Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 417
Offentligt
2197413_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/01334-2
19. MAJ 2020
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF KRIMINALLOV FOR GRØNLAND OG
RETSPLEJELOV FOR GRØNLAND
Justitsministeriet har ved e-mail af 12. maj 2020 anmodet om Institut
for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast til
lovforslag om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for
Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med
covid-19 m.v.).
Med lovudkastet skabes der hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og
privates rettigheder over for det offentlige fastsat i eller i medfør af
kriminallov for Grønland eller retsplejelov for Grønland.
Med lovudkastet vil det bl.a. være muligt på kriminalforsorgens område
at fastsætte regler om, at indsatte og tilbageholdtes ret til fællesskab og
besøg m.v. midlertidigt kan afskæres helt eller delvist, hvis dette er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af COVID-19 i
kriminalforsorgens institutioner. Det vil endvidere være muligt at
fastsætte regler om helt eller delvist midlertidigt at afskære overførsel
af forvaringsdømte fra Danmark til Grønland.
Instituttet har bemærkninger til lovudkastets §§ 1-2 om muligheden for
at kunne fastsætte regler om hel eller delvis afskæring af indsatte og
tilbageholdtes ret til besøg.
Instituttet bemærker, at en hel eller delvis afskæring af indsatte og
tilbageholdtes ret til besøg kan udgøre et indgreb i retten til respekt for
familielivet efter artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention for den indsatte/tilbageholdte og for
dennes familie
også selvom foranstaltningen er midlertidig.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 417: Kommenteret høringsoversigt samt høringssvar vedr. kriminal- og retsplejelov for Grønland, fra justitsministeren
2197413_0002.png
Familielivet nyder ikke absolut beskyttelse efter artikel 8. Der kan
således gøres indgreb i rettigheden, hvis indgrebet sker i henhold til lov,
har et legitimt formål og er nødvendigt. I nødvendighedskriteriet ligger,
at indgrebet skal egne sig til formålet og stå i et rimeligt forhold til
formålet, herunder ikke gå ud over, hvad formålet kræver
som det
også fremgår af lovudkastet (de specielle bemærkninger til §§ 1-3).
1
Hel eller delvis afskæring af besøg vil ske i henhold til lov og vil forfølge
det legitime hensyn at beskytte folkesundheden. Afskæringen af besøg
skal samtidig stå i et rimeligt forhold til hensynet til folkesundheden. I
den forbindelse har det aktuelle antal smittede med COVID-19 og det
forventede fremtidige antal betydning for vurdering af, hvilke indgreb
der kan foretages, og hvor intensive de kan være.
I lyset af at der aktuelt ingen konstaterede COVID-19-smittede er i
Grønland, bør det efter instituttets opfattelse nøje overvejes, om
begrænsninger i indsatte og tilbageholdtes adgang til besøg, kan anses
for rimelige foranstaltninger.
Hvis der ikke aktuelt eller fremtidigt på baggrund af de foreliggende
oplysninger forventes at være behov for at indføre begrænsninger over
for indsatte og tilbageholdte i Grønland som led i indsatsen mod
COVID-19 f.eks. i adgangen til besøg, så kan det efter instituttets
opfattelse tale for, at der alene indføres en mulighed for at fastsætte
regler om helt eller delvist midlertidigt at afskære overførsel af
forvaringsdømte fra Danmark til Grønland.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det nøje
overvejes, om der er behov for en bemyndigelsesbestemmelse i
kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland, som giver
mulighed for midlertidigt at fastsætte regler om hel eller delvis
afskæring af indsatte/tilbageholdtes adgang til besøg m.v.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FULDMÆGTIG
1
Se også Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Khoroshenko
mod Rusland, sagsnummer 41418/04, dom af 30. juni 2015, præmis
106-109, tilgængelig her:
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-156006.
2/2