Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 596
Offentligt
2254249_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. oktober 2020
Politikontoret
Suzan Özden
2019-7701/16-0089
1527177
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen
Erfaringer med våbenlovens regler om muligheden for at erhverve og be-
sidde peberspray i eget hjem uden tilladelse fra politiet og muligheden for,
at personer med et særligt beskyttelsesbehov (f.eks. ofre for stalking) kan
bære peberspray i det offentlige rum efter tilladelse fra politiet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
Indhold
1. Indledning................................................................................................ 3
2. Baggrunden for pebersprayordningen ..................................................... 3
3. Gældende ret ........................................................................................... 5
3.1. Forbuddet mod uden tilladelse bl.a. at fremstille, erhverve, besidde
eller bære våben mv. ................................................................................... 5
3.2. Besiddelse af peberspray i eget hjem ................................................... 5
3.3. Tilladelse til at besidde peberspray i det offentlige rum ...................... 7
3.4. Tilladelse til erhvervsmæssig handel med peberspray ......................... 8
4. Bestemmelsernes anvendelse i praksis .................................................... 9
4.2. Politikredsenes erfaringer med pebersprayordningen ........................ 11
4.3. Tilladelse til besiddelse af peberspray i det offentlige rum ............... 12
4.4. Våbenlovsovertrædelser hvor peberspray indgår ............................... 14
5. Rigsadvokatens og Rigspolitiets bemærkninger om erfaringerne med
pebersprayordningen og Det Kriminalpræventive Råds bemærkninger ... 16
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
2254249_0003.png
1. Indledning
1.1.
Justitsministeren tilkendegav ved besvarelsen af 8. oktober 2019 af
spørgsmål nr. 299 fra Folketingets Retsudvalg at ville se på, hvilke konse-
kvenser den delvise lovliggørelse af peberspray (pebersprayordningen), der
trådte i kraft den 1. januar 2019, har haft, inden der træffes beslutning om
ordningens fremtidige beståen og indretning. Justitsministeriet har på bag-
grund heraf foretaget en høring af Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Det Krimi-
nalpræventive Råd og Danmarks Våbenhandlerforening med henblik på at
indsamle erfaringer om ordningen.
1
1.2.
Rapporten indeholder i pkt. 2 og 3 en redegørelse for den eksisterende
pebersprayordning, hvorefter borgere, der er fyldt 18 år, uden politiets tilla-
delse kan erhverve peberspray til besiddelse i eget hjem, og personer med
et særligt beskyttelsesbehov kan meddeles tilladelse fra politiet til at besidde
og bære peberspray i det offentlige rum. Evalueringen indeholder desuden i
pkt. 4 en beskrivelse af ordningens anvendelse i praksis samt i pkt. 5 Rigs-
advokatens og Rigspolitiets bemærkninger om erfaringerne med ordningen
og Det Kriminalpræventive Råds bemærkninger.
2. Baggrunden for pebersprayordningen
2.1.
Ved lov nr. 83 af 11. december 2018 om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer (Delvis lovliggørelse af peberspray) blev der i våbenlovens
§ 2 h indsat en bestemmelse om, at personer over 18 år uanset forbuddet i
lovens § 2 lovligt kan erhverve og besidde peberspray i eget hjem. Bestem-
melsen er en undtagelse til våbenlovens hovedregel om, at bl.a. erhvervelse
og besiddelse af våben kræver tilladelse. Der henvises herom til pkt. 3.1 og
3.2 nedenfor.
Med hjemmel i våbenlovens § 2 h blev der samtidig ved ændringsbekendt-
gørelse nr. 1699 af 20. december 2018 indsat en bestemmelse i bekendtgø-
relse om våben og ammunition m.v. nr. 1444 af 1. januar 2016 (våbenbe-
kendtgørelsen) § 18 a om, at udsatte personer med et særligt beskyttelses-
behov af politiet kan meddeles tilladelse til at besidde eller bære peberspray
på offentligt tilgængelige steder. Der henvises herom til pkt. 3.2.1 nedenfor.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2019.
1
Danmarks Våbenhandlerforening har ikke haft nogle bemærkninger til høringen og har
oplyst, at salget af peberspray ikke registreres.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
2.2.
Baggrunden for pebersprayordningen var et ønske om at styrke indsat-
sen for, at borgerne kunne føle sig trygge i deres eget hjem. Det fremgår af
de almindelige bemærkninger til lovforslagets pkt. 1 (lovforslag nr. L 83 om
ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Delvis lovliggørelse af peber-
spray) fra folketingsåret 2018-19, 1. samling), at den almindelige borger ved
at lovliggøre besiddelse af peberspray i eget hjem får mulighed for at er-
hverve et egnet middel til beskyttelse imod hærdede kriminelle, og at det
var den daværende regerings opfattelse, at bevidstheden om, at man er i
stand til at beskytte sig selv i tilfælde af hjemmerøveri mv., ville kunne med-
virke til at øge trygheden i eget hjem for mange borgere.
Samme sted fremgår det om baggrunden for den del af ordningen, der inde-
bærer, at særligt udsatte personer kan meddeles tilladelse fra politiet til at
bære en peberspray i det offentlig rum, at den daværende regering lagde
meget stor vægt på, at alle borgere kunne bevæge sig frit omkring, og at
regeringen havde særligt fokus på, at f.eks. ofre for stalking eller personer,
der har været udsat for samlivsrelateret vold, blev frarøvet denne mulighed
af frygt for at blive overfaldet.
