Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 570
Offentligt
2245725_0001.png
DA
E-002184/2020
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Helena Dalli
(13.8.2020)
Som nævnt i strategien for ligestilling mellem kønnene
1
er onlinevold mod kvinder blevet
omsiggribende. Den kan antage forskellige former såsom deling og manipulation af billeder
2
.
Billedbaseret seksuelt misbrug betegnes undertiden upræcist som "hævnporno"
3
.
Når disse systemer stilles til rådighed af onlineplatformen, kan brugerne markere indhold, der
strider mod vilkårene for tjenester til platforme, ved hjælp af mekanismerne til anmeldelse og
fjernelse af ulovligt indhold og kontakte civilsamfundsorganisationer og støttegrupper. Ofre kan
indberette angiveligt ulovligt indhold såsom kønsspecifik hadefuld tale, tilskyndelse til vold og
ulovlig deling af private billeder til retshåndhævende myndigheder med henblik på
efterforskning og retsforfølgning i henhold til national lovgivning.
Direktivet om audiovisuelle medietjenester
4
forpligter videodelingsplatforme til at træffe
foranstaltninger til at beskytte offentligheden mod visse typer indhold, hvis udbredelse udgør en
strafbar handling i henhold til EU-retten
5
. Kommissionen har bebudet en retsakt om digitale
tjenester med henblik på at harmonisere onlineplatformes og informationstjenesteudbyderes
ansvar for at behandle ulovligt indhold, der formidles af brugerne, og beskytte grundlæggende
rettigheder. I henhold til strategien for ligestilling mellem kønnene vil Kommissionen fremme
udviklingen af en ramme for samarbejde mellem platforme og andre interessenter for at
bekæmpe kønsbaseret onlinevold
6
.
I den europæiske strategi for et bedre internet for børn
7
fastsættes der foranstaltninger for
onlinesikkerhed, herunder koordinering gennem en medlemsstats ekspertgruppe
8
, selvregulering
9
og finansiel støtte til hotlines gennem centrene for sikkert internet for at identificere og fjerne
1
2
https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/gender-equality-strategy_da.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
Buturugă
mod Rumænien, dom af 11. februar 2020, nr. 56867/15,
§74.
3
Den Europæiske Kvindelobby, #HerNetHerRights, 2017,
https://www.womenlobby.org/IMG/pdf/hernetherrights_report_2017_for_web.pdf,
p. 7.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1808 af 14. november 2018 om ændring af direktiv
2010/13/EU (EUT L 303 af 28.11.2018, s. 69).
5
Herunder lovovertrædelser i forbindelse med distribution, udbredelse eller transmission af børnepornografi som
defineret i artikel 5, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/93/EU af 13. december 2011 om
bekæmpelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2004/68/RIA (EUT L 335 af 17.12.2011, s. 1).
6
Endvidere EU-strategi for ofres rettigheder (2020-2025) (COM(2020) 258 final):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:52020DC0258.
Strategien for ofres rettigheder indeholder forskellige foranstaltninger, der har til formål at støtte ofre for alle
forbrydelser, herunder ofre for kønsbaseret vold og cyberkriminalitet.
7
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/european-strategy-better-internet-children.
8
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/expert-group-safer-internet-children.
9
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/alliance-better-protect-minors-online.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 570: Spørgsmål fra Europa-Parlamentet og svar fra Kommissionen
onlinemateriale, der viser seksuelt misbrug af børn. Kommissionen vil også fremlægge en EU-
strategi for en mere effektiv bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn.