Kommissorium for Dataetisk Råd
9. marts 2020
Baggrund
Der har i de seneste år været en stigende offentlig debat og et stort fokus på for-
skellige dataetiske spørgsmål, som brugen af digitale løsninger og data medfører.
Den teknologiske udvikling rejser imidlertid en række etiske dilemmaer fx i forhold
til privatlivets fred, gennemsigtighed og retssikkerhed ved brug af algoritmer.
Dataetiske spørgsmål gør sig gældende i forbindelse med både private virksomhe-
ders og offentlige myndigheders anvendelse af data.
De teknologiske muligheder er til stor gavn for samfundet, og uden den teknologi-
ske udvikling havde vi ikke det samfund, vi har i dag. Brugen af data er som det
klare udgangspunkt – så længe det foregår inden for lovgivningens rammer – afgø-
rende for samfundsudviklingen. Det er således på mange måder brugen af data, der
er med til at sikre en effektiv og velfungerende offentlig forvaltning til gavn for os
alle og en velfungerende privat sektor i en digitaliseret verden.
Digitalisering og dataanvendelse rummer et enormt potentiale for vækst og innova-
tion, og giver mulighed for at udvikle nye tjenester og produkter, der ikke tidligere
er set. En forudsætning for at indfri dette potentiale er imidlertid, at der i samfundet
er tillid til, at de nye teknologier og data anvendes på en ansvarlig måde. En under-
støttelse af virksomhedernes ansvarlige tilgang til anvendelse af data kan fremme et
udbud og en efterspørgsel af øget gennemsigtighed med virksomhedernes håndte-
ring og anvendelse af data. Det er hensigten, at et dataetisk råd kan sikre et konti-
nuerligt fokus på dataetiske spørgsmål i relation til virksomheders anvendelse af
data.
Data er tilsvarende en afgørende ressource for offentlige myndigheder for at sikre
en effektiv offentlig sektor. Personoplysninger kan fx hjælpe sagsbehandlere med
at træffe rigtige beslutninger, være en støtte for sundhedspersonale i valg af behand-
lingsstrategier, afgøre simple sager straks med digitale hjælpemidler samt under-
støtte, at det offentlige leverer god og personlig service. Med stigende datamængder
og en betydelig teknologisk udvikling er også mulighederne for at behandle og an-
vende oplysningerne forbedret. Nye teknologier gør både den offentlige sektor og
andre aktører i stand til at drage større nytte af personoplysninger end tidligere. Det
er imidlertid en forudsætning for bedre dataanvendelse i den offentlige sektor, at
borgerne har tillid til den offentlige sektors håndtering af personoplysninger. Oply-
ste debatter om dataetiske emner, hvor man får påpeget både ulemperne og forde-
lene ved brug af data og nye teknologier, f.eks. ved brugen af store mængder af data,
kan i den forbindelse være med til at understøtte tilliden til den offentlige sektor.
Afgrænsning og samarbejdsflader