Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 487
Offentligt
2222477_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juli 2020
Forebyggelseskontoret
Christopher Gjerding
2019-0092-2143
1528206
Hastighedsbøder til udrykningskøretøjer der registreres i stærekasser
1.
Jeg har ved besvarelsen af S 402 den 4. december 2019 og i min skriftlige
besvarelse af 17. december 2019 af spørgsmål nr. 391 (Alm. del) til Folke-
tingets Retsudvalg redegjort for problemstillingen med udrykningskøretø-
jer, der registreres i de såkaldte stærekasser og meddeles bødeforelæg. Jeg
tilkendegav i den forbindelse, at der skal findes en løsning på problemet.
Ved brev af 6. april 2020 til udvalget oplyste jeg, at Justitsministeriet for-
ventede at kunne orientere udvalget om de tiltag, som påtænkes iværksat
med henblik på at løse problemet, senest i juni 2020.
2.
Rigspolitiet har udarbejdet en løsningsmodel, der sikrer, at uniformerede
udrykningskøretøjer fremadrettet ikke vil modtage et bødeforelæg, hvis de
registreres i en stærekasse, når de har kørt for stærkt. Løsningsmodellen vil
i første omgang omfatte beredskabsaktører som ambulancer, brandvæsen,
akutlæge mv. og ikke politiet, da en løsning, der omfatter politiets unifor-
merede køretøjer, nødvendiggør en ændring af retsplejelovens regler.
Løsningen indebærer, at der opereres med en formodning om, at uniforme-
rede udrykningskøretøjer, der registreres i en automatisk hastighedskontrol,
har kørt udrykningskørsel, og derfor ikke skal meddeles et bødeforelæg.
Formodningen vil blive kombineret med en stikprøvekontrol, hvor det ef-
terprøves, om der i det konkrete tilfælde har været tale om udrykningskørsel.
3.
Løsningen vil blive implementeret manuelt. Det betyder, at politiet i for-
bindelse med gennemgangen af hastighedssagerne frasorterer de sager, hvor
det visuelt kan konstateres, at der er tale om et udrykningskøretøj.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 487: Orientering om hastighedsbøder til udrykningskøretøjer der registreres i stærekasser, fra justitsministeren
Da hastighedssagerne frasorteres på baggrund af en visuel konstatering af,
at det pågældende køretøj er et udrykningskøretøj, og ikke på grundlag af
en konkret vurdering af, om der har været tale om udrykningskørsel, betyder
løsningen, at eventuelle uberettigede hastighedsovertrædelser, som konsta-
teres ved ATK (Automatisk Trafikkontrol), ikke vil blive sanktioneret, med-
mindre den pågældende hastighedsovertrædelse udtages til stikprøvekon-
trol.
4.
Førere af udrykningskøretøjer gør et utroligt vigtigt og betydningsfuldt
arbejde. Det er helt afgørende, at de kommer hurtigt frem til akutte situatio-
ner, hvilket kan indebære, at de kan have behov for at tilsidesætte hastig-
hedsgrænserne. Jeg mener, at det er vigtigt, at beredskabet kan bruge deres
ressourcer på den bedst mulige måde, fremfor at skulle have besvær med
disse sager. Hastighedskontrol er afgørende og vigtig for at sikre færdsels-
sikkerheden og trygheden på vejene. Når det drejer sig om udrykningskøre-
tøjer, der skal sikre vores liv og tryghed, mener jeg, at hensynet til bered-
skabet overstiger hensynet til, at der – bortset fra stikprøvekontrol – føres
ATK-kontrol med de relativt få sager, hvor der måtte være tale om en ube-
rettiget hastighedsforseelse.
Jeg har derfor bedt Rigspolitiet om at iværksætte løsningen snarest muligt.
Rigspolitiet har oplyst, at man forventer at kunne iværksætte løsningen med
det samme.
Jeg forventer at kunne fremsætte et forslag til ændring af retsplejelovens
regler, der muliggør, at løsningen også kan iværksættes for politiets unifor-
merede køretøjer, i december 2020.
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
2