Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2143135_0001.png
28. januar 2020
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 18. februar 2020
1) Rådskonklusioner om fælles EU-liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Rådskonklusioner vedr. fælles EU-liste over
ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU-
sortlisten over
”skattely”)
1. Resume
ECOFIN
ventes 18. februar 2020 at vedtage rådskonklusioner om EU’s fælles sortliste over
skattely. Rådskonklusionerne ventes at gennemføre en opdatering af sortlisten og den tilhørende
observationsliste. Forud for opdateringen er 8 lande opført på sortlisten, mens 32 lande er opført
på observationslisten pba. afgivne tilsagn om at efterleve de oplistede kriterier om skattegennemsig-
tighed, fair beskatning og implementering af BEPS-minimumsstandarder. Fristen for efterlevelse
af disse tilsagn var for hovedparten af disse lande ved udgangen af 2019. Opdatering af listen samt
beslutning om, hvordan man håndterer de lande på observationslisten, som ikke har indfriet deres
forpligtelser inden for fristen, vedtages af Rådet på baggrund af en vurdering
fra EU’s
adfærdsko-
deksgruppe for erhvervsbeskatning (Code of Conduct Group on Business Taxation)
1
.
Det er en dansk prioritet at sikre en ambitiøs international indsats til bekæmpelse af skatteund-
gåelse og fremme af god forvaltningspraksis på skatteområdet. I den forbindelse arbejder regeringen
aktivt for, at sortlisten gøres mere ambitiøs, herunder at det løbende vurderes, om listens kriterier
er tilstrækkelige effektive eller om de bør styrkes. Regeringen arbejder også aktivt for, at der sikres
mærkbare konsekvenser af at være på sortlisten (defensive foranstaltninger). Derfor har man fra
dansk side, senest på ECOFIN 5. december 2019, opfordret til en snarlig politisk drøftelse af
sortlisten og dens udvikling, herunder med hensyn til det videre arbejde med og mulige styrkelser af
listens kriterier og defensive foranstaltninger. Regeringen arbejder fortsat for sådanne drøftelser på
ECOFIN.
2. Baggrund
Rådet besluttede med rådskonklusioner af 25. maj 2016 at udarbejde en fælles EU-
liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner
(EU’s sortliste over skattely)
og
at undersøge mulighederne for EU-koordinerede defensive foranstaltninger mod
lande på sortlisten. Formålet med sortlisten er at fremme efterlevelse af internatio-
nale skattestandarder og god skattepraksis blandt ikke-samarbejdsvillige tredjelande.
Som led i arbejdet med sortlisten vedtog Rådet 8. november 2016 konklusioner om
arbejdet med sortlisten, herunder en bruttoliste med 92 lande, der skulle undersøges
nærmere med henblik på at afgøre, om de skulle opføres på EU-sortlisten. De lande,
som optrådte på bruttolisten, blev udvalgt på baggrund af tre kriterier: a) omfanget
af økonomiske forbindelser til EU, b) niveauet for økonomisk aktivitet i landet og
c) graden af økonomisk og politisk stabilitet i landet, vurderet ud fra en række indi-
katorer som fx graden af korruption og kvaliteten af lovregulering.
Rådskonklusionerne indeholdt tillige kriterier og videre proces for en fælles sortli-
ste. Kriterierne, som landene skal efterleve for at undgå sortlistning, vedrører både
1
Adfærdskodeksgruppen er en højniveauarbejdsgruppe på skatteområdet med repræsentanter for alle EU-landene.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0003.png
de formelle skatteregler og forvaltningen af disse, dvs. administrativ praksis for
håndhævelse. Kriterierne vedrører,
jf. bilag 1:
Skattegennemsigtighed, dvs. at landet skal efterleve internationale standarder
for informationsudveksling.
Fair beskatning, dvs. at landet hverken må have foranstaltninger, der er ska-
delige i henhold til EU’s adfærdskodeks
for erhvervsbeskatning, eller facili-
tere aggressiv skatteplanlægning.
Implementering af BEPS-minimumsstandarder, dvs. at landet skal opfylde de
minimumsstandarder for selskabsbeskatning, som der er enighed om i
OECD og G20.
Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning (Code of Conduct Group on Busi-
ness Taxation) fik ved Rådskonklusionerne mandat til at screene skattelovgivning
og
–praksis
i landene på bruttolisten.
Rådet vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner om EU’s sortliste over skattely.
