Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 545
Offentligt
2238510_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1677
Offentligt
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 13. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1677 (alm.
del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1677:
Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at imødekomme de me-
get alvorlige kritikpunkter i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af
Tortur (CPT) offentliggjort den 7. januar 2020, idet der henvises til REU alm. del
bilag 187?
Svar:
Europarådets Torturkomité (CPT) har på baggrund af sit besøg i Danmark den 3. til
den 12. april 2019 afgivet en rapport med en række anbefalinger angående bl.a.
forholdene for udlændinge, som er frihedsberøvet efter udlændingeloven.
Vi tager naturligvis kritikken fra CPT alvorligt, og der skal generelt være ordentlige
forhold for frihedsberøvede udlændinge i Danmark. Når det er sagt, er det også
vigtigt at understrege, at det er den danske regering og Folketinget, der træffer
beslutning om forholdene for frihedsberøvede udlændinge.
Det er også vigtigt at holde for øje, at der er udlændinge i Danmark, som ikke har
lovligt ophold, og som nægter at samarbejde med myndigheder om deres udsen-
delse. Der er også udlændinge, som ikke ønsker at samarbejde om at oplyse deres
asylsag ved f.eks. at nægte at få fastlagt deres identitet. Det er regeringens klare
holdning, at udlændinge uden lovligt ophold har en pligt til at rejse ud af landet
hurtigst muligt, ligesom udlændinge har pligt til at samarbejde med myndighe-
derne. I den forbindelse sender frihedsberøvelse et vigtigt signal om, at det ikke er
omkostningsfrit at nægte at samarbejde med myndighederne, ligesom det er et
nyttigt redskab til at motivere udlændinge uden lovligt ophold til at forlade lan-
det.
25. august 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 14578
1356313
Side
1/2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
Det bemærkes, at de materielle forhold på bl.a. Udlændingecenter Ellebæk, som
drives af Kriminalforsorgen, henhører under Justitsministeriet.
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
2238510_0003.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1679
Offentligt
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 17. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1679 (alm.
del) efter ønske fra Kristian Hegaard (RV) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1679:
Kan ministeren redegøre for, hvilke initiativer man vil tage for at imødekomme
kritikken fra CPT’s rapport angående Ellebæk, således at mennesker, der ikke har
begået kriminalitet, ikke udsættes for fængselslignende forhold?
Svar:
Det er klart, at forholdene for udlændinge, som er frihedsberøvede efter udlæn-
dingeloven, skal være rimelige og skal understøtte formålet med frihedsberøvel-
sen. Det er også forudsat i udlændingeloven, at udlændinge under frihedsberøvel-
sen kun er undergivet de indskrænkninger i deres frihed, som er nødvendige for at
sikre formålet med frihedsberøvelsen samt opretholdelse af orden og sikkerhed
på anbringelsesstedet.
Det er i øvrigt også en forudsætning i udlændingeloven, at asylansøgere og flygt-
ninge, der frihedsberøves i medfør heraf, holdes adskilt fra almindelige kriminelle,
som er frihedsberøvede efter retsplejelovens og straffelovgivningens bestemmel-
ser.
Jeg synes sådan set, at den eksisterende ordning for frihedsberøvede udlændinge
er rimelig og står mål med de formål, der ligger til grund for at frihedsberøve,
herunder f.eks. at motivere en udvist udlænding til at rejse hjem.
For så vidt angår de materielle forhold og Kriminalforsorgens daglige drift af bl.a.
Udlændingecenter Ellebæk henhører dette under Justitsministeriet.
25. august 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 14993
1360346
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
1/1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
2238510_0004.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1680
Offentligt
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 17. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1680 (alm.
del) efter ønske fra Kristian Hegaard (RV) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1680:
Kan ministeren redegøre for, om der er tale om anvendelse af mindst indgribende
middel til at opnå formålet ved at udsætte mennesker, der ikke har begået krimi-
nalitet, på Ellebæk for fængselslignende forhold?
Svar:
Det er regeringens klare holdning, at udlændinge uden lovligt ophold i Danmark
har en forpligtelse til at udrejse af landet hurtigst muligt, ligesom de har pligt til at
samarbejde med myndighederne. Det er derfor en vigtig prioritet for regeringen,
at de danske myndigheder har de bedst mulige forudsætninger for at sikre samar-
bejde om eksempelvis udlændinges udrejse.
Frihedsberøvelse efter udlændingeloven er altid det sidste redskab i værktøjskas-
sen, som de danske myndigheder kan anvende i denne sammenhæng, og det an-
vendes kun, når mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige. Dette
gør dog ikke muligheden for frihedsberøvelse til et mindre vigtigt værktøj i arbej-
det med få udlændinge uden lovligt ophold i Danmark til at rejse hjem eller til at
samarbejde med myndighederne.
Udlændingelovens § 36 indeholder regler om, at en udlænding kan frihedsberøves
af hensyn til udsendelse, som motivationsfremmende foranstaltning eller som
konsekvens af manglende medvirken. Det er herudover muligt at frihedsberøve
udlændinge efter en række andre bestemmelser i udlændingeloven, bl.a. med
henblik på afvisning og overførsel efter Dublinforordningen, og hvis udlændingen
ikke overholder sin opholds- og meldepligt.
25. august 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 14999
1360373
Side
1/2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
Ved frihedsberøvelse af udlændinge efter udlændingelovens § 36 vil der altid ske
en proportionalitetsvurdering, som vil blive efterprøvet af domstolene ved den
efterfølgende domstolsprøvelse af frihedsberøvelsen efter udlændingelovens §
37.
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
2/2