2.3.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2, at
Justitsministeriet var opmærksom på risikoen for, at en generelt større ud-
bredelse af peberspray ville kunne føre til en eskalering af voldsniveauet og
til, at tærsklen for, hvornår peberspray anvendtes, ville falde. Rigspolitiet
pegede i den forbindelse bl.a. på, at peberspray kunne anvendes som et an-
grebsvåben, som i hænderne på f.eks. bandemedlemmer eller deltagere i
større uroligheder
foruden almindelig voldsudøvelse
bl.a. ville kunne
anvendes til at pacificere politifolk eller andre myndighedspersoner. Det
fremgår også, at delvis lovliggørelse af peberspray alt andet lige ville kunne
øge tilgængeligheden af peberspray for personer, som kunne misbruge ad-
gangen.
På denne baggrund lagde Justitsministeriet op til en delvis lovliggørelse af
peberspray, som indebar en øget adgang til peberspray i selvforsvarsøjemed
i de situationer, hvor behovet for at understøtte enkeltpersoners tryghed vur-
deredes at være højt og risikoen for misbrug og eskalering af voldsniveauet
mindst.
2.4.
For at modvirke, at en øget tilgængelighed af peberspray i samfundet
resulterede i øget misbrug af peberspray til andet end selvforsvar, blev der
med lovforslaget også indført en strafskærpelse for ulovlig besiddelse af pe-
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
berspray på offentligt tilgængelige steder i visse grovere tilfælde, hvor straf-
positionen som udgangspunkt blev fastsat til 14 dages fængsel i førstegangs-
tilfælde. Der henvises herom til pkt. 3.2.1. nedenfor.
3. Gældende ret
3.1. Forbuddet mod uden tilladelse bl.a. at fremstille, erhverve, besidde
eller bære våben mv.
Det følger af § 1, stk. 1, nr. 5, i våbenloven (lovbekendtgørelse nr. 920 af
29. august 2019 om våben og eksplosivstoffer m.v.), at det er forbudt uden
tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at
indføre eller fremstille, herunder samle, bl.a. spraydåser samt lignende gen-
stande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende,
bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponering. Bestemmelsen
omfatter bl.a. peberspray.
Ifølge våbenlovens § 2 er det endvidere forbudt uden tilladelse fra justitsmi-
nisteren, eller den ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at er-
hverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens §
1, herunder peberspray, eller at besidde, bære eller anvende sådanne gen-
stande eller stoffer.
Bemyndigelsen i våbenlovens § 2 til at meddele tilladelse til bl.a. at erhverve
og besidde peberspray mv. er udmøntet i § 18, stk. 1, nr. 3, i våbenbekendt-
gørelsen (bekendtgørelse nr. 1444 af 1. december 2016 om våben og ammu-
nition m.v. med senere ændringer). Det er efter bestemmelsen forbudt uden
tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende spraydåser til
selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner, med
undtagelse af peberspray omfattet af § 18 a, stk. 1.
3.2. Besiddelse af peberspray i eget hjem
Efter våbenlovens § 2 h, stk. 1, kan personer, der er fyldt 18 år, uanset for-
buddet i våbenlovens § 2 erhverve og besidde peberspray i eget hjem. Efter
§ 2 h, stk. 2, kan justitsministeren fastsætte nærmere bestemmelser om de
peberspray, der er omfattet af stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til § 2 h, at der med eget hjem menes per-
soners varige opholdssted, som ikke er et offentligt tilgængeligt sted. End-
videre fremgår det, at opbevaringen af peberspray som udgangspunkt vil
skulle ske i overensstemmelse med våbenbekendtgørelsens almindelige
krav om, at våben skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgænge-
ligt for uvedkommende. Dog vil kravene til opbevaring af netop peberspray
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
skulle vurderes under hensyn til, at formålet med en peberspray er at kunne
anvende den til selvforsvar, hvorfor der må være mulighed for at opbevare
peberspray sådan, at ejeren har umiddelbar adgang til den. Det blev ved æn-
dringsbekendtgørelse nr. 1699 af 20. december 2018 præciseret i våbenbe-
kendtgørelsens § 24 a, at peberspray omfattet af § 18 a, stk. 1, skal opbevares
forsvarligt, utilgængeligt for uvedkommende og i ejerens eget hjem.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til bestemmelsen, at selvom for-
buddet mod besiddelse af peberspray uden tilladelse uden for hjemmet op-
retholdes, kan der være enkelte tilfælde, hvor det ud fra formålet med be-
stemmelsen er tilladt at bære peberspray på et offentligt sted. Dette er f.eks.
de situationer, hvor det i forbindelse med transport fra et sted til et andet
ikke kan undgås at medbringe pebersprayen på offentligt tilgængelige ste-
der. Det vil typisk være, hvor pebersprayen er købt i en forretning og skal
bringes hjem, eller ved flytning fra en bopæl til en anden. Denne adgang er
dog meget snæver, og det er således ikke lovligt at gøre andre ærinder på
vej hjem fra eksempelvis salgsstedet til hjemmet.
Det er med hjemmel i § 2 h, stk. 2, i våbenbekendtgørelsens § 18 a, stk. 1,
fastsat, at peberspray, der lovligt kan erhverves og besiddes i eget hjem i
henhold til våbenlovens § 2 h, stk. 1, ikke må have en styrke på mere end
500.000 scoville heat units.
3.2.1.
