Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 577
Offentligt
2248958_0001.png
Justitsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
Dato:
Dok.:
21. september 2020
1553334
Ministerredegørelse vedrørende Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
beretning nr. 15/2019 om outsourcede persondata
Jeg har ved brev af 19. maj 2020 modtaget Statsrevisorernes og Rigsrevi-
sionens beretning nr. 15/2019 om outsourcede persondata. Statsrevisorerne
har på den baggrund anmodet mig om en redegørelse for, hvilke foranstalt-
ninger og overvejelser beretningen giver anledning til, jf. lov om revision af
statens regnskaber m.m. § 18, stk. 2.
Indledningsvis vil jeg gerne kvittere for beretningen. Det er vigtigt, at myn-
dighederne i tilstrækkelig grad sikrer borgernes personoplysninger, så de
ikke risikerer at komme uvedkommende i hænde. Vigtigheden understøttes
af, at Danmark, som Statsrevisorerne og Rigsrevisionen også påpeger, er et
af de mest digitaliserede lande i verden.
1. Styring af databehandlere
Af beretningen fremgår, at Statsrevisorerne påtaler og finder det meget al-
vorligt, at myndighederne ikke har sikret, at outsourcede følsomme og for-
trolige persondata opbevares sikkert hos de eksterne databehandlere. Stats-
revisorerne påtaler i den forbindelse, at myndighederne ikke har overholdt
reglerne om databeskyttelse, herunder krav om at udarbejde risikovurderin-
ger, indgå databehandleraftaler og føre tilsyn med databehandlere, som har
været gældende siden år 2000.
Rigsrevisionen anfører desuden i beretningen, at myndighederne samlet set
har haft en meget utilfredsstillende styring af databehandlere, som opbeva-
rer følsomme og fortrolige persondata, for de it-systemer, som indgår i un-
dersøgelsen.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Ministerredegørelse til Statsrevisorenes beretning (outsourcede persondata), fra justitsministeren
Baggrunden for Rigsrevisionens undersøgelse af myndighedernes indsats
for at sikre, at outsourcede følsomme og fortrolige persondata om borgerne
opbevares sikkert, er bl.a. de nye databeskyttelsesregler, herunder databe-
skyttelsesforordningen, der har været gældende fra 25. maj 2018, hvor den
afløste persondataloven fra 2000.
Databeskyttelsesforordningen er et omfattende regelsæt, som det har krævet
tid at tilpasse persondatabehandlingen til. Danske offentlige myndigheder
behandler store mængder af personoplysninger om borgerne, og det kan
have store konsekvenser for den enkelte, hvis de skulle gå tabt eller ende i
de forkerte hænder.
På den baggrund er vigtigheden i, at behandling af outsourcet persondata
lever op til databeskyttelsesforordningens regler, blevet indskærpet på mi-
nisterområdet. Det er særligt blevet drøftet med myndighederne, at de skal
fokusere på at rette op på de kritikpunkter, beretningen rejser i forhold til
styring af deres databehandlere.
Justitsministeriets departement er i øvrigt i gang med at implementere nye
interne regler om informationssikkerhed i leverandørforhold. De nye regler
skal bl.a. sikre, at departementets styring af databehandlere imødekommer
observationerne og kritikpunkterne i Rigsrevisionens undersøgelse, bl.a. i
forhold til udarbejdelse af risikovurderinger og indgåelse og kontrol med
efterlevelse af databehandleraftaler samt overblik over cloud-leverandørers
standardvilkår i det omfang sådanne benyttes.
Derudover indgår databehandleraftaler og håndteringen af persondata i den
igangværende undersøgelse, som Justitsministeriet foretager om datahånd-
tering hos politiet og anklagemyndigheden. Det forventes, at undersøgelsen
vil give yderligere anbefalinger til at styrke datahåndteringen.
Justitsministeriets departement vil i sit løbende tilsyn, vejledning og samar-
bejde med myndighederne på ministerområdet have særlig fokus på at følge
op på myndighedernes styring af deres databehandleres behandling af per-
sondata.
