Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 467
Offentligt
2216121_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2020
Koncernstyringskontoret
Lasse Holm
2019-0282-0050
1439546
Hermed fremsendes Justitsministeriets orientering om sagsbehandlingsti-
derne i volds- og voldtægtssager samt sager om ulovlig besiddelse af våben
på offentlig tilgængeligt sted i 2019.
Af afsnit 1 - 3 fremgår sagsbehandlingstiderne for politiet og anklagemyn-
digheden, domstolene og kriminalforsorgen. I afsnit 4 følger bemærkninger
til sagsbehandlingstiderne og i afsnit 5 belyses målsætningerne i 2020.
Myndighedernes bidrag til besvarelsen vedlægges endvidere til orientering.
Nick Hækkerup
/
Martin Stolpe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0002.png
Afrapportering på sagsbehandlingstider i volds-, voldtægts-
og våbensager
Overordnet lovgrundlag og definition
I 1994 blev der fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i visse straf-
fesager om vold, og i 2004 blev der fastsat målsætninger for sagsbehand-
lingstiden i straffesager om voldtægt. I straffesager om besiddelse af skyde-
våben og knive på offentligt tilgængelige steder blev der i 2008 fastsat mål-
sætninger for sagsbehandlingstiden. Disse sager benævnes med en fælles-
betegnelse for ”VVV-sager”.
Målsætningerne gælder for politiet og anklagemyndigheden, domstolene og
kriminalforsorgen, og der har historisk været en række forskelle på, hvilke
sager der indgik i de forskellige myndigheders opgørelser af målopfyldel-
sen, som sendes til Folketingets Retsudvalg én gang årligt. For at mindske
disse forskelle og for at lette kategoriseringen af VVV-sagerne trådte der pr.
1. juli 2018 en ny definition af VVV-sager i kraft,
jf. boks 1.
Boks 1
Ny definition af VVV-sager
I den gennemførte ændring af retsplejeloven, jf. Lov nr. 714 af 8. juni 2018 (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straf-
fesager), er det fastlagt, at VVV-sager fremover omfatter sager, hvor en af følgende forbrydelser udgør hovedforholdet:
Voldssager: simpel vold (straffelovens § 244), vold mod personer i offentlig tjeneste eller hverv (§ 119, stk. 1, for så
vidt angår vold), vold mod vidner (§ 123 for så vidt angår vold), grov vold (§§ 245 og 245 a) og særligt grov vold (§
246). Ved domstolene omfattes sager, hvor simpel vold udgør hovedforholdet, dog kun i gentagelsestilfælde (§ 244, jf.
§ 247, stk. 1).
Voldtægtssager (straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216).
Våbensager: ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt sted (knivlovens § 1) og ulovlig besiddelse af skyde-
våben under særligt skærpende omstændigheder på offentligt tilgængeligt sted (straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, jf.
stk. 3).
Ved domstolene omfattes tilståelsessager og domsmandssager, men ikke nævningesager og sager uden domsmænd, som ikke
er tilståelsessager.
Kilde: Lov nr. 714 af 8. juni 2018 om ændring af retsplejeloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i straffesager)
Definitionsændringen har medført et databrud i forhold til opgørelserne fra
før den 1. juli 2018, hvilket særligt har betydet et større antal VVV-sager i
retterne.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0003.png
1. Voldssager
Politiet og anklagemyndigheden
For politiet og anklagemyndigheden indebærer målsætningerne, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen, til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
30 dage.
I 2019 har der været 5.517 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev 81 pct. af sagerne indbragt for
retten inden for 30 dage. Dette er en stigning på 5 procentpoint i forhold til
2018,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen inden 30 dage fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
2015
2016
2017
2018
2019
Antal sager
4.016
3.918
5.115
5.635
5.517
Inden 30 dage
64 pct.
63 pct.
56 pct.
76 pct.
81 pct.