Det følger af våbenlovens § 10, stk. 1, at den der overtræder bl.a. §§
1 og 2, hvilket bl.a. omfatter ulovlig besiddelse af peberspray på offentligt
tilgængeligt sted, straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Det følger af våbenlovens § 10, stk. 2, som blev indsat i forbindelse med
pebersprayordningen, at det
ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af §
2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5,
at det for så vidt angår peberspray, særlig skal anses
for skærpende, hvis en overtrædelse begås af en person, som tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af våbenloven, lov om knive og blank-
våben, forskrifter udstedt i medfør af disse love eller straffelovens § 119,
stk. 1 eller 2, eller §§ 123, 192 a, 216, 237, 243-246, 266 eller 288 på steder
eller under omstændigheder, hvor der er nærliggende risiko for, at der kan
opstå tilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter.
Våbenlovens § 10, stk. 2, blev indsat i forbindelse med pebersprayordnin-
gen. Der er i lovforlagets bemærkninger pkt. 2.3.3., redegjort for strafni-
veauet for besiddelse af peberspray på offentligt tilgængelige steder.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
Det fremgår, at der fortsat i normalsituationen skulle straffes med en bøde
på 3.000 kr., mens der i tilfælde af skærpende omstændigheder, ligeledes
som hidtil efter en konkret vurdering kunne idømmes en skærpet bøde eller
frihedsstraf.
Det fremgår desuden, at det for at modvirke, at en øget tilgængelighed af
peberspray i samfundet resulterer i øget misbrug af peberspray til andet end
selvforsvar blev foreslået, at der skal kunne sættes hårdt ind over for perso-
ner, som tidligere er dømt for vold mv., og som bærer eller besidder peber-
spray på steder, hvor der erfaringsmæssigt er høj risiko for vold, f.eks. i
nattelivet eller i kriminelle miljøer. Det fremgår, at det forudsættes, at straf-
fen i tilfælde, hvor en person, der tidligere er idømt fængselsstraf for de i
bestemmelsen anførte bestemmelser, fastsættes til 14 dages fængsel i før-
stegangstilfælde.
Dette vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor personer, der
tidligere er dømt for overtrædelse af de ovenfor nævnte bestemmelser, bærer
eller besidder peberspray i aften- og nattetimerne i restaurationsmiljøet mv.
Der vil dog også i andre tilfælde kunne være nærliggende risiko for, at der
kan opstå tilspidsede situationer af potentielt farlig karakter, som f.eks. ved
byfester, koncerter, visse fodboldkampe, demonstrationer eller i tilfælde,
hvor grupper af personer mødes som led i en verserende bandekonflikt.
I anden- og tredjegangstilfælde og derover vil personer, der tidligere er dømt
for overtrædelse af de ovenfor nævnte bestemmelser, kunne straffes tilsva-
rende hårdere, hvis de igen besidder eller bærer en peberspray på steder eller
under omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan
opstå tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter.
3.3. Tilladelse til at besidde peberspray i det offentlige rum
Som anført under pkt. 3.2. kan justitsministeren efter våbenlovens § 2 h, stk.
2, fastsætte nærmere bestemmelser om peberspray, der er omfattet af våben-
lovens § 2 h, stk. 1. Det er med hjemmel i denne bestemmelse fastsat i vå-
benbekendtgørelsens § 18 a, stk. 2, at politiet kan meddele tilladelse til, at
udsatte personer med et særligt behov for beskyttelse må besidde eller bære
peberspray, som ikke har en styrke på mere end 500.000 scoville heat units,
på offentligt tilgængelige steder.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.3, at politiet
skal kunne meddele tilladelse ud fra en konkret og individuel vurdering, og
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
at udsatte personer, der har et særligt behov f.eks. kan være personer, som
vurderes at være i risiko for overfald i forbindelse med æresrelaterede kon-
flikter, samlivsrelaterede konflikter eller stalking. Det fremgår desuden om
afgrænsningen af persongruppen, at det er Justitsministeriets vurdering, at
der alene er tale om en begrænset gruppe af personer, og at tilladelsesord-
ningen således ikke vil medføre en vid udbredelse af peberspray i det of-
fentlige rum.
Tilladelse til at besidde peberspray i det offentlige rum meddeles af politiet
(Politiets Administrative Center), jf. våbenbekendtgørelsens § 18 a, stk. 2.
Det er i § 12 a i våbencirkulæret (cirkulære nr. 10222 af 1. december 2016
om våben og ammunition m.v. med senere ændringer) fastsat, at tilladelse
efter våbenbekendtgørelsens § 18 a, stk. 2, alene kan gives undtagelsesvis,
og hvis ansøgeren er fyldt 18 år, ansøgeren kan vandelsgodkendes, ansøge-
res vurderes at være i konkret risiko for at blive udsat for et voldeligt over-
fald (højrisikosag), peberspray vurderes egnet til beskyttelse af ansøgeren,
ansøgeren vurderes at være i stand til at anvende peberspray og det i øvrigt
efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt at give tilladelse. I praksis
vurderes en anmodning om at besidde peberspray alene med henblik på selv-
forsvar uden en konkret risiko for, at ansøgeren vil blive udsat for et volde-
ligt overfald ikke at udgøre ganske særlige omstændigheder.
Ved indgivelse af ansøgning om tilladelse til at besidde peberspray i det
offentlige rum betales en afgift på 840 kr., jf. våbenlovens § 6 b, stk. 1.
Afgiften kan nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våben-
tilladelse, der er betalt fuld afgift for, jf. våbenlovens § 6 b, stk. 2.
