Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2134099_0001.png
MOTOR
S1VRELSEN
Returadresse Skatteforvalrnmgen, Nykobingvej 76, 490 Sakskøbing
Vejledning og kontrol Køretøjer
-
Tommy Jakob Amtkjær Flauensgaard
Dyssevej 4 Døjrmge
4180 Sorø
Lauritzen’s plads
1
9000 Aalborg
Telefon 722215 15
Skat.dk
Vores sagsnr. 19-0587247
05. December2019
Forslag til afkrævning af registreringsafgift
Motorstyrelsen har konstateret, at dit motorkøretøj er konstruktivt ændret og som
herefter ikke fremstår som veteranbil, der fremtræder som på tidspunktet for første
registrering. Desuden er det omfattet afregistreringspligten i Danmark som andet
køretøj efter registreringsafgiftsiovens
§
5, stk. 12,
jf. §
4 (lovbekendtgørelse nr.
177 af 25. februar 2019 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere
ændringer).
Motorstyrelsen har konstateret, at dit motorkøretøj er konstruktivt ændret ved at der
er monteret 4 andre uoriginate og bredere fælge og dæk, forøgelse/bredere skærm-
kanter på for og bagskærme, udstødning ændret fra den originale udstodning der fø
res under bilen og bagud til højre side, tit nu at være sidepipes langsgående på
begge sider af bilen i varerummet er der, på hjulkasserne fastmonteret sædelignende
arrangementer, varerumsadskillelsen var fjernet, varerummet var forsynet med tæp
per samt beklædning på sider og loft, ruder i bagdøre påmontereret med lamel lig
nende afskærmning udvendig, bilen er lakeret i en ikke original metatlak, forsæ
derne anses for værende uoriginale, i varerummet fandtes større fastmonteret højtta
ler i venstre side som herefter ikke fremstår som veteranbil, der fremtræder som på
tidspunktet for første registrering. Køretøjet er efter ændringen ikke afgiftsmæssigt
identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj.
Køretøjet skuLLe derfor forinden benyttelsen have været anmeldt til registrering efter
registreringsbekendtgørelsen
§
47, stk. 3 (bekendtgøreLse nr. 1643 af 17. december
2018 om registrering af køretøjer mv. med senere ændringer) samt været afgiftsbe
rigtiget,jf. registreringsafgiftslovens
§
1, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. fe
bruar 2019 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer).
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1/3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0002.png
Motorstyrelsen har til hensigt at opkræve 72.335 kr. i yderligere registreringsafgift.
Den afgiftspligtige værdi af motorkøretøj et er fastsat af Motorstyrelsen.
Begrundelsen for forslaget er følgende:
Motorstyrelsen og Nordjyllands Politi har den 25.juli 2019 foretaget kontrol afne
denstående køretøj, som blev standset på Fruenslundvej9560 Hadsund, kl. 14:05.
Føreren af køretøjet var Tommy Flauensgaard,
Motorstyrelsen kunne konstatere, at køretøjet:
Mærke:
Model:
Stelnummer:
Registreringsnummer:
Registreringsland
Ford
Econoline E-150
E14HHDJ8659
DH$3 032
Danmark
blev benyttet, efter at køretøjet er nybygget. Ved Motorstyrelsens behandling afsa
gen er det konstateret, at køretøjet ikke fremstår i henhold til registrerede oplysnin
ger, men at dette er konstruktivt ændret i en sådan grad, at det har mistet sin afgifis
mæssige identitet og derfor ikke længere fremtræder som på tidspunktet for køretø
jets første registrering ligesom det ikke Længere fremstår som varebil
Det er Motorstyrelsens opfattelse, at køretøjet er anvendt i Danmark i strid med be
stemmelserne i registreringsbekendtgørelsen og registreringsafgiftsioven ved at an
vende det nybyggede køretøj uden anmeldelse til registrering
samt korrekt afgifts
berigtigelse af køretøjet.
For yderligere begrundelse henvises til ved Lagte sagsfremstilling.
Efter skatteforvaitningslovens
§
31 (lovbekendtgørelse nr. 678 af 31. maj 201$ om
skatteforvaltning) gælder der en frist på
3
år fra angivelsesfristens udløb, indtil Mo
torstyrelsen skal rejse et krav. Herefter er forholdet foræLdet, Motorstyrelsen har
konstateret forholdet den 25.juli
2019,
og kravet er rejst dags dato.
Forholdet er derfor ikke forældet.
De love og bestemmelser, der henvises til i sagen, kan sendes efter anmodning eller
ses i deres helhed på statens juridiske on-line informationssystem Retsinformation,
som findes på adressen www.retsinfo.dk.
