Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 467
Offentligt
2216124_0001.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 16-250-0015
2. april 2020
Justitsministeriet
Vedrørende hurtig indsættelse i fængsel af voldsdømte i perioden fra 1. januar 2019 - 31.
december 2019
Ordningen med hurtig indsættelse af voldsdømte blev iværksat den 1. juni 1994. Ordningen betyder,
at dømte på fri fod, som er idømt ubetinget straf af fængsel for vold eller trusler mod vidner, skal
indsættes til udståelse af straffen senest 30 dage efter den dato, hvor straffen kan fuldbyrdes.
Siden ordningen blev indført har kriminalforsorgen foretaget undersøgelser af ordningens effektivitet,
og resultaterne heraf er løbende blevet offentliggjort. Fra 2010 foretages undersøgelsen gennem et
udtræk af kriminalforsorgens Klientsystem. Dette notat præsenterer resultaterne af den senest fore-
tagne opgørelse, der omhandler indsættelser af voldsdømte (straffelovens § 119, § 123, samt §§ 244-
246) i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019.
Af den vedlagte undersøgelse fremgår det, at 458 af i alt 522 voldsdømte i undersøgelsesperioden
blev indsat, sådan at der højest var gået 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesordre til datoen for
indsættelse. Dette svarer til en andel på 87,7 %. I 2018 blev 91,6 % af de voldsdømte indsat inden for
fristen på 30 dage.
I de resterende 64 sager, svarende til 12,3 % af alle voldssager, blev fristen på 30 dage ikke overholdt.
Årsagerne til, at ekspeditionstiden var mere end 30 dage, fordeler sig inden for tre hovedgrupper:
1. I 10,0 % af det samlede antal voldssager er årsagen til sen indsættelse, at den dømte er
udeblevet fra fremmøde. Det svarer til 81,3 % af det samlede antal sene sager. I 2018 udgjorde
andelen 3,4 % af det samlede antal voldssager. Der er således i forhold til sidste år tale om
en stigning i andelen af dømte, hvor årsagen til sen indsættelse var udeblivelse.
2. I 1,0 % af det samlede antal voldssager er der begået en administrativ fejl eller lignende. Det
svarer til 7,8 % af det samlede antal af sene sager. I 2018 udgjorde andelen 2,1 % af det
samlede antal voldssager. Der er således tale om et fald i andelen af sager, hvor der er sket
administrative fejl mv. i forhold til sidste år.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0002.png
3. Andre årsager til sen indsættelse kan bl.a. tilskrives:
sager hvor den dømte har opholdt sig på en ukendt adresse (0,6 % af samtlige volds-
sager i 2019 mod 0,9 % i 2018).
sager hvor sagen er sendt så sent fra anklagemyndigheden, at kriminalforsorgsom-
råderne ikke har haft mulighed for at fastætte en indkaldelsesdato, der opfylder
30-dages reglen, når der henses til reglen om, at den dømte skal tilsiges med en
frist på minimum 10 dage (0,6 % af samtlige voldssager i 2019, hvilket lå på et
tilsvarende niveau i 2018).
Samlet set er der i 2019 i forhold til 2018 tale om et fald på 3,9 procentpoint i andelen af dømte, der
indsættes inden for 30 dage. For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at der er sket
et fald på 1,1 procentpoint i andelen af sager, hvor den sene indsættelse skyldes administrative fejl
samt, at andelen af sager hvor den dømte udebliver fra tilsigelsen er steget med 6,6 procentpoint
sammenlignet med 2018.
Som det fremgår er udeblivelse fra afsoning hovedårsagen til for sen indsættelse. Generelt kan det
oplyses, at andelen af udeblivere fra fængsler og arresthuse har været faldende i de senere år, og
særligt i 2019. Det må imidlertid også konstateres, at de initiativer, der er blevet iværksat ikke har
været tilstrækkelige til mindske antallet af udeblivere i sager, hvor der skal ske hurtig indsættelse.
Kriminalforsorgen overvejer derfor løbende nye initiativer til at nedbringe andelen af udeblivere.
Med venlig hilsen
Gitte Møller Larsen
Chef for Koncern Klientsagsbehandling
Side 2 af 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0003.png
Koncernledelsessekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Koncernledelsessekretariatet
NOTAT
Til
Sagsnr.
