Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2189668_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2020-490-0220
1466950
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)
§1
I kriminallov for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 1045 af 7. septem-
ber 2017, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 168 af 27. februar 2019, fore-
tages følgende ændring:
1.
Efter § 264 indsættes:
Ȥ
264 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af forplig-
telser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat
i denne lov, i medfør af denne lov eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af denne lov i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller ind-
dæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de pågæl-
dende forpligtelser og rettigheder i den sammenhæng må anses for at
være af mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig
eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af foranstaltninger, som har
været nødvendige for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en al-
ment farlig sygdom her i riget.«
§2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
I retsplejelov for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 1581 af 13. decem-
ber 2016, som ændret senest ved lov nr. 1427 af 17. december 2019, foreta-
ges følgende ændring:
1.
Efter kapitel 54 indsættes:
»Kapitel 54 a
Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.
§ 707 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtel-
ser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i
denne lov, i medfør af denne lov eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af denne lov i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller ind-
dæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de pågæl-
dende forpligtelser og rettigheder i den sammenhæng må anses for at
være af mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig
eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af foranstaltninger, som har
været nødvendige for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en al-
ment farlig sygdom her i riget.«
§3
Justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i lov
nr. 1718 af 27. december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og
kriminallov for Grønland, i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018 eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718
af 27. december 2018 i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i riget.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller ind-
dæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i riget, og de pågæl-
dende forpligtelser og rettigheder i den sammenhæng må anses for at
være af mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig
eller uforholdsmæssig vanskelig som følge af foranstaltninger, som har
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
været nødvendige for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en al-
ment farlig sygdom her i riget.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 264 a i kriminallov for Grønland, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, og § 707 a i retsplejelov for Grønland, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 1, samt denne lovs § 3 ophæves den 31. december 2021.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ................................................................................................5
2. Lovforslagets hovedpunkter.....................................................................5
2.1. Gældende ret .................................................................................5
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning ...........7
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige..........................................................................................................8
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ......8
5. Administrative konsekvenser for borgerne ..............................................8
6. Miljømæssige konsekvenser ....................................................................8
7. Forholdet til EU-retten .............................................................................8
8. Hørte myndigheder og organisationer mv................................................8
9. Sammenfattende skema............................................................................9
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
1. Indledning
Det er helt centralt for regeringen, at rigsmyndighederne i Grønland er rustet
til og har de nødvendige redskaber til at forebygge og modvirke udbredelse
af covid-19 i Grønland mest muligt.
Med lov nr. 208 af 17. marts 2020 om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstalt-
ninger til at forebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæs-
sige ressourcer m.v.) fik regeringen på en række områder adgang til at sikre
myndighedernes handlemuligheder mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme i Danmark. Loven indeholder i den forbindelse i § 12 d, stk. 2,
en bestemmelse om, at vedkommende minister bemyndiges til i særlige si-
tuationer at kunne fravige forpligtelser og rettigheder fastsat i anden lovgiv-
ning, i medfør af anden lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige
i medfør af anden lovgivning. Det vil bl.a. kunne ske, når det er nødvendigt
for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her
i landet. Det bemærkes, at § 12 d, stk. 2, ved lov nr. 359 af 4. april 2020 blev
ændret til § 12 d, stk. 3.
Formålet med nærværende lovforslag er navnlig at overføre epidemilovens
§ 12 d, stk. 3, til Grønland på henholdsvis kriminalloven og retsplejelovens
område. Herved sikres det, at myndighederne på Justitsministeriets område
i Grønland, f.eks. kriminalforsorgen, har de nødvendige redskaber til at fore-
bygge og modvirke udbredelse af covid-19 mest muligt. Samtidig sikres det,
at der sker en harmonisering af lovgivningen for Grønland, således at de
tiltag, der vil kunne indføres i medfør af dette lovforslag, kan følge de tiltag,
som er iværksat af Grønlands Selvstyre i medfør af den grønlandske epide-
milovgivning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu
§ 12 d, stk. 3) skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om fravigelse af for-
pligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige
fastsat i anden lovgivning, i medfør af anden lovgivning eller
i afgørelser
truffet af det offentlige i medfør af anden lovgivning
i tre nærmere angivne
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
tilfælde, herunder hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Justitsministeriet har i medfør af epidemilovens § 12, stk. 3, udstedt be-
kendtgørelse nr. 221 af 17. marts 2020 om forebyggelse og inddæmmelse af
udbredelse af covid-19 på kriminalforsorgens område i Danmark. I bekendt-
gørelsen er der skabt hjemmel til at foretage begrænsninger i de indsattes ret
til bl.a. besøg og fællesskab samt mulighed for udgang. Bekendtgørelsen
trådte i kraft den 18. marts 2020 og er senest blevet forlænget ved bekendt-
gørelse nr. 406 af 9. april 2020 om ændring af bekendtgørelse om forebyg-
gelse og inddæmmelse af udbredelse af Coronavirussygdom 2019 (COVID-
19) på kriminalforsorgens område.
Ændringen af epidemiloven indeholder ikke hjemmel til at sætte loven i
kraft for Grønland, jf. § 3 i lov nr. 208 af 17. marts 2020.
Det er derfor ikke muligt med hjemmel i epidemiloven at fastsætte regler
om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over
for det offentlige fastsat i eller i medfør af kriminalloven eller retspleje-
loven. Det er i den forbindelse f.eks. ikke muligt at udstede en bekendtgø-
relse for Grønland med samme indhold som bekendtgørelse nr. 221 af 17.
marts 2020. Det er heller ikke muligt med hjemmel i epidemiloven at fast-
sætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates ret-
tigheder over for det offentlige fastsat i eller i medfør af § 4 i lov nr. 1718
af 27. december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og kriminal-
lov for Grønland, som indeholder regler om bl.a. overførelse af forvarings-
dømte fra Danmark til Grønland.
Efter Justitsministeriets vurdering er det heller ikke muligt inden for de ek-
sisterende rammer i kriminalloven og retsplejeloven samt lov nr. 1718 af 27.
december 2018 at fastsætte sådanne regler.
Inatsisartut (Grønlands Landsting) vedtog den 1. april 2020 en ændring af
den grønlandske epidemilovgivning, jf. Inatsisartutlov nr. 1 af 1. april 2020
om ændring af landstingsforordning om civile foranstaltninger mod smit-
somme sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og ind-
dæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.). Lovæn-
dringen tager udgangspunkt i ændringen af epidemiloven (lov nr. 208 af 17.
marts 2020), og med ændringen blev der således bl.a. indført en hjemmel
svarende til epidemilovens § 12 d, stk. 2, dog således, at der kun kan ske
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
fravigelser af rettigheder og forpligtigelser for så vidt angår lovgivningen
på sagsområder, der er overtaget af Grønlands Selvstyre.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efter Justitsministeriets vurdering er det nødvendigt at indføre hjemmel til,
at der også kan ske fravigelse af rettigheder og forpligtigelser fastsat i eller
i medfør af kriminalloven og retsplejeloven samt § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og kriminallov for
Grønland.
Forslaget har på den baggrund til formål at sikre, at der sker en harmonise-
ring af lovgivningen for Grønland, således at der også på navnlig kriminal-
loven og retsplejelovens område kan iværksættes tiltag for bl.a. at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom. Disse tiltag vil der-
med kunne følge de tiltag, som er iværksat af Grønlands Selvstyre.
På den baggrund foreslås det for det første, at der i kriminallovens § 264 a
indsættes en bestemmelse om, at justitsministeren kan fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i kriminalloven, i medfør af kriminalloven eller i afgø-
relser truffet af det offentlige i medfør af kriminalloven.
Det foreslås for det andet, at der i retsplejelovens § 707 a indsættes en be-
stemmelse om, at justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af for-
pligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige
fastsat i retsplejeloven, i medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truffet af
det offentlige i medfør af retsplejeloven.
Det foreslås for det tredje, at der i lovens § 3 indsættes en bestemmelse om,
at justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018 om ændring af retsplejelov for Grønland og kri-
minallov for Grønland, i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018
eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27.
december 2018.
Ifølge de foreslåede bestemmelser kan fravigelse kun ske i tre nærmere an-
givne tilfælde, herunder hvis det er nødvendig for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Forslaget vil f.eks. på kriminalforsorgens område give mulighed for at fast-
sætte regler om, at indsatte og tilbageholdtes ret til fællesskab og besøg m.v.
kan afskæres helt eller delvist, hvis dette er nødvendigt f.eks. for at fore-
bygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminalforsorgens institu-
tioner.
