Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 463
Offentligt
2214956_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Temarapport om tilsynsbesøg på
børneområdet i 2019
Til orientering for Folketingets Retsudvalg sender jeg et eksemplar af om-
budsmandens temarapport 2019 om socialt anbragte mindre børn.
Socialt anbragte mindre børn var temaet for de tilsynsbesøg, som ombuds-
manden i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på børneområdet i 2019.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden sender jeg til Retsudvalgets orientering en kopi af de breve, som
jeg i dag har sendt til Folketingets Social- og Indenrigsudvalg, Folketingets
Børne- og Undervisningsudvalg, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg og
Folketingets § 71-tilsyn.
23. juni 2020
Dok.nr. 19/05400-9/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0002.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05400-9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0003.png
23. juni 2020
Temarapport 2019
Socialt anbragte mindre
børn
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Indhold
1.
2.
Indledning .............................................................................................. 4
Hvad har temabesøgene vist? ............................................................. 4
23. juni 2020
Dok.nr. 19/05400-1/CLA
2.1. Hovedkonklusioner .................................................................................. 4
2.2. Generelle anbefalinger mv. ..................................................................... 5
2.3. Baggrunden for valg af tema og fokuspunkter ........................................ 6
2.4. Hvordan gjorde ombudsmanden? ........................................................... 7
3.
Fysisk magtanvendelse ........................................................................ 9
3.1. Reglerne .................................................................................................. 9
3.2. Omfanget af anvendelsen af fysisk magt .............................................. 10
3.3. Eksempler på indberetninger af fysisk magtanvendelse ....................... 10
3.4. Kendskab til voksenansvarsloven og magtanvendelse ......................... 13
3.5. Information om rettigheder .................................................................... 14
4.
Undervisning i interne skoler ............................................................. 15
4.1. Reglerne ................................................................................................ 15
4.2. Antal elever i de interne skoler .............................................................. 15
4.3. Overenskomster .................................................................................... 16
4.4. Visitation ................................................................................................ 16
4.5. Undervisning i fuld fagrække og timetal ................................................ 17
4.6. Fritagelse for undervisning i fag ............................................................ 18
4.7. Fritagelse for test og prøver .................................................................. 20
4.8. Kommunens tilsyn med undervisningen i de interne skoler .................. 20
5.
Kontakt til pårørende .......................................................................... 21
5.1. Reglerne ................................................................................................ 21
5.2. Børnenes samvær og kontakt med deres pårørende ........................... 21
5.3. Generelt om forældresamarbejdet ........................................................ 22
6.
Sundhed ............................................................................................... 23
6.1. Reglerne ................................................................................................ 23
Side 2 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
6.2. Adgang til sundhedsbetjening ............................................................... 23
6.3. Medicinhåndtering ................................................................................. 24
Bilag 1: Ombudsmandens arbejde med temaer ....................................... 25
Bilag 2: Oversigt over besøgssteder og anbefalinger ............................ 27
Bilag 3: Tjekskema til gennemgang af indberetningsskemaer om
fysisk magtanvendelse ............................................................................... 37
Side 3 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
1.
Indledning
Socialt anbragte mindre børn var tema for de tilsynsbesøg, som ombudsman-
den i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk
Institut Mod Tortur gennemførte på børneområdet i 2019.
Ved socialt anbragte børn menes i denne sammenhæng børn, der er anbragt
uden for hjemmet på opholdssteder eller åbne døgninstitutioner efter service-
loven.
Ombudsmanden gennemførte i alt otte tilsynsbesøg for at belyse temaet.
Ombudsmanden besøgte fem private opholdssteder og tre døgninstitutioner.
Alle besøg var anmeldt på forhånd.
Målgruppen for årets tilsynsbesøg var børn i aldersgruppen 6-12 år. Besø-
gene omfattede uanset dette alle børn og unge under 18 år på besøgsste-
derne.
Seks af de otte besøgssteder havde interne skoler, og undervisningen i de
interne skoler var omfattet af tilsynsbesøgene.
Under tilsynsbesøgene var der især fokus på:
fysisk magtanvendelse
undervisning
kontakt til pårørende.
Derudover var der under tilsynsbesøgene fokus på bl.a. sundhedsmæssige
forhold, herunder børnenes adgang til sundhedsbetjening og besøgssteder-
nes medicinhåndtering.
2. Hvad har temabesøgene vist?
2.1. Hovedkonklusioner
Fysisk magtanvendelse
Fristerne for at registrere og indberette fysisk magt blev i vidt omfang
ikke overholdt på besøgsstederne.
Flere steder manglede der tilstrækkeligt kendskab til reglerne om vok-
senansvar og deres anvendelsesområde samt tilstrækkeligt kendskab til,
hvordan magtanvendelse udøves mest skånsomt.
Side 4 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Flere steder informerede ikke
i forbindelse med indflytningen
børn,
unge og forældemyndighedsindehavere om deres rettigheder i relation til
magtanvendelse mv.
Undervisning i interne skoler
Alle interne skoler på nær en havde udfordringer med at overholde reg-
lerne om undervisning i fuld fagrække og timetal samt reglerne om frita-
gelse for undervisning i fag, obligatoriske test og folkeskolens prøver.
Flere interne skolers overenskomst med beliggenhedskommunen om un-
dervisningen opfyldte ikke fuldt ud lovgivningens krav.
Kontakt til pårørende
Overordnet set var stederne gode til at understøtte børnenes og de
unges kontakt til deres pårørende.
Medicinhåndtering
Flere steder overholdt ikke fuldt ud de gældende regler om medicin-
håndtering.
Bilag 2 indeholder en oversigt over besøgsstederne og de anbefalinger, der
blev afgivet i forbindelse med tilsynsbesøgene.
2.2. Generelle anbefalinger mv.
På baggrund af tilsynsbesøgene anbefaler ombudsmanden generelt, at
opholdssteder og døgninstitutioner overholder fristerne for at registrere
og indberette anvendelse af fysisk magt.
opholdssteder og døgninstitutioner sikrer, at personalet, herunder i
interne skoler, har tilstrækkeligt kendskab til voksenansvarsloven og
dens anvendelsesområde samt hvilke greb, der bør anvendes i forbin-
delse med en magtanvendelse, så magtanvendelsen udøves mest skån-
somt.
opholdssteder og døgninstitutioner sikrer, at børn, unge og forældremyn-
dighedsindehavere i forbindelse med barnets eller den unges indflytning
informeres om deres rettigheder i relation til magtanvendelse og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten, herunder klageadgang. Ombudsman-
den anbefaler i den forbindelse, at opholdssteder og døgninstitutioner
overvejer at udarbejde skriftligt materiale om rettigheder og klageadgang,
Side 5 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
der ved indflytningen kan udleveres til børnene, de unge og forældre-
myndighedsindehavere.
private opholdssteder med interne skoler
i samarbejde med beliggen-
hedskommunen
sikrer, at overenskomsterne om undervisning er i over-
ensstemmelse med lovgivningen.
opholdssteder og døgninstitutioner med interne skoler sikrer, at alle ele-
ver undervises i fuld fagrække og timetal, og at der kun gøres undtagelse
herfra, hvis en elev
på baggrund af en konkret og individuel vurdering
fritages for undervisning i et eller flere fag eller får nedsat undervisnings-
tiden.
opholdssteder og døgninstitutioner med interne skoler sikrer, at fritagel-
ser for undervisning i fag, obligatoriske test og folkeskolens prøver bliver
truffet i overensstemmelse med reglerne, og at der er dokumentation her-
for.
opholdssteder og døgninstitutioner sikrer, at medicinhåndtering foregår i
henhold til de gældende regler, og at stedernes medicininstrukser er ud-
færdiget i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens vejledning om
udfærdigelse af instrukser.
Ombudsmanden vil drøfte opfølgningen på de generelle anbefalinger med
henholdsvis Social- og Indenrigsministeriet, Børne- og Undervisningsministe-
riet og Sundheds- og Ældreministeriet og vil samtidig drøfte visse yderligere
spørgsmål afdækket i forbindelse med tilsynsbesøgene med de relevante mi-
nisterier, jf. pkt. 3.3.2, 4.4.2 og 4.8.2 nedenfor.
Ombudsmanden vil også følge op på de generelle anbefalinger under fremti-
dige tilsynsbesøg.
På baggrund af tilsynsbesøgene i 2019 har ombudsmanden desuden af egen
drift rejst et spørgsmål over for Social- og Indenrigsministeriet om voksenan-
svarslovens anvendelse over for børn og unge, der er anbragt i en plejefami-
lie, når de er i aflastning på et opholdssted eller en døgninstitution. Ombuds-
manden har også over for ministeriet rejst spørgsmål om, hvilke elever i in-
terne skoler der kan anvendes magt overfor i medfør af voksenansvarsloven.
Sagen er ikke afsluttet.
2.3. Baggrunden for valg af tema og fokuspunkter
2.3.1.
Mindre børn, der er anbragt uden for hjemmet, vil ofte være meget sår-
bare og have få ressourcer. De kan komme fra vanskelige opvækstvilkår med
mistrivsel og kan være særligt udfordret på grund af deres fysiske og mentale
Side 6 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
helbred. De kan have vanskeligt ved at forstå baggrunden for, at de ikke kan
bo hjemme og være sammen med deres forældre, søskende og andre pårø-
rende. De kan også have vanskeligt ved at gøre brug af de generelle tilbud
om hjælp, der findes for børn og unge. Derfor kan deres rettigheder let
komme under pres.
2.3.2.
Ombudsmanden har normalt kun i meget begrænset omfang direkte
kontakt med anbragte børn i aldersgruppen 6-12 år. Med temaet ønskede
ombudsmanden at få øget indblik i forholdene for disse børn og undersøge
deres forhold nærmere.