Koncern klientsagsbehandling
Kopi til
16-250-0015
Sagsbehandler
Bo Kielstrup og Signe Elmer Christensen
Dato
12-02-2019
Hurtig indsættelse af voldsdømte i 2019
Baggrund for opgørelsen
Den 1. juni 1994 blev ordningen med hurtig indsættelse af voldsdømte iværksat, hvorefter volds-
dømte skal påbegynde afsoningen af deres dom senest 30 dage efter, at dommen kan fuldbyrdes.
Siden ordningen blev indført, har Kriminalforsorgen foretaget undersøgelser af ordningens effektivi-
tet en gang om året. Resultaterne af disse undersøgelser er løbende blevet offentliggjort.
Om opgørelsen
Der er for perioden 1. januar 2019
31. december 2019 foretaget en opgørelse, på grundlag af op-
lysninger i Kriminalforsorgens Klientsystem, over antallet af dømte, der er omfattet af ordningen
om hurtig indsættelse af voldsdømte. Opgørelsen omfatter som udgangspunkt alle voldsdømte, der
er omfattet af ordningen og som efter at have været indkaldt til afsoning fra fri fod, har påbegyndt
afsoning af deres dom i 2019.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller hvor den dømte er vur-
deret med henblik på afsoning med elektronisk fodlænke, er udtaget af undersøgelsen, idet disse
sager ikke er omfattet af ordningen.
I opgørelsesperioden var der 8 sager, hvor der blev givet udsættelse, og 776 sager, hvor fodlænke
blev vurderet.
Resultatet af opgørelsen
Der var i alt 522 dømte, der opfyldte ovennævnte udvælgelseskriterier. Sammenfattende viser op-
gørelen, at 458 af de i alt 522 voldsdømte blev indsat i overensstemmelse med ordningens regel om,
at der højest må forløbe 30 dage fra dato for anklagemyndighedens fuldbyrdelsesordre til dato for
indsættelse, hvilket svarer til en andel på 87,7 pct.
I 64 sager, svarende til 12,3 pct. af alle voldssager, var der tale om indsættelsestider, der lå over 30
dage, jf. i øvrigt tabel 1.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 1 af 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0004.png
Tabel 1. Voldsdømte fordelt på rettidig og sen indsættelse i 2019.
Fordelt på kvartal og på kriminalforsorgsområde.
Voldsdømte
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
90,1
87,7
78,6
92,9
87,7
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
14
15
25
10
64
%
9,9
12,3
21,4
7,1
12,3
I alt
Antal dømte
142
122
117
141
522
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2019 (jan-dec)
Voldsdømte
2019 (jan-dec)
128
107
92
131
458
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
95,5
83,5
87,9
84,1
87,7
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
4
13
30
17
64
%
4,5
16,5
12,1
15,9
12,3
I alt
Antal dømte
89
79
247
107
522
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midt- og Nordjylland
I alt
85
66
217
90
458
Det fremgår endvidere af tabel 1, at rettidighedsprocenten varierer mellem de fire kriminalforsorgs-
områder. Højest var rettidigheden i Hovedstaden samt Syddanmark og lavest i Sjælland.
I tabel 2 er der nærmere redegjort for de sager, hvor der gik mere end 30 dage fra dato for fuldbyr-
delsesordren og til indsættelsen.
Den hyppigst forekommende årsag til for sen indsættelse er, at den dømte er udeblevet fra frem-
møde. Det er sket i 52 sager svarende til 81,3 pct. af det samlede antal af sene sager.
Den næst hyppigste årsag til den sene indsættelse er administrative fejl fra Kriminalforsorgen. I 5
sager er dette årsag til den sene indsættelse, hvilket svarer til 7,8 pct. af det samlede antal sene
sager.
Den tredje mest hyppige årsag til sen indsættelse er, at den dømte opholdte sig på ukendt adresse I
3 sager er dette årsagen til den sene indsættelse, hvilket svarer til 4,7 pct. af det samlede antal
sene sager. Ligeledes var årsagen til for sen indsættelse i 3 sager, at sagen blev sendt for sent fra
politiet til Kriminalforsorgen.
