Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 485
Offentligt
2222462_0001.png
Rapport vedr. Advokatrådets tilsyn 2019
SAGSNR.: 2019 - 34
ID NR.: 645693
Indledning
Advokatrådets tilsyn med danske advokater og advokatvirksomheder har i 2019 un-
dergået større forandringer som følge af politiske beslutninger i 2018.
Her blev det bl.a. bestemt at omlægge tilsynet til at være risikobaseret. Det blev des-
uden besluttet, at der skulle laves en tilsynsplan for det kommende år samt en tilsyns-
rapport for året, der er gået.
Denne rapport beskriver Advokatrådets generelle tilsynsvirksomhed i 2019 og følger
op på Advokatrådets interne tilsynsplan for året 2019, som dog kun gjaldt for andet
halvår, idet reglerne herom trådte i kraft den 1. juli 2019.
Advokatrådet har således for første gang rapporteret samlet om sin tilsynsindsats for
det forgangne år i denne rapport.
I 2019 har Advokatrådet implementeret et risikobaseret tilsyn, herunder gennemført
en risikoklassifikation af advokater og advokatvirksomheder. Advokatrådet har des-
uden på Advokatmødet 2019 forhøjet det obligatoriske bidrag for advokater med
virkning fra 2020 med henblik på at øge tilsynstrykket. Dette har konkret betydet, at
antallet af medarbejdere i tilsynet er fordoblet. På den måde imødekommer Advokat-
rådet både de nye lovkrav i retsplejeloven og har lagt grunden til en generel styrket
tilsynsindsats for de kommende år.
Rapporten er udarbejdet til Justitsministeriet og offentliggøres på Advokatsamfun-
dets hjemmeside.
Det risikobaserede tilsyn - risikoklassifikation og udvælgelse
Ved lov nr. 1540 af 18. december 2018 blev der i retsplejeloven indført bestemmel-
ser, der nærmere angiver, hvordan Advokatrådet skal udøve sit tilsyn. Det fremgår, at
tilsynet skal være risikobaseret og at Advokatrådet skal sikre, at der over en årrække
føres tilsyn med samtlige advokater og advokatvirksomheder. Loven trådte i kraft
den 1. juli 2019.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 485: Advokatrådets tilsynsrapport for 2019 til udvalgets orientering, fra justitsministeren
2222462_0002.png
Arbejdet med implementering af et risikobaseret tilsyn har i første række været rettet
mod at foretage en risikoklassificering af alle advokater og alle advokatvirksomhe-
der. Denne risikoklassificering ligger til grund for udtagningen til tilsyn for andet
halvår 2019. For dette halvår er Advokatrådet således gået fra at udvælge advokat-
virksomheder og advokater tilfældigt til at basere udvælgelsen på en risikoklassifice-
ring.
Risikoklassificeringen foretages foreløbigt midt på kalenderåret og danner grundlag
for udtagningen det følgende efterår og forår. Klassifikationen er ikke en vurdering
af, hvorvidt den konkrete advokat eller advokatvirksomhed har overtrådt reglerne.
Klassificeringsmodellen er baseret på data og statistiske sammenhænge og opdeler
populationen i tre grupper; høj, mellem og lav.
Advokatrådets plan for efteråret 2019
Det følger af retsplejeloven, at Advokatrådets tilsyn skal tilrettelægges, så alle advo-
kater og advokatvirksomheder over tid underlægges tilsyn, og samtidig sådan, at en
risikoklassifikation er styrende for, hvor ofte tilsyn gennemføres. Advokatrådet ar-
bejder på denne baggrund ud fra en forudsætning om, at der gennemføres tilsyn
mindst hvert tredje år for Høj risikogruppe, hvert sjette år for Mellem risikogruppe
og hvert tiende år for Lav risikogruppe. Dermed vil alle advokater og advokatvirk-
somheder mindst en gang over en ti års periode have fået foretaget et tilsynsbesøg.
Ved forhøjelse af advokaternes obligatoriske bidrag pr. 1. januar 2020, har Advokat-
rådet fået tilført flere ressourcer, som er brugt til opnormering af tilsynet.
For at opfylde lovens krav, har Advokatrådet således igangsat det risikobaserede til-
syn i andet halvår af 2019 ved at fokusere tilsynsindsatsen på de enheder, hvor der
var størst behov og kortest tid til at opfylde kravet for gruppen. Størstedelen af kræf-
terne er derfor brugt på at gennemføre tilsyn blandt advokater og advokatvirksomhe-
der i den høje risikogruppe, hvor alle skal have tilsyn indenfor en treårig periode.
