Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 470
Offentligt
2216792_0001.png
Dato: 10-06-2020
POLITIOMRÅDET
Nationalt
Færdselscenter
Vedrørende fejl i bødeberegning i ATK-sager målt
på motorvej
Rigspolitiet, Politiområdet, Nationalt Færdselscenter (NFÆ) blev tirsdag den 26.
maj 2020 kontaktet af Politiets Administrative Center (PAC), idet PAC var blevet
kontaktet af en borger, der gjorde opmærksom på, at der var fejl i bødestørrelsen
i det bødeforelæg, som borgeren havde modtaget.
Borgeren havde på en motorvej overtrådt den skiltede hastighed på 90 km/t. Ved
beregning af bøden var der fejlagtigt pålagt 30 %-tillæg på kr. 1.000 for en hastig-
hedsovertrædelse på 30 % eller derover, uagtet at målingen var foretaget på mo-
torvej, hvor der ikke skal pålægges 30 %-tillæg.
NFÆ iværksatte umiddelbart efter orienteringen en undersøgelse af problemstillin-
gen for at konstatere, om der var tale om en enkeltstående fejl.
Det viste sig imidlertid den 27. maj 2020, at der siden den 1. januar 2020 var tale
om flere identiske sager med samme fejl.
NFÆ orienterede Politiets Administrative Center (PAC) om, at de ikke skulle be-
handle film fra måling på motorvej (MTV), før fejlen var fundet og rettet.
Koncern IT (KIT) blev herefter anmodet om at identificere antallet af sager, mens
politiets databehandler blev anmodet om at udfinde og udbedre fejlen. Sagen blev
oprettet som en ”haster sag” hos politiets databehandler.
KIT oplyste, at et udtræk på antallet af sager med forkert pålagt tillæg viste, at der
på daværende tidspunkt var identificeret 370 sager, hvor der fejlagtigt var pålagt
tillæg. Da der var mistanke om, at der kunne være andre sager med samme fejl,
blev der iværksat udtræk af alle sager på motorvej uanset hastighedsbegrænsnin-
gen og ikke kun ved nedsat hastighed, hvor fejlen kunne være opstået.
Politiets databehandler oplyste den 27. maj 2020, at årsagen til fejlen var fundet i
en tabel i fællesdatabasen for bl.a. ATK-sagsbehandlingssystemet (ATKS). I tabel-
len var datoen 1. januar 2020 indsat, og da tabellen er styrende for, om der skal
tildeles en tillægsbøde for en hastighedsovertrædelse på 30 % eller derover, blev
der fra den 1. januar 2020 i de ovennævnte sager fejlagtigt pålagt tillæg på kr.
1.000.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 470: Orientering om fejl i bødeberegning i ATK-sager målt på motorvej, fra justitsministeren
NFÆ undersøgte fremsendt materiale til systemopdateringer til brug for releases
og kunne på den baggrund konstatere, at NFÆ ikke havde anmodet om en syste-
mændring af denne tabel, og at der ikke har været lovmæssige ændringer i forbin-
delse med kørsel på motorvej, der skulle være årsagen til, at der er indsat en dato
for, at der skulle tildeles en tillægsbøde pr. 1. januar 2020.
NFÆ undersøgte endvidere systemdokumentation m.v. for at se, om det heraf
fremgik, at tabellen skulle have indsat den anførte dato. Det viste sig ikke at være
tilfældet.
Fejlen vurderes derfor at være en fejl hos politiets databehandler.
Politiets databehandler blev forespurgt med hensyn til, hvornår datoen blev indsat
i tabellen, og hvad baggrunden for ændringen/opdateringen var. Politiets databe-
handler kunne konstatere, at ændringen allerede fremgik af tabellen i 2016, men
de kunne ikke umiddelbart redegøre præcist for, hvornår datoen var indsat eller
baggrunden herfor.
Politiets databehandler rettede den 27. maj 2020 datoen i tabellen til 31. december
2099, hvilket er den dato, som benyttes i andre tabeller i fællesdatabasen. Sags-
behandlingen i ATK-sager målt på motorvej kunne dermed genoptages.
NFÆ foretog herefter en optælling af alle sager med en måledato fra 1. januar
2020 til den 28. maj 2020, hvor målingen er foretaget på motorvej, og hvor der er
tildelt en tillægsbøde for en hastighedsovertrædelse på 30 % eller derover.
