Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 49
Offentligt
Til retsudvalgets medlemmer.
Vedr. Automatisk Nummerplade Genkendelse forkortet ANPG.
Automatisk nummerpladegenkendelse er fotoapparater, der optager fotos af køretøjers
nummerplader. Fotoapparatet arbejder sammen med en server og på baggrund af fotoet genkendes
registreringsnummeret på nummerpladen.
I de tilfælde, hvor en bil er efterlyst/lagt ind i systemet, så markeres/fastfryses det på en skærm i
patruljebilen, og med tekst anføres det, i hvilken anledning bilen er opdateret. På den måde registrerer
og melder anlægget til personalet i ANPG bilen, at her er et køretøj som enten er efterlyst af hensyn
til restancer for vægtafgift, manglende forsikring, manglende syn eller at det er efterlyst i forbindelse
med en alvorlig hændelse. På samme måde vil anlægget melde, hvis registrerede ejer er kendt for at
være frakendt førerretten/frakendt eller er efterlyst. Mere udførligt henvises til Bekendtgørelsen
nederst.
Siden 2015, hvor de indledende forsøg herhjemme med ANPG blev iværksat, har det været et
uforligneligt godt arbejdsredskab for politiet. Det har i høj grad været med til hurtigere og mere
effektivt at finde køretøjer og personer, som på forskellig vis har apelleret til politiets opmærksomhed.
Henset til værdien, som et effektivt arbejdsredskab for samfundet til at udfinde elementer, der kræver
politiets fokus, synes det underligt, at ikke alle patruljebiler er udstyret med anlægget.
Et anlæg koster i omegnen af kr. 100.000
Som økonomien er skruet sammen, er det politiet selv, som skal betale anlæggene, mens pengene der
kommer ind, naturligvis går i statskassen.
Én ting er økonomien for politikredsene til det tekniske og elektroniske udstyr, men en anden ting er
den manglende kapacitet på de serveranlæg, der leverer oplysningerne til systemerne ude i
patruljebilerne. Efter det oplyste, så er de anlæg udnyttet til bristepunktet. Deri ligger naturligvis også
en udgift til at købe mere serverplads.
I løbet af ganske kort tid, er anlæggene tjent ind, alene ved bøder til spiritusbillister og personer uden
førerret og salg af beslaglagte biler i samme forbindelse. Derfor bør økonomien ikke i sig selv være
en årsag til, ikke at udstyre alle uniformerede patruljebiler (incl. uniformerede hunde- og
færdselsvogne) på denne måde. Selv om der er mange andre aspekter end netop økonomien, der skal
tages i betragtning, så er økonomien kun et spørgsmål om, hvor hurtigt investeringen vil have tjent
sig ind (efter min overbevisning, regnet i uger snarere end i måneder).
Der er jfr. Rigspolitiets oplysninger nu 70 anlæg på patruljebiler og 48 faste anlæg.
Det betyder, at vi i MVSJÆ politikreds har fire biler med ANPG fordelt med én på hver station, hvor
der er beredskab, samt én bil i færdslen.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
Den bil vi har i Holbæk, har vi dog midlertidigt måtte afgive, og har derfor ikke nogen i øjeblikket.
Det er lidt udsigtsløst, hvornår vi få én igen. Som indikator for, hvor meget bilerne bliver brugt, kan
jeg lige nævne, at bilen fra er fra 2015 og har gået mere en 380.000 km.
Uniformerede patruljebilerne har en præventiv effekt i gadebilledet, om end det ikke er så tit, at den
enkelte borger møder én. Med den kun ene ANPG bil, som er i de enkelte områder, er det samlet set
mere sjældent at møde sådan én. Jeg er dog ikke i tvivl om, at hvis alle patruljebiler var udstyret med
ANPG, og anvendeligheden ville blive gjort almindeligt kendt i befolkningen, så ville det i sig selv
gøre en stor forskel i præventivt henseende. Risikoen for opdagelse, for den der gerne vil unddrage
sig politiets opmærksomhed, er betydeligt større, hvis mødet sker med politiet i en ANPG bil. Mange
af samfundets modborgere er tilknyttet et køretøj eller flere, og det er sjældent set, at de cykler rundt.
Der tales om, og er et ønske fra politiet selv, at vi skal være mere effektive. En nem og hurtig måde,
at øge politiets effektivitet på, er helt uden tvivl at benytte de muligheder, der ligger i disse tekniske
løsninger.
Der vil utvivlsomt være borgere og politikere, som vil tale den øgede brug af ANPG imod, af samme
årsager, som de taler øvrig overvågning imod. Med ANPG går vi målrettet imod nogle af de opgaver
vi er pålagt, og de bliver løst ikke bare hurtigere, men også mere effektivt og derved billigere ved
brug af disse muligheder.
Så hermed en anmodning om at udstyre alle uniformerede patruljebiler med ANPG, af hensyn til
effektiviteten i politiets arbejde og dermed i bund og grund for vores alles sikkerhed og bedre
mulighed for at dæmme op for vores modborgere. Såfremt Retsudvalget finder forslaget
anbefalelsesværdigt vil en nødvendig forudsætning for gennemførelse utvivlsomt være en nødvendig
tillægsbevilling fra finansudvalget, øremærket til lige dén anvendelse. Hvis ikke der følger penge
med, og systemet skal udbygges i takt med, at midlerne findes inden for de budgetter, som i forvejen
er trængte, så bliver der tale om meget langstrakte
og højst sandsynligt
ikke forekommende tiltag.
Som almindelig medarbejde i politiet kan det være svært at forstå, at man
især når sulten nager -
søger uden om de lavthængende frugter.
På egne og mange kollegers vegne.
Venlig hilsen
Preben Viggo Nielsen,
Politiassistent
Midt- og Vestsjællands Politi
Beredskabet i Holbæk
Tillidsmand i sektor vest.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
Til orientering om lovgivningen på området, er bekendtgørelsen sat ind. Deri beskrives formålet,
anvendelsen m.m.
Bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG)
I medfør af § 2 a, stk. 3, i lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 20. august
2015, som ændret ved lov nr. 671 af 8. juni 2017, og § 14, stk. 2, og § 16, stk. 4, i lov nr. 410 af 27.
april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger fastsættes:
Kapitel 1
Navn og formål mv.
§ 1. Efter reglerne i denne bekendtgørelse fører Rigspolitiet som dataansvarlig myndighed politiets
system for automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG), der tjener som internt arbejdsredskab for
politiet.
Stk. 2. Behandling af personoplysninger i ANPG kan alene finde sted i det omfang, det følger af
reglerne i denne bekendtgørelse og er nødvendigt i forbindelse med løsningen af politimæssige
opgaver, jf. lov om politiets virksomhed § 2.
Stk. 3. Oplysninger fra ANPG kan under overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse indgå i
tværgående informationsanalyser, jf. lov om politiets virksomhed § 2 a, stk. 1.
Stk. 4. Lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger finder anvendelse
for behandling af personoplysninger i ANPG, medmindre andet følger af reglerne i denne
bekendtgørelse.
Kapitel 2
Anvendelse og indhold
§ 2. Indsamling af oplysninger i ANPG kan ske ved brug af
1) ubemandet stationært ANPG-udstyr,
2) ubemandet mobilt ANPG-udstyr, og
3) bemandet mobilt ANPG-udstyr, herunder udstyr monteret på køretøjer.
§ 3. I ANPG behandles fotos af køretøjet og oplysninger om nummerpladen, optagelsestidspunktet
og køretøjets position på optagelsestidspunktet samt oplysninger omfattet af § 5.
§ 4. ANPG indeholder en hit-del og en no-hit-del.
