Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2110336_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2019
Forebyggelseskontoret
Ida Albæk Knudsen
2019-270-0022
1247527
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.
(Opretholdelse og styrkelse af indsats mod rekruttering til væbnede kon-
flikter i udlandet samt modernisering af regler om gæsteprotokoller)
§1
I lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om pas til danske stats-
borgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod rek-
ruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 4, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter til stk. 2.
§2
I lov om pas til danske statsborgere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 19.
januar 2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 1542 af 18. december 2018, fore-
tages følgende ændringer:
1.
§ 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Politiet skal fastsætte en frist, der ikke kan overstige 3 år, for af-
gørelser truffet efter stk. 1, nr. 4, og en frist, der ikke kan overstige 1 år, for
afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 5. Fristen kan i begge tilfælde forlænges
med indtil 1 år ad gangen. Dog kan afgørelser truffet efter stk. 1, nr. 5, kun
gælde, indtil barnet fylder 18 år.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
2.
§ 3
affattes således:
Ȥ
3.
Justitsministeren kan fastsætte regler, hvorefter den, der mod eller
uden vederlag yder logi til eller stiller lejrplads eller lign. til rådighed, skal
føre fortegnelse over overnattende danske statsborgere. Politiet har til en
hver tid adgang til fortegnelsen uden retskendelse.
Stk. 2.
Den overnattende gæst skal meddele de oplysninger, der er nød-
vendige til opfyldelse af pligten i stk. 1.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om de i stk. 1
nævnte fortegnelser, herunder om fortegnelsernes udformning, indhold og
førelse, om de oplysninger, som den overnattende gæst efter stk. 2 skal med-
dele, og om de dokumenter, som gæsten skal fremvise.
§3
Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Opretholdelse af den gældende ordning om inddragelse af et allerede
udstedt pas eller nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejsefor-
bud
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ophør af visse bestemmelser om inddragelse af pas, nægtelse af ud-
stedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
2.1.4. Den foreslåede ordning
2.2. Forlængelse af den tidsmæssige udstrækning af en afgørelse om at
nægte udstedelse af pas eller inddrage et allerede udstedt pas og meddele
et udrejseforbud
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Ændring af bemyndigelsesbestemmelse i pasloven om registrering af
oplysninger om overnattende danske gæster i gæsteprotokol på hoteller mv.
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
4. De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De administrative konsekvenser for borgere
7. De miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
1. Indledning
Det er et centralt mål for regeringen at sikre tryghed i Danmark. Det gøres
bl.a. ved at give myndighederne de bedst mulige redskaber til at forebygge
og forhindre terror mod Danmark.
Center for Terroranalyse (CTA), der organisatorisk er en del af Politiets Ef-
terretningstjeneste (PET), har i sin seneste vurdering af terrortruslen mod
Danmark fra januar 2018 anført, at CTA vurderer, at personer, der har op-
holdt sig hos militante islamistiske grupper, har opnået kapacitet til terror
og kan være særligt radikaliserede, brutaliserede og voldsparate. CTA vur-
derer, at selv få personer, der måtte komme til Danmark igen, kan udgøre
en terrortrussel mod Danmark, og at det også kan øge truslen mod danske
interesser i udlandet, hvis sådanne personer rejser til andre lande.
Justitsministeriet har gennemført en evaluering af bestemmelserne i lov om
pas til danske statsborgere m.v. (pasloven) om inddragelse af pas eller næg-
telse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud, når der er grund
til at antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktivi-
teter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, an-
dre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden,
som trådte i kraft den 1. marts 2015. Evalueringen viser bl.a., at bestemmel-
serne har forhindret en række personer i at udrejse af Danmark, hvor dette
kunne indebære en fare for statens sikkerhed mv. Det er regeringens opfat-
telse, at bestemmelserne har medvirket til at imødegå rekruttering til væb-
nede konflikter i udlandet, hvilket er hensigten bag bestemmelserne.
Det er i regeringens optik afgørende, at myndighederne fortsat har mulig-
hed for at sikre, at personer, der har til hensigt i udlandet at deltage i akti-
viteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed,
andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden,
kan forhindres i at udrejse.
Paslovens gældende bestemmelser herom er tidsbegrænset og ophører den
1. marts 2020, hvis Folketinget ikke forinden vedtager andet. Lovforslaget
har på den baggrund til formål at opretholde de gældende bestemmelser i
pasloven, der blev indført i 2015, og som giver politiet mulighed for at træffe
afgørelse om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og med-
delelse af udrejseforbud til personer, når der er grund til at antage, at den
pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed
eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Med lovforslaget foreslås det desuden, at den tidsmæssige udstrækning, som
en afgørelse om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og en
eventuel samtidig afgørelse om meddelelse af udrejseforbud kan meddeles
for, forlænges fra i dag op til 1 år til op til 3 år. Justitsministeriet vurderer
på baggrund af evalueringen, at der er grundlag for at forlænge den tids-
mæssige udstrækning, som afgørelserne maksimalt kan meddeles for. Prak-
sis viser, at der i flere sager træffes afgørelser om forlængelse én eller flere
gange, og i flere tilfælde er afgørelserne om forlængelse baseret på omstæn-
digheder, som også forelå forud for den oprindelige afgørelse om inddra-
gelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejsefor-
bud.
Endelig foreslås det med lovforslaget at ændre bemyndigelsesbestemmel-
sen i paslovens § 3, som giver justitsministeren mulighed for at fastsætte
nærmere regler om, at hoteller m.v. skal føre en gæsteprotokol med oplys-
ninger om overnattende danske gæster. Efter den nuværende bestemmelse
stilles der bl.a. krav om, at gæster skal registreres i en autoriseret gæstepro-
tokol med oplysninger om bl.a. deres stilling, samt at oplysningerne skal op-
bevares i mindst 2 år. Bemyndigelsesbestemmelsen er utidssvarende og fo-
reslås moderniseret, så der ved bekendtgørelse kan fastsætte mere tidssva-
rende registreringsregler.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Opretholdelse af den gældende ordning om inddragelse af et alle-
rede udstedt pas eller nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af ud-
rejseforbud af hensyn til statens sikkerhed m.v.
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Pasloven (lovbekendtgørelse nr. 76 af 19. januar 2017 om pas til
danske statsborgere m.v., som ændret ved § 2 i lov nr. 1542 af 18. decem-
ber 2018) indeholder bestemmelser, der i visse tilfælde giver politiet mulig-
hed for at inddrage et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af et nyt
pas til en dansk statsborger.
Efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 1, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas
eller nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er rejst sigtelse
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
mod den pågældende for et strafbart forhold, som kan antages at medføre
frihedsstraf, og der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes for-
hold er grund til at antage, at vedkommende vil unddrage sig ansvaret ved
udrejse af landet eller forbliven i udlandet.
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når den pågældende er
idømt frihedsstraf, som ikke er afsonet, eller er pålagt bødestraf eller kon-
fiskation, som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og
der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er grund til
at antage, at vedkommende vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet
eller forbliven i udlandet.
Efter § 2, stk. 1, nr. 3, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når den pågældendes ud-
rejse ville stride imod bestemmelser i lovgivningen, der har til formål at
sikre en persons tilstedeværelse her i landet, indtil han har opfyldt ham på-
hvilende forpligtelser over for det offentlige eller over for private.
Efter § 2, stk. 1, nr. 4, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund til at an-
tage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter,
hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre sta-
ters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund til at an-
tage, at det pågældende barn ellers vil blive sendt til udlandet til forhold, der
bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare.
Efter § 2, stk. 2, skal politiet ved afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 4 og
5, fastsætte en frist, der ikke overstiger 1 år. Fristen kan forlænges med indtil
1 år ad gangen. Dog kan afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, kun gælde,
indtil barnet fylder 18 år.
Efter § 2, stk. 3, kan politiet under særlige omstændigheder udstede et pro-
visorisk pas til en person, over for hvem der er truffet afgørelse om inddra-
gelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5.
Efter § 2 b, stk. 1, kan politiet meddele en person, hvis pas er inddraget, el-
ler hvem pas er nægtet, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, forbud mod at udrejse i et tids-
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
rum fastsat efter § 2, stk. 2. Efter § 5, stk. 1, 1. pkt., straffes overtrædelse af
et udrejseforbud meddelt efter § 2 b, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Endvidere kan politiet efter § 2 b, stk. 2, under særlige omstændigheder give
skriftlig tilladelse til, at en person, der er meddelt et udrejseforbud efter § 2
b, stk. 1, kan foretage en specifik rejse.