Kan forsLaget godkendes, behøver du ikke at foretage dig noget. Du vil i så fald ra
tilsendt en afgørelse i overensstemmelse med forslaget.
Kan forslaget ikke godkendes, skal dine skriftlige eller mundtlige bemærkninger
være modtaget afMotorstyrelsen,
20.
december 20L9.
Du har ret til et møde, inden Motorstyrelsen træffer en afgørelse
i
sagen. Hvis du
ønsker et møde, bedes det meddelt Motorstyrelsen inden for ovennævnte frist.
Motorstyrelsen er en del af Sketteforvaltningen
Side 2/3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0003.png
Vores behandling af dine personoplysninger
Når vi i Motorstyrelsen indsamler og behandler personoplysninger om dig, har vi en
oplysningspligt i medfør af EU’s databeskyttelsesforordnings art. 13, hvis vi modta
ger optysninger fra dig og i medfør af EU’s databeskyttelsesforordnings art. (4, hvis
vi modtager oplysninger om dig fra andre end dig selv.
Tit brug for opfyldelsen af vores oplysningspligt kan du på vores hjemmeside læse
vores privatlivspolitik, hvor du blandt andet kan få oplyst, hvorfor vi har indsam
let/modtaget personoptysninger om dig, hvad vi bruger dine personoplysninger til
og hvor længe vi opbevarer dem.
Du bedes derfor læse denne beskrivelse om vores behandling af dine personoplys
finger grundigt igennem. Du finder beskrivelsen på Motorstyrelsens hjemmeside.
Gå ind på motorst.dk og klik på “Privatlivspolitik” nederst på siden.
Venlig hilsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 3 / 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0004.png
Dato
Journal nr.
5 december 2019
19-0587247
Sag sfrem stilling
CPR-nr.:
Navn:
Kontrolperiode:
Vedrørende ændring på følgende
punkter:
Tommy Jakob Amtkjær Flauensgaard
25.juti
2019
Pligt til
omregistrering afkoretoj
Betaling afregistreringsafgift med
72.335 kr.
Sagsbehandler:
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side I / ii
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0005.png
Beskrivelse
af
køretøjet
Køretøjet er en veteran varebil, som ved kontrollen den 25.juli 2019 fremstod
med disse data/fakta ifølge registrerede oplysninger i Køretøj sregisteret.
Mærke:
Model:
Stelnummer:
Registreringsnummer:
Registreringsland
Km-stand:
ford
Econoline E-150
E14HHDJ8659
DK83032
Danmark
50.000 (anslået 40.000 km ved
syn den 15. august 2017)
Køretøjets registrerede ejer er:
Cpr-nr.:
Navn:
Nationalitet:
Adresse:
Tnmy
flaiensgaard
Dansk
Dyssevej 4
Døj ringe
4180 Sorø
Køretøjets ejer er også bruger af køretøjet.
Sagens faktiske forhold
Motorstyrelsen og Nordjyllands Politi har den 25.juli 2019 foretaget kontrol af
ovenstående køretøj, som blev standset på Fruenstundvej, 9560 Hadsund,
iii.
14:05. Føreren af køretøjet var Tommy Flauensgaard, CPR-nr
Det
blev oplyst af Tommy Flauensgaard, at han var til US Car Ca somibgik på
pladsen overfor kontrolstedet.
Køretøjet er indregistreret 1. gang 1.juli 1979 i USA. Køretøjet er blevet
toldsynet i Danmark den 15. august 2017. AfKøretøjsregistret (DMR) fremgår
det, at køretøjet er fremstillet og synet som original. Der er under punktet om
køretøjet er et originalt veterankøretøj, svaret ja, herved kunne det opnå status
som et veterankøretøj. Køretøjet er indregistreret i Danmark i. gang den 20. april
2018.
Da køretøjet er afgiftsberigtiget efter de specielle regler for veterankøretøjer,
som fremstår, som på tidspunktet for første registrering, skal køretøjet på
tidspunktet for afgifisberigtigelsen og altid fremover fremstå originalt. Hvis der
foretages ændringer på køretøjet medfører dette, at der skal betales fornyet
registreringsafgift.
