
 

 
Side 1 | 2 

I brev af 19. februar 1998 bad Retsudvalgets daværende formand ombuds-

manden om at orientere udvalget, når ombudsmanden blev opmærksom på, 

at begrebet ”ombudsmand” eventuelt blev anvendt i strid med bestemmelsen 
i ombudsmandslovens § 30. 

 

I den forbindelse gør jeg opmærksom på, at det fremgår af en række artikler 

mv. på www.dr.dk, at DR’s lytter- og seerredaktør anvender betegnelsen 

”DR’s ombudsmand”.  
 

Jeg henviser f.eks. til DR’s lytter- og seerredaktørs halvårsrapport for 2. 

halvår 2018, s. 2 samt følgende tre artikler: 

 

https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/publikationer 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/om-redaktoeren-0 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-jeg-klage-til-lyt-

ternes-og-seernes-redaktoer 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/rigtigt-af-dr-

nyheder-beklage-nytaarsudtalelse 

 

Jeg vedlægger kopi af halvårsrapporten og de tre artikler til orientering.  

 

Jeg gør endvidere opmærksom på, at det af en artikel på www.licitationen.dk 

af 27. september 2019 fremgår, at Københavns stadsarkitekt omtaler sig selv 

som en ”arkitekturens ombudsmand”.  
 

 

30. september 2019 
 

 

 

Dok.nr. 12/02394-30/ADJ  

Bedes oplyst ved 

henvendelse  

 

+ bilag  

 

Folketingets 

Ombudsmand  

Gammeltorv 22 

1457 København K 

33 13 25 12 

www.ombudsmanden.dk 

post@ombudsmanden.dk 

 

Personlig henvendelse: 

Man.-fre. 10-14 

Telefontid: 

Man.-tors. 9-16 

Fre. 9-15 

Folketinget, Retsudvalget 
Christiansborg 

1240 enhavn K 

 

Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del -  Bilag 5

Offentligt

http://www.dr.dk/
https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/publikationer
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/om-redaktoeren-0
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-jeg-klage-til-lytternes-og-seernes-redaktoer
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-jeg-klage-til-lytternes-og-seernes-redaktoer
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/rigtigt-af-dr-nyheder-beklage-nytaarsudtalelse
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/rigtigt-af-dr-nyheder-beklage-nytaarsudtalelse
http://www.licitationen.dk/


 

 
Side 2 | 2 

Jeg henviser til følgende: https://www.licitationen.dk/ar-

ticle/view/678725/ny_stadsarkitekt_vil_vaerne_om_kobenhavns_byliv. Jeg 

vedlægger kopi af artiklen til orientering. 

 

Jeg bemærker dog i den forbindelse, at stadsarkitekten på Københavns 

Kommunes hjemmeside ikke ses omtalt som ombudsmand.  

Med venlig hilsen 

 
 

https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny_stadsarkitekt_vil_vaerne_om_kobenhavns_byliv
https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny_stadsarkitekt_vil_vaerne_om_kobenhavns_byliv


Skilleark

Dokumentnummer: 12/02394-30



Ny staasar1tet vi verne om Kobenhavns bylrv - L1citationen Page 1 of 5

Ny stadsarkitekt vil værne om Københavns

byliv

i Af  Peter Kargaard

Tip redaktionen om en historie

27. september 2019 00:05

. ';

a

Camilla van Deurs ved Københavns havnefront. - Som den eneste embedsmand har jeg en uafhængig

stemme. Jeg må være fagligt uenig med embedsmænd og politikere. Det er en stor tillidsgave at få.

(Foto: John Ehbrecht)

Camilla van Deurs har hele den mangfoldige danske

hovedstad som arbejdsplads. Hun ser det som et enormt

privilegie at kunne være byens og arkitekturens uvildige

ombudsmand

Camilla van Deurs kan efter godt et halvt år i jobbet som Københavns nye

stadsarkitekt sa smt gore status. Selv om der stadig er meget at lære.

erkender hun.

Hjemmesiden bruger cookies

visamtdKalemlavn-eapsto maaski net9 ecd250om elasloejdereairvaltningen og OK

detaljer

https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny _stadsarkitekt_ vil_ vaerne_om_ko... 30-09-2019



Ivy staasar1tet vii verne om Kobenhavns byluv- L1citationen Page 2 of 5

med 40.0oo sager om aret hos Teknik og Miljo-forvaltningens fire afdelinger,

der har med byens arkitektur, drift og vedligeholdelse at gøre. Med så mange

sager, handler det om at vælge, siger hun, mens hun kanter sig ind i sin bil ved

Københavns Rådhus, og vi begiver os ud i hendes elskede hovedstad

- Jeg ville gerne kunne gå rundt i byen medjer. Men jeg var tæt på selv ved at

blive en del af statistikken for alvorlige højresvingsulykker, da jeg i foråret blev

kørt ned af en bilist. der efterfølgende stak af, fortæller hun.

Heldigvis tyder alt på, at Camilla van Deurs snart kan smide krykkerne.

Men oplevelsen åbner for en snak om, at der er stadig er et stykke vej til

opfyldelse af drømmen om en fuldstændig sikker by for de bløde trafikanter.

- Jeg vil trods alt sige, at vi i dag høster frugten af 50 års politik for byen, der har

peget i en retning. Der har været udsving undervejs, men overordnet har vi

været enige om, at vi ville have en by, der er meget børnevenlig, har fokus på

cyklisme (49 pct. af københavnerne cykler til arbejde, red.) og de bløde

trafikanter. Og der har været fokus på de almene boliger, for dermed at skabe

adgang til byen, siger hun.

Og det er i arbejdet med alt det. at hun føler sig både heldig og privilegeret i

det nye job, hun 1. februar overtog fra Tina Saaby. Dermed sagde hun farvel til

en tilværelse hos Gehl Architects, hvor hun har været i 11 år, senest som

direktør og partner.

- Jeg har berøring med alle de forskellige forvaltninger, der har med byggeri at

gøre. I går talte jeg for eksempel med gadetjenesten i Socialforvaltningen, der

arbejder med de mest sårbare, hjemløse og narkomaner, og hvordan vi kan

inddrage deres og gademedarbejdernes erfaringer fra byrummet, nr vi for

eksempel skal bygge nyt.

Overraskende komplekst

Som tværgående figur på Rådhuset har hun desuden en særstatus:

Hjemmesiden bruger cookies

Vi samler statistik på vores portaler ved hjaelp af cookies for hele tiden at kunne forbedre din oplevelse. Vis OK

detaljer

https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny_stadsarkitekt_ vil_ vaeme _om_ ko... 30-09-2019



Ny stadsark1tekt vil værne om Københavns byliv - Licitationen Page 3 of5

Camilla van Deurs

Erhvervserfaring {uddrag):

1. februar 201g-: Stadsarkitekt i København

2014-2019: Director & Team Lead Design,

Gehl Architects.

2013-2019: Partner. Gehl Architects

2011-2013: Associate, Gehl Architects

2008-2010: Projektleder, Gehl Architects

2002-2003: Landskabsarkitekt, Svend

Kierkegaard Landskabsarkitekter MDL

1999-2002: Studiejob og praktik, C.F.

Møllers Tegnestue København

1999: Studiejob, Slots- og

Ejendomsstyrelsen

Uddannelse:

2010 : Ph.d. "Udformning og brug af uderum

i nyere dansk boligbyggeri", Center for

Byrumsforskning, Kunstakademiets

Arkitektskole. finansieret af Realdania

2002 : Master of Architecture, Afdeling 4

(ByBygning), Kunstakademiets

Arkitektskole

2001: International Urban Design

Workshop, Berkeley University, Californien,

USA

1996 : Sproglig Student, Slagelse

Gymnasium og HF

- Jeg er en af de eneste. der er gennemgående og arbejder på tværs af

afdelingerne. Derfor kan jeg for eksempel pege på, at i den og den sag kan der

være en fordel i.at nogle i forskellige afdelinger taler sammen. siger hun, mens

vi bevæger os rundt i byen, blandt andet til Islands Brygge, hvor hun selv har

boet.

Hun gør hele tiden gør opmærksom på gamle detaljer og nye påfund.

Mens vi nærmer os hendes kontor i Njalsgade siger hun for eksempel:

- Jeg er helt vild med de nye hojere altaner i mange etageejendomme, der

nærmest fungerer som små glasudestuer. De giver mere plads, mere lys og

forlaenqer sommeren for beboerne.
Hjemmesiden bruger cookies

Vi samler statistik pa vores portaler ved hjelp af cookies for hele ticden at kunne forbedre din oplevelse. Vis OK

detalilar det overrasket dig,at det er sa stor en maskine?

https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny _stadsarkitekt_ vil_ vaerne_om _ko... 30-09-2019



Ny stadsarkitekt vil væme om Københavns byliv - Licitationen Page 4 of 5

- Ja, kompleksiteten og at det er så stort. har måske overrasket lidt. Altså

skalaspørgsmålet og de mange grene af jobbet. Jeg skal for eksempel deltage

i et møde om Københavns berømte rødlige fortovsfliser. som har fået en

udfordring: Stenbruddet. hvor vi normalt får dem fra, er løbet tør.

Min tur til selv at tage ansvar

Der er med andre ord rigtig meget at forholde sig til for 42-arige Camilla van

Deurs. der har en Master of Architecture fra Kunstakademiets Arkitektskole i

2002 og har skrevet PhD om udformning og brug af uderum, hvilket. med

hendes egne ord, 'heldigvis var noget. som min forgænger også have meget

fokus på, og hvor jeg - blandt andet på den dejlige Krøyers Plads - har set

noget af det realiseret.'

- På Krøyers Plads findes alt. hvad der er godt i et byliv: vand. tegl. træer og

planter. Samt cafeliv, der kan virke som lidt af en kliche, men det virker, smiler

hun.

Den nye stadsarkitekt ved. hvor mange der er interesserede i hovedstadens ve

og vel. både i ind- og udland. Men hun føler sig ikke tynget af ansvaret. mens vi

oplever byen i solskinnet, og hun begejstret forteller om interessante detaljer,

historien og særligt vellykkede grønne byrum.

- Efter at have eksporteret København hos Gehl måtte jeg tage skeen i den

anden hånd og selv være med til at tage ansvar for at udvikle byen. siger hun,

og får også indskudt. at det af og til kan være en stor mundfuld. når der er

noget der hedder anlaegsloft og knivskarpe prioriteringer.

- Vi kæmper noget med anlægsloftet. På cykelstier alene er der behov for

vedligehold for 240 mio. kr, og vi har fået seks mio. Det siger lidt om behovet.

og betyder jo desværre. at tingene forfalder, siger hun.

Fremtidens multifunktionelle skoler

Også fremtidens trivsel for borgerne i hovedstaden er vigtig for hende. På den

netop overståede Lysets Dag, arrangeret af Dansk Center for Lys. fortalte hun

om det bløde nordiske lys. tusmørket og de lyse sommernætter. der er en del

af Københavns identitet. Hun er en stor fortaler for, at byen gor noget ved den

tiltagende lysforurening.

Hien8yens iiugkalg9xgplads tit stjernernes sker samtidig med, at Kobenhavn

Vi sanskatevadere err-byered ggandgi byiietf&retrhaalt; logsf al'rimneorkt ·fatesp2. VeOK
detaljer

https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny_stadsarkitekt_ vil_ vaerne_om_ko... 30-09-2019



Ny stadsark1tekt v1l verne om Kobenhavns bylrv - Licitationen Page 5 of 5

at bruge de bedste teknologier kan det ske på en baeredygtig made, siger hun.

Også på skoleområdet, spår hun travlhed i de kommende år:

- Skolerne i dag er jo meget mere end skoler. De er forsamlingshus, bibliotek,

legeplads. Man samler det hele i skolen. Det bliver kraftcentre i lokalområdet.

Som Skolen i Sydhavnen, der er aktiv nærmest døgnet rundt. Så selv om vi er

bundet af anlægsloft og andet, så bør der være plads til et nyt byrum om året.

Hvad kræver det at være med til at udvikle byen?

- Dels skaljeg selvfølgelig loyalt varetage Teknik og Miljøudvalgets og

Borgerrepræsentationens beslutninger og føre deres strategier ud i verden.

Men så har jeg også som den eneste embedsmand en uafhængig stemme. Jeg

må være fagligt uenig med embedsmænd og politikere. Og det er i

virkeligheden en stor tillidsgave at få. At det er blevet besluttet at man vægter

en arkitekturens ombudsmand. Altså en uvildig person, der kan tale byens og

bylivets sag.

Hvad skulle der til i de første seks måneder i det nye job?

- At bruge meget tid internt. Frem for at rejse må jeg lære folk, systemerne og

politikerne at kende. Så jeg skal lande, før jeg kan optræde på diverse

konferencer og andet, selv om det er sjovt. Jeg er jo en slags ambassadør for

alt. hvad der har med byens indretning og arkitekturen at gøre, siger hun. / / /

Les mere om Camilla van Deurs: Ho'huse bidra er s'eldent tit et odt b mil'o

Mere om: Camilla van Deurs

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Hjemmesiden bruger cookies

Vi samler statistik p? vores portaler ved hjalp af cookies for hele tiden at kunne forbedre din oplevelse. Vis OK

detaljer

https://www.licitationen.dk/article/view/678725/ny_stadsarkitekt_vil_vaerne_om_ko... 30-09-2019



Skilleark

Dokumentnummer: 12/02394-30



Om redaktøren IBrugernes redaktør IDR Page 1 of 9

BRUGERNESREDAKTØR

Om redaktøren

Lytternes og seernes redaktør bliver ofte beskrevet som en 'brugernes

ambassadør', som 'DR's interne ombudsmand' eller som 'DR's

vagthund'.

7; »»
. «. .. .' .=is

es "·«' ·r i'sE;;' »

.Jobbet varetages af Jesper Termansen, der er ansat af DR's bestyrelse og således arbejder uafhængigt af DR's daglige

ledelse. Kontakt redaktøren på lsrred@dr.dk. (Foto: Bjarne Berg i us Hermansen ,r,:,Type l)

21. JUNI 2011 KL. 15.55

BEMÆRK: ARTIKLEN ER MERE END 30 DAGE GAMMEL
[o] LÆSOP

Lytternes og seernes redaktør bliver ofte beskrevet som en  'brugernes

ambassadør',  som  'DR's interne ombudsmand'  eller som  'DR's

vagthund'.

Jobbet varetages af Jesper Termansen, der er ansat af DR's bestyrelse og

arbejder således uafhængigt af DR's daglige ledelse.

Jesper Termansen følger løbende med i, hvad der klages over, og om der

lyttes til kritikken. I halvårlige rapporter beskrives udviklingen og de

største sager. Den seneste top-20 liste over klager kan ses her

<htt ://www.dr.dk/OmDR/L ternes_o _seernes_redaktoer/kritikken

s_to _20/1020145401.htm>.

httns·//www cir.cik/etik-m1-rettelser/hn1Pemes-reciaktoer/om-reciaktoeren-0 10-09-?01 ()



Om redaktøren IBrugemes redaktør IDR Page 2 of9

Jesper Termansen er DR's ankeinstans, når det gælder klager over brud

p% DR's Programetik. I første omgang skal alle programklager besvares af

de relevante redaktioner. Men når det omhandler væsentlige brud på

god presseskik og DR's programetik, kan man klage videre til lytternes

og seernes redaktør, der så kan indstille til generaldirektøren at DR's

afgørelse ændres. Se hvordan det virker i praksis under ankesager

<htt ://www.dr.dk/OmDR/L ternes_o _seernes_redaktoer/Ankesa

er/20080714154941.htm>.

Redaktøren skriver også jævnligt klummer

<htt ://www.dr.dk/OmDR/L tternes_o _seernes_redaktoer/Klummer

/20061219092242.htm> og deltager i forskellige DR-programmer.

Kontakt redaktøren på lsrred@dr.dk

Brugernes redaktør lige nu

·- ··', - -.
·: \ .  ·.1.·•  •

l '•

A l
,__ i ,..\
j\.,-.{ I .•• __ <

is?

•.- ; -

"s

NYHEDER

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/om-redaktoeren-0 30-09-2019



Kan jeg klage til lytternes og seernes redaktør? IBrugernes redaktør IDR Page 1 of  5

BRUGERNESREDAKTØR

Kan jeg klage til lytternes og seernes

redaktør?

Ja. Her kan du se hvordan.

'-

Lytternes og seernes redaktor gennemgar klager som DR har svaret pa.

01. JAN. 2016 KL. 14.13 IOPDATERET 30. JUNI 2017 KL. 11.40

BEMÆRK: ARTIKLEN ER MERE END 30 DAGE GAMMEL
[o] LÆSOP

AIie brug ere af DR er velkomne til at henvende sig til lytternes og seernes

redaktør, uanset om du bare ønsker at drøfte en sag, sende en

kommentar eller naget tredje, kan dualtid kontakte lytternes og seernes

redaktør på: lsrred@dr.dk. Du er også velkommen til at ringe på: 35 20

3040.

Hvis du har en klage er den mest direkte vej til at sende en klage til DR er

gennem henvendelsessystemet: Det finder du på adressen: Du vil

derefter modtage svar fra den ansvarlige DR medarbejder. Adressen er

htt ://dr.custhel .com/ <htt ://dr.custhel .com/>

httns://www.dr.dk/etik-oa-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-ieg-klage-til-lvtternes-og... 30-09-2019



Kan jeg klage til lytternes og seernes redaktør? IBrugernes redaktør IDR Page 2 of 5

Hvis du hellere vil skrive et almindeligt brev, kan du sende det til:

DR Programservice, DR Byen, 0999 København C.

Hvis du ikke er tilfreds med svaret fra redaktionen, kan du kontakte

lytterens- og seernes redaktør med ønske om, at sagen bliver

gennemgået på ny.

Hvad kan jeg klage over?

Du kan klage til lytternes og seernes redaktør over forhold, der har med

programetik at gøre. (Du kan læse DRs programetik her

<htt ://www.dr.dk/etik-o -rettelser/dr-etik/drs-etik> ). Det kan være

ensidige programmer, forkerte oplysninger, fejlcitater og lignende. Men

du kan ikke klage over licens og teknik til lytternes og seernes redaktør.

Der må du henvende dig til DRs programservice:

htt ://dr.custhel .com/ <htt ://dr.custhel .com/>

Hvis du ikke er tilfreds med svaret fra DR?