Rådskonklusionerne indeholdt både en sortliste med 17 lande,
jf. bilag 2,
og en ob-
servationsliste med 47 lande, der i dialogen med Adfærdskodeksgruppen på tilstræk-
keligt niveau havde givet tilsagn om fremadrettet at efterleve de oplistede kriterier,
jf. bilag 3.
2
Der var for samtlige tilsagn anvist en tidsfrist, som i de fleste tilfælde
udløb ved udgangen af 2018 eller 2019,
jf. bilag 4.
3
Rådskonklusionerne angiver også mulige EU-koordinerede defensive foranstaltnin-
ger mod lande på sortlisten. Formålet med de defensive foranstaltninger er at lægge
yderligere pres på landene på sortlisten gennem konkrete tiltag. Der er to typer af
defensive foranstaltninger, dels skattemæssige og dels ikke-skattemæssige foran-
staltninger, der kan tages i brug over for landene på sortlisten.
De ikke-skattemæssige foranstaltninger indebærer, at man på EU-niveau kan af-
skære lande på sortlisten fra adgangen til EU-budgetmidler rettet mod tredjelande,
herunder midler fra bl.a. Den Europæiske Fond for Bæredygtig Udvikling, de dertil
hørende garantifonde og Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer.
De skattemæssige foranstaltninger består af mulige
administrative
konsekvenser i
form af for eksempel forøget kontrol med betalinger til lande på sortlisten, eller
forøget kontrol med skatteydere, der har transaktioner med disse lande. Derudover
består de skattemæssige foranstaltninger af mulige
lovgivningsmæssige
tiltag i form af
for eksempel styrkede værnsregler mod landene på sortlisten. Der er mellem EU-
20 lande efterlevede allerede ved vedtagelse af rådskonklusionerne 5. december 2017 de oplistede kriterier og blev derfor
hverken opført på sortlisten eller observationslisten. For 8 lande, som blev ramt af orkaner i efteråret 2017, besluttede ad-
færdskodeksgruppen at udsætte processen til foråret 2018.
3
For enkelte tilbageværende tilsagn er fristen dog ved udgangen af 2020. For enkelte lande af beskeden økonomisk størrelse
har man vurderet, at implementering af
OECD’s BEPS-minimumsstandarder
(kriterium 3.1) ikke på nuværende tidspunkt er
relevant. Disse lande fremgår af observationslisten, men uden en specifik frist for efterlevelse af kriterium 3.1.
2
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
landene opnået enighed om en vejledning med mulige værnsregler, der grundlæg-
gende skal gøre det mindre fordelagtigt og mere administrativt byrdefuldt at have
økonomisk aktivitet i lande på sortlisten. De fleste af værnsreglerne indgår allerede
i dansk ret.
Adfærdskodeksgruppens arbejde har bidraget til et bedre samarbejde og en mere
struktureret dialog med en lang række tredjelande samt konkrete resultater. Grup-
pens arbejde har således medført, at en lang række lande har ændret adfærd og nu
efterlever kriterier, som de ikke hidtil har gjort. Samtidig har arbejdet medført øget
transparens, som gør det muligt for EU-landene bedre at kortlægge konkrete virk-
somheders og borgeres transaktioner af relevans for deres skattebetaling. Adfærds-
kodeksgruppen evaluerer derudover løbende landenes skatteregler, administrative
praksis og deres tilsagn.
Listerne er på baggrund af adfærdskodeksgruppens vurderinger således løbende
blevet opdateret, herunder ifm., at ECOFIN 12. marts 2019 gjorde status over
lande, hvis tilsagn udløb ved udgangen af 2018. I forbindelse med denne opdatering
bekræftede ECOFIN desuden tidligere drøftelser om at se på mulighederne for at
udvide sortlistens geografiske anvendelsesområde og indføre et nyt kriterium.
Det nye kriterium (kriterium 3.2) indebærer udveksling af land-for-land-oplysnin-
ger, dvs. at tredjelande skal udveksle oplysninger om multinationale virksomheders
opgørelse af bl.a. omsætning, kapital og antal af medarbejdere og indberetninger af
deres skattebetalinger opdelt på de lande, hvor virksomhederne har aktiviteter.