Ved en besigtigelse af køretøjet blev det konstateret, at køretøjet ikke
umiddelbart fremstod i henhold til registrerede data som det tidligere
afgiftsberigtigede veterankøretoj, idet følgende er ændret:
o
o
o
4 andre uoriginale og bredere dæk
forøgelse/bredere skærrnkanter på for og bagskærme
udstødning ændret fra den originale udstødning der føres
under bilen og bagud tit højre side, til nu at være sidepipes
langsgående på begge sider af bilen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 2/11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0006.png
o
o
o
o
o
o
o
i varerummet er der, på hjutkasserne fastrnonteret
sæddelignede arrangementer
varerumsadskitlelsen var fjernet
varerummet var forsynet med tæpper samt beklædning på
sider og loft
ruder i bagdøre påmontereret med tamel lignende
afskærmn ing udvendig
bilen er lakeret
i
en ikke original metallak
forsæderne anses for værende uoriginale
i
varerummet fandtes større fastmonteret højtaler i venstre
side
Motorstyrelsen har biLleder af køretøjet fra kontrolLen den 25.juli 2019.
Køretøjet er derfor konstruktivt ændret i en sådan grad, at det har mistet sin
afgiftsmæssige identitet og derfor fremstår som en nybygn ing.
Endvidere opfylder køretøjet ikke betingelserne for at være indregistreret som
varebil, idet der
i
varerummet på hjulkasserne var fastmonteret sæddelignede
arrangementer, varerummet var forsynet med tæpper samt beklædning på sider
og loft og varerumsadskillelsen var fjernet,
jf.
registreringsafgiftslovens
§
5 stk.
i og
§
5,
stk. 12.
ooo000ooo
Motorstyrelsen træf den
25.
september 2017 afgørelse om værdifastsættetse af
køretøjet under sagsnummer 17-1404684,
som
veterankøretøj,jf.
registreringsafgiftsiovens
§
10, stk. 4. Registreringsafgiften blev fastsat til 8.940
kr.
For at køretøjet kan afgiftsberigtiges som veterankøretøj, skal køretøjet være
mere end 35 år gammelt, og det skal fremstå originalt,
jf.
registreringsafgiftslovens
§
10, stk. 4.
Motorstyrelsens bemærkninger
Motorstyrelsen finder, ud fra en samlet vurdering af sagens forhold, at køretøjet
har mistet sin afgiftsmæssige identitet, grundet de foretagne ombygninger og
ændringer.
Køretøj ets anvendelse er således i strid med bestemmelserne i
registreringsbekendtgørel sen og registreringsafgiftsloven, idet køretøj et er
ombygget uden efterfølgende anmeldelse til afgiftsberigtigetse heraf.
Køretøjet opfylder ikke kravene til originalitet som veteranbil eller som varebil
til godstransport.
Motorstyretsens forslag til ændring
Køretøjet er efter sagens oplysninger ombygget. Da dette burde fremgå af
køretøjets registreringsattest, skulle køretøjet efter registreringsbekendtgørelsens
§
65 have været anmeldt til registrering. Ændringerne er ligeledes omfattet af
registreringsbekendtgørelsens
§
47, stk. 2 og 3, hvorfor køretøjet skulle have
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side 3 / 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0007.png
været anmeldt til registrering, før køretøjet blev taget i brug med ændringertie på
færdselslovens område.
Køretøjet er efter nybygningen ikke længere afgiftsmæssigt identisk med det
tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Der skal derfor svares registreringsafgift af
køretøjet i henhold til registreringsafgiftsiovens
§
1, stk. 3. Nybygningen
opfylder ikke betingelserne for afgiftsfritagelse i registreringsafgiftslovens
§
7a,
stk. 1-4, hvorfor køretøjet skulle have været anmeldt til afgiftsberigtigelse hos
told- og skatteforvaltningen efter registreringsafgifislovens
§
7a, stk. 5. I henhold
til registreringsafgiftsiovens
§
1, stk. 3 skutle afgiften have været svaret, inden
køretøjet blev taget i brug på færdselslovens område.
Der skal svares registreringsafgift af det nybyggede køretøj, og denne er fastsat
til 72.335 kr. Beregningen af den afgiftspligtige værdi afmotorkøretøjet er
foretaget af Motorstyrelsen.
Regler
Af registreringslovens
§
2, stk. i (lovbekendtgørelse nr. 223 af 27. februar 2019
om registrering afkøretojer), fremgår det:
“Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med
nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område,
jf.
dog
stk. 3-5, og
§
7, stk. 5 til:
»jf.
dog stk. 2-5 og
§
5 og 7 a-7 h:
i) Motorkøretøj.
2) Traktor,
jf.
dog
§
3 og
§
4.
3) Knallert. Dette gælder dog kun en lille knallert, hvis knallerten er erhvervet
som fabriksny den i juli 2006 eller senere.
4) Påhængs- eller sættevogn til et køretoj, der skal registreres.
5) Campingvogn.
