Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 416
Offentligt
2197207_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0090-1785
1406772
Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3
Erfaringer med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering
af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, fra justitsministeren
Indhold
1. Baggrunden for straffelovens § 136, stk. 3 ..............................................3
2. Rapport om erfaringerne med § 136, stk. 3..............................................4
3. Redegørelse for straffelovens § 136, stk. 3 ..............................................4
4. Anvendelsen af straffelovens § 136, stk. 3, i praksis ...............................5
4.1. Gennemgang af konkrete sager .........................................................5
4.2. Rigsadvokatens og Rigspolitiets erfaringer med straffelovens § 136,
stk. 3 .........................................................................................................6
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, fra justitsministeren
1. Baggrunden for straffelovens § 136, stk. 3
Ved lov nr. 1723 af 27. december 2016, der trådte i kraft den 1. januar 2017,
blev der i straffelovens § 136, stk. 3, indsat en bestemmelse om kriminali-
sering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i reli-
giøs oplæring.
Loven udmønter den politiske delaftale af 31. maj 2016, der blev indgået
mellem den daværende regering (Venstre) og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti samt Socialistisk Folkeparti om kri-
minalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring. Aftalen indebar, at det fremover skulle være strafbart som
led i religiøs oplæring udtrykkeligt at billige terror, drab, voldtægt, volds-
handlinger, incest, pædofili, frihedsberøvelse, tvang og flerkoneri. Endvi-
dere indebar aftalen, at både religiøse forkynderes virksomhed og aktiviteter
udøvet af andre, der i situationen ytrer sig som led i religiøs oplæring, skulle
være omfattet af kriminaliseringen. Det følger endvidere aftalen, at der se-
nest i folketingsåret 2021-22 skal fremsættes et lovforslag om revision af
loven, således at Folketinget kan tage stilling til, om der fortsat er brug for
kriminaliseringen. Lov nr. 1723 af 27. december 2016 om ændring af straf-
feloven udmønter denne aftale.
Delaftalen blev indgået i forbindelse med den politiske aftale af 31. maj
2016, der blev indgået mellem den daværende regering (Venstre) og Soci-
aldemokratiet, Dansk Folkeparti samt Det Konservative Folkeparti om ini-
tiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave danske
love og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser.
Baggrunden for de politiske aftaler var, at der på daværende tidspunkt var
eksempler på religiøse forkyndere i Danmark, som søgte at undergrave dan-
ske love og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser, jf. Folketingsti-
dende 2016-17, A, L 18 som fremsat, side 2-3. Dette kom bl.a. til udtryk i
udtalelser, der indeholdt en støtte til eller billigelse af f.eks. stening af kvin-
der eller korporlig afstraffelse af børn. Det bemærkes, at sådanne ytringer –
forud for indførelsen af straffelovens § 136, stk. 3, – var lovlige, forudsat at
man ikke derved offentligt tilskyndede til forbrydelse, jf. straffelovens §
136, stk. 1, eller medvirkede til et konkret strafbart forhold, jf. straffelovens
§ 23.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, fra justitsministeren
2. Rapport om erfaringerne med § 136, stk. 3
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til straffelovens § 136, stk. 3,
at det bl.a. følger af den politiske delaftale af 31. maj 2016, at der senest i
folketingsåret 2021-22 skal fremsættes et lovforslag om revision af loven,
således at Folketinget kan tage stilling til, om der fortsat er brug for krimi-
naliseringen af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 18 som fremsat, side
4. Endvidere fremgår det, at Justitsministeriet på denne baggrund vil udar-
bejde en rapport til Folketinget om erfaringerne med bestemmelsen, som
tilstræbes oversendt til Folketinget 3 år efter lovforslagets ikrafttræden.
Denne rapport indeholder Justitsministeriets evaluering af straffelovens §
136, stk. 3, der blev indsat ved lov nr. 1723 af 27. december 2016 om æn-
dring af straffeloven.
3. Redegørelse for straffelovens § 136, stk. 3
Efter straffelovens § 136, stk. 1, straffes den, som uden derved at have for-
skyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse, med bøde eller
fængsel indtil 4 år. Efter bestemmelsens stk. 2 straffes den, der offentligt
udtrykkeligt billiger en af de i straffelovens kaptitel 12 eller 13 omhandlede
forbrydelser, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Med lov nr. 1723 af 27. december 2016 blev der med straffelovens § 136,
stk. 3, indsat en ny bestemmelse, hvorefter den, der som led i religiøs oplæ-
ring udtrykkeligt billiger handlinger, som er omfattet af straffelovens §§
114-114 j (terror og terrorlignende handlinger), 208 (bigami), 210 (incest),
216 (voldtægt), 222, 223 og 225, jf. §§ 216, 222 og 224 (pædofili), §§ 237
(drab), 244-246 (voldshandlinger), 260 (tvang) og 261 (frihedsberøvelse),
straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
Straffelovens § 136, stk. 3, kriminaliserer alene ytringer, der fremsættes som
led i religiøs oplæring. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
der ved religiøs oplæring forstås, at oplæringen er religiøst begrundet og har
et forkyndende element, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 18 som frem-
sat, side 9. Endvidere skal ytringen for at kunne være strafbar have en sådan
karakter, at den er med til at legitimere den form for strafbar handling, som
ytringen angår.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, fra justitsministeren
Bestemmelsen omfatter ytringer, der er fremsat i både offentlige og ikke-
offentlige (lukkede) sammenhænge. Ligeledes omfatter bestemmelsen både
den udtrykkelige billigelse af en strafbar handling, som allerede er begået,
samt billigelsen af en strafbar handling, der endnu ikke er begået (uanset om
den rent faktisk senere begås). Der er redegjort nærmere for de elementer,
der kan indgå i vurderingen, i bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folke-
tingstidende 2016-17, A, L 18 som fremsat, side 9f.