Endelig var 1 enkelt sag forsinket som følge af at den dømte havde søgt om benådning eller udsæt-
telse.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 2 af 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0005.png
Tabel 2. Voldssager, hvor indsættelsestiden har været mere end 30 dage i 2019
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsor-
gen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse
med opsættende virkning
2019
% af forsinkede sager
3
52
4,7%
81,3%
1
1,6%
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning
(§78)
3
-
5
-
-
-
64
4,7%
-
7,8%
-
-
-
100,0%
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
I alt
I tabel 3 er den aktuelle opgørelse sammenlignet med en tilsvarende opgørelse fra forrige år. Som
det fremgår af tabellen, er andelen af dømte, der indsættes inden for 30 dage, faldet med 3,9 pct.
point i 2019 sammenlignet med 2018. For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at
der er sket et fald på 1,1 pct. point i andelen af sager, hvor den sene indsættelse skyldes admini-
strative fejl samt, at andelen af sager, hvor den dømte udebliver fra tilsigelsen er steget med 6,6
pct. point.
Tabel 3. 2019 sammenlignet med opgørelsen fra 2018
2019
Rettidighed
Indsat inden for 30 dage
Indsat efter 30 dage
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med op-
sættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning (§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
2018
Pct.
87,7
12,3
Pct.
91,6
8,4
0,6
10,0
0,2
0,6
-
1,0
-
-
-
0,6
3,4
0,2
0,9
-
2,1
1,1
-
-
Notat | Kriminalforsorgen | Side 3 af 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
Notat | Kriminalforsorgen | Side 4 af 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0007.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 16-250-0015
2. april 2020
Justitsministeriet
Vedrørende hurtig indsættelse i fængsel af voldtægtsdømte i perioden fra 1. januar 2019 - 31.
december 2019
Ordningen med hurtig indsættelse af voldsdømte blev iværksat den 1. juni 2005. Ordningen betyder,
at dømte på fri fod, som er idømt ubetinget straf af fængsel for voldtægt, skal indsættes til udståelse
af straffen senest 30 dage efter den dato, hvor straffen kan fuldbyrdes.
Siden ordningen blev indført har kriminalforsorgen foretaget undersøgelser af ordningens effektivitet,
og resultaterne heraf er løbende blevet offentliggjort. Dette notat præsenterer resultaterne af den
senest foretagne opgørelse, der omhandler indsættelser af voldtægtsdømte (straffelovens § 216) i
perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019.
Af den vedlagte undersøgelse fremgår det, at 24 af i alt 28 voldtægtsdømte i undersøgelsesperioden
blev indsat, sådan at der højest var gået 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesordre til datoen for
indsættelse. Dette svarer til en andel på 85,7 %. I 2018 blev 89,7 % af de dømte indsat inden for
fristen på 30 dage.
I de resterende 4 sager blev fristen på 30 dage ikke overholdt, svarende til 14,3 %.
Årsagerne til, at ekspeditionstiden var mere end 30 dage, var i alle de 4 sager, at den dømte er
udeblevet fra fremmøde. I 2018 udgjorde andelen 2,6 % af det samlede antal voldtægtssager. Der er
således i forhold til sidste år tale om en stigning i andelen af dømte, hvor årsagen til sen indsættelse
var udeblivelse.
Samlet set er der i 2019 i forhold til 2018 tale om en stigning på 4 procentpoint i andelen af dømte,
der indsættes efter der er forløbet30 dage. Det skal dog bemærkes, at der er tale om et meget lille
antal sager, hvorfor det kan være svært at konkludere noget ud fra denne stigning.
Som det fremgår er udeblivelse fra afsoning eneste årsag til for sen indsættelse. Generelt kan det
oplyses, at andelen af udeblivere fra fængsler og arresthuse har været faldende i de senere år, og
særligt i 2019. Det må imidlertid også konstateres, at de initiativer, der er blevet iværksat ikke har
været tilstrækkelige til mindske antallet af udeblivere i sager, hvor der skal ske hurtig indsættelse.