Lande på observationslisten, som har givet tilsagn om at implementere OECD’s
BEPS-minimumsstandarder (kriterium 3.1) inden udgangen af hhv. 2018 og 2019
skal senest ved udgangen af hhv. 2020 og 2021 have implementeret land-for-land-
afrapportering (kriterium 3.2). Øvrige lande (som allerede opfylder kriterium 3.1)
havde frist for at efterleve kriterium 3.2 ved udgangen af 2019.
Listen er foreløbig opdateret ifm. ECOFIN 23. januar 2018, 13. marts 2018, 25.
maj 2018, 2. oktober 2018, 6. november 2018, 4. december 2018, 12. marts 2019,
17. maj 2019, 14. juni 2019, 10. oktober 2019 og 8. november 2019 og 5. december
2019.
Ifm. disse opdateringer er de lande, som har gennemført fornødne tiltag og således
efterlever samtlige kriterier, løbende blevet fjernet fra sortlisten og observationsli-
sten. Ligeledes er de lande, som på tilstrækkeligt politisk niveau har forpligtet sig til
at efterleve samtlige oplistede kriterier inden for nærmere fastsatte tidsfrister, blevet
flyttet fra sortlisten til observationslisten.
Ifm. seneste opdatering af listen 5. december 2019 vedtog ECOFIN endvidere en
stramning ift. de defensive foranstaltninger. Stramningen indebærer, at EU-landene
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0005.png
overfor sortlistede lande fra 2021 skal anvende mindst én af fire udvalgte lovgiv-
ningsmæssige defensive foranstaltninger
4
, hvis anvendelse hidtil har været frivillig.
Efter de i alt 12 opdateringer, der indtil nu er foretaget, fremgår 8 lande af sortlisten,
mens 32 lande fremgår af observationslisten.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 18. februar 2020 at vedtage rådskonklusioner om det videre ar-
bejde med sortlisten og observationslisten og om opdateringer af listerne. Grund-
laget for rådskonklusionerne er Adfærdskodeksgruppens indstilling.
Når rådskonklusionerne er vedtaget, offentliggøres disse. Den oprindelige sortliste
og observationsliste samt de forskellige opdaterede versioner er ligeledes løbende
blevet offentliggjort efter vedtagelse. Folketinget vil blive orienteret om den kom-
mende opdatering af listerne, snarest muligt efter at de foreligger og før vedtagelsen.
Opdatering af sortlisten og observationslisten
Rådskonklusionerne ventes at afspejle, hvorvidt de ca. 30 lande, som er opført på
observationslisten og som har afgivet tilsagn med frist ved udgangen af 2019, nu
har gennemført de fornødne tiltag og efterlever samtlige kriterier, således at landene
kan fjernes fra observationslisten på linje med hidtidig praksis.
Rådskonklusionerne ventes også at tage stilling til, hvordan man skal håndtere de
lande, som ikke vurderes at have gennemført fornødne tiltag, herunder om disse
skal placeres på sortlisten eller evt. have forlængede frister i det omfang dette vur-
deres hensigtsmæssigt.
Rådskonklusionerne ventes endvidere at tage stilling til, hvorvidt de lande, hvor det
nye kriterium om udveksling af land-for-land-oplysninger (kriterium 3.2) er bin-
dende allerede ved udgangen af 2019
5
, efterlever dette, og hvordan man håndterer
de lande, som eventuelt ikke vurderes at efterleve det.
Det videre arbejde
Ud over at fortsætte dialogen og arbejdet med at overvåge relevante tredjelande,
herunder for på politisk tilstrækkeligt niveau at sikre landenes tilsagn om at efterleve
de oplistede kriterier, ventes rådskonklusionerne tillige at opfordre adfærdskodeks-
gruppen til at arbejde videre med overvågning af landenes implementering af det
nye kriterium om udveksling af land-for-land-oplysninger (kriterium 3.2)
6
.
4
Nægtelse af fradrag, anvendelse af skærpede CFC-regler, anvendelse af kildelandsbeskatning eller begrænset skattefritagelse
ved overskudsdeling.
5
Lande som allerede ved vedtagelsen af rådskonkusioner 5. december 2017 efterlevede kriterium 3.1., havde frist for efterle-
velse af kriterium 3.2 ved udgangen af 2019.
