Problemstilling omkring veteranbiler
Til alle folkevalgte politikere.
Der er opstået et problem vedrørende de veteranbiler, der er importeret fra udlandet.
Mange af bilerne risikerer at få frataget deres registreringsafgift, og i stedet skal der betales fuld
afgift.
Afgiften af en veteranbil kan nemlig ikke som på almindelige biler reguleres; på en veteranbil tabes
afgiften fuldstændigt.
Hidtil har der ikke været noget valg været, når en veteranbil skal indregistreres.
Var køretøjet over 35 år gammelt,
blev der sat kryds ved ”Veteranbil”
- og derved også betalt
veteranbilsafgift.
Konstruktivt ændrede (uoriginale) veteranbiler er oftest blevet fuldt afgiftede.
Det var den afgiftsmæssige grænse der blev brugt til at adskille originale og uoriginale biler.
Tidligere kom ejerne til fremstilling med deres køretøj og fik originaliteten vurderet af en ekspert
fra SKAT Motor, som ejerne også kunne fremvise diverse dokumentation til.
Samtidig var forskellen på et originalt og et uoriginalt køretøj prismæssigt omkring 15.000 kroner
for en 1967 Ford Mustang´s vedkommende. Andre biler væsentligt mindre.
Begrebet ”Fremstå som ved første registrering” er nu blevet omfortolket af Motorstyrelsen, der
betragter ordlyden sådan, at køretøjet skal være som oprindeligt
–
med andre ord: fuldstændig
originalt.
Det giver kun mening for dem, der ikke har den fornødne viden om alle gamle køretøjer.
Færdselsstyrelsen har retningslinier for, hvad en veteranbil må have af ændringer for stadig at kunne
klassificeres som veteranbil. Men desværre er de ikke vidtrækkende nok i forhold til de
udfordringer der opstår ved eksempelvis et motorskifte.
”Det afgørende er, at køretøjets hovedelementer optisk og teknisk fremstår som ved første
registrering. Det er dog uden betydning, at der f.eks. er eftermonteret sikkerhedsseler, foreskrevne
blinklys og lignende ændringer. Der må også senere være lavet mindre tekniske ændringer, f.eks.
ombygning fra 6 volt til 12 volt, ændret tænding med platiner til elektronisk tænding, eller forlygter
ændret til H4 pære monteret i nye lygter placeret i de originale lygtehuse. Der må endvidere være
monteret tidstypisk ekstraudstyr som ekstralygter, udvendig solskærm, varmetråde på bagruden,
trådfælge og lignende. Om køretøjets generelle stand er dårlig, eller om der er tale om et
nyrestaureret køretøj, har ingen betydning for, om køretøjet kan siges at være i »original stand«.
Såfremt synsvirksomheden ikke med god sikkerhed kan afgøre spørgsmålet om »original stand«,
skal der afkrydses »Nej«. Kendskabet til den oprindelige udførelse ved første registrering må ikke
bero på et skøn, men forudsætter enten indgående kendskab eller pålidelig dokumentation. Til hjælp
til at afgøre, om køretøjet er i »original stand«, kan fremstilleren anmodes om at fremskaffe
brochurer, instruktionsbog eller andet pålideligt materiale (f.eks. motorlitteratur og
mærkeklubhjemmesider), der kan belyse, om det aktuelle køretøj med god sikkerhed kan siges at
være i »original stand« ”.
Problemet er at kun ganske få biler efter 35 eller 80 års tjeneste stå helt originalt.
De har først været brugsbiler, og kan her have fået skiftet alle mulige dele og kendetegn som f.eks.
motor, gear, farve, fælge med mere.