Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 542
Offentligt
2237799_0001.png
Forslag til finanslov
for finansåret 2021
Tekst og anmærkninger
§ 35. Generelle reserver
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0003.png
§ 35.
Generelle reserver
Tekst
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0005.png
3
§ 35. Generelle reserver
A. Oversigter.
Realøkonomisk oversigt:
Mio. kr.
Nettotal
Udgift
Indtægt
Udgifter under delloft for driftsudgifter ...............................
Udgifter under delloft for indkomstoverførsler ....................
Udgifter uden for udgiftsloft .................................................
Heraf anlægsbudget .......................................................
Indtægtsbudget .......................................................................
29.219,3
-599,8
4.723,2
3.835,8
400,0
29.219,3
-599,8
4.723,2
3.835,8
-400,0
32.942,7
22.314,6
10.628,1
-
-
-
-
-
-
-
-
Reserver mv. .............................................................................................
35.11. Reserver mv. ...................................................................................
35.12. Momsrefusion .................................................................................
Artsoversigt:
Øvrige overførsler ......................................................................................
Aktivitet i alt ..............................................................................................
Bevilling i alt .............................................................................................
32.942,7
32.942,7
32.942,7
-
-
-
B. Bevillinger.
Udgift
Indtægt
——— Mio. kr. ———
Reserver mv.
35.11. Reserver mv.
01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag ...................................
02. Forskningsreserve ...................................................................
03. Reserve til aktivitetsafledte og tekniske ændringsforslag mv.
04. Reserve til højt prioriterede regeringsinitiativer ....................
05. Reserve til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet ......................................................................
06. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. uden for udgiftslofterne ...................................................
07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19
mv. ...........................................................................................
08. Reserve til grønne initiativer ..................................................
1.000,0
1.457,8
500,0
568,4
39,2
1.500,0
7.700,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
4
§ 35.
09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud
mv. ...........................................................................................
10. Reserve til fællesoffentlig digitaliseringsstrategi 2016-2020
11. Reserve vedr. udbetaling af feriepenge og engangstilskud til
forsørgelsesmodtagere .............................................................
14. Reserve til finansloven for 2021 ............................................
16. Pulje til nedbringelse af sagsbehandlingstid ..........................
17. Reserve vedr. hjemrejse og ny centerstruktur .......................
18. Reserve til etablering af skovfond .........................................
19. Regeringsreserve .....................................................................
20. Reserve vedr. ret til tidlig pension .........................................
21. Reserve til finansiering af udspil om erhvervs- og iværksæt-
terinitiativer .............................................................................
24. Nyt skøn for ledighed under det statslige delloft for indkom-
stoverførsler .............................................................................
25. Nyt skøn for ledighed uden for de statslige udgiftslofter .....
26. Reserve til merudgifter forbundet med politiets internationa-
le operationer ..........................................................................
28. Reserve til det landsdækkende radiokommunikationssystem
til det samlede beredskab mv. ................................................
29. Reserve til facility management .............................................
31. Reserve til initiativer i politiet og anklagemyndigheden ......
32. Effektivisering af det statslige indkøb ...................................
33. Reserve til initiativer på justitsområdet i Grønland ..............
35. Reserve til pantebrevsmodel ...................................................
36. Reserve til arbejdsmarkedsinitiativer .....................................
37. Reserve til håndtering af IT-udfordringer ved domstolene ...
38. Reserve til kvoteflygtninge .....................................................
39. Nye skøn for satsregulerede bevillinger uden for udgiftslof-
terne .........................................................................................
40. Reserve vedr. EU-bidrag mv. uden for udgiftslofterne .........
42. Reserve til opfølgning på anbefalinger fra udvalg vedr. cer-
tificering og uddannelse af tolke ............................................
45. Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenom-
rådet .........................................................................................
47. Reserve til EU-bidrag .............................................................
50. Reserve til Skatteministeriet ...................................................
51. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig .........
53. Nye skøn for satsregulerede bevillinger under det statslige
delloft for driftsudgifter ..........................................................
54. Reserve til Klimaaftale for energi og industri mv. ...............
56. Reserve til forebyggelsesinitiativer som led i Aftale om se-
niorpension ..............................................................................
57. Reserve med provenu fra ophævelse af fradragsretten for
inddrivelsesrenter ....................................................................
58. Nye aktivitetsskøn for videregående uddannelser .................
59. Nye aktivitetsskøn for SU mv. ...............................................
60. Aktivitetsskøn for SU-lån mv. ...............................................
63. Teknologiregulering af registreringsafgift .............................
64. Reserve vedr. forenkling af den økonomiske styring ............
65. Konsulentbesparelser på Finansministeriets brugerfinansiere-
de områder ..............................................................................
1.000,0
-
9,5
1.500,0
5,1
120,8
-
784,9
-
-
-0,8
-43,8
17,9
0,6
-
1.765,0
-
-
-
10,0
22,9
-
-40,3
-67,6
-
25,0
1.131,0
3.800,5
71,3
-6,3
319,3
105,0
-
24,8
104,9
39,1
-400,0
-
-15,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
§ 35.
70. Nye skøn for satsregulerede bevillinger under det statslige
delloft for indkomstoverførsler ...............................................
72. Reserve til energiaftale på indtægtsbudgettet ........................
73. Budgetregulering vedr. udløb af betalingsbidrag til drikke-
vandsbeskyttelse ......................................................................
76. Reserve til videreudvikling af Den Socialøkonomiske Inve-
steringsmodel ..........................................................................
77. Reserve til erhvervsinitiativer .................................................
78. Reserve til etablering af fængselspladser i udlandet .............
35.12. Momsrefusion
01. Ikke-fradragsberettiget købsmoms, drift ................................
02. Ikke-fradragsberettiget købsmoms, anlæg ..............................
5
-703,9
-
-50,0
-
-
20,0
8.292,3
2.335,8
-
-
-
-
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0009.png
§ 35.
Generelle reserver
Anmærkninger
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0011.png
§ 35.
9
Paragraffens budgetter er opdelt på en række reserve- og budgetreguleringsposter, som det
på budgetlægningstidspunktet ikke er muligt at indbudgettere på de enkelte ministerområder.
Endvidere opføres en momsreserve til efterfølgende refusion af statsinstitutionernes udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms.
Flerårsbudget:
Mio. kr.
Udgifter under delloft for driftsudgifter:
Nettotal .......................................................
Udgift .........................................................
Specifikation af nettotal:
Reserver mv. .............................................
35.11. Reserver mv. .................................
35.12. Momsrefusion ................................
8.055,1
-
8.055,1
8.272,6
-
8.272,6
11.263,0
3.036,5
8.226,5
29.219,3
20.927,0
8.292,3
25.396,3
17.104,0
8.292,3
24.560,2
16.267,9
8.292,3
25.118,2
16.825,9
8.292,3
8.055,1
8.055,1
8.272,6
8.272,6
11.263,0
11.263,0
29.219,3
29.219,3
25.396,3
25.396,3
24.560,2
24.560,2
25.118,2
25.118,2
2018
2019
2020
F
2022
2023
2024
Udgifter under delloft for indkomstoverførsler:
Nettotal .......................................................