Politiets afgørelser efter paslovens § 2, stk. 1 og 3, og § 2 b, stk. 1 og 2, kan
påklages til Rigspolitiet, jf. § 27, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1337 af 28.
november 2013 om pas m.v. (pasbekendtgørelsen), som ændret ved be-
kendtgørelse nr. 953 af 28. august 2014, bekendtgørelse nr. 209 af 24. fe-
bruar 2015 og bekendtgørelse nr. 1099 af 21. august 2018. Rigspolitiets af-
gørelser efter § 27, stk. 1, kan ikke indbringes for anden administrativ myn-
dighed, jf. stk. 2.
2.1.1.2.
Det følger af paslovens § 2, stk. 4, at spørgsmålet om ophævelse af
politiets afgørelser efter lovens § 2, stk. 1, kan kræves forelagt retten af den,
hvis pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet. Politiet skal i så fald uden
unødigt ophold indbringe begæringen for retten, der ved kendelse snarest
muligt afgør, om politiets bestemmelser skal opretholdes eller ophæves.
Opholder vedkommende sig i udlandet, skal politiet, inden passet inddra-
ges, søge rettens godkendelse af den trufne bestemmelse. Der er ikke krav
om, at politiet skal søge rettens godkendelse, inden der træffes afgørelse om
nægtelse af udstedelse af pas over for en person, der opholder sig i udlan-
det.
Efter paslovens § 2 b, stk. 3, kan spørgsmålet om ophævelse af politiets af-
gørelser efter lovens § 2 b, stk. 1, kræves forelagt retten af den, der er med-
delt et udrejseforbud. Politiet skal i så fald uden unødigt ophold indbringe
begæringen for retten, der ved kendelse snarest muligt afgør, om udrejsefor-
buddet skal opretholdes eller ophæves.
Spørgsmålet om værneting i sager efter § 2, stk. 4, om inddragelse af pas el-
ler nægtelse af udstedelse af pas reguleres af § 2, stk. 5, mens spørgsmålet
om værneting i sager efter § 2 b, stk. 3, om udrejseforbud reguleres af § 2 b,
stk. 4.
2.1.1.3.
Konkursloven og retsplejeloven indeholder også regler om depone-
ring af et allerede udstedt pas og om udrejseforbud.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Efter konkurslovens § 101 må skyldneren ikke uden skifterettens tilladelse
forlade landet, ligesom skifteretten kan tage skyldnerens pas i forvaring,
hvis den finder grund til at frygte, at denne vil forlade landet.
Efter retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 6, kan retten, hvis betingelserne for
anvendelse af varetægtsfængsling er til stede, men fængslingens øjemed kan
opnås ved mindre indgribende foranstaltninger, træffe afgørelse om, at den
sigtede skal deponere sit pas og andre legitimationspapirer hos politiet. Ret-
ten kan endvidere træffe afgørelse om, at den sigtede skal overholde særlige
bestemmelser vedrørende opholdssted (nr. 2), eller at den sigtede skal give
møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter (nr. 5). Rettens afgørel-
ser efter § 765, stk. 2, forudsætter sigtedes samtykke.
2.1.1.4.
Efter pasbekendtgørelsens § 2 skal danske statsborgere ved udrejse
fra og ankomst til landet være i besiddelse af pas. Dog kan danske statsbor-
gere efter pasbekendtgørelsens § 1 udrejse til og indrejse fra Finland, Island,
Norge og Sverige uden at være i besiddelse af pas eller anden rejselegitima-
tion, jf. dog den midlertidige grænsekontrol i Sverige og Norge.
Overtrædelse af § 2 straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder, jf. pas-
bekendtgørelsens § 31, stk. 1. Øvrige overtrædelser af pasloven eller regler
udstedt i medfør heraf straffes ligeledes med bøde eller fængsel indtil 6 må-
neder, jf. paslovens § 5, stk. 1. Dog straffes overtrædelse af udrejseforbud
meddelt efter § 2 b, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
2.1.2. Ophør af visse bestemmelser om inddragelse af pas, nægtelse af ud-
stedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud
2.1.2.1.
Ved lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om pas til
danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket ind-
sats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.) blev der i pas-
loven bl.a. indsat de ovenfor omtalte bestemmelser i § 2, stk. 1, nr. 4, § 2,
stk. 2 og 3 og § 2 b om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas
og meddelelse af udrejseforbud, når der er grund til at antage, at den pågæl-
dende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan inde-
bære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller
en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Baggrunden for bestemmelserne var navnlig et ønske om at imødegå udvik-
lingen i antallet af såkaldte Foreign Terrorist Fighters, der rejser fra Dan-
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
mark til udlandet, for at tilslutte sig militante oprørsbevægelser og deltage i
væbnet kamp. Det fremgår af pkt. 1.1.1. og 1.1.2. i de almindelige bemærk-
ninger til lovforslaget om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.,
udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod rekruttering til
væbnede konflikter i udlandet m.v.), jf. Folketingstidende 2014-2015, Til-
læg A, L 99 som fremsat den 17. december 2014, om CTA’s daværende vur-
dering, at det samlede antal personer, der er eller har været udrejst til kon-
flikten i Syrien og Irak udgjorde mindst 110, idet antallet dog kunne være
højere. Det fremgår, at der ikke var tale om et nyt fænomen, men at antallet
af udrejsende og hastigheden, hvormed de udrejser, var hidtil udset.
På daværende tidspunkt var det navnlig konflikten i Syrien og Irak, som til-
trak personer fra Danmark, men der var også eksempler på, at konfliktom-
råder i bl.a. Afghanistan, Somalia og Tjetjenien havde tiltrukket personer
fra Danmark.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget (lovforslag nr.
L 99 som fremsat den 17. december 2014), at selv om baggrunden for for-
slaget var den aktuelle konflikt i Syrien og Irak, skulle forslaget ses i en bre-
dere sammenhæng, da forslaget således også ville give myndighederne mu-
lighed for i andre tilfælde end i forhold til Syrien og Irak at gribe ind over
for personer, hvis der er grund til at antage, at de andre steder i udlandet
(end Syrien og Irak) vil deltage i aktiviteter, hvor dette kan medføre eller
forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsent-
lig trussel mod den offentlige orden.
Med loven blev de ovenfor omtalte bestemmelser i paslovens § 2, stk. 1, nr.
4, stk. 2 og 3, § 2 b og § 5, stk. 1, 1. pkt. indsat, jf. pkt. 2.1.1.
Loven indeholdt endvidere ændringer i udlændingeloven. Der blev i den for-
bindelse indsat bestemmelser om, at en udlændinges opholdstilladelse og
opholdsret kan bortfalde, hvis en udlænding opholder eller har opholdt sig
uden for landet, og der er grund til at antage, at udlændingen under ophol-
det uden for landet deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan in-
debære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed el-
ler en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
2.1.2.2.
Under lovforslagets behandling i Folketinget blev der ved andenbe-
handlingen efter ændringsforslag fra et flertal bestående af Venstre, Enheds-
listen, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti indsat en udløbsbestemmelse (solnedgangsklausul) i lovforslaget knyt-
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
tet til bestemmelserne på pasområdet, hvorefter disse bestemmelser ophæ-
ves den 1. marts 2020. Udløbsbestemmelsen vedrører ikke ændringerne på
udlændingeområdet.
Af pkt. 1.2.5. i de almindelige bemærkningerne til lovforslaget (lovforslag
nr. L 99 som fremsat den 17. december 2014) fremgik det, at Justitsministe-
riet efter en passende periode ville gennemføre en evaluering af de foreslå-
ede tiltag på pas- og udlændingeområdet og på den baggrund udarbejde en
rapport over erfaringerne til Folketinget. Det fremgik af lovforslaget, at rap-
porten ville blive oversendt til Folketinget inden udgangen af 2017.