Lytternes og seernes redaktør - også ka Idet DRs ombudsmand - har DRs

bestyrelse som arbejdsgiver netop for at understrege, at funktionen er

uafhængig af DRs ledelse. Lytternes og seernes redaktør gennemgår din

klage igen, vurderer om du har fået et tilfredsstillende svar og indstiller til

generaldirektør Maria Rørbye Rønn, der taget endelig stilling til, om DRs

etiske retningslinjer er overtrådt i den sag, du klager over.

Hvis du selv er part i en sag, hvad så?

Hvis du selv indgår i et program, en artikel eller lignende - mske er du

blevet omtalt, eller der er bragt billeder af dig, og du mener, at DR har

overtrådt god presseskik eller givet forkerte oplysninger, kan du gå

direkte til Pressenævnet og klage. Du kan også vælge at lade lytternes og

seernes redaktør undersøge sagen. Det udelukker ikke, at du senere kan

gå til Pressenævnet.

Pressenævnet bor: Strandgade 100 L, stuen, 1401 København K og har

telefon: 3315 5564. Du kan også finde Pressenævnet på:

www. ressenaevnet.dk <htt ://www. ressenaevnet.dk/>

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-ieg-klage-til-lytternes-0g... 30-09-2019



Kan jeg klage til lytternes og seernes redaktør? IBrugernes redaktør IDR Page 3 of 5

Kan jeg klage anonymt?

Nej, du skal oplyse dit for- og etternavn og gerne også en adresse og et

telefonnummer, så vi ved, hvem vi er i kontakt med. Du skal også meget

gerne oplyse en e-mailadresse. Vi bruger oplysninger til at komme i

kontakt med dig, så vi er sikre på, at vi har forstået, hvad klagen egentlig

drejer sig om. Det kan også undervejs være nyttigt, at vi kan holde dig

orienteret om, hvordan det går med din sag. DR er en offentlig institution,

hvor man også kan søge aktindsigt i klager. Så vi kan ikke garantere, at

der ikke er oplysninger vedrørende din klage, som DR er forpligtet til at

udlevere.

Når en ankesag er afgjort, så bliver den offentliggjort på dr.dk, men dit

navn vil ikke fremgå. Det vil din mailadresse eller andre

personoplysninger heller ikke. Men det, du har skrevet til DR og klaget

over, vil stå i den skriftlige fremstilling af sagen. Når hele processen er

slut, og der er truffet en afgørelse, bliver den lagt ud til offentligheden på

dr.dk. Som oftest giver det anledning til presseomtale

Interesserede kan således læse, hvad du klager og skriver til DR, men

ikke hvem du er.

Hvad sker der, når lytternes og seernes redaktør tager min sag op?

Når lytternes og seernes redaktør tager din sag op, skal hankende både

din klage til bunds, og han skal ind hente svar fra DRs redaktion om

samme - måske endda i flere omgange, for nye spørgsmål kan dukke op.

Lytternes og seernes redaktør baserer hovedsageligt sin afgørelse på de

oplysninger, som de to parter selv bringer op.

Når sagen er tilstrækkelig belyst, skriver lytternes og seernes redaktør en

fremstilling med en konklusion, og den bliver så sendt til DRs

generaldirektør, som har det overordnede ansvar for at besvare klager.

Generaldirektøren kan tilslutte sig indstillingen, eller hun kan beslutte at

tilsidesætte den helt eller delvist. Under alle omstændigheder er det

generaldirektøren, der besvarer din henvendelse. DR tilstræber, at en

ankesag bliver afsluttet inden for en måned. Men der kan være særlige

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-ieg-klage-til-lytternes-og... 30-09-2019



Kan jeg klage til lytternes og seernes redaktør? IBrugernes redaktør IDR Page 4 of 5

omstændigheder, ferie eller lignende, som er med til at forsinke

processen.

Hvad går klagen så ud på?

En klager kan enten få medhold eller ikke få medhold, og så er der

muligheden for, at klager får delvist medhold i naget af sin klage. Nogle

klager er meget enkle, andre rummer flere spørgsmål.

Hvis klager får medhold i hele eller dele af klagen, vil der også være en

angivelse af, hvordan en fejl bør rettes.

Kan jeg klage over lytternes og seernes redaktør?

Nej, en afgørelse kan ikke klages andre steder hen til fornyet

bedømmelse. Hvis du selv er part i sagen kan du som nævnt gå videre til

pressenævnet

Skal lytternes og seernes redaktør tage min sag op?

Nej, lytternes og seernes redaktør tilrettelægger selv sit arbejde, og hvis

det er vurderingen, at en sag ikke drejer sig om presseetik, vil redaktøren

afvise den. Det er et grundigt og tidskrævende arbejde at gennemgå en

ankesag, så hvis sagen ikke er ret stor, kan lytternes og seernes redaktør

også vurdere, at henvendelsen ikke skal føre til en ankesag.

Hvornår er det en klage?

DR får et meget stort antal henvendelser, som ikke er en klage, men

deri mod en personlig kommentar til ind holdet i et program, en gæst,

man ikke kan lide eller lignende. DR får så stort et antal henvendelser, at

virksomheden ikke har kræfter til at svare alle personligt, og derfor er det

besluttet, at kritik, ris og ros ikke får et personligt svar, kun egentlige

klager. Alt bliver dog registreret og anvendt i den interne vurdering af

programmerne. Hvis du derfor vil klage og du forventer at få et svar fra

DR, skal du indsende klagen enten gennem henvendelsessystemet eller

til lsrred@dr.dk. Jo mere præcis din klage er, jo nemmere er den at

besvare.

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-ieg-klage-til-lytternes-og... 30-09-2019



Kan jeg klage til lytternes og seernes redaktør? IBrugernes redaktør IDR Page 5 of 5

Kan jeg klage på Facebook?

Nej, du kan ikke klage over Facebook. Mange mennesker bruger DRs

Facebook-profiler til at give deres mening til kende, herunder også kritik

af forhold i DRs programmer. Det kan være nyttigt for ansatte i DR at få

indsigt i, hvad brugerne mener om programmerne, men det er ikke en

klagekanal. DR er omfattet af forvaltningsloven og er derfor nødt til at

holde sig til det officielle klagesystem. Så hvis du ønsker, at din klage

bliver besvaret, skal du benytte DRs henvendelsessystem eller skrive

direkte til lytternes og seernes redaktør.

Lytternes og seernes redaktør har en Facebook-side

<htt s://www.facebook.com/DR-I ternes-a -seernes-redakt%C3%

B8r-1673686839575979/?fref=ts> , men den kan heller ikke benyttes

til at sende klager·ind pa.

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/kan-ieg-klage-til-lvtternes-og... 30-09-2019



Rigtigt af DR Nyheder at beklage nytårsudtalelse INyheder IDR Page 1 of 4

NYHEDER

Rigtigt af DR Nyheder at beklage

nytårsudtalelse

DR' s politiske korrespondent brugte ordet "grisetarvet" i en live tv-

udsendelse. Ordvalget kunne opfattes stødende. Det var derfor rigtigt, at

DR Nyheder beklagede den uheldig nytårsudtalelse, vurderer lytternes

og seernes redaktør

DR's politiske korrespondent fik bru gt ordet "grisefarvet" live på DRlnytårsdag. DRNyheder og journalisten beklagede

efterfølgende brugen af ordet. Lytternes og seernes redaktør har behandlet klagen. (Screenshot fra udsendelsen) ( (c)

DR)

AFMIKKEL VINCENTZ PEDERSEN
21.JAN. 2019 KL.15.08

BEMÆRK: ARTIKLEN ER MERE END 30 DAGE GAMMEL
[o] LÆSOP

Da DR' s politiske korrespondent brugte ordet "grisetarvet" i en live-

udsendelse på DRl nytårsdag, fik det en seer til at klage. DR Nyheder og

journalisten beklagede efterfølgende brugen af ordet, der af nogle blev

opfattet som stødende.

Seeren klagede efterfølgende til lytternes og seernes redaktør, der er

DR's uafhengige presseetiske ombudsmand. Klager mente, at udtrykket

httns ://www .dr.dk/etik-oz-rettelser/brugernes-redaktoer/nvheder/rigtigt-af-dr-nvheder... 30-09-2019



Rigtigt af DR Nyheder at beklage nytårsudtalelse INyheder IDR Page 2 of 4

blev brugt med det formål at være forhånende, og mente det skulle

fjernes fra udsendelsen.

Kontakt

Du kan kontakte lytternes og seernes redaktor palsrred@dr.dk eller ringe pa
35203040.

Lytternes og seernes redaktør slår i sin afgørelse fast, at det var en fejl at

bruge ordet " grisefarvet" som reference, og at det var uheldigt at

sammenligne hudfarve med et dyrs. Lytternes og seernes redaktør

påpeger, at DR' s journalist begik en fejl, men ikke havde til hensigt at

krænke nogen. Det fremgår tillige af afgørelsen, at både journalist og DR

Nyheder har beklaget.

Uheldigt ordvalg

DR Nyheder har over for klager erkendt i sit svar, at ordet "grisefarvet"

kan opfattes som stødende, og at det ikke var tilsigtet. Lytternes og

seernes redaktør uddyber i sin afgørelse, at" grisefarvet" ikke var et

heldigt ordvalg, og at det var en fejl at bruge ordet. Det blev en for

karikeret bemærkning, der faldt i den direkte tv-udsendelse på DRl, men

klager får ikke medhold i, at det var sagt bevidst for at være stødende.

DR har beklaget

Det fremgår af afgørelsen, at DR Nyheders ledelse og DR' s journalist har

erkendt, at ordet var en fejl, og DR Nyheder har slået fast, at det ikke var

tilsigtet at stode nogen eller fremsætte en nedsættende karakteristik af

danskere i almindelighed. Lytternes og seernes redaktør lægger desuden

til grund for sin afgørelse, at bemærkningen var sagt i direkte tv, hvor det

ikke er muligt at fortryde en udtalelse.

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugemes-redaktoer/nyheder/rigtigt-af-dr-nyheder... 30-09-2019



Rigtigt af DR Nyheder at beklage nytårsudtalelse INyheder IDR Page 3 of 4

Det er en meget vidtgående beslutning of

fjerne noget iDR's ind hold, og det har denne

fejl ikke tyngden til

AFGØRELSE FRA LYTTERNES OG SEERNES REDAKTØR

Klager lægger op til, at DR bør redigere ordet ud af programmet. Dette

afviser lytternes og seernes redaktør. "Det er en meget vidtgående

beslutning af fjerne noget i DR' s indhold, og det har denne fejl ikke

tyngden til", står der i afgørelsen. Det påpeges, at det er betænkeligt at

redigere i "historien" på den måde.

Fejl bør nævnes på dr .dk

Lytternes og seernes redaktør giver klager ret i, at DR Nyheder burde

beklage officielt på dr.dk. DR har beklaget over for klager samt besvaret

henvendelser på blandt andet Facebook. DR har tillige givet interview i

medierne om sagen. På den baggrund bør det være naturligt, at DR også

offentliggøre sin beklagelse på DR's e en side for rettelser å dr.dk

<htt s://www.dr.dk/etik-o -rettelser/fe'l-o -fakta> , understreger

lytternes og seernes redaktør. Dette har DR N heder 'ort her

<htt s://www.dr.dk/etik-o -rettelser/fe'l-o -fakta/ rise-farvet-

reference-var-en-fe'l>.

Klager får delvist medhold.

Læs hele afgørelsen fra lytternes og seernes redaktør her.

https:/ /www.dr.dk/ etik-og-rettelser/brugemes-redaktoer/nyheder/rigtigt-af-dr-nyheder... 30-09-2019



Rigtigt af DR Nyheder at beklage nytarsudtalelse ] Nyheder IDR Page 4 of 4

Ankesagsafgerelse

.±.Ankesag 21. januar 2019

< h ts//wvw!kk3isl'atieyfokt?88')/ 20j @99bynytaarst

21 ankesa _n taarstale_dr_n heder_f70d54c6.
pdf>

https ://www.dr.dk/ etik-og-rettelser/brugemes-redaktoer/nyheder/rigtigt-af-dr-nyheder... 30-09-2019



Skilleark

Dokumentnummer: 12/02394-30



 
 
Lytternes og seernes redaktør 

Halvårsrapport for andet halvår 2018 

 

 

 

 

Indholdsfortegnelse: 

 

1. Redaktørberetning    s. 2 

 

2. Trends og tal for henvendelser    s. 19 
 

3. Gennemgang af væsentlige sager   s. 23  

 
4. Andet led i klagebehandlingen    s. 30 

 
4.1 Pressenævnssager    s. 30 

4.2 Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør  s. 31 

4.3 Nyheder og klummer i 2018    s. 33 
   

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

2 

 

1. Redaktørberetning 

 

2018 hos DR’s ombudsmand  

Som noget nyt vil jeg som indledning til halvårsrapporten givet et overblik over 2018. 

Det har været et år med store forandringer, afskedigelser, kanalomlægninger og ændringer i 
programmer, og det afspejler sig også i reaktionerne fra brugerne. 

Overordnet set har 2018 været et travlt år med et stigende antal ankesager, men dog uden at 
året har budt på etiske kriser. Vi har gennemført egne undersøgelser af sproget i DR og DR’s 
påståede partiskhed i forhold til at dække amerikansk politik og navnlig præsident Donald Trump. 

Efter flere års registrering af såvel klager som ris og ros har det vist sig, at det er både 
nødvendigt og informativt at kontoret gennemgår begge grupper af henvendelser med henblik på 
at orientere bestyrelsen så dækkende som muligt om tendenser og temaer. Der er en vis 
fællesmængde af temaer i de to kategorier, men der er også forskelle. Ofte er henvendelserne af 
ris mere nuancerede og etisk interessante end de henvendelser, som kommer ind gennem 
klagekategorien.  

Ankesagernes omfang og kompleksitet er meget forskellige. Det betyder også, at en sag kan 
svinge meget i tidsforbruget. I indeværende år har der i den ene ende været en sag om 
international skattelovgivning, som rummede mange detaljer og kompleksitet. I den anden ende af 
skalaen har der været en noget enklere sag om DR’s ret til at henvise til sociale medier og 
interaktive platforme.  

Brugerne skal kunne stole på DR som et både gennemtroværdigt og uafhængigt medie. Det har 
været nøgleordene i kritikken af DR i nogle af de sager, som jeg har arbejdet med i 2018. 

Antallet af sager ved Pressenævnet fortsætter med at ligge meget lavt og uden kritik af DR i 
2018.  

DR er under pres fra partier, interesseorganisationer, debattører og enkeltpersoner, som alle har 
deres dagsordner. De kritiske bemærkninger og klagerne bliver i dag fremsat via sociale medier og 
nye medier, der hurtigt fanger dem op. Læg dertil at der i de seneste tyve år er opstået en helt 
anden tradition for kritik medierne imellem. Der er medieprogrammer og medieklummer i 
dagbladene. Tidligere var der i langt højere grad en tilbøjelighed til, at medierne undveg kollegial 
kritik i fuld offentlighed.  

DR kan vedligeholde sin høje troværdighed i befolkningen blandt andet ved ikke at give efter for 
pres og særinteresser. Selv i det små. Faktisk er der brug for et fokus på dette område – navnlig 
i forhold til det politiske miljø. Jeg har i beretningen nævnt en sag, hvor DR fremstod som om, at 
DR Nyheder havde efterkommet ønsker og krav fra Justitsministeriet, som planlagde at bruge DR 
til at lancere en solohistorie. DR skal kunne lave aftale med kilder også om solohistorier. Det 
afgørende er, at DR-medarbejdere ikke bringer sig i en situation, hvor der kan gives næring til, at 
brugerne af DR kan få den opfattelse, at DR ligger under for pres fra bestemte kilder eller andre 
aktører. 

DR har dyrket meget vanskelig og enestående journalistik blandt andet i afdækningen af 
international spekulation i skattetilbagebetaling ved aktiekøb. Et par gange i 2018 har jeg arbejdet 
med ankesager, som har haft med dette at gøre.  

I mit arbejde modtager jeg mange kritiske henvendelser over partiskhed i DR’s programmer. 
Navnlig har valget af Donald Trump til præsident i USA i de seneste to år ført til henvendelser, 
hvor brugere klager over DR’s dækning.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

3 

 

En del af kritikken går på, at DR er partisk og helst positivt omtaler Demokraterne, men derimod 
ikke har noget godt at sige om Det Republikanske Parti. En anden del drejer sig om, at kritikerne 
hævder, at DR ensidigt citerer og lader sig inspirere af amerikanske medier, der er imod Donald 
Trump. En tredje gruppe af henvendelser har som fællesnævner, at DR ignorerer nyheder, der er 
positive for Trump.  

Sproget generelt har også i 2018 fyldt meget. 

I min første beretning, som omhandlede 2. halvår af 2015, foreslog jeg en form for sproglig guide, 
og det arbejdede DR’s sprogkonsulent videre med. DR’s sprogguide udkom i foråret 2018 og fik 
megen opmærksomhed. DR Nyheder gør en særlig indsats på det sproglige felt. 

Min assistent og jeg deltog på Kulturnatten i DR Byen med god dialog med brugerne, og de kunne 
prøve at deltage i en digital etikquiz, som var velbesøgt. Jeg har flere gange i 2018 haft besøg af 
både udenlandske journalister, redaktører og mediefolk for at høre om ombudsmandssystemet. 
Også i 2018 har jeg deltaget i Organisation of Newsombudsmens (ONO) årlige konference, som 
denne gang foregik i Amsterdam i Holland. Her mødes 30 til 40 kolleger, der har det tilfælles, at de 
arbejder som ombudsmænd eller etikredaktører på medier i deres hjemlande. Vi drøftede fælles 
erfaringer, og der var en række oplæg fra særligt indbudte gæster. Navnlig USA og polariseringen 
mellem medier og politikere var et tema på sommerens møde i Holland. Der var blandt andet også 
oplæg om kunstig intelligens, og de udfordringer, som det kan give etikken og journalistikken.  

I denne redaktørberetning kan du læse om DR’s moderation på Facebook og om grænserne for 
debatten. Det næste afsnit drejer sig om DR’s forhold til solohistorier – specielt på det politiske 
område. Det sker på baggrund af et par sager i 2018, hvor også Folketingets ombudsmand er 
gået ind i den ene af sagerne.  

 

 

God fornøjelse med beretningen. 

 

Jesper Termansen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

4 

 

Når brugerne går over stregen – eller gør de? Om DR’s brug af SoMe 

”Det er ynkeligt at skulle se voksne mænds navlepilleri”.  

Sådan skrev en Facebookbruger på én af DR’s Facebooksider i forbindelse med programmet 
”Sidste omgang i Whiskybæltet.” Det var et program sendt på DR1, hvor kendte mennesker 
fortalte om deres misbrugsproblemer. 

”Det kræver mod at stå frem og fortælle om sider af livet, som man ikke er stolt af,” svarede DR’s 
moderator tilbage til kommentaren. 

Kommentaren er et typisk eksempel på et svar fra DR’s moderatorer. 

Hver måned skriver brugerne over en halv million kommentarer på DR’s Facebooksider. En del af 
brugernes kommentarer er skrappere i sproget end det, der blev skrevet her som kommentar til 
”Sidste omgang i Whiskybæltet.” 

Der er kommentarer, som bliver fjernet eller skjult, eller hvor brugeren direkte bliver blokeret af 
DR.  

Facebook er central for megen DR-kontakt til brugerne. Der bliver brugt mange ressourcer fra 
DR på at overvåge indholdet og luge ud i det, som DR mener ikke hører hjemme på siderne.  

Af og til henvender Facebook-brugere sig til DR’s henvendelsessystem eller direkte til mig, fordi 
de er utilfredse med DR’s moderatorer, fordi de er blevet blokeret, eller de har fået indhold 
slettet. 

Derfor tager jeg forholdet op i dette afsnit. Lad det være sagt med det samme. Forholdet mellem 
åbenhed og debat på den ene bred af floden og moderation og indgreb på den anden side, er en 
sejlads mellem Skylla og Charybdis – altså et valg mellem to onder som Odysseus oplevede det, da 
han skulle passere et smalt stræde med to søuhyrer på hver sin side. 

På den ene side er det indlysende, at DR ikke kan tolerere kommentarer, som overtræder 
straffeloven. Selv om kommentaren slet ikke når helt ud til den kant, kan den også have nået en 
grænse inden da. DR bør ikke se passivt til, mens et kommentarspor forvitrer i hadsk tale og 
ukvemsord. Derfor har DR en pligt til at holde en vis standard, og det har DR påtaget sig ved at 
gennemgå i hvert fald dele af de mange kommentarer.  

På den anden side har DR selv givet brugerne det løfte, at DR er på Facebook for debattens skyld. 
De fleste af de syv punkter, som DR opstiller i sine egne etiske retningslinjer for debat, er 
forholdsvis nemme at få en fornemmelse af i hvert fald i grove træk. Der må ikke være racistisk 
eller injurierende indhold. Heller ikke porno. Der må ikke forekomme chikane af navngivne personer. 
Man må ikke udlevere personoplysninger, og man må ikke reklamere. Der må ikke forekomme spam, 
det, der kaldes for ”gentagelse med ensidig påvirkning,” og så skal man forholde sig redaktionelt 
til et givent emne. 

DR er ikke ifølge medieansvarsloven forpligtet til at moderere de kommentarer, der kommer på 
sociale medier, men DR har selv valgt at gøre det netop for at højne standarden. Folketinget har 
for ganske nylig hævet straffen for injurier. Den nye, forhøjede straf bliver større for medier end 
for privatpersoner.  Så det bliver ”billigere” at begå injurier som privatperson på Facebook end 
som medie.  

Men DR er altså ifølge egne udsagn interesseret i: Dels at fremme brugernes ytringer og 
debatmuligheder i relation til DR’s programmer gennem Facebook. Dels at holde en standard på 
DR’s Facebook-sider.  

Jeg vil opfordre DR til at være endnu mere præcis i sine egne definitioner og afgrænsninger af, 
hvad der er forbudt, og hvad det er tilladt. Og navnlig begrunde hvorfor. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

5 

 

Sociale medier har overtaget dele af den kontakt, medier tidligere havde på anden vis med deres 
brugere. Facebook er stedet, hvor store dele af befolkningen i Danmark kommunikerer med 
hinanden privat, og det er også stedet, hvor mange henter en del af deres viden om, hvad der sker 
i samfundet. Statsministeren, for eksempel, benytter Facebook til at fremlægge politiske 
initiativer.  

Facebook er blevet den ”markedsplads”, hvor befolkningen kan debattere hurtigt og direkte med 
hinanden uden noget filter, hvor medierne i et vist omfang tidligere har været dørvogtere.  

Hvad der står på Facebook har større betydning for DR-brugeres hverdagsliv og for den brede, 
folkelige debat, end hvilke debatindlæg, der har været bragt i de traditionelle aviser.1 

Status er: DR kan ikke overkomme eller overskue alle kommentarer på sociale medier. Det er i 
forvejen ressourcekrævende. Nogle debattyper – navnlig når det drejer sig om udlændingetemaer 
– er så eksplosive, at DR på forhånd ved, at et DR-opslag om en bestemt udsendelse eller et 
bestemt emne på Facebook vil kræve stor opmærksomhed efterfølgende fra DR´s moderatorer. 
Der er en gruppe af mennesker, som nogle vil betegne som ”trolde”, der konstant finder nye veje 
for at komme af med kommentarer, som DR forbyder. DR har valgt som et led i kontakten med 
DR’s brugere at være synligt til stede i debattrådene og ikke blot nøjes med at skride ind som 
følge af ”politimandsfunktionen”.  DR’s moderatorer går ind og svarer, opmuntrer og roser 
brugere, som poster kommentarer.  

Vil man debat på Facebook? 

Hvad er egentlig DR’s formål med de mange Facebooksider? Ifølge DR’s etiske retningslinjer er 
svaret, at flere borgere får mulighed for at tale med om DR’s programmer og debattere 
indholdet. Det skal give DR større synlighed. Der er et ønske fra DR om, at brugerne debatterer. 
Sådan må man forstå det. 

DR har visse redskaber til at holde trit med kommentarstrømmen, men kan ikke nå at holde øje 
med alle de opdateringer, som dag efter dag strømmer ind på siderne. Det betyder, at der godt 
kan stå indhold på DR’s Facebooksider, som overskrider DR’s retningslinjer, og som får lov at blive 
stående, fordi ingen fra DR har set det, mens andet indhold af samme karakter bliver fjernet eller 
skjult. DR erkender, at man ikke kan overvåge alt. Noget bliver anmeldt af brugerne til DR, og så 
går moderatorerne i gang på den opfordring. Andet opdager DR selv, fordi man har tekniske 
løsninger til at søge på bestemte ord, som kan indikere en form for misbrug. Nogle af 
kommentarerne rummer en kritik (som den øverst på siden), hvor DR via sine moderatorer 
imødegår og korrigerer synspunktet, som Facebook-debattører har fremsat. Andre gange går 
DR’s moderatorer direkte ind og advarer en debattør om, at vedkommende bliver smidt ud af 
debatten, hvis ikke vedkommende ophører med angreb, som DR finder over grænsen.  

Tonen i debatten – om at moderere 

DR har på sine Facebook-sider lagt et regelsæt ud for god opførsel. Dette regelsæt er noget 
mere løst og upræcist end de anvisninger, som står i DR’s generelle etiske retningslinjer.   

DR’s Facebook-regler er i højere grad åbne for fortolkninger. DR skriver, at man afviser ”hadefuld 
tale” eller indlæg, der ”afsporer debatten.” Men DR har ikke nogen klar definition på, hvad man 
eksempelvis definerer som ”hadefuld tale.” 

Jeg har af og til gennemgået kommentarer på forskellige DR Facebook-sider, og her giver jeg 
nogle eksempler fra det seneste halvår. 

I efteråret 2018 viste DR1 en dokumentar med titlen ”Til døden os skiller.” Den drejede sig om en 
yngre kvindes tilværelse med en ægtemand, der var uhelbredelig syg af ALS. Parret havde flere 

                                                           
1 DR Medieforskning 2017, Nationale medier mod globale giganter. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

6 

 

mindreårige børn. I et afsnit følger seerne, hvorledes manden er nødt til at flytte på plejehjem, og 
man er tilskuer til hustruens længsel efter at leve et liv, der rummer andet end sygdom og pleje. 
DR brugte Facebook til at poste opslag om programmet, herunder med små videoer. 

I kommentarsporet på DR1’s Facebookside skrev en Facebook-bruger i den forbindelse, at hun 
(hustruen) ”stuvede sin mand af vejen på et plejehjem og løj for ham.” Det affødte en 
irettesættelse fra DR-moderatoren til den pågældende om, at kommentaren var lige at stramme 
den.  

En anden Facebook-bruger skrev, at kvinden skulle skamme sig. Derefter skrev DR’s moderator, 
at Facebook-brugeren var lige hård nok. 

Der kan være forskellige holdninger til, om det er acceptabelt at bruge vendingen ”stuve af vejen.” 
Men emnet kaldte også på stærke følelser. Der var tale en debat om en sekvens i 
dokumentarserien, som i høj grad gik ind og beskrev hustruens dårlige samvittighed og kvaler ved 
at anbringe sin mand på et plejecenter. Det er et menneskeligt og væsentligt dilemma. Det bør 
også være tilladt og uden løftede pegefingre, at der er seere, som udtrykker vrede i forhold til 
hustruens reaktionsmønster. 

Her savner jeg DR’s forklaring på, om det er selve den negative kommentar, som DR opfatter som 
problematisk, eller om DR mener, at synspunktet burde være formuleret med andre ord og i givet 
fald hvilke? 

Hvorfor vælger DR som i eksemplet her at lade moderatorer gå ind og tage den medvirkendes 
parti? Det kan efterlade en opfattelse af, at DR via sine moderatorer tager stilling til, om man kan 
lide debatindlæg eller det modsatte. I den konkrete sag var det vel netop lige hovedet på sømmet 
med dokumentaren at vise, hvor svært det kan være for den raske ægtefælle at leve med en 
ægtefælle, som har en uhelbredelig sygdom. Så må det være forventeligt, at nogle debattører 
ikke bryder sig om den hustru, der fortæller, hvor frustreret hun er over sygdommen. 

Fra et upartiskhedsaspekt kan det næppe være DR’s opgave at forholde sig til, hvilke synspunkter, 
der i substansen er gode eller dårlige, så længe de har relevans for debatten. 

Der er også eksempler på, at DR lader grove ytringer stå eller aldrig opdager dem. 

I nogle DR-kommentarspor har jeg læst Facebook-brugere kalde hinanden for ”psykisk syge”, hvis 
de er uenige. Det må vel i almindelighed være en lige så dårlig tone, som når en debattør taler om 
at ”stuve en mand af vejen.” Uanset de gode grunde der kan være til, at DR ikke kan overvåge 
samtlige kommentarer og moderere dem, så kan det efterlade det indtryk, at DR gør forskel.  

Indre Mission 

I efteråret 2018 viste DR1 et program, hvor tilrettelæggeren Anders Agger mødte unge 
medlemmer af Indre Mission og skildrede deres tro og samvær. I en ”tråd” i forbindelse 
programmet skrev en bruger, at der var tale om ”rendyrket hjernevask, og de pågældende 
trængte til en god gang skyllemiddel.”  

DR svarede med en opfordring til en pågældende om at holde en respektfuld tone. Eksemplet 
ligner det fra før. På den ene side kan man mene, at ”hjernevask” er et groft ord for mennesker, 
som tilhører Indre Mission. Moderatoren gør heller ikke andet end at løfte pegefingeren og advare 
mod tonen. Men hvis DR ønsker debat, må det være legitimt, at nogen opfatter livslang religiøs 
påvirkning som ”hjernevask.” I hvert fald savner jeg svar på, hvordan DR så definerer rammerne 
for, hvad der er tilladelige udtryk. Det vil hjælpe, hvis DR går længere og dybere i arbejdet med 
eksempler, så brugerne bliver oplyst om, hvor grænserne går og hvorfor. 

I et tredje eksempel fra det seneste halve år, gik DR moderatoren hurtigt ind og advarede en 
Facebook-debattør med at smide vedkommende ud. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

7 

 

DR sendte i 2018 en serie om fire mennesker, som en jobkonsulent skulle forsøge at få i arbejde 
efter mange års langtidsledighed. En Facebook-bruger skrev, at ledig i tre år var lig med 
dovenskab. Efter første advarsel brugte debattøren alligevel ordet ”luddoven”. Det førte til en 
udveksling af bemærkninger med DR’s moderator, som skrev, at hvis brugeren ikke ændrede tone, 
blev hun (DR’s moderator) nødt til at udelukke ham. For mig igen et eksempel på meget flydende 
grænser og med et betydeligt subjektivt skøn fra de moderatorer, som sidder med magten til at 
skjule indlæg, fjerne dem eller blokere en bruger.  

Det er jo rigtigt, som moderatoren her også skriver, at der kan være mange grunde til, at et 
menneske ikke får et job. Det behøver bestemt ikke skyldes dovenskab. Men det er der brugere, 
som mener efter at have set udsendelsen, og debat er vel netop karakteriseret ved, at forskellige 
synspunkter kan støde sammen. 

De sociale medier har både givet os som borgere og medieforbrugere fordele og ulemper. Deres 
hastighed og utæmmelige – af og til afstumpede – debatter, for eksempel, nærer et ønske også 
hos politiske magthavere om at kontrollere og tæmme de sociale medier i ”det godes navn.” 

Forslagene bliver motiveret ud fra de gode intentioner om at ”rydde op” på internettet. Desværre 
kan dette ædle formål også have nogle tilsigtede eller utilsigtede negative sider. Jeg vil her blot 
nævne nogle officielle, statslige initiativer med det for øje, uden at jeg går ind i en nærmere 
analyse af de enkelte. 

EU-Kommissionen har fremsat forslag, som tvinger Facebook, Twitter og andre til at fjerne 
terrorpropaganda inden for 24 timer, hvis udbyderne vil undgå store bøder. Både statsmagten i 
Tyskland, Frankrig og Sverige er også optaget af at begrænse visse ytringer, som man finder 
skadelige. Der er bare ikke bevis for, at stramninger i ytringsfriheden automatisk fører til mindre 
ekstremisme. Faktisk kan man argumentere for det modsatte. Der er en form for ventil-funktion 
i, at brugere kan komme af med synspunkter, som måske ikke er salonfähige, men dog fremsat 
nogenlunde civiliseret, og som andre kan modsige.23 

DR bruger sine moderatorer som andet og mere end en form for Facebook-politibetjente, der 
skrider ind ved overtrædelser. DR-medarbejdere tager også aktivt del i debatterne på Facebook 
ind imellem. Det er dog uklart, hvad der er grundlaget og målet med moderatorernes deltagelse. 

Når DR så tillader visse ansatte at gå ind i debatter, bør DR gøre sig umage for at forklare, hvad 
moderatorernes rolle er, hvilket mandat de har, og hvor langt de kan gå. For helt grundlæggende 
må DR’s brugere jo forvente, at DR-medarbejdere er upartiske og ikke har holdninger til bestemte 
emner, heller ikke som moderatorer på Facebook. Det er vanskeligt at skille en kritisk kommentar i 
en Facebook-tråd fra en holdningstilkendegivelse fra DR’s side. Der er for eksempel en 
tilbøjelighed til, at DR-moderatorer er kritiske, når Facebook-brugere kritiserer medvirkende i 
DR’s programmer. Men er det egentlig DR’s opgave at gå i forsvarsposition? Det er for mig at se 
ikke i strid med god tone i en debat, at debattøren ikke kan lide en medvirkende i et DR-program. 
Tonen kan diskuteres. 

 

Nej til ”rotteyngel” – når tonen er over stregen 

Der er også brugerkommentarer, som helt klart ligger uden for den bløde kategori, hvor man kan 
diskutere, om ytringen er inden- eller uden for rammerne af en debat. DR er nødt til at slette 
dem, fordi de er over stregen i forhold til DR’s regler. I en sag, som kom på mit bord her i anden 

                                                           
2 EU-Kommissionen har blandt andet som følge af valget i Storbritannien, der førte til Brexit, og valget af Donald 

Trump nedsat en ekspertkomité til at imødegå, hvad man opfatter som misinformation. 

https://www.mm.dk/artikel/eu-i-linedans-mellem-desinformation-og-censur 
3 https://www.altinget.dk/eu/artikel/justitia-eu-udhuler-grundvaerdier-og-legitimerer-censur 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

8 

 

del af 2018, klagede en kvinde over, at hun var blevet blokeret fra DR Nyheders Facebook-sider. 
Kvinden var blevet advaret af DR, inden man gik så vidt at blokere hende. Jeg fandt i en 
gennemgang af sagen, at nogle af hendes kommentarer var over stregen i forhold til gældende 
regler. For eksempel kaldte hun meddebattører for ”rotteyngel.”  

Ordet var over stregen og så nedsættende, at det ikke burde tolereres i debatten.  

Men de fleste af kvindens fjernede kommentarer var – så vidt jeg kan bedømme - hverken 
lovstridige eller i samme skuffe som ”rotteyngel.” De var udelukket, fordi når DR blokerede hende 
på DR Nyheders Facebook-sider, så fungerer Facebook sådan, at alt, hvad hun havde skrevet, blev 
blokeret og fjernet.  

Det har DR ikke indflydelse på, men det viser én af de uheldige sider af DR’s brug af Facebook. 

DR bør jo principielt kun fjerne de ytringer, som overskrider grænsen for groft stødende 
sprogbrug. Det er uheldigt, at når DR blokerer en bruger, så følger det af Facebooks teknologiske 
valg, at så fjerner DR samtidig alt, hvad den pågældende også har skrevet på DR’s Facebook-
sider. 

Jeg forsvarer ikke en hadsk tone i Facebook-debatter på DR’s sider. Men i et samfund, hvor store 
dele af den offentlige debat ikke længere foregår for eksempel gennem aviserne, og reelt er 
flyttet primært til Facebook, hvor presset på medierne – også fra statsligt hold for at inddæmme 
og begrænse ytringer vokser - fordrer det, at DR lever op til egne ord om debat, og meget nøje 
overvejer at også at give plads til synspunkter, selv om de kan forekomme ubehagelige eller de 
kritiserer DR eller DR’s moderatorer. 

Er Facebook en fjende? 

Brugen af Facebook og virksomhedens teknologiske valg er stadig et selvstændigt problem. DR 
har valgt at benytte og dermed støtte Facebook som den vigtigste kanal til dialog med brugerne. 
Det sker på trods af, at Facebook sorterer indholdet på en uigennemskuelig facon, skjuler sine 
forretningsprincipper og foretager tvivlsom censurering. Forhold, jeg tidligere har kritiseret (se 
halvårsrapport 2. halvår 2016). 

Der er eksempler på, at Facebook foretager mærkelige og uigennemskuelige prioriteringer, når 
man censurerer. En dansk journalist oplevede midt i en debat om Rusland og Ukraine, at Facebook 
fjernede en pro-russisk meddebattørs indlæg, lige så hurtigt de blev skrevet. 

Forklaringen fra Facebook var, at der ikke var tale om censur, men hvis en debattør skrev meget 
hurtigt og var meget aktiv, så kunne det tændte Facebooks anti-spamadvarselssystem.4  

Uanset om det er den rigtige forklaring, eller sandheden indeholder et element af censur, så bør 
man selvfølgelig kunne ytre sig på eksempelvis DR Nyheders Facebooksider med pro-russiske 
synspunkter – ja, også som Putin-støtte eller tilhænger af censur.  

Den samme artikel beskrev, hvordan en opdatering fra Suzanne Bjerrehus blev slettet af 
Facebook, og virksomhedens forklaring lød, at hun brød med virksomhedens fælleskabsregler. 

Bjerrehus havde som kommentar til en gruppevoldtægtssag i Malmø skrevet: 

”Grov og modbydelig vold, som de slipper af sted med. Politiet er magtesløse. (...) Svenskerne 
burde tage opgøret med de politikere, som har ødelagt Sverige,” skrev hun. 

Facebook anså det for at være et angreb på baggrund af race, etnicitet, national oprindelse, 
religiøst tilhørsforhold, seksuel orientering, køn eller handicap. 

                                                           
4 https://journalisten.dk/naar-facebook-censurer 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

9 

 

Det bør ikke være godt nok for frie, uafhængige medier som DR, at man reelt ikke ved, hvilke 
kriterier, som Facebook benytter til at censurere indhold på sine sider. DR bør – uanset grunden – 
ikke acceptere, at Facebook fjerner billeder, tekst eller andet stof fra DR’s Facebook-sider, som 
DR ikke selv mener bør fjernes.  

Det korte af det lange er: Facebook foretager en subjektiv smagsbedømmelse og fjerner indhold, 
”man” (hvem det så end er) ikke kan lide. Facebook ændrer hele tiden signaler afhængig af en 
stadig mere kritisk omverden, og kun meget få har nogen reel indsigt i, hvad der foregår i 
Facebook. Der er tale om censur af synspunkter, som ikke falder i virksomhedens smag. 

DR bragte selv en dokumentar om Facebook, som viste, at Facebook åbenbart kunne dispensere 
fra sine egne udelukkelseskriterier, hvis ellers antallet af følgere var stort nok.5 

En grotesk episode fra USA viser, hvor vanskeligt Facebook med sin matematiske maskinlogik har 
det med at forholde sig til nuancerne i den offentlige debat. I dette tilfælde var det et eksempel 
på historieløshed og politisk korrekthed blandet sammen.  En lille avis ville optrykke den 
amerikanske uafhængighedserklæring. Facebook fjernede den imidlertid fra sin side på grund af 
”hate speech.” Ordene i den amerikanske uafhængighedserklæring fra 1776 om ”merciless Indian 
Savages” (nådesløse vilde indianere) førte til censureringen, nu hvor brede kredse i USA for 
længst har dømt ordet ”indianer” ude.67  

Hvad bør gøres? 

Når DR fortsat har valgt at bruge Facebook som debatforum, bør DR revidere det regelsæt, som 
regulerer brugerne i dag. Det bør være langt klarere og rummer tydelige forklaringer om, hvad 
DR’s hensigt er med at være til stede, og hvordan DR opfatter sine moderatorers rolle. DR bør 
bruge DR’s etiske retningslinjer i stedet for de nuværende DR-regler for færden på DR’s 
Facebook-sider. 

Endvidere bør det være tydeligt, hvor man kan klage både over debattonen og over at være smidt 
ud af debatten. Herunder ankemulighed til lytternes og seernes redaktør. DR bør i et vist omfang 
kunne oplyse og dokumentere, hvilken form for indgreb, man har foretaget, så der er reel 
information om omfanget af kommentarer, der bliver skjult og slettet.  

Mine anbefalinger: 

• DR bør henvise til sine etiske retningslinjer i forhold til grænser for debatten på Facebook 
og andre sociale medier, da de er noget mere præcise end de nuværende regler. DR bør 
over for brugerne afklare og præcisere blandt andet med eksempler, hvor DR opfatter, at 
grænserne går for debat på DR’s Facebook-sider, og DR bør forklare offentligt hvad 
begrundelsen er. DR bør tydeligt og offentligt forklare, hvad DR’s moderatorers rolle i 
DR’s debattråde er. 

• DR bør kunne dokumentere, hvorfor en brugers indlæg er fjernet, eller den pågældende er 
blokeret.  

                                                           
5 Facebook bag facaden – blev vist på DR2 den 18. september 2018. Her fremgik det blandt andet, at den britiske 

højrefløjsbevægelse Britain First egentlig skulle udelukkes for sin overtrædelse af reglerne om hadefuld tale, men fordi 

bevægelsen havde mange følgere, valgte man ikke at gøre det. 
6 https://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2018/07/05/facebook-censored-a-post-for-hate-speech-

it-was-the-declaration-of-independence/?noredirect=on&utm_term=.3a7a77b47ea2 
7 I Uafhængighedserklæringen star der i sin helhed: ͞He has eǆĐited doŵestiĐ IŶsurreĐtioŶs aŵoŶgst us, aŶd has 
endeavoured to bring on the Inhabitants of our Frontiers, the merciless Indian Savages, whose known Rule of Warfare, 

is aŶ uŶdistiŶguished DestruĐtioŶ, of all Ages, Seǆes aŶd CoŶditioŶs.͟ 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

10 

 

DR’s svar: 
DR bruger mange ressourcer på at sikre en god debat. Vi kan ikke følge med i alle tråde, 

og selv da kan der være noget, som vi misser. DR er aktivt og praktisk involveret i 

moderation og community management på vores profiler på sociale medier, og vi 

samarbejder desuden med resten af branchen for at dele viden, sikre best practice og 

skabe bedre forhold for mediernes moderation på tredjepartsplatforme, som DR jo ikke 

har fuld kontrol over. 

 

Det kræver klare regler at lykkes med moderation. ForskelleŶ i ordlǇdeŶ i DR’s etiske 
retningslinjer og de retningslinjer, som møder brugerne på DR's profiler, er en mere 

praksisnær formulering af principperne fra etikken der, hvor brugerne aktivt deltager i 

debatten. Vi foretager løbende vurderinger af, om der er behov for yderligere 

uddybninger eller præciseringer for at yde den bedst mulige community management. I 

forlængelse heraf vil vi også vurdere behovet for en klarere beskrivelse af DR 

moderatorernes rolle i debatten. 

 

Moderation er en vigtig del af community management, der i sig selv er en særlig 

disciplin. For at lykkes med community management kræver det en helhedsvurdering - 

blandt andet skal man have øje for konteksten, stemningen i tråden, kunne læse mellem 

linjer og kunne træde i karakter over for brugerne. Det er dog ikke det samme som at 

moderatorerne skal tage parti i en debat eller give udtryk for egne holdninger, men det 

kan eksempelvis være, at man som moderator opfordrer til betænksomhed i en tråd, 

hvor der er negativ stemning for at sikre, at tråden ikke eskalerer. På vores sider – 

særligt på programsiderne – har vi desuden en forpligtelse til at beskytte de 

medvirkende, specielt svage og ikke-professionelle kilder. Vi tager ikke den medvirkendes 

parti, men modererer efter principperne om, at der skal være plads til debat og 

uenighed, men at man skal formulere sig på en sober måde. Kort sagt, som der står i 

vores retningslinjer: Tal pænt. 

 

I DR's interne retningslinjer stilles der krav til at redaktionen sikrer dokumentation, når 

en bruger blokeres. Det kan ske automatisk vha. modereringssystemer eller ved brug af 

skærmbilleder - hvordan det sker, er op til redaktionen. Dokumentationen skal bl.a. 

sikres for at kunne revurdere en udelukkelse, hvis der opstår tvivl om hvorvidt 

udelukkelsen var korrekt eller hvis en bruger henvender sig for at få adgang igen. 

 

Med sociale medier søger DR at nå de målgrupper, der ikke regelmæssigt opsøger DR. 

UdgaŶgspuŶktet for DR’s tilstedeǀærelse på soĐiale ŵedier er at gøre opŵærksoŵ på 
DR’s iŶdhold og egŶe platforme. Det er ikke en støtte af Facebook som virksomhed, men 

et middel til at lykkes med vores public service-formidling i en moderne 

medievirkelighed. Det er én ud af flere platforme og måder, hvor DR dagligt engagerer 

sine brugere i dialog og debat. At være på Facebook indeholder mange dilemmaer - 

bl.a., at de kan moderere og censurere indhold efter egne regler. Vi kender deres 

retningslinjer og har indvilliget i dem - og det har brugerne også. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

11 

 

Loyal to? 

Den 28. juni 2018 kunne DR bringe solonyheden om, at anklagemyndigheden havde besluttet at 
rejse en retssag mod banden ”Loyal To Familia” (LTF) for at få den forbudt. Om det 
opsigtsvækkende i nyheden skrev dr.dk i artiklen: 

”Sagen mod LTF bliver den første sag i dansk retshistorie, hvor domstolene skal tage stilling til, 
om en kriminel bande kan opløses. Så det er et historisk skridt.” 

DR citerede kun justitsminister Søren Pape Poulsen i artiklen. Den bande, som justitsministeren 
ville forbyde, havde DR ikke forelagt nyheden, og det var heller ikke sket over for bandens advokat 
Michael Juul-Eriksen. Dét på trods af at der var tale om en kovending i den praksis, som 
anklagemyndigheden hidtil har baseret sin opfattelse på. Helt tilbage fra 1998 har rigsadvokaten 
flere gange undersøgt, om bander og andre sammenslutninger kunne forbydes, men hver gang er 
rigsadvokaten hidtil nået frem til, at det vil bryde med Grundlovens bestemmelser. 

Sagen om DR’s solohistorie blev bragt frem af Radio24syv i september og behandlet i flere 
medier. Radiostationen kunne fremlægge sms’er mellem en DR-medarbejder og justitsministerens 
spindoktor. Sms’erne gav et indtryk af, at ministeriet indgik en handel med DR. Det fremgik blandt 
andet, at ministeriets spindoktor havde tænkt sig, at forsvarsadvokaten først skulle kontaktes og 
forelægges nyheden lige kort inden, at den blev offentliggjort af DR. 

En korrespondance mellem DR-journalisten og spindoktoren lød. Her først spindoktoren: »Juul 
Eriksen bliver først orienteret ti minutter inden I (DR, red.) breaker,«. 

»Super,« svarer journalisten og fortsætter: 

»Er vi sikre på, at Berlingske ikke ringer til Eriksen?« 

Korrespondancen giver det indtryk, at DR fik en vigtig solohistorie mod at holde andre kilder ude 
af historien i første omgang.  

Også Folketingets Ombudsmand udbad sig en forklaring fra Justitsministeriet (JM) om forløbet. 

Af Justitsministeriets svar til Ombudsmanden fremgår det så sidenhen, at ministeriet selv 
erkender, at man begik flere fejl.8 

Når jeg læser Justitsministeriets (JM) udtalelse til Folketingets ombudsmand om forløbet får jeg 
det indtryk, at ministeriet forsøgte en handel med såvel DR som Morgenavisen Jyllands-Posten. 
Avisen overholdt i modsætning til DR ikke Justitsministeriets krav til solohistorien, for Jyllands-
Posten tog alligevel kontakt til forsvarsadvokaten for LTF. 

På side 2 i udtalelsen skriver JM: ”Justitsministerens særlige rådgiver rettede derfor den 27. og 
den 28. juni 2018 henvendelse til en journalist på henholdsvis Danmarks Radio og Jyllands-Posten 
og aftalte, at ministeriet ville sende ministeriets pressemeddelelse om sagen og andet materiale 
til medierne, ligesom begge medier aftalte interviews med justitsministeren, Rigsadvokaten og 
Rigspolitiet. I forbindelse med tildelingen af solohistorien til Danmarks Radio og Jyllands-Posten 
blev det aftalt med begge medier, at medierne ville offentliggøre historien om aftenen den 28. juni 
2018 og først efter, at advokaten for LTF var blevet orienteret om beslutningen om at tiltræde 
Rigsadvokatens indstilling af myndighederne. Advokaten for LTF blev orienteret om beslutningen 
af Københavns Politi kort før kl. 19 den 28. juni 2018. På dette tidspunkt var advokaten imidlertid 
blevet kontaktet om sagen af Jyllands-Posten.” 

Videre står der om hændelsesforløbet på side 13: ”For så vidt angår Justitsministeriets 
overvejelser om tidspunktet for orienteringen af LTF’s advokat, skal ministeriet bemærke, at 
                                                           
8 Svar fra Justitsministeriet af 14. november 2018 til Folketingets Ombudsmand. Aktindsigt givet til LSR i december 

2018. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

12 

 

justitsministeren var i Bruxelles hele dagen den 28. juni 2018 og først skulle lande i Københavns 
Lufthavn om aftenen. Det var ministeriets vurdering, at beslutningen burde offentliggøres på et 
tidspunkt, hvor justitsministeren var til stede i landet, og hvor det var muligt for ministeren at 
besvare spørgsmål om sagen. Ministeriet vurderede, at myndighedernes orientering af LTF’s 
advokat først kunne ske om aftenen den 28. juni 2018 og kort før, det var aftalt med Danmarks 
Radio og Jyllands-Posten, at disse medier skulle offentliggøre nyheden. Det var ministeriets 
opfattelse, at, hvis der gik længe mellem orienteringen af advokaten og offentliggørelsen, ville 
ministeriet miste muligheden for at ”time” historien og opnå den mest effektive dækning af 
sagen.” 

Sammenfattende var det altså JM’s opfattelse, at man havde en aftale med DR og Jyllands-
Posten om, at historien først kom ud om aftenen, fordi justitsministeren først var hjemme på det 
tidspunkt. JM lægger ikke skjul på, at det var hensynet til ministerens mulighed for at komme i 
pressen på sagen som den første, der spillede en rolle. For hvis man orienterede 
forsvarsadvokaten i for god tid, så kunne han risikere at lække oplysninger. Det som i JM’s sprog 
bliver til, at ”ministeriet mistede muligheden for at ”time” historien og opnå den mest effektive 
dækning af sagen.” 

Endvidere giver JM udtryk for, at DR og Jyllands-Posten havde accepteret tidsplanen, aftalen, og 
at medierne havde accepteret, at JM (Det blev Københavns Politi) kontaktede LTF’s 
forsvarsadvokat, før pressen kunne nå at gøre det. DR har bestridt JM’s forklaring, hvilket jeg 
redegør for nedenfor. 

I Justitsministeriets udtalelse kan man læse, at ministeriet også blev kontaktet af Ekstra Bladet 
og TV2 om samme sag, men at ministeriet - uretmæssigt erkender Justitsministeriet siden selv – 
ikke oplyste de to medier om muligheden for aktindsigt i sagen og dermed få adgang til det 
samme materiale, som ministeriet allerede havde tilbudt DR og Jyllands-Posten. Samtidig 
erkender ministeriet, at der blev begået flere fejl, og nyheden havde en sådan karakter, at den 
ikke skulle have været serveret som en solohistorie.  

”Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at sagen – på baggrund af sit helt særlige indhold 
og den særlige historiske karakter – må siges at have en sådan almen samfundsmæssig 
betydning, at nyheden ikke burde have været lanceret gennem en solohistorie,” står der i svaret til 
Folketingets Ombudsmand. 

DR’s etiske retningslinjer er meget klare på dette punkt. DR bør spille med åbne kort og ikke indgå 
i handler, som gavner politiske interesser. Når man læser JM’s forklaring, er det svært ikke at få 
det indtryk, at der netop er indgået en handel. DR bestrider den opfattelse. 

I forhold til aftalt spil så afgiver DR et klart løfte til sine brugere i forordet til DR’s etiske 
retningslinjer om det modsatte. Om DR’s værdier står, at DR ikke taler mod bedre vidende og ikke 
har skjulte dagsordner. Endvidere står der, at DR aldrig tager hensyn til politiske særinteresser. 
Der må ikke kunne rejses berettiget tvivl om DR, produktionernes eller medarbejdernes integritet. 
Derfor favoriserer DR ikke bestemte samarbejdspartnere eller interesser.  

DR Nyheders indholdschef Christian Lindhardt (CL) har tidligere forklaret, at DR begik en fejl, men 
at det ikke var et bevidst forsøg på at efterkomme et ønske fra Justitsministeriet om at holde 
modparten væk fra historie. I sine bemærkninger til at DR først ringede forsvarsadvokat Michael 
Juul Eriksen op, fem minutter før nyheden kom ud, sagde CL til fagbladet Journalisten: ”Jeg synes, 
vi burde have ringet til Eriksen på et tidligere tidspunkt. Det var en fejl. Men det er ikke, fordi vi 
laver en aftale med Justitsministeriet. Det er fordi, vi var for ivrige efter at få en solo-historie, og 
derfor ville vi holde historien på så få mennesker som muligt for at undgå, at den kunne sive. Men 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

13 

 

det hensyn er ikke vigtigere, end at vi ringer til Eriksen,” siger Christian Lindhardt til radioen 
(Radio24syv).9 

Jeg kan konstatere, at der er forskel på DR’s opfattelse og JM’s forklaring til Folketingets 
Ombudsmand. Forløbet har samlet set haft en sådan karakter, at det kan give næring til den 
formodning, at DR ikke i tilstrækkelig grad har holdt sig på sikker afstand af en mistanke om at 
gavne bestemte politiske interesser som led i en aftale med JM om noget for noget 10. 

Drømme 

Det var ikke første gang i løbet af 2018, at DR Nyheder kom i en uheldig situation i den øvrige 
presse på grund af en historie om handel med ministerielle kilder i forhold til at opnå en 
solohistorie. I april drejede det sig om en solohistorie, som DR Nyheder havde fået fra 
Transportminister Ole Birk Olesens ministerium. Ministeren ”drømte” om en fast forbindelse over 
Kattegat. 

Det kom siden frem i en aktindsigt, at DR Nyheders politiske redaktion havde sendt hele historien 
til Transportministeriets pressechef og ladet hende bestemme ord i en solonyhed til DR om 
”drømmen” om en Kattegat-forbindelse. Bagefter beklagede nyhedschef Thomas Falbe, DR 
Nyheder, forløbet og sagde i TV2’s Presselogen, at det ikke burde ske, at DR afgav 
redigeringsretten ved at forelægge hele artikler for kilderne. 

Styring af medierne  

Begge eksempler peger på nogle af de negative konsekvenser, der er af den stigende handel med 
nyheder, som sker navnlig i den politiske verden. Når konkurrencen skærpes, og medier som DR er 
ivrige for at opnå en solohistorie, er der også en risiko for, at den kritiske sans over for 
modparten svækkes. Sagerne vidner om, at DR bør give det grundige overvejelser, hvilke aftaler, 
som DR i fremtiden ønsker at indgå og med hvilket formål. 

