Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2100460_0001.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - foreløbigt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren overveje at splitte udbuddet op, så der er mindst to virksomheder,
som kan varetage Kammeradvokatens opgaver?
Svar
Det er desværre ikke muligt at udarbejde et svar inden for tidsfristen. Svar over-
sendes hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Nicolaj Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0002.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober stillet efter ønske fra Preben Bang
Henriksen (V)
Spørgsmål
Hvad kan ministeren oplyse i relation til statens aktuelle omsætning med det private
advokatfirma Poul Schmidt (Kammeradvokaten) og med andre advokatkontorer
eksempelvis for 2017 og 2018.
Svar
Finansministeriet har senest opgjort statens forbrug pr. 1. oktober 2019. Forbruget
fremgår nedenfor af
figur 1.
Figur 1
Statens samlede forbrug af Kammeradvokaten opgjort pr. 1. oktober 2019 (mio. kr.)
Anm.: Det opgjorte forbrug er PL reguleret med 2018 som basisår. EFI er kategoriseringen af den rådgivning, som
Kammeradvokaten har bistået Skatteministeriet med i forbindelse med opbygning og udvikling af det nye
inddrivelsessystem, der skal erstatte EFI
Kilde: Kammeradvokatens sagsoversigter fra 1. januar 2018, 1. januar 2019 og fra 1. oktober 2019.
Derudover er opgjort et forbrug i 2019 blandt selvejende institutioner og statslige
selskaber, som har tilsluttet sig Kammeradvokatordningen, på ca. 22 mio. kr. En
detaljeret opgørelse over udviklingen i forbruget blandt selvejende institutioner og
statslige selskaber fremgår af svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6, figur 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0003.png
Side 2 af 2
Statens forbrug af andre advokater, opgjort på baggrund af fakturadata, er opgjort
nedenfor i
tabel 1.
Tabel 1
Statens samlede forbrug af andre advokater 2017 - 1. halvår 2019 (mio. kr.)
2017
Udgifter til forsvars- og bistandsadvokater
Heraf forbrug i Politi- og anklagemyndigheden
Heraf forbrug i Udlændinge- og Integrationsministeriet
Heraf forbrug i Familieretshuset
Øvrig forbrug af anden advokat**
Samlet forbrug af anden advokat
382
353*
29
1
38
421
2018
515
485
30
1
39
555
2019 (1. halvår)
288
273
15
1
21
310
Anm.: I tabellen indgår alt køb i kategorien 4020
Kammeradvokaten
og 4025
Andre Advokater
fratrukket interne
statslige overførsler og Advokatfirmaet Poul Schmidt. Beløb er angivet i mio. kr. og i løbende priser.
Opgørelsen baserer sig på ministeriernes fakturaer (Fakturadatabasen). Opgørelsen baserer sig på
ministeriernes manuelle registreringer på indkøbskategorier, og opgørelsen påvirkes ikke af efterfølgende
regnskabsmæssige korrektioner. Finansministeriet har ikke mulighed for at validere kategoriseringen, og
opgørelsen er dermed behæftet med usikkerhed. Opgørelsen omfatter ikke Folketinget, selvejende
institutioner, statslige virksomheder eller institutioner, der er placeret udenfor Danmark. Kreditnotaer er
fratrukket. Indkøb indgår efter fakturadato.
* Indkøbet af forsvars- og bistandsadvokater hos Politi- og Anklagemyndigheden kan være højere i 2017 end
angivet i data, da Rigspolitiet inden 2017 havde en anden registrering af udgifterne, hvilket blev ændret i
starten af 2017.
** Indkøb foretaget hos anden advokat af Danida (Udenrigsministeriet), er manuelt lagt til, da dette ikke er
konteret på en indkøbskategori.