Udgift .........................................................
Specifikation af nettotal:
Reserver mv. .............................................
35.11. Reserver mv. .................................
Udgifter uden for udgiftsloft:
Nettotal .......................................................
Udgift .........................................................
Specifikation af nettotal:
Reserver mv. .............................................
35.11. Reserver mv. .................................
35.12. Momsrefusion ................................
Indtægtsbudget:
Nettotal .......................................................
Udgift .........................................................
Specifikation af nettotal:
Reserver mv. .............................................
35.11. Reserver mv. .................................
-
-
-
-
-70,0
-70,0
400,0
400,0
500,0
500,0
1.800,3
1.800,3
1.782,0
1.782,0
-
-
-
-
-70,0
70,0
400,0
-400,0
500,0
-500,0
1.800,3
-1.800,3
1.782,0
-1.782,0
2.357,4
-
2.357,4
2.677,3
-
2.677,3
3.317,3
1.000,0
2.317,3
4.723,2
2.387,4
2.335,8
3.252,6
916,8
2.335,8
3.125,8
790,0
2.335,8
2.997,5
661,7
2.335,8
2.357,4
2.357,4
2.677,3
2.677,3
3.317,3
3.317,3
4.723,2
4.723,2
3.252,6
3.252,6
3.125,8
3.125,8
2.997,5
2.997,5
-
-
-
-
-
-
-599,8
-599,8
-706,3
-706,3
-842,2
-842,2
-1.036,6
-1.036,6
-
-
-
-
-
-
-599,8
-599,8
-706,3
-706,3
-842,2
-842,2
-1.036,6
-1.036,6
Artsoversigt:
Mio. kr.
Bevilling i alt .............................................
Aktivitet i alt ..............................................
Udgift .....................................................
Specifikation af aktivitet i alt:
Øvrige overførsler:
Udgift .....................................................
2018
10.412,4
10.412,4
10.412,4
2019
10.949,9
10.949,9
10.949,9
2020
14.650,3
14.650,3
14.650,3
F
32.942,7
32.942,7
32.942,7
2022
27.442,6
27.442,6
27.442,6
2023
25.043,5
25.043,5
25.043,5
2024
25.297,1
25.297,1
25.297,1
10.412,4
10.949,9
14.650,3
32.942,7
27.442,6
25.043,5
25.297,1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0012.png
10
§ 35.1.
Reserver mv.
35.11. Reserver mv.
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Merudgifter ved nye bevillings-
forslag
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
1.000,0
F
2021
1.000,0
BO1
2022
1.000,0
BO2
2023
1.000,0
BO3
2024
1.000,0
-
-
-
-
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Reservebeløbet for 2021-2024 er afsat til dækning af uforudsete, aktivitetsafledte eller eks-
traordinære merudgifter samt merudgifter ved bevillingsforslag, der ved finanslovforslagets ud-
arbejdelse endnu ikke er så gennemarbejdede, at de kan optages på finanslovforslaget.
35.11.02. Forskningsreserve
Med henblik på at opfylde regeringens forskningsmålsætning er der afsat en forskningsre-
serve. Fra reserven udmøntes midler til prioriterede initiativer inden for forskning, udvikling og
innovation.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Tværgående forskningsinitiativer
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
20. Forskningsreserve i henhold til
Aftale om en reform af førtids-
pension og fleksjob
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
1.457,8
217,5
217,5
BO1
2022
2.012,6
772,3
772,3
BO2
2023
3.538,2
2.297,9
2.297,9
BO3
2024
3.538,2
2.297,9
2.297,9
-
-
-
-
-
-
1.240,3
1.240,3
1.240,3
1.240,3
1.240,3
1.240,3
1.240,3
1.240,3
10. Tværgående forskningsinitiativer
Fra reserven udmøntes midler til prioriterede, tværgående initiativer inden for forskning, ud-
vikling og innovation.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0013.png
§ 35.11.02.20.
11
20. Forskningsreserve i henhold til Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob
Som led i Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 er det aftalt at
anvende provenuet til medfinansiering af udgifter forbundet med uddannelses- og forsknings-
målsætninger. Reserven er fra 2021 og frem budgetteret, således at reserven udgør 60 pct. af af-
talens provenu for 2020.
35.11.03. Reserve til aktivitetsafledte og tekniske ændringsforslag mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til aktivitetsafledte og
tekniske ændringsforslag mv.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
500,0
BO1
2022
500,0
BO2
2023
500,0
BO3
2024
500,0
-
-
-
-
-
-
500,0
500,0
500,0
500,0
500,0
500,0
500,0
500,0
10. Reserve til aktivitetsafledte og tekniske ændringsforslag mv.
Der afsættes en reserve på 500,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 til eventuelle aktivitetsafledte,
tekniske eller uomgængelige merudgifter.
35.11.04. Reserve til højt prioriterede regeringsinitiativer
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til højt prioriterede re-
geringsinitiativer
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
568,4
BO1
2022
580,9
BO2
2023
581,5
BO3
2024
584,1
-
-
-
-
-
-
568,4
568,4
580,9
580,9
581,5
581,5
584,1
584,1
10. Reserve til højt prioriterede regeringsinitiativer
Kontoen er ny. Reservebeløbet for 2021-2024 er afsat til højt prioriterede regeringsinitiativer
bl.a. til en styrket indsats over for udsatte og anbragte børn, styrkede kompetencer i ældreplejen,
natur og biodiversitet samt kulturområdet.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0014.png
12
§ 35.11.05.
35.11.05. Reserve til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsom-
rådet
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
39,2
BO1
2022
423,0
BO2
2023
751,3
BO3
2024
885,3
-
-
-
-
-
-
39,2
39,2
423,0
423,0
751,3
751,3
885,3
885,3
10. Reserve til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
I henhold til Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om ny re-
gulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere af
november 2018 afsættes der en reserve til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet på 39,2 mio. kr. i 2021, 423,0 mio. kr. i 2022, 751,3 mio. kr. i 2023 og 885,3 mio.
kr. i 2024.
35.11.06. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. uden for
udgiftslofterne
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til håndtering af udfor-
dringer i lyset af COVID-19 mv.
uden for udgiftslofterne
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
1.500,0
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-
-
1.500,0
1.500,0
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. uden for udgiftslofterne
Kontoen er ny. Reservebeløbet er afsat til at håndtere udfordringer af midlertidig karakter i
lyset af COVID-19. Det vedrører bl.a. vaccineindsatser mod COVID-19, styrket beredskab på
sundhedsområdet, grøn forskning, kontrol af kompensationsordninger og overbeholdning på
straffesagsområdet samt finanspolitiske stimuli.
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til håndtering af udfor-
dringer i lyset af COVID-19 mv.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
7.700,0
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-
-
7.700,0
7.700,0
-
-
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0015.png
§ 35.11.07.10.
13
10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Kontoen er ny. Reservebeløbet er afsat til at håndtere udfordringer af midlertidig karakter i
lyset af COVID-19. Det vedrører bl.a. vaccineindsatser mod COVID-19, styrket beredskab på
sundhedsområdet, grøn forskning, kontrol af kompensationsordninger og overbeholdning på
straffesagsområdet samt finanspolitiske stimuli.
35.11.08. Reserve til grønne initiativer
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til grønne initiativer
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
-
-
-
BO1
2022
-
-
-
BO2
2023
-
-
-
BO3
2024
-
-
-
10. Reserve til grønne initiativer
På finansloven for 2019 blev der afsat en reserve til en række grønne initiativer med fokus
på at styrke luftkvaliteten i de større byer samt styrke natur, klima, miljø og gastronomi, herunder
et Gastro-udspil. Reserven er delvist udmøntet til bl.a. initiativer vedr. pesticidstrategi, plastik-
handlingsplan, skovrejsning. I forbindelse med finansloven for 2020 er reserven nedskrevet med
19,4 mio. kr. i 2020 til finansiering af forhøjelse af generelt iblandingskrav for bæredygtige bio-
brændstoffer i 2020. Med Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 nedskrives reserven med 66,1 mio. kr. i
2021 og 41,5 mio. kr. i 2022 til finansiering af aftalen.
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Midtvejs- og efterregulering af
det kommunale bloktilskud mv.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
1.000,0
F
2021
1.000,0
BO1
2022
1.000,0
BO2
2023
1.000,0
BO3
2024
1.000,0
-
-
-
-
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
10. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.
Der afsættes en reserve på 1.000,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 til midtvejs- og efterregulering
af det kommunale bloktilskud mv.
Kommunernes beskæftigelsestilskud for 2021 vil blive midtvejsreguleret i forbindelse med
drøftelserne om kommunernes økonomi for 2022. Der foretages ligeledes en efterregulering af
beskæftigelsestilskuddet for 2020.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0016.png
14
§ 35.11.10.
35.11.10. Reserve til fællesoffentlig digitaliseringsstrategi 2016-2020
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Fællesoffentlig digitaliserings-
strategi
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Reserven har til formål at finansiere initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2016-2020 mv. Reserven er delvist finansieret af kommunerne og regionerne. Reserven er ud-
møntet til gennemførelse af initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi mv.
35.11.11. Reserve vedr. udbetaling af feriepenge og engangstilskud til forsørgelses-
modtagere
Kontoen er ny. Der afsættes en reserve til administrationsomkostninger som led i Aftale
mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og
eksportinitiativer af juni 2020.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Administationsomkostninger
vedr. tre ugers udbetaling af fe-
riepenge
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
20. Administrationsomkostninger
vedr. engangstilskud til forsør-
gelsesmodtagere
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
9,5
BO1
2022
2,6
BO2
2023
2,6
BO3
2024
2,5
-
-
-
-
-
-
8,8
8,8
2,6
2,6
2,6
2,6
2,5
2,5
-
-
-
-
-
-
0,7
0,7
-
-
-
-
-
-
10. Administationsomkostninger vedr. tre ugers udbetaling af feriepenge
Reserven er afsat til administrationsomkostninger vedr. udbetaling af 3 ugers feriepenge.
20. Administrationsomkostninger vedr. engangstilskud til forsørgelsesmodtagere
Reserven er afsat til administrationsomkostninger vedr. udbetaling af engangstilskud til for-
sørgelsesmodtagere.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0017.png
§ 35.11.14.
15
35.11.14. Reserve til finansloven for 2021
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til finansloven for 2021
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
1.500,0
1.500,0
1.500,0
BO1
2022
1.500,0
1.500,0
1.500,0
BO2
2023
1.500,0
1.500,0
1.500,0
BO3
2024
1.500,0
1.500,0
1.500,0
10. Reserve til finansloven for 2021
Regeringen har afsat en forhandlingsreserve på 1.500,0 mio. kr. årligt i 2021-2024. Reserven
kan disponeres til højt prioriterede initiativer og temaer i forhandlingerne om finansloven for
2021.
Reserven disponeres sammen med aftalepartierne bag finansloven for 2021. Regeringen vil
søge tilslutning til, at der ud af forhandlingsreserven prioriteres midler til en kommende medie-
aftale, der omfatter annullering af de forudsatte besparelser på DR's bevilling i 2022 og frem.
35.11.16. Pulje til nedbringelse af sagsbehandlingstid
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Pulje til nedbringelse af sagsbe-
handlingstid
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
5,1
BO1
2022
26,4
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-
-
5,1
5,1
26,4
26,4
-
-
-
-
10. Pulje til nedbringelse af sagsbehandlingstid
På finansloven for 2019 blev der afsat en pulje til målrettede indsatser, der sigter på at ned-
bringe for høje sagsbehandlingstider på områder med borger- eller erhvervsrettet sagsbehandling.
Puljen er delvist udmøntet til nedbringelse af sagsbehandlingstider på bl.a. offererstatningsområ-
det, plan- og miljøområdet og patientklageområdet.
35.11.17. Reserve vedr. hjemrejse og ny centerstruktur
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve vedr. hjemrejse og ny
centerstruktur
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
51,2
F
2021
120,8
BO1
2022
155,8
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
51,2
51,2
120,8
120,8
155,8
155,8
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0018.png
16
§ 35.11.17.10.
10. Reserve vedr. hjemrejse og ny centerstruktur
Der er afsat en reserve til tilpasninger af strukturen i indkvarteringssystemet samt til under-
støttelse af øget fokus på hjemrejse mv. Reserven er delvist udmøntet til ændrede forhold for
børnefamilier fra Udrejsecenter Sjælsmark og initiativer på hjemrejseområdet.
35.11.18. Reserve til etablering af skovfond
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til etablering af skov-
fond
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
100,0
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
100,0
100,0
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til etablering af skovfond
Der er afsat en reserve på 100,0 mio. kr. i 2020 til etablering af en skovfond, jf. Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
finansloven for 2020 af december 2019. Fonden skal udgøre en legitim og troværdig modtager
af frivillig finansiering til skovinitiativer og sikre, at både offentlige institutioner, erhvervsliv og
civilsamfund får mulighed for at yde et bidrag til den fælles indsats for klimaet.
35.11.19. Regeringsreserve
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Regeringsreserve
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
676,2
676,2
676,2
F
2021
784,9
784,9
784,9
BO1
2022
531,8
531,8
531,8
BO2
2023
603,0
603,0
603,0
BO3
2024
573,9
573,9
573,9
10. Regeringsreserve
Der afsættes en reserve i 2021-2024 til højt prioriterede regeringsinitiativer, herunder bl.a. til
Familieretshuset, Kriminalforsorgen og administrationsomkostninger ifm. regeringens udspil til
tidlig pension.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0019.png
§ 35.11.20.
17
35.11.20. Reserve vedr. ret til tidlig pension
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve vedr. ret til tidlig pen-
sion
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-
BO1
2022
2.200,0
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2.200,0
2.200,0
-
-
-
-
10. Reserve vedr. ret til tidlig pension
Kontoen er ny. Der afsættes en reserve på 2.200,0 mio. kr. i 2022 til regeringens udspil om
ret til tidlig pension.
35.11.21. Reserve til finansiering af udspil om erhvervs- og iværksætterinitiativer
Der blev på finansloven for 2018 afsat en reserve til finansiering af den daværende VLAK-
regerings udspil om erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
50. Vækstplan for Life Science
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
-
-
-
BO1
2022
30,4
30,4
30,4
BO2
2023
30,4
30,4
30,4
BO3
2024
30,4
30,4
30,4
50. Vækstplan for Life Science
Der blev på finansloven for 2018 afsat en reserve til finansiering af en vækstplan for life
science.
35.11.24. Nyt skøn for ledighed under det statslige delloft for indkomstoverførsler
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Nyt skøn for ledighed under det
statslige delloft for indkomsto-
verførsler
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-0,8
BO1
2022
-0,1
BO2
2023
-1,8
BO3
2024
-2,8
-
-
-
-
-
-
-0,8
-0,8
-0,1
-0,1
-1,8
-1,8
-2,8
-2,8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0020.png
18
§ 35.11.24.10.
10. Nyt skøn for ledighed under det statslige delloft for indkomstoverførsler
Som følge af et nyt ledighedsskøn for 2021 og frem efter færdiggørelsen af ministerpara-
grafferne er der indarbejdet en negativ reserve på i alt 0,8 mio. kr. i 2021, 0,1 mio. kr. i 2022,
1,8 mio. kr. i 2023 og 2,8 mio. kr. i 2024 under der statslige delloft for indkomstoverførsler.
Reserven dækker over forventede statslige mindreudgifter til integrationsydelse og integrations-
programmet.
35.11.25. Nyt skøn for ledighed uden for de statslige udgiftslofter
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Nyt skøn for ledighed
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
-43,8
-43,8
-43,8
BO1
2022
-3,8
-3,8
-3,8
BO2
2023
-118,8
-118,8
-118,8
BO3
2024
-198,5
-198,5
-198,5
10. Nyt skøn for ledighed
Som følge af et nyt ledighedsskøn for 2021 og frem efter færdiggørelsen af ministerpara-
grafferne er der indarbejdet en negativ reserve på i alt 43,8 mio. kr. i 2021, 3,8 mio. kr. i 2022,
118,8 mio. kr. i 2023 og 198,5 mio. kr. i 2024 uden for de statslige udgiftslofter. Reserven dækker
over forventede statslige mindreudgifter til arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp og løntilskud.
35.11.26. Reserve til merudgifter forbundet med politiets internationale operationer
Særlige bevillingsbestemmelser:
Regel der fraviges
eller suppleres
BV 2.2.9.
Beskrivelse
Der er adgang til overførsel til § 11.23.01.10. Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
20. Merudgifter forbundet med poli-
tiets internationale operationer
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
17,8
F
2021
17,9
BO1
2022
17,9
BO2
2023
17,9
BO3
2024
17,9
-
-
-
-
17,8
17,8
17,9
17,9
17,9
17,9
17,9
17,9
17,9
17,9
20. Merudgifter forbundet med politiets internationale operationer
Der er afsat en reserve på 50,0 mio. kr. årligt (2005-pl) til finansiering af nettomerudgifter
forbundet med politiets internationale beredskab. Reserven er reduceret med 10,1 mio. kr. årligt
fra 2018, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet og Dansk Folke-
parti om Bandepakke III af marts 2017. Derudover er reserven udmøntet med 2,1 mio. kr. årligt
fra 2018 som led i finansieringen af en retfærdighedspakke. I 2021 udgør reserven 51,0 mio. kr.,
hvoraf en basisbevilling på 33,1 mio. kr. er opført på § 11.23.01.10. Politiet og den lokale an-
klagemyndighed mv.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0021.png
§ 35.11.28.
19
35.11.28. Reserve til det landsdækkende radiokommunikationssystem til det sam-
lede beredskab mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til det landsdækkende
radiokommunikationssystem til
det samlede beredskab mv.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
0,5
F
2021
0,6
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
0,5
0,5
0,6
0,6
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til det landsdækkende radiokommunikationssystem til det samlede beredskab
mv.
Der afsættes en reserve på 0,6 mio. kr. i 2021.
Det fremgår af akt. 196 af 16. maj 2007, at der afsættes en reserve svarende til 10 pct. af
de samlede radioinfrastrukturomkostninger for etablering af adgang til og drift af nyt landsdæk-
kende radiokommunikationssystem, der skal dække kontraktperioden fra 2008 til 2020. Dette
svarer til en reserve på i alt 165 mio. kr. Kontraktperioden er forlænget med ét år til maj 2021.
Som følge af løbende udmøntninger resterer der i 2021 i alt 1,2 mio. kr. af reserven (2021-pl),
heraf 0,6 mio. kr. på § 11.23.03. Radiokommunikationssystem til det samlede beredskab mv.
35.11.29. Reserve til facility management
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til facility management
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
8,2
8,2
8,2
F
2021
-
-
-
BO1
2022
-
-
-
BO2
2023
-
-
-
BO3
2024
-
-
-
10. Reserve til facility management
Der blev på finansloven for 2018 afsat en reserve på 8 mio. kr. årligt (2018-pl) fra 2018 og
frem i forbindelse med etablering af en fælles løsning for facility management i staten. Reserven
er delvist udmøntet til § 28. Transport- og Boligministeriet og delvist nedskrevet.
35.11.31. Reserve til initiativer i politiet og anklagemyndigheden
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til initiativer i politiet
og anklagemyndigheden
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
1.765,0
BO1
2022
1.981,8
BO2
2023
2.175,7
BO3
2024
2.342,4
-
-
-
-
-
-
1.765,0
1.765,0
1.981,8
1.981,8
2.175,7
2.175,7
2.342,4
2.342,4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0022.png
20
§ 35.11.31.10.
10. Reserve til initiativer i politiet og anklagemyndigheden
Der afsættes en reserve på 1.765,0 mio. kr. i 2021, 1.981,8 mio. kr. i 2022, 2.175,7 mio. kr.
i 2023 og 2.342,4 mio. kr. i 2024 til initiativer i politiet og anklagemyndigheden.
35.11.32. Effektivisering af det statslige indkøb
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
30. 14. fase af Statens Indkøbspro-
gram
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-48,0
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-48,0
-48,0
-
-
-
-
-
-
-
-
30. 14. fase af Statens Indkøbsprogram
Der blev på finansloven for 2020 optaget en negativ budgetregulering vedrørende 14. fase
af Statens Indkøbsprogram. Udmøntningen heraf er indbudgetteret på de enkelte ministerområder.
35.11.33. Reserve til initiativer på justitsområdet i Grønland
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til initiativer på justits-
området i Grønland
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
10,0
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
10,0
10,0
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til initiativer på justitsområdet i Grønland
I forbindelse med finansloven for 2020 blev der afsat en pulje på 10,0 mio. kr. i 2020, 13,2
mio. i 2021, 13,7 mio. kr. i 2022 og 12,3 mio. kr. i 2023 til initiativer på justitsområdet i Grøn-
land, herunder bl.a. initiativer relateret til rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer for politi-
og anstaltsbetjente. Puljen udmøntes af justitsministeren i samarbejde med de nordatlantiske
mandater i Folketinget fra Grønland.
Puljen er udmøntet til finansiering af delaftaler om udmøntning af pulje til justitsområdet i
2020-2023 i Grønland mellem regeringen og de grønlandske folketingsmedlemmer fra Inuit
Ataqatigiit og Siumut.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0023.png
§ 35.11.35.
21
35.11.35. Reserve til pantebrevsmodel
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til pantebrevsmodel
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
70,0
70,0
70,0
F
2021
-
-
-
BO1
2022
-
-
-
BO2
2023
-
-
-
BO3
2024
-
-
-
10. Reserve til pantebrevsmodel
Der blev på finansloven for 2019 afsat en reserve til en pantebrevsmodel.
Reserven er nedskrevet, jf. lov nr. 36 af 20. december 2019, der omhandler indførelse af en
pantebrevsmodel.
35.11.36. Reserve til arbejdsmarkedsinitiativer
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til kontrol og håndhæ-
velse af lovfastsat krav til afløn-
ning på vejtransportområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
20. Reserve til kontrol med overhol-
delse af statslige arbejdsklausu-
ler
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
30. Reserve til barselsfond for selv-
stændige
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
40. Reserve til udvidelse af integra-
tionsgrunduddannelse
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
50. Reserve til afskaffelse af delta-
gerbetaling på danskuddannelse
til udenlandske arbejdstagere
m.fl.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
100,0
F
2021
10,0
BO1
2022
10,0
BO2
2023
10,0
BO3
2024
-
-
-
-
-
10,0
10,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
5,0
5,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10,0
10,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10,0
10,0
10,0
10,0
10,0
10,0
-
-
-
-
-
-
75,0
75,0
-
-
-
-
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0024.png
22
§ 35.11.36.10.
10. Reserve til kontrol og håndhævelse af lovfastsat krav til aflønning på vejtransportom-
rådet
Kontoen blev oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der blev afsat en reserve på
10,0 mio. kr. årligt i 2020-2023 til kontrol og håndhævelse af lovfastsat krav til aflønning på
vejtransportområdet med henblik på udmøntning efter vedtagelse af den relevante lovgivning, jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2020 af december 2019.
Reserven er udmøntet, jf. lov nr. 185 af 9. juni 2020 om fastlæggelse af et omkostningsniveau
i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport.
20. Reserve til kontrol med overholdelse af statslige arbejdsklausuler
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der blev afsat en reserve på 5,0
mio. kr. årligt i perioden 2020-2023 til etablering af en central enhed i staten, som skal gen-
nemføre kontroller med leverandørers overholdelse af arbejdsklausuler, jf. Aftale mellem rege-
ringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2020 af december 2019. Reserven er udmøntet til § 28. Transport- og Boligministeriet.
30. Reserve til barselsfond for selvstændige
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der afsættes en reserve på 10,0
mio. kr. i 2020 til eventuelle udviklingsomkostninger ved en model for bedre barselsvilkår for
selvstændigt erhvervsdrivende, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019.
40. Reserve til udvidelse af integrationsgrunduddannelse
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der afsættes en reserve på 10,0
mio. kr. årligt i 2021-2023 til at aftale en udvidelse af IGU med arbejdsmarkedets parter, så flere
kan få en indgang til arbejdsmarkedet, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019.
50. Reserve til afskaffelse af deltagerbetaling på danskuddannelse til udenlandske arbejds-
tagere m.fl.
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der blev afsat en reserve på 75,0
mio. kr. i 2020 og 145,0 mio. kr. årligt fra 2021 til at afskaffe deltagerbetalingen for deltagelse
i danskuddannelse for udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl., jf. Aftale mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020
af december 2019.
Reserven er udmøntet, jf. lov nr. 186 af 18. juni 2020 om Afskaffelse af deltagerbetaling og
ændring af reglerne om depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende
m.fl.
35.11.37. Reserve til håndtering af IT-udfordringer ved domstolene
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til håndtering af IT-ud-
fordringer ved domstolene
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
20,0
F
2021
22,9
BO1
2022
7,3
BO2
2023
14,9
BO3
2024
18,5
-
-
-
-
20,0
20,0
22,9
22,9
7,3
7,3
14,9
14,9
18,5
18,5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0025.png
§ 35.11.37.10.
23
10. Reserve til håndtering af IT-udfordringer ved domstolene
På finansloven for 2020 blev der afsat en reserve på 20,0 mio. kr. i 2020, 25,0 mio. kr. i 2021,
30,0 mio. kr. i 2022 og 65,0 mio. kr. i 2023 til håndtering af IT-udfordringer ved domstolene.
Reserven er delvist udmøntet til § 11. Justitsministeriet.
35.11.38. Reserve til kvoteflygtninge
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til kvoteflygtninge
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
40,0
40,0
40,0
F
2021
-
-
-
BO1
2022
-
-
-
BO2
2023
-
-
-
BO3
2024
-
-
-
10. Reserve til kvoteflygtninge
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der afsættes en reserve på 40,0
mio. kr. i 2020, der kan dække udgifter til op til 500 kvoteflygtninge, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2020 af december 2019.
35.11.39. Nye skøn for satsregulerede bevillinger uden for udgiftslofterne
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Nye skøn for satsregulerede be-
villinger uden for udgiftslofterne
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-40,3
BO1
2022
-38,3
BO2
2023
-37,5
BO3
2024
-36,3
-
-
-
-
-
-
-40,3
-40,3
-38,3
-38,3
-37,5
-37,5
-36,3
-36,3
10. Nye skøn for satsregulerede bevillinger uden for udgiftslofterne
Kontoen er ny. Som følge af et nyt skøn for satsreguleringsprocenten efter færdiggørelsen af
ministerparagrafferne er der indarbejdet en negativ reserve på 40,3 mio. kr. i 2021, 38,3 mio. kr.
i 2022, 37,5 mio. kr. i 2023 og 36,3 mio. kr. i 2024.
35.11.40. Reserve vedr. EU-bidrag mv. uden for udgiftslofterne
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve vedr. EU-bidrag mv.
uden for udgiftslofterne
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-67,6
BO1
2022
-83,8
BO2
2023
-101,1
BO3
2024
-120,9
-
-
-
-
-
-
-67,6
-67,6
-83,8
-83,8
-101,1
-101,1
-120,9
-120,9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0026.png
24
§ 35.11.40.10.
10. Reserve vedr. EU-bidrag mv. uden for udgiftslofterne
Kontoen er ny. Som følge af den indgåede aftale om den flerårige finansielle ramme for
EU-budgettet for 2021-2027 af juli 2020 efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne er der
indarbejdet en negativ reserve på i alt 67,6 mio. kr. i 2021, 83,8 mio. kr. i 2022, 101,1 mio. kr.
i 2023 og 120,9 mio. kr. i 2024 vedr. Danmarks EU-bidrag uden for de statslige udgiftslofter.
35.11.42. Reserve til opfølgning på anbefalinger fra udvalg vedr. certificering og
uddannelse af tolke
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til opfølgning på anbe-
falinger fra udvalg vedr. certifi-
cering og uddannelse af tolke
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
5,0
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
5,0
5,0
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til opfølgning på anbefalinger fra udvalg vedr. certificering og uddannelse af
tolke
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der afsættes en reserve på 5,0
mio. kr. i 2020 til opfølgning på anbefalinger fra udvalg vedr. certificering og uddannelse af tolke,
jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alterna-
tivet om finansloven for 2020 af december 2019.
35.11.45. Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenområdet
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til implementering af
EU-retsakter på Schengenområ-
det
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
25,0
BO1
2022
25,0
BO2
2023
30,0
BO3
2024
30,0
-
-
-
-
-
-
25,0
25,0
25,0
25,0
30,0
30,0
30,0
30,0
10. Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenområdet
Kontoen er ny. Der afsættes en reserve på 25,0 mio. kr. årligt i 2021-2022 samt 30,0 mio.
kr. årligt i 2023-2024 til implementering af en række EU-retsakter på Schengenområdet.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0027.png
§ 35.11.47.
25
35.11.47. Reserve til EU-bidrag
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til EU-bidrag
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
20. Reserve vedr. MFF 2021-2027
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
-
-
R
2019
-
-
-
-
-
B
2020
624,7
624,7
624,7
-
-
F
2021
1.131,0
-
-
1.131,0
1.131,0
BO1
2022
1.014,2
-
-
1.014,2
1.014,2
BO2
2023
87,0
-
-
87,0
87,0
BO3
2024
349,0
-
-
349,0
349,0
10. Reserve til EU-bidrag
Der blev på finansloven for 2020 afsat en reserve på 700,0 mio. kr. årligt i 2021 og frem til
det danske EU-bidrag. Som følge af den indgåede aftale om den flerårige finansielle ramme for
EU-budgettet for 2021-2027 af juli 2020 nulstilles reserven.
20. Reserve vedr. MFF 2021-2027
Som følge af den indgåede aftale om den flerårige finansielle ramme for EU-budgettet for
2021-2027 af juli 2020 efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne er der indarbejdet en reserve
på i alt 1.131,0 mio. mio. kr. i 2021, 1.014,2 mio. kr. i 2022, 87,0 mio. kr. i 2023 og 349,0 mio.
kr. i 2024 vedr. Danmarks bidrag til EU mv.
35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
Der afsættes en reserve til finansiering af merudgifter på Skatteministeriets område i perioden
2021-2024. I 2021 er reserverne afsat på en samlet underkonto. Fra 2022 og frem er reserverne
afsat på en samlet underkonto med henblik på en flerårsaftale for skattevæsenet.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Toldområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
20. Inddrivelsesområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
30. Ejendomsområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
40. Legacy-området
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
50. Udbytteområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
60. Generel reserve til Skattemini-
steriet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
R
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
B
2020
68,0
-
-
-
-
42,3
42,3
-
-
-
-
F
2021
3.800,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
BO1
2022
5.026,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
BO2
2023
5.448,9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
BO3
2024
5.598,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3.800,5
3.800,5
-
-
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0028.png
26
70. Momsområdet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
80. Reserve til en flerårsaftale for
skattevæsenet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
§ 35.11.50.
-
-
-
-
25,7
25,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
5.026,3
5.026,3
5.448,9
5.448,9
5.598,7
5.598,7
10. Toldområdet
Der budgetteres ikke længere på kontoen.
20. Inddrivelsesområdet
Der budgetteres ikke længere på kontoen.
30. Ejendomsområdet
Der budgetteres ikke længere på kontoen.
40. Legacy-området
Der budgetteres ikke længere på kontoen.
50. Udbytteområdet
Der budgetteres ikke længere på kontoen.
60. Generel reserve til Skatteministeriet
Der er afsat en generel reserve til Skatteministeriet på 3.800,5 mio. kr. i 2021.
70. Momsområdet
Der budgetteres ikke længere på kontoen.
80. Reserve til en flerårsaftale for skattevæsenet
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve til en flerårsaftale for skattevæsenet på 5.026,3 mio.
kr. i 2022, 5.448,9 mio. kr. i 2023 og 5.598,7 mio. kr. i 2024.
35.11.51. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til administrative konse-
kvenser af boligforlig
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
71,3
BO1
2022
66,2
BO2
2023
61,2
BO3
2024
56,2
-
-
-
-
-
-
71,3
71,3
66,2
66,2
61,2
61,2
56,2
56,2
10. Reserve til administrative konsekvenser af boligforlig
Der er afsat en reserve til de administrative konsekvenser af boligforliget, jf. Forlig mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
Tryghed om boligbeskatningen af maj 2017.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0029.png
§ 35.11.53.
27
35.11.53. Nye skøn for satsregulerede bevillinger under det statslige delloft for
driftsudgifter
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Nye skøn for satsregulerede be-
villinger under delloft for drift
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-6,3
BO1
2022
-6,1
BO2
2023
-6,1
BO3
2024
-6,3
-
-
-
-
-
-
-6,3
-6,3
-6,1
-6,1
-6,1
-6,1
-6,3
-6,3
10. Nye skøn for satsregulerede bevillinger under delloft for drift
Kontoen er ny. Som følge af ændret skøn for satsreguleringsprocenten efter færdiggørelsen
af ministerparagrafferne er der indarbejdet en teknisk korrektion på i alt -6,3 mio. kr. i 2021, -6,1
mio. kr. i 2022, -6,1 mio. kr. i 2023 og -6,3 mio. kr. i 2024.
35.11.54. Reserve til Klimaaftale for energi og industri mv.
Der blev på finansloven for 2019 afsat en reserve til finansiering af Energiaftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018. Som led i Klimaaftale for energi og industri
mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 opskrives
puljen til grøn transport med 190,0 mio. kr. i 2021 og nedskrives med 102,1 mio. kr. årligt i
2022-2024.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
60. Diverse tilskudspuljer
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
74,9
74,9
74,9
F
2021
319,3
319,3
319,3
BO1
2022
-
-
-
BO2
2023
-
-
-
BO3
2024
-
-
-
60. Diverse tilskudspuljer
Der er afsat en reserve på 102,1 mio. kr. årligt i 2020-2023 til diverse tilskudspuljer, jf.
Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, En-
hedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018.
I forbindelse med finansloven for 2020 er kontoen nedskrevet med 27,2 mio. kr. i 2020 til
finansiering af forhøjelse af generelt iblandingskrav for bæredygtige biobrændstoffer i 2020.
Samtidig blev kontoen forhøjet med 27,2 mio. kr. i 2021. Med Klimaaftale for energi og industri
mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 opskrives
reserven i 2021 med 190,0 mio. kr. i 2021 og nedskrives med 102,1 mio. kr. årligt i 2022-2024.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0030.png
28
§ 35.11.56.
35.11.56. Reserve til forebyggelsesinitiativer som led i Aftale om seniorpension
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til forebyggelsesinitiati-
ver som led i Aftale om senior-
pension
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
105,0
F
2021
105,0
BO1
2022
105,0
BO2
2023
105,0
BO3
2024
105,0
-
-
-
-
105,0
105,0
105,0
105,0
105,0
105,0
105,0
105,0
105,0
105,0
10. Reserve til forebyggelsesinitiativer som led i Aftale om seniorpension
Kontoen blev oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der afsættes en reserve på
105,0 mio. kr. årligt til forebyggelsesinitiativer mv., jf. Aftale mellem den daværende VLAK-re-
gering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om ret til seniorpension for nedslidte af maj 2019.
