Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 519
Offentligt
2228919_0001.png
Dato: 17. juni 2020
Afrapportering på handlingsplan for nedbringelse af sagsbehold-
ningen på personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndig-
heden – maj 2020
I forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål D den 27. august 2019 i Folketingets
Retsudvalg fremlagde justitsministeren Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan
for nedbringelse af sagsbeholdning og sagsbehandlingstid på personfarlig kriminalitet.
Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdig-
hedskrænkelse, røveri og trusler.
På kort sigt er formålet med handlingsplanen at sikre, at
alle
sager om personfarlig krimi-
nalitet konsekvent tildeles den højeste prioritet, og at forurettede underrettes om behand-
lingen af deres sag. Handlingsplanens initiativer skal samtidig reducere den historisk høje
sagsbeholdning i politi og anklagemyndighed og sikre, at der fremover skabes et balance-
ret gennemløb i sagsbehandlingen, sådan at sagsophobningen på personfarlig kriminalitet
bremses, de nuværende sagsbunker og de ældste sager håndteres, og sagsbehandlingsti-
den på området nedbringes.
Varige nedbringelser af sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden forudsætter en lang-
sigtet og konsekvent prioritering af både den personfarlige kriminalitet og straffesagsom-
rådet generelt, hvilket i handlingsplanen er konkretiseret i følgende elementer:
Med udgangen af 2020 er beholdning, alder og sagsbehandlingstid i sager om
personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndigheden reduceret med 20 pct.
i forhold til første halvår 2019
Personfarlig kriminalitet prioriteres konsekvent højest i den daglige visitation af
indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager
Politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger underrettet – se-
nest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet skal
borgeren underrettes om status og videre forløb.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten præsenterer i nærværende notat en status på handlingspla-
nens fremdrift med udgangen af maj 2020 – både centralt hos Rigspolitiet og Rigsadvoka-
ten, hos de regionale statsadvokater samt decentralt i politikredsene. Rigspolitiet og Rigs-
advokaten afrapporterede status på handlingsplanen første gang ved udgangen af oktober
2019, jf. notat af 5. november 2019 om
”Afrapportering på handlingsplan for nedbrin-
gelse af sagsbeholdningen på personfarlig kriminalitet i politiet og anklagemyndigheden
– oktober 2019”,
og de månedlige afrapporteringer findes på Rigspolitiets og Rigsadvo-
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0002.png
katens hjemmeside. Status på statsadvokaternes tilsyn med handlingsplanen afrapporteres
særskilt hvert kvartal. Rigsadvokatens 2. afrapportering på tilsynet med handlingsplanen
af 27. maj 2020 dækker perioden januar – marts 2020 og er afgivet i forlængelse af Rigs-
politiets og Rigsadvokatens fælles afrapportering for april måned 2020.
Resultatet for maj 2020 viser, at politikredsene samlet set er godt på vej til en nedbrin-
gelse med 20 pct. ved udgangen af 2020. I maj måned ses et fald i alderen for sager uden
sigtelse og sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmålet. Alderen på begge sagsbehold-
ninger har været et fokuspunkt for Rigspolitiet og Rigsadvokaten – ikke mindst i de sene-
ste måneder, hvor alderen på de to beholdninger har været stigende.
Det er fortsat for tidligt at fastslå konsekvenserne af Covid-19 for sagsbehandlingen, her-
under i hvilket omfang sager om personfarlig kriminalitet eventuelt er påvirket. Udviklin-
gen i april og maj 2020 kan tyde på, at politikredsene i maj måned i højere grad har haft
mulighed for at behandle sager om personfarlig kriminalitet, selvom der fortsat er udfor-
dringer på især målsætningerne for den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmel-
delser uden sigtelser, hvilket senere hen vil kunne få konsekvenser for den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid. Rigsadvokaten og Rigspolitiet vil i resten af 2020 have fuld fo-
kus på at sikre, at ambitionen om en samlet nedbringelse med 20 pct. ved udgangen af
2020 indfries, og at sagsbehandling af personfarlig kriminalitet fortsat vil have højeste
prioritet.
I det følgende gennemgås handlingsplanens enkelte elementer samt den foreløbige status
på fremdrift på implementering og målopfyldelse.
Side 4
Mål for sager vedrørende personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politiets og anklagemyndighedens sagsbeholdning og sags-
behandlingstid i sager om personfarlig kriminalitet med udgangen af 2020 skal være re-
duceret med 20 pct.
Status på målopfyldelsen for politi og anklagemyndighed fremgår nedenfor.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0003.png
Tabel 1: Målopfyldelse for maj 2020
Sagsbehandlingstid (dage)
Anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
3.207
2015
4.605
2016
2017
2018
9.009
2019
9.096
1. halvår
2014
134
2015
137
2016
143
2017
151
2018
149
2019
242
Side 4
Januar-maj
2020
170
194
24
Sagsbeholdning (antal)
Sager uden sigtelse
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
Ultimo
maj 2020
6.217
7.277
1.060
7.491 11.171
-
-
5.621
6.235
11.188
8.986
7.079
7.189
110
Alder på sagsbeholdning (dage)
Sagsbeholdning uden sigtelse
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
Sigtelser uden tiltale
Mål – dec. 2020
Difference mellem mål og status
1. halvår
2014
158
2015
140
2016
146
2017
164
2018
172
2019
184
Ultimo
maj 2020
183
147
-36
-
-
126
140
213
184
137
147
10
Note:
Data for 2014 - 1. halvår 2019 er fra det berigtigede faktaark pr. 27. september 2019. Data for status pr. maj 2020 er fra den 15.
juni 2020.
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål er faldet fra 242
dage i gennemsnit i 1. halvår 2019 til 170 dage i gennemsnit i de fem første måneder i
2020,
jf. tabel 1.
Dette er 24 dage mindre end målet om en reduktion på 20 pct. ved ud-
gangen af 2020. Det bemærkes, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 1. halvår 2019
var længere end normalt, da de fleste af de såkaldte Umbrella-sager afventede en afgø-
relse i Højesteret (som faldt i januar 2019), før der blev rejst tiltale.
Beholdningen af verserende anmeldelser uden sigtelse er faldet fra 9.096 i 1. halvår til
6.217 i maj 2020. Det er 1.060 sager under målsætningen for december 2020. Den gen-
nemsnitlige alder på sagsbeholdningen uden sigtelser er i maj faldet med 9 dage til 183
dage, hvilket er 36 dage fra målet med udgangen af 2020.
Beholdningen af verserende sager med sigtelser uden tiltale er faldet fra 8.986 sager i 1.
halvår 2019 til 7.079 sager i maj 2020, hvilket er 110 sager under målet for december
2020. Der ses dog en stigning fra april 2020, hvor antallet af sager med sigtelser uden
tiltale var 6.875. Dertil bemærkes, at den gennemsnitlige alder på sagsbeholdningen af
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0004.png
sager med sigtelse uden tiltale var 137 dage i maj 2020, hvilket er 10 dage mindre end
målet med udgangen af 2020.
Side 4
Figur 1: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i 2019- Figur 2: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2020 fordelt på måneder – personfarlig kriminalitet
2020 fordelt på måneder – personfarlig kriminalitet
Note: Figur 1 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 2 omfatter tiltaler, øvrige
afgørelser og bøder opgjort som antal forhold. En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en
person sigtet på en sag. Der kan være flere personer sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor
efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan påvirke antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig
for de enkelte måneder som følge af efteropdateringer af sagerne i POLSAS. Data er fra den 15. juni 2020.
Antallet af anmeldelser vedrørende personfarlig kriminalitet er faldet markant fra januar
til april 2020, men herefter ses en stigning i anmeldelser for maj måned. Det bemærkes, at
der generelt ses et fald i straffelovsanmeldelser fra januar til maj 2020 og særligt i perio-
den fra nedlukningen af en række samfundsinstitutioner som følge af covid-19-situatio-
nen. Samtidig er der i maj sket en stigning i sager med sigtede, mens antallet af henlæg-
gelser er faldet siden april 2020,
jf. figur 1 og 2.
På tværs af landet har politikredsene reduceret i beholdningen af anmeldelser uden sig-
telse siden handlingsplanens ikrafttrædelse,
jf. tabel 2.
De fleste kredse har også reduceret
beholdningen af sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål siden handlingsplanens
ikrafttrædelse, dog med undtagelse af Midt- og Vestsjællands Politi og Bornholms Politi.
Sidstnævntes beholdning er dog relativt begrænset sammenholdt med de øvrige politik-
redse (13 sager pr. 15. juni 2020).
For så vidt angår alderen for både anmeldelser uden sigtelser og sigtelser uden afgørelse
af tiltalespørgsmålet er den faldet fra april 2020 til maj 2020 i de fleste kredse. Kun få
kredse oplever mindre stigninger i alderen på anmeldelser uden sigtelser.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0005.png
Tabel 2 - Kredsvis målopfyldelse: Målopfyldelse fordelt på politikredse
Anmeldelser uden sigtelse
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Sigtelser uden afgørelse af tiltalespørgsmål
Kreds
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Danmark i alt
Baseline
490
804
775
822
1.073
1.001
581
395
923
429
1.683
10
8.986
Antal
Mål
335
594
543
637
858
716
464
316
565
300
1.236
6
6.570
Status Difference
440
-105
768
-174
626
-83
619
18
709
149
694
22
412
52
529
-213
529
36
395
-95
1.345
-109
13
-7
7.079
-509
Baseline
148
173
135
211
161
168
138
139
296
130
213
74
184
Baseline
363
639
419
311
456
899
572
834
934
553
3.095
21
9.096
Antal
Mål
235
511
311
227
323
681
398
466
730
443
2.462
9
6.796
Status Difference
244
-9
456
55
292
19
227
0
360
-37
632
49
382
16
529
-63
757
-27
410
33
1.915
547
13
-4
6.217
579
Baseline
112
133
143
109
128
164
129
156
202
123
253
78
184
Side 4
Alder (dage)
Mål Status Difference
75
72
3
106
113
-7
124
125
-1
89
88
1
126
120
6
137
149
-12
111
119
-8
147
139
8
147
196
-49
89
87
2
190
298
-108
49
81
-32
147
183
-36
Alder (dage)
Mål Status Difference
117
109
8
147
94
53
137
140
-3
147
202
-55
147
144
3
135
133
2
88
82
6
96
135
-39
122
154
-32
85
73
12
170
167
3
128
124
4
147
137
10
Sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
Baseline
Mål
Kreds
Nordjyllands Politi
230
140
Østjyllands Politi
188
173
Midt- og Vestjyllands Politi
177
140
Sydøstjyllands Politi
192
176
Syd- og Sønderjyllands Politi
201
193
Fyns Politi
193
194
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
142
154
Midt- og Vestsjællands Politi
217
147
Nordsjællands Politi
408
286
Københavns Vestegns Politi
200
141
Københavns Politi
327
235
Bornholms Politi
73
37
Danmark i alt
242
194
Status Difference
115
25
162
11
114
26
138
38
232
-39
167
27
117
37
165
-18
219
67
115
26
233
2
52
-15
170
24
Note til tabel 2: Baseline for 1. halvår er fastlagt ud fra datagrundlaget for udarbejdelsen af handlingsplanen, og målet er
fastsat og fordelt mellem politikredsene herefter. Status og difference er opdateret pr. 15. juni 2020. Data er opgjort
dynamisk.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0006.png
Personfarlig kriminalitet har højeste prioritet
Handlingsplanen fastslår, at den personfarlige kriminalitet skal prioriteres konsekvent
højest i den daglige visitation af indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager.
Derfor har politiet og anklagemyndigheden i handlingsplanen besluttet at iværksætte føl-
gende tiltag:
Politikredsene har et elektronisk værktøj (en såkaldt elektronisk sagsstyrings-
reol), som skal sikre et dagligt overblik over antallet af sager, deres respektive
alder samt aktuelle status og placering. Dette gør, at politiet og anklagemyndig-
heden altid har et aktuelt overblik, der understøtter den konsekvente prioritering
af sagerne om personfarlig kriminalitet.
Samtidig sikrer de eksisterende ambitiøse mål for sager om vold og voldtægt (jf.
målene for de såkaldte VVV-sager), at disse sager konsekvent prioriteres højest,
samt at de nytilkomne sager håndteres på trods af oprydningsindsatser på gamle
sager.
Som et nyt initiativ har de regionale statsadvokater indført et særligt tilsyn med
sager, hvor der har været rejst sigtelse i lang tid. Tilsynet skal sikre, at der i alle
tilfælde er tilstrækkelig fremdrift i behandlingen af sagerne. Ordningen indebæ-
rer blandt andet, at politikredsene pålægges at orientere statsadvokaterne om
alle sager om personfarlig kriminalitet, hvor der er rejst sigtelse, men efter 12
måneder endnu ikke er truffet afgørelse om tiltalespørgsmålet. Politikredsene
skal i disse tilfælde forklare sagsforløbet, og statsadvokaten kan konkret be-
stemme, at der skal tages nye sagsskridt for at sikre fremdrift i sagen.
De regionale statsadvokater har herudover skærpet det tilsynsmæssige fokus på
politiets behandling af anmeldelser om personfarlig kriminalitet, hvor der ikke
er sket sigtelse, selv om der er gået lang tid. Statsadvokaternes tilsyn med disse
sager vil blandt andet blive gennemført i form af målrettede tilsynsmøder og
stikprøvekontroller.
Side 4
Status på implementeringen af ovenstående initiativer er følgende:
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har fortsat et stort fokus på implementeringen af hand-
lingsplanen og dens målsætninger over for politikredsene. Planen drøftes løbende i Kon-
cernledelsen for politi og anklagemyndighed, ligesom Rigsadvokaten i fællesskab med
Rigspolitiet afholder månedlige videomøder med advokaturchefer i politikredsene og de
regionale statsadvokater for at sikre det rette fokus. Videomøderne har dog været sat på
pause i perioden fra marts til maj 2020 som følge af situationen med Covid-19. Møderne
genoptages i slutningen af juni 2020.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet arbejder videre med at tilpasse eksisterende ledelsesinfor-
mation, så politikredsene har adgang til aktuel ledelsesinformation til driftsstyring, under-
retning og løbende opfølgning på de sager og sigtelser, der er omfattet af handlingspla-
nen.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0007.png
For en uddybet status på tiltag implementeret i Rigspolitiet, hos Rigsadvokaten, hos de
regionale statsadvokater og politikredsene kan der henvises til afrapporteringen for okto-
ber måned 2019.
Side 4
Underretning af forurettede i sager om personfarlig kriminalitet
Handlingsplanen fastslår, at politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede bor-
ger underrettet. Senest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig krimina-
litet skal borgeren således underrettes om status og sagens videre forløb. Derfor har poli-
tiet og anklagemyndigheden besluttet at iværksætte følgende:
Der er indført en ordning, hvor politiet eller anklagemyndigheden, når der er for-
løbet seks måneder fra tidspunktet for anmeldelsen i sager om personfarlig krimi-
nalitet, uden at der er truffet afgørelse i sagen, skal tage kontakt til den foruret-
tede borger og orientere om sagens forløb. I det omfang det er muligt, skal poli-
tiet og anklagemyndigheden orientere den forurettede om det forventede tids-
punkt for sagens afgørelse og om andre forhold, der kan være relevante for den
forurettede. Orienteringen skal ske i alle tilfælde, hvor den forurettede ikke alle-
rede er orienteret om sagens forløb mv. af en kontaktperson i medfør af kontakt-
personordningen.
I forhold til den konkrete behandling af straffesagerne er der i bekendtgørelse nr.
1108 af 21. september 2007 og afsnittet i Rigsadvokatens meddelelse om vejled-
ning af forurettede fastsat retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens
pligt til at vejlede og orientere forurettede i straffesager og til at udpege en kon-
taktperson for forurettede. Der er via de regionale statsadvokater iværksat et til-
syn med, at disse retningslinjer og den nye underretningsordning følges.
Status på implementeringen af ovenstående initiativer er følgende:
Rigspolitiet følger løbende op på, at underretningspligten overholdes. Politikredsene
havde på landsplan medio juni 2020 gennemført underretning i 66 pct. af de sager, hvor
der skal ske underretning,
jf. tabel 3.