6) Andet påhængsredskab end campingvogn, der tilkobles et motorkoretøj, hvis
påhængsredskabets konstruktion gør det muligt at trække det med en større
hastighed end 30 km/t.
7) Motorredskab, der er indrettet og benyttes til befordring af gods, der ikke er
nødvendigt for motorredskabets funktion,
jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 7, gælder ikke for:
i) Et motorredskab, herunder en gaffeltruck, der bruges på privat område,
herunder på privat vej, der ikke har karakter af privat fæliesvej, og i ubetydeligt
omfang på privat fællesvej og offentlig vej.
2) En minitruck, der bruges på privat område, herunder på privat vej, og i
ubetydeligt omfang på offentlig vej.
3) Et motorredskab, der er bestemt til at føres af en gående.
4) Et motorredskab, der bruges på afmærket havne- eLler terminatområde, der er
udpeget af politiet efter bekendtgørelse om særlige køretøjer på havne- og
terminalområder (Godshåndtering og rangering af sættevogne).
Stk. 3. Et køretøj fritages efter tilladelse fra told- og skatteforvaitningen for
registrering, hvis
i) køretøjet overvejende anvendes uden for offentlig vej eller
2) køretøjet kun bruges på færdselslovens område i forbindelse med et officielt
arrangement administreret af staten og køretøjets brug i forbindeLse med
arrangementet administreres af staten.
Stk. 4. I tilladelsen efter stk. 3 fastsættes det område, hvor køretøjet må
anvendes. Tilladelsen skal medbringes under kørsLen og efter anmodning vises tit
potitiet eller told- og skatteforvaitningen.
.
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side4/ II
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0008.png
Stk. 5. Skatterninisteren kan fastsætte regler om, at visse typer af litle knatlert
ikke skal registreres.”
Af registreringsbekendtgørelsens
§
47 (bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december
2018 om registrering af køretøjer m.v.), fremgår det at:
“Før registrering af et fabriksnyt, standardtypegodkendt eller anmeldt EF
typegodkendt køretøj, der ikke skal synes, skal der i Køretøjsregisteret være
registreret en EF-overensstemmelsesattest eller en typeattest i overensstemmelse
med de krav, der stilles i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer.
Stk. 2. Et køretøj, der skal godkendes efter bekendtgørelse om godkendelse og
syn af køretøjer, skal registreres med denne godkendelse, før køretøjet tages i
brug på færdselslovens område.
Stk. 3. Hvis et registreret køretøjs indretning, udstyr, art, brug eller tilkobling af
køretøj ændres, og ændringen skal godkendes efter bekendtgørelse om
godkendelse og syn af køretøjer, skal ændringen anmeldelse til registrering, før
køretøjet tages i brug med ændringen på færdselslovens område.
Stk. 4. For biler, der anmeldes tit registrering til synsfri sammenkobling uden
godkendelse, og som efter bekendtgørelse om synsfti sammenkobling af bil og
påhængskoretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg kan registreres uden
godkendelse hertil, skal der ved anmeldelsen til registrering fremlægges en
erklæring i overensstemmelse med bekendtgørelsen
om
synsfri sammenkobling
af bil og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.”
Af registreringsbekendtgørelsens
§
65 (bekendtgørelse nr. 1643 af 17. december
2018 om registrering af køretøjer m.v.), fremgår det at:
“Sker der andre ændringer end nævnt i
§
62-64 af registrerede oplysninger om
et køretøj, og fremgår oplysningen afregistreringsattesten, skal ændringen
anmeldes til registrering. Dette gælder dog ikke adresseoplysninger og
oplysninger om drivkraft for de påhængsvogne m.v., for hvilke der efter
§
9, stk.
i, 1. pkt., i lov om vægtafgift af motorkoretøjer m.v. ikke skal angives oplysning
om drivkraft ved registrering.”
Det fremgår afsynsbekendtgørelsen
§
23 (bekendtgørelse nr. 516 af 1.juni 2012
om godkendelse og syn af køretøjer) at:
“Hvis et registreringspligtigt køretøjs art er ændret, har køretøjets ejer (bruger)
pligt til at fremstille køretøjet til syn og få det godkendt, inden det tages i brug.
Stk. 2. Hvis køretojets anvendelse er ændret, har køretojets ejer (bruger) pligt til
at fremstille køretøjet til syn og få det godkendt, inden det tages i brug til
i) taxikørsel, herunder limousinekørsel,
2) sygetransport,
3) ambulancekorsel,
4) buskørsel, herunder rutekørsel,
5) udlejning uden fører,
6) øvelseskørsel,
7) slæbning (kun for bjærgningskøretoj) eller
8) udrykningskørsel,jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Kravet om syn afudrykningskøretøjer gælder ikke for motorkøretøjer, der
tilhører politiet og normalt anvendes til kontrolkørsel og lignende formål og kun
undtagelsesvis til udrykningskørsel.”