Anm.: Opgørelsen er baseret på dynamiske data. Der vil derfor kunne ske ændringer i data, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Danmarks Domstole
Målsætningen for sagsbehandlingstiden ved domstolene er fastsat til 37
dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen modtages i retten,
til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er afsat 7 dage til
hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2019 har der været 3.629 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. Heraf blev 56 pct. af sagerne afgjort
inden for 37 dage. Målopfyldelsen er dermed faldet med 1 procentpoint i
forhold til 2018,
jf. tabel 2.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0004.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen inden 37 dage fra modtagelse af sagen ved retten til domsafsi-
gelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Inden 37 dage
2015
2016
2017
2018
2019
706
624
799
2.292
3.629
40 pct.
43 pct.
40 pct.
57 pct.
56 pct.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen af voldsdomme er målsætningen fastsat således, at af-
soningen for dømte, som ikke er varetægtsfængslede, skal iværksættes se-
nest 30 dage efter, at der foreligger fuldbyrdelsesordre. Det er samtidig for-
udsat, at anklagemyndigheden skal give fuldbyrdelsesordre umiddelbart ef-
ter, at der er afgivet ankeafkald, efter ankefristens udløb, eller efter at an-
kedom er afsagt.
I 2019 har der været 522 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev fristen overholdt i 88 pct. af sa-
gerne. Målopfyldelsen er dermed faldet med 4 procentpoint i forhold til
2018,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Sagsbehandlingstid i voldssager med målsætningen inden 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til afsoning
Andel dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
75 pct.
74 pct.
87 pct.
92 pct.
88 pct.
Periode
Antal dømte
2015
2016
2017
2018
2019
384
300
322
467
522
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, indgår ikke i undersøgelsen. I opgørelsesperioden var der 8 sager,
hvor der blev givet udsættelse, og 776 sager, hvor fodlænke blev vurderet.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0005.png
2. Voldtægtssager
Politiet og anklagemyndigheden
Målsætningerne indebærer for politiet og anklagemyndigheden, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen, til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
60 dage, dog således at det for sager, hvor der gennemføres mentalundersø-
gelse af sigtede og eventuelt tillige sker forelæggelse for Retslægerådet,
gælder, at dette tidsforbrug ikke bør overstige 4 måneder.
I 2019 har der været 247 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på henholdsvis 60 dage (uden mentalundersøgelse) og 4
måneder (med mentalundersøgelse). Heraf blev 81 pct. af sagerne behandlet
inden for målsætningen. Dette er en fremgang på 6 procentpoint i forhold til
2018,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen indtil henholdsvis 60 dage og 4 måneder fra sigtelse til
sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Inden 60 dage/4 mdr.
2015
2016
2017
2018
2019
169
190
188
232
247
56 pct.
56 pct.
43 pct.
75 pct.
81 pct.
Anm.: Opgørelsen er baseret på dynamiske data. Der vil derfor kunne ske ændringer i data, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Danmarks Domstole
For domstolene er målsætningen for sagsbehandlingstiden i voldtægtssager
fastsat til 37 dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen mod-
tages i retten, til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er
afsat 7 dage til hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2019 har der været 250 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. 60 pct. af voldtægtssagerne blev af-
gjort inden for målsætningen i 2019, hvilket er en forbedring på 13 procent-
point i forhold til 2018,
jf. tabel 5.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0006.png
Tabel 5
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen inden 37 dage fra modtagelse af sagen ved retten til doms-
afsigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Inden 37 dage
2015
2016
2017
2018
2019
135
129
155
227
250
33 pct.
29 pct.
29 pct.
47 pct.
60 pct.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen af voldtægtsdomme er målsætningen fastsat således, at
afsoningen for dømte, der ikke er varetægtsfængslede, skal iværksættes se-
nest 30 dage efter datoen for fuldbyrdelsesordre. Det er samtidig forudsat,
at anklagemyndigheden skal give fuldbyrdelsesordre umiddelbart efter, at
der er afgivet ankeafkald, efter ankefristens udløb, eller efter at ankedom er
afsagt.