§ 5. I hit-delen kan behandles oplysninger om nummerplader, som
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
1) skal inddrages på grund af manglende syn,
2) skal inddrages på grund af manglende forsikring,
3) er tilknyttet køretøjer, der er afmeldt eller i øvrigt ikke må anvendes på færdselslovens område,
4) er efterlyst, tabt eller anvendes uberettiget,
5) er tilknyttet virksomheder, der konkret er mistænkt for at overtræde reglerne om cabotagekørsel
ved:
a) at udføre godstransport uden fællesskabstilladelse,
b) at udføre godstransport uden at føreren, såfremt denne er statsborger i et tredjeland, er i
besiddelse af en førerattest,
c) overskridelse af antallet af tilladte cabotageture, eller
d) overskridelse af den tilladte periode for udførelse af lovlig cabotagekørsel,
6) er tilknyttet virksomheder, der konkret er mistænkt for at overtræde reglerne om brug og
anvendelse af takografer inden for vejtransport i forbindelse med manipulation af takografen,
7) er tilknyttet virksomheder, der er konkret er mistænkt for at overtræde reglerne om brug og
anvendelse af anlæg, der er monteret som en del af det typegodkendte køretøj til at reducere
emissionen fra køretøjet i forbindelse med manipulation af sådanne anlæg,
8) er tilknyttet efterlyste køretøjer,
9) er tilknyttet personer, hos hvem førerretten er inddraget eller frakendt ubetinget,
10) formodes at være forfalskede eller falske,
11) er tilknyttet brugsstjålne køretøjer,
12) er tilknyttet personer, der konkret er mistænkt for lovovertrædelser, som kan straffes med
fængsel i mindst 1 år og 6 måneder,
13) er tilknyttet personer, der er eftersøgt af humanitære grunde eller eftersøgt til afsoning eller
tilsigelse til retsmøder,
14) er registreret i Schengen-informationssystemet, jf. artikel 36 i Rådets afgørelse 2007/533/RIA,
med henblik på diskret eller målrettet kontrol,
15) er registreret i Schengen-informationssystemet, jf. artikel 38 i Rådets afgørelse 2007/533/RIA,
med henblik på beslaglæggelse eller anvendelse som bevismiddel i en straffesag,
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
16) er tilknyttet personer, der konkret er mistænkt for grove strafbare handlinger omfattet af
kriminalitetskravet for registrering i Schengen-informationssystemet med henblik på diskret
overvågning i henhold til artikel 36, stk. 2, i Rådets afgørelse 2007/533/RIA, som henviser til
artikel 2, stk. 2, i Rådets afgørelse 2002/584/RIA, og
17) er tilknyttet personer, der er dømt, sigtet eller konkret mistænkt for at være involveret i alvorlig
og organiseret kriminalitet inden for de områder, der efter Rigspolitiets bestemmelse er undergivet
systematisk politimæssig monitering.
§ 6. I no-hit-delen kan behandles oplysninger om nummerplader, som ikke er omfattet af § 5, når
oplysningerne er indsamlet som led i en målrettet politiindsats. Indsatsen skal være tidsmæssigt og
geografisk afgrænset og iværksat på baggrund af en konkret politifaglig vurdering, hvor
anvendelsen af ANPG vurderes at være af væsentlig betydning for indsatsen.
Stk. 2. I no-hit-delen kan desuden behandles oplysninger indsamlet ved hjælp af ANPG-udstyr
omfattet af § 2, nr. 2 og 3, med henblik på at tage stilling til, om oplysningerne er omfattet af § 5
eller § 6, stk. 1 (teknisk lagring), jf. dog § 7, stk. 4.
§ 7. Relevante oplysninger i ANPG kan anvendes som led i forebyggelse, efterforskning, afsløring
eller retsforfølgning af
1) lovovertrædelser, der kan straffes med bøde eller fængsel, hvis der er konkret mistanke om, at en
person eller en virksomhed tilknyttet en nummerplade har begået en sådan forbrydelse,
2) lovovertrædelser, der kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover,
3) grove strafbare handlinger omfattet af kriminalitetskravet for registrering i Schengen-
informationssystemet med henblik på diskret overvågning,
4) alvorlig og organiseret kriminalitet, som er undergivet systematisk politimæssig monitering, eller
5) kriminalitet, som er omfattet af en målrettet politiindsats, jf. § 6, stk. 1.
Stk. 2. Relevante oplysninger i ANPG kan endvidere anvendes med henblik på politiets
tilrettelæggelse af kontrolarbejdet i medfør af udlændingelovens § 38, stk. 6, som led i politiets
analysebaserede tilgang til kontrol af udlændinge samt til brug for personeftersøgninger, jf. § 5, nr.
13.
Stk. 3. Oplysninger i hit-delen kan desuden anvendes til brug for forebyggelse, efterforskning,
afsløring eller retsforfølgning af det forhold, der har givet anledning til at registrere oplysningerne i
hit-delen, jf. § 5.