Motorstyrelsen er en det af Skatteforvaitningen
Side 5 / 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0009.png
Det fremgår afregistreringsafgiftstoven (lovbekendtgørelse nr. 177 af 25. februar
2019 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer)
§
I,
stk. I at:
“Der svares afgift til statskassen afmotorkøretøjer, som skal registreres i
Køretøjsregisteret efter lov om registrering af køretøjer, og afpåhængs- og
sættevogne til sådanne motorkøretøjer. Der svares dog ikke afgift af køretøjer,
der registreres på grænsenummerplader etler prøvemærker. Afgiften svares i
forbindelse med et køretøjs første registrering, medmindre andet følger af
bestemmelserne i denne lov.”
Det fremgår yderligere afregistreringsafgiftsioven
§
1, stk. 3 at:
“Der svares afgift af køretøjer som nævnt i stk. I, som efter reparation eller
ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere
afgiftsberigtiget køretøj,jf. dog
§
7 og 7 a. Afgiften svares, inden et køretøj
tages i brug efter reparation eller ombygning. Der foretages fornyet beregning af
afgift for et motorkøretøj omfattet af
§
3 a, stk. 3 og 4, eller
§
3 a, stk. 9, og
§
3 c,
stk. i, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er
identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er beregnet afgift.
Henføres motorkøretøjet efter reparation etler ombygning under reglerne i
§
3 a,
stk. 3 og 4, eller
§
3 a, stk. 9, og
§
3 c, stk. i, betaLes afgift efter reglerne i
§
3 a,
stk. 3 og 4, og
§
3 c, stk. 2. Der foretages fornyet beregning af afgift for et
motorkøretøj omfattet af 3 b, stk. i, som efter reparation eller ombygning ikke
i afgiftsmæssig henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der
tidLigere er beregnet afgift. Henføres motorkøretojet efter reparation eller
ombygning under regterne i
§
3 b, stk. i, betales afgift efter reglerne i
§
3 b, stk.
2.”
Det fremgår yderligere afregistreringsafgiftsloven
§
7a, at:
“Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt
registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og tignende,
og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedLigeholdelse, er fritaget
for afgift.
Stk. 2. Fritagelsen efter stk. i er betinget af følgende:
1) Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten
omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til
køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
2) Udskiftning afkøretojets motor, eventueLt til en motor med anden drivkraft,
ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets
originale motoreffekt.
3) Genopbygningen af køretøjet skat være udført ved anvendelse af reservedele,
herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes på og
forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye
reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedeLe. Der må ikke anvendes
nyt reservedelskarrosseri, chassis eller -stel. Der må heller ikke fra andet køretøj
anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de
nævnte reservedele.
Stk. 3. Større samlede reparationer og genopbygninger, der sker
med henblik på
salg, er fritaget for afgift, hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt og
omkostningerne ved reparation og genopbygning ikke overstiger den almindelige
pris for et tilsvarende køretøj i normalt vedligeholdt og registreringsklar stand
inklusive afgifter ved kontant saLg til bruger. Udgifterne til genopbygningen må
dog højst andrage 75.000 kr. For køretøjer, hvis alder overstiger 5 år, kan
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side 6 I II
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0010.png
omkostningerne ved genopbygtiing overstige den almindelige pris for et
tilsvarende køretøj ved kontant salg til bruger med 10 pct. for hvert hele år,
køretøjets alder overstiger 5 år regnet fra koretøjets første registreringsdato.
Tillægget kan dog højst udgøre 50 pct. I .-4. pkt. gælder dog ikke motorkoretojer,
der er omfattet af
§
10, stk. 4.
Stk. 4. Reparatørvirksomheden opgør omkostningerne ved genopbygningen på
grundlag afreparatørvirksomhedens almindelige bruttopriser inklusive
merværdiafgift. Opgørelsen skal indeholde en specifikation over dele, som er
udskiftet, og arbejdsydelser, som er udfort på køretøjet, med anforsel af priserne
på disse indbefattet den avance, der i almindelighed indgår i priser for
reparationsydelser af den pågældende art.
Stk.
5.
Hvis betingelserne for afgiftsfritagelse efter stk. 1-4 ikke er opf’ldt, skal
køretøjet anmeldes til afgiftsberigtigelse hos told- og skatteforvaltningen.