Herudover vil forslagets § 3 give mulighed for, at der f.eks. kan fastsættes
regler, hvorved overførsel af forvaringsdømte fra Danmark til Grønland kan
afskæres helt eller delvist.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskon-
sekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-
relsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsvarerforeningen i Grøn-
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
2189668_0009.png
land, Fængselsforbundet, Grønlands Landsret, Grønlands Politiforening,
Grønlandske Advokater, Grønlands Råd for Menneskerettigheder, Institut
for Menneskerettigheder, Kredsdommerforeningen, Kriminalforsorgen i
Grønland, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Landsforsvareren for Grønland, Politiforbundet i Danmark, Politimesteren i
Grønland, Retspolitisk Forening, Retten i Grønland, Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
Derudover har et udkast til lovforslag været forelagt Grønlands Selvstyre til
udtalelse.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Implementeringskonse-
Ingen
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regule-
ring
Negative
konse-
kvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Ja
Nej
X
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu
§ 12 d, stk. 3), skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om bl.a. fravigelse
af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offent-
lige fastsat i anden lovgivning, hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Bestemmelsen i epidemilovens § 12 d, stk. 3, finder ikke anvendelse for
Grønland, jf. territorialbestemmelsen i lovens § 32.
Efter Justitsministeriets vurdering er det desuden ikke muligt inden for de
eksisterende rammer i kriminalloven at fastsætte regler om fravigelse af for-
pligtelser for det offentlige og privates rettigheder fastsat i eller i medfør af
kriminalloven.
På den baggrund foreslås det, at der i kriminallovens § 264 a indsættes en
bestemmelse, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse
af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offent-
lige fastsat i kriminalloven, i medfør af kriminalloven eller i afgørelser truf-
fet af det offentlige i medfør af kriminalloven.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at bemyndigelsen i epidemilovens
§ 12 d, stk. 3, udvides til også at gælde for Grønland på kriminallovens om-
råde.
Fravigelse af forpligtigelser og rettigheder fastsat i kriminalloven, i medfør
af kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af krimi-
nalloven vil kunne ske i tre tilfælde.
Det drejer sig for det første om tilfælde, hvor fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget,
jf. den foreslåede § 264 a, stk. 1, nr. 1.
For det andet drejer det sig om tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af en alment far-
lig sygdom her i riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning, jf. den
foreslåede § 264 a, stk. 1, nr. 2.
For det tredje drejer det sig om tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig
som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget, jf. den
foreslåede § 264 a, stk. 1, nr. 3.
Der vil med den foreslåede bemyndigelse ved bekendtgørelse både kunne
fastsættes regler om fuldstændigt at begrænse, det vil sige suspendere, den
pågældende rettighed eller pligt, og regler om delvist at begrænse en rettig-
hed eller pligt.
Begrænsninger kan indføres gradvist i takt med udviklingen, behov og nød-
vendighed.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne anvendes af justitsministeren
til at fastsætte regler om, at Kriminalforsorgen i Grønland helt eller delvist
kan afskære indsattes ret til fællesskab og besøg m.v., hvis dette er nødven-
digt f.eks. for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i krimi-
nalforsorgens institutioner.
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan
nævnes situationer, hvor det på grund af personalemangel som følge af sy-
gemeldinger, hjemmeisolation m.v. er nødvendigt at fravige forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i krimi-
nalloven, i medfør af kriminalloven eller i afgørelser truffet af det offentlige
i medfør af kriminalloven.
Det bemærkes, at ovenstående alene er eksempler. Bestemmelsen vil finde
anvendelse på alle forpligtigelser for det offentlige og privates rettigheder
over for det offentlige fastsat i kriminalloven, i medfør af kriminalloven el-
ler i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af kriminalloven, hvis be-
tingelserne for fravigelse er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at det efter den foreslåede bestemmelse ikke er en
betingelse, at de iværksatte foranstaltninger er ophørt.
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes med henblik på, at de relevante
myndigheder i en periode efter en epidemi kan foretage en række priorite-
ringer, indtil situationen på det pågældende område er normaliseret.
Det forudsættes, at regler, der udstedes i medfør af den foreslåede bestem-
melse, udformes inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtel-
ser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af EMRK artikel 8, stk. 1, at
enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og korre-
spondance. Det følger desuden af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig
myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af
hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets øko-
nomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sund-
heden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Eventuelle indgreb, der foretages med hjemmel i bestemmelsen, vil være
foreskrevet ved lov. Det forudsættes endvidere, at sådanne indgreb vil for-
følge vægtige hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet til at
forebygge eller inddæmme smitte med alment farlige sygdomme her i riget,
og ikke vil gå videre, end hvad der er nødvendigt for at varetage dette hen-
syn. Det forudsættes i den forbindelse navnlig, at indgrebene alene vil blive
fastsat i det omfang og den tidsmæssige udstrækning m.v., som efter en kon-
kret vurdering er nødvendig for at beskytte hensynet til den offentlige sund-
hed.
Til § 2
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu
§ 12 d, stk. 3) skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om bl.a. fravigelse
af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offent-
lige fastsat i anden lovgivning, hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Bestemmelsen i epidemilovens § 12 d, stk. 3, finder ikke anvendelse for
Grønland, jf. territorialbestemmelsen i lovens § 32.
Efter Justitsministeriets vurdering er det desuden ikke muligt inden for de
eksisterende rammer i retsplejeloven at fastsætte regler om fravigelse af for-
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
pligtelser for det offentlige og privates rettigheder fastsat i eller i medfør af
retsplejeloven.
På den baggrund foreslås det, at der i retsplejelovens § 707 a indsættes en
bestemmelse, hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse
af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offent-
lige fastsat i retsplejeloven, i medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truf-
fet af det offentlige i medfør af retsplejeloven.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at bemyndigelsen i epidemilovens
§ 12 d, stk. 3, udvides til også at gælde for Grønland på retsplejelovens om-
råde.
Fravigelse af forpligtigelser og rettigheder fastsat i retsplejeloven, i medfør
af retsplejeloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af rets-
plejeloven vil kunne ske i tre tilfælde.
Det drejer sig for det første om tilfælde, hvor fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget,
jf. den foreslåede § 707 a, stk. 1, nr. 1.
For det andet drejer det sig om tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af en alment far-
lig sygdom her i riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning, jf. den
foreslåede § 707 a, stk. 1, nr. 2.
For det tredje drejer det sig om tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig
som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget, jf. den
foreslåede § 707 a, stk. 1, nr. 3.
Der vil med den foreslåede bemyndigelse ved bekendtgørelse både kunne
fastsættes regler om fuldstændigt at begrænse, det vil sige suspendere, den
pågældende rettighed eller pligt, og regler om delvist at begrænse en rettig-
hed eller pligt.
Begrænsninger kan indføres gradvist i takt med udviklingen, behov og nød-
vendighed.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Den foreslåede bestemmelse kan anvendes af justitsministeren til at fast-
sætte regler om, at Kriminalforsorgen i Grønland helt eller delvist kan af-
skære tilbageholdtes ret til fællesskab og besøg m.v., hvis dette er nødven-
digt f.eks. for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i krimi-
nalforsorgens institutioner.
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan
nævnes situationer, hvor det på grund af personalemangel som følge af sy-
gemeldinger, hjemmeisolation m.v. er nødvendigt at fravige forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i retsplej-
eloven, i medfør af retsplejeloven eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af retsplejeloven.
Det bemærkes, at ovenstående alene er eksempler. Bestemmelsen vil finde
anvendelse på alle forpligtigelser for det offentlige og privates rettigheder
over for det offentlige fastsat i retsplejeloven, i medfør af retsplejeloven el-
ler i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af retsplejeloven, hvis be-
tingelserne for fravigelse er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at det efter den foreslåede bestemmelse ikke er en
betingelse, at de iværksatte foranstaltninger er ophørt.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes med henblik på, at de relevante
myndigheder i en periode efter en epidemi kan foretage en række priorite-
ringer, indtil situationen på det pågældende område er normaliseret.
Det forudsættes, at regler, der udstedes i medfør af den foreslåede bestem-
melse, udformes inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtel-
ser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af EMRK artikel 8, stk. 1, at
enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og korre-
spondance. Det følger desuden af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig
myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af
hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets øko-
nomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sund-
heden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Eventuelle indgreb, der foretages med hjemmel i bestemmelsen, vil være
foreskrevet ved lov. Det forudsættes endvidere, at sådanne indgreb vil for-
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
følge vægtige hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet til at
forebygge eller inddæmme smitte med alment farlige sygdomme her i riget,
og ikke vil gå videre, end hvad der er nødvendigt for at varetage dette hen-
syn. Det forudsættes i den forbindelse navnlig, at indgrebene alene vil blive
fastsat i det omfang og den tidsmæssige udstrækning m.v., som efter en kon-
kret vurdering er nødvendig for at beskytte hensynet til den offentlige sund-
hed.
Til § 3
Ved lov nr. 208 af 17. marts 2020 blev der i epidemilovens § 12 d, stk. 2 (nu
§ 12 d, stk. 3), skabt hjemmel til, at vedkommende minister efter forhandling
med sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om bl.a. fravigelse
af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offent-
lige fastsat i anden lovgivning, hvis fravigelse er nødvendig for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom i Danmark.
Bestemmelsen i epidemilovens § 12 d, stk. 3, finder ikke anvendelse for
Grønland, jf. territorialbestemmelsen i lovens § 32.
Efter Justitsministeriets vurdering er det desuden ikke muligt inden for de
eksisterende rammer i lov nr. 1718 af 27. december 2018 om ændring af
retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland at fastsætte regler om
fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder fastsat i
eller i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018.
På den baggrund foreslås det i § 3, at der indføres en bestemmelse om, at
justitsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i lov nr.
1718 af 27. december 2018, i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018 eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718
af 27. december 2018.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at bemyndigelsen i epidemilovens
§ 12 d, stk. 3, udvides til også at gælde for § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018.
Fravigelse af forpligtigelser og rettigheder vil kunne ske i tre tilfælde.
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Det drejer sig for det første om tilfælde, hvor fravigelse er nødvendig for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget,
jf. forslagets § 3, nr. 1.
For det andet drejer det sig om tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som
følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af en alment far-
lig sygdom her i riget, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning, jf. den
foreslåede § 3, nr. 2.
For det tredje drejer det sig om tilfælde, hvor opfyldelse af de pågældende
forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig
som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i riget, jf. den
foreslåede § 3, nr. 3.
Der vil med den foreslåede bemyndigelse ved bekendtgørelse både kunne
fastsættes regler om fuldstændigt at begrænse, det vil sige suspendere, den
pågældende rettighed eller pligt, og regler om delvist at begrænse en rettig-
hed eller pligt.
Begrænsninger kan indføres gradvist i takt med udviklingen, behov og nød-
vendighed.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne anvendes af justitsministeren
til at fastsætte regler om, at kriminalforsorgen kan afskære personer, der er
dømt eller overført til anbringelse i en psykiatrisk ledet anstalt under krimi-
nalforsorgen i Danmark, fra at blive overført til en forvaringsafdeling eller
åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland, hvis dette er nødvendigt
f.eks. for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 i kriminal-
forsorgens institutioner.
Bestemmelsen vil også kunne anvendes af justitsministeren til at fastsætte
regler om, at en forvaringsdømt, der er overført til en forvaringsafdeling i
Grønland, og som ønsker at tilbagekalde sit samtykke til overførslen, jf.
nærmere reglerne herom i bekendtgørelse nr. 747 af 1. juli 2019, kan afskæ-
res fra at blive tilbageført til Danmark, så længe betingelserne i § 3 er op-
fyldt, f.eks. fordi det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbre-
delse af covid-19 i kriminalforsorgens institutioner.
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan
nævnes situationer, hvor det på grund af personalemangel som følge af sy-
gemeldinger, hjemmeisolation m.v. er nødvendigt at fravige forpligtelser for
det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i § 4 i lov
nr. 1718 af 27. december 2018, i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december
2018 eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718
af 27. december 2018.
Det bemærkes, at ovenstående alene er eksempler. Bestemmelsen vil finde
anvendelse på alle forpligtigelser for det offentlige og privates rettigheder
over for det offentlige fastsat i § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018, i
medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2018 eller i afgørelser truffet
af det offentlige i medfør af § 4 i lov nr. 1718 af 27. december 2019, hvis
betingelserne for fravigelse er opfyldt.