3.4. Tilladelse til erhvervsmæssig handel med peberspray
Efter våbenlovens § 4 b, stk. 1, kan justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, efter ansøgning meddele erhvervsdrivende generel tilla-
delse til med henblik på erhvervsmæssig handel eller anden erhvervsmæssig
virksomhed at erhverve og besidde bl.a. peberspray.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.3.1, at
tilladelse til forhandling af peberspray vil kunne indeholdes i den generelle
våbenhandlertilladelse til at erhverve og besidde våben og ammunition mv.
med henblik på videresalg, samt at tilladelsen vil kunne gives til forretnin-
ger, som i øvrigt vurderes i praksis at kunne yde den relevante vejledning. I
forbindelse med meddelelse af tilladelse til forhandling af peberspray har
politiet adgang til at fastsætte vilkår om, på hvilke tidspunkter af døgnet
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
peberspray må forhandles, ligesom politiet kan lægge vægt på, om forhand-
lerens forretningssted er placeret i nærheden af steder, hvor der er erfarings-
mæssigt er en høj risiko for vold.
Efter våbenbekendtgørelsens § 42, stk. 1, er det politiet, som meddeler er-
hvervsdrivende generel tilladelse med henblik på videresalg at erhverve og
besidde bl.a. peberspray omfattet af våbenbekendtgørelses § 18 a, stk. 1. Det
er efter våbenbekendtgørelsens § 42, stk. 1, nr. 1-4, et krav, at den erhvervs-
drivende og dennes ansatte kan vandelsgodkendes, at den erhvervsdrivende
og dennes ansatte har et rimeligt kendskab til våben og våbenhandel, at den
erhvervsdrivende og dennes ansatte har mulighed for at opbevare og for-
handle våbnene på en betryggende måde (bl.a. i lokaler som er godkendt af
politiet), og at det i øvrigt efter en konkret vurdering anses for ubetænkeligt
at give den erhvervsdrivende og dennes ansatte tilladelse.
Efter våbenbekendtgørelsens § 45 a, stk. 1, skal erhvervsdrivende, der har
en generel forhandlertilladelse, ved salg af peberspray sikre sig ved kontrol
af ID, at køberen er over 18 år, medmindre dette åbenbart er tilfældet. Pe-
berspray må kun sælges efter udtrykkelig anmodning fra køberen. Efter stk.
2 skal peberspray opbevares forsvarligt og utilgængeligt for forretningens
kunder (bag disk, i aflåst skab el. lign). Peberspray må ikke sælges via in-
ternettet.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.3.1, at
det forudsættes, at forhandlerne i forbindelse med salg af peberspray stiller
krav om ID for at sikre, at kunden er over 18 år, samt at forhandleren vejle-
der om anvendelse og mulige skadevirkninger af peberspray samt om, at den
kun må besiddes i eget hjem, medmindre der foreligger en tilladelse fra po-
litiet. Tilladelse til at forhandle peberspray vil således alene kunne meddeles
erhvervsdrivende som vurderes i praksis at kunne give den relevante vejled-
ning.
4. Bestemmelsernes anvendelse i praksis
Antallet af sager med peberspray
4.1.
Justitsministeriet har til brug for evalueringen indhentet bidrag fra Rigs-
politiet og Rigsadvokaten om myndighedernes erfaringer med peberspray-
ordningen. Rigspolitiet har til brug for udarbejdelsen af bidraget foretaget
en høring af politikredsene. Rigsadvokaten har til brug for udarbejdelsen af
bidraget foretaget en høring af anklagemyndigheden i politikredsene og de
regionale statsadvokater.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
2254249_0010.png
Myndighederne har undersøgt muligheden for ved elektronisk udtræk fra
politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om an-
tallet af sager og antallet af fældende afgørelser, hvor peberspray indgår.
2
POLSAS indeholder ikke en gerningskode, der alene omhandler overtræ-
delse af våbenloven med peberspray, men derimod en (samlet) gernings-
kode, som omhandler forskellige overtrædelser af våbenloven
– ”våbenlo-
ven, i øvrigt”.
Det har derfor ikke været muligt for Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten ved elektronisk udtræk af tilvejebringe nærmere oplysninger om
antallet af sager og fældende afgørelser, hvor peberspray indgår.
Rigspolitiet har derfor anmodet politikredsene om skønsmæssigt at estimere
omfanget af sager om anvendelse af peberspray og omfanget af beslaglæg-
gelser. Der henvises til pkt. 4.2.- 4.4. nedenfor.
Rigsadvokaten har indhentet udtræk fra POLSAS over antallet af forhold,
der er registreret under gerningskoden
– ”våbenloven i øvrigt” –
og som har
resulteret i en fældende afgørelse. Disse forhold er herefter gennemgået ma-
nuelt med henblik på at udfinde forhold, der vedrører peberspray. Det be-
mærkes, at de oplyste tal er forbundet med usikkerhed, da de er tilvejebragt
på forskellig vis i politikredsene, og da antallet af fældende afgørelser byg-
ger på en manuel gennemgang i flere led.
Der var i 2018 i alt 893 fældende afgørelser, og i 2019 (pr. 9. november
2019) i alt 1.660 fældende afgørelser, hvor peberspray indgår. Der er således
sket næsten en fordobling af antallet af fældende afgørelser, hvor peberspray
indgår i perioden fra den 1. januar 2018 til den 9. november 2019.