Under besøgene var det vigtigt for ombudsmanden bl.a. at få indblik i, i hvil-
ket omfang der anvendes fysisk magt på opholdssteder og døgninstitutioner,
hvor der er anbragt mindre børn, da det kan være voldsomt at blive udsat for
fysisk magtanvendelse eller overvære, at andre bliver udsat herfor.
Det var også centralt for ombudsmanden at undersøge, om anbragte mindre
børn, der går i interne skoler, får den undervisning, som de har krav på ifølge
lovgivningen. Forskning viser nemlig, at uddannelse er den vigtigste faktor i
forhold til, at tidligere anbragte børn får et almindeligt voksenliv.
Kontakt med pårørende er vigtig for børns trivsel under en anbringelse. I for-
bindelse med tilsynsbesøgene undersøgte ombudsmanden derfor også, i
hvilket omfang børnene havde kontakt og samvær med deres pårørende, og i
hvilket omfang besøgsstederne understøttede kontakten og samværet.
Under tilsynsbesøgene ønskede ombudsmanden desuden at få belyst børne-
nes adgang til sundhedsbetjening, herunder hvordan denne er tilrettelagt.
Derudover undersøgte ombudsmanden besøgsstedernes medicinhåndtering.
Det skyldes, at det er vigtigt, at personalet håndterer medicin i overensstem-
melse med de gældende regler for at forebygge bl.a. fejlmedicinering.
Bilag 1 indeholder yderligere oplysninger om ombudsmandens arbejde med
temaer.
2.4. Hvordan gjorde ombudsmanden?
2.4.1.
Forud for tilsynsbesøgene bad ombudsmanden besøgsstederne om en
række oplysninger med henblik på at belyse de forhold, som ombudsmanden
ville fokusere på under besøgene. Der var tale om bl.a. følgende oplysninger:
Retningslinjer for fysisk magtanvendelse og oplysning om, hvordan børn
og forældremyndighedsindehavere får oplysning om deres rettigheder i
Side 7 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0010.png
relation til magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten,
herunder klageadgang.
En oversigt over antallet af magtanvendelser for de seneste tre år med
kopi af de fem seneste indberetninger om fysisk magtanvendelse over for
børn på stedet.
En redegørelse for årsagen til en eventuel udvikling i anvendelsen af
fysisk magt, hvordan stedet forebygger anvendelsen af fysisk magt, og
hvordan børn, der har været involveret i en fysisk magtanvendelse, får
lejlighed til at udtale sig om episoden.
Oplysning om børn, der ikke eller kun sjældent har kontakt med pårø-
rende.
En redegørelse for, hvordan børnenes adgang til kontakt med deres på-
rørende er tilrettelagt.
Instruks for medicinhåndtering.
En redegørelse for, hvordan børnenes adgang til sundhedsbetjening er
tilrettelagt.
Hvis opholdsstedet eller døgninstitutionen havde en intern skole, bad om-
budsmanden desuden om at modtage bl.a. kopi af de tre seneste fritagelser
for undervisning i et fag i den interne skole. Ombudsmanden bad endvidere
de private opholdssteder om at modtage en kopi af overenskomsten med be-
liggenhedskommunen vedrørende den interne skole.
2.4.2.
I ugen op til tilsynsbesøgene sendte ombudsmanden et brev til be-
søgsstederne, som indeholdt et kort til hvert enkelt barn, der var anbragt på
stedet, med oplysning om ombudsmandens kommende besøg.
På kortet var der en QR-kode. Ved at benytte QR-koden kunne børnene få
adgang til en film med information om ombudsmandens børnekontor, det
kommende tilsynsbesøg og de emner, som besøgsholdet gerne ville tale
med børnene om. Filmen kan ses her: http://boernekontoret.ombudsman-
den.dk/besoeg/
Ombudsmanden bad samtidig besøgsstederne om at hjælpe børnene med at
se filmen, så alle blev orienteret om tilsynsbesøget.
Formålet var at få flest mulige børn i tale, fordi deres oplevelse af, hvordan
det er at bo på et opholdssted eller en døgninstitution, er en væsentlig og vig-
tig informationskilde for ombudsmanden.
Under tilsynsbesøgene havde besøgsholdene samtaler med 77 børn og unge
under 18 år, heraf 43 børn i aldersgruppen 6-12 år. Desuden talte besøgshol-
dene med pårørende og personale, herunder lærere i de interne skoler og
medicinansvarlige, der også bidrog med oplysninger om besøgsstederne.
Endelig indhentede besøgsholdet oplysninger om besøgsstederne, herunder
Side 8 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
hvordan det er for børnene at bo på et opholdssted eller en døgninstitution,
ved drøftelser med ledelsen under tilsynsbesøgene.
2.4.3.
Tilsynsbesøgene blev gennemført som led i ombudsmandens alminde-
lige tilsynsvirksomhed efter ombudsmandsloven og som led i ombudsman-
dens arbejde med at forebygge, at mennesker, der er eller kan blive berøvet
deres frihed, udsættes for f.eks. umenneskelig eller nedværdigende behand-
ling, jf. den valgfri protokol til FN-konventionen om tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
Derudover har ombudsmanden et særligt ansvar for at beskytte børns ret-
tigheder efter bl.a. FN’s Konvention om Barnets Rettigheder (børnekonventi-
onen).
Ombudsmandens arbejde for at forebygge nedværdigende behandling mv. i
henhold til protokollen udføres i samarbejde med Institut for Menneskeret-
tigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur.
Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY bidrager i samarbejdet med
menneskeretlig og lægefaglig ekspertise. Dette betyder bl.a., at personale
med ekspertise på disse områder deltager på vegne af de to institutioner i
planlægning, gennemførelse af og opfølgning på tilsynsbesøg.
Desuden deltager en børnesagkyndig fra ombudsmanden i tilsynsbesøg på
børneområdet.
3. Fysisk magtanvendelse
3.1. Reglerne
Barnets bedste skal komme i første række i alle foranstaltninger, der vedrører
børn. Det fremgår af børnekonventionen.
Det følger af voksenansvarsloven, at personalet på opholdssteder og døgn-
institutioner kan anvende fysisk magt over for et barn eller en ung, når visse
angivne betingelser er opfyldt.
Anvendelse af fysisk magt må dog kun ske undtagelsesvist. Og anvendelse
af fysisk magt må aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk indsats. Magt-
anvendelsen skal desuden altid stå i et rimeligt forhold til det, der søges op-
nået, og skal udøves så skånsomt og kortvarigt, som omstændighederne til-
lader, og med størst mulig hensyntagen til barnets eller den unges personlige
integritet.
Reglerne om fysisk magtanvendelse finder også anvendelse i de interne sko-
ler tilknyttet opholdssteder og døgninstitutioner.
Side 9 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0012.png
FYSISK MAGTANVENDELSE
Hvem og hvad
Personalet
kan
fastholde
eller
føre
et barn eller en ung til et andet op-
holdsrum.
Hvornår
Der kan anvendes fysisk magt, når barnet eller den unge udviser en ad-
færd, herunder vedvarende chikane, der er til
fare for barnet eller den
unge selv eller andre på stedet.
Dokumentation og høring
Stedet skal
registrere og indberette
brug af fysisk magt.
Barnet eller den unge skal
gøres bekendt med indberetningen
og have
lejlighed til at udtale sig.
Information
Barnet eller den unge og forældremyndighedsindehavere skal
oplyses
om deres rettigheder i relation til magtanvendelse og andre indgreb i selv-
bestemmelsesretten,
herunder om klageadgang, når barnet eller den
unge tager ophold på stedet.
3.2. Omfanget af anvendelsen af fysisk magt
Tilsynsbesøgene afdækkede, at der på hovedparten af stederne alene i be-
grænset omfang blev anvendt fysisk magt over for børnene. Nogle steder
havde dog samlet set mange tilfælde af fysisk magtanvendelse
i alle de se-
neste tre år eller i enkelte år. I disse tilfælde var en betydelig del af magtan-
vendelserne centreret om et barn eller enkelte børn. Ofte boede det eller de
pågældende børn ikke længere på stederne.
Alle besøgsstederne redegjorde i relevant omfang for, hvordan de arbejdede
med at forebygge magtanvendelser ved hjælp af bl.a.
såkaldt ”low
arousal”,
afledning, personaleskift og risikovurderinger.
Ombudsmanden gav fire steder anbefalinger om at fortsætte arbejdet med at
forebygge og nedbringe antallet af magtanvendelser.
3.3. Eksempler på indberetninger af fysisk magtanvendelse
Ombudsmanden bad om at modtage de fem seneste indberetninger af fysisk
magtanvendelse fra alle besøgsstederne.
Side 10 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Ombudsmanden modtog i alt 42 indberetninger om fysisk magtanvendelse,
som blev gennemgået forud for tilsynsbesøgene (se tjekskema i bilag 3).
Gennemgangen af indberetningerne dannede under tilsynsbesøgene grund-
lag for drøftelser mellem besøgsholdene og de besøgte steder.
3.3.1. Overholdelse af frister for at registrere og indberette fysisk
magtanvendelse
Er der anvendt magt over for et barn eller en ung, skal anbringelsesstedets
leder (eller dennes stedfortræder) ifølge reglerne om voksenansvar registrere
hændelsen på et bestemt indberetningsskema inden for 24 timer. Den korte
frist er først og fremmest af hensyn til barnets eller den unges retssikkerhed,
men også af hensyn til det personale, der har været involveret.
Derefter skal anbringelsesstedets leder (eller dennes stedfortræder) uden
ugrundet ophold sende kopi af indberetningsskemaet til den anbringende
kommune samt orientere forældremyndighedsindehaveren. Ved kravet om
”uden
ugrundet ophold” forstås, at skemaerne skal sendes hurtigst muligt in-
den for 24 timer, når registreringen er fuldendt. Ved månedens udgang skal
der sendes kopi af indberetningsskemaet til socialtilsynet, ligesom en even-
tuel kommunal eller regional driftsherre skal orienteres.
Hvis magtanvendelsen har fundet sted i en intern skole, skal magtanvendel-
sen desuden indberettes til beliggenhedskommunen (skolekommunen).
Gennemgangen af indberetningerne viste, at ingen af besøgsstederne fuldt
ud overholdt fristerne for at registrere og indberette anvendelsen af fysisk
magt. I visse tilfælde oplyste stederne, at indberetning var sket, men blot ikke
noteret korrekt i skemaerne. Flere steder gav udtryk for, at fristerne var me-
get korte og vanskelige at overholde, navnlig hvis magtanvendelsen fandt
sted om fredagen eller i weekenden.
Ombudsmanden gav på dette grundlag anbefalinger til fem steder om at
overholde fristerne for både at registrere og indberette magtanvendelser,
mens to steder fik en anbefaling om at overholde fristerne for at indberette
magtanvendelser. Et sted fik en anbefaling om at sikre, at indberetningsske-
maerne udfyldes retvisende for så vidt angår registrerings- og indberetnings-
tidspunkt.
På den baggrund anbefaler ombudsmanden generelt, at opholdssteder og
døgninstitutioner overholder fristerne for at registrere og indberette anven-
delse af fysisk magt.
Ombudsmanden gav desuden anbefalinger om at sikre, at indberetningsske-
maerne blev udfyldt fyldestgørende. Ombudsmanden gav også anbefalinger
om at anvende skemaet i voksenansvarsbekendtgørelsen til at registrere
Side 11 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
magtanvendelser foretaget i en intern skole, og om at magtanvendelser fore-
taget i en intern skole blev indberettet til beliggenhedskommunen (skolekom-
munen).
3.3.2. Ikke tilladte magtanvendelser
Under en fysisk magtanvendelse må personalet
fastholde
eller
føre
et barn
eller ung til et andet opholdsrum.
Ved
fastholdelse
forstås, at et barn eller en ung kan fastholdes fysisk, f.eks.
ved at holde fast om barnet eller den unge i form af, at man lægger armene
omkring barnet/den unge, mens man står stille. Fastholdelse må aldrig om-
fatte vold, herunder voldelige førergreb, slag eller spark. Den, der udfører
magtanvendelsen, må heller ikke lægge sig på oven på barnet eller den unge
og fastholde den pågældende med sin kropsvægt.
Ved
føren
til et andet opholdsrum forstås, at et barn eller en ung kan føres til
et andet lokale på anbringelsesstedet, f.eks. vedkommendes værelse. Når
det drejer sig om mindre børn, vil fastholdelse og føren kunne ske ved, at
barnet bæres til et andet opholdsrum. Når det drejer sig om større børn eller
unge, vil fastholdelse og føren f.eks. kunne ske ved, at barnet eller den unge
holdes fast om hånden og føres til et andet opholdsrum. Man kan også føre
barnet eller den unge, mens man har armene rundt om den pågældende. Det
afgørende er, at barnet eller den unge ikke lider nogen overlast.
Det er ikke alt personale på et opholdssted, en døgninstitution eller i en intern
skole, der må anvende magt. Det er kun det personale, der udfører pædago-
gisk arbejde eller udfører undervisning i de interne skoler. Det vil sige, at
f.eks. køkkenpersonale, rengøringspersonale og pedeller ikke må anvende
magt.
Gennemgangen af indberetningerne viste eksempler på, at børn i alderen
8-13 år var blevet løftet eller båret i forbindelse med en fysisk magtanven-
delse. Gennemgangen viste også, at fysisk magt i to tilfælde var blevet udført
af en pedel.
Ombudsmanden gav på den baggrund anbefalinger om, at det sikres, at per-
sonalet er opmærksom på, at det ikke er tilladt at løfte større børn, og at der
er opmærksomhed på, at det kun er pædagogisk personale mv., der kan an-
vende magt efter voksenansvarsloven.
Ombudsmanden vil drøfte problemstillingen om løft af børn, herunder alders-
grænsen for, hvornår personalet som led i en magtanvendelse må bære et
mindre barn til et andet opholdsrum, med Social- og Indenrigsministeriet.
Side 12 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
3.3.3. Inddragelse af barnet
Barnet eller den unge, der har været involveret i en fysisk magtanvendelse,
skal gøres bekendt med den registrering, der foretages af episoden, og have
lejlighed til at lade registreringen ledsage af sin egen redegørelse for episo-
den. Det følger af lovgivningen om voksenansvar.
Gennemgangen af indberetningerne viste, at børnene i de fleste, men ikke i
alle tilfælde blev gjort bekendt med registreringen af magtanvendelsen. Til-
svarende viste gennemgangen, at personalet som hovedregel havde talt med
eller forsøgt at tale med
barnet om magtanvendelsen.
Alle besøgssteder oplyste, at de talte eller forsøgte at tale med børn, der
havde været udsat for en fysisk magtanvendelse. Dette blev bekræftet under
samtaler med de ansatte. De samtaler, som besøgsholdene havde med
børn, der havde været udsat for magtanvendelser, kunne imidlertid ikke alle
steder fuldt ud bekræfte, at det var tilfældet.
Ombudsmanden gav to steder en anbefaling om at sikre, at børnene og de
unge gøres bekendt med registreringen af en magtanvendelse og får lejlig-
hed til at lade registreringen ledsage af deres egen redegørelse for episoden.
Derudover gav ombudsmanden et sted en anbefaling om at sikre, at børnene
og de unge får lejlighed til at lade en indberetning om magtanvendelse led-
sage af deres egen redegørelse for episoden.
3.4. Kendskab til voksenansvarsloven og magtanvendelse
Børn og unge, der bor på opholdssteder og døgninstitutioner eller går i in-
terne skoler tilknyttet opholdssteder og døgninstitutioner, skal behandles
værdigt, hensynsfuldt og i overensstemmelse med deres rettigheder. For at
sikre dette er det bl.a. afgørende, at personalet kender de regler, der gælder
for brug af fysisk magt over for børnene og de unge.
En fysisk magtanvendelse skal udføres så skånsomt og kortvarigt, som om-
stændighederne tillader, og med størst mulig hensyntagen til barnets eller
den unges personlige integritet. Det forudsætter bl.a., at personalet har kend-
skab til, hvilke greb der bør anvendes i forbindelse med en magtanvendelse.
Under hovedparten af tilsynsbesøgene fik besøgsholdene det indtryk, at ikke
alle medarbejdere, herunder i de interne skoler, havde tilstrækkeligt kend-
skab til voksenansvarslovens regler og anvendelsesområde eller tilstrække-
ligt kendskab til, hvordan en magtanvendelse udøves mest skånsomt.
På den baggrund gav ombudsmanden fem steder en anbefaling om at sikre,
at personalet, herunder i interne skoler, har tilstrækkeligt kendskab til voksen-
ansvarslovens regler og anvendelsesområde. Ombudsmanden gav også tre
Side 13 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
steder en anbefaling, der havde til formål at sikre, at personalet får tilstrække-
ligt kendskab til, hvilke greb der bør anvendes i forbindelse med en magtan-
vendelse, og hvordan en magtanvendelse udøves mest skånsomt.
I lyset heraf anbefaler ombudsmanden generelt, at opholdssteder og døgn-
institutioner sikrer, at personalet, herunder i interne skoler, har tilstrækkeligt
kendskab til voksenansvarsloven og dens anvendelsesområde samt til, hvilke
greb der bør anvendes i forbindelse med en magtanvendelse, så magtanven-
delsen udøves mest skånsomt.
3.5. Information om rettigheder
Det er vigtigt, at børn, unge og forældremyndighedsindehavere er orienteret
om deres rettigheder.
I forbindelse med at et barn eller en ung anbringes på et opholdssted eller en
døgninstitution, skal lederen oplyse barnet eller den unge samt forældremyn-
dighedsindehaverne om deres rettigheder i relation til magtanvendelse og an-
dre indgreb i selvbestemmelsesretten, herunder adgangen til at klage. Det
følger af lovgivningen om voksenansvar.
Besøgene afdækkede, at flere besøgssteder ikke i forbindelse med indflytnin-
gen informerede børn, unge og forældemyndighedsindehavere om deres ret-
tigheder i relation til magtanvendelse mv.
Nogle steder oplyste, at det var vanskeligt at orientere om muligheden for
magtanvendelse på det tidspunkt, hvor et barn var ved at flytte ind. Informati-
onen kunne virke voldsom og skræmmende og kunne give et forkert indtryk
af stedet.
Flere forældre oplyste under samtalerne, at de ikke blev
eller ikke kunne
huske, at de blev
informeret om deres rettigheder i relation til magtanven-
delse i forbindelse med, at deres barn flyttede ind på opholdsstedet eller
døgninstitutionen.
Ombudsmanden gav fem steder en anbefaling om at sikre, at børnene, de
unge samt forældremyndighedsindehaverne ved indflytningen bliver informe-
ret om deres rettigheder i relation til magtanvendelse og andre indgreb i selv-
bestemmelsesretten. Derudover gav ombudsmanen et sted en anbefaling om
at færdiggøre udarbejdelsen af skriftligt materiale med oplysning om såvel
børns som forældres rettigheder og klageadgang.
Ombudsmanden anbefaler generelt, at opholdssteder og døgninstitutioner
sikrer, at børn, unge og forældremyndighedsindehavere i forbindelse med
barnets eller den unges indflytning informeres om deres rettigheder i relation
Side 14 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
til magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, herunder kla-
geadgang. Ombudsmanden anbefaler i den forbindelse, at opholdssteder og
døgninstitutioner overvejer at udarbejde skriftligt materiale om rettigheder og
klageadgang, der ved indflytningen kan udleveres til børnene, de unge og
forældremyndighedsindehavere.
4. Undervisning i interne skoler
4.1. Reglerne
Et barn har ret til uddannelse. Det følger af børnekonventionen.
Reglerne om undervisning i grundskolen fremgår af folkeskoleloven med til-
hørende bekendtgørelser og vejledninger. Der er bl.a. udstedt en bekendtgø-
relse om specialundervisningen mv. i interne skoler på opholdssteder og
døgninstitutioner. På tidspunktet for tilsynsbesøgene gjaldt bekendtgørelse
nr. 702 af 23. juni 2014 om specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder
(nu bekendtgørelse nr. 693 af 26. maj 2020).
Børn og unge, der undervises i en intern skole, har ret til samme undervis-
ning som børn og unge, der går i en folkeskole. Det vil sige, at de skal have
undervisning i folkeskolens fulde fagrække og i det antal timer, som er fastsat
i folkeskoleloven.
En intern skole skal være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyn-
delse.
4.2. Antal elever i de interne skoler
Ombudsmanden bad alle besøgsstederne om at oplyse bl.a., hvilket skoletil-
bud børnene havde. Nogle børn gik i interne skoler, andre gik i almindelig
folkeskole eller specialskole. Undervisningen i almindelige folkeskoler og
specialskoler var ikke omfattet af tilsynsbesøgene.
I de interne skoler gik der typisk mellem 12 og 17 elever.
I fem af de seks interne skoler, ombudsmanden besøgte, gik der både børn
anbragt på stedet (interne elever) og børn, der boede hjemme eller var an-
bragt på et andet anbringelsessted (eksterne elever). I en af de interne skoler
gik der udelukkende interne elever.
Side 15 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
4.3. Overenskomster
4.3.1.
Et privat opholdssted med en intern skole skal indgå en overenskomst
med beliggenhedskommunen om undervisningen. I bekendtgørelsen om spe-
cialundervisning mv. (nævnt i pkt. 4.1 ovenfor) er der opregnet en række ele-
menter, som overenskomsten som minimum skal indeholde, herunder den
pædagogisk-psykologiske betjening samt registrering og indberetning til kom-
munalbestyrelsen af magtanvendelse over for elever.
Ombudsmanden besøgte fem private opholdssteder med intern skole.
4.3.2.
Under tilsynsbesøgene på opholdssteder med interne skoler under-
søgte ombudsmanden, om opholdsstederne havde indgået en overenskomst
med beliggenhedskommunen, og om overenskomstens indhold opfyldte kra-
vene i bekendtgørelsen.
Alle fem opholdssteder med interne skoler havde indgået en overenskomst
med beliggenhedskommunen om undervisningen, men ingen af de fem over-
enskomster opfyldte fuldt ud bekendtgørelsens krav til deres indhold.
En overenskomst indeholdt f.eks. ikke bestemmelser om registrering og ind-
beretning til beliggenhedskommunen af magtanvendelser over for elever i
den interne skole. Andre overenskomster havde sådanne bestemmelser,
men enten indeholdt de ikke en dækkende beskrivelse af retsgrundlaget for
anvendelse af magt, eller også var beskrivelsen ikke korrekt. Tilsvarende var
flere overenskomsters beskrivelse af den pædagogisk-psykologiske betjening
så kortfattet, at den ikke var dækkende.
Ombudsmanden gav på den baggrund de fem opholdssteder en anbefaling
om
i samarbejde med beliggenhedskommunen
at opdatere overenskom-
sten om undervisning i den interne skole.
På den baggrund anbefaler ombudsmanden generelt, at private opholdsste-
der med interne skoler
i samarbejde med beliggenhedskommunen
sikrer,
at overenskomsten om undervisning er i overensstemmelse med de gæl-
dende regler.
4.4. Visitation
4.4.1.
Hvis en kommune ønsker at anbringe et barn på et anbringelsessted,
der ligger i en anden kommune, skal den anbringende kommune inddrage
beliggenhedskommunen forud for anbringelsen, med henblik på at der kan
etableres en faglig dialog om barnets undervisningstilbud. Sker anbringelsen
akut, skal den anbringende kommune senest ved anbringelsen af barnet give
beliggenhedskommunen meddelelse herom med henblik på at få etableret
Side 16 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
den faglige dialog om elevens undervisningstilbud. Det fremgår af de gæl-
dende regler, jf. pkt. 4.1 ovenfor.
Der må desuden højst gå tre uger (15 skoledage) fra anbringelsen, før barnet
får et undervisningstilbud. I den mellemliggende periode skal der etableres
enkeltmandsundervisning, medmindre den anbringende kommune kan god-
kende et andet undervisningstilbud.
4.4.2.
Flere steder oplyste, at det er et generelt problem, at de anbringende
kommuner enten slet ikke eller meget sent, eventuelt først efter at barnet er
flyttet ind, kontakter beliggenhedskommunen angående et skoletilbud til bar-
net. Et sted oplyste, at det oplevede, at de anbringende kommuner tog di-
rekte kontakt til stedet angående et skoletilbud i stedet for at kontakte belig-
genhedskommunen, hvilket vanskeliggjorde og forsinkede visitationen af bør-
nene til et skoletilbud.
Oplysningerne kan tyde på, at nogle kommuner ikke har tilstrækkeligt kend-
skab til eller opmærksomhed på, hvornår og hvem de skal kontakte angå-
ende skoletilbud til børn, der ønskes anbragt på et anbringelsessted i en an-
den kommune. Som konsekvens heraf forsinkes visitationen af anbragte børn
til et skoletilbud i nogle tilfælde, således at børnene i en periode ikke får den
undervisning, de har krav på.
Ombudsmanden gav ingen anbefalinger om dette emne, men vil drøfte
spørgsmålet med Social- og Indenrigsministeriet og Børne- og Under-
visningsministeriet.
4.5. Undervisning i fuld fagrække og timetal
4.5.1.
Som nævnt ovenfor har børn og unge, der undervises i en intern skole,
ret til undervisning i folkeskolens fulde fagrække og i det antal timer, som er
fastsat i folkeskoleloven.
Fagrække og timetal, herunder minimumstimetallet i henholdsvis dansk og hi-
storie samt det samlede årlige minimumstimetal, varierer fra klassetrin til
klassetrin.
4.5.2.
I de interne skoler på de besøgssteder, som ombudsmanden besøgte,
var eleverne flere steder delt op i to eller tre grupper, således at hver gruppe
omfattede elever på forskellige klassetrin. Et sted havde inddelt eleverne i tre
grupper
en gruppe for de små elever i alderen 9-10 år, en anden gruppe for
elever i konfirmationsalderen og en tredje gruppe for elever i 9. og 10. klasse.
Et andet sted havde inddelt eleverne i to grupper
en gruppe for elever i 1.-
3. klasse og en anden gruppe for elever i 7.- 9. klasse.
Side 17 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Det forhold, at børnene blev undervist i grupper på tværs af klassetrin, betød,
at der i flere tilfælde var tvivl om, hvorvidt de enkelte elever fik undervisning i
fuld fagrække og timetal svarende til deres klassetrin.
Besøgene afdækkede endvidere, at de interne skoler var særligt udfordret i
forhold til at tilbyde undervisning i fysik og kemi. Kun to af de seks interne
skoler havde eget fysiklokale. Den ene af de to interne skoler brugte imidler-
tid ikke sit fysiklokale til fysikundervisning. I nogle af de interne skoler fandt
fysikundervisningen sted på en lokal folkeskole. To interne skoler tilbød ikke
undervisning i fysik og kemi.
Under et af besøgene oplyste ledelsen, at det gav anledning til en del udfor-
dringer at skulle undervise i fuld fagrække. Et andet sted gav de ansatte i
skolen bl.a. udtryk for, at undervisning i fuld fagrække langt fra altid gav me-
ning i forhold til de elever, der gik i den interne skole.
Besøgene afdækkede, at tre af de seks interne skoler ikke overholdt reglerne
om undervisning i fuld fagrække og timetal. To af disse skoler arbejdede dog
på at sikre, at der blev undervist i fuld fagrække og timetal.
Ombudsmanden gav på den baggrund to steder en anbefaling om at fort-
sætte arbejdet med at sikre, at reglerne om undervisning i fuld fagrække og
timetal overholdes. Et sted fik en anbefaling om at sikre overholdelsen af reg-
lerne om undervisning i fuld fagrække.
Ombudsmanden anbefaler generelt, at opholdssteder og døgninstitutioner
med interne skoler sikrer, at alle elever undervises i fuld fagrække og timetal,
og at der kun gøres undtagelse herfra, hvis en elev
på baggrund af en kon-
kret og individuel vurdering
fritages for undervisning i et eller flere fag eller
får nedsat undervisningstiden.
4.6. Fritagelse for undervisning i fag
4.6.1.
Det er muligt at fritage elever for undervisning i et eller flere fag, dog
ikke dansk og matematik. Det følger af de bekendtgørelser om specialunder-
visning, der er udstedt i medfør af folkeskoleloven.
Det er kun muligt at fritage en elev for undervisning i et fag, hvis eleven har
usædvanligt store vanskeligheder i faget, således at det ikke skønnes hen-
sigtsmæssigt at give eleven specialundervisning i det pågældende fag.
Fritagelse for undervisning i et fag skal ske på baggrund af en konkret og in-
dividuel vurdering af elevens vanskeligheder i faget. Det er f.eks. ikke muligt
at fritage en elev
eller en gruppe af elever
for undervisning i et fag med
den begrundelse, at den interne skole ikke har en lærer, der kan undervise i
Side 18 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
faget, at den interne skole ikke har et særligt indrettet lokale til faget, eller at
der kun er en eller enkelte elever, der skal undervises i det pågældende fag.
En afgørelse om at fritage en elev for undervisning i et fag træffes af skolens
leder på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering. Derudover skal
forældrene give samtykke til fritagelsen.
Hvis en elev fritages for undervisning i et eller flere fag, skal eleven have an-
den undervisning i stedet for det eller de pågældende fag. Det er således
ikke muligt at nedsætte en elevs undervisningstid ved at fritage eleven for un-
dervisning i et eller flere fag.
4.6.2.
I forbindelse med tilsynsbesøgene på opholdssteder og døgninstitutio-
ner med interne skoler modtog ombudsmanden materiale vedrørende syv fri-
tagelser for undervisning i et eller flere fag. Fritagelserne var generelt ikke
truffet i overensstemmelse med regelgrundlaget, ligesom de ikke var fyldest-
gørende begrundet.
Den grundlæggende betingelse for fritagelse
at eleven har usædvanligt
store vanskeligheder i faget, således at det ikke skønnes hensigtsmæssigt at
give eleven specialundervisning i det pågældende fag
var i flere tilfælde
ikke omtalt i fritagelserne, ligesom flere af fritagelserne ikke indeholdt en be-
skrivelse af elevens vanskeligheder i det fag, som eleven blev fritaget for un-
dervisning i.
Det fremgik ikke af nogen af fritagelserne, at der var indhentet en pædago-
gisk-psykologisk vurdering fra kommunen, eller at afgørelserne om fritagelse
var truffet på grundlag af en sådan pædagogisk-psykologisk vurdering. I en af
fritagelserne var det anført, at
”PPR”
i beliggenhedskommunen var orienteret
om fritagelsen.
Det er vigtigt, at elever kun fritages for undervisning i et eller flere fag, hvis de
grundlæggende betingelser herfor er opfyldt. Det er derfor også vigtigt, at de
interne skoler kan dokumentere grundlaget for fritagelsen, at forældrene har
givet samtykke til fritagelsen, og at afgørelsen er truffet på grundlag af en
pædagogisk-psykologisk vurdering.
Ombudsmanden gav fem steder en anbefaling om at sikre, at reglerne om fri-
tagelse for undervisning i fag overholdes.
Ombudsmanden anbefaler generelt, at opholdssteder og døgninstitutioner
med interne skoler sikrer, at afgørelser om fritagelse for undervisning i fag bli-
ver truffet i overensstemmelse med reglerne, og at der er dokumentation her-
for.
Side 19 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
4.7. Fritagelse for test og prøver
4.7.1.
Elever, der går i interne skoler, skal gennemføre obligatoriske test og
aflægge folkeskolens prøver på samme måde som elever, der undervises i
folkeskolen, medmindre eleverne fritages efter de særlige regler, der gælder
herfor. Det følger af bekendtgørelser udstedt i medfør af folkeskoleloven.
I forbindelse med en afgørelse om fritagelse for en obligatorisk test skal sko-
lens leder efter samråd med elevens forældre
og så vidt muligt eleven selv
fastlægge, hvilke andre metoder til evaluering af eleven der skal træde i
stedet for den obligatoriske test.
På tilsvarende måde skal en afgørelse om fritagelse for aflæggelse af en
prøve ledsages af en beslutning om, hvordan elevens udbytte af undervisnin-
gen kan evalueres på anden vis.
4.7.2.
Fra fire af de seks steder med intern skole modtog ombudsmanden
materiale vedrørende syv fritagelser for obligatoriske test og fem fritagelser
for folkeskolens prøver.
Flere af fritagelserne indeholdt ikke oplysninger om baggrunden for fritagel-
sen, om eleven og dennes forældre var blevet inddraget i beslutningen om
fritagelse eller om, hvordan man i stedet ville evaluere eleven.
Ombudsmanden gav på den baggrund to steder en anbefaling om at være
opmærksom på reglerne om henholdsvis obligatoriske test i folkeskolen og
folkeskolens prøver, herunder reglerne om fritagelse for test og prøver.
Ombudsmanden anbefaler generelt, at opholdssteder og døgninstitutioner
med interne skoler sikrer, at afgørelser om fritagelse for obligatoriske test og
folkeskolens prøver bliver truffet i overensstemmelse med reglerne, og at der
er dokumentation herfor.
4.8. Kommunens tilsyn med undervisningen i de interne skoler
4.8.1.
En kommune skal føre tilsyn med undervisningen i interne skoler på
opholdssteder og døgninstitutioner beliggende i kommunen. Kommunens til-
syn skal sikre, at undervisningen i de interne skoler lever op til kravene i fol-
keskoleloven med tilhørende bekendtgørelser, herunder kravene til fag-
række, minimumstimetal, samlet undervisningstid mv. Tilsynet skal endvidere
sikre, at reglerne om fritagelse for fag, obligatoriske test og folkeskolens prø-
ver overholdes.
Formålet med kommunernes tilsyn er således at sikre, at elever, der undervi-
ses i interne skoler, får den undervisning, de har krav på.
Side 20 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
4.8.2.
Tilsynsbesøgene afdækkede, at en kommune i forhold til to interne
skoler ikke havde ført tilsyn med undervisningen siden 2017.
I de resterende tilfælde var kommunernes tilsynsrapporter meget kortfattede i
omtalen af fagrække, minimumstimetal, samlet undervisningstid og fritagelser
for fag, obligatoriske test og folkeskolens prøver. Nogle rapporter indeholdt
oplysninger om f.eks. fritagelser for fag, test og prøver, men ikke en vurde-
ring af om reglerne herfor var overholdt.
Da tilsynsbesøgene ikke var rettet mod beliggenhedskommunerne, gav om-
budsmanden ingen anbefalinger om dette emne. De steder, hvor beliggen-
hedskommunen deltog i besøget, blev kvaliteten af tilsynet og tilsynsrappor-
ten drøftet med kommunen.
Ombudsmanden vil drøfte kommunernes tilsyn med undervisningen i de in-
terne skoler og kvaliteten af tilsynsrapporterne med Børne- og Under-
visningsministeriet.
5.
Kontakt til pårørende
5.1. Reglerne
Et barn har ret til at opretholde regelmæssig kontakt til begge forældre, hvis
barnet lever adskilt fra den ene eller begge forældre, medmindre det strider
mod barnets tarv. Det følger af børnekonventionen.
Det fremgår også af lov om social service, at børn har ret til samvær og kon-
takt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre, øvrige
familiemedlemmer, venner mv., under en anbringelse uden for hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal om nødvendigt træffe afgørelse om omfanget og
udøvelsen af samværet og kontakten og kan fastsætte nærmere vilkår herfor.
Ved afgørelsen lægges der særlig vægt på hensynet til barnet og formålet
med anbringelsen.
Hvis det er nødvendigt af hensyn til barnets sundhed eller udvikling, kan børn
og unge-udvalget træffe afgørelse om, at samværet i en periode skal være
overvåget, eller at samvær, brev-, mail- eller telefonforbindelse mellem bar-
net og forældrene eller netværket afbrydes.
5.2. Børnenes samvær og kontakt med deres pårørende
Langt hovedparten af de børn, der boede på besøgsstederne, havde kontakt
til deres pårørende. Kontakten kunne
ud over samvær
bestå i telefon- og
FaceTime-samtaler
samt SMS’er.
Side 21 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Nogle børn havde indskrænket eller kun sparsomt samvær og kontakt med
forældre og andre pårørende, f.eks. overvåget samvær eller kun få timers
samvær hver måned.
Der var kun enkelte børn, der ikke havde kontakt til deres pårørende. I nogle
tilfælde var det, fordi barnet ikke ønskede det.
Nogle børn ønskede mere samvær med deres pårørende, end de havde.
Det var forskelligt, hvorledes besøgsstederne blev gjort bekendt med de af-
gørelser om begrænsning af samvær og kontakt, som blev truffet af myndig-
hederne. Et sted blev orienteret telefonisk, mens et andet sted nogle gange
modtog kopi af den afgørelse, der var truffet om begrænsning af samværet
eller kontakten med de pårørende.
Et sted gav udtryk for, at det var vanskeligt at håndhæve de begrænsninger,
der blev fastsat angående telefonisk kontakt til pårørende, f.eks. i forhold til
børn, der gik i et eksternt skoletilbud.
Et andet sted gav udtryk for, at det kunne være problematisk, at børnene
havde mobiltelefoner hos sig, når de skulle sove, bl.a. fordi det gjorde det
muligt for børnene at ringe til forældrene.
Det var ombudsmandens indtryk, at stederne generelt understøttede samvæ-
ret og kontakten mellem børnene og deres pårørende. For eksempel oplyste
et sted, at de havde hjulpet børn med at genetablere kontakten til forældre,
der havde været fraværende i barnets liv, eller som barnet havde mistet kon-
takten til. Et andet sted oplyste, at de
hvis relationen mellem forældre og
barn var meget udfordret
i videst muligt omfang sørgede for at skabe kon-
takt mellem barnet og dets øvrige netværk.
Ombudsmanden gav ingen anbefalinger til besøgsstederne om dette emne.
5.3. Generelt om forældresamarbejdet
Overordnet set fik ombudsmanden indtryk af, at stederne prioriterede samar-
bejdet med forældrene højt, og at nogle steder strakte sig langt for at få sam-
arbejdet til at fungere. To steder arbejdede systematisk med at inddrage for-
ældrene.