6
Lande som har forpligtet sig til at efterleve kriterium 3.1 inden udgangen af hhv. 2018 og 2019, har frist for efterlevelse af
kriterium 3.2 ved udgangen af hhv. 2020 og 2021.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
Rådskonklusionerne ventes endvidere at anmode adfærdskodeksgruppen om ud-
viklingen af et nyt kriterium for skattegennemsigtighed (kriterium 1.4), som inde-
bærer, at tredjelande skal udveksle oplysninger om selskabers ejerskabsforhold. Den
præcise udmøntning og tidsfristerne for efterlevelse af kriterium 1.4 afhænger bl.a.
af det sideløbende arbejde i
OECD’s
Global Forum.
Herudover ventes konklusionerne at opfordre Adfærdskodeksgruppen til at arbejde
videre med udvidelse af sortlisten geografiske anvendelsesområde.
Rådskonklusionerne ventes slutteligt at lægge op til, at de løbende opdateringer af
sortlisten fremadrettet maksimalt finder sted to gange årligt, forventeligt i februar
og oktober. Det kan bl.a. gøre det nemmere for EU-landene at administrere defen-
sive foranstaltninger over for lande på listen, hvis der er større forudsigelighed mht.
hvornår listen opdateres.
4. Europa-Parlamentets holdning
Da der er tale om rådskonklusioner, har Europa-Parlamentet ingen formel rolle i
vedtagelsen. Europa-Parlamentets undersøgelsesudvalg om hvidvask, skatteund-
dragelse og skatteundgåelse støttede i sin rapport i oktober 2017 en fælles anerkendt
definition af skattely og ambitiøse defensive foranstaltninger.
5. Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af skatteundgåelse opnås mest effektivt gennem fælles løsninger. En
fælles EU-sortliste er mere effektiv end en national sortliste. Regeringen vurderer
derfor, at initiativet er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Opdateringen af sortlisten og observationslisten har ingen lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Opdateringen af sortlisten og observationslisten har ikke i sig selv statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser, men en øget global
overholdelse af kriterierne for god skattepraksis kan have positive økonomiske kon-
sekvenser i Danmark, fx ved at sikre skattegrundlaget og understøtte mere lige kon-
kurrence mellem alle virksomheder i og uden for EU.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte rådskonklusionerne med opdatering af sortli-
sten og observationslisten samt retningslinjer for det videre arbejde.
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0007.png
10. Regeringens generelle holdning
Det er en dansk prioritet at sikre en ambitiøs international indsats til bekæmpelse
af skatteundgåelse mhp. at sikre de enkelte landes skattegrundlag, ligesom det er en
prioritet at fremme lige skattevilkår for virksomheder i og uden for EU. EU’s sort-
liste er et effektivt værktøj til at sikre bedre efterlevelse af internationale skattestan-
darder og bedre praksis på skatteområdet i overensstemmelse med kriterierne om
skattegennemsigtighed, fair beskatning og implementering af BEPS-minimums-
standarder. Sortlisten har indtil videre ført til, at mere end 30 lande har ændret ad-
færd, således at landene nu efterlever samtlige oplistede kriterier.
7
Regeringen arbejder for at begrænse fristforlængelser mest muligt, således at lande,
som inden for de angivne frister ikke efterlever deres tilsagn, placeres på sortlisten.
Regeringen arbejder aktivt for, at sortlisten gøres mere ambitiøs, herunder at det
løbende vurderes om listens kriterier er tilstrækkeligt effektive eller om disse bør
styrkes. Regeringen arbejder også aktivt for, at der sikres mærkbare konsekvenser
af at være på sortlisten. Derfor har man fra dansk side bl.a. på ECOFIN 5. decem-
ber 2019
8
opfordret til en snarlig politisk drøftelse af sortlisten og dens udvikling,
herunder med hensyn til det videre arbejde med listens kriterier og defensive for-
anstaltninger. Regeringen arbejder fortsat for sådanne drøftelser på ECOFIN.
Derudover arbejder regeringen generelt for at styrke de krav, som stilles internt i
EU, således at EU-landene kan statuere et godt eksempel, og således at man på
længere sigt yderligere kan stramme krav til tredjelande tilsvarende.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Etablering af sortlisten blev 1. december 2017 forelagt Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsmandat forud for ECOFIN 5. december 2017. Folketingets Euro-
paudvalg er blevet orienteret ifm. tidligere opdateringer af sortlisten og observati-
onslisten.
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 23. november
2017 og 1. marts 2019 og tidligere orienteringer om opdatering af sortlisten og ob-
servationslisten.