I 2019 har der været 28 sager, der var omfattet af målsætningen om en sags-
behandlingstid på 30 dage. Heraf blev fristen overholdt i 86 pct. af sagerne.
Dette er et fald på 4 procentpoint i forhold til 2018,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Sagsbehandlingstid i voldtægtssager med målsætningen inden 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til afsoning
Antal dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
68 pct.
80 pct.
77 pct.
90 pct.
86 pct.
Periode
Antal dømte
2015
2016
2017
2018
2019
25
30
34
39
28
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, er ikke medtaget i opgørelsen. I den opgjorte periode drejer det sig
om 17 sager, hvor den dømte er vurderet til afsoning med fodlænke.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0007.png
3. Våbensager – ulovlig besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder
Politiet og anklagemyndigheden
For politiet og anklagemyndigheden indebærer målsætningen, at det sam-
lede tidsforbrug fra sigtelsen, til sagen sendes til retten, ikke bør overstige
30 dage.
I 2019 har der været 643 sager, der var omfattet af målsætningen om en
sagsbehandlingstid på 30 dage. Heraf blev 74 pct. af sagerne behandlet in-
den for fristen, hvilket er en fremgang på 17 procentpoint i forhold til 2018,
jf. tabel 7.
Tabel 7
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen inden 30 dage fra sigtelse til sagen sendes til retten
Andel indbragt for retten fra sigtelsestidspunktet
Periode
Antal sager
Inden 30 dage
2015
2016
2017
2018
2019
122
270
579
544
643
22 pct.
46 pct.
35 pct.
57 pct.
74 pct.
Anm.: Opgørelsen er baseret på dynamiske data. Der vil derfor kunne ske ændringer i data, idet der f.eks. kan forekomme
efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Danmarks Domstole
Målsætningen for sagsbehandlingstiden ved domstolene er fastsat til 37
dage, heraf udgør berammelsestiden 30 dage, mens der er afsat 7 dage til
hovedforhandling og domsafsigelse.
I 2019 har der været 879 afsluttede sager, der var omfattet af målsætningen
om en sagsbehandlingstid på 37 dage. Heraf blev målsætningen opfyldt i 63
pct. af sagerne, hvilket er en fremgang på 9 procentpoint i forhold til i 2018,
jf. tabel 8.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0008.png
Tabel 8
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen inden 37 dage fra modtagelse af sagen ved retten til domsaf-
sigelse
Andel med domsafsigelse fra modtagelse af sagen
Periode
Antal sager
Inden 37 dage
2015
2016
2017
2108
2019
136
173
286
492
879
41 pct.
57 pct.
48 pct.
54 pct.
63 pct.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Kriminalforsorgen
For strafafsoningen er målsætningen, at afsoningen for dømte, som ikke er
varetægtsfængslede, iværksættes senest 30 dage efter, at der foreligger fuld-
byrdelsesordre. Det er samtidig forudsat, at anklagemyndigheden skal give
fuldbyrdelsesordre umiddelbart efter, at der er afgivet ankeafkald, efter an-
kefristens udløb, eller efter at ankedom er afsagt.
I 2019 har der været 141 sager om ulovlig besiddelse af våben på offentligt
tilgængeligt sted, der var omfattet af målsætningen om en sagsbehandlings-
tid på 30 dage. Heraf er 88 pct. af sagerne blevet behandlet inden for 30
dage. Dette er på niveau med 2018,
jf. tabel 9.
Tabel 9
Sagsbehandlingstid i våbensager med målsætningen inden 30 dage fra fuldbyrdelsesordre til afsoning
Antal dømte, der blev indsat inden 30 dage
fra der foreligger fuldbyrdelsesordre
65 pct.
70 pct.
82 pct.
88 pct.
88 pct.