Flere steder arrangerede aktiviteter, der havde til formål at inddrage forældre
og andre pårørende i børnenes liv. Der var bl.a. tale om fællesspisning, fami-
liedage, nyhedsbreve, sommer- og julearrangementer. Et sted havde barnets
kontaktperson faste ugentlige telefonsamtaler med forældrene, et andet sted
havde etableret et forældrepanel.
Side 22 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Enkelte steder oplyste, at de fra tid til anden oplevede udfordringer i forældre-
samarbejdet, f.eks. forældre, der mødte uanmeldt op
eventuelt i påvirket til-
stand
men at der ikke var tale om et stort eller generelt problem.
Nogle af de forældre, som besøgsholdene talte med, var tilfredse med sam-
arbejdet, andre var ikke tilfredse. De forældre, der ikke var tilfredse med sam-
arbejdet, oplyste, at de savnede at blive inddraget og informeret om, hvordan
det gik deres børn.
Ombudsmanden gav ingen anbefalinger til besøgsstederne om dette emne.
6. Sundhed
6.1. Reglerne
Et barn har ret til at nyde den højest opnåelige sundhedstilstand, adgang til
at få sygdomsbehandling og genoprettelse af helbredet. Det følger af børne-
konventionen.
Korrekt håndtering af medicin er afgørende for patientsikkerheden, og Sund-
hedsstyrelsen har udstedt dels en vejledning om udfærdigelse af instrukser,
dels en vejledning om ordination og håndtering af lægemidler. Derudover har
Styrelsen for Patientsikkerhed udgivet pjecen
”Korrekt
håndtering af medicin
Et værktøj for plejecentre, hjemmepleje, hjemmesygepleje, bosteder m.v.”.
6.2. Adgang til sundhedsbetjening
Børnene og de unge var tilknyttet praktiserende læger. Flere steder var alle
børnene og de unge tilknyttet samme læge, lægepraksis eller lægehus.
Enkelte steder oplyste, at de havde en praksis, hvorefter børnene og de unge
fik foretaget et sundhedstjek hos lægen kort efter indflytning.
Flere steder oplyste, at personalet hjalp børnene med at bestille tid hos læ-
gen, hvis de havde behov for eller gav udtryk for et ønske om at komme til
lægen. Større børn bestilte typisk selv en tid hos lægen. Personalet ledsa-
gede børnene ved behov og deltog i samtalen med lægen, hvis barnet øn-
skede det. Børnene havde også mulighed for at have en fortrolig samtale
med lægen, hvis de ønskede det.
Børnene fulgte normalt børnevaccinationsprogrammet. Enkelte steder oply-
ste dog, at det kunne være vanskeligt at få overblik over tidligere vaccinatio-
ner, ligesom det kunne være vanskeligt at få forældresamtykke til vaccinatio-
ner.
Side 23 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0026.png
6.3. Medicinhåndtering
Besøgene afdækkede, at flere steder ikke fuldt ud overholdt de gældende
regler om medicinhåndtering.
Hovedparten af de besøgte steder fik anbefalinger om at sikre, at medicin-
håndtering foregår efter de gældende regler. Manglerne bestod f.eks. i, at der
ikke var navn og CPR-nummer på medicindoseringsæsker, og at ophældt
medicin, herunder p.n.-medicin (dvs. medicin, der må tages eller gives efter
behov), ikke var mærket korrekt. I en række tilfælde fik stederne anbefalinger
om enten at udarbejde eller opdatere deres medicininstruks med henblik på
at sikre, at den overholdt Sundhedsstyrelsens vejledning om udfærdigelse af
instrukser.
Ombudsmanden anbefaler generelt, at opholdssteder og døgninstitutioner
sikrer, at medicinhåndtering foregår i henhold til de gældende regler, og at
stedernes medicininstrukser er udfærdiget i overensstemmelse med Sund-
hedsstyrelsens vejledning om udfærdigelse af instrukser.
Med venlig hilsen
Side 24 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
Bilag 1: Ombudsmandens arbejde med temaer
1. Temaer for tilsyn
Hvert år vælger ombudsmanden i samarbejde med Institut for Menneskeret-
tigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur et eller flere temaer for
årets tilsynsbesøg.
Valget af tema afhænger især af, hvor der er grund til at gøre en ekstra til-
synsindsats. Ofte vælger ombudsmanden et snævert tema såsom sikrings-
celleanbringelse i kriminalforsorgen. Andre gange vælger ombudsmanden et
bredt tema, eksempelvis børn og unge, som på grund af vidtgående og varigt
nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne opholder sig eller bor på institu-
tion.
Temaerne giver ombudsmanden mulighed for at inddrage aktuelle emner i til-
synsvirksomheden og også for at gå i dybden og på tværs med bestemte
problemstillinger og indhøste erfaringer om praksis, herunder bedste praksis.
Et hovedformål med tilsynsbesøgene i det pågældende år er at belyse og un-
dersøge årets temaer. Hovedparten af årets tilsynsbesøg foregår derfor på
institutioner, hvor temaerne er relevante.
2. Rapporter om temaer
Ved afslutningen af året afrapporterer ombudsmanden sammen med Institut
for Menneskerettigheder og DIGNITY resultaterne af årets tilsynsvirksomhed.
Temaerne bliver navnlig afrapporteret i særskilte rapporter om de enkelte te-
maer. I rapporterne sammenfatter og formidler ombudsmanden de væsentlig-
ste resultater af temaerne.
3. Generelle anbefalinger
Resultater af temaer kan være generelle anbefalinger til myndighederne. Det
kan eksempelvis være en anbefaling om at udarbejde en politik for forebyg-
gelse af vold og trusler mellem brugerne indbyrdes.
Generelle anbefalinger er baseret på ombudsmandens erfaringer på områ-
det. De vil normalt også være givet som konkrete anbefalinger til bestemte in-
stitutioner under årets tilsynsbesøg.
Typisk vil ombudsmanden drøfte opfølgningen på sine generelle anbefalinger
med de centrale myndigheder. Desuden vil ombudsmanden følge op på dem
under tilsynsbesøg.
Side 25 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0028.png
De generelle anbefalinger har et forebyggende sigte. Baggrunden for det fo-
rebyggende arbejde på tilsynsområdet er, at ombudsmanden er udpeget som
national forebyggende mekanisme efter den valgfri protokol til FN-konventio-
nen om tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behand-
ling eller straf.
Temarapporterne bliver offentliggjort på ombudsmandens hjemmeside,
www.ombudsmanden.dk.
Desuden sender ombudsmanden rapporterne til de
relevante myndigheder, så myndighederne kan lade dem indgå i deres over-
vejelser på de forskellige områder. Ombudsmanden sender også temarap-
porten til de institutioner mv., som ombudsmanden har besøgt det pågæl-
dende år. Endelig orienterer ombudsmanden Folketinget om rapporterne.
Der henvises i øvrigt til ombudsmandens tilsynsmanual:
http://www.ombudsmanden.dk/ombudsmandensarbejde/ombudsman-
dens_sagstyper/tilsyn/tilsynsmanual/
Side 26 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0029.png
Bilag 2: Oversigt over besøgssteder og anbefalinger
Hvem talte vi med
Hvor
Hvad
Brugere
1
Pårørende
mfl.
Hvem var med
Anbefalinger
DIGNITY
IMR
8 besøg
80
samtaler
40
samtaler
7
besøg
3
besøg
Besøg afsluttet med anbefalinger: 8
Besøg afsluttet uden anbefalinger: 0
Villa Kokkedal,
Hørsholm
Åben døgn-
institution for
børn og
unge
7
7
Tilstræber at overholde frister for at regi-
strere og indberette magtanvendelse.
Sikrer
i overensstemmelse med Center
for Socialpædagogik og Psykiatris ret-
ningslinje og arbejdsgang for magt-
anvendelser i CSP
at det af indberet-
ningsskemaerne altid fremgår, hvad der
er gået forud for selve magtanvendelsen.
Sikrer fyldestgørende udfyldning af ind-
beretningsskemaerne, f.eks. hvornår
skemaet er sendt til socialtilsynet.
Overvejer (eventuelt i samarbejde med
kommunen) at udarbejde interne ret-
ningslinjer om magtanvendelse, der på
en letforståelig måde forklarer, hvad
personalet må og ikke må.
Færdiggør (eventuelt i samarbejde med
kommunen) udarbejdelsen af skriftligt
materiale med oplysninger om såvel
børn som forældres rettigheder og
klageadgang.
Færdiggør arbejdet med at fastsætte en
skriftlig husorden.
Sikrer sig, at alle medarbejdere er
opmærksomme på, at voksenansvars-
loven ikke finder anvendelse over for
børn i aflastning.
1
Antallet af børn og unge, som besøgsholdene havde samtaler med.
Side 27 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0030.png
Sikrer sig, at der i overensstemmelse
med CSP’s retningslinje udarbejdes en
lokal procedure for opfølgning på magt-
anvendelse.
Mini-institutio-
nerne Solbrin-
ken, Toften og
Sølyst, Aarhus
Åben døgn-
institution for
børn og
unge
17
3
Sikrer, at medarbejderne
i overens-
stemmelse med deres ønske
bliver
oplært/undervist i, hvordan fysisk magt-
anvendelse i praksis udføres, herunder
så skånsomt som muligt.
Sikrer, at der sker evaluering af magt-
anvendelser med personalet, og at dette
kommer til at fremgå af Mini-institutio-
nernes vejledning om magtanvendelser.