Der blev ikke i forbindelse med vedtagelsen af ændringsforslaget om ind-
sættelse af en udløbsbestemmelse taget stilling til udløbsbestemmelsens
sammenhæng med evalueringen, hvorfor Justitsministeriet i december 2017
orienterede Retsudvalget om, at ministeriet agtede at gennemføre evaluerin-
gen af ændringerne i pasloven medio 2019 forud for Folketingets stillingta-
gen til, om der skal vedtages en lovændring, der opretholder de pågældende
bestemmelser på pasområdet.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3.1.
Justitsministeriet har med bidrag fra Rigspolitiet, der har indhentet
bidrag fra politikredsene og PET, gennemført en evaluering af anvendelsen
af bestemmelserne på pasområdet. På baggrund heraf har Justitsministeriet
udarbejdet en rapport, der er oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Evalueringen viser, at bestemmelserne på pasområdet siden ikrafttrædelsen
den 1. marts 2015 har været anvendt i 19 sager, hvoraf to sager vedrører den
samme person. Der er truffet afgørelse om inddragelse af pas i 14 tilfælde
og nægtelse af udstedelse af pas i 5 tilfælde. Der er endvidere truffet afgø-
relse om udrejseforbud i 14 tilfælde. Der er i flere sager truffet afgørelse om
forlængelse af fristen for inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af
pas og forlængelse af udrejseforbud.
Evalueringen viser endvidere, at de pågældende personer primært er yngre
personer i 20’erne, og at afgørelserne fordeler sig nogenlunde ligeligt mel-
lem mænd og kvinder med en svag overvægt af afgørelser over for mænd.
Desuden viser evalueringen, at politiet i omkring halvdelen af sagerne har
lagt vægt på oplysninger om, at den pågældende tidligere har opholdt sig i
Syrien eller Irak.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Det er Rigspolitiets og PET’s overordnede opfattelse, at bestemmelserne i
de sager, hvor de har været anvendt, har haft den ønskede effekt, således at
de pågældende personer som udgangspunkt er blevet i Danmark.
For en nærmere beskrivelse og gennemgang af de enkelte sager, hvor der er
sket inddragelse af pas mv., samt evaluering af bestemmelserne henvises der
til rapporten oversendt til Folketingets Retsudvalg.
2.1.3.2.
PET vurderer, at der fra Danmark siden sommeren 2012 er udrejst
mindst 158 personer til Syrien/Irak, der vurderes at have opholdt sig hos mi-
litant islamistiske grupper.
CTA vurderer i sin vurdering af terrortruslen mod Danmark af 12. januar
2018, at personer, der har opholdt sig hos militant islamistiske grupper som
Islamisk Stat, har opnået kapacitet til terror og kan være særligt radikalise-
rede, brutaliserede og voldsparate ved deres hjemkomst. Dette gælder i sær-
lig grad for mænd, men også for kvinder. CTA vurderer, at selv få personer,
der måtte vende hjem, kan udgøre en terrortrussel mod Danmark. Det kan
også øge truslen mod danske interesser i udlandet, hvis sådanne personer
rejser til andre lande. Hjemvendte fremmedkrigere til andre europæiske
lande kan tillige udgøre en trussel mod Danmark.
CTA vurderer endvidere, at hjemvendte fremmedkrigere kan bidrage til ra-
dikalisering af personer og miljøer i Danmark samt af andre kriminelle un-
der en eventuel afsoning. CTA vurderer i øvrigt, at truslen fra hjemvendte
fremmedkrigere kan vise sig efter kort tid, men også være latent og først
komme til udtryk senere, f.eks. efter en udløsende begivenhed. Dette kan
også gøre sig gældende for mindreårige, der måtte have opholdt sig sammen
med deres forældre hos militante islamister i konfliktzonen.
2.1.3.3.
Der er således klare holdepunkter for at antage, at bestemmelserne
overordnet har virket efter hensigten og i flere tilfælde har forhindret dan-
ske statsborgere i at rejse til udlandet med henblik på at deltage i aktiviteter,
hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre sta-
ters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Bestemmelserne har som nævnt været anvendt over for 18 personer. Det må
i den forbindelse tages i betragtning, at bestemmelserne trådte i kraft den 1.
marts 2015, og at PET vurderer, at der fra Danmark siden sommeren 2012
er udrejst mindst 158 personer til Syrien/Irak, der vurderes at have opholdt
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
sig hos militant islamistiske grupper, og at antallet af personer, der udrejser
til Syrien/Irak, siden 2014 har været faldende. Bestemmelserne trådte i kraft
på et tidspunkt, hvor CTA vurderede, at et større antal personer allerede var
udrejst til konflikten i Syrien og Irak.
Behovet for at kunne forhindre danske statsborgere i at rejse til udlandet for
at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for sta-
tens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden, vil efter Justitsministeriets vurdering også kunne gøre sig
gældende i forhold til andre aktuelle og fremtidige konflikter, hvor danske
statsborgere i fremtiden kan tænkes at ville udrejse til.
Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelserne også finder anvendelse
på personer, der opholder sig i udlandet. Paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, kan
således f.eks. anvendes til at forhindre, at en dansk statsborger, der ophol-
der sig i Syrien, kan rejse videre til en anden konfliktzone, når den pågæl-
dende har til hensigt at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller
forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsent-
lig trussel mod den offentlige orden.
Bestemmelserne må således anses for et nyttigt redskab til at hindre danske
statsborgere i at udrejse eller vidererejse for at deltage i væbnede konflikter,
der kan blusse op lokalt eller regionalt, og som kan indebære risiko for bl.a.
Danmarks sikkerhed.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at der fortsat er og ved-
varende vil være behov for, at politiet, når der er grund til at antage, at en
person har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan inde-
bære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller
en væsentlig trussel mod den offentlige orden, kan træffe afgørelse om ind-
dragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejse-
forbud. En opretholdelse af bestemmelserne vil desuden sikre, at lovgivnin-
gen er på forkant med eventuelle fremtidige konflikter, som danske stats-
borgere i fremtiden vil kunne antages at ville deltage i.
2.1.4. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at ophæve udløbsbestemmelsen i lov nr. 176
af 24. februar 2015, således at politiets beføjelse til at inddrage et allerede
udstedt pas eller nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er
grund til at antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikker-
hed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige or-
den, opretholdes efter den 1. marts 2020.
Der lægges med den foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen desuden
op til at opretholde politiets beføjelse til at supplere en afgørelse om at ind-
drage et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas efter ovenstående
bestemmelse herom med et udrejseforbud, hvorved den pågældende forby-
des at forlade Danmark i et nærmere bestemt tidsrum, samt at opretholde
strafferammen for overtrædelse af udrejseforbuddet, hvorefter sådanne
overtrædelser straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Der lægges med den foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen endvi-
dere op til ligeledes at opretholde den gældende bestemmelse, hvorefter po-
litiet under særlige omstændigheder kan udstede et provisorisk pas til en
person, hvis pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet, samt opretholde den
gældende bestemmelse, hvorefter politiet under særlige omstændigheder
skriftligt kan give tilladelse til at en person, der er meddelt et udrejseforbud,
kan foretage en specifik rejse.
Endelig lægges der med den foreslåede ophævelse af udløbsbestemmelsen
op til at opretholde de gældende bestemmelser, hvorefter afgørelser om ind-
dragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas samt meddelelse af udrej-
seforbud omfattes af den særlige adgang til domstolsprøvelse.
Der ændres med forslaget ikke på anvendelsesområdet for paslovens § 2,
stk. 1, nr. 4, og § 2 b, stk. 1. Det vil således fortsat være afgørende for, om
et pas kan inddrages eller nægtes udstedt, og om der kan meddeles udrejse-
forbud, at der er grund til at antage, at den pågældende har til hensigt i ud-
landet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare
for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden. Der henvises herom til pkt. 2.3.1. i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 99 som fremsat den 17. december 2014.
2.2. Forlængelse af den tidsmæssige udstrækning af en afgørelse om at
inddrage et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas og med-
dele et udrejseforbud
2.2.1. Gældende ret
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas
eller nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund til at
antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter,
hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre sta-
ters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan politiet inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger, når der er grund til at an-
tage, at det pågældende barn ellers vil blive sendt til udlandet til forhold, der
bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare.