År
2019
2018
Antal sager
1.660
893
Det bemærkes endvidere, at det samlede antal registrerede sager i 2016 og
2017
under gerningskoden ”våbenlov –
i
øvrigt”,
er henholdsvis 2.815 og
2.606 sager, hvilket er lavere end det samlede antal sager for 2018, der var
2
De oplyste tal fra Rigsadvokaten angår sager, hvor der har været fældende afgørelser,
mens de oplyste tal fra Rigspolitiet er baseret på oplysninger, der er tilvejebragt i landets
politikredse på forskellig vis, herunder ved søgning i politiets sagsstyringssystem POLSAS
og i visse tilfælde ved en manuel gennemgang af sager. Politikredsene har ikke generelt
afgrænset deres søgning til alene at angå sager, hvor der har været fældende afgørelser,
hvorfor oplysningerne fra politikredsene tillige omfatter anmeldelser, sigtelser og hændel-
ser af enhver art. Fældende afgørelser omfatter både indenretlige og udenretlige afgørelser,
herunder bødeforelæg.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
3.306. Dette indikerer, at det samlede antal sager vedrørende peberspray i
henholdsvis 2016 og 2017 sandsynligvis har været tilsvarende lavere.
Det er på denne baggrund Rigsadvokatens opfattelse, at der ikke er grundlag
for at antage, at den væsentlige stigning i antallet af sager om peberspray,
som skete fra 2018 til 2019, skyldes et ekstraordinært lavt antal sager om
peberspray i 2018.
4.2. Politikredsenes erfaringer med pebersprayordningen
4.2.1. Rigspolitiet har oplyst, at der alene ses at være kendskab til en sag,
hvor peberspray er blevet brugt mod politiet, siden de nye regler om peber-
spray trådte i kraft. Sagen vedrørte et tilfælde, hvor en person sprøjtede pe-
berspray mod to uniformerede politibetjente for at undgå visitation. Ger-
ningspersonen blev den 14. november 2019 idømt 3 måneders fængsel.
4.2.2. For så vidt angår sager, hvor peberspray er anvendt i situationer, som
umiddelbart kan karakteriseres som selvforsvar, har Rigspolitiet oplyst om
samlet ni sager. Otte sager dækker tilfælde, hvor pebersprayen blev udløst,
og en sag, hvor pebersprayen alene blev fremvist.
Neden for følger politikredsenes anonymiserede beskrivelse af de enkelte
sager på området siden ikrafttrædelsen af reglerne den 1. januar 2019. Be-
skrivelsen af de enkelte sager er opdateret indtil den 28. januar 2020.
Sag 1-3 vedrører anvendelse af peberspray i situationer, hvor den foruret-
tede i forvejen havde kendskab til den eller de personer, der anvendte pe-
bersprayen. Sag 4-8 vedrører anvendelse af peberspray i sager om konflikter
i parforhold elle samlivsrelaterede sager.
Syv sager ses at vedrøre sager i hjemmet (sag 1, 2, 4-8), mens to sager (sag
3 og 9) ses at vedrøre situationer uden for hjemmet. Sagerne indeholder ikke
oplysning om, hvordan den pågældende peberspray var erhvervet, herunder
om den var erhvervet lovligt ved køb i Danmark.
Sag 1
vedrører nabostridigheder, hvor den ene nabo havde et tilhold mod
den anden nabo. Den nabo, der havde et tilhold, gik hjem, da den anden nabo
fremviste en peberspray. Pebersprayen blev således kun fremvist og ikke
udløst.
Sag 2
vedrører forsøg på røveri, hvor forurettede forklarede, at han havde
en forudgående aftale med en gammel bekendt (mistænkte) om at købe en
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
PC af ham. Mistænkte kom som aftalt hjem til forurettede sammen med en
anden uidentificeret person, som trak en stor køkkenkniv mod forurettede,
mens mistænkte sagde, at forurettede bare skulle give ham pengene, så var
de smuttet igen. Der opstod slåskamp, og forurettede, der befandt sig i en
opgang, hvor mistænkte og den anden person prøvede at komme ind, for-
søgte at sprøjte peberspray ud gennem døråbningen og blev i den forbindelse
selv udsat for peberspray. Det er uvist, om mistænkte og den anden person
blev ramt af pebersprayen.
Sag 3
vedrører tre personer, som indfandt sig i forurettedes kolonihave un-
der påskud af, at forurettede engang havde stjålet noget fra en af de tre per-
soners søn. De tre personer kastede flere ting efter forurettede, som blev
ramt i hovedet. Forurettede forklarede, at han sprøjtede med en peberspray
i retning af de tre personer, hvorefter de forlod stedet.
Sag 4
vedrører en kvinde, der havde brugt en peberspray mod sin ekskæreste
for at få ham til at forlade hendes bopæl. Begge personer blev afhørt til sa-
gen, men ingen af parterne ønskede at anmelde vold.
Sag 5
vedrører husspektakler i hjemmet, hvor en kvinde anvendte en peber-
spray mod sin mand, der var gået amok.
Sag 6
og
sag 7
vedrører situationer, hvor en ekskæreste indfandt sig i en
kvindes hjem og udøvede vold. Her anvendte kvinderne peberspray mod
ekskæresten.
Sag 8
vedrører en konflikt om samvær med et fællesbarn, hvor faderen til
barnet havde opsøgt moderen i hendes lejlighed, hvor der opstod et skæn-
deri, og hvor kvinden forklarede, at manden var opfarende i situationen og
havde taget fat i hendes ben og trukket hende ned fra sofaen, hvor hun havde
siddet ved siden af parrets datter, hvorefter hun havde anvendt peberspray.
Sag 9
vedrører et opgør i narkomiljøet, hvorunder der blev anvendt peber-
spray. Parternes indbyrdes relationer er uoplyst.