Kilde: Statens Fakturadatabase
Det bemærkes, at det ikke er muligt at foretage en præcis afgrænsning af, til hvilket
formål advokater er indkøbt, og der kan derfor f.eks. være indkøb inden for
afgrænsningen af forsvars- og bistandsadvokater, som er brugt til andre formål,
ligesom der kan indgå forsvars- og bistandsadvokater i det øvrige indkøb af
advokater.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0004.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen
Spørgsmål
Er omsætningen fra selskaber (herunder selvstændige offentlige virksomheder) ejet
helt eller delvist af staten og andre offentlige organer inkluderet i de officielle om-
sætningstal for statens samarbejde med Kammeradvokaten? I benægtende fald,
hvad er da den samlede omsætning (inkl. selskaber)?
Svar
Kammeradvokataftalen kan anvendes af statsinstitutioner. Derudover har en række
institutioner mulighed for at tilslutte sig Kammeradvokataftalen, jf. det anførte ne-
denfor i
boks 1.
Boks 1
Udsnit af Kammeradvokataftalens pkt. 4 vedrørende kunder
Folketinget og selvejende institutioner, herunder statsfinansierede selvejende institutioner,
samt foreninger og fonde mv., hvis udgifter dækkes ved statstilskud eller lignende, eller
som modtager kapitalindskud eller anden støtte fra staten, hvis kapitalindskuddet mv. har
en væsentlig betydning for institutionen.
Institutioner, der på anden måde har nær tilknytning til staten, interessentskaber med stats-
lig deltagelse samt af aktie- og andre selskaber, hvori staten har en bestemmende indfly-
delse.
Institutioner, der ønsker at gøre brug af muligheden for at anvende kontrakten, skal give Fi-
nansministeriet meddelelse, når de har truffet beslutning herom.
Kilde: Kammeradvokataftalen
Finansministeriet udarbejder årligt en samlet oversigt over statens forbrug af Kam-
meradvokaten på baggrund af en samlet oversigt fra Kammeradvokaten over sta-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0005.png
Side 2 af 2
tens sager. Omsætningen fra selskaber (herunder selvstændige offentlige virksom-
heder) ejet helt eller delvist af staten og andre offentlige organer er
ikke
medtaget i
Kammeradvokatens sagsoversigter og dermed
ikke
inkluderet i de officielle tal for
statens forbrug af Kammeradvokaten.
Kammeradvokaten har derfor på foranledning af Finansministeriet opgjort omsæt-
ningen fra selskaber (herunder selvstændige offentlige virksomheder) ejet helt eller
delvist af staten og andre offentlige organer, der har
tilsluttet
sig Kammeradvokataf-
talen. Den opgjorte omsætningen fremgår nedenfor af
figur 1.
Figur 1
Forbrug af Kammeradvokaten hos institutioner, der har tilsluttet sig Kammeradvokataftalen (mio. kr.)
Anm.: Opgørelsen er baseret på faktisk opgjort forbrug og data er ikke PL reguleret
Kilde: Opgørelse fra Kammeradvokaten af 10. oktober 2019.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0006.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Er ministeren bekendt med kammeradvokatkontorets samlede omsætning og over-
skud, og vil ministeren i bekræftende fald oplyse dette?
Svar
En opgørelse over statens forbrug af Kammeradvokaten for 2017, 2018 og pr. 1.
oktober 2019 fremgår af svar på Finansudvalgets spørgsmål 5 og 6.
Finansministeriet er ikke bekendt med størrelsen af advokatfirmaet Poul Schmiths
omsætning hos ikke statslige klienter og advokatfirmaets overskud. Finansministe-
riet er dog bekendt med, at advokatfirmaet Poul Schmith i brev af 7. oktober 2019
til Konkurrencerådet har oplyst, at advokatfirmaets samlede omsætning ligger un-
der 750 mio. kr. Finansministeriet har ikke mulighed for at validere dette.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0007.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 8 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
I hvor høj grad tilgår kuratorarbejdet i konkursboer, hvor staten er hovedkreditor
stadig Kammeradvokaten? Er disse kuratorsalærer medtaget i den officielle omsæt-
ning med staten eller debiteres salærerne de pågældende konkursboer med den virk-
ning, at de ikke fremgår af den officielle omsætning med staten? Er ministeren be-
kendt med størrelsen af disse kuratorsalærer, der i realiteten skyldes, at staten som
hovedkreditor har peget (stemt) på Kammeradvokaten?