Stk. 6. Skatteministeren fastsætter nærmere administrative regler for
motorkøretøj er omfattet af stk. 1-5.
Stk. 7. En registreret motorcykel, der monteres med en sidevogn, mister ikke
derved sin afgiftsmæssige identitet. Det samme gælder en registreret motorcykel
med sidevogn, hvor sidevognen afmonteres.”
Det fremgår yderligere af
§
4 (uddrag) at:
Afgiften beregnes for nye køretøjer og for genopbyggede køretøjer, der skal
afgiftsberigtiges efter
§
7, afkoretojets afgiftspligtige værdi med følgende satser:
i) Motorcykler: 85 pct. af 8.900-54.500 kr. (2010-niveau) og 150 pct. af resten.
2) Andre køretøjer,jf. dog
§
5-6 a: 85 pct. af 172.900 kr. (2010-niveau) og 150
pct. af resten.”
Det fremgår yderligere af
§
5 stk. I at:
“For nye biler og for genopbyggede biler, der skal afgiftsberigtiges efter
§
7,
udgor afgiften 0 kr. af de første 16.900 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige
værdi og 50 pct. af resten, hvis
1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og
2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.”
Det fremgår yderligere af 5, stk. 12 at:
“En bil, som er berigtiget med afgift efter stk. i-i i, afgiftsberigtiges efter
§
4,
når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfy’ldt.
For biler, der er omfattet af stk. 1, nedsættes afgiften efter reglerne for brugte
varebiler i stk. 8 med 50 pct. af den del af bilens afgiftspligtige værdi før
ændringen, der overstiger 54.200 kr. (2010-niveau). For biler, der er omfattet af
stk. 2, nedsættes afgiften efter reglerne for brugte varebiler i stk. $ med 30 pct. af
den del af bilens afgiftspligtige værdi før ændringen, der overstiger 38.200 kr.
Dog kan nedslaget højst udgøre 56.800 kr., reguleret efter stk. 8, for biler
omfattet af stk. 2, 2. pkt. For biler, som er berigtiget med halv afgift efter
tidligere lovgivning, nedsættes afgiften med 40 pct. Nedsættelserne efter 2.-4.
pkt. kan ikke overstige den afgift, der oprindelig er betalt.”
Det fremgår yderligere af
§
10 at:
“Stk. I. For brugte køretøjer fastsættes den afgiftsptigtige værdi til køretøjets
almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den
almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori
køretøjet skal registreres.
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 7/11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0011.png
Stk. 2. For brugte køretøjer, som ikke tidligere har været registreret her i landet,
eller som efter reparation eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny i
medfør af
§
7 a, stk.
5,
kan den afgiftsptigtige værdi ikke overstige køretøjets
oprindelige pris som nyt. Er koretojets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen
skønsmæssigt.
Stk. 3. Brugte biler og motorcykler, der skal registreres her i landet første gang,
skal inden værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der syner køretøjet
med henblik på at fastslå køretøjets identitet, kilometerstand. udstyr og stand
generelt. Synsvirksomhedens påtegning på synspapirerne indgår i myndighedens
værdifastsættelse af køretøjet. Værdifastsættelsen kan ske, uden at køretøjet
forevises for myndigheden. Myndigheden kan besigtige et køretøj, hvis den
finder det nødvendigt.
Stk. 4. Den afgiftspligtige værdi af et køretøj, der er mere end 35 år gammelt,
jf.
§ 4, stk. 8, og som fremtræder som ved første registrering, er køretøjets
almindeLige pris ved salg til bruger her i landet indbefattet merværdiafgift, men
uden afgift efter denne lov. Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige
afgiften beregnet på grundlag af 40 pct. afkøretojets nypris indbefattet
merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Er der for samme køretøj
udbetalt godtgøretse efter
§
7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte
godtgorelse.
Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige
værdi efter stk. 1-4.”
Den fremgår af bekendtgørelse om registreringsafgift (bekendtgørelse nr. 1487 af
10. december 201$)
§
33 at:
“Stk. 1. Den afgiftspligtige værdi af et køretøj, der er tnere end 35 år gammelt,
og som fremtræder som ved første registrering, er køretojets almindelige pris ved
salg til bruger her i landet indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter
registreringsafgiftsioven. Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige
afgiften beregnet på grundlag af 40 pct. afkøretøjets nypris indbefattet
merværdiafgift, men uden afgift efter registreringsafgiftsloven. Er der for samme
køretøj udbetalt godtgorelse efter registreringsafgiftslovens
§
7 b, fastsættes
afgiften dog til den udbetalte godtgørelse.
