Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 547
Offentligt
2238658_0001.png
2. halvår 2019
Tematilsyn om videoafhøring af
børn
Anklagemyndigheden fører et særligt tilsyn med, om videoafhøring af børn foretages
hurtigst muligt efter politianmeldelsen - både for at sikre beviserne i sagen og for at
skåne barnet mest muligt.
Udgangspunktet er, at videoafhøring af børn skal foretages hurtigst muligt, og hvis det
er praktisk muligt som udgangspunkt inden for en uge fra anmeldelsen.
Tilsynet gennemføres i alle politikredse og omfatter 1. videoafhøring af børn under 15
år, der er forurettede i en straffesag.
Marts 2020
1
Page 1 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
Tilsynets hovedresultater
Rigsadvokaten
afrapporterede
den
10.
oktober
2019
om
resultatet
af
statsadvokaternes tilsyn med sagsbehandlingstiden i sager med videoafhøring af børn
for 1. halvår 2019.
De regionale statsadvokater har ført tilsyn med sagsområdet efter ”Trafiklys-
modellen” i 2019. Modellen indebærer, at de enkelte politikredse indplaceres i tre
forskellige kategorier – henholdsvis kategori grøn, kategori gul og kategori rød.
Tilsynet viser følgende resultater:
Resultater og udvikling
I 2. halvår 2019 er der gennemført 993 videoafhøringer omfattet af tilsynet mod
1.034 i 1. halvår 2019.
I 2. halvår 2019 har:
2 politikredse en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 7 dage
5 politikredse en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 14 dage
4 politikredse en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 uger
1 politikreds en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på mere end 3 uger
Af de nævnte videoafhøringer blev:
Ca. 59 pct. gennemført inden for 7 dage
Ca. 21 pct. gennemført inden for 8 – 14 dage
Ca. 13 pct. gennemført inden for 15 - 30 dage
Ca. 7 pct. gennemført efter mere end 30 dage
Til sammenligning var der i 1. halvår 2019:
2 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 7 dage
5 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 14 dage
3 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 uger
2 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på mere end 3 uger
Af de videoafhøringer blev
ca. 48 pct. gennemført inden for 7 dage
ca. 26 pct. gennemført inden for 8 – 14 dage
ca. 16 pct. gennemført inden for 15 – 30 dage
ca. 10 pct. gennemført efter mere end 30 dage
Sager om vold, tvang eller lignende udgør ca. 69 pct., og sager om seksualforbrydelser
udgør ca. 21 pct. i 2. halvår 2019. Til sammenligning var fordelingen i 1. halvår 2019
henholdsvis ca. 63 pct. og ca. 28 pct.
2
Page 2 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2238658_0003.png
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager omfattet af tilsynet er 13,2 dage på
landsplan i 2. halvår 2019. Der er således sket et fald i den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på ca. 3 dage, da den i 1. halvår 2019 lå på 16,1 dage på landsplan.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid skal fortsat ses i lyset af, at få sager med
lange sagsbehandlingstider kan påvirke det samlede resultat i ikke ubetydelig grad.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2019 påvirkes – som det også var tilfældet
for 2. halvår 2018 – på landsplan af en stor efterforskning fra Syd– og Sønderjyllands
Politi (Operation TAHCPANS). Desuden pågår der også i politikredsen en anden og
større efterforskning i en stor ”sextortionsag” med potentielt mange forurettede børn
under 15 år.
Syd– og Sønderjyllands Politi har således i løbet af 1. og 2. halvår 2019 anmodet
øvrige politikredse om assistance til videoafhøring af de potentielt forurettede børn,
der foreløbigt er identificeret i sagerne. Bl.a. som følge af efterforskningernes
omfattende karakter er de fleste anmodninger først fremsendt til de andre
politikredse flere måneder efter anmeldelsesdatoen.
Fraregnet disse videoafhøringer er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på
landsplan i 2. halvår 2019 ca. 11,6 dage mod ca. 13,2 dage i 1. halvår 2019, idet:
2 politikredse har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 7 dage
6 politikredse har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 14 dage
4 politikredse har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 uger
Politikredsenes årsagsangivelser
Som led i tilsynet er der fortsat skærpet fokus på at belyse de årsager, der kan
henføres til politiet og anklagemyndigheden som eksempelvis mangel på
personaleressourcer, ekspeditionsfejl mv. Kendetegnene for disse årsager er, at de
ikke ses begrundet i vægtige hensyn til barnets tarv, efterforskningen eller andre
lignende saglige hensyn.
Politikredsenes angivelser af årsager til en sagsbehandlingstid ud over 7 dage fremgår
af bilag 1. Af bilaget fremgår endvidere den procentvise fordeling af årsager for
henholdsvis 1. og 2. halvår 2019 samt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for hver
kategori.
