Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 481
Offentligt
2220993_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2020
EU-retskontoret
Anna Munksgaard Juul
Holm
2020-614-1371
1510880
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Retsudvalg og Folke-
tingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens sag C-71/20, Anklagemyndigheden mod VAS Shipping
ApS
1. Indledning
Østre Landsret har i en straffesag om overtrædelse af udlændingelovens reg-
ler om arbejdstilladelse for tredjelandsstatsborgere forelagt EU-Domstolen
et præjudicielt spørgsmål. Spørgsmålet handler om, hvorvidt TEUF artikel
49 om etableringsfrihed er til hinder for udlændingelovens krav om, at tred-
jelandsstatsborgere skal have arbejdstilladelse, hvis de er besætningsmed-
lemmer på et skib, der er indflaget i Danmark og ejet af en skibsreder, som
er statsborger i en anden EU-medlemsstat, medmindre det givne skib højst
anløber medlemsstatens havne 25 gange, løbende regnet et år bagud. Sagens
kerne er spørgsmålet om, hvorvidt kravet, der udgør en restriktion for etab-
leringsretten, er begrundet i tvingende almene hensyn og er proportionalt og
derved i overensstemmelsen med EU-retten.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Det dansk registrerede anpartsselskab VAS Shipping ApS er bestyrende re-
der for fire partrederier, der udgøres af forskellige svenske aktieselskaber.
De fire partrederier har valgt at drive rederivirksomhed i Danmark ved at
lade de fire skibe, som sagen vedrører, registrere i Dansk Internationalt
Skibsregister (DIS) samt udpege det dansk registrerede anpartsselskab VAS
Shipping ApS som bestyrende reder.
VAS Shipping ApS er tiltalt for overtrædelse af udlændingeloven ved at an-
løbe danske havne mere end 25 gange inden for en periode på et år mellem
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 481: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-71/20, Anklagemyndigheden mod VAS Shipping ApS, fra justitsministeren
2220993_0002.png
2010 og 2011 med fire separate skibe, der er registreret i DIS, og som be-
skæftigede medarbejdere fra tredjelande, selv om disse medarbejdere ikke
havde arbejdstilladelse og ikke var fritaget for krav om en sådan tilladelse
efter udlændingeloven.
Ved Retten i Odenses dom af 4. maj 2018 blev det tiltalte selskab, VAS
Shipping ApS, fundet skyldig i overtrædelse af udlændingeloven, og straf-
fen blev fastsat til en bøde på 1.500.000 kr. Det tiltalte selskab ankede dom-
men til Østre Landsret, hvor straffesagen nu verserer.
Det tiltalte selskab har i det væsentlige gjort gældende, at kravet om arbejds-
tilladelse er i strid med EU-retten, nærmere bestemt TEUF artikel 49 om
etableringsfrihed, idet kravet ikke er nødvendigt for at varetage et tvingende
alment hensyn, herunder til at sikre stabiliteten på arbejdsmarkedet.
Anklagemyndigheden har heroverfor i det væsentlige gjort gældende, at kra-
vet om arbejdstilladelse i udlændingelovens § 13, stk. 1, udgør en ikke-
diskriminerende restriktion for den frie etableringsret, der er i overensstem-
melse med EU-retten.
3. Den danske interesse i sagen
Regeringen afgiver indlæg i denne sag, da sagen omhandler spørgsmål om
danske reglers overensstemmelse med EU-retten. EU-Domstolens dom kan
således få betydning for, om de nuværende danske regler i udlændingebe-
kendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4
1
, kan opretholdes. Efter bestemmelsen fri-
tages tredjelandsstatsborgere alene fra krav om arbejdstilladelse, hvis de er
personale på danske lastskibe i international trafik, der anløber dansk havn
højst 25 gange, løbende regnet et år bagud uafhængigt af kalenderåret.
4. Regeringens synspunkter i sagen
Regeringen vil argumentere for, at krav om arbejdstilladelse til tredjelands-
statsborgere, der er besætningsmedlemmer på skibe, som regelmæssigt an-
løber danske havne, er i overensstemmelse med TEUF artikel 49. Der bør
argumenteres for, at dette krav varetager tvingende almene hensyn, herun-
der hensynet til at sikre stabiliteten på arbejdsmarkedet og undgå forstyr-
relse heraf, idet sådanne krav er med til at sikre mod omgåelse af det gene-
1
Den nugældende udlændingebekendtgørelse er bekendtgørelse nr. 587 af 7. maj 2019.
Den til udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4, svarende bestemmelse var i ger-
ningsperioden (fra den 22. august 2010 til den 22. august 2011) indeholdt i udlændingebe-
kendtgørelsens § 33, stk. 1, nr. 4, jf. dagældende bekendtgørelse nr. 270 af 22. marts 2010
og bekendtgørelse nr. 475 af 12. maj 2011. Bestemmelsen blev flyttet fra § 33, stk. 1, nr. 4,
til § 24, stk. 1, nr. 4, med bekendtgørelse nr. 375 af 20. marts 2015.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 481: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-71/20, Anklagemyndigheden mod VAS Shipping ApS, fra justitsministeren
relle krav om arbejdstilladelse for tredjelandsstatsborgere, der arbejder i
Danmark.
I den forbindelse vil regeringen argumentere for, at udlændingelovens reg-
ler, der først stiller krav om arbejdstilladelse, når et skib, hvorpå tredjelands-
statsborgere er besætningsmedlemmer, anløber danske havne mere end 25
gange løbende regnet et år bagud, er egnede til at opnå de nævnte formål og
ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå nævnte mål, det vil sige,
at reglerne er proportionale.
3