Efter § 2, stk. 2, skal politiet ved afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 4 og
5, fastsætte en frist, der ikke overstiger 1 år. Fristen kan forlænges med indtil
1 år ad gangen. Dog kan afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, kun gælde,
indtil barnet fylder 18 år.
Efter § 2 b, stk. 1, kan politiet meddele en person, hvis pas er inddraget, el-
ler hvem pas er nægtet, efter § 2, stk. 1, nr. 4, et udrejseforbud i det tidsrum,
der følger af § 2, stk. 2.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
En afgørelse om at inddrage et allerede udstedt pas eller nægte at udstede et
pas til en dansk statsborger og meddele et udrejseforbud er et indgreb i den
pågældendes bevægelsesfrihed. Justitsministeriet finder det afgørende, at en
sådan afgørelse ikke har en videre tidsmæssig udstrækning, end hvad der
skønnes nødvendigt for at forhindre den pågældende i at udrejse.
Det er i den forbindelse forudsat i pkt. 2.3.2. i de almindelige bemærknin-
ger til lovforslag nr. L 99 som fremsat den 17. december 2014, at fristen i
første omgang som udgangspunkt fastsættes til 1 år. Ved en eventuel for-
længelse af fristen kan der derimod være grund til at overveje at fastsatte en
kortere frist. Dette vil afhænge af de konkrete omstændigheder i sagerne.
Gennemgangen af de konkrete sager i forbindelse med evalueringen viser,
at der i flere af de sager, hvor der har været anledning til at tage stilling til
spørgsmålet om forlængelse, efterfølgende er truffet afgørelse om forlæn-
gelse. I flere af afgørelserne om forlængelse lægges der vægt på de samme
omstændigheder, herunder f.eks. tidligere ophold i et konfliktområde, som
også forelå forud for, og som har begrundet den oprindelige afgørelse om
inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas. I flere sager har afgø-
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
relser om forlængelse været indbragt for retten. I den forbindelse har Vestre
Landsret ved en kendelse af 21. februar 2018 opretholdt politiets afgørelse
om forlængelse af inddragelsen af passet på baggrund af de samme omstæn-
digheder, der forelå ved den oprindelige inddragelse, og uden at der forelå
nye væsentlige omstændigheder.
Efter Justitsministeriets opfattelse viser ovenstående praksis, at der er ek-
sempler på sager, hvor en person f.eks. kan være radikaliseret i så udpræget
en grad, at man allerede på baggrund af de foreliggende omstændigheder på
tidspunktet for den oprindelige afgørelse, må anse det for tvivlsomt, at den
pågældendes ønske om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor
dette kan indebære eller forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, vil kunne
ændres på mindre end f.eks. 2 eller 3 år.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det i sådanne tilfælde, hvor der fore-
ligger meget tungtvejende forhold, der begrunder pasinddragelsen mv., er
mere hensigtsmæssigt, at der i første omgang træffes en afgørelse om at ind-
drage et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas med en længere
tidsmæssig udstrækning end 1 år, fremfor at en afgørelse forlænges flere
gange på det samme grundlag.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Der lægges med lovforslaget op til at ændre den maksimale tidsmæssige ud-
strækning af en afgørelse truffet efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, således at
politiet kan fastsætte en varighed af en afgørelse om inddragelse af pas el-
ler nægtelse af udstedelse af pas på indtil 3 år.
Det tilsigtes ved den foreslåede udvidelse af den maksimale tidsmæssige ud-
strækning at skabe en bedre mulighed for at differentiere mellem de enkelte
sager og deres forskellige karakter, hvorved alvoren af de konkrete forhold,
som begrunder afgørelsen, bedre vil kunne afspejles i den tidsmæssige ud-
strækning af afgørelsen.
Fristen skal fastsættes ud fra en konkret vurdering af, hvor tungtvejende og
alvorlige de foreliggende oplysninger i den enkelte sag må anses for at være.
Fristen skal fastsættes ud fra en konkret vurdering af, hvor lang en periode
der må anses for nødvendig for, at den pågældendes ønske om og vilje til i
udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare
for bl.a. statens sikkerhed, vil kunne ændres.
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Politiet kan alene meddele et udrejseforbud efter § 2 b, stk. 1, hvis der se-
nest samtidig træffes afgørelse om at inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas efter § 2, stk. 1, nr. 4. Der foreslås ikke ændringer
herved. Der lægges op til, at varigheden af et eventuelt udrejseforbud fort-
sat skal knytte sig til varigheden af en afgørelse om inddragelse af pas eller
nægtelse af udstedelse af pas truffet efter § 2, stk. 1, nr. 4, med den konse-
kvens, at også varigheden af et udrejseforbud foreslås ændret til en maksi-
mal tidsmæssig udstrækning på op til 3 år.
Der lægges med lovforslaget ikke op til at ændre den maksimale tidsmæs-
sige udstrækning af en afgørelse truffet efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 5, om
inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas, når der er grund til at
antage, at det pågældende barn ellers vil blive sendt til udlandet til forhold,
der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare. Afgørelser efter
denne bestemmelse skal forsat fastsættes med en frist på op til 1 år.
Der ændres ikke på, at afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, fortsat kan for-
længes med indtil 1 år ad gangen, hvis betingelserne for forlængelse er op-
fyldt. Fristen for afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, kan fortsat maksi-
malt forlænges, til barnet fylder 18 år.
Der kan ved afgørelser om forlængelse lægges vægt på de samme omstæn-
digheder som ved den oprindelige afgørelse om inddragelse af pas eller næg-
telse af udstedelse af pas. Det beror på en konkret vurdering af styrken af de
omstændigheder, som har begrundet den oprindelige afgørelse, om der kan
ske forlængelse alene på baggrund heraf. Alt andet lige vil den vægt, et for-
hold skal tillægges i vurderingen, dog svinde over tid, hvis der ikke forelig-
ger nye forhold, der kan tale for en forlængelse.
Fristen for en afgørelse om forlængelse kan fastsættes med indtil 1 år. Det
vil afhænge af de konkrete omstændigheder, om en eventuel forlængelse af
fristen skal fastsættes til 1 år eller kortere.
Det bemærkes, at politiet enten af egen drift eller ved afgørelser truffet ef-
ter § 2, stk. 1, nr. 4, efter anmodning fra den, hvis pas er inddraget, eller
hvem pas er nægtet, og for afgørelser truffet efter § 2, stk. 1, nr. 5, efter an-
modning fra forældremyndighedsindehavere for den, hvis pas er inddraget,
eller hvem pas er nægtet, kan genoptage en sag efter de almindelige forvalt-
ningsretlige regler, hvis faktiske forhold af betydning for sagen ændrer sig
væsentligt under virkningsperioden.
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Det sikres herved, at en afgørelse om inddragelse af pas eller nægtelse af
udstedelse af pas ikke får en længere virkning end nødvendigt, hvis den på-
gældendes ønske om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette
kan indebære eller forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, mod forvent-
ning ændrer sig inden for den tidsmæssige udstrækning af afgørelsen.
Den tidsmæssige udstrækning af politiets afgørelser om at inddrage et alle-
rede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas og meddelelse et udrejsefor-
bud regnes fra den dag, hvor afgørelsen er truffet.
2.3. Ændring af bemyndigelsesbestemmelse i pasloven om registrering
af oplysninger om overnattende danske gæster i gæsteprotokol på ho-
teller mv.
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1.
Pasloven indeholder i § 3 en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, at hoteller,
sommerhoteller, gæstgiverier, pensionater, herberger, vandrehjem eller lign.
skal føre en autoriseret protokol over overnattende gæster med oplysninger
om disses navn, stilling og bopæl. Efter bestemmelsens stk. 1, 2. pkt., skal
protokollen til enhver tid være til gennemsyn for politiet og skal opbevares
i mindst 2 år efter, at den er underskrevet.
Efter bestemmelsens stk. 2 påhviler pligten til at føre protokollen værten.
Vedkommende gæst er pligtig at afgivne oplysninger om navn, stilling og
bopæl.
Bestemmelsen stammer fra den oprindelige lov om pas til danske statsbor-
gere m.v., der blev vedtaget med lov nr. 223 af 7. juni 1952. Før dette var
regler om pas til danske statsborgere reguleret i fremmedloven af 1875, som
også indeholdt en bemyndigelsesbestemmelse til justitsministeren til at fast-
sætte nærmere regler om hotellers og lign. registrering af oplysninger om
logerende.
