Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 468
Offentligt
2216553_0001.png
Retningslinjer for sagsbehandling i Task Force Teledata
Task Force Teledata indhenter og visiterer afsluttede straffesager, hvori der er indhentet teledata i perioden
fra 1. november 2010 til 18. oktober 2019, herunder teledatasager, der er gennemgået af politikredsene
forinden etableringen af Task Force Teledata.
Den efterfølgende gennemgang af sager med fældende afgørelse har til formål at klarlægge, hvorvidt der er
grundlag for at søge sagerne genoptaget, jf. retsplejelovens kapitel 86, eller eventuelt anket. Gennemgangen
af sager uden fældende afgørelse har til formål at klarlægge, hvorvidt der er grundlag for at genoptage
efterforskningen.
Task Force Teledata afrapporterer løbende til den uafhængige kontrol- og styregruppe i teledatasagen samt
til Statsadvokaten i København, der fører tilsyn med sagsbehandlingen i medfør af retsplejelovens § 101, stk.
2. Der etableres en direkte kontakt mellem Task Forcen og kontrol- og styregruppen.
Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i retten og kravene til politiets kvalitetskontrol af
teledata m.v. sætter sammen med nærværende retningslinjer samt retningslinjer fra kontrol- og
styregruppen de overordnede rammer for Task Forcens gennemgang af sagerne. Gennemgangen skal
foretages i lyset af resultaterne af Deloittes undersøgelser af Rigspolitiets håndtering af historiske teledata
og Deloittes notat af samme dato vedrørende anvendelse af historiske teledata i straffesager samt anden
foreliggende viden om teledatafejl.
I forbindelse med gennemgangen af sagerne skal der foretages en anklagerfaglig vurdering samt i fornødent
omfang en politifaglig vurdering, der skal dokumenteres ved juridiske notater, kvalitetsrapporter og
efterforskningsrapporter, hvor der er behov herfor. Der skal tilsikres en ensartethed i behandlingen og en høj
kvalitet.
Der skal etableres interne procedurer og retningslinjer for legalitets- og kvalitetssikring. Disse skal forelægges
for statsadvokaten samt kontrol- og styregruppen til godkendelse.
Der fastsættes herudover følgende overordnede retningslinjer:
A. Prioritering
Task Forcen skal bl.a. på baggrund af Rigsadvokatens dataudtræk prioritere sagerne således:
1. Sager med fældende afgørelser, i anledning af hvilken domfældte nu er frihedsberøvet eller er udvist
men ikke udsendt.
2. Sager med fældende afgørelser, hvor domfældte er prøveløsladt, er udskrevet fra frihedsberøvende
foranstaltning eller har et aktivt indrejseforbud til Danmark.
3. Sager med fældende afgørelser, hvor domfældte er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden
frihedsberøvende sanktion, der nu er endeligt udstået, eller i øvrigt har været frihedsberøvet.
4. Øvrige sager med fældende afgørelser, hvor den domfældte eller dennes advokat har anmodet om,
at sagen gennemgås, og der ikke er væsentlige omstændigheder, der taler imod at prioritere sagen.
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 468: Orientering om status for sagsgennemgangen og aktstykke om salærordning i teledata-sagen, fra justitsministeren
2216553_0002.png
Tilståelsessager og øvrige sager med en fældende afgørelse prioriteres og gennemgås ikke inden den første
evaluering af Task Forcens arbejde, der forventes at finde sted efter 3-4 måneder. I lyset af de til den tid
indhentede erfaringer tages der stilling til behandlingen af disse sager.
Sager uden fældende afgørelser visiteres, men behandles ikke af Task Forcen. Sager om alvorlig personfarlig
kriminalitet, der er afgjort ved påtaleopgivelser i medfør af retsplejelovens § 721, hvor efterforskningen er
indstillet i medfør af retsplejelovens § 749, eller hvor der er afsagt en frifindende dom sendes til
politikredsene, jf. pkt. D nedenfor.
B. Principper for gennemgang af sager
B.1. Sager hvor teledata ikke har haft eller kunne have haft betydning for sagens afgørelse
I sager, hvor det efter en gennemgang af dom- og retsbøger er tydeligt, at teledata ikke har haft eller kunne
have haft betydning for sagens afgørelse, skal der ikke foretages videre undersøgelser af mulige teledatafejl.
Dette kan være tilfældet i sager, der er fremmet til dom i medfør af retsplejelovens § 831 på baggrund af den
domfældtes tilståelse. Hvis tiltalte erkender at have været på gerningsstedet, men af andre grunde nægter
sig skyldig, vil der som udgangspunkt heller ikke være anledning til at foretage undersøgelser af mulige
teledatafejl.