4.3. Tilladelse til besiddelse af peberspray i det offentlige rum
4.3.1. Det er Politiets Administrative Center (PAC), der meddeler tilladelse
til, at privatpersoner, som har et særligt behov for beskyttelse, må besidde
eller bære peberspray på offentligt tilgængelige steder, jf. afsnit 3.3. PAC
har oplyst, at der pr. 20. december 2019 er modtaget 61 ansøgninger om
tilladelse til at bære og besidde peberspray på offentligt tilgængelige steder.
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
2254249_0013.png
Der er i 2019 meddelt fem tilladelser til at besidde og bære peberspray i det
offentlige rum, og der er i 2020 pr. 20. marts 2020 meddelt fire tilladelser.
Der er i alt meddelt tilladelse til syv kvinder og to mænd.
De fleste af sagerne (seks sager) vedrører en trussel fra en tidligere kæreste
eller ægtefælle, hvor der er oplysninger om trusler, i nogle tilfælde vold, og
hvor der i flere af sagerne har været andre tiltag fra politiets side i form af
eksempelvis meddelelse af tilhold og udlevering af overfaldsalarm. To af
sagerne angår en trussel fra øvrige familiemedlemmer
i begge tilfælde
personer i tilladelseshavers svigerfamilie. En af disse to sager vedrører en
æresrelateret konflikt.
En af sagerne vedrører ikke en trussel fra en eller flere personer, som tilla-
delseshaver har en samlivs- eller familiemæssig relation til. Denne sag ved-
rører en offentlig person, hvor Politiets Efterretningstjeneste (PET) har vur-
deret, at der er et særligt behov for beskyttelse.
Tilladelser meddelt i perioden 1. januar 2019 til 20. marts 2020:
Antal
6
2
1
Årsag
Trussel fra tidligere kæreste eller ægtefælle
Trussel fra øvrige familiemedlemmer
Offentlig person
Rigspolitiet har oplyst, at der ikke ses at være registreret oplysninger i POL-
SAS om anmeldelser eller hændelser, hvor nogle af tilladelseshaverne i de
ovenfor beskrevne ni sager har anvendt en peberspray (hverken som nød-
værge eller i ulovligt øjemed).
4.3.2. PAC har oplyst, at der er givet afslag på 22 ansøgninger, da betingel-
sernes i våbencirkulærets § 12 a ikke var opfyldt, jf. pkt. 3.3. Afslagene er
primært givet med henvisning til våbencirkulærets § 12 a, nr. 3, da det ikke
blev vurderet, at ansøgeren var i konkret risiko for at blive udsat for et vol-
deligt overfald. En række ansøgninger er blevet henlagt, fordi ansøger ikke
har betalt den lovpligtige afgift for indgivelse af ansøgning om våbentilla-
delse, jf. våbenlovens § 6 b, stk. 1, og/eller ikke har indsendt en underskrevet
samtykkeerklæring og ikke har reageret på politiets henvendelser herom, el-
ler fordi ansøger har trukket sin ansøgning tilbage.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
PAC har også oplyst, at der er modtaget et antal ansøgninger fra personer,
som på grund af deres funktion eller hverv føler sig særligt udsat. Det for-
hold, at ansøger varetager en særlig funktion eller bestrider et særligt er-
hverv og i kraft heraf føler sig udsat, er ikke i sig selv tiltrækkeligt til at
opfylde betingelsen i våbencirkulærets § 12 a, nr. 3, om at ansøgeren vurde-
res at være i konkret risiko for at blive udsat for et voldeligt overfald. Det
vil dog i alle tilfælde bero på en konkret vurdering af ansøgerens forhold,
om der ud fra en politifaglig vurdering er tale om en højrisikosag, hvor til-
ladelse til besiddelse af peberspray på offentligt tilgængelige steder kan gi-
ves.
4.4. Våbenlovsovertrædelser hvor peberspray indgår
4.4.1. Rigspolitiet har oplyst, at for så vidt angår omfanget af våbenlovs-
overtrædelser, hvor peberspray indgår, har ni politikredse (Fyns Politi, Kø-
benhavns Politi, Københavns Vestegns Politi, Midt- og Vestjyllands Politi,
Nordjyllands Politi, Nordsjællands Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi,
Sydøstjyllands Politi og Østjyllands Politi) samlet set oplyst, at der i 2019
skønnes at være 80-110 sager angående
ulovlig anvendelse
af peberspray.
De omfattede sager vedrører vold, kvalificeret vold, trusler, røveri og bu-
tikstyveri. De resterende tre politikredse (Bornholms Politi, Midt- og Vest-
sjællands Politi, Sydsjælland- og Lolland-Falsters Politi) har ikke oplyst an-
tal sager om ulovlig anvendelse af peberspray.
Der er som anført under pkt. 4.1 tale om et skøn, da det ved elektronisk
dataudtræk ikke er muligt at tilvejebringe valide oplysninger om antallet af
sager.
Nordsjællands Politi
har endvidere oplyst, at antallet af voldssager, hvor der
er indgået peberspray, var henholdsvis tre sager i 2017 og fire sager i 2018,
mens der i 2019 var seks sager om vold, hvor der indgik peberspray.
Københavns Politi
har desuden oplyst, at der i perioden fra den 1. januar
2019 til den 9. december 2019 har været 25 anmeldelser/sigtelser om vold,
herunder kvalificeret vold, hvor der indgår peberspray. Til sammenligning
var der i 2018 ni anmeldelser/sigtelser om vold, herunder kvalificeret vold,
hvor peberspray indgik.
Midt- og Vestjyllands Politi
og
Nordjyllands Politi
har generelt bemærket,
at der ses en stigning i våbenlovsovertrædelser, hvor pebersprays indgår.