Det bemærkes, at i tilfælde, hvor der foreligger en offentlig udtrykkelig bil-
ligelse af en terrorhandling mv., som opfylder gerningsindholdet i både
straffelovens § 136, stk. 2 og 3, vil der skulle straffes efter bestemmelsens
stk. 3.
4. Anvendelsen af straffelovens § 136, stk. 3, i praksis
Justitsministeriet har til brug for evalueringen indhentet et bidrag fra Rigs-
advokaten og Rigspolitiet om myndighedernes erfaring med anvendelsen af
straffelovens § 136, stk. 3, herunder oplysninger om antal sigtelser, tiltaler
og domfældelser/frifindelser efter bestemmelsen samt generelle oplysninger
om henholdsvis anklagemyndighedens og politiets erfaringer på området.
Det bemærkes, at erfaringerne vedrører perioden fra den 1. januar 2017,
hvor straffelovens § 136, stk. 3, trådte i kraft, og frem til den 31. januar
2019.
4.1. Gennemgang af konkrete sager
Rigsadvokaten har oplyst, at der i politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
alene er registreret én sag om overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 3.
Den pågældende sag har været behandlet ved Københavns Politi og Statsad-
vokaten i København. Sagen blev afgjort i 1. instans ved Københavns Byrets
dom af 26. marts 2019, hvor tiltalte blev fundet skyldig i overtrædelse af
straffelovens § 136, stk. 3, og § 266 b, stk. 1, ved i sin egenskab af imam
under en prædiken i en moské den 31. marts 2017 udtrykkeligt at have bil-
liget drab efter straffelovens § 237. Tiltalte blev af byretten idømt 6 måne-
ders betinget fængsel, hvilket blev stadfæstet ved Østre Landsrets dom af
30. januar 2020.
Rigspolitiet har oplyst, at der ved en søgning i POLSAS/QlikView den 30.
januar 2020 er identificeret to anmeldelser om overtrædelse af straffelovens
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, fra justitsministeren
§ 136, stk. 3, i perioden 2017-2019. Anmeldelserne er indgivet i henholdsvis
Københavns Politi i 2017 og i Nordsjællands Politi i 2019.
Om anmeldelsen i 2019 har Nordsjællands Politi oplyst, at anmeldelsen ved-
rørte ytringer på sociale medier, hvori der blev udtrykt støtte til eller billi-
gelse af terrorhandlinger i udlandet. Ytringerne var fremsat på arabisk uden
afsenderidentitet, og det var derfor tvivlsomt, om der var dansk værneting.
Nordsjællands Politi besluttede, bl.a. på den baggrund, ikke at indlede en
efterforskning i sagen.
Om anmeldelsen i 2017 har Københavns Politi oplyst, at anmeldelsen førte
til en domfældelse på 6 måneders betinget fængsel, jf. nærmere ovenfor.
4.2. Rigsadvokatens og Rigspolitiets erfaringer med straffelovens § 136,
stk. 3
Rigsadvokaten har oplyst, at afsnittet om forelæggelse og indberetning i
Rigsadvokatmeddelelsen blev ændret i forbindelse med at straffelovens §
136, stk. 3, trådte i kraft. Der blev i den forbindelse indført en pligt for po-
litikredsene til at forelægge spørgsmålet om tiltalerejsning efter bestemmel-
sen for de regionale statsadvokater.
Med henblik på at skærpe opmærksomheden om bestemmelsen og dennes
anvendelse har Rigsadvokaten endvidere ved brev af 11. december 2019 til
alle embeder etableret en indberetningsordning, hvorefter Rigsadvokaten lø-
bende skal modtage indberetninger i form af domme, hvor en person er dom-
fældt for overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 3. Rigsadvokaten anmo-
dede i den forbindelse embederne om tillige at etablere lokale retningslinjer,
der sikrer sagsgangen for indberetning af denne type domme.
Rigsadvokaten har herudover oplyst, at med undtagelse af Københavns Po-
liti og Statsadvokaten i København, jf. nærmere pkt. 4.1. ovenfor, har poli-
tikredsene og de regionale statsadvokater oplyst, at de ikke har erfaringer
med anvendelsen af straffelovens § 136, stk. 3. Samtlige politikredse har
dog oplyst, at de er bekendt med forelæggelses- og indberetningsordningen
for bestemmelsen.
Endvidere har Rigspolitiet oplyst, at foruden Københavns Politi og Nords-
jællands Politi, jf. nærmere pkt. 4.1. ovenfor, har ingen af de øvrige politik-
redse erfaring med behandling af sager om overtrædelse af straffelovens §
136, stk. 3. Én politikreds har dog oplyst, at der er fastsat lokale retnings-
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Rapport om erfaringerne med straffelovens § 136, stk. 3, om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, fra justitsministeren
linjer vedrørende forankring af efterforskningen af sager om overtrædelse
af bestemmelsen. De øvrige politikredse har efter det oplyste ikke fundet
behov for at iværksætte særlige tiltag eller udarbejde særlige retningslinjer
vedrørende efterforskning af denne type sager.
7