2. Understøttelse af myndighedernes styring af databehandlere
Af beretningen fremgår, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen finder det
utilfredsstillende, at Justitsministeriet, herunder Datatilsynet, og Finansmi-
nisteriet, ikke i tilstrækkelig grad har understøttet de øvrige myndigheders
styring af databehandlere.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Ministerredegørelse til Statsrevisorenes beretning (outsourcede persondata), fra justitsministeren
Kritikken kan deles op i tre. For det
første
kritiseres det, at en række vejled-
ninger om databeskyttelsesreglerne efter Statsrevisorernes og Rigsrevisio-
nens opfattelse kom for sent. For det
andet
kritiseres det, at der – på tids-
punktet for Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens offentliggø-
relse – ikke var udstedt en bekendtgørelse eller vejledning om lokationskra-
vet i databeskyttelsesloven. Endelig kritiseres det for det
tredje,
at Datatil-
synet ikke har ført et risikobaseret tilsyn.
I det følgende redegøres der nærmere for håndteringen og de overvejelser,
som beretningen giver anledning til, for så vidt angår denne del.
2.1. Vejledningsindsats
Af Statsrevisorernes bemærkninger fremgår, at væsentlige vejledninger fra
bl.a. Justitsministeriet først udkom, efter at myndighederne skulle have im-
plementeret databeskyttelsesforordningen, dvs. efter den 25. maj 2018.
Rigsrevisionen anfører i beretningen, at det findes uhensigtsmæssigt, at otte
ud af 20 vejledninger udkom efter databeskyttelsesforordningens anvendel-
sestidspunkt.
Der er ingen tvivl om, at databeskyttelsesforordningen har fået betydelig
opmærksomhed i samfundet. Før reglerne fandt anvendelse blev der således
også over for Justitsministeriet givet udtryk for et behov for vejledning om
reglerne.
Bl.a. på denne baggrund blev der iværksat et betydeligt vejledningsarbejde,
hvilket arbejde først og fremmest bygger på betænkning 1565/2017 fra maj
2017. Ligeledes er der efterfølgende udarbejdet vejledninger inden for de
væsentligste områder af databeskyttelsesreglerne. Jeg noterer mig i den for-
bindelse også, at Rigsrevisionen finder det positivt, at der er udgivet 20 vej-
ledninger til brug for myndighedernes implementering af databeskyttelses-
forordningen.
Jeg er grundlæggende enig i præmissen om, at det havde været mest hen-
sigtsmæssigt, hvis alle planlagte vejledninger var udkommet senest samtidig
med databeskyttelsesforordningens anvendelsestidspunkt. Otte ud af 20 vej-
ledninger nåede imidlertid ikke at blive færdige til den 25. maj 2018. Det er
dog også vigtigt at bemærke, at myndighederne principielt ikke har været
forpligtet til at udgive vejledningerne.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Ministerredegørelse til Statsrevisorenes beretning (outsourcede persondata), fra justitsministeren
Hvad angår vejledning, er det en løbende opgave for Datatilsynet at vejlede
om databeskyttelsesreglernes indhold. Datatilsynet har i den forbindelse op-
lyst, at der efter tilsynets opfattelse på tværs af sektorerne herhjemme er et
stort og reelt behov for mere (konkret) vejledning om databeskyttelsesreg-
lerne. En sådan mere (konkret) vedledningsindsats fra Datatilsynets side vil
således ud over at kunne bidrage til beskyttelses af borgerne (de registre-
rede) også kunne bidrage til, at uvidenhed ikke fører til overimplementering
af reglerne eller i øvrigt unødigt begrænser aktiviteterne hos virksomheder
og myndigheder. Datatilsynet har desuden oplyst, at vejledning på databe-
skyttelsesområdet allerede i dag er en meget højt prioritet i tilsynet. Datatil-
synet overvejer imidlertid, hvordan tilsynet kan øge omfanget af vejled-
ningsindsatsen og sikre, at tilsynets vejledning bliver mere konkret, uden at
det går ud over tilsynets øvrige opgaver, herunder klagesagsbehandling og
gennemførelse af tilsyn.