Midt- og Vestjyllands Politi bemærker desuden, at der efter politikredsens
opfattelse er sket en markant forøget anskaffelse af pebersprays, og at disse
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
2254249_0015.png
i udpræget grad anvendes i strid med formålet med lovgivningen, og at det
desuden kan konstateres, at der ses et betydeligt antal pebersprays, som er
fundet i forbindelse med politiforretninger, særligt i narkomiljøer.
4.4.2. Det har ikke været muligt at tilvejebringe et samlet estimat for om-
fanget af beslaglæggelser af ulovlige pebersprays. Flere politikredse har be-
mærket, at det ikke er muligt på baggrund af de dataudtræk, der ligger til
grund for sager om overtrædelse af våbenlovgivningen, at fastslå, hvor
mange pebersprays politiet har beslaglagt. Flere kredse bemærker dog, at
det kan lægges til grund, at politiet i så godt som alle tilfælde, hvor der findes
en ulovlig peberspray, beslaglægger den.
Nogle politikredse har påpeget, at der i kredsen er konstateret en stigning i
antallet af sager om ulovlig import af peberspray til Danmark, og nogle
kredse har anført, at der er tale om en markant stigning. Der synes i vidt
omfang at være tale om peberspray, som er købt via internettet fra udlandet,
og som beslaglægges under forsendelsen.
3
Otte politikredse har udarbejdet særskilte opgørelser over antallet af sager
om ulovlig import af peberspray i 2019, og det samlede tal er ca. 1.325 sa-
ger.
4
Det har ikke været muligt for politikredsene at udarbejde et samlet
sammenligneligt tal for tidligere år.
4.4.3. For så vidt angår bevismæssige eller øvrige forhold, der relaterer sig
til ordningen, har flere politikredse bemærket, at man ikke har oplevet sær-
lige udfordringer med ordningen.
En politikreds har peget på, at det med de nye regler er et centralt bevis-
spørgsmål om besiddelse af peberspray har fundet sted i eget hjem. Rigspo-
litiet har dog oplyst, at dette spørgsmål kun har været rejst i enkelte sager.
En anden politikreds har bemærket, at det kan være vanskeligt at konstatere,
hvorvidt en peberspray opbevaret i hjemmet har en styrke på mere end
500.000 scoville heat units og dermed er ulovlig, jf. pkt. 3.2. Baggrunden
herfor er, at styrken på en peberspray i mange tilfælde ikke tydeligt fremgår
af pebersprayen, ligesom en søgning på internettet på produktet ofte ikke er
tilstrækkeligt til at fastslå, at pebersprayen har en styrke over det tilladte.
3
Det følger af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 5, at det er forbudt uden tilladelse af justitsmini-
steren eller den, ministeren dertil bemyndiger, at indføre (importere) bl.a. peberspray.
4
Tallet dækker over alle sager i Rigspolitiet, f.eks. igangværende sager, sager hvor der er
sket anmeldelse, og sager hvor der skal ske sigtelse.
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
Undersøgte pebersprays ses ofte at have udenlandske etiketter. Da der ikke
gælder krav om mærkning eller registrering af den enkelte peberspray, og
da de fleste pebersprays er produceret i udlandet og påført udenlandske eti-
ketter, er det vanskeligt at bevise, at en peberspray er ulovligt indført i Dan-
mark, jf. våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 5.
5. Rigsadvokatens og Rigspolitiets bemærkninger om erfa-
ringerne med pebersprayordningen og Det Kriminalpræven-
tive Råds bemærkninger
5.1.
Rigsadvokaten har om erfaringerne med anvendelse af reglerne om pe-
berspray oplyst, at flere politikredse generelt har peget på, at de ikke har et
tilstrækkeligt grundlag for en anklagerfaglig vurdering af de nye regler om
peberspray. De regionale statsadvokater har oplyst, at der ikke umiddelbart
ses behandlet sager i landsretten om besiddelse eller ulovlig import af pe-
berspray med gerningstidspunkt efter 1. januar 2019.
Rigsadvokaten har om lovens formål oplyst, at politikredsene i øvrigt over-
ordnet har peget på udfordringer og uhensigtsmæssigheder ved de nye reg-
ler.
Flere politikredse har således bl.a. peget på, at i de relativt få sager, hvor
peberspray har været anvendt som våben (i modsætning til sager om ulovlig
besiddelse eller import), har pebersprayen hovedsageligt været anvendt af
gerningsmanden. Gerningsmanden har i mange tilfælde været tidligere
straffet
f.eks. i forbindelse med voldeligt overfald.
En politikreds (Københavns Politi) har oplyst, at besiddelse af peberspray
på offentlige steder umiddelbart forekommer oftere efter lovændringen, her-
under i bylivet og i forbindelse med voldelige overfald.
Ingen politikredse har oplyst, at der har været sager, hvor peberspray har
været anvendt af forurettede i nødværgesituationer.
Rigsadvokaten har desuden om indførsel af peberspray oplyst, at flere poli-
tikredse har peget på, at der efter lovændringen ses en stigning i antallet af
sager om ulovlig indførsel af peberspray, og at disse sager udgør langt den
største sagskategori på området. Disse sager afgøres som udgangspunkt med
en bøde i overensstemmelse med det niveau, som er angivet i forarbejderne.
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
Kredsene har i den forbindelse anført, at stigningen i antallet af sager for-
mentlig skyldes borgernes ukendskab til reglerne, idet de sigtede typisk op-
lyser, at de troede, at det var lovligt at indføre pebersprays henset til, at det
er lovligt at besidde dem i eget hjem.
5.2.