Det er med hjemmel i paslovens § 3 i pasbekendtgørelsens § 30, stk. 1, fast-
sat, at den, der driver hotel, sommerhotel, gæstgiveri, pensionat, herberg,
vandrehjem eller lejrplads, skal indføre overnattende danske gæster, der er
fyldt 16 år, i en autoriseret gæsteprotokol med angivelse af fulde navn, stil-
ling og bopæl, og at logigiveren skal kræve dokumentation for identitetsop-
lysninger.
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Det er i § 30, stk. 2, fastsat, at protokollen skal udfyldes med tydelig blæk,
kuglepen eller maskinskrift og opbevares i 2 år efter, at den er skrevet ud.
Det fremgår endvidere af § 30, stk. 3, at udgifter til køb af protokollen skal
afholdes af vedkommende logigiver, og at oplysninger om, hvor protokol-
lerne kan købes, fås hos politiet. Det er i § 30, stk. 4, fastsat, at politiet kan
autorisere den protokol, som også anvendes til udenlandske gæster, således
at oplysninger om danske og udenlandske gæster kan optages i samme pro-
tokol.
Efter § 31, stk. 1, straffes overtrædelse af § 30, stk. 1 og 2, med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
2.3.1.2.
Udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 10. marts 2019,
som senest ændret ved lov nr. 561 af 7. maj 2019, indeholder også bestem-
melser om registrering af logerende.
Udlændingeloven indeholder i § 42, stk. 1, en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler, hvorefter den, der mod eller uden vederlag yder logi til eller stiller lejr-
plads til rådighed for udlændinge, skal føre fortegnelse over udenlandske
gæster og give politiet underretning om deres ankomst og afrejse. Forteg-
nelsen skal til enhver tid kunne forevises politiet.
Efter § 42, stk. 2, skal udlændinge meddele de oplysninger, der er nødven-
dige for opfyldelse af pligten efter stk. 1.
Efter § 42, stk. 3, bemyndiges udlændinge- og integrationsministeren til at
fastsætte nærmere regler om de i stk. 1 nævnte fortegnelser over udenland-
ske gæster, herunder om fortegnelsernes udformning, indhold og førelse, om
de oplysninger, som udlændinge efter stk. 2 skal meddele, om de dokumen-
ter, som udlændinge skal fremvise, og om de udgifter, der påhviler den, der
efter stk. 1 har pligten til at føre fortegnelsen.
Med hjemmel i udlændingelovens § 42 er det i udlændingebekendtgørelsens
§ 36, stk. 1, jf. bekendtgørelse nr. 587 af 7. maj 2019, fastsat, at den, der dri-
ver hotel, pensionat, herberg eller lejrplads i overensstemmelse med reg-
lerne om persondataret, skal føre protokol eller kartotek, herunder i elektro-
nisk form, over alle ankomne udenlandske gæster.
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Det fremgår af § 36, stk. 2, at protokollen eller kartoteket skal indeholde op-
lysninger om udlændingens fulde navn, fødselsdato, nationalitet, faste
bopæl, ankomstdato og type af og nummer på pas eller anden rejselegitima-
tion, jf. dog § 1, stk. 2, for så vidt angår nordiske statsborgere.
Efter § 1, stk. 2, er statsborgere i et andet nordisk land efter udlændinge-
lovens § 39, stk. 4, 1. pkt., jf. stk. 1, fritaget for at være i besiddelse af pas
eller anden rejselegitimation ved indrejse til Danmark fra et andet nordisk
land, ved ophold i Danmark og ved udrejse fra Danmark til et andet nordisk
land.
Efter § 36, stk. 3, skal udlændinge personligt udfylde og underskrive en an-
meldelse vedrørende de oplysninger, der er nødvendige til opfyldelse af
pligten efter stk. 1 og 2. Dette gælder dog ikke ledsagende ægtefæller og
mindreårige børn samt deltagere i fællesrejser. Udlændinge skal endvidere
fremvise rejselegitimation til kontrol af rigtigheden af de afgivne oplysnin-
ger. Dog skal statsborgere fra nordiske lande alene fremvise legitimation, jf.
§ 1, stk. 2.
Efter § 36, stk. 4, skal oplysningerne i stk. 2 indføres i protokollen eller kar-
toteket straks efter udlændingens ankomst. Straks efter afrejsen skal datoen
herfor ligeledes tilføjes i protokollen eller kartoteket.
Det følger endvidere af § 36, stk. 5, at oplysningerne indført i protokollen
eller kartoteket skal bekræftes af udlændingen og af logiværten eller dennes
repræsentant. Dog kan politiet tillade, at oplysninger, der er indført i pro-
tokollen eller kartoteket vedrørende deltagere i fællesrejser, alene bekræftes
af rejselederen og logiværten eller dennes repræsentant.
Efter § 36, stk. 6, skal oplysningerne i stk. 2 opbevares i protokollen eller
kartoteket i mindst 1 år efter indførelsen af den enkelte oplysning og må hø-
jest opbevares i 2 år efter indførelsen.
I udlændingebekendtgørelsens § 39 er fastsat, at Rigspolitiet bestemmer ud-
formningen af de protokoller og kartoteker, der er nævnt i § 36, og at udgif-
terne til indkøb af protokoller og kartoteker afholdes af logiværterne.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 37 kan politiet pålægge andre logivær-
ter, der mod eller uden vederlag yder natlogi til udlændinge, at føre protokol
eller kartotek efter reglerne i § 36, mens politiet efter § 38 kan pålægge lo-
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
giværter nævnt i §§ 36 og 37 at meddele politiet oplysninger fra protokol-
len eller kartoteket.
Overtrædelse af §§ 37-38 samt forskrifter, der udstedes i medfør af § 39,
straffes med bøde, jf. udlændingebekendtgørelsens § 40. Strafansvar kan
også pålægges selskaber m.v. (juridiske personer), jf. § 41.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Registrering af oplysninger om overnattende gæster på hoteller m.v. er et
vigtigt efterforskningsredskab for politiet i forbindelse med politiets arbejde
med opklaring af kriminalitet. Oplysningerne kan således f.eks. være med
til at fastlægge en persons opholdssted eller færden. Der kan f.eks. være tale
om efterforskninger af akut eller hastende karakter, hvor en persons mulige
opholdssted eller færden søges fastlagt med henblik på at pågribe den på-
gældende eller standse en igangværende eller nært forestående forbrydelse.
Der vil også kunne være tale om efterforskninger, hvor mistanken ikke har
samlet sig om en bestemt mistænkt, men oplysningerne indhentes med hen-
blik på at indkredse en personkreds, som vil kunne være relevant for efter-
forskningen.
Efter den gældende bestemmelse i paslovens § 3 skal protokollen til enhver
tid være til gennemsyn for politiet. Af hensyn til efterforskningen bør det
fortsat være udgangspunktet, at politiet har umiddelbar adgang til sådanne
oplysninger uden forinden at skulle indhente kendelse herom. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at dette fremgår udtrykkeligt af bestemmelsen.
Bemyndigelsesbestemmelsen i paslovens § 3 stammer fra 1952. Bestem-
melsen er ikke er ændret siden sin indførelse, hvilket bl.a. kommer til ud-
tryk ved, at bestemmelsen omtaler sommerhoteller og gæstgiverier. Bestem-
melsen er på visse punkter utidssvarende, og den nuværende ordlyd forhin-
drer desuden, at der i pasbekendtgørelsen kan foretages hensigtsmæssige til-
pasninger af reglerne om registrering af oplysninger om overnattende dan-
ske gæster på hoteller m.v.
Det er bl.a. Justitsministeriets vurdering, at kravet om, at protokollen skal
være en autoriseret protokol, må anses for et levn fra en anden tid, da de fle-
ste hoteller m.v. i dag foretager registrering af overnattende gæster i elek-
troniske systemer.