Både Folketing og regering har i de senere år øget deres muligheder for at påvirke medier og 
offentlighed betydeligt. 

I 2016 øgede Folketinget partiernes gruppestøttemidler betragteligt. 11 I en opgørelse fra Altinget 
i 2017 var der 155 kommunikationsansatte i ministerierne på det tidspunkt. Det svarer nogenlunde 
til antallet af medlemmer i den forening af faste journalister, som dækker det parlamentariske 
arbejde, Folketingets Presseloge.12 Regeringen har egne ansatte, som passer sitet regeringen.dk, 
der leverer regeringsstyrede nyheder, videomateriale og andet til fordel for regeringens politik. 
Hensigten er, at ministerier og ministre bevarer kontrollen med, hvordan nyheder og 
præsentation bliver vinklet og tager sig ud. 

DR bruger som udgangspunkt ikke billeder fra Regeringen.dk, har jeg fået oplyst. Den 29. august 
2018 brugte man dog i flere nyhedsudsendelser billeder, som regeringen selv fik lavet, hvor den 
danske statsminister Lars Løkke Rasmussen cykler i København med den franske præsident 
Emmanuel Macron. Billederne var – ganske vist ved en fejl – ikke mærket med oplysninger om, at 
de var optaget af regeringens egne folk. Jeg klandrer ikke TV-Avisen for en banal fejl, men sagen 
viser, at regeringen udmærket er klar over, at hvis den er i stand til at producere eksklusive 
billeder af høj nyhedsmæssig eller underholdningsmæssig interesse, vil det kunne være svært for 

                                                           
9 https://journalisten.dk/dr-erkender-vi-var-ivrige-efter-faa-en-solo-historie 
10 Folketingets ombudsmand kom med sin afgørelse i sagen den 29. januar 2019. Han slår fast, at Justitsministeriet 

begik væsentlige fejl og kalder freŵgaŶgsŵådeŶ i sageŶ for ”ŵeget kritisabel.” MiŶisteriet tilsidesatte geŶerelle 
principper om lighed og saglighed – og hensyn til korrekt behandling af advokaten for en forening, som man søger 

opløst – til fordel for opmærksomhed i medierne, konkluderer ombudsmanden. 
11 https://www.altinget.dk/artikel/158119-ekstra-52-millioner-til-partierne-saadan-bliver-de-brugt 
12 https://www.altinget.dk/artikel/regeringen-ansaetter-historisk-mange-til-kommunikationsjob 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

14 

 

nyhedsmedierne ikke at bruge dem. Derfor bør DR insistere på at få adgang til selv at filme 
offentlige begivenheder, som for eksempel et Macron-besøg, hvis man skal bruge billederne. 

Toppolitikere benytter i stigende grad egne kanaler og sociale medier til at fremme sit eget 
budskab uforstyrret af kritiske journalister. Levering af solohistorier har altid været en vigtig 
handelsvare mellem presse, ministre og politikere i det politiske miljø. Men mulighederne for at 
styre en solohistorie er svækket i og med, at der i forhold til for relativt få år siden er så mange 
medier, der kan rundsprede ét medies solohistorie med meget stor hast.  

I reglen foregår det på den måde, at ministre og partiers presse – og kommunikationsfolk 
udvælger hvilke medier og på hvilke tidspunkter, de skal offentliggøre hele og dele af en 
informationsmængde på. Aktørerne vil gerne sikre sig, at nyheden får den mest positive omtale 
med størst mulige gennemslagskraft. Det kan for eksempel ske ved at ”sælge en historie” til et 
stort medie med en betydelig gennemslagskraft og gerne i aftale med en journalist, som ikke er 
kendt for at være aktøren alt for fjendtlig stemt, men parat til at indgå aftalen. 

Det har været gængs praksis i mange år, at den form for handel foregår inden for journalistik og 
navnlig politisk journalistik, og Folketingets ombudsmand har ud fra et forvaltningsmæssigt 
aspekt blandet sig i den praksis.  

Plads til grundighed 

Det er selvklart mediernes natur og opgave at konkurrere om nyheder. Men der gælder særlige 
vilkår for DR. Medievirksomheden har en særstatus i Danmark og bliver som den største 
nyhedsorganisation finansieret af hele befolkningen. DR er ikke i kommerciel konkurrence på 
samme måde, som andre medier er. DR har netop i kraft af sin privilegerede status råd til efter 
overvejelse at lade hurtigheden vige til fordel for grundigheden og den kritiske tilgang. 

Når journalister jagter spindoktorer for at opnå en nyhed, er der en risiko for, at den naturlige 
kritik af samme magt, som leverer nyhederne, svækkes. I det konkrete tilfælde med LFT forstår 
jeg aftalen sådan, at DR blev tilbudt at bringe en pressemeddelelse, før Justitsministeriet selv 
offentliggjorde den.  

Ombudsmanden har på den ene side sagt god for solohistorier, og så alligevel sat grænser op. Det 
kommer ganske an på omstændighederne. 

Folketingets Ombudsmand har i 2004 taget stilling til spørgsmålet om at holde dokumenter, der 
allerede er udleveret til en journalist som led i en solohistorie, tilbage for andre journalister. I 
denne sag var konklusionen, at myndigheden havde pligt til at udlevere dokumenterne. Betænkning 
1443/2004 om embedsmændenes rådgivning og bistand bygger i vidt omfang på denne 
ombudsmandsafgørelse.13 

I 2016 følte en journalist sig uretfærdigt behandlet, fordi vedkommende havde spurgt til 
udlændinge- og integrationsministerens holdning til skærpede krav til udvisning af kriminelle 
udlændinge. Ministeren var i stedet gået til en anden avis. Juraen giver ikke et entydigt svar på, 
om ministeren må det eller ej, konkluderede Folketingets ombudsmand.14 

DR har i sine egne retningslinjer opstillet retningslinjer over for samarbejdet med professionelle 
kommunikationsansatte. For eksempel spindoktorer i ministerier. 

I DR’s etiske retningslinjer står der, at DR er kritisk over for alle kilder, navnlig dem, der har en 
personlig interesse i at fremme en sag på en bestemt måde. DR er kritisk over for undersøgelse, 
som nogen har en politisk eller kommerciel interesse i at få omtalt. Og DR skal altid forsøge at 
indhente udtalelser gennem direkte samtaler eller korrespondance mellem kilderne. Herunder 

                                                           
13 Betænkning 1443, Finansministeriet. Udvalget havde højesteretsdommer Jens Peter Christensen som formand. 
14 http://www.ombudsmanden.dk/find/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/2017-25/pdf/ 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

15 

 

spindoktorer. Hvis kilderne vælger at udtale sig via mellemmænd, for eksempel spindoktorer, skal 
det altid fremgå af indslaget eller udsendelsen. 

Det væsentligste hensyn er: Brugerne bør kunne stole på, at DR udøver kildekritik og 
gennemskuer kildernes motiver til at præsentere en oplysning. Brugerne bør også kunne stole på, 
at DR insisterer på at få adgang til de primære kilder og fortæller brugerne, når det ikke kan lade 
sig gøre og hvorfor. Handel med spindoktorer om pressemeddelelser er lige det modsatte. 
Brugerne bør i det hele taget kunne stole på, at DR – som det står i afsnittet om DR’s værdier – 
ikke ligger under for særinteresser eller har skjulte dagsordner. 

En tur til Marokko 

I december tog DR i lighed med andre medier med statsministeren til Marrakesh i Marokko for at 
følge forhandlingerne om et omstridt FN-dokument vedrørende migration. DR – i lighed med 
andre medier – tog selv initiativ til at følge statsministeren 15 og flyve sammen med ham. DR 
betalte som ved andre lejligheder ikke noget for pladsen i det chartrede Challenger-fly. DR’s 
politiske redaktør gjorde efterfølgende den fornuftige bemærkning, at DR nu overvejer, om man 
over for læserne, seerne og lytterne skal deklarere, når man er med på den slags gratis rejser.  

Der foregår altid en udvælgelse ved den slags rejser. De pågældende ministerier bestemmer selv, 
hvilke medier og journalister, de har tænkt sig at invitere med og på hvilke præmisser. Ikke alle 
medier får tilbuddet. Deri ligger en principiel forskelsbehandling af medierne, og det kan rejse en 
principiel bekymring for, at de udvalgte medier tager hensyn, så de kan komme med en anden 
gang. Det behøver på ingen måde forholde sig sådan, at DR ligger under for bestemte ministre, 
fordi DR får lov at komme med i flyveren til et topmøde. Men så bør det heller ikke være noget 
problem for DR at oplyse brugerne om, under hvilke omstændigheder DR eksempelvis har været 
med statsministeren i Marokko eller med forsvarsministeren på besøg hos soldater i udlandet. 

DR har meget skrappe etiske bestemmelser for, hvad man må modtage fra eksterne aktører for 
at sikre sin uafhængighed. Der kan være gode grunde til, at DR vælger at sige ja til en plads i et 
fly med forsvarsministeren til Irak eller med statsministeren til topmøde. Det kan være et led i 
reportagen, og måske er det eneste mulighed for at komme frem til begivenheden. Navnlig i 
krigszoner. Men DR bør oplyse ved den form for ture, hvad omstændighederne vedrørende turen 
har været. Oplysningerne bør være offentligt tilgængelige. 

Politiske journalister skal kunne pleje et kildenet og gøre det i fortrolighed, uden at det i sig selv 
strider mod nogen principper eller kræver offentliggørelse. En del af journalistens opgave er jo i 
den forbindelse at kontakte mange kilder for derved bedre at være i stand til at afveje de enkelte 
kilders motiver og hensigter på baggrund af et bredt kildegrundlag. 

Der er snarere brug for, at DR’s ledelse sender et klart signal om, at DR ikke indgår aftaler med 
kilderne – eller med interessenter i det hele taget – som risikerer at indbefatte, at DR må gå på 
kompromis med sin redaktionelle uafhængighed. Det kan for eksempel helt konkret betyde, at 
eksterne aktører ikke bør have indflydelse på offentliggørelsestidspunkt for bestemte nyheder. 
At DR ikke under nogen omstændigheder bør indgå aftaler om, hvem DR må kontakte og hvornår. 
Endvidere er det værd at understrege, at forelæggelse er et grundlæggende og væsentligt 
princip i enhver form for journalistik, og skærpet konkurrence på et område er ikke et argument 
for, at DR kan se stort på forelæggelsesprincippet.  

Især DR har en sådan position og styrke i den danske samfundsdebat, at det vil være helt 
afgørende, at DR går foran og ikke giver næring til mistanke om, at DR er mere interesseret i at 
pleje nogle kildeforhold og forsyning af solohistorier end at udføre kritisk journalistik. 
 

                                                           
15 Piopio https://piopio.dk/dr-faar-gratis-eksklusive-flyrejser-af-regeringen 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

16 

 

Min anbefaling:  

• DR bør oplyse om særlige, konkrete omstændigheder, der vedrører aftaler med kilder. 
Eksempelvis hvis DR rejser gratis med på en reportagetur med en minister.  

 

DR's svar: 

Når man udkommer med flere tusinde timers nyheder på et år, så er virkeligheden den, 

at der ind imellem sker fejl, hvor man ikke får håndteret en sag i overensstemmelse med 

DRs etiske og redaktionelle retningslinjer. 

Når der sker fejl, er det beklageligt, og DR skal hver eneste gang lære af det, og være så 

åben som mulig om fejlen og forklare omstændighederne omkring den. Desuden er der 

fokus på at rette op internt, hvis der måtte være processer, der kan justeres for at undgå 

lignende fejl en anden gang.  

Der er i dette ovenstående punkt i LSR-rapporten samlet nogle tilfælde, hvor der er sket 

en sådan fejl.  

Ved at samle disse fejl – der i sin grundsubstans er ret forskellige – i ét samlet punkt, kan 

det komme til at fremstå som om, der skulle være tale om et systemisk skred eller en 

bevidst tendens, som DR ikke kan genkende eller kender til dokumentation for. DR må 

således afvise den grundliggende præmis i afsnittet, der handler om et skred i retning af 

flere aftaler med kilder, der skulle få DR til sætte sin redaktionelle uafhængighed på spil. 

DR mener ikke, at der er grundlag for en sådan konklusion. DR svarer i det følgende på 

de forskellige kritikpunkter, der nævnes i afsnittet. 

LoǇal to… 

DR begik i forbindelse med offentliggørelsen af historien den fejl ikke med det samme at 

forelægge historien for LTF via advokat Michael Juul Eriksen. Denne forelæggelse skete 

først i forbindelse med interview til en efterfølgende artikel. LTF må betragtes som 

kritiseret part i den første artikel og forelæggelsen skulle derfor være sket inden 

offentliggørelsen kl. 19.  

Det var en fejl, som DR har beklaget. Det er dog ikke en korrekt fremstilling i LSR-

rapporten, at fejlen skyldes nogen handel med Justitsministeriet. 

I den pågældende situation var ønsket, at historien ikke blev offentligt kendt, inden DR 

bragte den. Det var selvfølgelig en fejl, da ambitionen om en solo-historie aldrig må 

komme før overholdelsen af DRs etiske retningslinjer om forelæggelse. Men 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

17 

 

Justitsministeriet har ikke pålagt DR at undgå kontakt med advokat Michael Juul Eriksen. 

En sådan aftale ville DR aldrig kunne acceptere. 

Ligeledes har DR forklaret, at Justitsministeriet ikke har haft nogen medbestemmelse i, 

hvilket tidspunkt DR valgte at offentliggøre historien. DR værner om sin uafhængighed 

og har den fulde redigeringsret til sine programmer og lader således ikke andre 

bestemme, hvem man interviewer, hvad man udkommer med, eller hvornår man 

udkommer. 

OǀeŶpå forløďet har DR’s politiske redaktioŶ eǀalueret forløďet, og DR har indskærpet 

overfor medarbejderne, at LTF i denne historie var at betragte som en angreben part og 

derfor skulle have været kontaktet i forbindelse med den første hovedhistorie jf. DRs 

etiske retningslinjer om forelæggelse. Det er desuden indskærpet, at overholdelsen af 

DRs etiske retningslinjer og reglerne for god presseskik altid står over ambitionen om at 

få en solohistorie, og at man i lignende tilfælde, hvor der er en kritiseret part – altid skal 

kontakte en sådan forud for offentliggørelse – også selvom det er med risiko for, at 

historien lækkes til andre medier. 

I afsŶittet oŵ haŶdel og ŵaŶipulatioŶ skriǀer LǇtterŶes og seerŶes redaktør oŵ ͟… deŶ 
stigeŶde haŶdel ŵed ŶǇheder, soŵ sker ŶaǀŶlig i deŶ politiske ǀerdeŶ.͟ Dette ďillede er 
ikke et, DR genkender eller kender til dokumentation omkring. 

Mht. kritikken om billederne af Emanuelle Macron, så er det præcis som LSR-rapporten 

skriver sådan, at DR i udgangspunktet ikke bruger billeder, der er lavet af interessenter 

selv, og i særlige tilfælde, hvor man gør, skal det tydeligt fremgå af billederne, hvor de 

kommer fra. Fejlen i forbindelse med brugen af Macron-billederne var – som beskrevet – 

at DR ikke fik skrevet på billederne, hvor de kom fra. 

Med heŶsǇŶ til afsŶittet ’EŶ tur til Marokko’, så er det flere år siden DR besluttede, at DR 

Nyheder aldrig tager imod gaver af nogen art – og dermed heller ikke lader sin transport 

betale af andre. Det var altså en fejl, at DR fløj med uden efterfølgende at betale, og det 

har man efterfølgende indskærpet i organisationen. 

Hvad angår anbefalingen i bunden af afsnittet, så er DR enig i, at man bør oplyse om 

særlige, konkrete omstændigheder, der vedrører aftaler med kilder, men ikke i det 

nævnte eksempel, hvor DR ikke skulle have fløjet gratis med, men derimod skulle have 

kompenseret efterfølgende. 

Soŵ det står ŶæǀŶt uŶderǀejs i afsŶittet ͟ BrugerŶe ďør i det hele taget kuŶŶe stole på, 
at DR – soŵ det står i afsŶittet oŵ DR’s ǀærdier – ikke ligger under for særinteresser 

eller har skjulte dagsordŶer.͟ Så ŵeŶer DR også, at det allerede er tilfældet. Der er sket 

fejl, og det skal DR gøre det absolut yderste for at lære af, beklage og begrænse. Men 

der er ikke - som det antydes i dette afsnit - tale om, at DR ligger under for 

særinteresser, lader sig manipulere eller har skjulte dagsordener. Og det skal 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

18 

 

understreges endnu en gang, at der ikke er nogen eksterne aktører, der bestemmer, 

hvornår DR offentliggør en nyhed, eller bestemmer hvem DR kontakter, hvornår. 

 

 

 

*** 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 
 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

19 

 

2. Trends og tal for henvendelser 
 
Tendenser og samlet skøn 
Det hører med til denne halvårsrapport at give et retvisende billede af den kritik, som DR møder 
både i forhold til programetik og andre forhold. 

Kritikstatistikken inkluderer klager over DR-programmer, tekniske klager og henvendelses-
muligheden ”ris eller ros”. 

Det samlede antal registrerede kritiske henvendelser, der er gået ind via kontaktformularen 
Kontakt DR på dr.dk i andet halvår af 2018 (juli-december), er 6537. Til sammenligning var dette tal 
i første halvår af 2018 8739. Antallet af tekniske klager er i år på 1774. Tendensen er et generelt 
fald i antallet af registrerede klager og kritiske henvendelser i forhold til sidste halvår. 
 
Trods det store antal henvendelser via DR’s eget system, vurderes det samlede antal kritiske 
henvendelser at være væsentlig højere, fordi der ikke foreligger nøjagtige tal for henvendelser og 
kommentarer til DR via sociale medier. Hvad kommentarerne drejer sig om, og hvorvidt de kan 
karakteriseres som kritiske henvendelser, har ikke været muligt at afdække. Det må dog 
formodes, at kritiske ytringer på DR’s profiler på sociale medier ville kunne forøge antallet af 
kritiske henvendelser, såfremt de blev inddraget i den samlede optælling. 

Der er ikke altid en sammenhæng mellem, hvad der kritiseres meget på Facebook, og hvad der 
afspejles i den officielle kritik- og klagestatistik. Dette kan skyldes, at responstiden på de sociale 
medier ofte kan være hurtigere, og at det er lettere at få igangsat en debat med både DR og 
andre brugere. 

