|
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Den 29. april 2020
Til Retsudvalget
Det er positivt, at der nu skal ses på ordningerne om fri proces og retshjælp
samt deres samspil med retshjælpsforsikringerne , da vores nuværende
retshjælpsmodel har en markant social slagside.
Men man bør sammensætte udvalget anderledes!
En grundlæggende ret
Adgangen til at få prøvet sin ret ved domstolene er en grundsten i den danske retsstat. Den er
beskyttet i både den danske grundlov og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og giver
borgere og virksomheder mulighed for at få afgjort deres tvister af en instans, der er uafhængig af
statsmagten og andre særinteresser. Samtidig har domstolene den meget væsentlige funktion, at de
ved retssagsbehandlingen udøver kontrol med den offentlige forvaltning som forudsat i grundlovens
§ 63.
Muligheden for at gå til domstolene eller at få løst sin juridiske tvist på anden vis er normalt betinget
af, at man kan få afklaret, om man har en sag, som det giver mening at gå videre med. Det kræver
juridisk rådgivning og ofte også efterfølgende juridisk bistand.
Retshjælp til ressourcesvage borgere
Det er imidlertid ikke alle borgere, som har de nødvendige økonomiske og personlige ressourcer til
at antage en advokat og få deres sag prøvet ved domstolene. En forholdsvis stor andel af borgerne
vil reelt være afskåret fra at gøre deres ret gældende, hvis samfundet ikke stiller hjælp til rådighed. I
Danmark har vi som svar på dette problem etableret en retshjælpsmodel, hvor borgerne kan få gratis
juridisk rådgivning og bistand hos en række retshjælpskontorer med fortrinsvis frivillig arbejdskraft,
eller hos en række advokater, der giver gratis mundtlige råd og udøver bistand til en særlig lav (og
delvist offentligt finansieret) pris. Samtidig er der mulighed for, at borgernes omkostninger ved en
senere domstolsprøvelse kan blive dækket af en retshjælpsforsikring, som er en obligatorisk del af
familie-/indboforsikringerne, eller af staten, når der bevilges fri proces. Disse ordninger skulle gerne
sikre, at så mange borgere som muligt
–
herunder ikke mindst den mere ressourcesvage del
–
kan
få mulighed for at varetage deres interesser i juridiske tvister.
Desværre ser den danske retshjælpsmodel noget bedre ud på papiret end i virkeligheden. Justitia
har gennem flere analyser påvist, at den danske retshjælpsmodel lider af en række væsentlige
svagheder, som betyder, at der reelt ikke er lige adgang til retfærdighed. Samtidig har vores
retshjælpsmodel en alvorlig social slagside, der efterlader de borgere, som har størst behov for hjælp,
uden reel mulighed for at gøre deres ret gældende overfor offentlige myndigheder eller private.
Justitia
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
23926100
1