Svar
Skatteministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet oplyst følgende:
”Det kan i relation til spørgsmålets første led oplyses, at Gældstyrelsen har opdelt
konkurssager i to kategorier
de
ukomplicerede
og de
komplicerede
konkurssager.
Gældsstyrelsen har i 2019 etableret et landsdækkende advokatpanel inddelt efter
retskredse til varetagelse af de
ukomplicerede konkurssager.
Advokaterne indstilles som
hovedregel til kurator efter en objektiv turnusordning. Advokatpanelet består i dag
af i alt 395 advokater, hvoraf 23 er advokater ansat hos Advokatfirmaet Poul
Schmith (som er det kontor Kammeradvokataftalen er indgået med), svarende til
godt 5 pct. af advokaterne i advokatpanelet. De ukomplicerede konkurssager for-
ventes at udgøre ca. 90 pct. af det samlede antal konkurssager.
I konkurssager, hvor der stilles særlige krav til den juridiske bistand, og hvor der er
behov for bistand til forberedelse af sagen, de såkaldte
komplicerede
sager, inddrages
Kammeradvokaten i henhold til Kammeradvokataftalen. I disse sager indstiller
Gældsstyrelsen Advokatfirmaet Poul Schmith som kurator. De komplicerede kon-
kurssager forventes at udgøre ca. 10 pct. af det samlede antal konkurssager.
Det bemærkes, at det i alle sager er skifteretten, der udpeger kurator.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
Side 2 af 2
I relation til spørgsmålets sidste led bemærkes, at det er en betingelse for skifteret-
tens afsigelse af konkursdekret, at den, der har begæret konkursen, stiller sikkerhed
for boets omkostninger ved boets behandling. Sikkerhedsstillelsen anvendes kun,
hvis der ved boets afslutning er en negativ saldo i konkursregnskabet. Efter kon-
kurslovens regler bliver kurator honoreret af konkursboet med et salær godkendt af
skifteretten. Det kan derfor bekræftes, at kuratorsalærer, der honoreres af konkurs-
boet, ikke fremgår af Kammeradvokatens officielle omsætning med staten.
Hvis der til gengæld er en negativ saldo i konkursregnskabet, bliver kuratorsalæret
dækket af sikkerhedsstillelsen og kuratorsalæret vil i disse tilfælde fremgå af Gælds-
styrelsens regnskab. Kuratorsalær afregnes ikke iht. Kammeradvokataftalen, hvor-
for beløbet ikke indgår i de officielle tal for Kammeradvokatens omsætning med
staten, der årligt udarbejdes af Moderniseringsstyrelsen.”
Afslutningsvis bemærkes, at kuratorarbejde, udført af advokatfirmaet Poul Schmith,
ikke udføres i henhold til Kammeradvokataftalen, hvorfor Finansministeriet ikke
har adgang til oplysninger om størrelsen af de kuratorsalærer, som advokatfirmaet
Poul Schmith modtager.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0009.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - foreløbigt svar på spørgsmål 9
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 9 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at der hos de rekvirerende statslige myndigheder gælder
en ”følg eller forklar”-regel,
hvorefter der skal benyttes andre advokater, med min-
dre der konkret kan forklares, hvorfor netop Kammeradvokatkontoret skal anven-
des, og om ministeren i givet fald kan bekræfte, at en sådan regel efterleves i praksis
fra de enkelte statslige enheder?
Svar
Det er desværre ikke muligt at udarbejde et svar inden for tidsfristen. Svar over-
sendes hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0010.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - foreløbigt svar på spørgsmål 10
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Er det efter ministerens opfattelse ideelt i et konkurrencemæssigt samfund, at staten
som hovedregel lægger størstedelen af sit arbejde hos den samme leverandør, der
således opnår et de-facto monopol? Der henvises såvel til konkurrencen på marke-
det som til det forhold, at én leverandør måske kunne have en tendens til en pris-
fastsættelse over markedsprisen. Kan ministeren i øvrigt bekræfte, at der ikke er
andre lande i verden, der har tilsvarende ordning, som den staten har med Kam-
meradvokaten?