Emner, der ligger uden for programvirksomheden – herunder f.eks. licenshenvendelser og kritik 
fra koncertgængere – er ikke inkluderet i statistikken. 

Det bør nævnes, at en del brugere også henvender sig til DR med ros og forslag, om end tal for 
disse henvendelser ikke behandles i denne rapport.  

Som noget nyt er der i registreringen af tekniske klager for andet halvår af 2018 i denne rapport 
foretaget en sammenlægning og forenkling af de tekniske kategorier. Ønsket med denne ændring 
er at få et enklere overblik over de klager og kritiske henvendelser, der er af teknisk karakter. De 
vigtigste temaer og tendenser i denne kategori er tillige beskrevet i afsnittet om klagetendenser.   

Henvendelsesfunktionen på Kontakt DR 

I denne rapport gennemgås systematisk de kritiske henvendelser DR har modtaget via 
henvendelsesportalen på dr.dk. Disse tal bruges som et pejlemærke for den samlede udvikling.  

De kritiske henvendelser er sammenfattet i tabel 1, hvor samtlige typer klage og kritiske 
henvendelser, er opgjort fordelt på kategorier. 

I tabel 2 fremgår de tekniske klager fordelt på de relevante tekniske kategorier.  

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

20 

 

Kritiske henvendelser, 2. halvår 2018 

Kategori 

Antal 

registrerede 

Klager fra medvirkende 19 

Børnetid 41 

Unfair og tendentiøs dækning 315 

Partisk valgdækning 3 

Redaktionel omtale/skjult reklame 20 

Krav om berigtigelse 2 

Voldsomme effekter 19 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 150 

Upassende sprog 63 

Ukorrekt sprog 498 

Utroværdig konkurrence 9 

Kritik af klagebehandling mm. 31 

Anden programetik 586 

Genudsendelser 91 

Egenreklame og spot 91 

Generelle kritiske 1685 

Programlægning/programforslag/rettigheder 565 

Utydelig tale, underlægningsmusik mm. 123 

Faktuelle fejl 413 

Øvrige 39 

Tekniske klager og kritik 1774 

Kritiske henvendelser i alt  6537 

Spørgsmål  68 

Henvendelser i alt 6605 

 

 

Som udgangspunkt besvares programetiske henvendelser af den relevante redaktion. DR’s 
Programservice besvarer mange af de kritiske henvendelser, og DR’s Redaktionssupport besvarer 
en stor andel af de tekniske henvendelser. 

I andet halvår af 2018 er tallet for ’Klager fra medvirkende’ faldet til 19. Sidste halvår lå tallet på 
29. Tallet er udelukkende udtryk for den mængde henvendelser, der er kommet ind via DR’s 
kontaktformular på dr.dk. Direkte henvendelser til DR’s journalister eller redaktioner er således 
ikke talt med. Der er tale om flere forskellige årsager til klager fra medvirkende personer i DR’s 
programmer og artikler. De primære årsager skyldes, at klagerne er blevet filmet uden samtykke 
eller vil have fjernet deres navne fra artikler på dr.dk. 

Sammenholdt med den sidste halvårsrapport, er antallet af kritiske henvendelser for ’Børnetid’ 
steget en smule. I andet halvår af 2018 ligger tallet på 41 sammenlignet med 33 i første halvår af 
2018. Klagerne har i dette halvår typisk drejet sig om børneprogrammer med upassende indhold.  
 
Antallet af kritiske henvendelser under kategorien ’Unfair og tendentiøs dækning’ er i dette halvår 
faldet en smule. I alt har kategorien trukket 315 kritiske henvendelser, mens sidste halvår var på 
356.  

Kritiske henvendelser om ’Partisk valgdækning’ er i dette halvår på 3, hvilket er på samme lave 
niveau som sidste halvår, hvor tallet også var på 3 henvendelser. Det lave tal og de store udsving i 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

21 

 

dette tal i de sidste rapporter fra lytternes og seernes redaktør skyldes, at klager i forbindelse 
med f.eks. valg registreres i denne kategori.  
 
Kategorien ’Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse’ beskriver kritik over DR, hvor brugeren har 
følt sig nedgjort på den ene eller anden måde. Klagerne omhandler mange blandede emner blandt 
andet satire, som blev opfattet nedgørende og hånende i stedet for underholdende. Dette halvår 
er antallet af henvendelser på 150, hvilket er på samme niveau som i den sidste halvårsrapport, 
hvor 157 klagede til DR. 

Kategorien ’Upassende sprog’ omfatter primært brug af bandeord, vulgært sprogbrug eller 
omtale af personer i nedladende vendinger. I dette halvår er det især bandeord og vulgært 
sprogbrug i programmer, som nogle klagere finder upassende. Sidste halvår lå antallet af 
henvendelser højt med 161. I andet halvår af 2018 er antallet af henvendelser på 63. 

’Ukorrekt sprog’ rummer kritiske henvendelser over forkert udtale, stavefejl, grammatikfejl, 
kommafejl mm. Der er i dette halvår registreret 498.   

Kategorien ’Programlægning/programforslag/rettigheder’ rummer kritiske henvendelser fra 
brugerne over blandt andet sendetidspunkt, flyttede programmer og TV-programmer, der ikke 
kan ses pga. rettigheder (565)    

Kategorien ’Faktuelle fejl’ omfatter kritiske henvendelser om konkrete fejl i fakta. Ofte drejer det 
sig om årstal, geografi eller tekniske fagtermer, som brugerne mener bliver fejlagtigt brugt. I 
dette halvår henvendte 413 sig og påpegede faktuelle fejl. Registreringen vurderer ikke, hvorvidt 
klagerne har faktuelt ret i deres klage.  
 
’Kritik af DR’s klagebehandling mm.’ rummer klager fra brugere, der finder det besværligt at 
sende kritik til DR. Det er brugerne der ikke ved, hvor de skal henvende sig og finder proceduren 
indviklet og omstændelig. Kategorien indbefatter også kritik af manglende svar eller lang svartid 
fra DR’s side. Også kritik af svar, som ikke besvarer brugerens henvendelse bliver registreret her. 
Sammenlignet med forrige halvår (antal 38) er antallet af henvendelser inden for denne kategori 
faldet en smule. Tallet ligger i dette halvår på 31.  

Antallet af henvendelser inden for ’Anden programetik’ i det forgangne halvår (586) er steget 
sammenlignet med det forrige (452). Kategorien rummer kritik af mere etisk karakter, som ikke 
falder ind under andre kategorier, og kritikken er meget forskelligartet.  

Rapporten gennemgår de største af dette halvårs sager under afsnittet ’Gennemgang af 
væsentlige kritiktemaer’. 

Tekniske klager og kritik, 2. halvår 2018 

Kategori 

Antal 

registrerede 

Undertekster 157 

TV-produktion 96 

Radio-produktion 148 

Streaming af radio/TV på alle platforme 549 

Browser/dr.dk 498 

App’s 137 

Andet teknik 189 

I alt 1774 

 
Antallet af registrerede henvendelser om tekniske fejl, udfordringer og kritikpunkter, der er 
kommet ind via DR’s klagefunktion er i dette halvår på 1774. Et fald i forhold til første halvår 2018. 
Tallet i denne rapport er opgjort på en lidt anden måde end i sidste halvårsrapport. Hovedtallet er 
sammenligneligt, men der er ændrede og færre underkategorier. I denne halvårsrapport er de 
tekniske klager derfor kategoriseret mere enkelt og mere overskueligt. Klagetendenser og 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

22 

 

”bobler” af en vis størrelse og betydning bliver løbende registreret og kan læses i afsnittet 
”Gennemgang af væsentlige kritiktemaer”.   

En stor del af henvendelserne om teknik drejer sig dog fortsat primært om DR’s apps, dr.dk, 
streaming og DRTV. Der tegner sig et billede af, at nogle brugere i perioder oplevede problemer 
med at se DR2. Henvendelserne går desuden både på klager over forringet signalstyrke og 
afviklingen af programmer og pludselige udfald. Fejl på DRTV og server-fejl gav i dette halvår en 
del henvendelser.  

Streamingtjenesten Bonanza benyttes stadig af DR’s brugere, der henvender sig løbende med 
spørgsmål og tekniske problemer med afspilning.  

Ligesom i sidste halvår udgør langt hovedparten af tekniske klager henvendelser, der omhandler 
streaming. Henvendelserne er mangeartede, da brugerne benytter DR’s indhold på mange 
forskellige enheder – både TV, PC, smartphones og tablets. Der klages primært over problemer 
med afspilning af programmer, fejl i upload eller manglende upload af programmer.  
Enkelte udsendelser, som ikke kan afspilles korrekt eller mangler tekster, fører mange kritiske 
henvendelser med sig. F.eks. da TV-serien ’Babylon Berlin’ manglede undertekster.  
 
Gengangerne 

Hvert halvår registrerer lytternes og seernes redaktør de kritiske henvendelser, DR får om 
bestemte emner, som er gengangere fra tidligere år. Her følger en kort gennemgang af de sager, 
som i år går igen.  

I dette halvår er der registreret klager fra brugere over DR’s dækning af både Trump, Putin og 
EU. I sidste halvårsrapport gennemgik lytternes og seernes redaktør DR’s dækning af de to 
præsidenter og deres lande og kiggede nærmere på den balancerede dækning.    

Et tilbagevendende emne i halvårsrapporterne gennem årene har omhandlet ukorrekt sprog. I 
sidste halvårsrapport gennemgik lytternes og seernes redaktør problemer og udfordringer med 
sproget og kiggede nærmere på sprogbrugen i DR. Sproglige fejl afstedkommer fortsat mange 
kritiske henvendelser. Det er både skriftlige fejl på dr.dk, forkert udtale af ord, forkerte termer 
mm, der giver mange henvendelser. Bandeord, vulgære udtryk og lignende sprogformer afføder 
en del kritiske henvendelser.  

Baggrundsstøj, underlægningsmusik og lavmælt tale skaber fortsat problemer for nogle brugerne 
i forhold til at høre hvad der bliver sagt i diverse udsendelser. 

Kritikken af DR for manglende rettigheder på nogle udsendelser er et andet gennemgående tema, 
hvor brugerne ikke forstår, at de ikke altid kan tilgå udsendelserne.  
 
Når brugerne f.eks. oplever rod i afsnit i TV-serier, eller oplever manglende/udløbne rettigheder til 
indhold på radio og TV, medfører det en del henvendelser. Også selvom der ikke er tale om ”fejl”, 
finder brugerne det ulogisk og uhensigtsmæssigt, f.eks. når afsnit 10-13 af serien ”En ny 
begyndelse” ikke kunne ses på DRTV, når nu seriens afsnit 1-9 var til gængelige. Desuden er der 
tilbagevendende kritik af genudsendelser på DR’s kanaler. Oftest er det antallet af 
genudsendelser. 

 

*** 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

23 

 

3. Gennemgang af væsentlige sager 
Lytternes, seernes og brugernes kritik af DR kan i halvårsrapporten for 2. halvår i 2018 ikke 
opsummeres under ét samlet tema eller enkelte få store emner. Den udgøres af flere meget 
forskelligartede sager, hvor nogle har været større end andre. Sagerne har blandt andet 
omhandlet dækningen af Kim Larsens død, problemer med TV-oversigten og et indslag på P3, der 
gav ekstraordinært mange klager. 

Nedenstående sager er udvalgt på baggrund af henvendelser modtaget via Kontakt DR samt de 
henvendelser, lytternes og seernes redaktør derudover har fået kendskab til i halvårets løb.  
 
Emner uden for programvirksomheden – herunder f.eks. licensklager og klager fra 
koncertgængere – er ikke omfattet.  
 
Alle registrerede klager er kategoriseret ud fra brugerens udsagn og opfattelse. Der er dermed 
ikke taget stilling til, om kritikken er berettiget eller ej. 

De følgende sager er valgt, fordi de fylder meget i kritik og klagehenvendelser til DR. 

Kim Larsen dækning og mindekoncert gav ris og ros 
Da DR mindedes sangeren Kim Larsens liv og musikkarriere med blandt andet en stor 
mindekoncert på Rådhuspladsen i København, fulgte flere hundredetusinde med på TV og nettet. 
Både DR’s dækning af Kim Larsens død den 30. september samt mindeoptoget den 5. oktober og 
DR’s mindekoncert på Rådhuspladsen i København den 7. oktober førte til hundredvis af 
henvendelser. Der var både ros og ris imellem. Især mindekoncerten fik en del positive reaktioner, 
hvor seere havde følt sig rørte over begivenheden, og der var også en del ros til DR for at have 
etableret en sådan koncert med meget kort varsel. Der var seerreaktioner fra Norge og Sverige 
med positive reaktioner over dækningen. Der var en del kritik af lyden i forbindelse med 
mindekoncerten, og der var negative reaktioner over, at de valgte kunstnere ikke havde 
tilstrækkelig ”nerve” til at fremføre Kim Larsens sange og tekster. Men samlet set var Kim 
Larsens død et af de temaer, som har medført flest reaktioner i dette halvår. Det skal her 
bemærkes, at de kritiske henvendelser og roserne fra brugerne, kun optræder blandt kritik og ros 
henvendelser, som lytternes og seernes redaktørs kontor registrerer. Da lytternes og seernes 
redaktør for nogle år tilbage besluttede at inddrage både kritik og ros og klagehenvendelser, var 
det netop med henblik på at fange tendenser i henvendelser, der eventuelt kun optrådte i den ene 
kategori. 

DR’s besparelser og kanalomlægning 
En hel del brugere har henvendt sig til DR i halvåret med reaktioner på DR’s besparelser. En del 
brugere var kritiske over nogle af de konsekvenser, DR’s besparelse har for udvalget og 
kanalstrukturen. Især gav programflytning på P4 og P5, samt kommende lukning af kanaler og 
specifikke programmer især på radioen, en hel del kritiske kommentarer. Især lukningen af 
programmerne ’Peters Verden’ og ’Danmarksmester’, fik brugerne til at reagere. Det skal nævnes, 
at DR i perioden også modtog mange henvendelser om at Jens Olaf Jersilds programmer stopper, 
og at seerne vil savne blandt andet ’Jersild minus spin’ og ’Jersild om Trump’. 

DR's svar: 

Det er politisk bestemt, at DR i perioden 2019-2023 skal spare 20 pct., når der er taget 

højde for den forventede licensudvikling frem mod 2023. Selvom DR har haft fokus på at 

begrænse besparelserne på programmer og indhold til danskerne mest muligt, og 

forholdsmæssigt sparer mest på administration og støttefunktioner, kan det med et 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

24 

 

sparekrav i den størrelsesorden, der er tale om, ikke undgås, at der også skal 

geŶŶeŵføres ŵarkaŶte ďesparelser på DR’s iŶdhold.  

DR har i den forbindelse valgt at vægte kvalitet og værdi for den enkelte bruger over 

ǀoluŵeŶ. Det har således ǀæret et ĐeŶtralt pejleŵærke ikke at køre eŶ ’grøŶthøster’ ud 
oǀer DR, dǀs. at fastholde alle DR’s eksisterende tilbud, men i mindre god kvalitet og 

med mindre nyt indhold. Det har som konsekvens, at DR ikke kan opretholde samtlige af 

de nuværende kanaler og indholdstilbud. De konkrete beslutninger om, hvor der skal 

spares, har ikke ǀæret Ŷeŵŵe, og DR er opŵærksoŵ på, at ŵaŶge af DR’s ďrugere ǀil 
opleve, at programmer, de synes om, lukkes eller ændrer form. Besparelserne har derfor 

også ǀæret drøftet iŶdgåeŶde i DR’s ledelse, og det er – giǀet DR’s ŶǇe økoŶoŵiske 
rammer – samlet vurderingen, at de trufne beslutninger giver DR det bedst mulige afsæt 

for at løse sin public serviceopgave i de kommende år. 

 

Lytterstorm over P3-interview 
I programmet ’Stegger og Toft’ på P3 var gæsterne i studiet den 19. november Helse Matilde og 
Katrine Gisiger. De skulle i udsendelsen, der var live, forholde sig til ”kropspositivisme, 
mandekroppe og tissemænd” og en podcast de to gæster havde lavet om emnet. Desuden blev de 
i løbet af udsendelsen overrasket og konfronteret med en mandlig gæst, der ifølge værterne 
”havde en lille tissemand”.  
DR modtog på få dage efter udsendelsen over 200 klager og kritiske henvendelser fra lyttere, 
hvilket er ekstraordinært mange henvendelser på ét specifikt program.  
De fleste af henvendelserne fra lytterne gik på, at der var tale om et ”bagholdsangreb” på de to 
gæster i studiet. At interviewet var uforskammet, uetisk og pinligt. Mange lyttere skriver, at de er 
skuffede over, at DR’s værter opførte sig upassende og ukorrekt over for de to gæster. En del af 
klagerne refererer til den ene gæsts opslag på Instagram, hvor hendes dårlige oplevelse i studiet 
er blevet beskrevet. Det skal nævnes, at denne gæst har ca. 64.000 følgere på Instagram. 

DR's svar: 

I anledning af mændenes kampdag ville P3 gerne tage kampen op mod bodyshaming af 

mænd. De to kvindelige influensers er kropspositivister, der kæmper den kamp for 

kvinderne. Derfor inviterede P3 dem i studiet som eksperter for at tale om kampen, og 

hvordan vi kunne hjælpe mændene med deres kamp. Som ekstra krølle – for at illustrere, 

hvor svær en kamp det er – ville vi også afspille et klip fra deres podcast, hvor de to 

kropspositivister selv bodyshamer en mand, og herefter lade dem møde én af de mænd, 

de taler om. De får derfor konkret at vide, at vi vil tale om små tissemænd, deres podcast 

og kampen for kropspositivisme, men ikke at de skal møde Lars, da det er en 

overraskelse.  

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

25 

 

Det var forud for indslaget P3's vurdering, at to kvinder godt kunne takle det uventede 

element i interviewsituationen, da de er medievante og lever af at formidle, holde 

foredrag og deltage i offentlige debatter på alle typer medier. Mødet med Lars skulle 

være en meget lille del af udsendelsen, der blot illustrerede, hvor svært det er ikke at 

bodyshame mænd, når selv to erfarne kropspositivister kan komme til det.  

Den efterfølgende reaktion fra dem i studiet og shitstormen efterfølgende rejste en 

vigtig journalistisk diskussion.  