Kriminalforsorgen overvejer derfor løbende nye initiativer til at nedbringe andelen af udeblivere.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0008.png
Med venlig hilsen
Gitte Møller Larsen
Chef for Koncern Klientsagsbehandling
Side 2 af 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0009.png
Koncernledelsessekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Koncernledelsessekretariatet
NOTAT
Koncernsagsbehandling
Kopi til
Sagsnr.
16-250-0015
Sagsbehandler
Bo Kielstrup og Signe Elmer Christensen
Dato
12-02-2020
Hurtig indsættelse af voldtægtsdømte i 2019
Baggrund for opgørelsen
Den 4. juni 2004 vedtog Folketinget beslutning nr. B 82 om forbedring af voldtægtsofrets retsstilling
før og under retssagen. Det fremgår af folketingsbeslutningens pkt. 3, at ”sagsbehandlingstiden for
voldtægtssager skal nedbringes og på samme måde som for voldssager være omfattet af en konkret
målsætning for sagsbehandlingstiden”.
Ordningen trådte i kraft den 1. juni 2005, således at voldtægtsdømte på fri fod skal påbegynde afso-
ningen af deres dom senest 30 dage efter, at anklagemyndigheden har givet fuldbyrdelsesordre.
Om opgørelsen
Opgørelsen omfatter alle voldtægtsdømte (straffelovens § 216) der efter at have været indkaldt til
afsoning fra fri fod er påbegyndt afsoning af deres dom i perioden 1. januar
31. december 2019.
Fængslerne og arresthusene har i denne periode indsendt indberetninger om voldtægtsdømte,
hvoraf det fremgår, hvor lang tid der er gået, fra en dom kan fuldbyrdes, til afsoning af dommen
påbegyndes. Af indberetningerne fremgår endvidere, hvor lang ekspeditionstiden er i visse led af
den administrative proces fra fuldbyrdelsesordre til indsættelse. I de tilfælde, hvor der er gået
mere end en måned fra dato for anklagemyndighedens fuldbyrdelsesordre til dato for indsættelse,
giver indberetningen oplysninger om årsagen til, at 30-dages fristen er overskredet.
Sager, hvor den dømte har fået
tilladelse til udsættelse af afsoningen,
eller hvor den dømte er
vur-
deret med henblik på afsoning med elektronisk fodlænke,
er udtaget af undersøgelse, idet disse sa-
ger ikke er omfattet af ordningen.
I opgørelsesperioden var der 17 sager, hvor fodlænke blev vurderet.
Resultatet af opgørelsen
Sammenfattende viser undersøgelsen, at 24 af i alt 28 voldtægtsdømte i 2019 blev indsat i overens-
stemmelse med ordningens regel om, at der højst må forløbe 30 dage fra dato for anklagemyndighe-
dens fuldbyrdelsesordre til dato for indsættelse, hvilket svarer til en andel på 85,7 %.
I de resterende 4 sager, svarende til 14,3 % af alle voldtægtssager i opgørelsen, var der tale om ind-
sættelsestider, der lå over 30 dage, jf. i øvrigt tabel 1.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 1 af 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0010.png
Tabel 1. Voldtægtsdømte fordelt på rettidig og sen indsættelse i 2019. Fordelt på kvartal og på
kriminalforsorgsområde.
Voldtægtsdømte
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2019 (jan-dec)
Voltægtsdømte
2019 (jan-dec)
10
3
5
6
24
%
83,3
75,0
100,0
85,7
85,7
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
2
1
0
1
4
%
16,7
25,0
0,0
14,3
14,3
I alt
Antal dømte
12
4
5
7
28
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
0,0
84,6
100,0
100,0
85,7
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
0
4
0
0
4
%
0,0
15,4
0,0
0,0
14,3
I alt
Antal dømte
0
26
1
1
28
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midt- og Nordjylland
I alt
0
22
1
1
24
I tabel 2 er der nærmere redegjort for de sager, hvor der gik mere end 30 dage fra dato for fuldbyr-
delsesordren og til indsættelsen. Som det fremgår af tabellen, var årsagen i alle de 4 forsinkede sa-
ger, at den dømte udeblev fra fremmøde.