Herudover er den fra dansk side udarbejdede note tbf. ECOFIN 5. december 2019,
hvor Danmark opfordrede til en snarlig politisk drøftelse af sortlisten, oversendt til
Folketingets Europaudvalg 9. december 2019.
7
Ud af de i alt 92 screenede lande efterlevede 20 lande allerede samtlige oplistede kriterier. Af de tilbageværende 72 lande,
som samlet set er blevet vurderet efterfølgende, er der nu 8 lande tilbage på sortlisten og 32 lande på observationslisten.
Samlet set er der derfor mere end 30 lande, der ikke oprindeligt efterlevede kriterierne, som i dag efterlever kriterierne.
8
Finansministeren har ligeledes rettet henvendelse til det tidligere finske og det nuværende kroatiske formandskab med
opfordring til politiske drøftelser af sortlisten i ECOFIN.
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
Bilag 1. Aktuelle kriterier for sortlisten
Kriterierne for, hvorvidt tredjelande optræder på sortlisten, vedrører
Skattegennemsigtighed, dvs. at landet skal efterleve internationale standarder
for informationsudveksling.
- Kriterium 1.1. pålægger et land at implementere automatisk informations-
udveksling om finansielle konti efter de internationale standarder
-
Kriterium 1.2. pålægger et land at blive medlem af OECD’s Globale Forum
for Transparens og Informationsudveksling på skatteområdet og opnå en
tilfredsstillende vurdering fra de øvrige medlemmer
- Kriterium 1.3. pålægger et land at
underskrive og ratificere OECD’s
multila-
terale konventioner om fælles administrativ assistance (MCMAA)
Fair beskatning, dvs. at landet ikke må have foranstaltninger, der er skadelige i
henhold til EU’s adfærdskodeks for erhvervsbeskatning, eller facilitere aggressiv
skatteplanlægning.
- Kriterium 2.1. pålægger et land at afvikle diskriminerende skattestandarder
på selskabsskatteområdet
- Kriterium 2.2. pålægger et land at afvikle offshore strukturer, som tiltrækker
profit uden reel økonomisk aktivitet.
Implementering af BEPS-minimumsstandarder, dvs. at landet skal opfylde de
minimumsstandarder for selskabsbeskatning, som der er enighed om i OECD
og G20.
- Kriterium 3.1. pålægger et land at implementere OECD BEPS-minimums-
standarder.
- Kriterium 3.2. pålægger et land at tilvejebringe en effektiv implementering
af virksomheders afrapportering af land-for-land-oplysninger til skattemyn-
dighederne. (På nuværende tidspunkt alene bindende for tredjelande, som
ifm. vedtagelsen af sortlisten efterlevede kriterium 3.1.)
Nyt kriterium, som Adfærdskodeksgruppen arbejder på at udmønte
Kriterium 1.4. pålægger et land at udveksle oplysninger om selskabers ejer-
skabsforhold.
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0009.png
Bilag 2. Sortlisten over lande, der
ikke
har forpligtet sig til at efterleve EU’s krite-
rier
Tabel 1
Liste over ikke-samarbejdsvillige tredjelande og jurisdiktioner
Oprindelig sortliste
Aktuel sortliste
vedtaget på ECOFIN 5. december 2017
forud for opdatering på ECOFIN 18. februar 2020
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Amerikansk Samoa
Bahrain
Barbados
Forenede Arabiske Emirater
Grenada
Guam
Macao
Marshall Øerne
Mongoliet
Amerikansk Samoa
Amerikanske Jomfruøer
Fiji
Guam
Oman
Samoa
Trinidad og Tobago
Vanuatu
10
Namibia
11
Palau
12
Panama
13
Saint Lucia
14
Samoa
15
Sydkorea
16
Trinidad og Tobago
17
Tunesien
Anm.:
Lande markeret med
grønt
er fjernet fra sortlisten og observationslisten siden december 2017.
Lande markeret med
gråt
er flyttet fra sortlisten til observationslisten siden december 2017.
Lande markeret med
rødt
er flyttet fra observationslisten til sortlisten siden december 2017.
Lande markeret med
blåt
er blandt de otte orkanramtelande, hvis tilsagn Adfærdskodeksgruppen tog stilling til i 2018.
Kilde:
EU’s Adfærdskodeksgruppe og Kommissionen
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0010.png
Bilag 3.