Influensers er ny type kilder, der med stor magt påvirker den offentlige debat med deres 

mange følgere, men som udkommer fuldstændig ufiltrerede med deres indhold. De 

agerer meget professionelt som foredragsholdere, bloggere, podcastere mv., men de er 

også helt almindelige mennesker uden samme publicistiske forpligtelser som fx DR. 

Udfordringen er, at der med magten til at påvirke følger et ansvar. Derfor må og skal vi 

selvfølgelig forholde os kritiske til disse typer kilder. Lektien for P3 er, at på trods af, at 

disse influensers umiddelbart virker som ekstremt professionelle kilder, så skal de briefes 

som medvirkende uden nogen form for medieerfaring. Både for at vi får den gode radio, 

vi gerne vil give P3-lytterne, og så der ikke er nogen tvivl om præmissen for deltagelse. 

 

’Aftenshowet’s’ nye look  
En del seere har ikke taget godt imod fornyelsen af ’Aftenshowet’. Programmet har både fået 
fornyet sin kulisse og sin facon, hvor der indgå paneldebat. En del brugere kritiserer, at det nye 
studie ikke er så venligt og afslappet som det gamle, og de mener ikke, at værterne kan styre de 
mange gæster i studiet. Også underlægningsmusikken får kritik, da den er forstyrrende og minder 
om muzak, er der seere, der skriver. 

Elbæk i P1 
Den 15. august havde ’P1 Orientering’ Uffe Elbæk som gæst. Anledningen var, at Alternativet 
havde fremlagt en plan for omlægning af de gamle ministerier, hvor partiet fremlagde sit bud på 
en række nye ministerier. Herunder Ministeriet for grøn Omstilling. Én af værterne gik alt for vidt i 
sin kritiske spørgsmål til partileder Uffe Elbæk, mente en række lyttere. Blandt andet spurgte 
værten ind til svar på detaljerne i planen, hvilket Uffe Elbæk havde svært ved at svare på. 
Herunder omkostningerne ved planen. En del lyttere mente, at værten var for aggressiv og 
spørgsmålene gik på det petitesseagtige. 

Første Verdenskrig 
I forbindelse med DR’s dækning i november af markeringen af Første Verdenskrigs afslutning i 
1918, henvendte en hel del brugere med kritik. En del af henvendelserne gik på, at seerne oplevede 
for meget snak i studiet, og at der ikke blev udvist hensyn til de øjeblikke, hvor stilhed havde været 
passende i mindehøjtideligheden. Nogle brugere har desuden undret sig over den manglende viden 
i studiet om historiske fakta. 

Fodboldlandsholdsstrejken fyldte for meget 
Det var ikke passende stof i en nyhedsudsendelse at bruge så meget plads på, at det danske 
landshold strejkede. Det mente et antal seere. Der var ligeledes utilfredshed blandt nogle seere 
over, at landsholdet var blevet omtalt som ”det rigtige landshold.” Det blev betegnet som 
diskriminerende over for det hold, der stillede op i stedet for de strejkende spillere. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

26 

 

VM i sejlsport 
Der var et stort antal henvendelse, mest ris, men også ros, da DR dækkede VM i sejlsport i 
august. Noget af kritikken gik på, at transmissionen blev afbrudt midt et spændende forløb, for at 
DR kunne sende ’Landsbyhospitalet’. Andre kommentarer gik på, at værterne ikke kendte 
fagudtryk og var for dårligt forberedte. En del var positive overfor, at DR i det hele taget sendte 
verdensmesterskabet. Der var også seere, som ønskede, at transmissionerne ikke blev flyttet til 
dr.dk, men fortsatte på én af de andre flowkanaler end DR1. 
Problemer med TV-oversigten  
Tekniske udfordringer med TV-oversigten, gav mange klager fra brugerne. I perioder var det 
nemlig kun DR’s egne kanaler, der fremgik af oversigten, ligesom mange brugere oplevede, at 
deres favoritkanalvalg manglede i oversigten. Problemet med TV-oversigten gav klager fordelt 
over flere måneder. Det hører med til billedet, at flere af brugerne beskrev oversigten som god og 
deres foretrukne – når altså alle kanaler fremgik. 

Hillerød eller Helsingør 
Da et afsnit af det populære ’Antikduellen’ lagde vejen forbi Hillerød, faldt det en del seere for 
brystet, at byen i programmet konsekvent blev omtalt som Helsingør.  

’Nak & Æd’ 
Jørgen og Nikolaj har gennem flere sæsoner nakket og ædt sig gennem både ind- og udland. Der 
er løbende en del kritik og klager over programmet, hvor selve titlen bliver beskrevet som infantil 
og respektløs overfor dyr. Mange seere har problemer med verbet ”at nakke”, og der er kritik af 
de to værter og deres facon. 

Cookies på dr.dk 
En del brugere af dr.dk klagede til DR over DR’s brug af cookies. Klagerne gik primært på, at 
brugerne følte det problematisk, at man skal acceptere cookies – og dermed at DR registrer 
brugernes adfærd og trafik på dr.dk.  

DR's svar: 

Cookies er små tekstfiler, der gemmes i brugerens browser for at kunne genkende den 

pågældende computer, mobil eller tablet ved tilbagevendende besøg. Cookies kan ikke 

indeholde virus. Stort set alle websites anvender cookies – herunder altså også DR. DR 

deler ikke data med andre end DR selv uden brugerens samtykke hertil. 

DR bruger både egne cookies og cookies fra tredjepart til forskellige formål, der dog alle 

haŶdler oŵ ďl.a. at kuŶŶe sikre eŶ god ďrugeropleǀelse på DR’s tjeŶester.  

Statistik-cookies hjælper DR med at forstå, hvordan brugerne interagerer med indholdet 

(anonymt), så vi kan tilpasse og oprette indhold og tjenester, der stemmer overens med 

brugernes interesser og ønsker. DR sætter også cookies for at præsentere relevant 

indhold for brugerne og forbedre deres brugeroplevelse på tværs af DR's digitale 

tjeŶester. Det kaŶ f.eks. ǀære ǀisŶiŶg ǀed hjælp af DR’s eget aŶŶoŶĐesǇsteŵ eller test af 
designændringer. Disse cookies kan fravælges i forbindelse med, at brugeren giver sit 

samtykke, hvilket dog kan have som konsekvens at visse funktioner ikke fungerer. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

27 

 

Der er flere tekŶiske og fuŶktioŶelle Đookies, soŵ er ŶødǀeŶdige, for at DR’s digitale 
tjenester kan fungere. Disse cookies tracker ikke brugere eller opsamler data om adfærd, 

men bruges til f.eks. korrekt visning på den anvendte skærmstørrelse, husk af valg af 

radiokaŶal, ͞Se ǀidere͟ på DRTV, perforŵaŶĐeoǀerǀågŶiŶg og ligŶeŶde. Disse Đookies er 
nødvendige for at levere et godt digitalt produkt, og de kan ikke fravælges. 

Nogle brugere har kritiseret den valgte samtykkeŵodel, ŵeŶ det er DR’s ǀurderiŶg, at 
den ligger inden for lovgivningens rammer. Området følges naturligvis løbende og 

modellen vil om nødvendigt blive justeret. 

Hak og knas på DR2 
Mange seere oplevede i perioder i starten af halvåret, at signalet på DR2 hakkede og pixelerede. 
Brugerne fandt det forstyrrende for udsendelsen og undrede sig over, at det kun var DR2, der i 
perioder havde problemer. Især brugere af DR’s TV-tilbud, der benyttede Chromecast til at 
streame TV, oplevede i perioder at billedet pixelerede. 

DR's svar: 

Problemerne vedr. DR2 skyldtes en fejl på det udstyr, som omsætter DR2 videosignalet til 

live streaming. Der blev i første omgang foretaget nogle tilpasninger, så live 

streamingen kom til at fungere igen. Desværre kom fejlen tilbage efter et par uger, og 

det har krævet noget tid at identificere den reelle årsag til fejlen. Fejlen er endeligt 

lokaliseret og defekt udstyr er blevet udskiftet. Siden dette er der ikke observeret 

problemer med pixelering og hakkende billeder på DR2. 

Ikke så meget halleluja over DR Nyheders app 
Da DR i efteråret reklamerede for DR Nyheders app, fik det en række seere til reagere. Nogle 
fandt, at det var en hån mod kristne, eftersom personen i reklamespottet, der optræder, råber: 
”Halleluja”.   

’En ny begyndelse’ med rod i afsnittene 
I forbindelse med DR’s visning af en ny sæson af ’En ny begyndelse’, gav det mange kritiske 
henvendelser. Brugerne oplevede, at de ikke kunne se afsnit 10-13 på DRTV og fandt det 
irriterende og problematisk, når nu seriens afsnit 1-9 var tilgængelige.  
Der er løbende registreret henvendelser fra brugere, der ikke forstår og ikke kan gennemskue 
hvilke typer indhold, der kan vises på forskellige platforme, og hvor længe materialet er 
tilgængeligt.  

DR's svar: 

Tilrådighedsstillelsen af programmer på DRTV afhænger af de rettigheder, som DR kan 

erhverve hos rettighedshavere og distributører. Den rettighedserhvervelse kan være 

forskellig. Dette kan for brugerne i nogle tilfælde medføre en ulogisk on-demand 

tilrådighedsstillelse, hvilket ǀar tilfældet ŵed serieŶ ͟EŶ ŶǇ ďegǇŶdelse͟. Dette er 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

28 

 

naturligvis både utilfredsstillende og ulogisk for brugerne og noget vi forsøger at undgå 

fremadrettet, med bedre og mere ensartede on-demand rettigheder. Vi forventer derfor 

at eksempler som disse vil blive færre og vi overvejer også om vi helt skal undlade at 

stille noget til rådighed on-demand, hvis vi ikke har tilstrækkelige rettigheder for alle 

sæsoner. 

Teknisk problem på DRTV 
Når DR oplever tekniske nedbrud og problemer, kan det aflæses i mængden af klager og kritiske 
henvendelse fra brugerne. Den 26. oktober om morgenen var DRTV ramt af tekniske problemer, så 
programmer i en periode ikke kunne afspilles. Det medførte forventeligt en del klager over 
problemet. 

DR's svar: 

Den 26. oktober mistede DR Byen forbindelsen til internettet pga. en softwarefejl på 

iŶterŶt udstǇr. De fleste af DR’s tjeŶester til ďrugerŶe ǀar uďerørte, ŵeŶ dr.dk/tǀ ǀar 
nede som følge af dette. Softwarefejlen opstod kl. 6.30 og kl. 10.10 samme dag var den 

udbedret og dr.dk/tv-tjenesten var op at køre igen. Fejlen berørte afspilning af indhold 

på DRTV, hvor der i perioden var en større del af indholdet, der ikke var tilgængeligt på 

hele DRTV. 

’Babylon Berlin’ – uden undertekster 
Et af den tyske TV-serie ’Babylon Berlins afsnit havde problemer med underteksterne. Dette gav 
en del klager og kritik fra seerne. Flere gjorde opmærksom på, at eftersom der blev talt både tysk 
og russisk, var underteksterne en nødvendighed for forståelsen. 

DR's svar: 

Der manglede undertekster på DR2 prograŵŵet ͟BaďǇloŶ BerliŶ͟ deŶ 7. Ŷoǀeŵďer på 
DTT (flow tv via antenne) i ca. 12 minutter. Der var tale om en enkeltstående fejl som 

den umiddelbare afhjælpningsprocedure ikke fik afhjulpet, men som beklageligvis 

krævende en ekstra procedure for at få løst helt. 

”Theo & Den Magiske Talisman” 
DR modtog i december en række kritiske henvendelser om årets nye julekalender ”Theo & Den 
Magiske Talisman” samt programmet ”Hjalte og Tjelles Super Giga Fede Juleshow”. Kritikken gik på 
flere forskellige ting. Blandt andet mente nogle, at der var for lidt jul i kalenderen, at den var 
okkult, uhyggelig og der blev bandet for meget. En episode i ”Hjalte og Tjelles Super Giga Fede 
Juleshow”, hvor der indtages store mængder kanel, blev kritiseret af flere.    

  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

29 

 

DR's svar: 

Julekalenderen Theo & Den Magiske Talisman er en eventyrfortælling for hele familien 

om nogle af livets universelle emner. Historien spænder over temaer, som optager både 

børn og voksne: Håb, venskaber, kærlighed, sorg, at omfavne livet – og det at sige 

farvel. Ambitionen med Theo & Den Magiske Talisman har været at skabe en 

julekalender, der sætter tanker i gang, giver stof til efterfølgende samtale og inspirerer 

både børn og voksne til at tale om de ting, der fylder hos dem netop nu. Theo & Den 

Magiske Talisman er ikke en traditionel julekalender med nisser, risengrød og besøg på 

loftet, som vi har set så mange gange tidligere. Det er derimod en moderne julekalender, 

hvor forfatteren Peter Gornstein har skelet meget til de universelle mytologiske historier, 

som går igen igennem alle kulturer og folkefærd. Theo & Den Magiske Talisman er en 

klassisk helterejse, men også historien om at drage ud og komme hjem og finde sig selv, 

mens julefreden sænker sig. 

DR vedkender sig et ansvar for det danske sprog, men sproget i programmerne skal også 

afspejle den virkelighed, som DR gengiver. I Theo & Den Magiske Talisman skildres 

blandt andet et helt almindeligt univers i en skoleklasse på mellemtrinnet, og her 

afspejler vi det sprog, som børn taler i dag. Sproget udvikler sig løbende og grænsen for 

hvornår et sprogbrug støder flytter sig fra generation til generation. Der bliver bandet i 

Theo & Den Magiske Talisman, når der skal udtrykkes særligt stærke følelser, men det er 

DR's vurdering, at vi holder os inden for et acceptabelt sprogbrug.  

I forďiŶdelse ŵed Hjaltes iŶdtagelse af kaŶel i ͟Hjalte og Tjelles Super Giga Fede 
Juleshoǁ͟ har DR efterfølgeŶde ďeklaget, at der ikke ďleǀ advaret om, at der kan være 

en risiko forbundet med overdreven indtagelse af kanel i pulverform. Så snart 

redaktionen blev opmærksom på problematikken blev der endvidere lagt en advarsel ind 

på DR TV og Facebook. 

 

 

  

 

*** 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

30 

 

4. Andet led i klagebehandlingen 

DR’s klagesystem har to led. I første led har klageren krav på et svar fra den ansvarlige DR-
redaktør. Er klager ikke tilfreds med svaret, har den pågældende mulighed for at anke sagen ved 
at klage videre til lytternes og seernes redaktør. 

En klage kan gå til Pressenævnet, hvis den pågældende har en retlig interesse i sagen. 

En klage til lytternes og seernes redaktør bliver ikke automatisk taget op som en ankesag. For det 
første skal der være tale om en sag, der falder inden for presseetik, og der skal være tale om en 
”væsentlig sag.” Det vil i reglen være en skønssag, men LSR afviser sager, hvor klager ikke har 
kunnet præcisere, hvad klagen gik ud på, ikke har kunnet give et klart tilsagn om, at den 
pågældende ønskede at klage, eller hvis klagen har karakter af en kommentar snarere end en 
klage. 

4.1 Pressenævnssager 

I andet halvår af 2018 har Pressenævnet afgjort tre sager vedrørende DR. I ingen af tilfældene 
har DR fået kritik.  

Ikke kritik af radioindslag fra P1 Orientering 

Indslaget drejede sig om udenlandske firmaer, som undlader at foretage registrering, når de 
arbejder i Danmark. Et polsk firma havde bedt om genmæle. Pressenævnet gav ikke firmaet ret. 

Ikke kritik af DR’s behandling af kilde forud for Detektor-program 

En professor klagede til Pressenævnet over den måde, som magasinet Detektor på DR2 havde 
behandlet ham på i forbindelse med interview. Professoren var medforfatter på en videnskabelig 
rapport, som var genstand for Detektors interesse. Blandt andet klagede professoren over, at 
DR2 ikke havde oplyst ham om, at samtalen blev optaget på bånd. Pressenævnet fandt, at 
professoren måtte være klar over, at han talte med en journalist, og at samtalen kunne blive 
båndet. Nævnet kritiserede i øvrigt ikke DR’s handlemåde.  

Ikke kritik af DR i indslag om Skt. Petriskolen 

Datteren til den tidligere skoleinspektør på Skt. Petriskolen i København klagede over et indslag, 
som havde været bragt i DR2. Indslaget beskæftigede sig med en bog, der omtalte nazistiske 
aktiviteter og sympatier på skolen før og under Anden Verdenskrig. Datteren fandt oplysningerne 
forkerte og krænkende. Pressenævnet udtalte ikke kritik af DR. 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

31 

 

4.2 Ankesager afgjort at lytternes og seernes redaktør 

I andet halvår af 2018 behandlede og afgjorde LSR 12 sager. Det er et fald fra på seks sager fra 
1. halvår af 2018, hvor tallet var oppe på 18 sager. I ni af sagerne fik klageren ikke medhold. I to 
sag fik klager delvis medhold og i én sag, fik klager medhold. 
 

DR brød ikke etiske retningslinjer ved omtale af mindreårige 

I indslag og artikel satte DR fokus på unge influencere, som omgår markedsføringsloven i deres 
reklame. I den forbindelse bragte DR billeder og oplysninger om to mindreårige piger, som 
arbejder professionelt med markedsføring. Klager fik ikke medhold. 
 
Kritik af DR for artikel om skat 

DR bragte navn og billede på en advokat, som blev sat i forbindelse med skatteunddragelse. Den 
pågældende var hverken sigtet eller tiltalt. Desuden havde DR ikke leveret dokumentation for en 
påstand om, at den pågældende formentlig havde bidraget til at blåstemple spekulativ handel med 
værdipapirer. DR blev bedt om en rettelse, og klager fik medhold. 

 
DR ikke partisk til fordel for landmænd 

DR leverede ikke en unuanceret og skæv dækning til gunst for lokale landmænd i et indslag om 
oversvømmet landbrugsjord i Vestjylland. Klager fik ikke medhold. 
 
DR bestemmer selv, hvem man vil inddrage i indslag 

Det var etisk ukorrekt, når DR i kritisk program om mentorer for arbejdsløse, ikke inddrog de 
frivillige mentorer. Det mente en klager. Han fik ikke medhold. 
 
Ordet ”rotteyngel” ikke acceptabelt 

DR begik ikke en etisk overtrædelse, da man udelukkede en Facebook-bruger fra DR-Nyheders 
Facebook-sider. Den pågældende havde brugt blandt andet ordet ”rotteyngel” om andre 
debattører, og det er en overtrædelse af DR’s retningslinjer for debat. Klager, som var udelukket, 
fik ikke medhold. 

