Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 489
Offentligt
2222678_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. juli 2020
Koncerndigitaliseringsenheden
Emil Sølver Rehling
2020-0113-0032
1522256
Orientering om Rigspolitiets redegørelse vedrørende fejl i identitets-
sammenlægninger
1.
Folketingets Retsudvalg modtog den 7. april 2020 en orientering om, at
politiet i perioden 1993-2020 havde begået fejl i forbindelse med såkaldte
identitetssammenlægninger i 22.501 sager i politiets systemer.
Retsudvalget blev samme dag orienteret om, at justitsministeren havde an-
modet Rigspolitiet om en redegørelse for sagen samt en samlet afrapporte-
ring af det oprydningsarbejde, som Rigspolitiet havde igangsat for at af-
dække og rette op på fejlene.
Afdækningen skulle blandt andet afklare, om fejlene havde haft negative
konsekvenser for de berørte personer, og om der var yderligere end de alle-
rede konstaterede 22.501 sager, hvor der var begået fejl i identitetssammen-
lægninger. Endelig skulle undersøgelsen afklare, om fejlene havde haft be-
tydning for behandlingen af sagerne, herunder for efterforskningen og rets-
forfølgningen eller for de øvrige personer i sagerne.
Justitsministeriet har den 23. juni 2020 modtaget Rigspolitiets redegørelse,
som indeholder afrapporteringen af arbejdsgruppens afdækning af fejlenes
omfang og konsekvenser. Redegørelsen er vedlagt dette brev.
2.
I politiets it-systemer kobles sager sædvanligvis til personer via personens
cpr-nummer. Det sker dog ofte som led i politiarbejdet, at politiet efterfor-
sker en sag uden at kende identitet og cpr-nummer på alle de omfattede per-
soner. I de tilfælde anvender politiet et erstatningsnummer til at identificere
den ukendte person.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 489: Orientering om Rigspolitiets redegørelse vedrørende fejl i identitetssammenlægninger, fra justitsministeren
Når politiet senere bliver bekendt med personens identitet, gennemfører po-
litiet en identitetssammenlægning, hvor alle sager knyttet til erstatnings-
nummeret i stedet knyttes til den pågældendes cpr-nummer. Et erstatnings-
nummer må derfor kun knyttes til én ukendt person, så de ukendte personer
kan skelnes fra hinanden.
De begåede fejl består imidlertid blandt andet i, at flere forskellige ukendte
personer er blevet tildelt samme erstatningsnummer i politiets it-systemer.
Ved efterfølgende identitetssammenlægninger er sager vedrørende forskel-
lige ukendte personer med samme erstatningsnummer alle blevet knyttet til
det samme cpr-nummer.
Det er Rigspolitiets vurdering, at der er tale om menneskelige sagsbehand-
lingsfejl, som skyldes en fejlagtig registreringspraksis og utilstrækkelig kva-
litet i selve udførelsen af identitetssammenlægningerne.
3.
Rigspolitiet har i forbindelse med afdækningen af fejlene foretaget en
supplerende gennemgang af registreringerne i POLSAS for at undersøge,
om der i andre sager end de allerede identificerede 22.501 sager kunne være
sket lignende fejl. POLSAS har 52 databaser, men i forbindelse med politi-
reformen i 2007 var det kun de 12 nuværende politikredses databaser, som
blev videreført og anvendes aktivt til oprettelse af nye sager m.v.
Arbejdsgruppen har i forbindelse med afdækningen af fejlenes omfang og
konsekvenser gennemgået de databaser, der ikke anvendes aktivt. På bag-
grund af gennemgangen har arbejdsgruppen konstateret, at der er sket fejl i
identitetssammenlægninger i yderligere 5.175 sager fordelt på 545 personer.
Sagerne i disse databaser er som udgangspunkt oprettet før 2007.
Det betyder, at politiet har identificeret i alt 27.676 sager fordelt på 1.229
personer. Samtlige sager er gennemgået for at vurdere, om fejlene har haft
negative konsekvenser for de berørte personer.
4.
Efter gennemgangen af sagerne konkluderer Rigspolitiet samlet set, at
identitetssammenlægningsfejlene ikke må anses for at have haft betydning
for efterforskningen eller retsforfølgningen. Ligeledes anses fejlene ikke for
at have ført til uberettigede sagsskridt eller fejldispositioner mod de fejlre-
gistrerede personer. Endelig ses fejlene ikke at have ført til, at fejlregistre-
rede uberettiget har fået oplysninger om de sager, de har været tilknyttet,
eller om de personer, som har været tilknyttet sagen korrekt.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 489: Orientering om Rigspolitiets redegørelse vedrørende fejl i identitetssammenlægninger, fra justitsministeren
I langt de fleste tilfælde har politiet således ikke foretaget dispositioner i
henhold til de berørte, fejlregistrerede personer.
