Justitia| Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Udgivet den 29. april 2020 med støtte fra Borgerretsfonden
Oversigt over Justitias anbefalinger til forbedring af den danske retshjælpsmodel
Forbedring af retshjælpsordningen
NR.
PROBLEM
Mangel på information
Kun få borgere benytter sig af muligheden for
retshjælp, fordi mange ikke kender til ordningen.
Samtidig er det svært at navigere i informationerne
om de forskellige retshjælpstilbud.
ANBEFALING
Udvidelse af eksisterende hjemmeside med
oplysninger om retshjælpsordninger
Gennemførelse af kampagner til udbredelse af
viden om retshjælpsordningerne og
udarbejdelse af informationsmateriale.
Tilskud til retshjælpskontorer, der etablerer mobil
retshjælp, fx i form af busser indrettet som
retshjælpskontorer.
Øget anvendelse af digital rådgivning, særligt til
borgere, der bor langt væk fra et retshjælpskontor.
UDGIFT
Ingen nævneværdige udgifter.
1
Mindre udgifter til kampagner og
informationsmateriale, der formentlig kan afholdes
inden for eksisterende rammer.
Kan indgå i en almindelig fordeling af tilskudsmidler.
2
Ringe geografisk udbredelse
Retshjælpskontorerne ligger fortrinsvist i de store
byer og flere områder i landet har få eller ingen
retshjælpskontorer.
Ingen nævneværdige udgifter for
retshjælpskontorerne.
Kan formentlig indgå i den almindelige fordeling af
tilskudsmidler.
3
Dårlige rekrutteringsmuligheder uden for de
største byer
Retshjælpskontorer har vanskeligt ved at rekruttere
og fastholde frivillig og kvalificeret arbejdskraft. Det
gælder i særdeleshed udenfor universitetsbyerne.
Tilskud til transportudgifter til frivillige
medarbejdere på retshjælpskontorer, der er
etableret uden for universitetsbyerne.
Honorarer til frivillige medarbejdere, de steder, hvor
det er vanskeligt at rekruttere.
Godkendelse af praktisk retshjælpsarbejde som
kursusfag på jurastudiet.
Mere inddragelse af advokater i retshjælpsarbejdet
ved at gøre det muligt for advokater at medregne
retshjælpsarbejde som efteruddannelse.
Skabe større opmærksomhed på retshjælpsarbejde
ved at indføre praktisk retshjælp som et modul i
advokatfuldmægtiguddannelsen.
Inddragelse af andre faggrupper, f.eks.
socialrådgivere.
Kan formentlig indgå i den almindelige fordeling af
tilskudsmidler.
Ingen nævneværdige udgifter.
Ingen nævneværdige udgifter.
Ingen nævneværdige udgifter.
4
Behov for længere åbningstider
Især i de mindre byer har retshjælpskontorerne ikke
kapacitet til at have åbent mere end et par gange
om ugen.
Ingen tilskud til forvaltningssager
Retshjælpskontorerne kan ikke få aktivitetstilskud til
alle sagsområder
–
og en række sagsområder, f.eks.
verserende forvaltningssager er undtaget
aktivitetstilskud, selvom der er en stor efterspørgsel
på juridisk bistand til dette.
Øget tilskud til styrkelse af eksisterende
retshjælpskontorers åbningstider og antal
rådgivninger mv.
Udgiftsdrivende, omfang afhænger af
ambitionsniveau.
5
En ændring af fordelingen af aktivitetspuljen til
retshjælpskontorer, så incitamentet til at yde
rådgivning på flere sagsområder
–
særligt
forvaltningssager
–
fremmes, og der sker en mere
fair fordeling af midlerne.
Alternativt kan aktivitetspuljens andel af de samlede
midler ændres på bekostning af de andre puljer.
Ingen nævneværdige udgifter.
Ingen nævneværdige udgifter.
Retshjælpsadvokater må slet ikke yde bistand i
verserende forvaltningssager, hvilket også bør
ændres pga. den store efterspørgsel.
Mindre forøgelse af udgifter til rådgivning hos
retshjælpsadvokater.
6
Uklar tilskudsordning
Kriterierne for tildeling af tilskud til
retshjælpskontorerne er uklare.
Ordningen for tildeling af tilskud revideres, så
tildelingskriterier bliver mere klare,
sammenlignelige og tilgængelige.
Ingen nævneværdige udgifter.
Ændring af ansøgningsproceduren for at undgå, at
retshjælpskontorerne først en tredjedel inde i
regnskabsåret ved, hvor mange midler de har til
rådighed.
Ingen nævneværdige udgifter.
Ændring af administrationen af aktivitetstilskuddet,
så den administrative byrde for
retshjælpskontorerne lettes.
Ingen nævneværdige udgifter.