Tabel 2. Voldtægtsdømte fordelt efter årsag til sen indsættelse. 2019
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminal-
forsorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsæt-
telse med opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/ar-
resthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afso-
ning (§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
I alt
2019
% af forsinkede sager
-
4
-
-
100,0%
-
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
100,0%
I tabel 3 er den aktuelle opgørelse sammenlignet med en tilsvarende opgørelse fra forrige år.
Som det fremgår af tabellen er andelen af dømte, der indsættes inden for 30 dage faldet med 4
pct. point i 2019 sammenlignet med 2018.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0011.png
For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at der i 2019 ikke har været sager, hvor
den sene indsættelse skyldes administrative fejl. Herudover er der sket en stigning på 11,7 pct. po-
int i andelen af sager, hvor den dømte udeblev fra fremmøde.
Tabel 3. 2019 sammenlignet med opgørelsen fra 2018
2019
Rettidighed
Indsat inden for 30 dage
Indsat efter 30 dage
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen
2018
Pct.
85,7
14,3
Pct.
89,7
10,3
-
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med
opsættende virkning
-
2,6
-
14,3
-
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
-
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
-
-
7,7
-
-
-
-
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning (§78)
-
-
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
-
-
Notat | Kriminalforsorgen | Side 3 af 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0012.png
Center for Straffuldbyrdelse
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sagsnr. 16-250-0015
2. april 2020
Justitsministeriet
6
Vedrørende hurtig indsættelse i fængsel af personer dømt for visse overtrædelser af lovgivnin-
gen om våben og eksplosivstoffer samt knivloven i perioden fra 1. januar 2019
31. december
2019
Som led i en samlet indsats mod en stigning i antallet af sager vedrørende besiddelse af skydevåben
og knive på offentligt tilgængelige steder, blev der ved lov nr. 500 af 17. juni 2008 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtaget en række æn-
dringer med henblik på skærpelse af straffen for besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder. Justitsministeren har efterfølgende anmodet bl.a. kriminalforsorgen om at sikre,
at sagsbehandlingen i disse sager følger samme retningslinjer som sager vedrørende vold og voldtægt.
På denne baggrund blev de administrative regler vedrørende iværksættelse mv. ændret pr. 1. februar
2009, således at sager vedrørende besiddelse af skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder
fremover som altovervejende hovedregel følger tilsvarende retningslinjer om hurtig indsættelse, som
sager vedrørende vold og voldtægt gør i dag.
Kriminalforsorgens undersøgelse i disse sager omfatter dømte, der er straffet efter straffelovens §
192 a, stk. 1, nr. 1, hvis overtrædelsen vedrører skydevåben, der besiddes, bæres eller anvendes på
offentligt tilgængeligt sted samt knivlovens § 7, stk. 1, jf. § 1, hvis overtrædelsen vedrører besiddelse
af kniv på offentligt tilgængeligt sted.
Der er for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019 foretaget en opgørelse på grundlag
af oplysninger i kriminalforsorgens Klientsystem over antallet af dømte, der i perioden er indsat med
en ubetinget dom for overtrædelse af ovennævnte bestemmelser efter at være blevet tilsagt til at
møde fra fri fod.
Af den vedlagte undersøgelse fremgår det, at 124 af i alt 141 våbendømte i undersøgelsesperioden
blev indsat, sådan at der højest var gået 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesordre til datoen for
indsættelse. Dette svarer til en andel på 87,9 %. Der er således samlet set tale om et marginalt fald
i forhold til 2018, hvor 88,1 % af de våbendømte blev indsat inden for fristen på 30 dage.
Strandgade 100 | 1401 København K | Tlf. 7255 5555
[email protected] | www.kriminalforsorgen.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0013.png
I de resterende 17 sager, svarende til 12,1 % af alle våbensager, blev fristen på 30 dage ikke overholdt.
Årsagerne til, at ekspeditionstiden var mere end 30 dage, fordeler sig inden for to hovedgrupper:
1. I 11,3 % af det samlede antal våbensager er årsagen til sen indsættelse, at den dømte er
udeblevet fra fremmøde. Det svarer til 94,1 % af det samlede antal sene sager. I 2018 udgjorde
andelen 6,3 % af det samlede antal våbensager. Der er således i forhold til sidste år tale om
en stigning i andelen af dømte, hvor årsagen til sen indsættelse var udeblivelse.
2.