Rigspolitiet har dog konstateret, at fejlene i 19 sager fordelt på 12 personer
ses at have ført til, at der uberettiget er eller kan have været videregivet op-
lysninger om fejlregistrerede personer til udenforstående. Videregivelsen er
sket ved, at personernes oplysninger er eller kan være fremsendt til retten,
forsvarere, Arbejdstilsynet, forsikringsselskaber samt i et tilfælde til en pri-
vatperson som led i fremsendelsen af rapportmateriale. I forbindelse med
gennemgangen har Rigspolitiet dog ikke fundet eksempler på henvendelser
eller lignende fra borgere, der kunne indikere, at de videregivne oplysninger
er blevet misbrugt til skade for de berørte personer.
Rigspolitiet har på baggrund af gennemgangen vurderet, at der efter de da-
tabeskyttelsesretlige regler formentlig vil være pligt til at underrette to ud af
de 12 berørte personer om videregivelse af de to berørte personers perso-
noplysninger til udenforstående tredjepart. I begge tilfælde var den fejlregi-
strerede person tilknyttet den pågældende sag i personkategorien ”Anmel-
der”. Rigspolitiet finder, at de to berørte personer bør underrettes ud fra et
forsigtighedsprincip. Rigspolitiet har oplyst, at spørgsmålet har været drøf-
tet med Datatilsynet, der ikke finder sagerne kritiske og derfor vil komme
med sin endelige vurdering efter sommerferien.
I de øvrige sager er det Rigspolitiets vurdering, at videregivelsen ikke inde-
bærer en nærmere risiko for de berørte personers rettigheder, og derfor er
der ikke på det foreliggende grundlag behov for at underrette de berørte per-
soner. Rigspolitiet har i vurderingen lagt vægt på karakteren af sagerne, ka-
rakteren af de videregivne oplysninger og modtagerne heraf og den tid, der
er forløbet siden videregivelsen af oplysningerne.
Endelig oplyser Rigspolitiet, at der i forbindelse med gennemgangen er fo-
retaget en fejlretning af alle de identificerede identitetssammenlægningsfejl,
så sagerne nu er korrekt registreret i politiets systemer.
5.
I gennemgangen af de berørte sager har arbejdsgruppen haft særlig fokus
på de 72 sager, hvor en person på baggrund af en mulig fejl i identitetssam-
menlægninger var tilknyttet i personkategorien ”Sigtet”. Gennemgangen har
vist, at de 72 sager er fordelt på 23 personer, og at de berørte personer i alle
72 tilfælde har accepteret sagens afgørelse uden indsigelse. Det samme gør
sig gældende for de yderligere 51 sigtelser fordelt på 36 personer, der blev
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 489: Orientering om Rigspolitiets redegørelse vedrørende fejl i identitetssammenlægninger, fra justitsministeren
identificeret i forbindelse med den udvidede søgning i POLSAS’ inaktive
databaser,
jf. ovenfor.
Rigspolitiet konkluderer på den baggrund, at sigtelserne har været korrekte,
og at der ikke har været fejl i identitetssammenlægninger. Rigspolitiet har
oplyst, at der i disse sager er tale om fejl, som har ført til, at personerne er
blevet registreret forkert (eksempelvis med ugyldigt cpr-nummer eller med
et telefonnummer i stedet for cpr-nummer i cpr-feltet) i politiets systemer.
Derfor er sagerne fremgået som mulige fejl i identitetssammenlægninger i
forbindelse med Rigspolitiets afdækning.
6.
Rigspolitiet oplyser i sin redegørelse, at der er taget en række initiativer
for i fremtiden at forebygge fejl i identitetssammenlægninger.
Rigspolitiet har blandt andet opdateret de vejledninger og instrukser, der
knytter sig til arbejdet med identitetssammenlægninger, samt indskærpet de
gældende regler for politikredsene. Ligeledes vil politikredsene fremover
være forpligtet til at gennemføre egenkontrol af arbejdet med identitetssam-
menlægninger. Rigspolitiet vil løbende føre tilsyn med politikredsenes iden-
titetssammenlægninger samt med den egenkontrol, som er indført af poli-
tikredsene.
Endelig oplyser Rigspolitiet, at der er gennemført tekniske tilpasninger af
politiets systemer for bedre at understøtte den korrekte procedure i arbejdet
med identitetssammenlægninger, og yderligere tekniske forbedringer er
igangsat. De fleste initiativer ventes implementeret i POLSAS inden årets
udgang.
Nick Hækkerup
/
Jakob Lundsager
4