Svar
Det er desværre ikke muligt at udarbejde et svar inden for tidsfristen. Svar over-
sendes hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0011.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Hvor mange gange siden 1936, hvor den første kammeradvokataftale blev indgået,
har staten klaget til Advokatnævnet over prisfastsættelsen på advokatydelser fra
Kammeradvokaten?
Svar
Det er de statslige myndigheder selv, som tilrettelægger indkøb af juridiske tjene-
steydelser, herunder træffer beslutning om, hvorvidt der bør indgives klage til Ad-
vokatnævnet over prisfastsættelse på advokatydelser fra Kammeradvokaten.
Finansministeriet har ikke en central registrering af eventuelle klager indgivet af de
statslige myndigheder eller viden om indgivne klager over prisfastsættelse på advo-
katydelser fra Kammeradvokaten. Finansministeriet er på denne baggrund ikke be-
kendt med om og i givet fald hvor mange klager, der måtte være indgivet til Advo-
katnævnet over prisfastsættelsen på ydelser fra Kammeradvokaten.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0012.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - foreløbigt svar på spørgsmål 12
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 12 (Alm. del - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Preben
Bang Henriksen (V)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse om fremdriften i en eventuel ny aftale med Kammeradvo-
katen?
Svar
Det er desværre ikke muligt at udarbejdet et svar inden for tidsfristen. Svar over-
sendes hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
2100460_0013.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 14
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 (FIU alm. del) af 11.
oktober 2019 stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med regeringens politik for
landdistrikter og øer, at SKI (Staten og Kommunernes Indkøbsservice) inden for
området ”konference”,
ikke ønsker at udbyde/tilbyde hoteller og restaurationer
beliggende på ikke-bro faste øer?
Svar
Finansministeriet forstår spørgsmålet således, at det vedrører den fællesstatslige
rammeaftale vedrørende indkøb af konferencefaciliteter i Danmark (konferenceaf-
talen), som er indgået af Moderniseringsstyrelsen. Aftalen omfatter 99 konference-
steder.
Statslige institutioner er
med visse specifikke undtagelser
forpligtede til at an-
vende aftalen, hvis de ønsker at gøre brug af konferencefaciliteter i Danmark, bort-
set fra konferencefaciliteter, der ligger på ikke-brofaste øer (inkl. Bornholm). Afta-
len kan endvidere på frivillig basis anvendes af kommuner, regioner og visse selv-
ejende institutioner mv.
Konferenceaftalen afskærer ikke statsinstitutioner fra at anvende konferencesteder
på ikke-brofaste øer. Ønsker en statsinstitution, at gøre brug af konferencefaciliteter
på en ikke-brofast ø, kan institutionen selv, under overholdelse af gældende regler,
indgå aftale med et konferencested på den pågældende ø. Institutionen er således
ikke, som i resten af landet, forpligtet til at anvende bestemte konferencesteder.
I spørgsmålet nævnes hoteller og restaurationer.
På den baggrund kan det oplyses, at Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
(SKI) har indgået en rammeaftale om hotelophold. Aftalen omfatter 135 hoteller.
Der kunne under udbuddet af aftalen om hotelophold afgives tilbud på hoteller i
hele landet. Der blev modtaget tilbud fra to hoteller på Bornholm, og disse hoteller
er begge leverandør på aftalen. Der blev ikke modtaget tilbud fra hoteller på andre
ikke-brofaste øer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 4-12 og 14, fra finansministeren
Side 2 af 2
Aftalen om hotelophold er forpligtende for statsinstitutioner og kan på frivillig basis
anvendes af SKI’s øvrige kunder.
Hvis en statsinstitution har behov for ophold på en ikke-brofast ø, hvor der ikke
findes et hotel, der er omfattet af aftalen, er statsinstitutionen fritaget for forpligtel-
sen til at anvende aftalen. Statsinstitutionen er dermed ikke forpligtet til at anvende
et hotel, der er leverandør på aftalen, men kan anvende et hotel på den ikke-brofaste
ø.
Der er ikke indgået en fællesstatslig restaurationsaftale.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister