20. august 2020
J.nr. 2020-019-0006
Dok.nr. 246812
AD
Nyhedstekst til Datatilsynets hjemmeside om brud på
persondatasikkerheden i Datatilsynet
Brud på persondatasikkerheden hos Datatilsynet
Datatilsynet har konstateret, at en mængde af tilsynets papiraffald, som skulle have været
makuleret, i en periode har været bortskaffet som almindeligt papiraffald.
Datatilsynet er i starten af august blevet opmærksom på et brud på persondatasikkerheden på
tilsynets egne lokaler i Valby.
Sagen omfatter fysiske dokumenter, som kan have indeholdt fortrolige og følsomme oplysnin-
ger om borgere, medarbejdere m.m. Der er tale om materiale, som ellers opbevares elektro-
nisk i Datatilsynets systemer, men som i forbindelse med tilsynets sagsbehandling er blevet
printet af tilsynets medarbejdere, når de f.eks. har skullet drøfte en sag internt i tilsynet eller
læse korrektur på et udkast til et brev eller et notat. Materialet er herefter blevet smidt ud i en
beholder i den tro, at dette papiraffald ville blive makuleret. En medarbejder fra Datatilsynet
har imidlertid konstateret, at det i stedet er blevet bortskaffet som almindeligt papiraffald. Det
indebærer, at papiraffaldet har været opbevaret i en container i et aflåst affaldsrum, som byg-
ningens servicepersonale og det vognmandsfirma, der har hentet affaldet og kørt det til gen-
brug, har haft adgang til.
"Det er dybt beklageligt. Vi stiller høje krav til både virksomheder og andre myndigheder om
at passe godt på danskernes personoplysninger, og derfor er det meget uheldigt, at vi selv
ikke har skilt os af med denne del af Datatilsynets papiraffald på en passende måde, siger Mia
Staal Klintrup, som er databeskyttelsesrådgiver i Datatilsynet, og tilføjer:
"Intet tyder på, at papiraffaldet er kommet i de forkerte hænder, og det er vi lettede over, men
det ændrer ikke på, at sådan en fejl ikke må ske. Derfor har vi nu gennemgået vores retnings-
linjer og indskærpet procedurerne, ligesom vi selvfølgelig har sørget for, at papiraffaldet frem-
over bliver håndteret korrekt."
Bruddet har stået på i perioden fra februar, hvor Datatilsynet flyttede til nye lokaler, til august,
hvor en medarbejder blev opmærksom på problemet. Fra midten af marts til midten af juni har
problemstillingen dog ikke været aktuel, da alle medarbejdere i denne periode arbejdede hjem-
mefra grundet COVID-19. Der er ingen indikationer på, at personoplysninger skulle være kom-
met uvedkommende i hænde.