DR måtte godt kalde dræbt for ”etnisk tysk” 

Etnisk tysk. Sådan omtalte DR i en artikel en dræbt 35-årig mand. Artiklen drejede sig om 
demonstrationer i den tyske by, Chemitz, hvor etnicitet var selve omdrejningspunktet for 
demonstrationerne. Klager mente ikke, at DR burde bruge betegnelsen og omtale den 
pågældendes etnicitet, men fik ikke medhold. 

DR begik ikke etisk brud i nekrolog over John McCain 

En læser fandt det ikke etisk forsvarligt, at DR viderebragte i en nekrolog over den amerikanske 
krigshelt og senator John McCain, at den afdøde amerikanske politiker skulle have været 
tortureret under sit krigsfangeskab i Vietnam. DR fik ikke kritik for at have viderebragt 
nekrologen fra Ritzaus Bureau. Havde DR skullet grave i oplysninger om McCains tid som 
krigsfange, havde det krævet en research, der næppe er foreneligt med en nekrolog. Klager fik 
ikke medhold. 

Måtte godt bruge professor, men burde være mere kritisk over for hans oplysninger 

DR brugte samfundsforskeren og professoren Bent Greve som kilde til, at skattefri telefon øger 
uligheden i samfundet. En klager mente, at DR havde benyttet en ”farvet”, ”rød” ekspert, som fik 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

32 

 

lov at viderebringe en politisk farvet kritik uden hold i virkeligheden. Klager fik ikke ret i, at DR ikke 
kunne benytte den pågældende, men LSR vurderede, at DR burde have været mere kritisk over 
for professorens konklusion. Klager fik delvis medhold. 

En asylsøger er ikke det samme som en flygtning 

En klager mente, at DR i en artikel fejlagtigt beskrev afviste asylsøgere som flygtninge. Det var 
der ikke tale om. DR beskrev en somalisk flygtning med midlertidigt ophold, som ikke længere må 
blive i Danmark. Klager fik ikke medhold. 

TV må gerne henvise til mere stof på dr.dk 

En klager mente ikke, at DR burde henvise seerne til at læse mere om indbrud på dr.dk. Det skete 
efter at TV Avisen havde haft et indslag om emnet, men yderligere information om emnet måtte 
seerne finde på dr.dk. Klager fik ikke medhold.  

DR blev inden for retningslinjerne i Detektor-gennemgang af el-overfølsomhed 

En klager fandt, at DR begik en etisk overtrædelse i forbindelse med omtale af lidelsen ”el-
overfølsomhed.” Klager havde en række kritikpunkter, herunder af kildevalg og manglende 
forelæggelse, men fik ikke medhold. 

Lukas Graham måtte godt optræde i Christiania-t-shirt 

En klager havde set DR’s store fødselsdagsshow for Kronprinsen og var utilfreds med, at 
sangeren Lukas Graham optrådte i en trøje, som kunne opfattes som en støtteerklæring til 
Fristaden Christiania. Klager henviste til, at DR-ansatte ikke må udtrykke egne politiske 
holdninger. Imidlertid var sangeren ikke ansat i DR og havde ikke i sin kontrakt betingelser om, at 
DR skulle godkende påklædningen. DR begik derfor ikke en overtrædelse af de etiske retningslinjer 
ved at lade Lukas Graham optræde i sin Christiania-trøje. Klager fik ikke medhold. 

 

 

 

 

*** 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

33 

 

4.3 Nyheder og klummer i 2018 

Her er en liste over artikler og klummer bragt på LSR-siden på dr.dk i 2018. Artiklerne kan findes 
på dr.dk/lsr. 
 

18. december 2018. Nyhed. 

DR var berettiget til at omtale mindreårige i historie om brud på markedsføringsloven. 

DR fik ikke kritik for at bringe artikel og indslag med brug af de to 14-årige influencere, 
MathildeandRosa.  

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-var-berettiget-til-
omtale-mindreaarige-i-historie 

 

4. december 2018. Klumme. 

Sprog er også et spørgsmål om DR’s troværdighed 

I klummen gennemgås sprogafsnit i halvårsberetning til DR’s bestyrelse, og DR er i færd med at 
øge sit sproglige serviceeftersyn og kamp mod fejl og dårligt sprog. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/sprog-er-ogsaa-et-
spoergsmaal-om-drs-trovaerdighed 

 

23. november 2018. Nyhed. 

Kronprinsens fødselsdag, vejret og dårligt sprog. Det klagede brugerne over i 2018.  

Dårligt radiosignal i Esbjerg, bandeord og manglende undertekster på tv-serien ’Broen’. Det er 
blot nogle af de ting, brugerne har klaget over til DR i 2018. Lytternes og seernes redaktørs nye 
rapport gennemgår de største klagetemaer og gør status for første halvår. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/kronprinsens-foedselsdag-
vejret-og-daarligt-sprog-det 

 

20. november 2018. Nyhed.  

DR får kritik i sag om skattesnyd. 

Advokats navn og foto burde ikke være blevet bragt i artikel på dr.dk om skattesvindel. Lytternes 
og seernes redaktør giver klager medhold i kritik af DR. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-faar-kritik-i-sag-om-
skattesnyd 

 

16. november 2018. Klumme. 

Påstanden om DR’s ensidige dækning af Trump og Putin. 

De kolde vinde mellem politikere og presse blæser fra USA, og det øger kravene også til DR til ikke 
at give den mindste næring til påstanden om ensidighed. DR’s dækning af Trump tyder ikke på 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-var-berettiget-til-omtale-mindreaarige-i-historie
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-var-berettiget-til-omtale-mindreaarige-i-historie
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/sprog-er-ogsaa-et-spoergsmaal-om-drs-trovaerdighed
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/sprog-er-ogsaa-et-spoergsmaal-om-drs-trovaerdighed
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/kronprinsens-foedselsdag-vejret-og-daarligt-sprog-det
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/kronprinsens-foedselsdag-vejret-og-daarligt-sprog-det
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-faar-kritik-i-sag-om-skattesnyd
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-faar-kritik-i-sag-om-skattesnyd


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

34 

 

enøjet dækning af den amerikanske præsident. Snarere er der brug for flere kilder og øget kritisk 
dækning, også når det gælder præsident Trump. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/paastanden-om-drs-
ensidige-daekning-af-trump-og-putin 

 

13. november 2018. Nyhed. 

Landmænd fik ikke for meget taletid i TV-Avisen. 

Et indslag i TV-Avisen om oversvømmelser af landbrugsjord fik en seer til at klage. Han mente, at 
DR´s dækning var skæv og unuanceret, og at alle kilder ikke fik lige megen taletid. Lytternes og 
seernes redaktør har behandlet sagen, og klager får ikke medhold. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/landmaend-fik-ikke-meget-
taletid-i-tv-avisen 

 

9. november 2018. Nyhed. 

DR behøvede ikke høre frivillige mentorer. 

DR kan ikke pålægges at vinkle historier på en særlig måde og handlede etisk korrekt i kritisk 
dokumentarudsendelse om mentorordningen i Danmark. Det slår lytternes og seernes redaktør 
fast i ny afgørelse. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-behoevede-ikke-hoere-
frivillige-mentorer 

 

5. november 2018. Nyhed. 

”Rotteyngel” i Facebook-debat var over stregen. 

DR Nyheder handlede etisk korrekt, da man udelukkede en Facebook-bruger for at kalde andre 
”rotteyngel”. Lytternes og seernes redaktør mener, at sagen peger på andre problemer i forhold 
til DR´s måde at styre Facebook-debatter på. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/rotteyngel-i-facebook-
debat-var-over-stregen 

 

24. oktober 2018. Klumme. 

Relevant at nævne at dræbt var ”etnisk tysker”. 

DR kan godt beskæftige sig med gerningsmænds etnicitet, men det er hver gang en konkret 
bedømmelse. Der er ikke noget fast facit på det regnestykke. Det viser en klagesag over DR’s 
dækning af et drab i Chemnitz, Tyskland. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/relevant-naevne-draebt-
var-etnisk-tysker 

 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/paastanden-om-drs-ensidige-daekning-af-trump-og-putin
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/paastanden-om-drs-ensidige-daekning-af-trump-og-putin
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/landmaend-fik-ikke-meget-taletid-i-tv-avisen
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/landmaend-fik-ikke-meget-taletid-i-tv-avisen
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-behoevede-ikke-hoere-frivillige-mentorer
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-behoevede-ikke-hoere-frivillige-mentorer
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/rotteyngel-i-facebook-debat-var-over-stregen
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/rotteyngel-i-facebook-debat-var-over-stregen
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/relevant-naevne-draebt-var-etnisk-tysker
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/relevant-naevne-draebt-var-etnisk-tysker


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

35 

 

1.oktober 2018. Nyhed. 

Nekrolog over John McCain var ikke utroværdig. 

En bruger har henvendt sig til DR og klaget over dækningen af John McCains død og den 
manglende research af hans tid i fangenskab. Lytternes og seernes redaktør gav ikke klager 
medhold. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/nekrolog-over-john-mccain-
var-ikke-utrovaerdig 

 

24. september 2018. Nyhed. 

Forsker med politisk baggrund måtte godt bruges i artikel om velfærd 

DR måtte gerne bruge professor Bent Greve i en artikel, men skulle have været mere kritisk over 
for professorens udtalelser. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/forsker-med-politisk-
baggrund-maatte-godt-bruges-i 

10. september 2018. Klumme. 

Asylsøgere er ikke flygtninge 

Klumme om brugen af værdiladede ord i forbindelse udlændinge. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/asylsoegere-er-ikke-
flygtninge 

 

4. september 2018. Nyhed. 

I orden at TV-Avis-vært henviste til dr.dk for råd mod indbrud. 

DR overtrådte ikke de etiske retningslinjer, da man efter et indslag henviste til dr.dk. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/i-orden-tv-avis-vaert-
henviste-til-drdk-raad-mod 

 

24. august 2018. Klumme. 

Mennesker med en sag har ikke automatisk ret til at blive hørt. 

Klumme om at vinkle journalistisk. Om fravalg og tilvalg. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/mennesker-med-en-sag-
har-ikke-automatisk-ret-til-blive 

 

24. august 2018. Nyhed. 

OK at Lukas Graham hyldede Kronprins Frederik i Christiania-trøje. 

Sangeren Lukas Graham optrådte i sin egen t-shirt med teksten ”Freetown 1971 Christiania” i TV-
showet ”Hele Danmark fejrer Kronprinsen.” Det var inden for reglerne. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/nekrolog-over-john-mccain-var-ikke-utrovaerdig
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/nekrolog-over-john-mccain-var-ikke-utrovaerdig
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/forsker-med-politisk-baggrund-maatte-godt-bruges-i
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/forsker-med-politisk-baggrund-maatte-godt-bruges-i
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/asylsoegere-er-ikke-flygtninge
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/asylsoegere-er-ikke-flygtninge
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/i-orden-tv-avis-vaert-henviste-til-drdk-raad-mod
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/i-orden-tv-avis-vaert-henviste-til-drdk-raad-mod
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/mennesker-med-en-sag-har-ikke-automatisk-ret-til-blive
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/mennesker-med-en-sag-har-ikke-automatisk-ret-til-blive


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

36 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/ok-lukas-graham-hyldede-
kronprins-frederik-i 

 

2.juli 2018. Nyhed. 

Artikel om abortstatistik upræcis. 

Omtale og brug af data vedrørende muslimske kvinders abortmønster var upræcis. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/artikel-om-abortstatistik-
upraecis 

 

15. juni 2018. Nyhed. 

DR måtte godt udlægge Ruslands brug af Melodi Grand Prix i politisk øjemed. 

DR fik ikke kritik for kommentatorbrug i forbindelse med analyse af Rusland og Melodi Grand Prix. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-maatte-godt-udlaegge-
ruslands-brug-af-melodi-grand 

 

7. juni 2018. Nyhed. 

Voldsomme billeder i ’Aftenshowet’ var ok – men advarsel ikke god nok 

DR advarede for dårligt i forhold til voldsomme scener i Aftenshowet. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/voldsomme-billeder-i-
aftenshowet-var-ok-men-advarsel 

 

29. maj 2018. Nyhed. 

DR nedgjorde ikke minoriteter med upræcis overskrift på abortartikel 

Etikken var ikke overtrådt i artikel om abortmønster på dr.dk. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-nedgjorde-ikke-
minoriteter-med-upraecis-overskrift 

 

24. maj 2018. Klumme. 

'Bagklog' gik til kanten med udtalelse om Lars Løkke Rasmussen 

Klumme om satire og grænser i den forbindelse. Den aktuelle anledning var ankesag vedrørende 
udtalelser om statsminister Lars Løkke Rasmussen i DR. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/bagklog-gik-til-kanten-
med-udtalelse-om-lars-loekke 

 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/ok-lukas-graham-hyldede-kronprins-frederik-i
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/ok-lukas-graham-hyldede-kronprins-frederik-i
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/artikel-om-abortstatistik-upraecis
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/artikel-om-abortstatistik-upraecis
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-maatte-godt-udlaegge-ruslands-brug-af-melodi-grand
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-maatte-godt-udlaegge-ruslands-brug-af-melodi-grand
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/voldsomme-billeder-i-aftenshowet-var-ok-men-advarsel
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/voldsomme-billeder-i-aftenshowet-var-ok-men-advarsel
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-nedgjorde-ikke-minoriteter-med-upraecis-overskrift
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-nedgjorde-ikke-minoriteter-med-upraecis-overskrift
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/bagklog-gik-til-kanten-med-udtalelse-om-lars-loekke
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/bagklog-gik-til-kanten-med-udtalelse-om-lars-loekke


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

37 

 

7. maj 2018. Nyhed. 

Udviklingsfond får medhold i ét ud af seks klagepunkter over DR Dokumentar 

Statslig investeringsfond fik ret i ét af seks klagepunkter over DR-dokumentar. Oplysninger fra 
fonden var ikke gengivet korrekt. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/udviklingsfond-faar-
medhold-i-et-ud-af-seks 

 

1.maj 2018. Nyhed. 

Voldsom værtstræning i MGP var ikke over stregen. 

Klager fik ikke ret i kritik af voldsomheder i MGP. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/voldsom-vaertstraening-i-
mgp-var-ikke-over-stregen 

 

23. april 2018. Nyhed. 

Klage over mangelfuld research i TV-Avisen afvist. 

TV-Avisen bragte ikke misvisende indslag om bredbånd. En klager havde indgivet kritik, da han ikke 
fandt indslaget fyldestgørende. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/klage-over-mangelfuld-
research-i-tv-avisen-afvist 

 

17. april 2018. Nyhed. 

TV Avisen brød ikke etikregler trods justitsministers afvisning af oplysninger. 

DR overtrådte ikke reglerne om god presseskik i indslag om politiets muligheder for at søge i 
Europol. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/tv-avisen-broed-ikke-
etikregler-trods-justitsministers 

 

15. marts 2018. Nyhed. 

Claus Hjort-angreb på Rusland var ok presseetisk. 

DR bragte et angreb på Rusland som nyhed, men selv om artiklen var baseret på én kilde, var det 
ikke en overtrædelse af de presseetiske retningslinjer.  

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/claus-hjort-angreb-paa-
rusland-var-ok-presseetisk 

 

 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/udviklingsfond-faar-medhold-i-et-ud-af-seks
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/udviklingsfond-faar-medhold-i-et-ud-af-seks
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/voldsom-vaertstraening-i-mgp-var-ikke-over-stregen
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/voldsom-vaertstraening-i-mgp-var-ikke-over-stregen
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/klage-over-mangelfuld-research-i-tv-avisen-afvist
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/klage-over-mangelfuld-research-i-tv-avisen-afvist
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/tv-avisen-broed-ikke-etikregler-trods-justitsministers
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/tv-avisen-broed-ikke-etikregler-trods-justitsministers
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/claus-hjort-angreb-paa-rusland-var-ok-presseetisk
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/claus-hjort-angreb-paa-rusland-var-ok-presseetisk


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

38 

 

6.marts 2018. Nyhed. 

DR-program var ikke racistisk. 

”Hvid mands dagbog” hed et dokumentarprogram, og det var ikke racistisk. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-program-var-ikke-
racistisk 

 

27. februar 2018. Nyhed. 

Se den nye rapport: Det klager brugerne over. 

Temaer i halvårsrapport.  

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/se-den-nye-rapport-det-
klager-brugerne-over 

 

22. februar 2018. Klumme. 

DR er mere end fjernsynet i hjørnet. 

Klumme om nye medier og digitaliseringen af DR. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/dr-er-mere-end-
fjernsynet-i-hjoernet 

 

7. februar 2018. Nyhed. 

Tandlæger får ikke medhold i kritik af DR Kontant-program. 

Tandlæger fik forelagt kritik i forbindelse med program. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/tandlaeger-faar-ikke-
medhold-i-kritik-af-dr-kontant 

 

1. februar 2018. Nyhed. 

DR skal selv svare på programklager. 

DR2 Dagen lod kilde svare på kritik af DR – om sig selv. Det var ikke i overensstemmelse med de 
etiske retningslinjer. DR fik kritik. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-skal-selv-svare-paa-
programklager 

 

26. januar 2018. Nyhed. 

P1 Orientering forsømte at høre HPV-vaccinekritikere. 

Indslag om HPV på P1 manglede alsidighed. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-program-var-ikke-racistisk
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-program-var-ikke-racistisk
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/se-den-nye-rapport-det-klager-brugerne-over
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/se-den-nye-rapport-det-klager-brugerne-over
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/dr-er-mere-end-fjernsynet-i-hjoernet
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/dr-er-mere-end-fjernsynet-i-hjoernet
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/tandlaeger-faar-ikke-medhold-i-kritik-af-dr-kontant
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/tandlaeger-faar-ikke-medhold-i-kritik-af-dr-kontant
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-skal-selv-svare-paa-programklager
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-skal-selv-svare-paa-programklager


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2018 

39 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/p1-orientering-forsoemte-
hoere-hpv-vaccinekritikere 

 

9. januar 2018. Nyhed. 

Tandlæger ikke udsat for hetz fra DR1 Kontant. 

Klager fik ikke medhold i, at kritisk program var en hetz mod tandlæger. 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/tandlaeger-ikke-udsat-
hetz-fra-dr1-kontant 

 

 

 

 

*** 

 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/p1-orientering-forsoemte-hoere-hpv-vaccinekritikere
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/p1-orientering-forsoemte-hoere-hpv-vaccinekritikere
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/tandlaeger-ikke-udsat-hetz-fra-dr1-kontant
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/tandlaeger-ikke-udsat-hetz-fra-dr1-kontant


Bagside

Antal filer:
4