Stk. 2. For ombyggede/reparerede veterankøretøjer, der har mistet deres identitet
som
veterankøretøj (original stand), kan ansættelsen tage udgangspunkt i den
tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat afsynsvirksomheden/Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, såfremt der fremlægges dokumentation herfor. Et
ombygget veterankoretøj kan således ikke afgiftsberigtiges efter stk. I
.“
Det fremgår yderligere afregistreringsafgiftslovens
§
20 at:
“For betaling af afgiften hæftet den, der ejer køretøjet på det tidspunkt, hvor
afgiftspligten indtræder. Registreres køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens
indtræden, er det den registrerede ejer, der som ejer hæfter for betaling af
afgiften. Ejeren eller den registrerede ejer hæfter dog ikke. hvis køretøjet er taget
i brug på færdselslovens område, uden at den pågældende vidste eller burde have
vidst dette.
Stk. 2. Før betaling af afgiften hæfter tillige en virksomhed, der erhvervsmæssigt
handler med motorkoretojer eller påhængs- eller sættevogne til motorkoretojer,
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side $ / 11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0012.png
hvis virksomheden har solgt køretøjet i forbindelse med afgiftspligtens
indtræden.
Stk. 3. For betaling af afgiften af et importeret køretøj hæfter tillige importøren,
hvis denne har bevirket eller medvirket tit, at afgiftsgrundlaget er fastsat for lavt.
Stk. 4. For betaling af afgiften hæfter tillige en efterfølgende ejer af køretøjet,
hvis den pågældende ved køretøjets erhvervelse vidste eller burde have vidst, at
der ikke var betalt den afgift af køretøjet, som kræves efter denne lov.
Stk. 5. For betaling af afgiften hæfter tillige en fører eller bruger af køretøjet,
hvis den pågældende bruger køretøjet med viden om, at der ikke er betalt den
afgift af køretøjet, som kræves efter denne lov.
Stk. 6. Er et køretøj repareret eller ombygget på en sådan måde, at køretøjet i
afgiftsrnæssig henseende ikke er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget
køretøj, således at køretøjet skal afgiftsberigtiges på ny, og er køretøjet blevet
registreret i Koretøjsregisteret med en ny ejer, kan krav om betaling af afgiften
tillige gøres gældende mod reparatøren.
Stk. 7. Er et køretøj, der er indført brugt her til landet, blevet registreret i
Køretøjsregisteret, uden at afgiften er betalt, kan krav om betaling af afgiften
tillige gøres gældende mod den, der med henblik på køretøjets første registrering
i Køretojsregisteret har afsat køretøjet til den, i hvis navn køretøjet er registreret
første gang i dette register efter indførelsen.
Stk. 8. Hæftelsen efter stk. 1-7 gælder også eventuel rente eller gebyr for
manglende rettidig betaling af afgiften.
Stk. 9. Stk. i og 2 gælder ikke i tilfælde som nævnt i
§
3 a, stk. 5,
§
3 b, stk. 4,
og
§
17, stk. i.”
Praksis
I U1992.98H har Højesteret stadfæstet Østre Landsret dom af23.jutii 1989, hvor
en bilforhandler blev pålagt at betale registreringsafgift af en bit, der havde
mistet sin identitet. Der var eftermonteret et stylingsæt på bilen, hvorved den
havde mistet identiteten. Der var ikke foretaget konstruktive ændringer i
motoren, og bilen havde en uændret ydelse. Højesteret fandt alligevel, at bilen
havde mistet sin identitet, og der skulle betales fly registreringsafgift af bilen.
I SKM2008.7128R er offentliggjort en byretsdom, hvor et motorkøretøj var
ombygget i en grad, så køretøjet havde mistet sin identitet. Ombygningen havde
ikke medført en effektforøgelse på mere end 20 %. Retten fandt aLligevel, i
overensstemmelse med Landsskatterettens kendelse i sagen, at ombygningen
havde medført, at køretøjet havde mistet sin identitet, og at der som følge heraf
skulle ske en ny beregning og betaling afregistreringsafgift. Retten slog
endvidere fast, at der ikke er hjemmel til at modregne tidligere betalt
registreringsafgift i det nye krav.
I SKM2OL3.612.BR er offentliggjort en byretsdom, hvor et som veterankøretøj
afgiftsberigtiget køretøj fandtes på baggrund af de foretagne senere ændringer af
køretøjet i form af montering af luftindtag til tuning af motor samt ændringer af
baghjulsophænget ved montering af “Hijackers” og “Tractionbars” ikke længere
at være identisk med det oprindeligt indregistrerede køretøj i afgiftsmæssig
henseende,jf. registreringsafgiftslovens
§
1, stk. 3, 1. pkt.,jf.
