligt forringet.
Ved beregning af pensionsrettigheder her i landet skal der således efter ændringerne ikke medregnes
den tid, i hvilken der samtidig optjenes sociale pensionsrettigheder i udlandet (pensionslovens § 8, stk. 2).
Desuden ændredes den nordiske dobbeltbeskatningsaftale, således at Danmark kan foretage en subsi-
diær beskatning af allerede beskattede pensionsydelser fra de øvrige nordiske lande
Det henstilles til Folketinget at overveje rimeligheden bag ændringen af den skattemæssige behandling af
disse typer af pensionsydelser. De to ændringer indebærer tilsammen, at Danmark fraskriver sig forplig-
telsen til at yde pension for det arbejde, der ikke udføres her i landet, samtidig med at der introduceres en
skattepligt netop for den pension, der optjenes ved dette arbejde i udlandet.
Ved Lov nr. 1193 af 11. december 2008 vedtog Folketinget en protokol til den nordiske dobbeltbeskat-
ningsaftale, som fremover gjorde det muligt at gennemføre en dansk beskatning af pensionsudbetalinger,
som er optjent i et andet nordiske land. Indtil ændringen kunne pensionsydelserne kun beskattes i optje-
ningslandet. Med ændringen fik Danmark adgang til at gennemføre en efterfølgende beskatning af den
allerede i optjeningslandet beskattede ydelse, idet der gives nedslag for udenlandske skat.
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget herom (L 18, 2008-09) var begrundelsen for denne ændring, at de
hidtidige regler gav ”mulighed for uhensigtsmæssige virkninger,
hvis kildelandet nok beskatter pension,
men med en lav skattesats”. Hensigten med ændringen var således at tilstræbe en ensartet dansk be-
skatning af pensionsindkomst, uanset om denne type indkomst beskattes på lige fod med anden ind-
komst, som tilfældet er med pension optjent i Danmark, eller om pension beskattedes lempeligere, som fx
i Norge eller Sverige. Med ændringen beskattedes beløbene først efter kildelandets regler, og en eventu-
el difference i forhold til, hvordan en lignende dansk pension ville blive beskattet, opkræves derefter som
en yderligere dansk beskatning.
Ved lovændringen blev der gennemført en kort overgangsordning, således at personer, der påbegyndte
pensionsudbetalinger senest knap to måneder efter vedtagelsen, ikke blev omfattet af de nye regler. I lov-
forslaget er det angivet, at ændringen ”på sigt skønnes at medføre en beskeden provenugevinst”.
bachmann-partners.dk
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 2/10-19 fra Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab om notat om ændrede regler om beskatning af pension optjent ved arbejde udført i udlandet
2087227_0002.png
Lovændringen betød
særlig i kombination med den omtrent samtidige tidligere omtalte ændring af pen-
sionsloven
en mærkbar forringelse af den økonomiske situation for den relativt begrænsede person-
kreds, der er omfattet af ændringerne. På det tidspunkt, hvor arbejdet i udlandet blev påbegyndt, ville de
gældende regler alene føre til beskatning efter kildelandets lavere sats. Ændringen ramte således allere-
de foretagne dispositioner, og forandrede vilkårene herfor i forhold til forholdene på dispositionstidspunk-
tet.
Desuden synes ændringen af de skattemæssige regler at være baseret på en fiktion: Ved udmåling af
pensionsrettigheder i et land tages der hensyn til den forventede beskatning på udbetalingstidspunktet.
Det rådighedsbeløb, som er til stede på pensionstidspunktet, er afhængig af en række faktorer: Størrel-
sen af den sociale pension, sammensætningen af forskellige pensionsydelser og størrelse heraf samt
den skattemæssige behandling af hver af disse. Den sædvanlige sammensætning af pensionen fordelt
på sociale ordninger, private og arbejdsrelaterede ordninger varierer fra land til land, bl.a. som følge af
forskellige skatteregler.
Der er ingen holdepunkter for, at pensionsydelser generelt er højere i Sverige eller Norge i forhold til i
Danmark. Ved at forhøje den danske beskatning af udenlandske pensionsudbetalinger for at udligne ef-
fekten af en lavere beskatning i kildelandet ændres en enkelt bestanddel af den samlede pensionsudbe-
taling, som medfører en samlet ringere økonomisk stilling i forhold til de relevante sammenligningsgrup-
peringer (danske pensionister med dansk pensionsopsparing og svenske/norske pensionister med
svensk/norsk pensionsopsparing).
Ved skattereformen i 1993 blev et princip svarende til det her forfægtede lagt til grund. Folkepension til en
enlig pensionist havde hidtil været skattefri og andre sociale pensionsydelser havde været lavt beskatte-
de. Ved skattereformen hævedes skatten, således at pensionister fremover beskattedes efter sædvanlige
regler, men samtidig forhøjedes pensionsydelserne (bruttoficering).
Som anført blev der alene gennemført en meget kort overgangsordning, som langt fra tilgodeså personer,
som allerede var i
ofte langvarige
arbejdsforhold i et andet nordisk land, men hvis pensioneringstids-
punkt lå mere end to måneder ude i fremtiden. I den forbindelse kan det anføres, at da Danmark ophæ-
vede dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Frankrig i 2007 blev der gennemført en tilsvarende kort
overgangsordning for en begrænset gruppe af danske SAS-piloter, der var bosat i Frankrig. Efter de
sædvanlige regler var fx piloter på danske fly skattepligtige til Danmark, men på grund af organiseringen
af SAS med hovedkontor i Sverige, kunne disse ikke beskattes i Danmark, men udelukkende i Frankrig.
Med dobbeltbeskatningsaftalens bortfald kom denne gruppe under danske beskatning.
Ved en lovændring i 2011 (lovforslag L 122 2010-11, 1. samling) blev denne overgangsordning ændret,
således at de pågældende piloter beholdt deres oprindelige skattemæssige stilling fra perioden før op-
hævelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsten. I denne situation vedtog Folketinget altså at føre be-
skatningsreglerne tilbage til udgangspunktet, idet den omfattede gruppe fandtes urimelig hårdt ramt af
ændringen, uagtet at det beskatningsmæssige udgangspunkt alene beroede på en anomali, som skyldtes
kombinationen af den dagældende dobbeltbeskatningsoverenskomst og SAS´ særlige struktur.
Som tidligere anført, skønnedes det ved forslagets fremsættelse, at de provenumæssige konsekvenser
ville være begrænsede. I en besvarelse til Folketinget fra 2018 vurderede den daværende skatteminister,
at en ændring, hvorefter ikrafttrædelse af de skærpede regler udskydes af hensyn til de nuværende pen-
sionsmodtagere, vil koste i størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt. Uanset hvilket skøn, der er det rette, har
Folketinget ikke fået korrekte oplysninger; og såfremt det seneste skøn er det rigtige, illustrerer dette, at
der var tale om et økonomisk vidtgående indgreb overfor en begrænset gruppe borgere, der tilmed har
lighedspunkter med lovgivning med tilbagevirkende kraft.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 2/10-19 fra Bachmann/Partners Advokatpartnerselskab om notat om ændrede regler om beskatning af pension optjent ved arbejde udført i udlandet
2087227_0003.png
På denne baggrund opfordres til, at Folketinget tager skridt til at ændre ikrafttrædelsesbestemmelsen i lo-
ven fra 2009, således at personer, der allerede på gennemførelsestidspunktet boede her i landet, og som
på dette tidspunkt havde optjent pension eller fik udbetalt pension optjent ved arbejde i et andet nordisk
land, fortsat alene skal beskattes efter dette lands regler.
3