Hvis det af Deloittes datapakker tydeligt fremgår, at det i en sag på indholdsniveau er konstateret, at der ikke
er nogen forskelle mellem rådata og de konverterede data, der har været fremsendt fra Telecentret, samt at
dette efter den i øvrigt foreliggende viden om teledata findes at kunne lægges til grund, skal Task Forcen ikke
gennemgå teleoplysningerne yderligere, medmindre der, f.eks. efter indholdet af dom- og retsbøger, konkret
måtte være anledning hertil.
B.2. Sager hvor teledata kan have haft betydning for sagens afgørelse
I sager, hvor det efter en gennemgang af dom- og retsbøger konstateres, at teledata kunne have haft
betydning for sagens afgørelse, undersøger Task Forcen, om der i de konkrete sager har været
1. fejl eller uoverensstemmelser i teledata af betydning for bevisresultatet, eller
2. om der er teledata af betydning for bevisresultatet, der fejlagtigt ikke er indgået i sagen.
Det bemærkes, at hvis tiltalte nægter sig skyldig og anfører, at vedkommende på de for sagen relevante
tidspunkter ikke befandt sig der, hvor retten har fundet det bevist, at tiltalte befandt sig, vil det ofte være
relevant at foretage undersøgelser af mulige teledatafejl i de pågældende tidsrum. Ved vurderingen af, hvilke
undersøgelser det er relevante at foretage, er rettens præmisser centrale, men den omstændighed, at
teledata ikke er nævnt direkte eller indirekte i præmisserne udelukker ikke, at der bør foretages
undersøgelser, da det må formodes, at teledata i mange sager på grund af fejl ikke er indgået i det materiale,
der er tilsendt forsvarene og retten.
Sagens akter rekvireres i hver enkelt sag, medmindre det efter en gennemgang af dom- og retsbøger skønnes
åbenbart unødvendigt. Der kan foretages supplerende efterforskning, såfremt det skønnes nødvendigt.
Task Force Teledata kan ved gennemgangen af større sager, eller hvis der er behov for mere omfattende
yderligere efterforskning, anmode om politifaglig bistand fra den politikreds, hvor sagen er behandlet,
ligesom Task Forcen kan anmode om bistand til den juridiske vurdering fra den anklager, der har mødt i
byretten eller landsretten. Såfremt der opstår uenighed om politikredsenes forpligtelser til at yde bistand,
træffer Rigsadvokaten og Rigspolitiet afgørelse herom.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 468: Orientering om status for sagsgennemgangen og aktstykke om salærordning i teledata-sagen, fra justitsministeren
2216553_0003.png
Der henvises til vedhæftede Flowchart.
C. Undersøgelsens indhold
I sager med fældende afgørelser, hvor både konverteret data og rådata er tilgængelig, og hvor teledata kan
have haft betydning for resultatet, skal Task Forcen foretage en gennemgang af teledata anvendt i sagen med
henblik på at afdække fejl eller uoverensstemmelser og klarlægge, om der er teledata, som fejlagtigt ikke er
indgået i sagen.
Der skal i overensstemmelse med retningslinjerne i Rigsadvokatmeddelelsen udarbejdes en kvalitetsrapport
i hver sag, som bl.a. bør beskrive:
hvilke teledata, der er rekvireret og leveret, herunder hvordan de eventuelt er blevet behandlet,
hvilken kvalitetskontrol, der er foretaget af konverteret data (undersøgelse for rækketab, validering
op imod rådata m.v.),
om der er usikkerheder eller fejl i teledata, som vurderes at være særligt relevante i sagen, og
hvilke efterforskningsmæssige tiltag m.v., der eventuelt er foretaget for at imødegå mulige
usikkerheder eller fejl i teledata.
I de tilfælde, hvor de konverterede data har været efterprøvet i forbindelse med Deloittes undersøgelse, skal
datapakkerne indgå i vurderingen. Krydshenvisninger til rådata skal for så vidt angår den anvendte teledata
i nødvendigt omfang fremgå af sagen.
Rådata, konverterede data, kvalitetsrapporten, og de nødvendige krydshenvisninger til rådata skal vedlægges
sagen.
Er konverteret data ikke tilgængelig, undersøges det, om rådata skaber rimelig tvivl om beviskonklusionerne
i sagen.
Er hverken rådata eller konverteret data tilgængelig undersøges det, om det
i lyset af sagens akter og
erfaringerne fra de øvrige undersøgte sager
er sandsynligt, at der har været fejl eller uoverensstemmelser
i teledata, som må antages at have haft betydning for sagens afgørelse.