I 0,7 % af det samlede antal våbensager er årsagen, at den dømte har ansøgt om benådning
eller udsættelse med opsættende virkning. Det svarer til 5,9 % af det samlede antal sene
sager (der er alene tale om én sag). I 2018 udgjorde andelen 0,8 % af det samlede antal
våbensager.
Samlet set er der i 2019 i forhold til 2018 tale om et marginalt fald på 0,2 procentpoint i andelen af
dømte, der indsættes inden for 30 dage.
For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at der er sket et fald på 2,4 procentpoint i
andelen af sager, hvor for sen indsættelse skyldes administrative fejl, og et fald på 1,6 procentpoint
i sager, hvor for sen indsættelse skyldtes, at sagen er sendt for sent fra anklagemyndigheden til
kriminalforsorgen. Dertil er andelen af sager, hvor for sen indsættelse skyldes, at den dømte udebliver
fra fremmøde steget med 5 procentpoint sammenlignet med 2018.
Som det fremgår er udeblivelse fra afsoning hovedårsagen til for sen indsættelse. Generelt kan det
oplyses, at andelen af udeblivere fra fængsler og arresthuse har været faldende i de senere år, og
særligt i 2019. Det må imidlertid også konstateres, at de initiativer, der er blevet iværksat ikke har
været tilstrækkelige til mindske antallet af udeblivere i sager, hvor der skal ske hurtig indsættelse.
Kriminalforsorgen overvejer derfor løbende nye initiativer til at nedbringe andelen af udeblivere.
Med venlig hilsen
Gitte Møller Larsen
Chef for Koncern Klientsagsbehandling
Side 2 af 2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0014.png
Koncernledelsessekretariatet
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Koncernledelsessekretariatet
NOTAT
Til
Sagsnr.
Koncern Klientsagsbehandling
Kopi til
16-250-0015
Sagsbehandler
Bo Kielstrup og Signe Elmer Christensen
Dato
12-02-2020
Hurtig indsættelse af personer dømt for visse overtrædelser af lovgivningen om våben,
eksplosivstoffer samt knivloven i 2019
Baggrunden for opgørelsen
Som led i en samlet indsats mod en stigning i antallet af sager vedrørende besiddelse af skydevåben
og knive på offentligt tilgængelige steder blev der ved lov nr. 500 af 17. juni 2008 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtaget en række æn-
dringer med henblik på skærpelse af straffen for besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder. Justitsministeren har efterfølgende anmodet rigspolitichefen, rigsadvokaten,
Domstolsstyrelsen og Kriminalforsorgen om at sikre, at sagsbehandlingen i disse sager følger samme
retningslinjer om hurtig indsættelse som sager vedrørende vold og voldtægt. På denne baggrund blev
de administrative regler vedrørende iværksættelse mv. ændret pr. 1. februar 2009, således at sager
vedrørende besiddelse af skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder følger tilsvarende
retningslinjer om hurtig indsættelse som sager vedrørende vold og voldtægt.
Om opgørelsen
Med henblik på at dokumentere effekten af reglerne er der på grundlag af oplysninger i Kriminalfor-
sorgens Klientsystem foretaget en opgørelse over antallet af dømte, der er omfattet af ordningen om
hurtig indsættelse af personer dømt for visse overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplosiv-
stoffer. Opgørelsen omfatter dømte, der blev indsat i 2019 efter at være blevet tilsagt fra fri fod til
udståelse af den idømte straf.
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller hvor den dømte er
vur-
deret med henblik på afsoning med elektronisk fodlænke,
er udtaget af undersøgelsen, idet disse
sager ikke er omfattet af ordningen.
I opgørelsesåret var der 94 sager, hvor fodlænke blev vurderet, og ingen sager, hvor der blev givet
udsættelse.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 1 af 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0015.png
Resultatet af opgørelsen
Der er i alt indsat 141 dømte, der opfylder ovennævnte udvælgelseskriterier. 124 dømte blev indsat
i overensstemmelse med ordningens regel om, at der højst må forløbe 30 dage fra dato for anklage-
myndighedens fuldbyrdelsesordre til dato for indsættelse, hvilket svarer til en andel på 87,9 pct.