Alle virksomheds-/organisationsansatte advokater i Høj risikogruppe blev udtaget.
For Mellem og Lav risikogruppe blev der ikke udtaget virksomheds-
/organisationsansatte advokater. Der blev udtaget et lidt lavere antal advokatvirk-
somheder i overensstemmelse med de ressourcer, der var til rådighed for 2019.
Risikogruppe
Høj
Mellem
Lav
1
Udtagne advokater
1
4
0
0
Udtagne
der
60
10
10
advokatvirksomhe-
Virksomheds-/organisationsansatte advokater.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 485: Advokatrådets tilsynsrapport for 2019 til udvalgets orientering, fra justitsministeren
2222462_0003.png
Gennemførte tilsynsbesøg i 2019
I advokatvirksomhederne blev der samlet set gennemført 184 tilsynsbesøg i 2019.
Heraf var 13 besøg opfølgning på tidligere tilsynsbesøg, hvor tilsynet som følge af
mangler ved typisk opdrags- og prisoplysninger og/eller kundekendskabsprocedure i
sager omfattet af hvidvaskloven havde besluttet at aflægge nyt besøg inden for seks
til tolv måneder. Seks besøg i advokatvirksomheder var udløst af konkrete oplysnin-
ger tilgået Advokatsamfundet (spontantilsyn) og var altså ikke en del af de udtagne
virksomheder.
Blandt de virksomheds- og organisationsansatte advokater er der i 2019 gennemført
101 tilsyn.
Der vil i 2020 og 2021 blive udtaget flere advokater og advokatvirksomheder til til-
syn, således at målsætningen om den minimale hyppighed af tilsyn opfyldes for alle
risikogrupperne.
Det almindelige udkørende tilsyn
Det udkørende tilsyn hos advokatvirksomhederne omfatter som hidtil obligatorisk
efteruddannelse, forsikringsforhold, EU-advokater, interessekonfliktretningslinjer,
oplysningspligter, hvidvaskloven og advokatselskabsreglerne.
Tilsynet med de virksomheds-/organisationsansatte advokater omfatter obligatorisk
efteruddannelse, forsikringsforhold, EU-advokater og brug af advokattitlen.
Spontantilsyn
Oplysninger fra advokater, klienter og myndigheder, oplysninger indgået via whist-
leblower-ordning, oplysninger i medier mv. kan give anledning til beslutning om
ekstraordinært udkørende tilsyn hos advokater eller advokatvirksomheder. Det al-
mindelige tilsyn kan suppleres af et tilsynsskema vedrørende klientkontoforhold, hvis
de konkrete omstændigheder giver anledning hertil.
Tematilsyn
Der er udover de udkørende tilsyn i 2019 ført tilsyn med advokatselskabers andre
aktiviteter end advokatvirksomhed. Der er således i efteråret 2019 fulgt op på advo-
katselskabers indberetning på klientkontoerklæringen for 2018 vedrørende ejerandele
i anden virksomhed end advokatvirksomhed.
Forsvarertilsynet blev indført med virkning fra 1. september 2017. I en periode på ca.
et halvt år blev der kun udtaget forsvarerkontorer til tilsyn, og efterfølgende har for-
svarertilsynsskemaet suppleret det almindelige tilsynsskema, hvis det i øvrigt tilfæl-
digt udvalgte advokatfirma beskæftigede sig med straffesager. Der er i 2019 gennem-
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 485: Advokatrådets tilsynsrapport for 2019 til udvalgets orientering, fra justitsministeren
2222462_0004.png
ført 23 forsvarertilsyn. Forsvarertilsynet har fra starten været tiltænkt som et tidsbe-
grænset tematilsyn og er afsluttet ved udgangen af 2019.
Andre tilsynsaktiviteter
Advokater og advokatselskaber skal årligt indsende en klientkontoerklæring indehol-
dende oplysninger om klientkontoforhold, forsikring og garanti samt ejerandele i
anden virksomhed. Klientkontoerklæringerne for 2019 er gennemgået, og erklærin-
ger med oplysninger, der har givet anledning til yderligere undersøgelser er blevet
udtaget til særskilt behandling.
Advokater og advokatfuldmægtige skal efter afslutning på deres individuelle treårs
efteruddannelsesperiode indberette antallet af kursuslektioner mv., som de i perioden
har deltaget i. Det er kontrolleret, om indberetningerne indgives inden frist herfor, og
der er foretaget almindelig sagsbehandling af tilfælde, hvor advokaten har indberettet
mindre end de krævede 54 lektioner.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
4