I teledatasager, der er gennemgået af politikredsene, skal politikredsens arbejde ikke efterprøves, med
mindre senere erhvervet viden giver grundlag for at antage, at dette er nødvendigt. De fejltyper, der ikke er
undersøgt for i politikredsene, skal indgå i Task Forcens undersøgelse.
C.1. Fører Task Forcens gennemgang frem til, at fejl i teledata eller manglende teledata må antages at kunne
have haft en betydning for sagens resultat, foretager Task Forcen en vurdering af, hvorvidt betingelserne for
genoptagelse/anke er tilstede.
Fører Task Forcens vurdering til, at betingelserne for genoptagelse/anke er til stede, sender Task Forcen en
begrundet indstilling til den regionale statsadvokat, som sagen henhører under, med kopi til politikredsen.
Komplet teledata, herunder eventuelle datapakker medsendes til statsadvokaten.
C.2. Fører Task Forcens gennemgang frem til, at fejl i teledata eller manglende teledata
ikke
må antages at
kunne have haft en betydning for sagens resultat, indstiller Task Forcen undersøgelsen og tilbagesender
sagen til arkiv vedlagt notat om den juridiske vurdering, kvalitetsrapport, komplet teledata, herunder
datapakker m.v.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 468: Orientering om status for sagsgennemgangen og aktstykke om salærordning i teledata-sagen, fra justitsministeren
2216553_0004.png
D. Sager uden fældende afgørelse
Ikke forældede sager om overtrædelse af:
straffelovens kapitel 12 og 13
straffelovens §§ 123, 180, 183, 183 a, 184, 186, 187, 216, 222, 224, stk. 1, 226, 227, stk. 1, 235, 237,
241, 245, 245 a, 246, 249, 2. pkt., 250, 261, 262 a, 281, jf. 286, og 288,
udskilles og sendes efter visitering sammen med komplet teledata, herunder eventuelle datapakker, til
politikredsene til teknisk gennemgang, vurdering af efterforskningsmulighederne og betingelserne for
genoptagelse, hvis sagen er påtaleopgivet, eller der er afsagt en frifindende dom.
I disse sager udarbejder Task Forcen ikke juridiske notater.
Task Force Teledata vurderer desuden i forbindelse med gennemgangen af de opklarede sager under
prioritet 1-4, om der i sager vedrørende straffelovens kapitel 12 og 13, samt fuldbyrdede overtrædelser af
straffelovens §§ 216 og 237, kan være grundlag for at genoptage strafforfølgningen mod yderligere
gerningsmænd. Såfremt task forcen ikke kan afgøre spørgsmålet uden yderligere efterforskning i større
omfang sendes sagen til politikredsen sammen med et komplet sæt teledata efter endt gennemgang af den
afsluttede straffesag i Task Force Teledata. I disse sager vedlægges tillige et juridisk notat ved
tilbagesendelsen til politikredsen.
Øvrige sager tilbagesendes til arkiv.
E. Underretning af domfældte i sager med fældende afgørelser, hvor der er fundet fejl eller mangler i
teledata.
Såfremt Task Forcens gennemgang giver anledning til en indstilling om genoptagelse, sender Task Forcen
som anført under C.1 en begrundet indstilling herom til den regionale statsadvokat. Anklagemyndigheden
orienterer domfældte og den tidligere forsvarer om, at anklagemyndigheden vil anmode Den Særlige
Klageret om genoptagelse.
Såfremt myndighederne efter gennemgangen finder, at sagen ikke skal genoptages, skal Task Forcen
orientere den domfældte herom med hovedbegrundelsen for, at de konstaterede fejl og
uoverensstemmelser ikke må antages at have haft betydning for sagens resultat. I tilfælde, hvor den
domfældtes adresse ikke er myndighederne bekendt, sendes en orientering til den tidligere forsvarer.
Der henvises i øvrigt til kontrol- og styregruppens retningslinjer for underretning af domfældte.
F. Afrapportering m.v.
Task Forcen afrapporterer fremdriften i sagsgennemgangen til kontrol- og styregruppen, efter gruppens
nærmere bestemmelse, samt til statsadvokaten. Der afholdes efter behov jævnligt møder mellem Task
Forcen og kontrol- og styregruppen samt statsadvokaten.
Der fastsættes særskilte retningslinjer for statsadvokatens tilsyn samt for den endelige afrapportering og
evaluering af Task Forcens arbejde.
25.03.2020
4