PAC blev herefter orienteret om, at der var identificeret 1451 sager målt på motor-
vej med bødeelement ”30 % tillægsbøde” indsat. 348 sager var på daværende
tidspunkt betalt, og det fremgik, at 18 sager var sendt i retten, dog uden angivelse
af årsag til fremsendelse. De resterende sager var forskellige steder i processen.
PAC fik fremsendt udtrækket og blev informeret om, at sager på listen skal gen-
nemgås, og at der først må sendes bøder ud i de sager, når det er verificeret, at
bøden er korrekt.
PAC blev endvidere informeret om, at de igen kan behandle film fra målinger på
MTV.
Øverste ledelse i Politiområdet blev senere den 28. maj 2020 orienteret om sagen.
Rigsadvokaten fik forelagt spørgsmålet vedrørende forståelsen af færdselslovens
§ 118, stk. 4. Rigsadvokaten var enig i fortolkning af paragraffen og henviste til
rigsadvokatmeddelelsen samt til forarbejderne til L133.
Rigspolitichefen, Rigsadvokaten samt Justitsministeriet blev den 29. maj 2020 ori-
enteret om sagen.
Den 2. juni 2020 foretog NFÆ en ny optælling af antal sager, hvor der kan være
samme fejl for derved at sikre, at sager, der endnu ikke var færdigregistreret den
Side 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 470: Orientering om fejl i bødeberegning i ATK-sager målt på motorvej, fra justitsministeren
28. maj 2020, nu er med i optællingen. Den nye optælling indeholder samtidig sa-
ger, hvor der kan være sket betaling af bøder fra den 28. maj 2020 til den 2. juni
2020.
Der er den 2. juni 2020 identificeret 1690 sager, hvor der kan være fejl i bødebe-
regningen. Der er sket betaling i 480 sager, ligesom 27 sager er sendt til retten.
De resterende sager er forskellige steder i sagsbehandlingsprocessen.
NFÆ vil igen i uge 24 foretage en ny optælling af sager for at sikre, at alle sager
og betalinger identificeres.
NFÆ informerede den 2. juni 2020 PAC om, sagsbehandlingen af de fejlbehæf-
tede sager skal iværksættes.
NFÆ anmodede – med henblik på den fortsatte orientering af Rigsadvokaten og
Justitsministeriet – om hurtigst muligt og senest den 3. juni 2020 kl. 12.00 at få
tilsendt PAC’s plan for håndteringen af sagerne.
PAC blev endvidere gjort opmærksom på, at det forventes, at der anvendes de
nødvendige ressourcer på hurtigst muligt at rette op på de fejlbehæftede sager.
Politiets databehandler fremsendte den 3. juni 2020 deres redegørelse for fejlen.
Politiets databehandler oplyser i redegørelsen, at fejlen omhandler fejlagtigt
opkrævet tillægsbøde på 30 % (TB30 Bødeelement) ved fartoverskridelser på mo-
torvej.
TB30 bødeelementet for motorvej trådte i kraft i 2004. Ikrafttrædelse af TB30 bø-
deelementet styres af en parameter i databasen. TB30 blev implementeret i data-
basen 26. april 2004, og TB30 for motorvej var aktivt formentlig indtil 04. maj 2004,
hvor TB30 for motorvej blev slået fra igen. Både implementering af TB30 og inak-
tivering af TB30 skyldes gældende lovgivning.
Fejlen skyldes den metode for startdato, der er anvendt ved implementeringen af
TB30. Da TB30 blev gjort inaktiv i 2004, blev det gjort ved at indsætte en dato for
aktivering ude i fremtiden. Denne dato, ude i fremtiden, blev sat til 1. januar 2020.
Politiets databehandler kan ikke finde dokumentation for, hvorfor denne metode er
blevet benyttet.
PAC har oplyst, at de har planlagt sagsbehandlingen af sagerne. De har i den
forbindelse nedsat et team bestående af 12 sagsbehandlere, der på baggrund af
den ovennævnte liste fra NFÆ vil gennemgå alle 1690 sager med henblik på at
udfinde de sager, som fejlagtigt har fået tillagt ovennævnte tillæg.
PAC forventer, at alle sager – med undtagelse af dem, som er afgjort med dom
uden retsmøde – vil være færdigbehandlede senest medio juli 2020.
Side 3