2.2. Lokationskravet i databeskyttelsesloven
Rigsrevisionens beretning om outsourcede persondata blev offentliggjort
den 15. maj 2020. Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at lokationskravsbe-
kendtgørelsen blev udstedt den 30. juni 2020, og den tilhørende vejledning
nr. 9557 om lokationskravet i databeskyttelsesloven blev udgivet samtidig
hermed.
Reglen i databeskyttelseslovens § 3, stk. 9 (lokationskravet), indebærer, at
nogle it-systemer – hvis det er nødvendigt af hensyn til statens sikkerhed –
skal opbevares her i landet. Vurderingen foretages efter rådgivning fra PET
og kan være omfattende og tidskrævende.
Vejledningen om lokationskravet i databeskyttelsesloven er således udar-
bejdet med udgangspunkt i de tværgående erfaringer, der allerede er gjort i
forbindelse med de vurderede it-systemer. Vejledningen skal hjælpe de på-
gældende relevante ressortministerier og underliggende myndigheder til
selv at foretage den indledningsvise vurdering af, om et it-system kan være
omfattet af reglen.
2.3. Datatilsynets tilsyn
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker, at Datatilsynet ikke har ført
et risikobaseret tilsyn, og at tilsynet ikke har opdateret sin strategi, siden
databeskyttelsesforordningens anvendelsestidspunkt den 25. maj 2018. Det
bemærkes desuden, at Datatilsynet ikke har gennemført de tilsyn hos offent-
lige myndigheder og private virksomheder, som var planlagt, og at dette har
medført en lav risiko for at blive opdaget i overtrædelser af reglerne.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 577: Ministerredegørelse til Statsrevisorenes beretning (outsourcede persondata), fra justitsministeren
Datatilsynet har oplyst, at tilsynet har taget Rigsrevisionens bemærkninger
til efterretning. Tilsynet oplyser i den forbindelse, at det vurderes, at et risi-
kobaseret tilsynsarbejde og dokumentationen heraf i høj grad skal basere sig
på data om tilsynsobjekterne, om tilknyttede brancher, aktuelle klagetemaer
og om muligt teknologiske tendenser. Tilsynet har i den forbindelse måttet
erkende, at tilsynet kun i beskedent omfang har adgang til data i en sådan
form, at de pt. kan danne grundlag for en tilsynsindsats, der samlet set kan
karakteriseres som databaseret, ligesom tilsynet ikke pt. besidder tilstræk-
kelige medarbejderkompetencer til at kunne bearbejde data i større omfang.
Datatilsynet har på den baggrund igangsat et arbejde, som samlet set skal
understøtte at tilsynet – som fremhævet af Rigsrevisionen – i højere grad
fører tilsyn »de rigtige steder«, og som skal understøtte, at tilsynets aktivi-
teter har den størst mulige præventive effekt. Dette arbejde indebærer akti-
viteter, som bl.a. skal understøtte:
-
Øget adgang til relevante datakilder, f.eks. forsøg med større ensartede
spørgeskemaundersøgelser (screeninger) af dataansvarlige, samarbejde
med andre myndigheder og øget brug af data fra CVR.
Tilstrækkelig kvalitet af data, f.eks. indsamling af data i systematiseret
form og øget brug af metadata.
Kvalificeret brug af data, f.eks. fastsættelse af klare kriterier for udvæl-
gelse af tilsynssubjekter og øget brug af data som led i den almindelige
informationsindsats.
-
-
3. Afsluttende bemærkninger
Afslutningsvis vil jeg igen takke for beretningen og understrege, at jeg me-
ner, at beretningen tager et vigtigt emne op. Jeg vil derfor også som nævnt
bl.a. sørge for, at departementet i fremtiden vil have endnu større fokus på
de relevante underliggende myndigheders styring af databehandlere.
En kopi af dette brev er samtidig fremsendt elektronisk til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
5