35.11.57. Reserve med provenu fra ophævelse af fradragsretten for inddrivelses-
renter
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve med provenu fra ophæ-
velse af fradragsretten for ind-
drivelsesrenter
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
135,0
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
135,0
135,0
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Reserve med provenu fra ophævelse af fradragsretten for inddrivelsesrenter
Kontoen er oprettet i forbindelse med finansloven for 2020. Der blev afsat en reserve på
135,0 mio. kr. årligt svarende til provenuet fra ophævelse af fradragsretten for inddrivelsesrenter.
Reserven er nedskrevet fra 2021 og frem, jf. lov nr. 184 om lov om Seniorpensionsenheden af
9. juni 2020 og som led i Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020.
35.11.58. Nye aktivitetsskøn for videregående uddannelser
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Nye aktivitetsskøn for videregå-
ende uddannelser
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
24,8
BO1
2022
-40,8
BO2
2023
-116,8
BO3
2024
-232,7
-
-
-
-
-
-
24,8
24,8
-40,8
-40,8
-116,8
-116,8
-232,7
-232,7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0031.png
§ 35.11.58.10.
29
10. Nye aktivitetsskøn for videregående uddannelser
Kontoen er ny. Som følge af nye skøn for aktivitet på de videregående uddannelser blandt
andet som følge af den koordinerede tilmelding er der indarbejdet en reserve på 24,8 mio. kr. i
2021, -40,8 mio. kr. i 2022, -116,8 mio. kr. i 2023 og -232,7 mio. kr. i 2024.
35.11.59. Nye aktivitetsskøn for SU mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Aktivitetsskøn for SU mv.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
104,9
104,9
104,9
BO1
2022
-10,6
-10,6
-10,6
BO2
2023
-143,1
-143,1
-143,1
BO3
2024
-328,7
-328,7
-328,7
10. Aktivitetsskøn for SU mv.
Kontoen er ny. Som følge af nye skøn for SU-udgifter og øvrige indkomstoverførsler blandt
andet som følge af den koordinerede tilmelding er der indarbejdet en reserve på 104,9 mio. kr. i
2021, -10,6 mio. kr. i 2022, -143,1 mio. kr. i 2023 og -328,7 mio. kr. i 2024.
35.11.60. Aktivitetsskøn for SU-lån mv.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Aktivitetsskøn for SU-lån mv.
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
-
-
R
2019
-
-
-
B
2020
-
-
-
F
2021
39,1
39,1
39,1
BO1
2022
42,7
42,7
42,7
BO2
2023
47,4
47,4
47,4
BO3
2024
17,4
17,4
17,4
10. Aktivitetsskøn for SU-lån mv.
Kontoen er ny. Som følge af nye skøn for SU-lån blandt andet som følge af den koordinerede
tilmelding er der indarbejdet en reserve på 39,1 mio. kr. i 2021, 42,7 mio. kr. i 2022, 47,4 mio.
kr. i 2023 og 17,4 mio. kr. i 2024.
35.11.63. Teknologiregulering af registreringsafgift
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Teknologiregulering af registre-
ringsafgift
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-400,0
BO1
2022
-500,0
BO2
2023
-600,0
BO3
2024
-800,0
-
-
-
-
-
-
-400,0
-400,0
-500,0
-500,0
-600,0
-600,0
-800,0
-800,0
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0032.png
30
§ 35.11.63.10.
10. Teknologiregulering af registreringsafgift
Der blev på finansloven for 2020 optaget en negativ budgetregulering på 400,0 mio. kr. i
2021, 500,0 mio. kr. i 2022 og 600,0 mio. kr. i 2023, der modsvarer det forudsatte provenu fra
teknologiregulering af registreringsafgiften, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om omlægning af bilafgifterne af september 2017. Den negative budgetregule-
ring er videreført med 800,0 mio. kr. i 2024.
Som led i Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om
håndtering af indekseringen af registreringsafgiften af juni 2020 forpligter partierne sig til i 2020
at aftale de nødvendige ændringer for at håndtere den udestående indeksering af registreringsaf-
giften fra 2021 og frem.
35.11.64. Reserve vedr. forenkling af den økonomiske styring
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve vedr. forenkling af den
økonomiske styring
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Reserve vedr. forenkling af den økonomiske styring
Der blev ifm. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november 2017 afsat en reserve vedr. forenk-
ling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen. Provenuet er blandt andet reserveret
til yderligere tiltag som led i forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Reserven er delvist udmøntet
med 75,7 mio. kr. i 2020, 63,3 mio. kr. i 2021 og 71,6 mio. kr. i 2022, jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på ar-
bejdsmarkedet af april 2019 samt 28,0 mio. kr. årligt i 2020-2023, jf. Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti om styrkelse af indsatsen mod finansiel kriminalitet af marts 2019 og delvist ned-
skrevet i 2023 og 2024.
35.11.65. Konsulentbesparelser på Finansministeriets brugerfinansierede områder
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Konsulentbesparelser på Finans-
ministeriets brugerfinansierede
områder
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-15,7
BO1
2022
-16,3
BO2
2023
-16,8
BO3
2024
-17,2
-
-
-
-
-
-
-15,7
-15,7
-16,3
-16,3
-16,8
-16,8
-17,2
-17,2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0033.png
§ 35.11.65.10.
31
10. Konsulentbesparelser på Finansministeriets brugerfinansierede områder
Kontoen er ny. Reserven omfatter konsulentbesparelserne på Finansministeriets brugerfinan-
sierede områder på -15,7 mio. kr. i 2021, -16,3 mio. kr. i 2022, -16,8 mio. kr. i 2023 og -17,2
mio. kr. i 2024.
Besparelsen udmøntes som led i Finansministeriets andel af besparelse på statens konsulent-
forbrug, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019.
35.11.70. Nye skøn for satsregulerede bevillinger under det statslige delloft for
indkomstoverførsler
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Nye skøn for satsregulerede be-
villinger under delloft for for
indkomstoverførsler
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-703,9
BO1
2022
-695,6
BO2
2023
-697,3
BO3
2024
-705,1
-
-
-
-
-
-
-703,9
-703,9
-695,6
-695,6
-697,3
-697,3
-705,1
-705,1
10. Nye skøn for satsregulerede bevillinger under delloft for for indkomstoverførsler
Kontoen er ny. Som følge af et nyt skøn for satsreguleringsprocenten efter færdiggørelsen
af ministerparagrafferne er der indarbejdet en negativ reserve på i alt 703,9 mio. kr. i 2021, 695,6
mio. kr. i 2022, 697,3 mio. kr. i 2023 og 705,1 mio. kr. i 2024.
35.11.72. Reserve til energiaftale på indtægtsbudgettet
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til energiaftale på ind-
tægtsbudgettet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-1.200,3
BO3
2024
-982,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.200,3
-1.200,3
-982,0
-982,0
10. Reserve til energiaftale på indtægtsbudgettet
Der blev på finansloven for 2019 afsat en negativ reserve på 1.175,0 mio. kr. i 2021 og 961,3
mio. kr. i 2022 (2020-niveau), hvilket afspejler finansieringsinitiativer på indtægtsbudgettet, jf.
Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, En-
hedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018. Det negative
reservebeløb er er på finansloven for 2020 videreført med 854,5 mio. kr. i 2023 (2020-niveau).
Som led i Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Alternativet af juni 2020 parallelforskydes det forudsatte provenu med to år. På
den baggrund nedskrives reserven med 1.175,0 mio. kr. i 2021 og 961,3 mio. kr. i 2022. Endvi-
dere opskrives det forudsatte finansieringsbidrag med 345,8 i 2023 og 982,0 mio. kr. i 2024.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0034.png
32
§ 35.11.73.
35.11.73. Budgetregulering vedr. udløb af betalingsbidrag til drikkevandsbeskyt-
telse
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Budgetregulering vedr. udløb
betalingsbidrag til drikkevands-
beskyttelse
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
-
F
2021
-50,0
BO1
2022
-50,0
BO2
2023
-50,0
BO3
2024
-50,0
-
-
-
-
-
-
-50,0
-50,0
-50,0
-50,0
-50,0
-50,0
-50,0
-50,0
10. Budgetregulering vedr. udløb betalingsbidrag til drikkevandsbeskyttelse
Der afsættes en negativ budgetregulering på 50 mio. kr. årligt i 2021-2024. Budgetregule-
ringen opføres med henblik på at tilvejebringe et udestående finansieringsbidrag som følge af,
at betalingsbidraget til drikkevandsbeskyttelse udløber ved udgangen af 2020,
jf. lov nr. 539 af
29. april 2015.
35.11.76. Reserve til videreudvikling af Den Socialøkonomiske Investeringsmodel
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til videreudvikling af
Den Socialøkonomiske Investe-
ringsmodel
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
12,5
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
12,5
12,5
-
-
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til videreudvikling af Den Socialøkonomiske Investeringsmodel
Som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen
for 2019 af november 2018 blev der på finansloven for 2019 afsat en reserve på 12,5 mio. kr.
årligt i 2019-2022 til videreudvikling af Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM).
Reserven er udmøntet til § 15. Social- og Indenrigsministeriet og § 20. Børne- og Undervis-
ningsministeriet.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0035.png
§ 35.11.77.
33
35.11.77. Reserve til erhvervsinitiativer
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
20. Reserve til opfølgning på vækst-
teams
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
15,5
F
2021
-
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
15,5
15,5
-
-
-
-
-
-
-
-
20. Reserve til opfølgning på vækstteams
Der blev på finansloven for 2019 afsat en reserve på 30,0 mio. kr. i 2019, 45,0 mio. kr. i 2020
og 65,0 mio. kr. årligt i 2021 og 2022 til opfølgning på vækstteams. Reserven er delvist ned-
skrevet og delvist udmøntet til initiativer vedr. vækstplan for kreative erhverv, til finansiering af
regeringsstrategi for ingrediensbranchen og regeringens vækstplan for handel og logistik.
Som led i Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om
klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af juni 2020 er reserven nedskrevet med
17,5 mio. kr. i 2021 og 17,2 mio. kr. i 2022.
35.11.78. Reserve til etablering af fængselspladser i udlandet
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Reserve til etablering af fæng-
selspladser i udlandet
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
-
R
2019
-
B
2020
20,0
F
2021
20,0
BO1
2022
-
BO2
2023
-
BO3
2024
-
-
-
-
-
20,0
20,0
20,0
20,0
-
-
-
-
-
-
10. Reserve til etablering af fængselspladser i udlandet
Der blev på finansloven for 2019 afsat en reserve på 10,0 mio. kr. i 2019 og 20,0 mio. kr.
årligt i 2020 og 2021 til etablering af fængselspladser i udlandet.
35.12. Momsrefusion
35.12.01. Ikke-fradragsberettiget købsmoms, drift
Udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms for statsinstitutioner og selvejende institutioner
under Børne- og Undervisningsministeriet samt sektorforskningsinstitutionerne under Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet afholdes ved træk på momsreserven og optages på statsregnskabet
for 2021. Formålet med momsrefusionsordningen er at sikre konkurrencelighed mellem statslig
egenproduktion og privat produktion for så vidt angår momsforhold. På regnskabet optages
købsmomsen på denne konto og ikke i den enkelte institutions bevillingsafregning.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0036.png
34
Særlige bevillingsbestemmelser:
Regel der fraviges
eller suppleres
BV 2.4.7.
§ 35.12.01.
Beskrivelse
Købsmoms vedrørende viderefakturerede IT-ydelser og IT-anskaffelser
fra Folkekirkens IT til Kirkeministeriet refunderes.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Refusion af ikke-fradragsberetti-
get købsmoms, drift
Udgift ...................................................
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
8.055,1
R
2019
8.272,6
B
2020
8.226,5
F
2021
8.292,3
BO1
2022
8.292,3
BO2
2023
8.292,3
BO3
2024
8.292,3
8.055,1
8.055,1
8.272,6
8.272,6
8.226,5
8.226,5
8.292,3
8.292,3
8.292,3
8.292,3
8.292,3
8.292,3
8.292,3
8.292,3
10. Refusion af ikke-fradragsberettiget købsmoms, drift
Driftsudgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms for statsinstitutioner og selvejende insti-
tutioner under Børne- og Undervisningsministeriet samt sektorforskningsinstitutionerne under
Uddannelses- og Forskningsministeriet afholdes ved træk på denne momsreserve.
35.12.02. Ikke-fradragsberettiget købsmoms, anlæg
Udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms for statsinstitutioner og selvejende institutioner
under Børne- og Undervisningsministeriet samt sektorforskningsinstitutionerne under Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet afholdes ved træk på momsreserven og optages på statsregnskabet
for 2021. Formålet med momsrefusionsordningen er at sikre konkurrencelighed mellem statslig
egenproduktion og privat produktion for så vidt angår momsforhold. På regnskabet optages
købsmomsen på denne konto og ikke i den enkelte institutions bevillingsafregning.
Særlige bevillingsbestemmelser:
Regel der fraviges
eller suppleres
BV 2.4.7.
Beskrivelse
Købsmoms vedrørende viderefakturerede IT-ydelser og IT-anskaffelser
fra Folkekirkens IT til Kirkeministeriet refunderes.
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Udgiftsbevilling ...........................................
10. Refusion af ikke-fradragsberetti-
get købsmoms, anlæg
Udgift ...................................................
40. Statslig momsrefusionsudgift ........
49. Reserver og budgetregulering .......
R
2018
2.357,4
R
2019
2.677,3
B
2020
2.317,3
F
2021
2.335,8
BO1
2022
2.335,8
BO2
2023
2.335,8
BO3
2024
2.335,8
2.357,4
2.357,4
-
2.677,3
2.677,3
-
2.317,3
-
2.317,3
2.335,8
-
2.335,8
2.335,8
-
2.335,8
2.335,8
-
2.335,8
2.335,8
-
2.335,8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
§ 35.12.02.10.
35
10. Refusion af ikke-fradragsberettiget købsmoms, anlæg
Anlægsudgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms for statsinstitutioner og selvejende in-
stitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet samt sektorforskningsinstitutionerne under
Uddannelses- og Forskningsministeriet afholdes ved træk på denne momsreserve.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 542: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2237799_0040.png
fm.dk