Det bemærkes endvidere, at det efter den foreslåede bestemmelse ikke er en
betingelse, at de iværksatte foranstaltninger er ophørt.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes med henblik på, at de relevante
myndigheder i en periode efter en epidemi kan foretage en række priorite-
ringer, indtil situationen på det pågældende område er normaliseret.
Det forudsættes, at regler, der udstedes i medfør af den foreslåede bestem-
melse, udformes inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtel-
ser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af EMRK artikel 8, stk. 1, at
enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og korre-
spondance. Det følger desuden af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig
myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af
hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets øko-
nomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sund-
heden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Eventuelle indgreb, der foretages med hjemmel i bestemmelsen, vil være
foreskrevet ved lov. Det forudsættes endvidere, at sådanne indgreb vil for-
følge vægtige hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet til at
forebygge eller inddæmme smitte med alment farlige sygdomme her i riget,
og ikke vil gå videre, end hvad der er nødvendigt for at varetage dette hen-
syn. Det forudsættes i den forbindelse navnlig, at indgrebene alene vil blive
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
fastsat i det omfang og den tidsmæssige udstrækning m.v., som efter en kon-
kret vurdering er nødvendig for at beskytte hensynet til den offentlige sund-
hed.
Til § 4
Bestemmelsen i
stk. 1
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det fo-
reslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette skyldes, at loven skal træde i kraft så hurtigt som muligt, idet den har
til formål at forebygge mv. udbredelse af covid-19 i Grønland.
Det foreslås i
stk. 2,
at den foreslåede bestemmelse i henholdsvis kriminal-
lovens § 264 a og retsplejelovens § 707 a samt lovens § 3 ophæves den 31.
december 2021.
Forslaget indebærer, at bestemmelserne automatisk ophæves, medmindre
Folketinget forinden – efter udtalelse fra Grønlands Selvstyre – beslutter at
forlænge bestemmelsernes gyldighedsperiode. Det forudsættes i den forbin-
delse, at der forud for en eventuel videreførelse af bestemmelserne skal fo-
retages en vurdering af bestemmelsernes anvendelse, effekter og konse-
kvenser for retssikkerheden.
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1045 af
7. september 2017, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 168 af
27. februar 2019, foretages føl-
gende ændring:
1.
Efter § 264 indsættes:
Ȥ
264 a.
Justitsministeren
kan fastsætte regler om fravi-
gelse af forpligtelser for det of-
fentlige og privates rettigheder
over for det offentlige fastsat i
denne lov, i medfør af denne lov
eller i afgørelser truffet af det
offentlige i medfør af denne lov
i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig
for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en al-
ment farlig sygdom her i ri-
get.
2) Fravigelse er påkrævet
som følge af tiltag til at fore-
bygge eller inddæmme ud-
bredelsen af en alment farlig
sygdom her i riget, og de på-
gældende forpligtelser og
rettigheder i den sammen-
hæng må anses for at være af
mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågæl-
dende forpligtelser og rettig-
heder bliver umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
som følge af foranstaltnin-
ger, som har været nødven-
dige for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en
alment farlig sygdom her i ri-
get.«
§2
I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1581 af
13. december 2016, som ændret
senest ved lov nr. 1427 af 17.
december 2019, foretages føl-
gende ændring:
1.
Efter kapitel 54 indsættes:
»Kapitel 54 a
Foranstaltninger til at fore-
bygge og inddæmme smitte
med covid-19 m.v.
§ 707 a.
Justitsministeren
kan fastsætte regler om fravi-
gelse af forpligtelser for det of-
fentlige og privates rettigheder
over for det offentlige fastsat i
denne lov, i medfør af denne lov
eller i afgørelser truffet af det
offentlige i medfør af denne lov
i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig
for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en al-
ment farlig sygdom her i ri-
get.
2) Fravigelse er påkrævet
som følge af tiltag til at fore-
bygge eller inddæmme ud-
20
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Til orientering: Udkast til forslag til lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland (Foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.), fra jusittsministeren
bredelsen af en alment farlig
sygdom her i riget, og de på-
gældende forpligtelser og
rettigheder i den sammen-
hæng må anses for at være af
mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågæl-
dende forpligtelser og rettig-
heder bliver umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig
som følge af foranstaltnin-
ger, som har været nødven-
dige for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en
alment farlig sygdom her i ri-
get.«
21