Stk. 4. Oplysninger omfattet af § 6, stk. 2, hvor sletningen er udskudt, jf. § 11, kan dog altid
anvendes som led i forebyggelse, efterforskning, afsløring eller retsforfølgning af den situation, som
har givet anledning til at udskyde sletningen.
Kapitel 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
Adgang
§ 8. Kun personer, der er autoriseret dertil, må have adgang til de personoplysninger, der behandles
i ANPG.
Kapitel 4
Sletning af hits
§ 9. Personoplysninger omfattet af § 5 skal slettes i ANPG senest på følgende tidspunkter:
1) 3 måneder efter indsamling for så vidt angår oplysninger omfattet af § 5, nr. 1-7.
2) 1 år efter indsamling for så vidt angår oplysninger omfattet af § 5, nr. 8-13.
3) 2 år efter indsamling for så vidt angår oplysninger omfattet af § 5, nr. 14-17.
Sletning af no-hits
§ 10. Personoplysninger omfattet af § 6, stk. 1, skal slettes i ANPG senest 30 dage efter det
tidspunkt, hvor oplysningerne er indsamlet.
Stk. 2. Personoplysninger omfattet af § 6, stk. 2, skal slettes i ANPG så snart, det er muligt, og
senest 24 timer efter det tidspunkt, hvor oplysningerne er indsamlet.
Ekstraordinære situationer
§ 11. Uanset §§ 9 og 10 kan sletning af personoplysninger i ANPG udskydes i ekstraordinære
situationer, indtil den ekstraordinære situation ophører. Beslutning herom træffes af
rigspolitichefen.
Kapitel 5
Undtagelse fra den registreredes indsigtsret mv.
§ 12. I medfør af § 16, stk. 4, i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, finder den registreredes ret til at få oplysninger i medfør af lovens § 15 ikke
anvendelse i forhold til oplysninger, der behandles i ANPG.
Stk. 2. I medfør af § 14, stk. 2, i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger finder § 13, stk. 2, i loven ikke anvendelse i forhold til oplysninger, der
behandles i ANPG.
Kapitel 6
Videregivelse
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
§ 13. Personoplysninger, som er indsamlet i henhold til denne bekendtgørelse, må ikke videregives
til private.
§ 14. Personoplysninger, som er indsamlet i henhold til denne bekendtgørelse, må ikke videregives
til anden offentlig myndighed, herunder udenlandsk myndighed, eller international organisation,
medmindre det følger af § 15.
§ 15. Rigspolitiet kan i fornødent omfang videregive personoplysninger fra ANPG til anden
offentlig myndighed, herunder udenlandsk myndighed, samt international organisation, når
1) videregivelsen er nødvendig af hensyn til forebyggelse, efterforskning eller forfølgning af
strafbare forhold, eller
2) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger
hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysningerne
angår.
Stk. 2. Ved videregivelse af personoplysninger til et tredjeland finder kapitel 16 og 17 i lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger ligeledes anvendelse.
Stk. 3. Rigspolitiet kan overlade kompetencen til at videregive oplysninger efter stk. 1 til en eller
flere af landets politikredse.
Kapitel 7
Sikkerhedsforanstaltninger
§ 16. For behandlingssikkerheden i ANPG gælder kapitel 12 i lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger og de regler, der fastsættes i henhold hertil.
§ 17. Rigspolitiet foretager logning af behandlinger af personoplysninger i ANPG samt udfører
stikprøvekontrol af disse logfiler.
§ 18. Rigspolitiet fastsætter interne retningslinjer for adgangen til og behandlingen af
personoplysningerne i ANPG, herunder manuel behandling af sådanne oplysninger, samt for
logning af behandlinger af personoplysninger i ANPG og foretagelse af stikprøvekontrol.
Kapitel 8
Ikrafttræden
§ 19. Bekendtgørelsen træder i kraft den 22. september 2017.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1776 af 16. december 2015 om politiets anvendelse af automatisk
nummerpladegenkendelse (ANPG) ophæves.
§ 20. Bekendtgørelsen gælder ikke for Færøerne og Grønland.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Henvendelse af 24/10-19 fra politiassistent Preben Viggo Nielsen, Holbæk, vedrørende automatisk nummerplade genkendelse
Justitsministeriet, den 20. september 2017
Søren Pape Poulsen