§
10, stk. 4, 1. pkt.
Der skulle derfor betales afgift af køretøjet på fly.
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side 9/11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0013.png
Motorstyrelsen foretobige afgoretse
Motorstyrelsen finder, at køretøjet efter de foretagne ændringer ikke er
afgiftsmæssigt identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj, hvorfor der
skal betales fornyet registreringsafgift af køretøjet,
jf.
registreringsafgiftsloven
§
1, stk. 3.
Motorstyrelsen har ved vurderingen lagt vægt på, at der er foretaget ovennævnte
ændringer på køretøjet, som er afgiftsberigtiget som veterankøretøj,
jf.
registreringsafgiftsiovens
§
10, stk. 4,jf. bekendtgørelsen til
registreringsafgiftsiovens
§
33, stk. I af nuværende ejer.
Det fremgår af bekendtgørelsen til registreringsafgiftslovens
§
33, at et køretøj,
som er nybygget, ikke kan afgiftsberigtiges efter disse lempeligere regler, og
køretøjet skulle derfor efter nybygningen have været afgiftsberigtiget på ny,
jf.
registreringsafgiftslovens
§
10, stk. I og 2. Dette er ikke sket.
Endvidere opfvlder køretøjet ikke betingelserne for at være indregistreret som
varebil, idet der i varerummet på hjulkasserne var fastmonteret sæddelignede
arrangementer, varerummet var forsynet med tæpper samt beklædning på sider
og loft og varerumsadskillelsen var fjernet,
jf.
registreringsafgiftsiovens
§
5 stk.
1, hvorfor det i henhold til
§
5, stk. 12 skulle have været anmeldt til
afgifisberigtigelse efter
§
4, da betingelserne for afgiftsberigtigelse som varebil
ikke er opfvldt.
Motorstyrelsen opkræver 72.335 kr. i registreringsafgift. Beløbet er fastsat af
Motorstyrelsen.
Tommy ftauensgaard opfattelse, begrundelse og eventuelle indsigelser
Afventer
Motorstyrelsens endelige afgoretse
Afventer
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side 10/11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Henvendelse af 8/12-19 fra Tommy Flauensgaar vedr. Motorstyrelsens afgørelse om registreringsafgift på en Ford Econoline Van
2134099_0014.png
Sagens videre forløb
Inden køretøjet kan omregistreres og der kan udleveres nye nummerplader til
køretøjet, skal køretøjet godkendes ved syn. Proceduren er følgende:
I. Kontakt en synsvirksomhed. De findes f. eks. på Færdsetsstyrelsens
hjemmeside www.fstyr.dk
2. Synsvirksomheden foretager et udvidet registreringssyn af køretøjet. Det
betyder, at synsvirksomheden kontrollerer køretøj ets identitet,
ki lometerstand, udstyr og stand.
3. Synsvirksomheden sender oplysninger om køretøjet og godkendelsen
elektronisk til SKAT.
4. Efter køretøjet er godkendt skat der ske henvendelse til
nummerpladeekspeditionen på et skattecenter. Bemærk at, der kun er
nummerpladeekspeditioner i skattecentrene i Aatborg, Aarhus, Odense og
Høje Taastrup. Ved henvendelse skal du huske at medbringe:
Afgørelse om værdifastsættelse samt dokumentation for betaling af
registreringsafgift.
Penge til betaling for nummerplader (pt. i. 180 kr.).
Penge til betaling for indregistrering af et køretøj
med
nyt
registreringsnummer ved personlig henvendelse hos told- og
skatteforvaltningen (pt. 200 kr.).
Køretøj ets seneste registreringsattest
NB! Oplysning
om
forsikringsselskab indhentes digitatt af
nummerpladeekspeditionen
i
forbindelse med indregistreringen
Ved kørsel til og fra synshatten kan der benyttes prøvemærker. Prøvemærkerne
kan købes i nummerpladeekspeditionen ved enkelte skattecentre.
Blanket 21.069 skat udfyldes og afleveres i nummerpladeekspeditionen
ved et skattecenter.
Ved aflevering af denne btanket skat køretøjets registreringsattest
fremvises, hvis den findes, og personen der ønsker at bestille
prøvemærker skal leg itimere sig med foto.
Alternativt kan prøveinærker bestilles på skat.dk!tastsetv
Yderligere information kan fås på skat.dk.
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaitningen
Side 11 / ii