20
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Også kravet i paslovens § 3 om, at der skal registreres oplysninger om den
overnattende gæsts stilling, er et levn fra en anden tid. Behovet for at regi-
strere oplysninger om overnattende gæster er begrundet i et efterforsknings-
mæssigt hensyn med henblik på efterfølgende på baggrund af de registre-
rede oplysninger bl.a. at kunne identificere og spore de overnattende gæster.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets vurdering, at personer ikke læn-
gere i samme omfang identificeres i kraft af deres stilling eller faglige posi-
tion, og at sådanne oplysninger ikke er af afgørende betydning for identifi-
kationen af en dansk statsborger. Andre oplysninger, f.eks. oplysninger om
en persons navn, bopæl og fødselsdato, er i den sammenhæng mere brug-
bare oplysninger.
Det er Justitsministeriets vurdering, at kravene til hoteller m.v. om at regi-
strere oplysninger om overnattende danske statsborgere og udlændinge – af
hensyn til den praktiske håndtering af registreringspligten for hotellerne
m.v. – i videst muligt omfang bør indrettes ens for så vidt angår kravene til
registrering og opbevaring af oplysningerne, jf. pkt. 2.3.1.2. om udlændin-
gelovens regler herom.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Der lægges med lovforslaget op til med inspiration fra bemyndigelsesbe-
stemmelsen i udlændingelovens § 42 at nyaffatte paslovens bemyndigelses-
bestemmelse, således at de oven for beskrevne bindinger i bestemmelsen
fjernes, og justitsministeren bemyndiges til at fastsætte de nærmere regler
ved bekendtgørelse.
Det tilstræbes i den forbindelse at indrette de nærmere regler, så de i videst
muligt omfang harmonerer med den registreringsforpligtelse, der er pålagt
hoteller m.v. efter udlændingebekendtgørelsens § 36, som er udstedt med
hjemmel i udlændingelovens § 42, i forhold til overnattende udlændinge.
Med den foreslåede ordning bemyndiges justitsministeren til at fastsætte
nærmere regler, hvorefter den, der mod eller uden vederlag yder logi til el-
ler stiller lejrplads eller lign. til rådighed for danske statsborgere, skal føre
fortegnelse over gæsterne. Politiet har til enhver tid adgang til fortegnelsen
uden retskendelse. Dette indebærer, at fortegnelsen umiddelbart skal kunne
gøres tilgængelig og forevises på politiets anmodning. Der er herved ikke
tilsigtet en ændring i anvendelsen af bestemmelsen i forhold til den gæl-
dende bestemmelse i paslovens § 3, hvorefter protokollen til enhver tid skal
være til gennemsyn for politiet. Med den foreslåede nyaffattelse af bestem-
21
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
melsen fremgår det udtrykkeligt af bestemmelsen, at politiet har adgang til
fortegnelsen uden retskendelse.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forudsættes anvendt til i pasbe-
kendtgørelsen at udstede nærmere regler om registreringspligten for de, som
i dag er omfattet af den gældende bestemmelse i paslovens § 3, dvs. hotel-
ler, pensionater, herberger, vandrehjem og lign. Den overnattende gæst har
efter den foreslåede stk. 2 pligt til at meddele de oplysninger, der er nødven-
dige til opfyldelse af pligten om at føre fortegnelsen.
Justitsministeren kan efter den foreslåede stk. 3 fastsætte nærmere regler om
fortegnelserne, herunder om fortegnelsernes udformning, indhold og fø-
relse, om de oplysninger, som den overnattende gæst skal meddele, og om
de dokumenter, som gæsten skal fremvise. Det er hensigten at anvende be-
stemmelsen til i pasbekendtgørelsen bl.a. at fastsætte bestemmelse om, at
fortegnelsen kan føres i elektronisk form, om det nærmere indhold af oplys-
ningerne i fortegnelsen, herunder om navn, fødselsdato, bopæl og ankomst-
og afrejsedato, om forevisning af legitimation, om den tid, som fortegnel-
sen skal opbevares, og om at overtrædelse af registreringspligten kan straf-
fes med bøde.
3. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Afgørelser om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas og med-
delelse af udrejseforbud vil efter omstændighederne kunne indebære et ind-
greb i de rettigheder, der er reguleret i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK). Der er navnlig tale om artikel 2 i 4. Tillægspro-
tokol om retten til at færdes frit og til frit at vælge opholdssted samt kon-
ventionens artikel 8 om retten til privatliv og familieliv.
I tilfælde hvor en medlemsstats lovgivning indrømmer myndighederne helt
eller delvis skønsmæssige beføjelser, foretager Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstol som udgangspunkt ikke en abstrakt prøvelse af, om lov-
givningen er i overensstemmelse med konventionen. Det afgørende er,
hvordan lovgivningen anvendes i praksis.
Det fremgår af artikel 2 i 4. Tillægsprotokol til Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention, at enhver, der lovligt befinder sig på en stats område,
inden for dette skal have ret til at færdes frit og til frit at vælge sit opholds-
sted, og at enhver har frihed til at forlade et hvilket som helst land, herun-
der sit eget. Efter Menneskerettighedsdomstolens praksis indebærer bestem-
22
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
melsen endvidere en ret til at udrejse til et land efter den pågældendes eget
valg, hvor vedkommende kan opnå indrejse.
Efter artikel 8 har enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit
hjem og sin korrespondance. Retten til respekt for privatlivet er ikke be-
grænset til en indre sfære, men omfatter også i et vist omfang retten til at
etablere og udvikle relationer til andre mennesker, jf. bl.a. Menneskerettig-
hedsdomstolens afgørelse i Niemetz mod Tyskland, dom af 16. december
1992. Retten til respekt for familielivet omfatter bl.a. forholdet mellem æg-
tefæller, ugifte samlevende og registrerede partnere, forholdet mellem for-
ældre og mindreårige børn samt forholdet mellem voksne børn, der endnu
ikke selv har stiftet familie, og deres forældre eller andre nære familiemed-
lemmer.
Beskyttelsen efter disse bestemmelser er imidlertid ikke absolut. Der kan
gøres indgreb i de nævnte rettigheder, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov
og er nødvendigt i et demokratisk samfund (dvs. opfylder kravet om propor-
tionalitet) til varetagelse af nærmere bestemte anerkendelsesværdige formål,
herunder den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed og forebyggelse af
forbrydelser, jf. artikel 2, stk. 3, i 4. Tillægsprotokol til EMRK og EMRK
artikel 8, stk. 2.
Den foreslåede forlængelse af den maksimale tidsmæssige udstrækning af
en afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 4, fra 1 år til 3 år ændrer ikke ved Justits-
ministeriets tidligere vurdering, hvorefter ordningen vurderes ikke at være i
strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at ordningen varetager
et tungtvejende samfundsmæssigt hensyn til at hindre danske statsborgere i
at udrejse til væbnede konflikter, hvor dette kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Der lægges endvidere vægt på, at en evaluering af lovens hidtidige anven-
delse har vist, at der i flere af de sager, hvor der har været anledning til at
tage stilling til spørgsmålet om forlængelse, efterfølgende er truffet afgø-
relse om forlængelse. I flere af afgørelserne om forlængelse lægges der vægt
på de samme omstændigheder, herunder f.eks. tidligere ophold i et konflikt-
område, som også forelå forud for, og som har begrundet den oprindelige
afgørelse om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas. Der kan
23
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
i den forbindelse henvises til den ovenfor under pkt. 2.2.2., refererede ken-
delse fra Vestre Landsret af 21. februar 2018.
Der lægges endvidere vægt på, at fastsættelsen af den tidsmæssige udstræk-
ning af en afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 4, sker på baggrund af en individuel
og konkret vurdering af, hvor tungtvejende de konkrete forhold, som be-
grunder, at passet inddrages eller nægtes udstedt, er. Der lægges herved
vægt på, at der efter omstændighederne kan være tale om så tungtvejende
forhold, f.eks. fordi personen er radikaliseret i en så udpræget grad, at det
allerede på baggrund af de foreliggende omstændigheder på tidspunktet for
den oprindelige afgørelse må anses for tvivlsomt, at den pågældendes ønske
om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, vil kunne ændres på mindre
end f.eks. 2 eller 3 år.
Der lægges endvidere vægt på, at en sag efter de almindelige forvaltnings-
retlige regler vil skulle genoptages, hvis faktiske forhold af betydning for
sagen ændrer sig væsentligt under virkningsperioden, ligesom den pågæl-
dende kan kræve afgørelsen indbragt for retten uden unødigt ophold, hvor
retten vil kunne foretage en fuld prøvelse.