Periode
Antal dømte
2015
2016
2017
2018
2019
104
102
89
126
141
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Sager, hvor den dømte har fået tilladelse til udsættelse af afsoningen, eller
hvor den dømte er vurderet med henblik på afsoning med elektronisk fod-
lænke, er ikke medtaget i opgørelsen. I 2019 har der været 94 sager, hvor
den dømte blev vurderet til afsoning med fodlænke.
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0009.png
4. Bemærkninger til sagsbehandlingstiderne
Justitsministeriet finder, at udviklingen fra 2018 til 2019 for sagsbehand-
lingstiderne i sager om vold, voldtægt og våben (VVV-sagerne) er tilfreds-
stillende. For politiet og anklagemyndigheden samt domstolene fastholdes
den generelt positive udvikling fra 2018 i de tre kategorier, mens kriminal-
forsorgen oplever et mindre fald i målopfyldelsesgraden men ligger dog
fortsat over målsætningen på 85 pct. Som det tidligere er oplyst, er dette et
udtryk for den skærpede indsats i forhold til at opnå en højere målopfyldelse,
som blev iværksat i alle myndighederne i løbet af 2017 og 2018.
Det skal samtidig bemærkes, at denne forbedring i målopfyldelsen på VVV-
sagerne skal ses i lyset af, at andre sagsområder i straffesagskæden oplever
en negativ udvikling i sagsbehandlingstiderne. Det har således været et stra-
tegisk valg at skærpe fokus på VVV-sagerne, således at disse sager bliver
særligt prioriteret i den aktuelle situation.
Tiltag til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i VVV-sager
Generelt for alle myndigheder er opfølgningen over for de enkelte politik-
redse, retskredse og kriminalforsorgsområder fortsat i 2019. Myndighe-
derne har således kvartalsvis offentliggjort data om de lokale enheders sags-
behandlingstider. Benchmark over sagsbehandlingstiderne i de lokale enhe-
der er ligeledes blevet drøftet i tværgående ledelsesfora i Justitsministeriets
koncern med henblik på opfølgning over for de lokale enheder, som har haft
de længste sagsbehandlingstider. Herudover har hver myndighed iværksat
yderligere specifikke initiativer.
Politiet og anklagemyndigheden
Som følge af den positive udvikling i sagsbehandlingstiden i sager om vold,
voldtægt og våben i 2019 har Rigsadvokaten og Rigspolitiet ikke fundet an-
ledning til at genindføre nogle af de centrale tiltag, som i 2018 var iværksat
for at skærpe det ledelsesmæssige fokus på at nedbringe sagsbehandlingsti-
den i disse sager eller at indføre andre centrale initiativer.
I medfør af handlingsplanen for nedbringelse af sagsbeholdningen og sags-
behandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet – hvor sager om vold
og voldtægt indgår som en væsentlig del – er der fra august 2019 og frem
iværksat en lang række initiativer i Rigspolitiet og hos Rigsadvokaten med
henblik på at understøtte politikredsene i at opfylde handlingsplanens mål-
sætninger og sikre det ledelsesmæssige fokus herpå. Det gælder bl.a. i for-
hold til ledelsesinformation, controlling, tilsyn, kommunikation mv.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
2216121_0010.png
De regionale statsadvokater har som led i tilsynet med politikredsenes be-
handling af sager om vold, voldtægt og våben oplyst, at alle politikredse i
2018 og 2019 har etableret og videreført en lang række procedurer og sty-
ringsmæssige tiltag for at sikre en hensigtsmæssig sagsgang i disse sager,
således at sagsbehandlingstiden kan overholdes og reduceres i overensstem-
melse med målkravet,
jf. boks 2.
Boks 2
Politiet og anklagemyndigheden: Tiltag for at sikre hensigtsmæssig sagsgang i VVV-sager
Følgende procedurer og tiltag er bl.a. iværksat:
Hurtig og kompetent daglig visitation af indkomne sager.