I en række sager har sagsbehandlingstiden baggrund i årsager, som politiet eller
anklagemyndigheden ikke har direkte indflydelse på. Det gælder eksempelvis sager,
hvor afhørte er forhindret i at deltage i videoafhøringen (ca. 15 pct.) eller sager, hvor
yderligere
efterforskning/oplysninger
er
påkrævet,
før
end
videoafhøringen
3
Page 3 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2238658_0004.png
meningsfuldt kan gennemføres (ca. 15 pct.).
I 2. halvår 2019 udgør mangel på ressourcer i politiet og visitations- og
ekspeditionsfejl henholdsvis ca. 22 pct. og ca. 7 pct. Til sammenligning udgjorde
mangel på ressourcer i politiet og visitations- eller ekspeditionsfejl henholdsvis ca. 25
pct. og ca. 5 pct. af årsagerne til en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage i 1. halvår
2019.
Kategorien ”anden begrundelse” ses angivet som årsag i et mindre omfang i 2. halvår
2019 (ca. 11 pct.) end i 1. halvår 2019 (ca. 17,5 pct.).
Initiativer og udviklingstiltag
Der er i alle politikredse også i 2. halvår 2019 blevet arbejdet på at forbedre
sagsbehandlingstiderne. Der arbejdes fortsat med lokale initiativer, som de regionale
statsadvokater løbende vurderer og drøfter med politikredsene.
”Trafiklyset”
Med henblik på at fastholde fokus i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiden til et
acceptabelt niveau i hver enkelt politikreds samt fokus på årsager, der kan henføres til
politiet og anklagemyndigheden, indførte Rigsadvokaten sammen med Rigspolitiet i
2019 en ny, landsdækkende model for en målrettet opfølgning på området og en mere
fokuseret indsats i forhold til de udfordrede politikredse. Som anført ovenfor
indebærer modellen, at de enkelte politikredse indplaceres i tre forskellige kategorier
– henholdsvis kategori grøn, kategori gul og kategori rød.
På baggrund af resultaterne af tilsynet for 2. halvår 2019 er der foretaget følgende
indplacering af politikredsene:
4
Page 4 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2238658_0005.png
I kategori grøn ligger Nordjyllands Politi, Østjyllands Politi, Midt- og Vestjyllands
Politi, Sydøstjyllands Politi, Københavns Vestegns Politi og Bornholms Politi. Der er
tale om politikredse, som alle har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på et stabilt
og tilfredsstillende niveau. Desuden er disse politikredse kendetegnet ved, at de
angivne årsager i sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage ses
velbegrundede med baggrund i f.eks. hensyn til barnet.
Det løbende tilsyn fortsætter i forhold til disse politikredse, men der iværksættes ikke
yderligere tiltag.
I kategori gul ligger Fyns Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi samt Midt- og
Vestsjællands Politi. Der er tale om politikredse, som alle har en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid på et bekymrende niveau. I denne kategori indgår også
politikredse
kendetegnet
ved,
at
de
angivne
årsager
i
sager
med
en
5
Page 5 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2238658_0006.png
sagsbehandlingstid på mere end 7 dage for en større dels vedkommende er begrundet
i forhold, politikredsen har direkte indflydelse på. Herudover indgår politikredse, som
dog har haft en positiv udvikling i sagsbehandlingstiden, men som endnu ikke er nået
ned på et stabilt og tilfredsstillende niveau.
Tilsynet er skærpet for disse politikredse. De regionale statsadvokater og Rigspolitiet
(NEC) vil afholde et eller flere møder med ledende personale i politikredsene for at
drøfte udviklingen. Desuden vil allerede iværksatte initiativer i politikredsen blive
gennemgået og vurderet, ligesom behovet for yderligere tiltag vil blive drøftet.
I kategori rød ligger Nordsjællands Politi, Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi og
Københavns Politi.
Sagsbehandlingstiden ligger i disse politikredse på et stærkt
bekymrende niveau, og årsager til sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7
dage ses for en stor dels vedkommende at have baggrund i forhold, politikredsen har
direkte indflydelse på. Desuden indgår i denne kategori politikredse, hvor der sker en
meget pludselig og markant stigning i sagsbehandlingstiden, som ikke ses
velbegrundet.
Tilsynet skærpes væsentligt for disse politikredse. Der vil blive afholdt møder mellem
øverste ledelse i politikredsen, de regionale statsadvokater og Rigspolitiet (NEC). Der
vil i den forbindelse blive lagt en plan for, hvordan sagsbehandlingstiderne nedbringes
samt en plan for, hvilke eventuelle yderligere tiltag der skal iværksættes på området.
De regionale statsadvokater og Rigspolitiet (NEC) gennemgår fortsat ved indgangen
til hvert nyt kvartal samtlige politikredse og foretager indplacering i forhold til de
nævnte kategorier. De enkelte politikredse har således løbende mulighed for at blive
kategoriseret bedre afhængigt af udviklingen.
Opfølgning og yderligere initiativer
De regionale statsadvokater og Rigspolitiet (NEC) bruger ”Trafiklys-modellen” til at
fremme best practice samt udlede og dele læringspunkter med alle politikredse.