Rigsadvokaten har samlet anført, at det generelt kan konstateres, at an-
klagemyndighedens erfaringer med de nye regler om peberspray er begræn-
sede, da hovedparten af sagerne afgøres med vedtagelse af bødeforelæg.
På baggrund af oplysningerne fra politikredsene er det dog Rigsadvokatens
umiddelbare vurdering, at den nye pebersprayordning ikke fuldt ud har vir-
ket efter hensigten, da der ikke ses afgørelser, hvor en forurettet har anvendt
peberspray i en nødværgesituation.
Rigsadvokaten har anført, at der derimod ses en stigning i antallet af sager,
hvor pebersprays besiddes og anvendes til kriminelle formål samt sager om
ulovlig indførelse af pebersprays. Dette understøttes af, at der næsten er sket
en fordobling af antallet af sager fra 2018 til 2019, jf. pkt. 4.1.
5.3.
Rigspolitiet har bl.a. anført, at Rigspolitiet i efteråret 2017 i forbindelse
med de politiske overvejelser om etableringen af ordningen
af politifaglige
grunde
udtalte sig imod en fuldstændig legalisering af peberspray. Rigs-
politiet bemærkede i den forbindelse, at tilstedeværelsen af våben i det of-
fentlige rum, herunder i de kriminelle miljøer og i lyset af konflikter i ban-
demiljøet, burde begrænses mest muligt.
Rigspolitiet har oplyst, at det fortsat er Rigspolitiets opfattelse, at tilstede-
værelsen af peberspray
herunder også i de kriminelle miljøer
bør be-
grænses mest muligt. Denne opfattelse synes også at have en hvis støtte i de
konkrete sager fra 2019 (pkt. 4.2.2.) om anvendelse af peberspray, som po-
litikredsene har oplyst om.
Det er ikke muligt for Rigspolitiet på det foreliggende grundlag at udtale sig
nærmere om den mulige præventive effekt af pebersprayordningen.
Ifølge Rigspolitiet lader liberaliseringen af reglerne om peberspray til at
have ført til en
tilsyneladende utilsigtet
stigning i antallet af sager om
overtrædelse af våbenlovgivningen, da der er konstateret et ikke ubetydeligt
antal sager om ulovlig indførelse af peberspray i 2019.
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
2254249_0018.png
Årsagen hertil skal formentlig søges i manglende kendskab til kravet om
tilladelse for at kunne indføre en peberspray til Danmark. Det er således
nærliggende at antage, at den delvise lovliggørelse af muligheden for at be-
sidde peberspray har ført til den fejlagtige antagelse, at peberspray, der kø-
bes i udlandet, nu også lovligt kan indføres her i landet.
Rigspolitiet har anført, at det samlet set er Rigspolitiets opfattelse, at der
i
lyset af de relativt få sager, hvor peberspray er anvendt til selvforsvar, og i
lyset af den utilsigtede stigning af sager vedrørende ulovlig import samt
visse politikredses bemærkninger om en stigning i antal sager om ulovlig
anvendelse af peberspray
kan være anledning til at overveje om ordningen,
hvorefter det er lovligt at erhverve og besidde en peberspray i eget hjem, bør
opretholdes. Herudover bør det efter Rigspolitiets opfattelse overvejes, om
kravet om, at privatpersoner skal have en tilladelse for at kunne importere
en peberspray, skal opretholdes.
5.4.
Det Kriminalpræventive Råd har i sit høringsbidrag bl.a. anført, at rådet
i september 2018 ved høringen over lovforslaget til pebersprayordningen
anførte, at man burde afholde sig fra en generel legalisering af peberspray,
da der var ”gode grunde til at tro, at lovforslaget ville kunne eskalere vold”.
Det Kriminalpræventive Råd har i øvrigt anført, at rådets synspunkter er, at
jo flere våben, der findes i befolkningen, jo lettere er det for kriminelle at få
fat i dem, at når en potentiel gerningsmand kan forvente at møde en peber-
spray, kan det påvirke hans overvejelser om, hvorvidt han selv bør med-
bringe et våben, at et våben kan vendes mod en selv, at magtmonopolet bør
bevares og medføre, at kun politiet, der er uddannet i magtanvendelse med
mindst mulige midler, bør have lovlig adgang til våben, at der er risiko for
ulykker, når våben/peberspray findes i private hjem, at peberspray indkøbt
til nu lovligt formål kan anvendes i strid med reglerne.
Rådet har anført, at rådets tre primære indvendinger mod ordningen er, at
magtmonopolet bør bevares og medføre, at kun politiet, der er uddannet i
magtanvendelse med mindst mulige midler, bør have lovlig adgang til vå-
ben, at ordningen indebærer en risiko for konfliktoptrapning og uheld og at
grænserne for lovligt nødværge er vanskelige at vurdere i praksis.
Rådet har desuden anført, at indvendingerne er baseret på rådets arbejde for
mindst mulig kriminalitet i samfundet og en vej er at begrænse omfanget af
våben i samfundet.
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 596: Rapport om erfaringerne med pebersprayordningen, fra justitsministeren
Endelig anfører rådet, at den objektive tryghed i betydningen udsathed for
kriminalitet må antages at være lav og af ovennævnte grunde er udsigten for
en privat person til effektivt at kunne afværge et angreb med en peberspray
også lav.
Den subjektive tryghed i betydningen den oplevede tryghed kan eventuelt
påvirkes, men må antages mere effektivt at kunne påvirkes gennem person-
lige relationer til familie og naboer eventuelt gennem nabohjælpslignende
ordninger.
19