Der var 17 dømte eller 12,1 pct., der først blev indsat efter 30 dage fra datoen for fuldbyrdelsesor-
dren, jf. i øvrigt tabel 1.
Tabel 1. Våbenlovsdømte fordelt på rettidig og sen indsættelse i 2019.
Fordelt på kvartal og på kriminalforsorgsområde.
Våbenlovsdømte
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2019 (jan-dec)
Våbenlovsdømte
2019 (jan-dec)
26
30
33
35
124
%
89,7
88,2
80,5
94,6
87,9
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
3
4
8
2
17
%
10,3
11,8
19,5
5,4
12,1
I alt
Antal dømte
29
34
41
37
141
Indsat inden for 30 dg.
Antal dømte
%
89,2
100,0
87,7
80,8
87,9
Indsat efter 30 dg.
Antal dømte
4
0
8
5
17
%
10,8
0,0
12,3
19,2
12,1
I alt
Antal dømte
37
13
65
26
141
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midt- og Nordjylland
I alt
33
13
57
21
124
Det fremgår endvidere af tabel 1, at rettidighedsprocenten varierer mellem de fire kriminalforsorgs-
områder. Rettidigheden var højest i Hovedstaden og i Syddanmark og lavest i Midt- og Nordjylland
når der bortses fra Område Sjælland, der er repræsenteret med få sager.
I tabel 2 er der nærmere redegjort for de sager, hvor der er gået mere end 30 dage fra dato for
fuldbyrdelsesordren og til indsættelsen.
Den hyppigst forekommende begrundelse for sen indsættelse er, at den dømte er udeblevet fra
fremmøde. I 2019 var 16 sager forsinket af denne årsag, hvilket svarer til 94,1 pct. af det samlede
antal sene sager.
Den eneste anden angivne årsag til den sene indsættelse er, at den dømte har ansøgt om benådning
eller udsættelse med opsættende virkning. I 2019 var en sag forsinket af denne årsag, hvilket svarer
til 5,9 pct. af det samlede antal sene sager.
Notat | Kriminalforsorgen | Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216124_0016.png
Tabel 2. Våbenlovssager, hvor indsættelsestiden har været mere end 30 dage. 2019
Total - Våbenlovsdømte
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalfor-
sorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse
med opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arrest-
hus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning
(§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
I alt
2019
% af forsinkede sager
-
16
1
-
-
-
-
-
-
17
-
94,1%
5,9%
-
-
-
-
-
-
100,0%
I tabel 3 er opgørelsen fra 2019 sammenlignet med en tilsvarende opgørelse fra 2018.
Det ses, at der i 2019 er et marginalt fald på 0,2 pct. point i antallet af dømte, der indsættes inden
for 30 dage sammenlignet med 2018. For så vidt angår de ikke rettidige sager skal fremhæves, at
der er sket et fald på 2,4 pct. point i andelen af sager, hvor for sen indsættelse skyldes administra-
tive fejl, og et fald på 1,6 pct. point i sager, hvor for sen indsættelse skyldtes, at sagen er sendt for
sent fra politiet til Kriminalforsorgen. Dertil er andelen af sager, hvor for sen indsættelse skyldes,
at den dømte udebliver fra fremmøde steget med 5 pct. point sammenlignet med 2018.
Tabel 3. 2019 sammenlignet med tidligere opgørelsen fra 2018
2019
Rettidighed
Indsat inden for 30 dage
Indsat efter 30 dage
Årsager til for sen indsættelse
Sag er sendt for sent fra politiet til Kriminalforsorgen
Dømte var udeblevet fra fremmøde
Dømte har ansøgt om benådning eller udsættelse med
opsættende virkning
Dømte opholdt sig på ukendt adresse
Dømte blev omanmeldt til andet fængsel/arresthus
Administrativ fejl
Sag vurderet mhp. behandlingsbestemt afsoning (§78)
§68/69 høring
Pladsmangel i fængsel/arresthus
Sager i alt (n)
2018
Pct.
87,9
12,1
Pct.
88,1
11,9
-
11,3
0,7
-
-
-
-
-
-
17
1,6
6,3
0,8
0,8
-
2,4
-
-
-
15
Notat | Kriminalforsorgen | Side 3 af 3