Endelig lægges der vægt på, at en person, hvis pas er inddraget, eller hvem
pas er nægtet, under særlige omstændigheder kan få udstedt provisorisk pas
og gives tilladelse til specifikke rejser, hvis tungtvejende hensyn til f.eks.
den pågældende ret til familieliv, uddannelse eller arbejde taler herfor.
Justitsministeriet vurderer på den baggrund, at ændringen kan gennemføres
inden for rammerne af artikel 2 i 4. Tillægsprotokol til EMRK og EMRK
artikel 8.
4. De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller implementerings-
mæssige konsekvenser for det offentlige.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
24
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
6. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Det følger af artikel 21 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
måde (TEUF), at enhver unionsborger har ret til at færdes og opholde sig
frit på medlemsstaternes område med de begrænsninger og på de betingel-
ser, der er fastsat i traktaterne og i gennemførelsesbestemmelserne hertil.
Bestemmelsen vedrørende udrejse fra en medlemsstat er nærmere udmøntet
i artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF om unions-
borgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på
medlemsstaternes område mv. (opholdsdirektivet), hvoraf det følger, at
uden at dette berører de bestemmelser for rejsedokumenter, der gælder ved
national grænsekontrol, har alle unionsborgere, der er i besiddelse af et gyl-
digt identitetskort eller pas, ret til at forlade en medlemsstats område for at
rejse til en anden medlemsstat.
Medlemsstaterne kan begrænse den frie bevægelighed og ophold for en uni-
onsborger eller et familiemedlem uanset nationalitet af hensyn til den of-
fentlige orden, sikkerhed eller sundhed, jf. opholdsdirektivets artikel 27, stk.
1. Efter opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2, skal foranstaltninger truffet af
hensyn til den offentlige orden eller sikkerhed være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og kan udelukkende begrundes i vedkommendes
personlige adfærd.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at en tidligere straffedom ikke i sig
selv kan begrunde anvendelsen af sådanne foranstaltninger, men at den per-
sonlige adfærd skal udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig
trussel, der berører en grundlæggende samfundsinteresse, og at begrundel-
ser, der ikke vedrører den individuelle sag, eller som har generel præventiv
karakter, ikke må anvendes.
En afgørelse om at nægte at udstede pas, at inddrage et allerede udstedt pas
eller meddele et udrejseforbud udgør et indgreb i retten til fri bevægelighed
25
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
for danske statsborgere, som ønsker at udrejse til en anden medlemsstat som
f.eks. turist eller arbejdstager, og kan derfor kun ske i overensstemmelse
med bl.a. betingelserne i opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2.
Som det fremgår af pkt. 10 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr.
L 99 som fremsat den 17. december 2014, varetager den gældende ordning
efter Justitsministeriets vurdering hensyn til den offentlige orden og sikker-
hed i EU-retlig forstand og går ikke videre end nødvendigt for at varetage
disse hensyn.
Lovforslaget indebærer, at den maksimale tidsmæssige udstrækning af en
afgørelse forlænges fra 1 år til 3 år, jf. lovforslagets pkt. 2.2.3.
Efter Justitsministeriets vurdering varetager ordningen også efter denne æn-
dring hensyn til den offentlige orden og sikkerhed i EU-retlig forstand og
går ikke videre end nødvendigt for at varetage disse hensyn.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at fastsættelsen af den tidsmæssige
udstrækning af en afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 4, sker på baggrund af en
individuel og konkret vurdering af, hvor tungtvejende de konkrete forhold,
som begrunder, at passet inddrages eller nægtes udstedt, er. Det bemærkes i
den forbindelse, at der efter omstændighederne kan være tale om så tungt-
vejende forhold, f.eks. fordi personen er radikaliseret i en så udpræget grad,
at det allerede på baggrund af de foreliggende omstændigheder på tidspunk-
tet for den oprindelige afgørelse, må anses for tvivlsomt, at den pågælden-
des ønske om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan in-
debære eller forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, vil kunne ændres på
mindre end f.eks. 2 eller 3 år.
Justitsministeriet lægger endvidere vægt på, at en sag efter de almindelige
forvaltningsretlige regler vil skulle genoptages, hvis faktiske forhold af be-
tydning for sagen ændrer sig væsentligt i virkningsperioden, ligesom den
pågældende kan kræve afgørelsen indbragt for retten uden unødigt ophold,
hvor retten vil kunne foretage en fuld prøvelse.
Endelig lægges ved vurderingen vægt på, at en person, hvis pas er inddra-
get, eller hvem pas er nægtet, under særlige omstændigheder kan få udstedt
provisorisk pas og gives tilladelse til specifikke rejser, hvis tungtvejende
hensyn til f.eks. den pågældende ret til familieliv, uddannelse eller arbejde
taler herfor.
26
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
2110336_0027.png
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX til den XX været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse- Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vurderes at være i overensstem-
melse med Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF), herunder artikel
21, og med Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde
sig frit på medlemsstaternes område mv.
Ja
Nej
X
Er i strid med de fem
principper
for implementering af
erhvervsrettet
EU-regulering/
27
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
2110336_0028.png
Går videre end mini-
mumskrav
i EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter § 4, stk. 2, i lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om pas
til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket
indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.) ophæves
paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, stk. 2 og 3, og § 2 b som affattet ved lovens § 1,
nr. 4, 5 og 7, og paslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved lovens § 1,
nr. 8, den 1. marts 2020.
Efter § 4, stk. 2, i lov nr. 176 af 24. februar 2015 ophæves endvidere de ind-
satte konsekvensændringer, som affattet ved lovens § 1, nr. 3, 6 og 9, den 1.
marts 2020.
Det foreslås, at § 4, stk. 2, i lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af
lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven
(Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.) op-
hæves.
Det betyder, at paslovens § 2, stk. 1, nr. 4, stk. 2 og 3, og § 2 b ikke automa-
tisk ophæves den 1. marts 2020 og således fortsat vil finde anvendelse, jf.
dog den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter den tids-
mæssige udstrækning af afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 4, foreslås forlænget.
Det betyder endvidere, at de konsekvensændringer, der blev indsat med lov
nr. 176 af 24. februar 2015 affattet ved lovens § 1, nr. 3, 6 og 9, heller ikke
automatisk ophæves den 1. marts 2020.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.4. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Til nr. 1
28
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Efter den nugældende bestemmelse i § 2, stk. 2, skal politiet ved afgørelser
efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, fastsætte en frist, der ikke kan overstige 1 år. Fri-
sten kan dog forlænges med indtil 1 år ad gangen.
Med den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, fastsættes, at politiet for afgørel-
ser efter § 2, stk. 1, nr. 4, fremover skal fastsætte en frist, der ikke kan over-
stige 3 år.
Det tilsigtes ved den foreslåede udvidelse af den maksimale tidsmæssige ud-
strækning at skabe en bedre mulighed for at differentiere mellem de enkelte
sager og deres forskellige karakter, hvorved alvoren af de konkrete forhold,
som begrunder afgørelsen, bedre vil kunne afspejles i den tidsmæssige ud-
strækning af afgørelsen.
Fristen forudsættes i den forbindelse fastsat ud fra en konkret vurdering af,
hvor tungtvejende og alvorlige de foreliggende oplysninger i den enkelte
sag må anses for at være. Fristen skal fastsættes ud fra en konkret vurdering
af, hvor lang en periode der må anses for nødvendig for, at den pågælden-
des ønske om og vilje til i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan in-
debære eller forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed, vil kunne ændres.
I den forbindelse vil navnlig oplysninger om, at pågældende har til hensigt
at udrejse til et konfliktområde i udlandet, hvor vedkommende vil tilslutte
sig en militant oprørsgruppe eller på anden lignende måde tage aktivt del i
en væbnet konflikt, tale for, at der fastsættes en længere frist, idet det i disse
tilfælde som udgangspunkt må anses for tvivlsomt, om den pågældendes øn-
ske om og vilje til at udrejse kan ændres på kortere tid.
Ligeledes vil oplysninger om, at den pågældende har til hensigt i udlandet
at tage ophold i træningslejre hos en yderligtgående politisk organisation el-
ler grupperinger, hvor deltagerne bl.a. trænes i militære færdigheder, tale
for, at der fastsættes en længere frist, idet det i disse tilfælde som udgangs-
punkt må anses for tvivlsomt, om den pågældendes ønske om og vilje til at
udrejse kan ændres på kortere tid.
