1
Aktstykke
–
orientering om serviceeftersyn af ejendomsskatteloven
Skatteministeriet
København d. 22. januar 2020
Til Folketingets Finansudvalg
a.
Skatteministeriet orienterer hermed Finansudvalget om, at der som følge af en række identificerede systemfejl ikke
gennemføres sagsbehandling af ejendomme og tilbagebetalinger af for meget betalt grundskyld i 2019, som ellers
var forudsat i akt. 142 af 2. maj 2019.
Skatteministeriet orienterer derudover om, at der siden tilvejebringelsen af akt. 142 er identificeret yderligere 7.000
ejendomme, som er berørt af fejl 1-2 i serviceeftersynet af ejendomsskatteloven.
b.
Et serviceeftersyn af ejendomsskatteloven har vist, at en række boligejere har betalt forkert grundskyld for et eller
flere år fra 2003 og frem til i dag. Der er under serviceeftersynet fundet fem fejl, der vedrører lov- og systemtekniske
problemstillinger, hvor der ikke er blevet administreret korrekt i henhold til ejendomsskatteloven. De to første fejl
omhandler Skatteforvaltningens systemer og det opgjorte grundlag for grundskylden (fejl 1-2), mens de sidste tre
fejl omhandler kommunernes administration af grundskylden (fejl 3-5).
Skatteministeriet fik i foråret 2019 Finansudvalgets tilslutning til, at Skatteforvaltningen kunne igangsætte arbejdet
med at behandle sagerne og således kompensere borgerne i de tilfælde, hvor der er opkrævet for meget grundskyld,
til trods for at der er indtrådt forældelse. Denne løsning var i tråd med, hvordan tidligere sager om uretmæssigt
opkrævede ejendomsskatter blev håndteret ifm. en tidligere udredning af administrationen, da Økonomi- og In-
denrigsministeriet havde ressortansvaret for området, jf. akt. 154 af 23. juni 2011 og akt. 44 af 13. december 2012.
Med akt. 142 af 2. maj 2019 blev der i form af en tekstanmærkning således tilvejebragt materiel hjemmel til at
genoptage sagerne under fejl 1-2, ligesom at der blev afsat 150,0 mio. kr. til at kompensere kommunerne for tilba-
gebetalinger til de berørte ejendomsejere for fejl 1-2. Midlerne er afsat i 2019, da det på daværende tidspunkt var
forventningen, at Skatteforvaltningen kunne færdiggøre sagsbehandlingen af ejendomme berørt af fejl 1-2 i inde-
værende år. Der blev ikke afsat finansiering til fejl 3-5, da der ikke var et estimat for udgifterne hertil.
Skatteministeriet er i forbindelse med Skatteforvaltningens arbejde med udredning af de ovenstående fejl 1-2 blevet
bekendt med en række nye systemfejl relateret til vurderingssystemets opsætning. De nye systemfejl indebærer, at
den planlagte sagsbehandling er sat i bero, da det er en forudsætning for rettelsen af de oprindelige fejl, at de nye
systemfejl rettes først. Det er foreløbigt estimeret, at over halvdelen af ejendommene, som er påvirket af fejl 1-2
under serviceeftersynet, ligeledes er berørt af disse nye systemfejl. Såfremt de nye systemfejl ikke rettes, før sags-
behandlingen af ejendomme omfattet af serviceeftersynet påbegyndes, risikeres det, at eventuelle afgørelser i sa-
gerne under serviceeftersynet foretages på et fejlagtigt grundlag.
Skatteministeriet er ved at afsøge handlerummet for at håndtere sagerne på en mere enkel måde.
Der orienteres desuden om, at KMD, som er den eksterne it-leverandør af Skatteforvaltningens vurderingssystem,
siden tilvejebringelsen af akt. 142 har identificeret yderligere 7.000 ejendomme, som er berørt af fejl 1-2 i service-
eftersynet. Det betyder, at der nu er tale om anslået 36.000 berørte ejendomme. Det kan ikke udelukkes, at dette
tal vil stige yderligere.
Det bemærkes, at tekstanmærkningen på § 9. Skatteministeriet, der giver hjemmel til at håndtere serviceeftersynet
som tidligere forudsat, er udgået ifm. ÆF20.
Når der er klarhed om en løsning, forelægges et nyt aktstykke om det videre arbejde med at håndtere serviceefter-
synet af ejendomsskatteloven.