Tabellen viser den procentvise andel af underret-
ningspligtige sager, hvor der er foretaget underretning. Det bemærkes, at der er tale om et
øjebliksbillede, da der hver dag tilgår nye underretningspligtige sager, samt er sager, hvor
underretning er gennemført.
Andelen af gennemførte underretninger ligger i maj måned lavere, end den gjorde i april
2020, hvor der blev gennemført underretning i 75 pct. af de sager, hvor der skal ske un-
derretning. Rigspolitiet og Rigsadvokaten følger området løbende, og der vil være tyde-
ligt fokus på at hæve andelen af gennemførte underretninger i løbet af den næste måned.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0008.png
Tabel 3 – Status på underretning i sager om personfarlig kriminalitet pr. 15. juni
2020
Kreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
Danmark i alt
Andel af gennemførte underretninger
89 pct.
59 pct.
97 pct.
60 pct.
57 pct.
60 pct.
67 pct.
69 pct.
51 pct.
87 pct.
68 pct.
89 pct.
66 pct.
Side 4
KILDE: Rigspolitiet, QlikView, Udvidet personfarlig kriminalitet - underretning, dynamiske data. Data trukket 15. juni 2020.
Det kan oplyses, at det har været nødvendigt at tilpasse registreringen af underretningen,
så politikredsene hele tiden kan følge de relevante sager, som de skal underrette i. Derfor
anvendes disse dispositionskoder også til at registrere, hvis der ikke er en relevant foru-
rettet at underrette. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor der er afsagt trusler, der
ikke er personhenførbare (for eksempel mod politiet mere generelt), hvor forurettede ikke
kan identificeres (typisk sager om børneporno) eller i sager, hvor forurettede er død, og
der ikke er relevante pårørende at underrette. Politikredsene har registreret, at der ikke er
en relevant forurettet at underrette 199 gange i maj 2020. De regionale statsadvokaters
tilsyn med underretningspligten indebærer bl.a. et tilsyn med, at der bliver underrettet i de
rigtige sager – herunder om der er en relevant forurettet at underrette.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Orientering om opfølgning for maj på Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet, fra justitsministeren
2228919_0009.png
Bilag 1
Opgørelse af udviklingen i anden kriminalitet
Prioriteringen af sager om personfarlig kriminalitet vil få betydning for behandlingen af
andre straffesager. Dette er særligt tilfældet i anklagemyndigheden, der med den nuvæ-
rende ressourcesituation ikke har mulighed for at behandle flere sager, men som alene
kan prioritere ressourcerne til forskellige typer af sager. Også i den anledning følger
Rigspolitiet og Rigsadvokaten løbende den generelle kriminalitetsudvikling. Figur 3 og 4
viser udviklingen i behandlingen af henholdsvis anmeldelser, sigtelser og henlæggelser
(figur 3) samt tiltaler, øvrige afgørelser og bøder (figur 4) i 2020 fordelt på måneder. Fi-
gurerne omfatter al kriminalitet bortset fra personfarlig kriminalitet og færdselssager, da
antallet af færdselssager fylder meget antalsmæssigt sammenlignet med de resterende
straffesager.
Side 4
Figur 3: Anmeldelser, henlæggelser og sigtelser i Figur 4: Tiltaler, bøder og øvrige afgørelser i 2019-
2019-2020 fordelt på måneder – al anden kriminalitet 2020 fordelt på måneder – al anden kriminalitet
ekskl. Færdsel
ekskl. Færdsel
Note:
Figur 3 omfatter anmeldelser, sigtelser og henlæggelser opgjort som antal sager, og figur 4 omfatter tiltaler, øvrige
afgørelser og bøder opgjort som antal forhold. En sag svarer til et journalnummer i POLSAS, og et forhold svarer til en
person sigtet på en sag. Der kan være flere personer sigtet i en sag/flere forhold i en sag. Data er opgjort dynamisk, hvorfor
efteropdateringer af sagerne i POLSAS kan påvirke antallet af sager og forhold bagud i tid. Figurerne kan således ændre sig
for de enkelte måneder som følge af efteropdateringer af sagerne i POLSAS. Data er fra den 15. juni 2020.