Sikrer, at børnene og de unge samt for-
ældremyndighedsindehavere får infor-
mation om deres rettigheder i relation til
magtanvendelser og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten, herunder
klageadgang, når børnene og de unge
tager ophold på stedet, jf. voksen-
ansvarsbekendtgørelsens § 24, stk. 1,
1. pkt.
Justerer vejledningen om magt-
anvendelser, så det fremgår, at børn
og unge over 12 år kan klage over en
fysisk magtanvendelse til kommunal-
bestyrelsen.
Sikrer, at indberetningsskemaerne
udfyldes retvisende for så vidt angår
registrerings- og indberetningstidspunkt.
Sikrer, at personalet har kendskab til
Aarhus Kommunes beredskab vedrø-
rende vold og seksuelle overgreb samt
mistanke herom, og at ledelsen derud-
over overvejer at udarbejde egne
retningslinjer om forebyggelse af vold
og seksuelle overgreb mellem bør-
nene/de unge indbyrdes.
Side 28 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0031.png
Hostruphøj
S/I, Hobro
Social-
pædagogisk
opholdssted
for børn og
unge
Intern skole
10
2
Fortsætter arbejdet med at forebygge
og nedbringe antallet af magtanvendel-
ser.
Ajourfører procedurebeskrivelsen
vedrørende magtanvendelser, så den
henviser til de gældende regler i
voksenansvarslovgivningen.
Overvejer at udbygge procedure-
beskrivelsen vedrørende magtanvendel-
ser med en let tilgængelig vejledning til
personalet om de gældende regler om
magtanvendelse.
Sikrer, at børn, unge, forældremyndig-
hedsindehavere og eventuelle værger
i forbindelse med, at børnene og de
unge tager ophold på stedet
informe-
res om deres rettigheder i relation til
magtanvendelse (og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten).
Sikrer, at personalet, herunder persona-
let i den interne skole, er bekendt med
voksenansvarslovens anvendelses-
område.
Sikrer, at personalet er opmærksom på,
at det ikke er tilladt at løfte og bære
børnene og de unge i forbindelse med
en magtanvendelse.
Sikrer, at begrundelserne i indberetnin-
ger om magtanvendelse er fyldest-
gørende.
Tilstræber at overholde fristerne for ind-
beretning af magtanvendelser.
Sikrer, at magtanvendelser, der er fore-
taget i den interne skole, indberettes til
beliggenhedskommunen.
I samarbejde med Mariagerfjord
Kommune opdaterer overenskomsten
om undervisning i den interne skole
med et afsnit om registrering og indbe-
retning til kommunalbestyrelsen af
magtanvendelse over for eleverne.
Side 29 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0032.png
Sikrer, at reglerne om fritagelse for
undervisning i enkelte fag overholdes.
Er opmærksom på reglerne om hen-
holdsvis obligatoriske test i folkeskolen
og folkeskolens prøver, herunder reg-
lerne om fritagelse for test og prøver.
Reviderer husreglerne, således at de
ikke indeholder bestemmelser, der vil
kunne udgøre et indgreb i børnenes og
de unges selvbestemmelsesret.
Fortsætter arbejdet med at implemen-
tere politikken om forebyggelse af vold
og seksuelle overgreb.
Overvejer baggrunden for afsnittet i ret-
ningslinjerne om forebyggelse af vold og
seksuelle overgreb om, at børnene ikke
må være kærester med hinanden, kysse
og berøre hinanden, og i lyset heraf sik-
rer, at retningslinjen
hvis den bevares
i sit indhold og anvendelse ikke går
længere, end hvad hensynet til opholds-
stedets formål og virke tilsigter, herun-
der ikke udgør en uforholdsmæssig
begrænsning i børnenes og de unges
rettigheder.
Opdaterer medicininstrukserne i forhold
til datering og præcisering af målgruppe
i henhold til vejledning om udfærdigelse
af instrukser.
Side 30 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0033.png
Altiden
Solskovgaard
ApS, Brovst
Social-
pædagogisk
opholdssted
for børn og
unge
Intern skole
8
4
Fortsætter arbejdet med at forebygge
og nedbringe antallet af magt-
anvendelser.
Overvejer at udarbejde vejledende
retningslinjer for fysisk magtanvendelse
og andre indgreb i selvbestemmelses-
retten.
Tilstræber at overholde frister for at regi-
strere og indberette magtanvendelse.
Anvender skemaet i voksenansvars-
bekendtgørelsen til registrering og ind-
beretning af magtanvendelser, hvis der i
den interne skole anvendes magt over
for børn, der er anbragt på Solskov-
gaard.
I samarbejde med Jammerbugt
Kommune opdaterer overenskomsten
om undervisning i den interne skole, så-
ledes at afsnittet om magtanvendelse
tager højde for reglerne om registrering
og indberetning af magtanvendelse i
voksenansvarsloven.
Sikrer dokumentation for den pæda-
gogisk-psykologiske vurdering, der fore-
tages i forbindelse med fritagelse af ele-
ver for undervisning i et eller flere fag.
Er opmærksom på reglerne om hen-
holdsvis obligatoriske test i folkeskolen
og folkeskolens prøver, herunder reg-
lerne om fritagelse for test og prøver.
Overvejer at udarbejde skriftligt materi-
ale med information om de rettigheder,
børn og unge har, herunder i forbindelse
med magtanvendelse mv., som sprog-
ligt er målrettet børn og unge, og som
eventuelt er aldersopdelt.
Udarbejder en lokal instruks for medicin-
håndtering, der er anvendelig i det
daglige arbejde, jf. den gældende vej-
ledning om udfærdigelse af instrukser.
Side 31 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0034.png
Det Social-
pædagogiske
opholdssted
Munkegården,
Avernakø
Social-
pædagogisk
opholdssted
for børn og
unge
Intern skole
12
2
5
Overvejer et kursus til de ansatte om
nænsomme greb i forbindelse med
magtanvendelse.
Genoptager arbejdet med udarbejdelse
af risikovurderinger for at forebygge
magtanvendelser.
Overvejer at udbygge retningslinjer om
magtanvendelse til brug for vejledning til
medarbejderne.
Sikrer, at børn, unge og forældremyn-
dighedsindehavere informeres om deres
rettigheder i relation til magtanvendelse,
når børnene og de unge tager ophold
på stedet.
Sikrer, at medarbejderne har kendskab
til lovgivningen om magtanvendelse.
Tilstræber at overholde frister for at regi-
strere og indberette magtanvendelse.
Sikrer, at børnene og de unge gøres
bekendt med registreringen af magt-
anvendelse og får lejlighed til at lade
indberetningen ledsage af deres egen
redegørelse for episoden.
Sikrer overholdelse af reglerne om fuld
fagrække, således at det også er muligt
at få undervisning i fysik/kemi.
Sikrer overholdelse af reglerne om
fritagelse for undervisning i fag,
herunder særligt at fritagelse sker på
baggrund af en pædagogisk-psykolo-
gisk vurdering foretaget af PPR.
I samarbejde med beliggenheds-
kommunen opdaterer overenskomsten
om undervisning i overensstemmelse
med de gældende regler (vedrørende
visitation og anvendelse af magt).
2
Heraf en ung over 18 år.
Side 32 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0035.png
Overvejer baggrunden for reglen i hus-
ordenen om telefonadgang og i lyset
heraf sikrer, at reglen
hvis den beva-
res
i indhold og anvendelse ikke går
længere, end hvad hensynet bag op-
holdsstedets formål og virke tilsigter,
herunder ikke udgør en uforholdsmæs-
sig begrænsning i børnenes og de un-
ges rettigheder.
Sikrer korrekt mærkning af p.n.-medicin,
så det fremgår, hvornår medicinen er
ophældt, og hvornår den skal kasseres
(4 uger efter ophældning).
Fonden
Asgaard-
Sødinge,
Ringe
Social-
pædagogisk
opholdssted
for børn og
unge
Intern skole
7
3
3
Sikrer, at personalet har tilstrækkeligt
kendskab til regler om magt i voksen-
ansvarslovgivningen, eventuelt ved at
give dem et kursus heri.
Overvejer et kursus til personalet om
nænsomme greb i forbindelse med
magtanvendelse.
Sikrer, at der er opmærksomhed på, at
det kun er pædagogisk personale mv.,
der kan anvende magt efter voksen-
ansvarslovgivningen.
Overvejer at udarbejde retningslinjer om
magtanvendelse til brug for vejledning til
personalet.
Sikrer, at børn, unge og forældremyn-
dighedsindehavere informeres om deres
rettigheder i relation til magtanvendelse
(og andre indgreb i selvbestemmelses-
retten), når børnene og de unge tager
ophold på stedet.
Tilstræber at overholde frister for at regi-
strere og indberette magtanvendelse.
3
Heraf to unge over 18 år.
Side 33 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0036.png
Fortsætter arbejdet med at sikre doku-
mentation i indberetninger om magt-
anvendelse, samt sikrer, at lederens
vurdering fremgår af indberetnings-
skemaet.
Sikrer, at børnene og de unge gøres be-
kendt med registreringen af magtanven-
delse og får lejlighed til at lade indberet-
ningen ledsage af deres egen redegø-
relse for episoden, samt dokumenterer,
at dette er sket.
Gennemgår de indberettede magt-
anvendelser med personalet og fore-
tager en evaluering og drøftelse heraf
for at drage læring (og forebygge magt-
anvendelser).
Fortsætter arbejdet med at sikre over-
holdelse af reglerne om undervisning i
fuld fagrække og timetal.
Sikrer overholdelse af reglerne om frita-
gelse for undervisning i fag, herunder
særligt at fritagelse sker på baggrund af
en pædagogisk-psykologisk vurdering
foretaget af PPR.