Som yderligere opfølgning siden afrapporteringen af 10. oktober 2019 har der været
foretaget følgende aktiviteter:
De regionale statsadvokater har besøgt relevante politikredse og drøftet lokale
procedurer og mulige barrierer for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Det
har særligt været drøftet, hvorledes antallet af visitations- og ekspeditionsfejl
kan
nedbringes
med
henblik
en
generel
nedbringelse
af
sagsbehandlingstiden.
Statsadvokaten i København har derudover aflagt et særskilt besøg hos
øverste ledelse i Nordsjællands Politi, hvor man har drøftet behandlingen af
sager med videoafhøring af børn.
6
Page 6 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2238658_0007.png
Desuden pågår opfølgningen på centrale initiativer fortsat f.eks. gennem det
løbende tilsyn med henblik på at vurdere effekten heraf (assistanceordning,
uddannelse, registrering mv.).
Statsadvokaternes bemærkninger
Statsadvokaterne bemærker, at den positive udvikling, der kunne spores i 1. halvår
2019, er fortsat i løbet af 2. halvår 2019. Det skyldes efter statsadvokaternes
vurdering til dels indførelsen af ”Trafiklys-modellen”. Modellen har efter
statsadvokaternes opfattelse bidraget til øget ledelsesmæssigt fokus på området i
politikredsene, ligesom den bidrager til at italesætte forventningerne på området. Det
er
efter
statsadvokaternes
vurdering
positivt,
at
den
gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på landsplan stadig er faldende, selvom nogle politikredse fortsat
er udfordrede.
Statsadvokaterne finder det samtidig bekymrende, at der er sket en stigning i sager
med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage med baggrund i visitations- og
ekspeditionsfejl, og det er ligeledes bekymrende, at der fortsat er en større del af
sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage med baggrund i politiets
ressourcemæssige situation.
Det
er
samlet
set
statsadvokaternes
vurdering,
at
den
gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på landsplan bør nedbringes yderligere, og at det skal sikres, at
sager behandles så hurtigt, som det er praktisk muligt og fagligt forsvarligt, med
mindre
vægtige
grunde
som
f.eks.
hensynet
til
barnet
taler
for
andet.
7
Page 7 of 8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 547: Rapport for 2. halvår 2019 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2238658_0008.png
Bilag 1 – Politikredsenes årsagsangivelser
1
Årsag
1. halvår
2019
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
1. halvår 2019
2. halvår
2019
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
2. halvår 2019
Yderligere
eller
påkrævet
information
efterforskning
15,6 pct.
Ca. 40 dage
14,5 pct.
Ca. 25 dage
Mangel på ressourcer i
politiet
Anden begrundelse
Planlægning
knibtangsmanøvre
Afhørte forhindret
Hensyn
til
afgørende
af
25,6 pct.
17,5 pct.
11,3 pct.
8,0 pct.
5,0 pct.
4,8 pct.
2,4 pct.
5,2 pct.
1,3 pct.
3,0 pct.
0,4 pct.
Ca. 17 dage
Ca. 27 dage
Ca. 16 dage
Ca. 18 dage
Ca.14 dage
Ca. 10 dage
Ca. 17 dage
Ca. 23 dage
Ca. 50 dage
Ca. 13 dage
Ca. 9 dage
22,3 pct.
10,8 pct.
9,3 pct.
15,3 pct.
5,8 pct.
1,5 pct.
7,3 pct.
6,8 pct.
2,8 pct.
3,5 pct.
0,3 pct.
Ca. 17 dage
Ca. 37 dage
Ca. 19 dage
Ca. 23 dage
Ca. 20 dage
Ca. 10 dage
Ca. 18 dage
Ca. 18 dage
Ca. 101 dage
Ca. 12 dage
Ca. 10 dage
koordinering i sagen
Mangel
afhøringsfaciliteter
Nødvendig
forhindret
Visitations-
ekspeditionsfejl
Revurdering af behovet
for afhøring
Hjemmebesøg prioriteret
Mangel på ressourcer i
anklagemyndigheden
eller
deltager
1
Politikredsene indsender månedligt manuelle indberetninger til Rigspolitiet, hvor kredsene
redegør for samtlige sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage. Til brug for disse
indberetninger benyttes et standardiseret registreringsark, som blev implementeret
nationalt i 2018.
Rigspolitiet opgør data om gennemførte videoafhøringer omfattet af tilsynet på baggrund af
de løbende manuelle indberetninger fra politikredsene. Politikredsenes data er dynamiske,
idet der bl.a. tages hensyn til korrektion af indtastningsfejl og forsinkede opdateringer.
Datatræk for en given periode kan derfor være korrigeret ved senere udtræk i forhold til
tidligere udtræk. Datatræk til brug for denne afrapportering og ovenstående tabel er
opgjort per henholdsvis 10. juli 2019 og 9. januar 2020.
8 (8)
Page 8 of 8