Daglig prioritering på enkelsagsniveau.
Brug af elektroniske sagsstyringsreoler
Løbende controlling på målopfyldelse.
Løbende ledelsesmæssig fokus på målopfyldelsen og på tilstedeværelse af tilstrækkelige ressourcer i de enkelte
led af sagsbehandlingen, f.eks. ved allokering af faste medarbejdere eller vagtordninger til behandling af sager
om vold, voldtægt og våben.
Udnyttelse af ledige ressourcer i beredskabet.
Tæt samarbejde mellem politi og anklagemyndighed – på sags-, medarbejder og ledelsesniveau.
Afvikling af merarbejde med henblik på behandling af sager om vold, voldtægt og våben.
Evaluering af sager med fristoverskridelser med henblik på læring og/eller iværksættelse af nye initiativer.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten
Det bemærkes, at trods en forbedret målopfyldelse, er antallet af verserende
sigtelser uden tiltale i sager om vold, voldtægt og våben ultimo 2019 steget
med 9 pct. siden ultimo 2018. Den gennemsnitlige alder er imidlertid sam-
tidig faldet med 40 dage, svarende til 32 pct.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelen vurderer udviklingen fra 2018 til 2019 for VVV-sager til
at være tilfredsstillende, idet målopfyldelsen for voldssager er på nogen-
lunde samme niveau som i 2018, mens målopfyldelsen er væsentligt øget
for voldtægtssager og våbensager i 2019.
Domstolsstyrelsen vurderer desuden, at det fortsat er for tidligt at konklu-
dere, hvorvidt stigningen i antallet af verserende VVV-sager – udover Bed-
ste Praksis’ projekt om øget videndeling på VVV-sagsområdet – kræver nye
initiativer. Domstolsstyrelsen vil dog følge udviklingen nøje.
Det bemærkes, at trods en forbedret målopfyldelse er antallet af verserende
VVV-sager ultimo 2019 fordoblet siden ultimo 2018. Den gennemsnitlige
alder er dog faldet marginalt med 4 dage, svarende til 2 pct.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 467: Orientering om sagsbehandlingstider i VVV-sager, fra justitsministeren
Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgen har oplyst, at i 10 pct. af det samlede antal VVV-sager
er årsagen til sen indsættelse, at den dømte er udeblevet fra fremmøde. Det
svarer til 85 pct. af det samlede antal sene sager. I 2018 udgjorde dømtes
udeblivelse fra fremmøde 4 pct. af det samlede antal sager. Der er således
tale om en stigning på 6 procentpoint. Til gengæld udgjorde andelen af sene
sager, hvor årsagen skyldtes en administrativ fejl eller lignende kun 1 pct.
af det samlede antal sager mod 3 pct. i 2018.
Kriminalforsorgen har generelt oplyst, at andelen af udeblevne fra fængsler
og arresthuse har været faldende i de senere år og særligt i 2019. Det må
imidlertid konstateres, at de initiativer, der allerede er iværksat, ikke har væ-
ret tilstrækkelige til at mindske antallet af udeblevne i sager, hvor der skal
ske hurtig indsættelse. Kriminalforsorgen overvejer derfor løbende nye ini-
tiativer til at nedbringe andelen af udeblevne.
5. Målsætninger i 2020
I 2020 fastholdes succeskriterierne for målopfyldelsen for VVV-sagerne på
samme niveau som i 2019. Succeskriteriet er således, at 75 pct. af sagerne
nås inden for fristen i politiet og anklagemyndigheden, samt at 85 pct. af
sagerne nås inden for fristen i kriminalforsorgen. For politiet og anklage-
myndigheden samt kriminalforsorgen er forventningen til målopfyldelsen
en del af myndighedernes planer for indsatsområder i 2020. Grundet
COVID-19-situationen vurderes det dog, at det kan være udfordrende for
myndighederne at leve op til målsætningerne for 2020.
11