I samarbejde med beliggenhedskommu-
nen færdiggør overenskomsten om
undervisning og sikrer overensstem-
melse med gældende regler (navnlig
vedrørende fritagelse for undervisning i
fag og anvendelse af magt).
Sikrer, at der i relevant omfang sker
indberetning efter servicelovens § 153 i
forbindelse med alvorlig skolevægring.
Sikrer, at de formelle krav til instrukser
på sundhedsområdet følges, jf. Sund-
hedsstyrelsens vejledning om udfærdi-
gelse af instrukser.
Sikrer, at temperaturen i køleskabet
kontrolleres jævnligt, når der opbevares
medicin deri.
Side 34 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0037.png
Magnolie-
gården, Hårlev
Åben døgn-
institution for
børn og
unge
Intern skole
6
7
Fortsætter arbejdet med at forebygge
og nedbringe antallet af magt-
anvendelser.
Sikrer, at personalet har tilstrækkeligt
kendskab til voksenansvarslovens
betingelser for at anvende fysisk magt.
Tilstræber at overholde frister for at regi-
strere og indberette magtanvendelse.
Sikrer, at beskrivelser af hændelses-
forløb i indberetningsskemaer om magt-
anvendelse er fyldestgørende.
Sikrer, at børnene og de unge får lejlig-
hed til at lade en indberetning om magt-
anvendelse ledsage af deres egen rede-
gørelse for episoden.
Fortsætter arbejdet med at sikre, at reg-
lerne om undervisning i fuld fagrække
og timetal overholdes.
Fortsætter arbejdet med at sikre, at
reglerne om fritagelse for undervisning i
enkelte fag overholdes.
Sikrer, at personalet i den interne skole
er bekendt med voksenansvarslovens
anvendelsesområde.
Overvejer at udarbejde skriftlige
retningslinjer om forebyggelse af vold
og seksuelle overgreb og fremgangsmå-
den ved mistanke om overgreb.
Sikrer, at medicininstrukserne opdateres
med præcisering af målgruppe i henhold
til vejledning om udfærdigelse af
instrukser.
Sikrer, at instruksen vedrørende p.n.-
medicin opdateres, så beskrivelsen sva-
rer til den faktiske procedure.
Sikrer, at medicindoseringsæsker påfø-
res label med navn og CPR-nummer.
Side 35 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0038.png
Skole- og be-
handlings-
hjemmet
Orøstrand
Social-
pædagogisk
opholdssted
for børn og
unge
Intern skole
13
9
Fortsætter arbejdet med at forebygge
og nedbringe antallet af magt-
anvendelser.
Sikrer, at børn, unge og forældremyn-
dighedsindehavere informeres om
deres rettigheder i relation til magt-
anvendelse (og andre indgreb i selv-
bestemmelsesretten), når børnene og
de unge tager ophold på stedet.
Tilstræber at overholde frister for at
indberette magtanvendelse.
Sikrer, at begrundelserne i indberet-
ningsskemaer om magtanvendelse er
fyldestgørende.
Sikrer, at medicininstrukserne opdateres
med datering og præcisering af
ledelsesansvar og målgruppe i henhold
til vejledning om udfærdigelse af
instrukser.
Sikrer, at ophældt medicin mærkes med
præparatnavn og dato for ophældning i
henhold til vejledning om ordination og
håndtering af lægemidler.
Side 36 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0039.png
Bilag 3: Tjekskema til gennemgang af indberetningsskemaer om fysisk magtanvendelse
FOLKETINGETS OMBUDSMAND
Skema om fysisk magtanvendelse
Institution, herunder eventuel afdeling: __________________________
Barnet eller den unges alder ved magtanvendelsens start: ___________
Barnet eller den unges navn: __________________________________
Dato for magtanvendelsen: ___________________________________
Generelt
Er standardskemaet i bekg. 94/2019, bilag 1 a, anvendt ……………………….
Ja
Er de obligatoriske blå felter (stort set) udfyldt ……………………………………
Ja
Er de frivillige grønne felter (stort set) udfyldt ……………………………………..
Ja
Nej
Nej
Nej
Indgrebet
Fysisk magtanvendelse: …………………………….
Varighed: ____ timer ____ minutter
Giver beskrivelsen grundlag for tvivl om indgrebets lovlighed, herunder
proportionalitet? ………………………………………………………….….
Ved ja, begrund kort
Ja
Nej
Uklart
________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Er indgrebet tilstrækkeligt dokumenteret?
……………………………………
Ja
Nej
Uklart
Side 37 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0040.png
Inddragelse af barnet eller den unge
Er barnet eller den unge gjort bekendt med indberetningen? ………………..
Ja
Har barnet eller den unge haft lejlighed til at udtale sig om episoden? ……...
Ja
Har barnet eller den unge udtalt sig om episoden? ……………………………
Ja
Er der fundet en løsning på, hvordan magtanvendelse kan undgås fremover?
Ja
Giver inddragelsen af barnet eller den unge grundlag for andre
bemærkninger? ………………………………………………………………….… Ja
Begrund kort
Nej
Nej
Fremgår ikke
Nej
Fremgår ikke
Nej
Fremgår ikke
Nej
Fremgår ikke
______________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
Registrering og indberetning
Er hændelsen registreret på indberetningsskemaet “inden for 24 timer”? …..
Ja
Er kopi af skemaet sendt til den anbringende kommune “uden ugrundet
ophold”/”inden for 24 timer efter registreringen”? ……………………………… Ja
Nej
Fremgår ikke
Nej
Fremgår ikke
Er forældremyndighedsindehaveren orienteret
”uden ugrundet ophold”/“umiddelbart efter registreringen”? ………………….
Ja
Nej
Fremgår ikke
Er kopi af indberetningsskemaet sendt til socialtilsynet
“ved månedens udgang”? ………………………………………………………..
Ja
Nej
Fremgår ikke
Er kommunal eller regional driftsherre orienteret
”ved månedens udgang”? ………………………………………………
Ja
Nej
Fremgår Ikke relevant
ikke
Side 38 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0041.png
Er hændelsen indberettet til skolekommunen?
……………………….
Ja
Nej
Fremgår Ikke relevant
ikke
NB: Der gælder særlige regler ved registrering og indberetning af en handling, der er undergivet påtale,
herunder et eventuelt strafansvar.
Barnets bedste
Er barnets bedste kommet i første række ved magtanvendelsen,
herunder i forhold til inddragelsen af barnet eller den unge? …………………. Ja
Nej
Uklart
Begrund svaret kort
________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Øvrige bemærkninger
Side 39 | 39
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0042.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05400-9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0043.png
Folketinget, Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Temarapport om tilsynsbesøg på
børneområdet i 2019
Til orientering for Folketingets Social- og Indenrigsudvalg sender jeg et ek-
semplar af ombudsmandens temarapport 2019 om socialt anbragte mindre
børn.
Socialt anbragte mindre børn var temaet for de tilsynsbesøg, som ombuds-
manden i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på børneområdet i 2019.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden sender jeg til Social- og Indenrigsudvalgets orientering en kopi af
de breve, som jeg i dag har sendt til Folketingets Retsudvalg, Folketingets
Børne- og Undervisningsudvalg, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg og
Folketingets § 71-tilsyn.
23. juni 2020
Dok.nr. 19/05400-11/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0044.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05400-9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0045.png
Folketinget, Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Temarapport om tilsynsbesøg på
børneområdet i 2019
Til orientering for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg sender jeg et
eksemplar af ombudsmandens temarapport 2019 om socialt anbragte mindre
børn.
Socialt anbragte mindre børn var temaet for de tilsynsbesøg, som ombuds-
manden i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på børneområdet i 2019.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden sender jeg til Børne- og Undervisningsudvalgets orientering en kopi
af de breve, som jeg i dag har sendt til Folketingets Retsudvalg, Folketingets
Social- og Indenrigsudvalg, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg og Fol-
ketingets § 71-tilsyn.
23. juni 2020
Dok.nr. 19/05400-12/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0046.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05400-9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0047.png
Folketinget, Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
Temarapport om tilsynsbesøg på
børneområdet i 2019
Til orientering for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg sender jeg et ek-
semplar af ombudsmandens temarapport 2019 om socialt anbragte mindre
børn.
Socialt anbragte mindre børn var temaet for de tilsynsbesøg, som ombuds-
manden i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på børneområdet i 2019.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden sender jeg til Sundheds- og Ældreudvalgets orientering en kopi af
de breve, som jeg i dag har sendt til Folketingets Retsudvalg, Folketingets
Social- og Indenrigsudvalg, Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og
Folketingets § 71-tilsyn.
23. juni 2020
Dok.nr. 19/05400-13/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0048.png
Skilleark
Dokumentnummer: 19/05400-9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0049.png
Folketinget, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
Temarapport om tilsynsbesøg på
børneområdet i 2019
Til orientering for Folketingets § 71-tilsyn sender jeg et eksemplar af ombuds-
mandens temarapport 2019 om socialt anbragte mindre børn.
Socialt anbragte mindre børn var temaet for de tilsynsbesøg, som ombuds-
manden i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder og DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur gennemførte på børneområdet i 2019.
I rapporten sammenfattes og formidles de væsentligste resultater af temaet.
Jeg lægger en nyhed på ombudsmandens hjemmeside om temarapporten.
Desuden sender jeg til § 71-tilsynets orientering en kopi af de breve, som jeg
i dag har sendt til Folketingets Retsudvalg, Folketingets Social- og Indenrigs-
udvalg, Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og Folketingets Sund-
heds- og Ældreudvalg.
23. juni 2020
Dok.nr. 19/05400-10/CLA
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Med venlig hilsen
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 463: Temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2019, fra Folketingets Ombudsmand
2214956_0050.png
Bagside
Antal filer:
6