Endvidere vil oplysninger om, at den pågældende tidligere har været udrejst
til konfliktområder i udlandet, hvor vedkommende har taget aktivt del i
kamphandlinger, eller tidligere har taget ophold i en træningslejr hos en
yderligtgående politisk organisation eller grupperinger, hvor deltagerne bl.a.
trænes i militære færdigheder, med betydelig vægt tale for, at der fastsættes
29
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
en længere frist, idet det i disse tilfælde som udgangspunkt må anses for
tvivlsomt, om den pågældendes ønske om og vilje til igen at udrejse kan æn-
dres på kortere tid. Ligeledes vil oplysninger om, at den pågældende er in-
drejst i et konfliktområde omfattet af straffelovens § 114 j, stk. 1, jf. be-
kendtgørelse nr. 1200 af 28. september 2016 om forbud mod indrejse eller
ophold i visse konfliktområder, uden fornøden tilladelse med betydelig vægt
tale for, at der fastsættes en længere frist.
Ydermere vil det tale for at fastsætte en længere frist, hvis den pågældende
vurderes at være radikaliseret i så udpræget en grad, at det må anses for
tvivlsomt, om den pågældendes ønske og vilje kan ændres inden for en kor-
tere periode. Hvis den pågældende tidligere er dømt for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 om bl.a. forbrydelser mod statens selvstæn-
dighed og sikkerhed og terrorisme, vil det med betydelig vægt tale for, at
der fastsættes en længere frist.
Ovenstående eksempler er ikke udtryk for en udtømmende opregning af de
forhold, der kan inddrages ved fastsættelsen af fristen i de konkret sager.
Der vil altid være tale om en konkret vurdering af de samlede omstændig-
heder i sagerne.
Det forudsættes i den forbindelse fortsat, at politiet enten af egen drift eller
efter anmodning fra den, hvis pas er inddraget, eller hvem pas er nægtet, kan
genoptage en sag efter de almindelige forvaltningsretlige regler, hvis fakti-
ske forhold af betydning for sagen ændrer sig væsentligt under virkningspe-
rioden.
Politiet kan alene meddele et udrejseforbud efter § 2 b, stk. 1, hvis der se-
nest samtidig træffes afgørelse om at inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas efter § 2, stk. 1, nr. 4. Der foreslås ikke ændringer
herved. Der lægges op til, at varigheden af et eventuelt udrejseforbud fort-
sat skal knytte sig til varigheden af en afgørelse om inddragelse af pas eller
nægtelse af udstedelse af pas truffet efter § 2, stk. 1, nr. 4, med den konse-
kvens, at også varigheden af et udrejseforbud foreslås ændret til en maksi-
mal tidsmæssig udstrækning på op til 3 år.
Med den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, tilsigtes der ikke nogen ændring
af fristen for afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 5, idet det bemærkes, at politiet
fremover fortsat skal fastsatte en frist, der ikke kan overstige 1 år.
30
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Det forudsættes i den forbindelse fortsat, at fristen i første omgang som ud-
gangspunkt vil blive fastsat til 1 år, henset til at det må anses for tvivlsomt,
om den pågældendes forældres ønske om og vilje til at sende den pågæl-
dende til udlandet i strid med straffelovens § 215 a vil kunne ændres inden
for en kortere tidsperiode. Ved en eventuel forlængelse af fristen kan der
derimod være grund til at overveje at fastsætte en kortere frist. Dette vil af-
hænge af de konkret omstændigheder i sagen.
Det forudsættes i den forbindelse endvidere, at politiet af egen drift eller ef-
ter anmodning fra forældremyndighedsindehavere for den, hvem pas er
nægtet, eller hvis pas er inddraget, genoptager en sag efter de almindelige
forvaltningsretlige regler, hvis faktiske forhold af betydning for sagen æn-
drer sig væsentligt under virkningsperioden.
Der ændres ikke på, at afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, fortsat kan for-
længes med indtil 1 år ad gangen, hvis betingelserne for forlængelse er op-
fyldt. Dog kan afgørelser efter § 2, stk. 1, nr. 5, maksimalt forlænges til bar-
net fylder 18 år, hvor barnet selv får rådighed over sit pas.
Fristen for en afgørelse om forlængelse kan fastsættes med indtil 1 år. Det
vil afhænge af de konkrete omstændigheder, om en eventuel forlængelse af
fristen skal fastsættes til 1 år eller kortere.
Der kan ved afgørelser om forlængelse lægges vægt på de samme omstæn-
digheder som ved den oprindelige afgørelse om inddragelse af pas eller næg-
telse af udstedelse af pas. Det beror på en konkret vurdering af styrken af de
omstændigheder, som har begrundet den oprindelige afgørelse, om der kan
ske forlængelse alene på baggrund heraf. Alt andet lige vil den vægt, et for-
hold skal tillægges i vurderingen, dog svinde over tid, hvis der ikke forelig-
ger nye forhold, der kan tale for en forlængelse.
Fristen for politiets afgørelser om at inddrage et allerede udstedt pas eller
nægte udstedelse af pas regnes fra den dag, hvor afgørelsen er truffet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
31
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Den nugældende bemyndigelse i § 3 foreslås ændret, således at de utidssva-
rende bindinger i bemyndigelsesbestemmelsen fjernes, og justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte de nærmere regler ved bekendtgørelse.
Med den foreslåede § 3, stk. 1, 1. pkt., bemyndiges justitsministeren til at
fastsætte regler om, at den, der mod eller uden vederlag yder logi til eller
stiller lejrplads eller lign. til rådighed for danske statsborgere, skal føre for-
tegnelse over overnattende gæster.
Efter den foreslåede § 3, stk. 1, 2. pkt., skal politiet til enhver tid have ad-
gang til fortegnelsen uden retskendelse. Dette indebærer, at fortegnelsen
umiddelbart skal kunne gøres tilgængelig og forevises på politiets anmod-
ning.
Efter den foreslåede § 3, stk. 2, er den overnattende gæst forpligtet til at af-
give de oplysninger, der er nødvendige for, at den, der er forpligtiget efter
stk. 1, 1. pkt., kan opfylde dennes pligt.
Med den foreslåede § 3, stk. 3, præciseres det, at justitsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om de nævnte fortegnelser, herunder om fortegnelser-
nes udformning, indhold og førelse, om de oplysninger, som gæsten efter
stk. 2 skal meddele, og om de dokumenter, som gæsten skal forevise.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forudsættes i første omgang an-
vendt til at udstede nærmere regler om registreringspligten for de, som i dag
er omfattet af den gældende bestemmelse i paslovens § 3, dvs. hoteller, pen-
sionater, herberger, vandrehjem og lign. Bestemmelsen kan dog på sigt også
tænkes anvendt til at udstede nærmere regler om registreringspligt for an-
dre, der ligeledes yder logi af en vis organiseret og vedvarende karakter.
Der forudsættes fastsat nærmere bestemmelser om, at fortegnelsen kan fø-
res i elektronisk form, om det nærmere indhold af oplysningerne i forteg-
nelsen, herunder om navn, bopæl, fødselsdato og ankomst- og afrejsedato,
om forevisning af legitimation, om den tid, som fortegnelsen skal opbeva-
res, og om at overtrædelse af registreringspligten kan straffes med bøde.
Det vil i den forbindelse blive tilstræbt at indrette de nærmere regler, så de
i videst muligt omfang harmonerer med den registreringsforpligtelse, der er
pålagt hoteller m.v. efter udlændingebekendtgørelsens § 36, som er udstedt
med hjemmel i udlændingelovens § 42, i forhold til overnattende udlæn-
dinge.
32
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 98: Lovudkast og Justitsministeriets rapport: Om erfaringer med paslovens regler om inddragelse af pas, nægtelse af udstedelse af pas og meddelelse af udrejseforbud for personer, der mistænkes for i udlandet at ville deltage i aktiviteter, hvor det kan indebære en fare for statens sikkerhed m.v., fra justitsministeren
Til § 3
Det foreslås i § 3, at loven træder i kraft den 1. marts 2020.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og inde-
bærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Dog kan lovens be-
stemmelser helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
33