Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 558
Offentligt
2243029_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportminister Benny Engelbrecht og
Justitsminister Nick Hækkerup
Den 9. september 2020
Ny praksis hos Politiet giver akut mangel på tilladelser til særtransport
ATL
Transportens Arbejdsgivere, DI, Dansk Byggeri, DI Transport, DTL Danske Vognmænd og
Dansk Erhverv skriver sammen til jer, fordi der er opstået en situation, der kræver omgående
handling fra regeringen. Problemet er, at der er opstået en akut forsinkelse i udstedelsen af tilla-
delser til særtransporter fra Politiets tilladelseskontor i Greve. Hvor det tidligere har været nor-
men, at tilladelserne til særtransporterne blev udstedt fra dag til dag dog med svartid på op til tre
dage, er situationen nu, at tilladelserne i de hurtigste tilfælde udstedes fra uge til uge og ofte
endnu langsommere.
Det betyder stilstand af maskiner, kraner, byggeelementer, vindmøllekomponenter, pavilloner,
transportmateriel osv. med store praktiske og økonomiske konsekvenser bredt i det danske sam-
fund. I alt fra forsynings- og energisektoren, produktionsindustrien til bygge- og anlægssektoren
mv. er det af stor vigtighed at kunne få fragtet gods eller produktionsmidler, der dimensions- eller
vægtmæssigt overskrider de normale grænser i lovgivningen.
Forsinkelsen i Greve er opstået, da Politiet uden varsel og anledning i forhold i den praktiske tra-
fik på vejene herunder trafiksikkerheden og infrastrukturforhold har indført en ny praksis, hvor
vejmyndighederne i langt større omfang end tidligere høres.
Den hidtidige praksis for udstedelse af særtransporttilladelser har fungeret i mange år, mens den
nye praksis har nogle helt - formentlig utilsigtede - uacceptable følger. Erhvervslivet forsøger at
rejse sig på trods af den krise, som COVID-19 har medført, Politiets nye praksis modarbejder di-
rekte disse bestræbelser til skade for både beskæftigelsen og økonomien, udover at også kommu-
nernes administration belastes.
Lidt om baggrunden: For at køre særtransporter i Danmark, dvs. transporter med særligt stort
eller omfangsrigt gods, kræves en tilladelse fra Politiet, som skal høre vejmyndighederne (herun-
der kommunerne).
[email protected]
JHS
Side 1/3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Henvendelse af 9/9-20 vedrørende mangel på tilladelser til særtransport grundet ændret praksis hos politiet, fra Dansk Erhverv, DI Dansk Byggeri, DI Transport, DTL og ATL Transportens Arbejdsgivere
2243029_0002.png
DANSK ERHVERV
Det gælder alle særtransporter, hvor dimensionerne
1
er større end en længde på 30,0 m (22,0 m
for visse vogntog), bredde 3,65 m eller højde 4,10 m og totalvægt på 56 ton. Det fremgår af Sær-
transportbekendtgørelsen. Mindre særtransporter kan køres tilladelsesfrit.
Den forlængede ventetid på tilladelser giver meget store og konkrete problemer i forhold til beho-
vet hos private og offentlige kunder for flytning af maskiner til bygge- og anlægsopgaver, for
transport af pavilloner til akutte formål, eksempelvis til etablering af COVID-19 testcentre, og me-
get andet kørsel af akut eller hastende karakter.
Vi har konkrete eksempler fra entreprenører, der har projekter der forsinkes, mens medarbejdere
og deres maskiner venter uden aktivitet i dage og uger på transport.
Det nye praksis er indtil videre kun indført på tilladelseskontoret i Greve, men ikke på kontoret i
Padborg. Transportører med adresse på Sjælland-Fyn skal søge tilladelser på kontoret i Greve,
mens transportører med adresse i Jylland skal søge tilladelser på kontoret i Padborg. Det gælder
uanset, hvor i landet transporten skal gennemføres. Det indebærer en helt urimelig forskelsbe-
handling af transportørerne øst og vest for Lillebælt.
Vi forstår, at Politiet har planer om, at kontoret i Padborg skal indføre samme nye praksis, og det
må derfor forventes, at ventetiden også der vil mangedobles.
Der er således på helt kort sigt brug for en løsning, der sikrer en tilbagevenden til den hidtidige
hurtigere levering af tilladelser til særtransporter. Der må afsættes de nødvendige ressourcer til
det ekstra administrative arbejde hos Politiet og hos vejmyndighederne/kommunerne, eller der
må findes en praksis, som er mindre ressourcekrævende
om nødvendigt ved en hasteændring af
Særtransportbekendtgørelsen.
På lidt længere sigt bør der findes en permanent bedre løsning gennem en revision af Særtrans-
portbekendtgørelsen samt en digital selvbetjeningsløsning/anmeldelsesordning for tilladelser til
særtransport fx efter svensk forbillede, hvorved det administrative arbejde for alle parter vil
kunne reduceres.
Vi står naturligvis til rådighed for drøftelse med omgående varsel af problemerne og mulige løs-
ninger.
1
De maksimale mål for almindelige lastbiler i Dimensionsbekendtgørelsen hedder længde 18,75
m, bredde 2,55 m og højde 4,10 m.
2/3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Henvendelse af 9/9-20 vedrørende mangel på tilladelser til særtransport grundet ændret praksis hos politiet, fra Dansk Erhverv, DI Dansk Byggeri, DI Transport, DTL og ATL Transportens Arbejdsgivere
2243029_0003.png
DANSK ERHVERV
Kopi er sendt til Folketingets Transport- og Retsudvalg.
Med venlig hilsen
Lars William Wesch ATL
Transportens Arbejdsgivere
Torben Liborius
DI Dansk Byggeri
Michael Svane
DI Transport
Erik Østergaard
DTL Danske Vognmænd
Jesper Højte Stenbæk
Dansk Erhverv
3/3