Observationslisten over lande, der har forpligtet sig til at efterleve EU’s
kriterier
Tabel 2
Observationsliste over lande, som har forpligtet sig til at efterleve EU’s kriterier, jf. anneks 2
Oprindelig observationsliste
Aktuel observationsliste
forud for opdatering på
vedtaget på ECOFIN 5. december 2017
ECOFIN 18. februar 2020
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Albanien
Andorra
Armenien
Aruba
Belize
Bermuda
Bosnien-Hercegovina
Botswana
Caymanøerne
Cook øerne
Curaçao
Fiji
Færøerne
Guernsey
Grønland
Hong Kong
Isle of Man
Jamaica
Jersey
Jordan
Kap Verde
Labuan
Liechtenstein
Makedonien
Malaysia
Maldiverne
Marokko
Mauritius
Montenegro
Nauru
Niue
Ny Caledonien
Oman
Anguilla
**
Antigua og Barbuda
Armenien
Australien
Bahamas
Barbados
Belize
Bermuda
Bosnien-Hercegovina
Botswana
Britiske Jomfruøer
Caymanøerne
Cook øerne
Curaçao
**
Jordan
*
Kap Verde
Maldiverne
Marokko
Marshall Øerne
**
Mongoliet
Montenegro
Namibia
Nauru
***
Niue
***
Palau
***
Saint Kitts og Nevis
Saint Lucia
Seychellerne
Swaziland
Thailand
Tyrkiet
Vietnam
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0011.png
Oprindelig observationsliste
vedtaget på ECOFIN 5. december 2017
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Aktuel observationsliste
forud for opdatering på
ECOFIN 12. marts
Peru
Qatar
Saint Vincent og Grenadinerne
San Marino
Schweiz
Serbien
Seychellerne
Swaziland
Taiwan
Thailand
Tyrkiet
Uruguay
Vanuatu
Vietnam
Anm.:
Lande markeret med
grønt
er fjernet fra observationalisten siden december 2017.
Lande markeret med
gråt
er flyttet fra fra sortlisten til observationslistensiden december 2017.
Lande markeret med
rødt
er flyttet fra observationslisten til sortlisten siden december 2017.
Lande markeret med
orange
er flyttet til observationslisten siden december 2017.
Lande markeret med
blåt
er blandt de otte orkanramtelande, hvis tilsagn Adfærdskodeksgruppen tog stilling til i 2018.
Lande markeret med * skal efterleve udvalgte tilsagn inden udgangen af 2020, mens øvrige lande skal efterleve samtlige
tilsagn inden udgangen af 2019.
Lande markeret med ** afventer vurdering fra Global Forum,
jf. kriterium 1.2.
Lande markeret med *** skal, når dette bliver relevant, søge om at
blive medlem af OECD’s Globale Forum,
jf.
kriterium 1.2.
Kilde:
EU’s Adfærdskodeksgruppe og Kommissionen
11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Samlenotat for punkter på dagsorden for rådsmøde (ECOFIN) den 18/2-2020, som er relevante for Skatteudvalget, fra skatteministeren
2143135_0012.png
Bilag 4: Status på tilsagn fra lande på observationslisten pr. 21. november 2020
Tabel 3
Kriterier, som tilbageværende lande på observationslisten har givet tilsagn om at efterleve
Skattegennemsigtighed
Kriterium
1.1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Kriterium
1.2
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
(x)
(x)
x
x
x
X
x
x
x
x
x
x
x
x
(x)
x
x*
x
x
x
x
Kriterium
1.3
Fair beskatning
Kriterium
2.1
Kriterium
2.2
BEPS
Kriterium
3.1
Anguilla
Antigua og Barbuda
Armenien
Australien
Bahamas
Barbados
Belize
Bermuda
Bosnien-Hercegovina
Botswana
Britiske Jomfruøer
Caymanøerne
Cook øerne
Curaçao
Jordan*
Kap Verde
Maldiverne
Marokko
Marshall Øerne
Mongoliet
Montenegro
Namibia
Nauru
Niue
Palau
Saint Kitts og Nevis
Saint Lucia
Seychellerne
Swaziland**
Thailand*
Tyrkiet*
Vietnam*
Anm.: Kriterier markeret med
er opfyldt.
Kriterier markeret med * skal efterleves inden udgangen af 2020.
Kriterier markeret med (x) skal efterleves, når det vurderes relevant
Lande markeret med * skal efterleve udvalgte tilsagn inden udgangen af 2020.
Kilde:
EU’s Adfærdskodeksgruppe og Kommissionen
12